-
تعداد محتوا
34 -
عضوشده
-
آخرین بازدید
اعتبار در انجمن
733 نشان لیاقتدرباره moh597
-
رتبه حساب کاربری
سرباز یکم
Profile Information
-
Gender
Not Telling
آخرین بازدید کنندگان پروفایل
906 نمایش های پروفایل
-
111 - شهید سرلشکر خلبان حسین ناری قمی در روز اول فروردین ماه سال 1335 در قم متولد شد پس از پایان تحصیلات در آذرماه سال 1354 وارد نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . در آّبان ماه بعنوان افسر کنترل شکاری به دسک اهواز مامور گردید . سوم اسفند ماه سال 1359 تعدادی از مزدوران عراقی در منطقه به اسارت در می آیند و رزمندگان درخواست هلی کوپتر جهت انتقال آنان می کنند . ستوان حسین ناری قمی یکی از نفرات داخل هلی کوپتر می باشد . با رسیدن به منطقه هلی کوپتر جهت انتقال اسرا فرورد می آید غافل از اینکه نیروهای دشمن در کمین آنها هستند به محض پیدا شدن نفرات درگیری آغاز می گردد هلی کوپتر سریعا پرواز می کند ولی او که به کمک رزمندگان آمده بود موفق به سوار شدن مجدد به هلی کوپتر نمی گردد . درگیری شدت گرفته ولی تمام نفرات در زمین مسطح بدون سنگر به سر می برند . در نهایت حسین ناری قمی بر اثر اصابت گلوله مستقیم دشمن به شهادت می رسد و پیکر مطهرش در منطقه نبرد باقی می ماند و هنوز هم کشف نشده است. 112 - شهید سرلشکر خلبان محمدحسین دارابی صوفیانی در فرودین ماه سال 1331 در هشتگرد به دنیا آمد با پایان تحصیلات در شهریور ماه سال 1352 به نیروی هوایی پیوست و س از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه دوم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز بیست و ششم اسفند ماه سال 1359 به قصد پوشش هوایی منطقه با یک فروند اف 5 ئی به پرواز در می آید . کمتر از یک ساعت بعد هواپیمایش به دلایلی که هنوز مشخص نیست از کنترل خارج می گردد و تلاش او برای کنترل جنگنده به نتیجه نمی رسد و اجبارا اجکت می کند و با چتر به درون دریاچه ارومیه فرود می آید . شهید اردستانی به همراه غواصان جهت نجات او به منطقه می روند ولی تلاش آنها نتیجه نمی دهد و روز بعد پیکر بی جان او از درون دریاچه ارومیه بیرون کشیده می شود . هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
-
109 - شهید سرلشکر خلبان محمد بختیاری در اسفند ماه سال 1328 در ملایر به دنیا آمد با پایان تحصیلات در دی ماه سال 1349 به نیروی هوایی پیوست و پس طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل و تا جانشین عملیات پایگاه ششم شکاری نیز ارتقا پیدا نمود او که یکی از برجسته ترین معلم خلبانان فانتوم بود با پیروزی انقلاب به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز بیست و چهارم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان محمد بختیاری و کمک ستواندوم جمال مظفری جهت پوشش هوایی غرب به پرواز در می آید . پس از ساعتی به علت کمبود سوخت درخواست سوختگیری می نماید و عمل سوختگیری به خوبی انجام می پذیرد پس از جدا شدن از تانکر خلبان شروع به یک مانور غیر طبیعی به سمت زمین می کند در زمان کشیدن بالای جنگنده موتور هواپیما دچار استال می شود خلبانان سراسیمه در جنوب ملایر اقدام به اجکت می کنند که به دلیل چرخشهای متوالی هواپیما خلبانان هنگام خروج با کابین برخورد و هر دو به شهادت می رسند 110 - شهید سرلشکر خلبان جمال مظفری در آبان ماه سال 1333 در گلپایگان به دنیا آمد با پایان تحصیلات در دی ماه سال 1353 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز بیست و چهارم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان محمد بختیاری و کمک ستواندوم جمال مظفری جهت پوشش هوایی غرب به پرواز در می آید . پس از ساعتی به علت کمبود سوخت درخواست سوختگیری می نماید و عمل سوختگیری به خوبی انجام می پذیرد پس از جدا شدن از تانکر خلبان شروع به یک مانور غیر طبیعی به سمت زمین می کند در زمان کشیدن بالای جنگنده موتور هواپیما دچار استال می شود خلبانان سراسیمه در جنوب ملایر اقدام به اجکت می کنند که به دلیل چرخشهای متوالی هواپیما خلبانان هنگام خروج با کابین برخورد و هر دو به شهادت می رسند هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
-
105 - شهید سرلشکر خلبان سید محمدتقی منصورقریشی در بهبمن ماه سال 1328 در شمیرانات به دنیا آمد با پایان تحصیلات در اسفند ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه هفتم شکاری و پس از چندی با تشکیل گردان 91 به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت و در همان روزهای ابتدایی بعنوان خلبان کمکی به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند فانتوم ئی به خلبانی سروان محمدتقی منصورقریشی و کمک ستوانیکم خسرو اخباری جهت پشتیبانی از نیروی های خود از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می آید پس از بمباران هدف هواپیمایش مورد تعقیب دو فروند هواپیمای رهگیر دشمن قرار می گیرد خلبان ارتفاع هواپیما را به کمترین حد ممکن می رساند ولی در تعقیب و گریز در یکی از گردشها به دلیل ارتفاع پایین در حوالی بندر امام با آب برخورد می کند و هر دو خلبان در دم به شهادت می رسند . هنوز پیکر پاک ایشان کشف نگردیده است . 106 - شهید سرلشکر خلبان خسرو اخباری در تیر ماه سال 1333 در تهران به دنیا آمد با پایان تحصیلات در مهر ماه سال 1352 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت و در همان روزهای ابتدایی بعنوان خلبان کمکی به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند فانتوم ئی به خلبانی سروان محمدتقی منصورقریشی و کمک ستوانیکم خسرو اخباری جهت پشتیبانی از نیروی های خود از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می آید پس از بمباران هدف هواپیمایش مورد تعقیب دو فروند هواپیمای رهگیر دشمن قرار می گیرد خلبان ارتفاع هواپیما را به کمترین حد ممکن می رساند ولی در تعقیب و گریز در یکی از گردشها به دلیل ارتفاع پایین در حوالی بندر امام با آب برخورد می کند و هر دو خلبان در دم به شهادت می رسند . هنوز پیکر پاک ایشان کشف نگردیده است . 107 - شهید سرلشکر خلبان جلال دمیریان در مرداد ماه سال 1330 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در در دی ماه سال 1349 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید . در بیستم و هشتم شهریور ماه سال 1355 در حالی که بعنوان خلبان آماده در آلرت حضور داشت با به صدا در آمدن زنگ اسکرامبل بعنوان خلبان کابین عقب سرتیپ خلبان جعفری به پرواز در می آید و در آسمان تهران با شئی نورانی یا همان بشقاب پرنده برخورد و به مقابله با آن پرداخت و مفتخر به دریافت نشان جهانی UFO گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبان سروان جلال دمیریان و کمک ستوانیکم احمد نادی جهت پشتیبانی از نیروی های خودی در حوالی آبادن به پرواز در می آید و پس بمباران موفق هدف در راه بازگشت در حوالی پل ماروت ماهشهر به اشتباه مورد اصابت پدافند خودی قرار می گیرد و به دلیل ارتفاع کم هیچ کدام از خلبانان موفق به خروج از هواپیما نمی گردند و به هرماه جنگنده به زمین برخورد و به شهادت می رسند . 108 - شهید سرلشکر خلبان احمد نادی در مرداد ماه سال 1329 در تبریز به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات وارد دانشکده افسری نیروی زمینی گردید ولی مدتی بعد به دلیل علاقه ای که به فن پرواز داشت در تیر ماه سال 1351 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز پانزدهم بهمن ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبان سروان جلال دمیریان و کمک ستوانیکم احمد نادی جهت پشتیبانی از نیروی های خودی در حوالی آبادن به پرواز در می آید و پس بمباران موفق هدف در راه بازگشت در حوالی پل ماروت ماهشهر به اشتباه مورد اصابت پدافند خودی قرار می گیرد و به دلیل ارتفاع کم هیچ کدام از خلبانان موفق به خروج از هواپیما نمی گردند و جنگنده به زمین برخورد و به شهادت می رسند . هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 12
-
102 - شهید سرلشکر خلبان محمود یزدان پناه در مرداد ماه سال 1331 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در شهریور ماه سال 1349 به نیروی هوایی پیوست پس از پایان دوره پیشرفته پرواز در آمریکا در سال 1352 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه چهارم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت صبح روز هفدهم دی ماه سال 1359 یک فروند اف 5 ئی به خلبانی سروان محمود یزدان پناه ماموریت می یابد مواضع دشمن را در دهلران و بستان مورد هدف قرار دهد پس از انجام ماموریت . در حوالی بستان هواپیمایش مورد هدف پدافند دشمن قرار می گیرد و مفقود الاثر می گردد . پیکر پاک ایشان هنوز کشف نگردیده است . 103 - شهید سرلشکر خلبان محمد حسن قهستانی در دی ماه سال 1325 در قم متولد شد با پایان تحصیلات در اردیبهشت ماه سال 1346 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه هفتم شکاری منتقل گردید . دانش پروازی و مهارت بالای او سبب گردید مجددا در اوایل سال 1351 جهت طی دوره تاکتیکی رزم هوایی مجددا به آمریکا اعزام شود با بازگشت از آمریکا در ستاد تاکتیکی پایگاه هفتم شکاری مشغول به خدمت گردید با شروع جنگ در حالی که در ستاد تهران خدمت می کرد با انتقال به پایگاه سوم شکاری پروازهای کم نظیری را انجام داد که از آن جمله می توان لیدری دسته پروازی حمله با تاسیسات اوسیراک را نام برد . ساعت 14/45 بعدازظهر روز نوزدهم دی ماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به لیدری سرگرد محمد حسن قهستانی و کمک ستوانیکم عبدالرضا کوپال جهت بمباران قرارگاه لشکر نهم عراق در غرب هویزه به پرواز در می آیند پس از بمباران موفق هدف در راه بازگشت هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک قرار می گیرد سرعت هواپیما کاهش پیدا کرده و همین امر سبب می گردد در حوالی شرق هویزه هواپیمایشان مجددا هدف پدافند ضدهوایی دشمن قرار گیرد . خلبان سعی در هدایت هواپیما می کند ولی جنگنده سرکش قابل کنترل نمی باشد و در نهایت در حوالی حمیدیه هواپیما در حالی که هر دو خلبان داخل آن می باشند با زمین برخورد می کند و خلبانان آسمانی می شوند . ضایعه شهادت محمد حسن قهستانی که یکی از برترین خلبانان فانتوم و طراحان تاکتیکی نیروی هوایی با سابقه 2848 ساعت پرواز بود ضربه جبران ناپذیری بر پیکره نیروی هوایی وارد آورد . 104 - شهید سرلشکر خلبان عبدالرضا کوپال در تیرماه سال 1331 در بروجرد به دنیا آمد با پایان تحصیلات در آذرماه سال 1351 وارد نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید . باشروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . ساعت 14/45 بعدازظهر روز نوزدهم دی ماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به لیدری سرگرد محمد حسن قهستانی و کمک ستوانیکم عبدالرضا کوپال جهت بمباران قرارگاه لشکر نهم عراق در غرب هویزه به پرواز در می آیند پس از بمباران موفق هدف در راه بازگشت هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک قرار می گیرد سرعت هواپیما کاهش پیدا کرده و همین امر سبب می گردد در حوالی شرق هویزه هواپیمایشان مجددا هدف پدافند ضدهوایی دشمن قرار گیرد . خلبان سعی در هدایت هواپیما می کند ولی جنگنده سرکش قابل کنترل نمی باشد و در نهایت در حوالی حمیدیه هواپیما در حالی که هر دو خلبان داخل آن می باشند با زمین برخورد می کند و خلبانان آسمانی می شوند . هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 17
-
99 - شهید سرلشکر خلبان نصرت الله آقایی در فروردین ماه سال 1327 در ساوه متولد شد با پایان تحصیلات در اردیبهشت ماه سال 1346 وارد نیروی هوایی شد و پس از طی دوره تی 37 در آمریکا با درجه ستواندومی به ایران بازگشت و بعنوان خلبان سی 130 انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول خدمت گردید . قبل از انتخاب بعنوان خلبان هدف کش قسمتی از آموزش متصدیان توپهای اورلیکن را برعهده داشت . او که 5500 ساعت پرواز را در کارنامه خود داشت با شروع جنگ روزانه در حال نقل و انتقال مهمات ، نیرو و زخمی ها پرداخت . ظهر روز هفدهم دی ماه سال 1359 ماموریت می یابد مقادیری مهمات را به ماهشهر حمل نماید پس از فرود بلافاصله ماموریت می یابد جهت حمل مجروحان سپاهی به کرمانشاه پرواز نماید . ساعت 6 بعدازظهر است هوا کاملا تاریک است و آسمان کرمانشاه مه آلود و دید در حداقل قرار دارد در فاصله پنج دقیقه تا فرود آزیر قرمز حمله هوایی هم به صدا در می آید و خلبانان سعی می کنند در کمترین زمان فرود بیایند همه چیز دست در دست هم می دهد و هواپیما در دو مایلی باند به دلیل عدم دید کافی خلبان از ناحیه بال راست به تپه برخورد می کند و خلبان و تیم همراه همگی به شهادت می رسند او در این پرواز خلبان اول بود 100 - شهید سرلشکر خلبان علی اصغر ملائک صفت در آبان ماه سال 1329 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1350 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره تی 37 در آمریکا در اردیبهشت ماه سال 1356 با درجه ستواندومی به ایران بازگشت و بعنوان خلبان سی 130 انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول خدمت گردید . با شروع جنگ روزانه در حال نقل و انتقال مهمات ، نیرو و زخمی ها پرداخت . ظهر روز هفدهم دی ماه سال 1359 ماموریت می یابد مقادیری مهمات را به ماهشهر حمل نماید پس از فرود بلافاصله ماموریت می یابد جهت حمل مجروحان سپاهی به کرمانشاه پرواز نماید . ساعت 6 بعدازظهر است هوا کاملا تاریک است و آسمان کرمانشاه مه آلود و دید در حداقل قرار دارد در فاصله پنج دقیقه تا فرود آزیر قرمز حمله هوایی هم به صدا در می آید و خلبانان سعی می کنند در کمترین زمان فرود بیایند همه چیز دست در دست هم می دهد و هواپیما در دو مایلی باند به دلیل عدم دید کافی خلبان از ناحیه بال راست به تپه برخورد می کند و خلبان و تیم همراه همگی به شهادت می رسند او در این پرواز خلبان دوم بود . 101 - شهید سرلشکر خلبان احمد رمضانی در آذر ماه سال 1323 در شمیران به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در شهریور ماه سال 1346 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره تی 37 در آمریکا با درجه ستواندومی به ایران بازگشت و بعنوان خلبان سی 130 انتخاب و در پایگاه هفتم شکاری مشغول خدمت گردید . در سال 53 برای طی دوره ناوبری مجددا به آمریکا رفت و پس از بازگشت مدتی بعنوان افسر کنترل شکاری در همدان و دزفول به خدمت پرداخت قبل از انقلاب مجددا بعنوان ناوبر سی 130 مشغول به خدمت گردید او که 3500 ساعت پرواز را در کارنامه خود داشت با شروع جنگ روزانه در حال نقل و انتقال مهمات ، نیرو و زخمی ها پرداخت . ظهر روز هفدهم دی ماه سال 1359 ماموریت می یابد مقادیری مهمات را به ماهشهر حمل نماید پس از فرود بلافاصله ماموریت می یابد جهت حمل مجروحان سپاهی به کرمانشاه پرواز نماید . ساعت 6 بعدازظهر است هوا کاملا تاریک است و آسمان کرمانشاه مه آلود و دید در حداقل قرار دارد در فاصله پنج دقیقه تا فرود آزیر قرمز حمله هوایی هم به صدا در می آید و خلبانان سعی می کنند در کمترین زمان فرود بیایند همه چیز دست در دست هم می دهد و هواپیما در دو مایلی باند به دلیل عدم دید کافی خلبان از ناحیه بال راست به تپه برخورد می کند و خلبان و تیم همراه همگی به شهادت می رسند او در این پرواز ناوبر بود هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 12
-
97 - شهید سرلشکر خلبان حسن مفتخری در مرداد ماه سال 1332 در تهران متولد شد با پایان تحصیلات در مرداده ماه سال 1350 وارد نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره یشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز هشتم آذرماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به قصد بمباران اسکله الامیه به پرواز در می آید شماره دو پرواز به خلبانی سروان حسن مفتخری و کمک ستوانیکم محمد کاظم روستا می باشد . پس از بمباران هدف هر دو جنگنده مورد تعقیب دو فروند میگ 23 دشمن قرار می گیرند و شماره دو در تعقیب و گریز هدف یک تیر موشک آر13 قرار می گیرد خلبان اعلام آتش سوزی شدید در ناحیه موتور چپ می شود ولی خلبان اعلام می کند با یک موتور به سمت مرز حرکت می کند که ثانیه ای بعد موشک دوم آر13 به موتور سمت راست اصابت می کند و ارتباط رادیویی قطع و هر دو نفر مفقود می گردند تا اینکه در سال 1370 عراق اعلام می کند هر دو خلبان در همان زمان شهید و در قبرستان حسن البصری عراق به خاک سپرده شده اند . 98 - شهید سرلشکر خلبان محمد کاظم روستا در مهر ماه سال 1332 در آباده به دنیا آمد با پایان تحصیلات در مهرماه سال 1351 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره یشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز هشتم آذرماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به قصد بمباران اسکله الامیه به پرواز در می آید شماره دو پرواز به خلبانی سروان حسن مفتخری و کمک ستوانیکم محمد کاظم روستا می باشد . پس از بمباران هدف هر دو جنگنده مورد تعقیب دو فروند میگ 23 دشمن قرار می گیرند و شماره دو در تعقیب و گریز هدف یک تیر موشک آر13 قرار می گیرد خلبان اعلام آتش سوزی شدید در ناحیه موتور چپ می شود ولی خلبان اعلام می کند با یک موتور به سمت مرز حرکت می کند که ثانیه ای بعد موشک دوم آر13 به موتور سمت راست اصابت می کند و ارتباط رادیویی قطع و هر دو نفر مفقود می گردند تا اینکه در سال 1370 عراق اعلام می کند هر دو خلبان در همان زمان شهید و در قبرستان حسن البصری عراق به خاک سپرده شده اند . نیروی هوایی در آذر ماه سال 1359 پنج نفر از خلبانان خود را از دست داد هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 11
-
آبان ماه سال 1359 نیز برای نیروی هوایی به پایان رسید در این ماه نیروی هوایی 18 خلبان شهید را تقدیم نمود . شهادت علی اقبالی ، یونس خوش بین ، ابوالفضل مهدیار و غفور جدی ضربات جبران ناپذیری بود که در این ماه بر پیکره نیروی هوایی ایران وارد آمد 94 - شهید سرلشکر خلبان امیر زنجانی در بهمن ماه سال 1334 در ماکو به دنیا آمد با پایان تحصیلات در در آذر ماه سال 1353 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا در سال 1356 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف5 انتخاب و به پایگاه دوم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ بعنوان یکی از جوانترین خلبانان اف 5 پایگاه دوم شکاری به مقابله با دشمن پرداخت . دوم مهرماه سال 1359 در قالب شمراه 2 یک دسته دو فروندی جهت بمباران سد دوکان به پرواز در می آید و پس از بمباران هدف در حین گردش هواپیمایش مورد اصابت گلوله از ناحیه دسته گاز و کاناپی قرار می گیرد و زنجانی از ناحیه هر دو دست و بخصوص دست چپ مجروح می گردد ولی با شهامت و مهارت خاصی هواپیما را از مرز عبور می دهد ولی به دلیل اصابت گلوله به باک بنزین هواپیما سوخت کافی جهت رسیدن به پایگاه را ندارد طبق دستورالعمل ایشان می بایست اجکت می کردند ولی با شهامت خاصی هواپیما را در زمینهای کشاورزی اطراف مراغه به زمین می نشاند . خلبان دلاور تاب دوری از جبهه ها را ندارد و به محض بهبود مجددا به گردان پروازی بر می گردد . ساعت 10 صبح روز پنجم آذر ماه سال 1359 دو فروند اف 5 ئی شمراه یک سروان یدالله شریفی راد و شماره دو ستوانیکم امیر زنجانی جهت بمباران پادگان سلیمانیه به پرواز در می آیند . در نزدیکی هدف در دره شمالی شهر سلیمانیه مورد تعقیب گشتی های دشمن قرار می گیرند . در تعیقب و گریز در دره ها هواپیمای شماره دو مورد با یک فروند هواپیمای میگ 21 دشمن برخورد می کند و در دو هواپیما منهدم می شود و خلبان در دم به شهادت می رسد . شهید زنجانی در هنگام شهادت فقط 25 سال داشت . 95 - شهید سرلشکر خلبان ابوالحسن ابوالحسنی در خرداد ماه سال 1329 در بابل به دنیا آمد با پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید و در رسته همافری مشغول به خدمت گردید ولی به دلیل علاقه ای که به فن خلبانی داشت وارد دانشکده خلبانی شد و با پایان دوره پیشرفته پرواز در آمریکا در سال 53 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف5 انتخاب و به پایگاه دو شکاری منتقل شد نبوغ بالا استعداد زیاد و عشق به وطن باعث گردید قبل از انقلاب به درجه استاد خلبانی هم برسد و پس از انقلاب نیز قبل از شروع جنگ بعنوان افسر آموزش گردان 22 شکاری منصوب گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . ساعت 11 صبح روز پنجم آذرماه سال 1359 چهار فروند اف 5 ئی جهت بمباران نیروگاه برق سد دوکان به پرواز در می آیند پس از بمباران هدف هواپیمای شماره 3 به خلبانی سروان ابوالحسنی مورد اصابت قرار می گیرد و خلبان فرصت خروج از هواپیما را نیز پیدا نمی کند و به شهادت می رسد یک سال بعد با تایید صلیب سرخ مشخص می شود پیکر پاک ایشان در سلیمانیه دفن گردیده است . 96 - شهید سرلشکر خلبان ابراهیم شریفی در آبان ماه سال 1329 در شیراز به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در دی ماه سال 1349 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشن و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم کشاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت عملبات مروارید در راه بود و لزوم حمایت هوایی اجتناب ناپذیر بود . سروان شریفی ماموریت می یابد تا بعنوان افسر کنترل زمینی مستقر بر ناوچه پیکان شود و هواپیماهای اف 4 را هدایت نماید . هفتم آذر ماه سال 1359 در حالی که با هدایت و گرای او سه فروند ناوچه اوزا هدف قرار گرفته بود به دلیل اصبت موشک به ناوچه پیکان همراه با پرسنل دلیر این ناوچه خواب ابدی خود را در اعماق آبهای نیلگون خلیج فارس آغاز می کند هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 19
-
90 - شهید سرلشکر خلبان محمد کام بخش ضیائی در آذرماه سال 1332 در تهران به دنیا آمد با پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1351 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه چهارم شکاری منتقل گردید . صبح روز بیست و پنجم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 5 ئی به خلبانی ستوانیکم محمد کامبخش ضیائی به قصد پشتیبانی از نیروهای عمل کننده در سوسنگرد به پرواز در می آید و پس از بمباران موفق هدف در محدوده سایت 5 دزفول مورد اصابت پدافند دشمن قرار می گیرد و مفقود الاثر می گردد . پیکر پاک ایشان هنوز کشف نشده است . 91 - شهید سرلشکر خلبان یونس خوش بین در اسفند ماه سال 1322 در سبزوار متولد شد با پایان تحصیلات در مهرماه سال 1342 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری و سپس به پایگاه چهارم شکاری منتقل گردید . مهارت و دانش بالای او در پرواز باعث شد خیلی زود مدارج ترقی را طی نماید با ورود اف 5 ئی به خدمت نیروی هوایی او جزو معدود خلبانانی بود که در مقام معلم برای اولین بار با این جنگنده پرواز نمود انقلاب به پیروزی رسید و سرگرد هم در معرض اتهام قرار داشت ولی عناصر خود فروخته نتوانستند کاری کنند و یونس ماندنی شد . با شروع جنگ بعنوان لیدر یک دسته چهارفروندی در عملیات کمان 99 شرکت نمود و پس از آن نیز 47 ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به پایان رسانید ساعت 10 صبح روز بیست و هفتم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 5 ئی به خلبانی سرگرد یونس خوش بین جهت پشتیبانی از نیروهای عمل کننده در سوسنگرد به پرواز در می آید پس از بمباران موفق هدف در حین گردش هواپمیایش مورد اصابت یک تیر موشک سام قرار می گیرد خلبان که در نوار مرزی قرار دارد خود را به داخل خاک ایران می کشد و در شرایطی سخت اقدام به اجکت می کند و برای لحظاتی بی هوش می شود محل فرود دقیقا رودخانه کرخه می باشد و یونس درحالی که هنوز بی هوش است به داخل رودخانه می افتد . بعد از یک هفته پیکر پاک ایشان در حاشیه رودخانه کشف می شود شواهد نشان می دهد که در آخرین لحظات او تلاش کرده چتر را از خودش باز کند ولی موفق نشده است و به درجه رفیع شهادت نائل آمده است . با شهادت او نیروی هوایی یکی از بهترینهای اف 5 خود را از دست داد . 92 - شهید سرلشکر خلبان ابراهیم امید بخش در آبان ماه سال 1332 در بهبهان به دنیا آمد با پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1351 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت صبح روز بیست و هفتم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان ابراهیم امیدبخش و کمک ستوانیکم محمدتقی حسینی به قصد پشتیبانی از نیروی های عمل کننده در سوسنگرد از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می آیند ولی روی هدف مورد اصابت پدافند دشمن قرار می گیرند و مفقودالاثر می گردند پیکر پاک ایشان هنوز کشف نگردیده است 93 - شهید سرلشکر خلبان محمدتقی حسینی در اردیبهشت ماه سال 1332 در شمیران به دنیا آمد با پایان تحصیلات در دی ماه سال 1352 به نیروی هوایی پیوست و شس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ بعنوان مامور به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید . بح روز بیست و هفتم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان ابراهیم امیدبخش و کمک ستوانیکم محمدتقی حسینی به قصد پشتیبانی از نیروی های عمل کننده در سوسنگرد از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می آیند ولی روی هدف مورد اصابت پدافند دشمن قرار می گیرند و مفقودالاثر می گردند پیکر پاک ایشان هنوز کشف نگردیده است هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 20
-
87 - شهید سرلشکر خلبان پرویز ذبیحی در اسفندماه سال 1326 به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات و خدمت سربازی در آذرماه سال 1350 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه دوم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن برمی خیزد . صبح روز بیست و دوم آبان ماه سال 1359 یک دسته چهار فروندی اف 5 ئی به لیدری سرگرد محمد دانشپور شماره 2 ستوان پرویز ذبیحی شماره 3 سروان یدالله شریفی راد شماره 4 ستوان مصطفی اردستانی جهت بمباران مخازن سوخت موصل به پرواز در می آیند پس از بمباران هدف در راه بازگشت شماره دو به طرف یک پاسگاه شیرجه می رود تا با مسلسل آنرا بزند که در همین موقع هدف پدافند 57 میلیمتری قرار می گیرد و به دلیل ارتفاع کم فرصت اجکت هم پیدا نمی کند و به درجه رفیع شهادت نائل می آید . 88 - شهید سرلشکر خلبان نعمت الله اکبری سامانی در آبان ماه سال 1330 در سامان به دنیا آمد با پایان تحصیلات در خردادماه سال 1350 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید و به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز بیست و سوم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان نعمت الله اکبری سامانی و کمک ستوانیکم هوشنگ کیان آرا جهت پشتیبانی از نیروی های خودی در سوسنگرد به پرواز در می آیند پس از بمباران هدف در 12 مایلی غرب دزفول هواپیمایش هدف پدافند دشمن قرار می گیرد و به درجه رفیع شهادت نائل می آید . پیکر پاک ایشان هنوز کشف نگردیده است . 89 - شهید سرلشکر خلبان هوشنگ کیان آرا در آبان ماه سال 1331 در تبریز به دنیا آمد پس از پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1351 به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه نهم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید و به مقابله با دشمن پرداخت . صبح روز بیست و سوم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان نعمت الله اکبری سامانی و کمک ستوانیکم هوشنگ کیان آرا جهت پشتیبانی از نیروی های خودی در سوسنگرد به پرواز در می آیند پس از بمباران هدف در 12 مایلی غرب دزفول هواپیمایش هدف پدافند دشمن قرار می گیرد و به درجه رفیع شهادت نائل می آید . بقایای پیکر پاک ایشان در بهمن ماه سال 1367 به ایران تحویل داده شد هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد محمدمعما
- 41 پاسخ ها
-
- 15
-
85 - شهید سرلشکر خلبان اصغر صدری نوشاد در بهمن ماه سال 1329 در تبریز متولد شد با پایان تحصیلات در مرداد ماه سال 1349 به دانشکده افسری نیروی زمینی پس از پایان دانشکده با علاقه ای که به فن پرواز داشت به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره تکمیلی پرواز در آمریکا در آذرماه سال 1355 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه چهارم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت ظهر روز 17 آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 5 ئی به خلبانی سروان اصغر صدری نوشاد جهت بمباران مواضع دشمن در حد فاصل شوش تا هورالهویزه به پرواز در می آید ولی در حوالی کوه های الله اکبر مورد اصابت پدافند دشمن قرار می گیرد و از آن تاریخ مفقود الاثر می گردد 86 - شهید سرلشکر خلبان غفور جدی اردبیلی در بهمن ماه سال 1324 در اردبیل متولد شد پس از پایان تحصیلات و خدمت سربازی در اسفند ماه سال 1346 به نیروی هوایی پیوست و برای طی دوره پیشرفته پرواز عازم آمریکا گردید و در سال 1349 به ایران بازگشت و به دلیل کسب نمره ممتاز مختار برای انتخاب هواپمایش بود که ایشان هواپیمای اف4 را انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول به خدمت گردید چند ماه بعد به گردان 72 تاکتیکی شیراز منتقل گردید . در سال 1351 با طی دوره کابین جلو بعنوان خلبان اول اف 4 مشغول به خدمت می شود . بیست و سوم اردیبهشت ماه سال 1352 عقربه های ساعت حدود 2 بعدازظهر را نشان می دهند که ستوانیکم غفور جدی خود را برای یک پرواز آزمایشی آماده می کند . هوابسیار گرم بود و دسته فانتوم ها برروی باند قرار گرفتند و ثانیه هایی بعد همگی در دل آسمان جای گرفتند . غفور به محض این که چرخ ها را می بندد متوجه تکان های خفیفی در هواپیما می شود که تصور می کند این تکان بخاطر گردابه های به جای مانده از جنگنده های جلویی باشد روی همین اصل به آن توجهی نمی کند ولی به محض خارج کردن هواپیما از حالت پس سوز نه تنها لرزش ها کم نمی شود بلکه بر شدت آن نیز افزوده می شود . در کمتر از یک دقیقه همه چراغ های قرمز رنگ کابین خلبان شروع به چشمک زدن می کند که همه آنها نشان از نقص فنی در هواپیما را می داد ولی غفور نمی دانست هواپیما چه ایرادی پیدا کرده است و کدام سامانه دچار مشکل شده است . در همین اثنا هواپیما تکان شدیدی می خورد و با زاویه زیاد شروع به اوج گیری می نماید . ستوان جدی سعی می کند به هر شکل ممکن هواپیما را از این حالت خارج نماید چون اگر این وضعیت ادامه پیدا می کرد احتمال استل موتور (خفگی کمپرسور) زیاد بود غفور هرچقدر تلاش می کند اهرم هدایت هواپیما را به جلو فشار دهد موفق نمی شود در همین کش و قوس وضع بدتر هم می شود. موتور جنگنده دچار واماندگی می شود و هواپیما به شدت شروع به کم کردن ارتفاع می نماید. ستوان جدی بی درنگ با هماهنگی خلبان کابین عقب اهرم خروج اضطراری را فعال می کند و خلبان کابین عقب موفق به خروج اضطراری از هواپیما می شود و با کمک چتر نجات سالم به زمین می رسد ولی قهرمان اردبیلی قصد خروج از هواپیما را ندارد غفور مصمم است به هرشکل ممکن هواپیما را نجات بدهد . تلاش او نتیجه می دهد و سرانجام موفق می شود جنگنده سرکش را در اختیار بگیرد درنگ جایز نبود بلافاصله به سمت پایگاه گردش کرد که ناگهان هواپیما دوباره شروع به تکان خوردن می کند ولی این بار هم ستوان موفق می شود جنگنده را در اختیار بگیرد و آن را بر روی باند پروازی به زمین بنشاند . به دلیل این پرواز و نجات حتمی جنگنده او به یک درجه بالاتر مفتخر و سه ماه مرخصی تشویقی می گیرد که با سفر به آمریکا دوره هواپیمای مسافربری 747 را طی می کند پس از بازگشت به پایگاه سوم شکاری همدان منتقل می گردد . تا شهریور ماه سال 1355 به خدمت خود در این پایگاه ادامه می دهد تا این که در این ماه نیروی هوایی نام او را برای طی دوره امنیت پرواز در لیست اعزامی به آمریکا قرار می دهد و ستوان جدی در آذر ماه سال 1355 برای بار سوم به آمریکا می رود. غفور این دوره را نیز با موفقیت کامل پشت سر می گذارد و در مرداد ماه سال 1356 به ایران باز می گردد . پس از بازگشت ستوان جدی از آمریکا او به پایگاه شکاری بوشهر منتقل می شود که این آخرین پایگاهی بود که این شهید بزرگوار در آن خدمت می کرد . انقلاب به پیروزی رسید غفور در این زمان به عنوان استاد خلبان و معلم هواپیمای اف 4 در پایگاه بوشهر مشغول به خدمت بود همه چیز طبق روال عادی پیش می رفت و غفور که یک افسر منظبط و سخت گیر بود بعنوان فرمانده بازرسی و امنیت پرواز پایگاه بود تا این که سال 1359 آغاز شد . دست های دسیسه گر کمر به بدنامی غفور بسته بودند و بدلیل اوضاعی که در آن زمان بدلیل وقوع انقلاب بر نیروی هوایی حاکم بود و عناصری فرصت طلب به دنبال تسویه حساب های شخصی خود بودند و این باعث شد اوضاع برای غفور به خوبی به پیش نرود و نام او ناخواسته در لیست خلبانانی قرار گیرد که باید از نیروی هوایی تسویه حساب کنند . غفور با دلی رنجور شروع به تسویه از نیروی هوایی نمود و در مراحل نهایی تسویه او عراق از زمین هوا به ایران حمله ور شد . با شروع جنگ غفور تصمیم گرفت به صورت داوطلبانه به نیروی هوایی بازگردد ولی تعدادی از خائنین او را تشویق به ترک ایران نمودند که غفور در جواب آنها می گوید : این همه هزینه در زمان صلح برای تفریح ما خرج نشده ، ما برای چنین روزهایی آموزش دیده ایم . ستوان جدی به دفتر فرماندهی وقت پایگاه مرحوم سرتیپ خلبان "مهدی دادپی" می رود و می گوید : اکنون زمان آن رسیده که جواب گوی خرجی باشم که برای من شده است. می خواهم بجنگم برایم مهم نیست چه اتفاقی افتاده و یا قرار است بیافتد. دینی به مملکتم دارم که باید آن را ادا نمایم. درجه هایم را هم نمی خواهم فقط می خواهم بجنگم نمی توانم دوستانم را تنها بگذارم . مرحوم دادپی خواهش غفور را می پذیرد و با فرماندهی وقت نیرو شهید سرتیپ خلبان جواد فکوری تماس می گیرد و ایشان ضمن موافقت با درخواست غفور دستور می دهند درجه های او نیز بازگردانده شود . عقاب تیز پرواز آسمان پروازهای بیشماری را انجام می دهد تا به روز موعود می رسد صبح روز هفدهم آبان ماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به خلبانی شماره یک سروان اصغر سپیدموی آذر و کمک ستوان محمدعلی اعظمی و شماره دو سرگرد غفورجدی و کمک ستوان عبدالکریم خلج جهت بمباران مواضع دشمن در بصره به پرواز در می آیند . جنگنده ها با کم کردن ارتفاع از جنوب خرمشهر و سمت چپ فاو وارد خاک عراق می شوند و سمت بصره را در پیش می گیرند ولی در طول مسیر هیچ نیروی مشاهده نمی شود . جنگنده ها با رسیدن به بصره با گردش به سمت راست به سمت مرزهای ایران گردش می کنند. در همین اثنا غفور متوجه یک نخلستان در نزدیکی بصره می شود که تعدادی پدافند در میان آن استتار شده است. با دقت بیشتر خلبانان متوجه حدود 40 فروند تانک می شوند که کاملا استتار شده و لوله های آن طوری استتار شده که به نظر دودکش خانه روستایی به نظر می رسد. هواپیمای شماره یک جناب سفیدمو روی رادیو اعلام می کند که شما از من فاصله بگیرد اول من بمباران می کنم سپس شما حمله ور شوید . شماره یک بمب های خود را روی هدف رها می کند . اینک نوبت غفور است که تیرهای خشم ملت ایران را بر سر دشمن فرود آرد. سرهنگ با شیرجه برروی هدف با دقت فراوان بمب هایش را رها می کند. دود غلیظ ناشی از سوختن تانک ها دشمن فضا را پر کرده بود . ناگهان هواپیما تکان شدیدی می خورد و ثانیه هایی بعد با یک تکان شدید دیگر به بالا پرتاب می شود. خلبان کابین عقب متوجه نشان دهنده دور موتور سمت راست می شود که عقربه آن به صفر می رسد و موتور سمت راست از کار می افتد . چراغ های قرمز چشمک زن همراه با بوق های ممتد نشان از وضعیت وخیم جنگنده می داد. غفور همچنان ساکت و مصمم به سمت مرز پرواز می کرد. او مصمم بود به هر شکل ممکن از مرز عبور نماید. بعد از گذشتن جنگنده از بهمنشیر وارد مرزهای ایران می شوند که غفور روی رادیو اعلام می کند که هواپیمایش مورد اصابت موشک قرار گرفته و یکی از موتورها از کار افتاده ، هیدرولیک هواپیما هم دیگر جواب نمی دهد ، با این شرایط به پایگاه نمی رسیم و باید هواپیما را ترک کنیم . سرعت هواپیما زیاد و ارتفاع آن کم بود. در این شرایط امکان اجکت وجود نداشت. غفور با خلبان کابین عقب صحبت می کند که آماده باش ارتفاع می گیریم و سپس بیرون می پریم . در 15 مایلی جنوب شرقی آبادان هواپیما از کنترل خارج می شود و شروع به کم کردن ارتفاع می نماید و هر دو خلبان در جاده ماهشهر – آبادان از هواپیما خارج می شوند . اما راکت های صندلی شهید چتر غفور جدی در ارتفاع پایین تری فعال می شود و متاسفانه نه چتر فرصت گرفتن سرعت عمودی سقوط جدی را پیدا می کند و نه صندلی مجال جدا شدن از خلبان را می یابد. در نتیجه غفور با سرعت بالایی به زمین برخورد می کند. ستوان خلج به سلامت به زمین می رسد ولی از ناحیه گردن و دست زخمی می شود و به دنبال غفور می گردد. از دور دودی را مشاهده می کند که نمایانگر محل سقوط هواپیماست. کمی که جلوتر می رود چتر غفور جدی را می بیند ند. چند متر آن طرف تر غفور را می بیند که صندلیش جدا نشده است و کمربندهایش هنوز بسته است . در نگاه اول خلج فکر می کند غفور بی هوش شده صدایش می زند غفور غفور ! همزمان با دست به صورت غفور می زند. نبضش را می گیرد ولی قلب غفور از تپیدن ایستاده است. غفور نفس نمی کشد . ستوان ناگهان متوجه سینه غفور می شود که بالا آمده مچ پایش هم در اثر برخورد با زمین شکسته است . بی اختیار به زمین می افتد غفور بال کشیده بود و پرواز دیگری را آغاز نموده بود . منطقه خیلی ناامن بود و ستوان باید منطقه را ترک می کرد ولی با پیکر غفور باید چه کار می کرد. نمی توانست او را همان جا رها کند . در همین افکار بود که متوجه دو ماشین جیپ شده که به طرف آنها می آمدند پیش خود تصور نمود که شاید عراقی باشند کلت کمری را برداشت تا با آنها مبارزه کند ولی هیچ پناه گاهی وجود نداشت او داخل یک بیابان مسطح سقوط کرده بود . ماشین ها در 500 متری خلجی ایستادند و نفراتی از آن پیاده شدند و اسلحه های شان را به طرف او گرفتند . کمی جلوتر رفت که یکی از آنها به فارسی گفت جلو نیا ! خوشحال از این که آنها ایرانی هستند فریاد زد من هم ایرانی هستم و به طرف آنها دوید که ناگهان یکی از آنها تیر هوایی شلیک کرد و گفت : بخواب روی زمین . ستوان کارت خود را از جیبش بیرون آورد و گفت من خلبان ایرانی هستم دوستم هم شهید شده است نفرات جلو آمدند و پیکر غفور را به پایگاه ششم منتقل شد و آنجا بود که وصیت آن شهید بزرگوار خوانده شد که در قسمتی از آن نوشته شده بود : " دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد " زندگی نامه کامل شهید غفور جدی اردبیلی در لینک زیر http://iranian-airforce.blogfa.com/cat-39.aspx هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 18
-
شهدای روزهای سوم ، چهارم و ششم آبان ماه 1359 82 - شهید سرلشکر خلبان نصرالله اصیل ادب در فروردین ماه سال 1332 در ورامین به دنیا آمد با پایان تحصیلات در شهریور ماه سال 1352 وارد نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره تکمیلی پرواز در آمریکا در آذر ماه سال 1355 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه چهارم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ به مقابله دشمن پرداخت و تا روز سوم آبان ماه سیزده ماموریت جنگی انجام داد . صبح روز سوم آبان دو فروند اف 5 ئی جهت بمباران شهرک مارد عراق در آنسوی آبادان به پرواز در می آیند که هواپیمای شماره دو به خلبانی ستوانیکم نصرالله اصیل ادب روی منطقه هدف پدافند قرار می گیرد و ایشان مجبور به خروج اضطراری می شوند . باد در منطقه در حال وزیدن می باشد و خلبان که به چتر آویزان است را به سمت شرق هدایت می کند ولی متاسفانه محل فرود ایشان دقیقا در میدان مین می باشد با اولین برخورد از ناحیه پهلو با مین برخورد می کنند و در دم به شهادت می رسد . روز بعد دو نفر بسیجی که ناظر فرود خلبان بودند برای انتقال پیکر ایشان که معلوم نبود شهید شدند یا خیر وارد میدان مین می شوند که متاسفانه هر دو نفر به دلیل برخورد با مین به شهادت می رسند . پیکر این شهید بزرگوار یک هفته توسط نیروهای عراقی کشف و در قبرستان زبیر عراق به خاک سپرده می شود 83 - شهید سرلشکر خلبان محمد علی فرزین در اردیبهشت ماه سال 1328 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در آبان ماه سال 48 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه ششم کاری منتقل شد با گسترش اف 4 به بوشهر به پایگاه چهارم شکاری منتقل گردید در سال 1355 برای طی دوره معلم خلبانی مجددا به آمریکا اعزام گردید و پس از بازگشت به ایران به آموزش خلبانان جوان پرداخت . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت و در تاریخ سوم مهر ماه 59 در دهلران هواپیمایش مورد اصابت پدافند دشمن قرار گرفت ولی موفق به خروج اضطراری گردید و با طی ماجرای خاصی توانست از مهلکه نجات پیدا کند پس از طی دوران نقاهت مجددا به گردان پروازی بازگشت . روز سوم آبان ماه سال 59 سه روز مرخصی می گیرد تا به خانواده سر بزند . فردا صبح هواپیمای سی 130 تاخیر دارد و او از فرصت استفاده می کند تا به ماموریت جنگی برود تا هواپیمای سی 130 به دزفول برسد . صبح روز چهارم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 5 ئی به خلبانی سروان محمد علی فرزین جهت بمباران نیروهای دشمن در حوالی اهواز به پرواز در می آید پس از بمباران هدف هواپیمایش از ناحیه چرخ عقب ، خروجی موتور و چتر دم هدف پدافند دشمن قرار می گیرد و جنگنده شعله ور می شود خلبان بلافاصله اقدام به اجکت می کند و به فاصله 5 متری از محل سقوط هواپیما فرود می آید . فرزین که شدیدا اسیب دیده و لنگان لنگان راه می رود با یک نفر ایرانی برخورد می کند که او را به چادرش دعوت می کند غافل از اینکه او نفر ستون پنجم دشمن می باشد با رسیدن به چادر او که بسیار خون ریزی داشته بی حال دراز می کشد منافق سنگ دل در یک لحظه باجهش به سمت او بند چترنجات را دور گردنش می پیچد و این خلبان دلاور را به شهادت می رساند سپس پیکر بی جانش را داخل بیابان رها می کند فقط اسلحه کمری و تعدادی از ملحقات پروازی شهید را با خود می برد . یک ماه بعد در درگیری نیرهای خودی با منافقین شخص مورد نظر دستگیر می شود و اسلحه کمری از او گرفته می شود که شماره سریال آن با اسلحه شهید هم خوانی دارد و اینجاست که او به عمل ننگین خود اعتراف می کند و با حکم قاضی در محل تولد شهید فرزین او اعدام می شود . 84 - شهید سرلشکر خلبان حمید فضیلت در اسفند ماه سال 1347 در تبریز متولد شد با پایان تحصیلات در آبان ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید و وارد رسته همافری مشغول به خدمت شد پس از طی دوره همافری در پایگاه های هوایی مشغول به خدمت گردید ولی به دلیل علاقه ای که به فن خلبانی داشت وارد دانشکده خلبانی شد و پس از پایان دوره پیشرفته پرواز در آذر ماه سال 1355 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه دوم شکاری منتقل گردید با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . یک ماه از شروع جنگ گذشته بود که بعنوان مامور به پایگاه چهارم شکاری اعزام گردید . صبح روز ششم آبان ماه سال 1359 دو فروند اف ئی به خلبانی سروان محمد ورتوان و شماره دو سروان حمید فضیلت جهت بمباران پارکینگ خودروهای زرهی دشمن در دشت موسیان به پرواز در می آیند که پس از بمباران هدف در راه بازگشت هواپیمای شماره دو مورد اصابت موشک قرار می گیرد و ایشان به درجه رفیع شهادت نائل می آیند هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 16
-
80 - شهید سرلشکر خلبان ابوالفضل مهدیار در خردادماه سال 1327 در قم متولد شد پس از پایان تحصیلات در بهمن ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 انتخاب و به پایگاه یکم شکاری منتقل گردید در سال 53 پس از طی دوره کابین جاو به پایگاه هفتم شکاری منتقل گردید در سال 56 مجددا به تهران منتقل گردید با پیروزی انقلاب به پایگاه ششم شکاری منتقل شد . تیرماه سال 1359 او را به جرم شرکت در کودتای نقاب بازداشت کردند ولی اسنادی مبنی بر دخالت وی در کودتا یافت نشد جنگ تحمیلی آغاز شد و او درخواست پرواز نمود که با درخواستش موافقت شد پروازهای بی نظیری را در یک ماه اول جنگ انجام داد روز یکم آبان ماه در حمله در دو پرواز جهت حمله به بندر فاو و اسکله ام القصر به عنوان لیدر شرکت نمود و ضربات سهمگینی بر پیکره دشمن وارد نمود . ساعت 12 شهر روز دوم آبان ماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به لیدری شماره یک سرگرد خلبان ابوالفضل مهدیار و کمک سروان محمود شادمان بخت و شماره دو به خلبانی سرگرد محمود شرابی و کمک ستوانیکم اسماعیل پیروان جهت بمباران اسکله ام القصر به پرواز در می آیند با رسیدن روی هدف خلبانان ابتدا با تیربار اسکله را هدف قرار ومی دهند و سپس بمبهای mk82 خود را روی اسکله می ریزند و در حال گردش به سمت مرز هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن قرار می گیرد به گواه شماره 2 پرواز هر دو خلبان اقدام به اجکت می نمایند و هواپیما در دهانه فاو به داخل خلیج فارس سقوط می کند ولی دژخیمان بعثی هر دو خلبان را در آسمان به رگبار می بندند و پیکر بی جان آنان در خلیج همیشه فارس آرام می گیرد . 81 - شهید سرلشکر خلبان محمود شادمان بخت در آذر ماه سال 1327 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در مردادماه سال 1348 وارد نیروی زمینی گردید با توجه به علاقه ای که به پرواز داشت در سال 1351 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی گردید پس از طی دوره مقدماتی جهت طی دوره شکاری به آمریکا اعزام گردید و پس از بازگشت بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید ابتدا بعنوان ناوبر و در سال 57 به جرگه خلبان شکاری پیوست . با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت . ساعت 12 شهر روز دوم آبان ماه سال 1359 دو فروند اف 4 ئی به لیدری شماره یک سرگرد خلبان ابوالفضل مهدیار و کمک سروان محمود شادمان بخت و شماره دو به خلبانی سرگرد محمود شرابی و کمک ستوانیکم اسماعیل پیروان جهت بمباران اسکله ام القصر به پرواز در می آیند با رسیدن روی هدف خلبانان ابتدا با تیربار اسکله را هدف قرار ومی دهند و سپس بمبهای mk82 خود را روی اسکله می ریزند و در حال گردش به سمت مرز هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن قرار می گیرد به گواه شماره 2 پرواز هر دو خلبان اقدام به اجکت می نمایند و هواپیما در دهانه فاو به داخل خلیج فارس سقوط می کند ولی دژخیمان بعثی هر دو خلبان را در آسمان به رگبار می بندند و پیکر بی جان آنان در خلیج همیشه فارس آرام می گیرد . چندی بعد بقایای پیکر این خلبان قهرمان در ساحل فاد کشف و در قبرستان زبیر عراق آرام می گیرد . هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 14
-
79 - شهید سرلشکر خلبان عبدالحسین حاتمی در بهمن ماه سال 1331 در رشت متولد شد با پایان تحصیلات در مهرماه سال 1350 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا بهمن ماه سال 1352 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف5 انتخاب و به پایگاه چهارم شکاری منتقل گردید . باشروع جنگ شجاعانه به نبرد با دشمن پرداخت . ساعت 8/30 صبح روز دوم آبان ماه سال 1359 دو فروند اف 5 ئی به لیدری سروان عبدالحسین حاتمی جهت بمباران نیروهای دشمن در هویزه از پایگاه چهارم شکاری به پرواز در می آید و در همین منطقه شماره یک هدف اصابت گلوله ضدهوایی قرار می گیرد شماره دو آتش هواپیمای شماره یک را می بیند و روی رادیو جویای حال او می شود که حاتمی جواب می دهد خوب هستم در همین موقع هم موفق به خروج اضطراری از هواپیما می گردد ولی سرنوشت خلبان علی رغم پیگیریهای متعدد نامعلوم اعلام می گردد . حاتمی دقیقا در حاشیه روستای کرخه از توابع شهرستان هویزه فرود می آید و روستائیان که همگی عرب زبانان ایرانی خوزستانی می باشند سریع خلبان را مخفی می کنند در آنسوی قضیه عراقی ها به وضوح چتر نجات خلبان را دیده اند به روستا می آیند و اهالی را تهدید به مرگ می کنند ولی آنها شجاعانه خلبان را تحویل نمی دهند . تا اینکه موضوع توسط دو نفر از عوامل خودفروخته لو می رود صبح روز هجدهم آبان ماه سال 1359 در حالی که روستائیان در حال برگزاری چشن عروسی می باشند دشمن بی رحم با تانک به روستا هجوم می آورد و در جستجوی خانه به خانه خلبان را پیدا می کنند . آنان خلبان را به همراه 29 تن از مردان روستا دستگیر و با خود می برند . در حالی که نظامیان اجازه خروج اهالی را از روستا نمی دادند در فاصله یک کیلومتری روستا بیست و نه نفر روستایی را دست بسته در یک گور دسته جمعی زنده به گور می کنند این در حالی است که حاتمی نیز در فاصله 100 متری آنان دست بسته به تنهایی زنده به گور شده است . بی سیم چی عراقی که یک شیعه می باشد نظاره گر تمامی وقایع می باشد . پنج سال بعد در عملیات والفجر 8 او اسیر رزمندگان اسلام می شود . فروردین ماه سال 1365 است در اردوگاه اسرا او متوجه پیرمردی می شود که عکس پسرش را نشان همه می دهد تا شاید بتواند نشانی از او به دست بیاورد کنجکاو می شود که او کیست عکس را می بیند در همان نگاه اول یاد صورت رنگ پریده خلبان می افتد که باور ندارد می خواهند او را که اسیر می باشد زنده به گور کنند که بعثیان وحشیانه او را زنده به گور کردند . با خود فکر می کند که آیا باید این مطلب را بگوید یا پنهانش کند خوابی می بیند و تصمیم می گیرد موضوع را اطلاع دهد ولی هراس دارد بگوید او را زنده بگور کرده اند سریع پدر شهید را می خواهند و او شروع به تعریف می کند و می گوید در شهر هویزه بودیم که متوجه صدای هواپیما شدیم کمی بعد هواپیما هدف قرار گرفت و خلبان بیرون پرید فرمانده عده ای را برای دستگیری خلبان فرستاد ولی آنها دست خالی بازگشتند چند روز بعد عامل نفوذی ما خبر آورد خلبان در روستا است به روستا ریختیم و اکثر جوانان و همچنین خلبان را دستگیر کردند فرمانده دستور داد همه را زنده به گور کنند و خلبان را هم بکشند حدود یک ساعت بعد سربازی آمد و گفت روی اتیکت خلبان نوشته بود عبدالحسن ، عبدالحسین ، پدر شهید گریه می کرد و از او می خواست قبر پسرش را نشان دهد همزمان از روستای کرخه هم خبرهای می رسد یکی از کشاورزان در هنگام شخم زمین به یک گور دسته جمعی رسیده است بیست و هفتم فروردین ماه سال 1365 پاسگاه حمید خبر کشف گور دسته جمعی را تایید می کند و با نشانی هایی که اسیر عراقی می دهد قبر خلبان نیز کشف می گردد بلافاصله افسر ایمنی پرواز به محل اعزام می شود لباس خلبان تقریبا سالم است و روی اتیکت آن نوشته شده عبدالحسین حاتمی . پیکر شهید به معراج شهداء در سوسنگرد و سپس به اهواز انتقال پیدا می کند و سرهنگ هوشیار ضمن حضور در محل از پیکر بازدید می کند و در گزارش می نویسد پیکر خلبان همراه با تمام تجهیزات دفن شده بود این جنایت دیگری از عراقی های بعثی می باشد . تصویر از حضور خلبانان پایگاه چهارم شکاری در معراج شهداء اهواز برای تحویل پیکر شهید حاتمی : آقایان نجفی ، طیبی و قوامی در تصویر حضور دارند هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 15
-
شهدای روز اول آبان ماه سال 1359 76 - شهید سرلشکر خلبان علی اقبالی دوکاهه در مهر ماه سال 1328 در رودبار متولد شد پس از پایان تحصیلات در سن 18 سالگی در آذر ماه سال 1346 وارد نیروی هوایی گردید . پس طی دوره مقدماتی پرواز در مرداد ماه سال 47 جهت طی دوره پیشرفته پرواز عازم آمریکا می شود و با پایان دوره در بهمن ماه سال 1348 به ایران باز می گردد و به عنوان خلبان اف 5 انتخاب می گردد خیلی زود مدارج ترقی را طی و به درجه لیدر دومی می رسد همزمان در طی چهارسال 10 باز تضویق کتبی می شود . در سال 1353 او که یکی از بهترین خلبانان اف 5 می باشد برای طی دوره اطلاعات و عملیات مجددا به آمریکا اعزام می شود پس از پایان دوره به ایران باز می گردد و بعنوان افسر اطلاعات و عملیات به پایگاه ششم شکاری منتقل می شود پس از مدتی به عنوان فرمانده گردان 23 شکاری تبریز انتخاب می گردد و همزمان مسئولیت اطلاعات و عملیات پایگاه را نیز بر عهده دارد . با شروع جنگ در حالی که در معاونت طرح و برنامه نیرو خدمت می کند همراه با بزرگان اف 5 چون مرحوم دانشپور ، شهید ذوقی مقدم ، آغاسی بیک ، لطفعلی ، جواد پور ، سلیمانی و ... جهت کمک به پایگاه دوم شکاری می آیند . صدای غرش سهمگین مرکب آهنین بالش لرزه بر دل دشمنان می اندازد . صبح روز یکم آبان ماه 15 روز ماموریت ایشان در تبریز به اتمام می رسد و برای مرخصی آماده سفر به تهران می باشد ( در آن زمان در چندین پایگاه 15 روز حضور و 15 روز مرخصی در نظر گرفته می شد ) ولی سی 130 چهارساعت تاخیر دارد . ایشان به گردان بر می گردد و می گوید یک پرواز می روم و برمی گردم اگر سی 130 آمد نگه اش دارید تا بر گردم . حدود ساعت 10 صبح روز یکم مهر ماه سال 59 دوفروند اف 5 ئی به خلبانی شماره یک سرگرد علی اقبالی و شماره دو ستوان شفیع حسین پور جهت بمباران پایگاه موصل به پرواز در می آیند . با رسیدن روی هدف به دلیل حجم بالای پدافند و کشف توسط شکاری های دشمن لیدر تصمیم به گردش به سمت هدف دوم می کند . هدف دوم بمباران پادگان العقره عراق در نزدیکی موصل است که محل تجمع یک تیپ از سربازهای اردنی می باشد که به کمک صدام حسین آمده اند . با رسیدن روی هدف پادگان به خوبی بمباران می شود و تلفات سنگینی از دشمن گرفته می شود . ولی روی همین منطقه هواپیمای لیدر هدف قرار می گیرد و شماره دوم باز می گردد و در گزارش خود می نویسد به وضوح اجکت و باز شدن چتر ایشان را دیده است . ولی عراق منکر این قضیه می شود و اعلام می کند چنین شخصی را دستگیر نکرده و یا جنازه و حتی لاشه هواپیمایش را ندیده است . ولی داستان چیز دیگری است . بافرود ایشان یک گروه سریعا برای دستگیری او اعزام می شوند و در حدود 10 تا 15 کیلومتری شمال شرق پادگان ایشان دستگیره می شود . دژخیمان از خدا بی خبر در همانجا ضمن شکنجه ، او را در میان دو جیپ می بندند و او را به دو نیم می کنند بازهم از روی قصاوت و سنگدلی نیمی از بدن را در نینوا و نیم دیگر را در موصل دفن می کنند . در نهایت پیکر پاک ایشان در سال 81 از هر دو محل خارج و در تاریخ سی ام تیرماه سال 81 تحویل مقامات ایرانی می گردد . 77 - شهید سرلشکر خلبان غلامعلی خجسته نیکو در فروردین ماه سال 1326 در تهران متولد شد پس از پایان تحصیلات در مرداد ماه سال 1347 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایاران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید . با شروع جنگ از عملیات 140 فروندی شروع به پرواز نمود . ساعت 5 بعداز ظهر روز یکم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان ابراهیم حسنی (هنرجو) و کابین عقب سروان غلامعلی خجسته (معلم خلبان) به قصد گشت هوایی از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند و بعد از حدود 15 دقیقه ارتباط آنها با رادار سوباپی قطع می شود تا اینکه حدود 30 دقیقه پس از قطع ارتباط بوسیله ژاندارمری شهر گرم آب از توابع استان زنجان به نیروی هوایی اطلاع داده می شود هواپیمای مذکور به یکی از تپه های اطراف که حدود 150 پا ارتفاع داشته برخورد و متلاشی شده است . با بررسی سانحه مشخص می شود هواپیما در ارتفاع 100 پایی با سرعت 550 نات به دلایل نامعلومی با تپه برخورد کرده است خلبان کابین جلو در دم به شهادت رسیده است و در لحظه برخورد صندلی پران کابین عقب فعال و ایشان به بیرون پرتاب شده و در دم به شهادت رسیده است . 78 - شهید سرلشکر خلبان ابراهیم حسنی در اسفند ماه سال 1325 در گلپایگان به دنیا آمد و در حالی که مدرک سیکل خود را گرفته بود در تیرماه سال 44 به استخدام درجه داری نیروی هوایی در آمد . با جدیت در حالی که در مهرآباد خدمت می کرد مدرک دیپلم خود را گرفت و در سال 51 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی گردید و پس از پایان دوره تکمیلی پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل گردید . با شروع جنگ از عملیات 140 فروندی شروع به پرواز نمود . ساعت 5 بعداز ظهر روز یکم آبان ماه سال 1359 یک فروند اف 4 ئی به خلبانی سروان ابراهیم حسنی (هنرجو) و کابین عقب سروان غلامعلی خجسته (معلم خلبان) به قصد گشت هوایی از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند و بعد از حدود 15 دقیقه ارتباط آنها با رادار سوباپی قطع می شود تا اینکه حدود 30 دقیقه پس از قطع ارتباط بوسیله ژاندارمری شهر گرم آب از توابع استان زنجان به نیروی هوایی اطلاع داده می شود هواپیمای مذکور به یکی از تپه های اطراف که حدود 150 پا ارتفاع داشته برخورد و متلاشی شده است . با بررسی سانحه مشخص می شود هواپیما در ارتفاع 100 پایی با سرعت 550 نات به دلایل نامعلومی با تپه برخورد کرده است و در دم به شهادت می رسند هرگونه نقل قول و برداشت منوط به ذکر منبع می باشد
- 41 پاسخ ها
-
- 13
-
دوست عزیز در اصل ما از چندین ماه قبل از 31 شهریور با عراق درگیر بودیم که در این درگیری ها 6 خلبان را از دست داده ایم از 31 شهریور هم تا پایان مهر 61 نفر شهید دادیم پس در اصل تلفات ما 67 نفر بوده که 61 نفر آنها بعد از شروع رسمی جنگ بوده است