farmandekoll

Members
  • تعداد محتوا

    34
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

14

درباره farmandekoll

  • رتبه حساب کاربری
    سرباز یکم

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. V-22 Osprey عملياتي شد http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/V-22_Osprey_tiltrotor_aircraft.jpg/800px-V-22_Osprey_tiltrotor_aircraft.jpg v22 يک وسيله ي جنگي هواييست که با استفاده از تکنولوژي تيلتروتر (کج شونده) همانند يک هليکوپتر توانايي پرواز عمودي را داراست و نيز ميتواند مانند يک هواپيما با سرعت و ارتفاع بالا پرواز کند. اين پرنده ميتواند توسط موتورهايي که در جهت عمودي هستند به طور عمودي تيک آف و لندينگ انجام دهد و يا مانند يک بالگرد در هوا معلق بماند.در هنگتم پرواز موتورهاي اين پرنده قادر به چرخش هستند و اين پرنده را تبديل به يک هواپيماي جت ميکنند که داراي قابليت پرواز در ارتفاع و سرعت نسبتا زياد مي باشد. اين ويژگيها سبب شده که v22 تبديل به يک پرنده ي بي همتا شود و هيچ پرنده ي ديگري جايگزين آن نشود. v22 ميتواند 24 سرباز مجهز و يا 20000 پوند در داخل خود به صورت بار داخلي و يا 15000 پوند به صورت معلق(آويزان يا بار خارجي) با بيش از دو برابر سرعت يک هليکوپتر حمل کند. v22 داراي يک جعبه دنده ي Cross-Couppled است که اين قابليت را به موتورها ميدهد که در صورتي که يکي از موتورها از رده خارج شود موتور سالم قادر است هر دو پره را به حرکت در آورده و پرنده به راه خود ادامه دهد. پره ها و بالهايش قابليت تا شدگي را دارا هستند و اين امکان باعث ميشود که در ناو هواپيما بر و يا ناو جنگي فضاي کمتري اشغال شود. v22 تنها پرنده ايست که قابليت عمليات در هر نقطه ي جهان متناسب با هر گونه آب و هوا را داراست که اين قابليت باعث تسريع عمليات و فراهم شدن نيروها در عمليات جنگي ميشود و باعث کاهش درخواست انتقال هوايي و دريايي استراتژيک محدود ميشود. خريداران: در حال توليد براي نيروهاي کماندويي آمريکا(US MARINE) نيروي عمليات ويژه ي هوايي آمريکا(US Air Force Special Operation) نيروي دريايي آمريکا(US NAVY) هم اکنون نيروي کماندويي آمريکا سفارش توليد 360 فروند mV-22bs براي انجام دادن عمليات تهاجمي و عمليات پشتيباني نيروها سفارش داده است. نيروي ويژه ي هوايي آمريکا (نيروي هوايي آمريکا مختص عمليات ويژه) 50 فروند cV-22s براي پشتيباني و تعقيب زميني در ارتفاع کم و در عين حال با سرعت زياد در مکانهاي مختلف براي انجام عمليات هاي ويژه ي مختلف سفارش داده است. نيروي دريايي 48 فروند hV-22s براي انجام عمليات پشتيباني سفارش داده است. اولين اسکادران وي22 در تاريخ 2006.3.3 براي نيروي کماندويي آمريکا با نام phumder-Chickensتشکيل شد که اين اسکادران در سال 2007 کاملا عملياتي خواهد شد. cV-22 در سال 2009 کاملا عملياتي شد. مشخصات عمومي: نيروي پيشرانه: 2 * Rolls Roys AE-1107c , 6.150 SHP (4586KW *2) طول:57.3 Feet (17.48 Metr) ,63 Feet (19.08)در حالت باز شدن درب عقب قطر پره ها : 11.56 Metr ارتفاع در حالت عمودي بودن موتورها : 6.63 metr ارتفاع تا سکان: 5.38 meter بيشينه وزن برخاست :23495kg وزن خالي برخاست: 8460Kg سرعت: 463-km/h555.6 مسافت قابل طي کردن با حد اکثر وزن: 1182km مسافت قابل طي کردن بدون بار: 4239Km خدمه: 3 نفر توليد : بخش هلي بويينگ مسول ساخت بدنه و سيستمهاي کمکي و سيستمهاي ديجيتال و سيستم کنترل الکتريکي ميباشد. و همکار آن شرکت هليکوپتر سازي بل مسول ساخت بال و جعبه دنده و سکانها و سيستم چرخش پره ها و موتور ميباشد. هم اکنون اين دو شرکت در حال توليد 13 فروند وي22 براي تحويل در اواخر سال 2006 ميباشند. پيش زمينه : سازمان دفاع اجازه ي توليد کامل وي22 را در سپتامبر سال 2005 بعد از آنکه يک سري آزمايشات کلي و ريز که احتياجات سازمان دفاع و نيروهاي ويژه را مهيا کرد داده. بل بيش از 70 فروند هماپيما قبل از سال 2006 براي عملياتهاي گوناگون توليد کرده که يک دهه هم ادامه پيدا خواهد کرد. بويينگ و همکاران تجاري اش در سيستمهاي بزرگ يا کوچک هم در کارهاي شبکه اي پيشرو هستند و به علاوه ي آنکه يک پيشتاز در توليد ادوات نظامي و تجاري براي آمريکا و متحدانش هستند. همچنين کمپاني بل يک پيشتاز دز عرصه ي وسايل نقليه ي عمود پرواز براي کارهاي تجاري و نظامي است. اين کارخانه تا کنون بيش از 35000 پرنده از سال 1946 ساخته است که اولين پرنده ي تجاري بل47 نام گرفت. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Aircraft.osprey.678pix.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c7/CV-22_Formation.jpeg/800px-CV-22_Formation.jpeg http://www.machtres.com/V-22_3.jpg
  2. hosseingmn نوشته:البته هدف قرار گرفتن یک فروند f117در بالکان به اعتبار این جنگنده تا حدودی خدشه وارد کرد . جواب: دوست عزيز هدف قرار گرفتن تنها 1 فروند در طول بيش از ربع قرن خدمت و حضور در چند جنگ و نشان دادن قابليت ها اين هواپيما را موفق ترين جنگنده بمب افكن نشان ميدهد.(با يك گل كه بهار نميشه) :D
  3. AC-130 هواپیمای پشتیبانی نزدیک بوده و با داشتن چندین توپ قوی یک مهره برتری برای آمریکا در صحنه های نبرد می باشد. این هواپیما که اصطلاحا کشتی تیر انداز نامیده می شود در بسیاری از عملیات شایستگی های خود را نشان داده است. از آن جمله می توان به جنگ آمریکا در سومالی نام برد کهAC-130 ها به پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی پرداختند.این هواپیما در پاناما، جنگ خلیج و در بوسنی هرزگووین نیز به کار گرفته شد. AC-130 دارای 4 موتور توربو پراپ T56-A-15 بوده که هرکدام دارای قدرت 4910 اسب بخار است که به هواپیما حداکثر سرعت 0.4 ماخ (482 کیلومتر بر ساعت) را می دهد. درحال حاضر دو مدل از AC-130 در حال خدمت می باشند که : AC-130H Spectre(شبح) که دارای دو توپ 20 میلی متری، 1 توپ 40 میلیمتری و یک توپ 105 میلیمتری(حدوداً به اندازه توپ یک تانک) می باشد و AC-130U Spooky(شبح وار) که به یک توپ 25، 40 و 105 میلیمتری مجهز می شود. توپ ۱۰۵ میلیمتری AC-130 خدمه هر دو نمونه شامل پنج افسر (خلبان، کمک خلبان،افسر ناوبر و هدایت گر،افسر کنترل کننده آتش،افسر جنگ الکترونیک) و هشت نفر دیگر شامل مهندس پرواز، اپراتور حسگر های تلویزیونی، اپراتور حسگر های فرو سرخ، مسئول پر کردن اسلحه ها و چهار اپراتور توپها می باشد.AC-130 نمونه مسلح و اصطلاحاْ (gunship) هواپیمای معروف ترابری C-130 هرکولس است.اولین پرواز این هواپیما(که AC-130A بود که امروزه کنار گذاشته شده است) در سال 1967 انجام شد.اگر چه از آن زمان تاکنون فناوری و تکنولوژی بسیار رشد کرده ولی کاربردهای AC-130 چندان تغییر نکرده است. نقشهای این هواپیما عبارت است از : پشتیبانی هوایی نزدیک، نقش بازدارندگی و شناسایی، دفاع منطقه ای، عملیات اسکورت، کنترل هوایی، کنترل و فرماندهی (command and control) به صورت محدود و عملیات جستجو و نجات. AC-130A اسپکتور به لحاظ ابعاد خارجی مانند C-130 بوده و یکی تفاوتهای اصلی آن با نمونه های جدیدتر عدم قابلیت سوخت گیری هوایی است. این نمونه با حداکثر مهمات دارای برد 1450 مایل ( 3943 کیلومتر) می باشد. AC-130A برای شرکت در جنگ ویتنام در 20 سپتامبر 1967 به ویتنام اعزام شد و یک هفته بعد اولین ماموریت خود را به انجام رسانید. اولین مورد انهدام این هواپیما در سال 1969 بوقوع پیوست که در آن دو خدمه هواپیما کشته شدند. در طول جنگ ویتنام از 18AC-130 5 فروند ساقط شد ولی در کل این هواپیما توانست بیش از 10000 ماشین دشمن را نابود کند. آخرین AC-130A در سال 1995 بازنشسته شد. AC-130H در سال 1995 جایگزین مدل A گردید. کامپیوترهای این مدل دارای توانایی تشخیص هدف از دوست هستند که باعث کاهش تلفات در نیروهای خودی در صحنه نبرد می شود. این هواپیما در جنگ خلیج فارس نیز استفاده شد و تنها یک فروند آن (به همراه 14 خدمه) ساقط شد. AC-130U اسپوکی از پیشرفته ترین کشتی های جنگی(گانشیپ:GunShip) جهان می باشد.بیش از 609 هزار خط نرم افزار برای سیستم کنترل آتش و الکترونیک پروازی آن نوشته شده است.سیستم کنترل آتش آن توانایی حمله همزمان به دو هدف را با استفاده از دو توپ دارد بطوریکه این هدف ها می توانند در فاصله 1 کیلومتری از همدیگر هم باشند.حسگر های فرو سرخ و رادار این مدل APQ-180 ( رادار جنگنده F-15E) می باشد که به آن توانایی انجام عملیات در روز و شب و هر شرایط آب و هوایی می دهد. در صورت لزوم تمام اسلحه ها می توانند به حسگر ها وصل شده و از آن فرمان بگیرند. Plane.blogfa.com
  4. F-117 نایت هاوک (شاهین تاریکی) نخستین هواپیمای عملیاتی است که به منظور استفاده از فناوری پنهانکاری طراحی شد. طراحی منحصر بفرد این هواپیمای تک سرنشینه تواناییهای استثنایی را به این هواپیمای تهاجمی می افزاید. اندازه این هواپیما در حدود F-15 ایگل می باشد که دو موتور توربو فن F404 که هرکدام نیرویی معادل 48 کیلو نیوتون (10800 پوند) ایجاد می کنند دارد. هم چنین دارای کنترل با سیم می باشد. قابلیت سوختگیری هوایی برد نایت هاوک را افزوده و آن را به یک سلاح بازدارنده و ترساننده ی ایالات متحده تبدیل کرده است. توانایی حمل انواع سلاح ها با سیستمهای ناوبری و حمله یکپارچه و سیستمهای الکترونیک پروازی ( اویونیک) موثر بودن این هواپیما را در عملیات مختلف اثبات می کند و بار کاری خلبان را کم می کند. کشیدن نقشه های با جزییات ریز برای عملیات روی نقاط با پدافند سنگین و قوی با استفاده از سیستم طراحی نقشه خودکار به ارزشهای این هواپیمای منحصر بفرد می افزاید.اولین F-117 در سال 1982 تحویل داده شد و آخرین تحویل در سال 1990 بود. تصمیم تولید F-117 در سال 1978 گرفته شد. اولین پرواز آن در سال 1981 انجام شد. جزییات : وظیفه : هواپیمای تهاجمی پنهانکار سازنده : لاکهید استفاده کننده : نیروی هوایی ایالات متحده موتور : دو موتور توربو فن بدون پس سوز F404-GE-F1D2 با قدرت 48 کیلو نیوتن (10800پوند) ابعاد : طول 10.08 متر، ارتفاع 3.78 متر، دهنه بال 13.20 متر اوزان: وزن خالی آن 13.381 کیلوگرم برآورد شده است، حداکثر وزن برخاست 13.814 کیلوگرم اجرا : حداکثر سرعت 0.98 ماخ یا 1040 کیلومتر بر ساعت(656 مایل بر ساعت)، سقف پرواز 15.240 متر برآورد شده است ( 50000 پا) سلاحها : تا 2268 کیلوگرم (5000 پوند) انواع بمب های هدایت شونده، موشکهای هوا به زمین، موشکهای زد رادار یا موشکهای هوا به هوای AIM-9 که در یک جایگاه درونی حمل می شوند.
  5. بعد از ظهور جنگنده رهگیر Su-27 و آشکار شدن تواناییهای بالقوه آن( بخصوص در برابر نمونه غربی یعنی F-15 Eagle) روسیه در پی تغییر و بهبود این جنگنده متناسب با نیازها و خواستهای مشتریان شد. در نتیجه مدلهای مختلفی از این هواپیما طراحی و عرضه شد که یک گروه از آنها جنگنده سوخوی Su-30 بود که به کشورهای هند، چین، اندونزی، ویتنام و مالزی صادر شد. در ادامه به معرفی انواع مختلف Su-30 می پردازیم. Su-30 : جنگنده رهگیر دو سرنشینه این مدل که در واقع Su-27PU می باشد - بعدها Su-30 خوانده شد – در اواخر دهه 80 میلادی به عنوان جنگنده رهگیر دور برد و پست فرماندهی هوایی توسعه و ظهور یافت.در شروع پروژه Su-27UB هواپیمای آموزشی رزمی به عنوان پایه این مدل انتخاب شد. زیرا این مدل هم مزیت های رزمی Su-27 و هم دو سرنشینه بودن را داشت. برای برآورده کردن برد زیاد امکان سوختگیری هوایی به Su-27UB داده شد. سیستمهای اویونیک( الکترونیک پروازی) آن بهبود یافت. سیستمهای ویژه ارتباطی و هدایتی برای فرماندهی پروازهای جمعی با جنگنده های تک سرنشینه Su-27 نیز بر روی این هواپیما قرار داده شد. در کاکپیت عقب یک نمایشگر بزرگ CRT ( نمایشگرهایی مانند تلویزیون) قرار داده شد که به لیدر آرایش، اطلاعات تاکتیکی مانند هدف ها و رهگیر ها را نشان می دهد. سیستمهای ناوبری و پرواز با سیم نیز ارتقا یافته اند. فقط تعدادی از این هواپیما در نیروی هوایی روسیه وارد خدمت شدند. Su-30MK : جنگنده چند منظوره دو سرنشینه در سال 1993 سوخوی نمونه های نخستین Su-30 را به نمونه اثباتگر برای به فروش رساندن مدل های چند منظوره که Su-30MK خوانده می شدند، تبدیل کرد. MK که در آن M به جای Modified و K به جای Commercial (در زبان روسی) است نشان می دهد که این نمونه برای بازار صادراتی توسعه یافته است. در هسته این مدل سیستم کتنرل آتش چند منظوره ارتقا یافته با توجه به درخواست مشتریان قرار داده می شود. توانایی هوا به زمین هواپیما به طور قابل ملاحظه ای ارتقا داده شده است و موشکها و بمب های متنوعی نیز برای انتخاب تسلیحات آن افزوده شده است. برای نقشهای هوا به هوا موشک میان برد RVV-AE ( R-77 اَدر یا آمرامسکی) با سیستم هدایت راداری فعال قابلیت نصب پیدا کرده است. Su-30K و Su-30MKI: فلانکر های دو سرنشینه هند هند اولین خریدار جنگنده Su-30MK بود. برای برآورده کردن نیازهای هند، Su-30MKI توسعه یافت. Su-30MKI تفاوت قابل توجهی با Su-30MK دارد. بطوریکه در آن کانارد(پیش بال) و دو موتور AL-31 جدیدتر با توانایی تغییر بردار رانش قرار داده شده است که مانور پذیری هواپیما را بسیار بالا برده است. این موتور ها با تراست 130 کیلو نیوتون هواپیما را به حداکثر سرعت 2125 کیلومتر در ساعت (2 ماخ ) می رساند. دریچه موتورها قابلیت چرخش تا 15 درجه افقی و عمودی را دارد. البته موتور های نمونه Su-30K دارای سیستم تغییر بردار رانش نمی باشند. رادار Su-30MKI ، NIIP N011M بوده که همان رادار استفاده شده در جنگنده Su-35 و Su-37 می باشد و سازگار با انواع موشکهای هوا به زمین و هوا یه هوا از جمله R-60 آفید، R-73 آرچر، R-27 آلامو و R-77 اَدر را می باشد. سیستمهای ناوبری و نمایشگر های سربالا نیز با سیستمهای ساخت سکستانت اویونیک فرانسه جایگزین شده اند. Su-30MKK : جنگنده چند منظوره دوسرنشینه چین Su-30MKK چندمنظوره، دوسرنشینه و برای چین توسعه یافته است.این مدل نیز مانند Su-30MKI دارای کاکپیت دو سرنشینه بوده که از نمایشگرهای چند منظوره در آن استفاده شده است. بعلاوه این مدل دارای توانایی سوختگیری هوایی می باشد. در این مدل از بالهای بزرگتر Su-35 برای جای دادن سوخت بیشتر استفاده شده است. Su-30MKK فاقد کانارد بوده و موتور آن مانند دیگر مدلها توربو فن Al-31F بدون سیستم تغییر بردار رانش می باشد که البته از نمونه MKI تراست کمتری تولید می کند (122.58 کیلو نیوتون) که هواپیما را به حداکثر سرعت 2125 کیلومتر در ساعت(2 ماخ ) می رساند. رادار Su-30MKK، N001VE بوده که سازگار با موشک R-77 اَدر می باشد. این هواپیما مانند دیگر هم خانواده های خود قادر به حمل طیف وسیعی از موشکهای هوا به زمین و هوا به هوا می باشد که در 12 جایگاه تعبیه شده قرار می گیرند. از دیگر سلاحهای قابل حمل این مدل می توان به R-60، R-73 آرچر و R-27 آلامو به همراه یک توپ 30 میلیمتری با 150 توپ اشاره کرد. همچنین حداکثر وزن برخاست با تقویت ارابه فرود و بدنه به 38000 کیلوگرم افزایش یافته است. در سال 1999 سوخوی، T10PU-5 ( نمونه اولیه Su-30) را به مدل MKK تغییر داد و اولین پرواز آن در 9 می 1999 انجام شد. در ادامه در 19 می همان سال تولید Su-30MKK با شماره سریال 501 آغاز شد.
  6. farmandekoll

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    اينكه تخت جمشيد آتش گرفته درسته چون كتيبه هايي كه در زير زمين قصر پيدا شده بر اثر آتش سوزي پخته و تبديل به سفال شده و در طول زمان سالم مانده و حاوي اطلاعات ارزشمندي از ايران باستان است البته اين كتيبه ها فعلا در يكي از دانشگاههاي آمريكاست و دارند روشون تحقيق ميكنند. البته اين در تناقض با صحبت lich عزيز نيست چون ممكنه به علت ديگه آتش گرفته باشه. در مورد فيلم 300 من هم با mamadgator موافقم اين فيلم يك فيلم درجه 1 هاليوودي نيست و داراي صحنه هاي اكشن تكراريست كه اگر دولت آمريكا نقشي داشت اين فيلم رو بهتر ميساختند و اين فيلم تنها براي پر كردن گيشه هاي خالي سينماي آمريكا در فصل زمستان پخش شد و گرنه با فيلم هايي كه در تابستان به فروش ميرسند نميتواند رقابت كند. البته ممكن است نويسنده يا كارگردان خواسته باشند براي فروش بيشتر از وضعيت سياسي امروز سوع استفاده كنند.
  7. دستت درد نكنه :D البته اون اوليه يكم شبيه ناو هاي جنگ جهاني به نظر ميرسه. :D اگر دوستان درمورد ناوچه ها و ناوهاي استيلت(پنهانكار) اطلاع بدند ممنون ميشم.
  8. آقا داوود شما در قسمت خبر ادعاي مقام اسراعيلي در مورد اروو به من گفتيد: با شما تا حدودي موافقم. اختلاف نظر احتمالا به طور مستقيم در مورد حزب الله و بطور غير مستقيم در مورد فلسطينيان است. درمورد فلسطينيان هر ايراني بايد بداند كه: 1-فلسطينيان در زمان جنگ براي عراق بعثي عليه ميهنمان در جبهه ها ميجنگيدند. 2-فلسطينيان بعد از اعدام صدام بزرگ ترين عزاداري ها رو در خارج از عراق براي وي ترتيب دادند. 3-فلسطينيان در مورد جزاير سه گانه طرف امارات رو گرفته اند. 4-فلسطينيان متعصب ترين اعراب سني ضد شيعه هستند كه اگر يك خانواده فلسطيني و يا يك فلسطيني شيعه شود از جامعشون طرد ميشه. :evil: پس اين فلسطينيان بدترين اعراب هستند و مساله ما با اسراعيل بايد سر كتابمان قرآن باشد كه ميفرمايد:بني اسراعيل لياقت داشتن كشور رو ندارند. ... وقتي ما چنين سربازاني دلير داريم به اعراب مفت خور نيازي نداريم. icon_cool ما بايد تمام اعراب رو از جنوب تنگه هرمز تا شرق رود نيل بيرون كنيم و اگر نرفتند به دريا بريزيمشون تا ديگه نتونن هوس ناموس و خليج فارس و يا خوزستان ما رو بكنند. و اون ملك عبد الله اردني كه مادرش بدكاره امريكاييست رو از باسن به يك موشك دارش بزنيم تا ديگه هوس نكنه بره تو كنگره آمريكا بلبل زبوني كنه و بگه كشورش بجاي اردن جردنه. :evil: و با ديگر رهبران عرب هم چنين كاري كنيم تا درك كنند چقدر ذليلند. :evil:
  9. به دليل عدم تامين نيازهاي امريكا به جنگنده بمب افكن دور برد توسط اف-22 .اف-15 يعني عقاب برتر آسمانها حداقل تا سال 2030 تمديد خدمت شده.
  10. فكر ميكنم منظور شما (یورو فایتر تايفون) باشه كه عربستان 72 فروند سفارش داده. :D مشتريان تايفون: Austria 18 Germany 180 Italy 121 Saudi Arabia 72 Spain 87 United Kingdom 232 TOTAL 710
  11. بسمه تعالی این هواپیما آخرین محصول کارخانه SAAB در زمینه ساخت هواپیماهای جت جنگی است. هم اکنون کشورهای سوئد و چک این هواپیما را در نیروی هوایی خود به خدمت گرفته اند و کشور های مجارستان و آفریقای جنوبی چند فروند از آن را سفارش داده اند. این هواپیما برای حصول حداکثر عملکرد و انعطاف طراحی شده است.پسوند JAS نیز به معنایJAKT (جنگی)، ATTACK(تهاجمی)و Spaning (شناسایی) به نام این هواپیما اضافه شده تا معرف قابلیتهاو تواناییهای ان باشد. ترکیب بالهای دلتا و کانارد باعث شده تاGRIPEN از قابلیت نشست و برخاست بالایی بر خوردار باشد.همچنین سیستم های الکترونیکی ان را می توان در چند حالت مختلف برنامه ریزی کرد.انعطاف بالا،هزینه نگهداری پایین و قیمت مناسب GRIPEN را به یک انتخاب منطقی برای نیروی هوایی تمامی کشورها تبدیل کرده است. یک سیستم الکترونیکی پیشرفته باعث شده تا قابلیت حمل مهمات و تسلیحات این هواپیما افزایش یابد بدون اینکه از قابلیت ضد حمله و دفاع ان کاسته شود. GRIPEN قادر است از یک باند کوتاه با طول ۸۰۰ متر و عرض ۹متر صعود کند در حالی که با به کار گیری پره های بزرگتر در بال های آن مساحت مورد نیاز برای فرود و توقف آن کاهش پیدا کرده است. قسمت کانارد طوری طراحی شده تا سرعت،برد و مانور پذیری این هواپیما بهبود یابد. این هواپیما میتواند سوختگیری هوایی انجام دهد .ساب 39 با استفاده از یک رادار بسیار پیشرفته به نام ps-05 میتواند اهداف هوایی یا زمینی را درتمام شبانه روزو تمام شرایط جوی شناسایی کند البته این هواپیما ازیک صفحه HUD بهره میبرد که میتواند تمام اطلاعات مورد نیاز خلبان را در جلوی آن نشان دهد.در حال حاضر قیمت این هواپیما 40 میلیون دلار است نیروی هوایی سوئد ۲۰۴ فروند از این هواپیما را در اختیار دارد. کشورهای چک و مجارستان هر کدام ۱۴فروند و افریقای جنوبی ۲۸ فروند از این هواپیما را سفارش داده اند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این هواپیما هم اکنون در نیروی هوایی چک در حال خدمت است. مدرسه خلبانی و هوانوردی انگلستان از GRIPEN بعنوان هواپیمای جت پیشرفته برای تست خلبانان و دانشجویان استفاده می کند. GRIPEN به معنای ترکیبی چند حیوان است و به آرم کارخانه ساب وقابلیت های مختلف این هواپیما اشاره دارد. مشخصات: تعداد سرنشين:1–2 طول:14.1 m فاصله دو سر بال:8.4 m ارتفاع:4.5 m وزن خالي:6,620 kg وزن با تجهيزات نرمال:8,720 kg حد اكثر وزن تيكاف:14,000 kg نيروي محركه: Volvo Aero RM12 حداكثر سرعت:Mach 2 برد:Combat radius of action with air-to-surface and enhanced self-defence weapons: >1200km ارتفاع پرواز:15000 متر تجهيزات قابل حمل: 1عدد توپ 27 ميل و10 جايگاه حمل براي حمل:6عددموشك AIM-9 Sidewinder و4عدد AIM-120 AMRAAM كه هردو نمونه سوعدي هستند و همچنين موشك ماوريك و RBS-15 Mark 2 air-to-sea ساخت سوعد و بمب كالستر
  12. اين جنگنده تا به حال مشتري خارجي نداشته و در تمام مناقصه هايي كه شركت كرده رقابت را به جنگنده هاي رقيب مانند: , JAS Gripen, F-16, F-15, F-35 و Eurofighter Typhoon واگذار كرده. :) :D :D
  13. Merkava MK-4 http://www.greatdreams.com/sacred/Israel-Merkava4-tank.jpg http://www.fprado.com/armorsite/Merkava-Pics/merkava4.jpg
  14. چند سال پيش نيروي هوايي تركيه ابراز تمايل به خريد اف-15 براي جايگزيني F-4E 2020 Terminator وديگر مدلهاي اف-4 نمود اما با بررسي بيشتر از اين تصميم منصرف شد. تنها علت اين بود كه توانايي خاصي را در اف-15 نسبت به F-4E 2020 Terminator نديدند چون در F-4 هاي بهينه سازي شده با كاهش بسيار وزن هواپيما برد و سرعت آن بسيار زياد شده و همچنين تمام وسايل الكترونيكي بروز ميباشد و تنها تفاوت اين هواپيما با اف-15 در قدرت مانور و در ظاهر قديميترش ميباشد. البته اخيرا تركيه براي خريد 100 فروند اف-35 ابراز تمايل كرده كه توانايي اين جنگنده ها مسلما بيشتره. اما به شما اطمينان ميدهم F-4E 2020 Terminator حداقل از ميگ-29هاي تقلبي روسيه بهتره :D همچنين جنگنده F-5E Tiger II يا Freedom Fighter هواپيمايست كه ارتش متمول عربستان هنوز روي آن تكيه دارد و همانطور كه در شكل پيداست در نمونه تركيه داراي نمايشگر الكترونيكي ميباشد. البته تركيه و عربستان و برزيل و ژاپن هر كدام ميلياردها دلار صرف بهسازي اين هواپيماها كرده اند (نزديك 10000000 دلار براي هر فروند) اما چيزي كه مسلمه اينه كه اين ارتشهاي متمول و معتبر طبق اعلام خودشان توانايي اين جنگنده ها رو به جنگنده هاي روز دنيا رسانده اند. :D