marshal1987

Members
  • تعداد محتوا

    767
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    2

تمامی ارسال های marshal1987

  1. [b]عکس برداری از محل استقرار سپاه سوم عراق خاطره از: سرهنگ خلبان "ناصر رضوانی"[/b] یکی از عوامل اصلی طراحی رزمی، کسب اطلاعات و آگاهی دقیق از وضعیت آرایش دشمن در منطقه عملیات، و همچنین جزئیات و چگونگی محل تاسیسات و سایر اهداف استراتژیک و حیاتی در عمق خاک دشمن است. این وظیفه در طول هشت سال دفاع مقدس به عهده گردان های شناسایی تاکتیکی هوایی بود که با بهره گیری از هواپیماها و خلبانان شجاع و جان بر کف خود، با به جا گذاشتن خاطراتی تلخ و شیرین در موارد بسیاری، کلید افتخارات رزمندگان اسلام گردیدند. خلبانان این هواپیماها با انجام صدها ماموریت جنگی برون مرزی درحالی که تنها سلاح آنان ایمان و اعتقاد و توکل به خدا بود، بارها یکه و تنها به خاک دشمن نفوذ کرده، با گذشتن از سد پدافندی گسترده و درگیری با انواع تهدیدهای هوایی، مراکز فرماندهی و کنترل پایگاه ها و پادگان ها، سایت های ارتباطی و راداری و سایر اهداف مورد نظر را عکس برداری و شناسایی بصری می کردند. در پی انجام این ماموریت ها بود که بر مبنای اطلاعات به دست آمده، هدف ها انتخاب و متعاقبا"به وسیله هواپیماهای شکاری بمب افکن مورد حمله واقع گشته و زمینه تهاجم گسترده رزمندگان جان بر کف مهیا می شد. از جمله این نمونه ها می توان به عملیات بزرگ و پیروزمند فتح المبین، بیت المقدس، کربلاها، والفجرها و. . . اشاره کرد. از عملیات آگاه شدم ساعت حدود 5صبح بود که از خواب برخاستم. می دانستم که امروز در برنامه پروازی هستم، اما نمی دانستم که به کجا خواهم رفت. بیش از 3ماه از شروع جنگ گذشته بود و هنوز دشمن در خاک ما مشغول جنایات خویش بود. حوالی ساعت 8صبح بود که دستور پروازی را به دستم دادند. در این روزها ماموریت های شناسایی دو نوع بودند: یا به منطقه عملیات و محل استقرار و تجمع نیروهای سطحی دشمن مربوط می شد و یا عکس برداری از نقاط حیاتی در عمق خاک دشمن. که هر کدام با در نظر گرفتن عوامل مختلف، ویژگی های مخصوص به خود را داشت. اغلب این ماموریت ها در ارتفاع متوسط یا کم انجام می گرفت، به خصوص نفوذ به خاک دشمن که در ارتفاع بسیار کم (حدودا در ارتفاع کم تر از 30متر) انجام می شد و تهدیدات پدافندی دشمن، در این ارتفاعات حالت های خاصی داشت که اقدامات تاکتیکی برای مقابله با آنها نیز بسیار متنوع بود. البته گاهی این ماموریت ها در ارتفاع بالا انجام می شد که آن نیز نیاز به تاکتیک دیگری داشت و هر کدام طراحی مخصوص به خود را طلب می کرد. محل ماموریت و موانع آن مشخص شده بود با توجه به ماموریت ابلاغی مختصات جغرافیایی هدف را روی نقشه پیاده کردم. منطقه ای که باید در پوشش عکاسی ما قرار می گرفت در آن سوی "گیلانغرب" قرار داشت. ما باید از محل استقرار سپاه سوم عراق، از جمله مرکز فرماندهی، یگان هلی کوپتری و نیز وضعیت آرایش سپاه عکس می گرفتیم. هواپیمای رهگیر عراقی، 4سکوی پرتاب موشک های سام-2و سام-6 و تعدادی آتشبار ضد هوایی، مجموعه تهدیدات موجود در منطقه را تشکیل می دادند. زمان پرواز ساعت 1بعد از ظهر انتخاب شده بود. ما جهت طراحی و هماهنگی فرصت کافی داشتیم و با توجه به بعد مسافت به سوختگیری هوایی نیز نیازمند بودیم. اهداف را دسته بندی کردم اهداف مورد نظر را به ترتیب اولویت مشخص کردیم. ارتفاع پرواز عکاسی 15000پا محاسبه و تعیین شد این ارتفاع از نظر بعضی از سیستم های پدافند هوایی بسیار خطر ناک بود. در این فکر بودیم که با توجه به اولویت ها، بعضی از اهداف را به عنوان "اهداف ثانویه" در نظر بگیریم ولی نمی توانستیم به سادگی به یک نتیجه مثبت برسیم. تصمیم گرفته شد هر طور شده همه هدف های درخواست شده را در پوشش عکاسی قرار دهیم. سه نوع دوربین برای انجام این ماموریت در نظر گرفته شد و قرار شد که هواپیما به سیستم های جنگ الکترونیکی مجهز شود. نیازمندی ها به گردان نگهداری ابلاغ شد. پس از شرکت در جلسه توجیهی پرواز کردیم جلسه توجیهی با خلبانان هواپیمای سوخت رسان و انجام هماهنگی های لازم در ساعت30/10صبح انجام گردید و قرار شد هواپیمای تانکر ساعت 30/11از مهرآباد پرواز کرده، روی آسمان ساوه در ارتفاع 20000پایی منتظر بماند. آخرین هماهنگی زمینی و بررسی مجدد طرح پروازی، با حضور افسر اطلاعات عملیات و هواپیمای اسکورت خودی همه و همه بررسی شد. ساعت بلند شدن هواپیما نزدیک بود. درحالی که دعایی زیر لب زمزمه می کردیم، با اسم پروازی " شهاب-3" از برج مراقبت اجازه پرواز گرفتیم. پس از بلند شدن، ارتفاع 5000 پایی را تا حوالی شهر ساوه حفظ کردیم سپس مبادرت به اوج گیری کرده، هواپیمای تانکر را در آسمان آبی کشورمان مشاهده کردیم. طبق قرار قبلی به سمت کرمانشاه جهت گرفتیم. حوالی همدان با حداکثر سرعت به ارتفاع 18000پایی صعود کرده، درست در پشت هواپیمای تانکر و زیر دم آن قرار گرفتیم. با حفظ کامل سکوت رادیویی به پرواز ادامه دادیم. ما تقریبا شمال غرب کرمانشاه بودیم و هواپیمای تانکر به آهستگی خود را به ارتفاع 15000پایی سطح دریا رسانده بود و درحالی که با فرودگاه صحبت می کرد، اجازه گرفت به سمت شهر و فرودگاه کرمانشاه پرواز کند. با هماهنگی رادار منطقه و پس از آخرین سوختگیری به سمت هدف جهت گرفته، به ارتفاع 200پایی رسیدیم. قرار بود پس از گذشتن از مرز و قرار گرفتن در سمت پروازی مورد نظر، با حداکثر سرعت به ارتفاع 15000پایی صعود کنیم. از مرز با سرعت و ارتفاع کم زیاد گذشتیم هنگام عبور از مرز نقاط خالی از جمعیت را جهت عدم رویت توسط دیده بان ها انتخاب کردیم و ضمن پرواز در ارتفاع بسیار کم و حداکثر سرعت ممکن چشم به اطراف خود دوختیم. سپس از روی صخره ها و لابلای ارتفاعات پر برف غرب کشورمان عبور کردیم و به مناطق کم ارتفاع و نسبتا مسطح خاک عراق رسیدیم. طبق اطلاع قبلی اولین سایت موشکی سام-6در 12کیلومتری سد راه مان قرار داشت که کم و بیش موج رادار جستجوگر آن را روی صفحه هشدار دهنده راداری خود مشاهده می کردیم. سیستم های ضد الکترونیکی را به منظور ایجاد اختلال در سایت موشکی به کار انداختیم. طبق نقشه پیش می رفتیم و هر لحظه منتظر عکس العمل جدی بودیم و تمام حواس مان متوجه بیرون و همچنین سیستم هشدار دهنده راداری بود. سرانجام زمان اوج گیری فرا رسید. همین که به ارتفاع 2000پایی از سطح زمین رسیدیم و از آن گذشتیم، تعداد سیستم های پدافندی و راداری که روی ما کار می کردند بیشتر شد و تقریبا صفحه نشان دهنده راداری، مملو از علامات مختلف و چراغ های مربوط به آنها گشت. ما تقریبا روی منطقه قرار داشتیم که از سمت راست علامت شلیک موشک سام-6را مشاهده کردیم ولی با چشم چیزی ندیدیم. با سرعت زیادی پرواز می کردیم و زمان به کندی می گذشت. اکنون دیگر به ارتفاع دلخواه رسیده بودیم و طبق طرح روی مسیر قرار داشتیم. منطقه مورد نظر زیر پای ما قرار داشت و دوربین ها به خوبی کار می کردند. دوفروند هواپیمای عراقی مرا تهدید می کردند کمی بعد اولین صدای آشنا روی کانال رادیویی به گوشم رسید. صدای هواپیمای تانکر بود که می گفت: - شهاب3رادار شما را صدا می زند، روی کانال مربوطه به گوش باشید. صدای رادیو را زیادتر کردم. رادار اخطار کرد: - شهاب-3دو فروند هواپیمای عراقی به سمت شما در پروازند، فاصله آنها با شما 18مایل است. مدت زیادی نگذشت که رادار فاصله آنها را 12 مایل به راست اعلام کرد و بلافاصله دستور داد که به سمت چپ گردش کنیم اما هنوز 10مایل دیگر تا انتهای منطقه داشتیم. طبق محاسبه ما، چون هواپیماهای رهگیر از سمت راست و از زاویه 90درجه به ما نزدیک می شدند، زمان کافی برای ادامه ماموریت وجود داشت، اما مجددا اپراتور رادار با صدای مضطربی اعلام کرد: - شهاب-3هرچه زودتر به سمت چپ گردش کنید هواپیماهای عراقی در 8 مایلی شما قرار دارند. هنوز به چشم چیزی نمی دیدم و هشدار دهنده راداری نیز وجود هواپیماهای رهگیر را نشان نمی داد. چند مایل بیشتر به انتهای منطقه هدف باقی نمانده بود که صدای سیستم هشداردهنده و همچنین نشان دهنده های این سیستم وجود هواپیماهای دشمن را در سمت راست اعلام کرد. بار دیگر اپراتور رادار درحالی که بغض گلویش را گرفته بود اعلام کرد: - شهاب 3 با شما هستم دشمن در 4مایلی سمت راست شماست. هر چه سریع تر به سمت چپ گردش کنید. در همین لحظه با چشم دو هواپیمای عراقی را به صورت دو نقطه در سمت راست مشاهده کردم. بلافاصله با انجام یک مانور شدید، به سمت چپ گردش کرده و شروع به کاهش ارتفاع کردم. در مدت کوتاهی ارتفاع آن قدر کم شد که به نزدیک زمین رسیدم. هواپیماهای عراقی دیگر از دید ما خارج شده بودند و ما صدای اپراتور رادار را نیز نمی شنیدیم. طبق اعلام بعدی رادار هواپیماهای عراقی به سمت ما شلیک کرده بودند، ولی به لطف و خواست خدای متعال ما از گزند دشمنان در امان مانده بودیم و توانستیم به نحو احسن از منطقه عکس برداری کنیم. ما هنوز با انجام مانور در ارتفاع کم ادامه مسیر می دادیم تا از تعقیب احتمالی در امان باشیم و در همان حال به سمت کشورمان درحال پرواز بودیم. نشان دهنده های راداری دیگر چیزی را نشان نمی داد و ما تقریبا 30مایل از مرز دور شده بودیم. سوخت کم شده بود و سریعا سوختگیری کردیم ضمن تماس با رادار به سمت هواپیمای تانکر پرواز کردیم. بنزین هواپیما بسیار کم شده بود و حالت خطرناکی داشتیم، سرانجام به تانکر متصل شدیم و پس از بنزین گیری، به سمت مهرآباد پرواز کرده و سالم به زمین نشستیم. ظهور و چاپ عکس ها و پیاده کردن اهداف مورد نظر روی آنها را بلافاصله آغاز کردیم. وقتی فیلم دوربین اصلی روی قرقره ها قرار گرفت دیدیم که به خواست خدا تمام منطقه عکس برداری شده و همه درخواست ها انجام گرفته. هنگامی که در تصویر آتشبار پدافند هوایی عراق و انفجار موشک های سام در زیر و اطراف هواپیما را مشاهده کردیم، مجددا شکر خدا وند منان را به جای آوردیم. بعدها متوجه شدم که این عکس ها در طرح ریزی عملیات نیروهای رزمنده، بسیار موثر و مفید واقع شده و کلیدی در راه پیروزی رزمندگان زمینی ما بوده است. دانستن این موضوع باعث شد که بیشتر احساس خوشحالی و سربلندی کنم و خداوند متعال را نیز بیشتر برای الطاف و کمک هایش سپاس گویم. منبع: سنترال کلابز با تشکر از moh-597
  2. پیکربندی : 4×4 سرنشین: 6 نفر موتور: Diesel electric hybrid سرعت: بیش از 125 کیلومتر در ساعت برد: بیش از 640 کیلومتر شیب :60 شیب جانبی : 40 سایر اطلاعات منتشر نشده است. ارتش ایالات متحده امریکا در راستای برنامه ارتقای خودروهای تاکتیکی خود پروزه JLTV را برای جایگزینی با خودروی تاکتیکی HMMWV که در حال حاضر در حال خدمت می باشد ،درنظر گرفته است. در ابتدای برنامه چندین شرکت برای ساخت اعلام آمدگی کردند مانند شرکتهای: Boeing, Textron , Force Protection Inc و.... اما در سال 2008 پنتاگون نهایتاً سه شرکت Lockheed Martinو General Dynamics و BAE Systems را برای رقابت نهایی انتخاب کرد.هرکدام از این سه شرکت قراردادهایی به ارزش 35.9 میلیون دلار تا 45 میلیون دلار را برای آغاز فاز دوم برنامه، با پنتاگون بستند. در این بین کشورهای استرالیا و هند نیز برای همکاری و سرمایه گزاری در این پروزه اظهار علاقه کرده اند. یکی از دلایلی که پنتاگون به فکر پیدا کردن جایگرین برای HMMWV که 25 سال سابقه خدمت در ارتش امریکا را دارد ، افتاد این بود که این خودرو اساساً به عنوان یک گشتی طراحی شده بود و نه یک خودرو زرهی جنگی ولی ارتش مجبور بود آنرا به عنوان خودرو زرهی نیز استفاده کند.بنابر این پنتاگون در قرار داد خود برای ساخت این خودرو تاکتیکی مشخصاتی را تعیین کرده که هم یک خودرو گشتی باشد و هم خودرویی که توانایی اعزام به ماموریتهای جنگی را داشته باشد یعنی مقاومت بیشتری در برابر حملات از خود نشان دهد و همزمان تحرک پذیری و قابلیتهای HMMWV را نیز داشته باشد. این خودرو از طریق هوایی ، ریلی و دریایی قابل حمل است و می توان برای حمل آن از همه کلاسهای کشتی های اقیانوس پیما استفاده کرد در حالی که کمترین نیاز به تفکیک قطعات را برای حمل توسط این کشتی ها خواهد داشت.و از طریق هوایی نیز می توان آنرا توسط C-130 ، CH-47 ،CH-53و MH-47 جابه جا کرد. این خودرو همچنین نسبت به همتای خود از ظرفیت حمل بار بیشتری برخوردار خواهد بود به طوری که در سه طرح پیش بینی شده ظرفیت 1.6 تن و 1.8 تن تا 2.3 تن درنظر گرفته شده و ظرفیت سرنشن آن نیز در حالت متوسط 4 نفر و در حالت بزرگتر 6 نفر در نظر گرفته شده است. منبع: میلیتاری تودی ترجمه: خودم!
  3. نیروی دریایی امریکا اولین محموله شامل 11 فروند بمب هدایت شوندهJSOW AGM-154 ارتقا داده شده را دریافت کرد. این مدل میتواند اهداف متحرک را مورد اصابت قرار دهد و همچنین قابلیت استفاده از دیتا لینک با جنگنده ای که از آن شلیک شده را داراست. JSOW ده سال پیش وارد خدمت شد و این بمب نوعی بمب بال دار کوچک می باشد که می توان آنرا تا شعاع 70 کیلومتری از جنگنده ی لانچ شده تا رسیدن به هدف در روی زمین هدایت کرد و اگر از ارتفاع پایین شلیک شود برد آن به 25 کیلومتر کاهش میابد. قیمت هر فروند از مدل پایه از این بمب $282,000 است که اخرین مدل آن هر فروند $720,000 قیمت دارد. منبع: استراتژی ترجمه: خودم! http://www.strategypage.com/htmw/htairw/articles/20101125.aspx
  4. دولت استراليا در دسامبر 2000 قراردادي را با شرکت بويينگ به منظور توسعه نوعي هواپيماي پيش اخطار بر پايه بويينگ 737 به امضا رساند که اين پروژه Wedgetail نام گرفت. بجز شرکت بويينگ ايالات متحده که پيمانکار اصلي پروژه است شرکت هاي بويينگ و BAE Systems استراليا و واحد سيستم ها و سنسورهاي الکترونيک گرومن نيز در اين پروژه حضور دارند. اين قرارداد شامل سفارش اوليه چهار فروند با اختيار سفارش سه فروند ديگر، فراهم کردن تجهيزات جهت واحد هاي زميني و آموزش خدمه عمليات زميني و هوايي بود، در ما مي 2004 استراليا از حق خود استفاده کرد و دو فروند ديگر نيز به قرارداد خود افزود. شرکت بويينگ استراليا وظيفه فراهم آوردن تيم هاي مهندسي و پشتيباني را بر عهده دارد، BAE Systems استراليا نيز وظيفه توسعه و توليد سيستم هاي عمل الکترونيک و دفاع در برابر اقدامات الکترونيک را بر عهده دارد، خطوط هوايي کوانتاس نيز برنده مناقصه نگه داري هواپيماها شد. دو فروند اول اين هواپيماها قرار است در ايالات متحده تکميل شوند و بقيه 737 ها در استراليا به نوع پيش اخطار تبديل شوند. اولين 737 در سال 2002 براي انجام تغييرات آماده شد و اولين پرواز هواپيماي مجهز به سيستم هاي راداري و تجهيزات عملياتي در سال 2004 در شرکت بويينگ در سياتل انجام شد. آزمايشات مربوط به شرايط پروازي هواپيما در سال 2005 به پايان رسيد و اولين هواپيما نيز به منظور انجام تغييرات در ژانويه 2006 به استراليا تحويل شد. قرار است اولين هواپيما در سال 2008 به نيروي هوايي تحويل شود ولي پيش بيني مي شود اولين هواپيما در سال 2009 به اسکادران شماره دو نيروي هوايي در پايگاه ويليامستون تحويل شود. در ماه مي 2002 دولت ترکيه قراردادي را براي چهار فروند از اين نوع هواپيما با اختيار سفارش دو فروند ديگر با شرکت بويينگ به امضا رساند که اين قرارداد در سپتامبر 2003 به تائيد دولت آمريکا رسيد. شرکت بويينگ وظيفه تکميل اولين فروند را بر عهده دارد و قرار است تکميل سه فروند ديگر نيز توسط شرکت صنايع هوافضاي توساس (TAI) در آنکارا انجام شود که اولين هواپيما نيز به منظور انجام تغييرات در مارچ 2006 به ترکيه ارسال شد، پيش بيني مي شود تحويل تمام هواپيماها و سيستم هاي مربوطه که در ترکيه بعنوان عقاب صلح (Peace Eagle) شناخته مي شود تا سال 2009 بطول بينجامد. در آگوست 2006 نيز هواپيماي پيش اخطار 737 بعنوان هواپيماي منتخب کره جنوبي جهت مرتفع ساختن نياز به يک هواپيماي پيش اخطار انتخاب شد و قرارداد آن بطور رسمي در نوامبر 2006 به شرکت بويينگ واگذار شد، قرار است اين هواپيماها تا سال 2012 تحويل شوند. پروژه Wedgetail بر اساس B737-700 پايه ريزي شده که ويژگي عمده اين نوع از 737 حد اکثر وزن برخواست بيشتر مي باشد، خدمه پرواز دو نفر و خدمه عمليات شش تا ده نفر مي باشند. اين هواپيما معمولا در ارتفاع سي تا چهل هزار فوتي بکار مي رود گرچه حد اکثر ارتفاع عملياتي آن 41000 فوت مي باشد. اين هواپيما به کابين خلبان کاملا مدرن بهمراه وسائل ناوبري و الکترونيک پرواز جديد، مجموعه ارتباطي وسيع شامل سه سيستم HF و هشت سيستم VHF/UHF و سيستم هاي Link 4A و Link 11 مجهز است. موتور ها: هواپيما مجهز به دو موتور CFM56-7B24 هر کدام با توان 118 کيلونيوتن ساخت شرکت CFM International مي باشد. حد اکثر وزن بوخواست هواپيما 171000 پوند (77110 کيلوگرم) بوده و برد آن 3800 ناتيکال مايل است حد اکثر سرعت کروز هواپيما نيز 550 مايل بر ساعت است ، پيش بيني مي شود مداومت عملياتي هواپيما بيش از 9 ساعت باشد. همچنين هواپيما توانايي سوختگيري هوايي دوگانه را نيز دارد. اويونيک عملياتي: واحد سيستم هاي پيشرفته BAE Systems آمريکاي شمالي اجزاء اصلي اويونيک عملياتي را تامين مي کنند، اين تجهيزات شامل نمايشگرهاي تاکتيکي درون کابين خلبان، کنسول هاي کنترل و فرماندهي و کامبيوترهاي عملياتي مي باشد. شش کنسول چندکاره با نمايشگرهاي تخت با وضوح بالا در هواپيما نصب شده است، قرار است تمام اين کنسول ها در تاسيسات واحد سيستم هاي پيشرفته BAE Systems در گرين لاون توليد شوند. کامپيوترهاي موجود در اين هواپيما با استفاده از الگوريتم هاي پيشرفته پردازش سيگنال به تجزيه و تحليل و دسته بندي داده ها مي پردازند. اين داده ها در نهايت به خدمه عمليات تحويل شده و برروي نمايشگرهاي مربوطه به نمايش در مي آيند، معماري باز اين سيستم ها امکان لازم براي بهسازي و گسترش ويژگي هاي هواپيما را فراهم مي آورد، همچنين هواپيما توانايي انجام عمليات هاي مشترک با E-3 و 767 آواکس را دارد. Peace Eagle هاي ترکيه نيز مجهز به نرم افزار ويژه هماهنگ با مجموعه حساسه هاي چندکاره دفاع الکترونيک مي باشد که توسط EADS توسعه يافته است. رادار: مجموعه MESA (رادار آرايه اي اسکن الکترونيک چند کاره يا Multi-role Electronically Scanned Array radar) توسط واحد سيستم ها و سنسورهاي شرکت گرومن در بالتيمور طراحي و توليد شده است. بخش هايي از اين رادار نيز توسط شرکت سيستم هاي دفاعي تنيکس استراليا در آدلايد توليد مي شوند. MESA يک پوشش 360 درجه را با بردي حدود 200 ناتيکال مايل فراهم مي آورد، اين سيستم راداري پيشرفته توانايي تعقيب همزمان 3000 هدف سطحي و هوايي را دارد. حالت هاي مختلف جستجو و تعقيب هدف که در اين مجموعه پيش بيني شده به هواپيما اجازه مي دهد که ضمن هدايت کردن و زير نظر داشت واحد هاي هوايي خودي و دشمن به جستجوي محدوده نيز بپردازد. اسکن آرايه اي الکترونيکي بهمراه مجموعه گيرنده و فرستنده هاي L-Band و سيستم ديد سه گانه يک پوشش 360 درجه را فراهم مي آورند. سيستم راداري هواپيما کارايي بسيار بالايي دارد چرا که بگونه اي طراحي شده تا بتواند خود را با شرايط لازم کاملا وفق دهد، براي مثال وقتي که نياز است تا در يک محدوده مشخص جستجوي دوربرد صورت گيرد رادار تمام انرژي خود را بر آن ناحيه متمرکز مي کند و در اين حالت برد رادار تا دو برابر ميزان معمول افزايش مي يابد. همچنين يک سيستم شناسايي دوست و دشمن نيز با رادار تطبيق يافته که برد آن 300 ناتيکال مايل مي باشد. رادوم موسوم به Top Hat که در بالاي بدنه نصب شده و سيستم هاي راداري را در خود جاي داده ضمن اسکن پشت و جلو هواپيما تاثير آيروديناميکي منفي کمي دارد و دو باريکه نصب شده در پايين انتهاي بدنه نيز اين تاثير منفي را جبران مي کنند. آزمايشات پروازي اين هواپيما در ژانويه 2005 با کمي تعويق روبرو شد چرا که در اين مدت ارتفاع رادوم از بدنه 100 ميليمتر افزايش يافت تا کارايي رادار افزايش يابد. تجهيزات عمل الکترونيک: BAE Systems استراليا مسئول توليد سيستم هاي عمل و ضد عمل الکترونيک هواپيما است، در همين راستا شرکت Elta Electronics اسرائيل براي تامين يک سيستم پيشرفته پشتيباني متقابل الکترونيک و جاسوسي الکترونيک با توان پوشش 360 درجه انتخاب شده است. اين شرکت پيش از اين نيز سيستمي مشابه را برروي P-3C هاي استراليا نصب کرده بود. در فوريه 2002 نيز شرکت گرومن برنده قراردادي براي توسه سيستم AN/AAQ-24V Nemesis براي پروژه Wedgetail شد، اين مجموعه يک سيستم مادون قرمز هدايت اقدامات است که در کنار سيستم ليزري مولتي باند موسوم به Viper بکار مي رود.
  5. marshal1987

    گالری عکس پاک فا (T-50)

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/T-50_s_in_flight.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_T-50_s_in_flight.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/PAK-FA1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_PAK-FA1.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Pak-FA_rear.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Pak-FA_rear.jpg[/img][/url] http://www.defencetalk.com/pictures/data/4920/russia-t-50-pak-fa-flying-test.jpg http://www.defencetalk.com/pictures/data/4920/russia-t-50-pak-fa-2nd-flight-test-02.jpg http://www.defencetalk.com/pictures/data/4920/PAK-FA_5.jpg
  6. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    سعی کردم تا اینجای تایک براسا عنوان تایک که پهپاد امریکایی هست جلو رفته و بررسی بشه و از همه میخوام تاپیک رو به انحراف نکشن حرف خودتون رو یکبار در اینجا زدید ... خواننده میخونه .... نیاز نیست یک حرف رو صد بار تکرار کنید !! [b]خیلی خوب اقدام الکترونیک برای هک این پهپاد یک روش مقابله هست ! .... خواننده متوجه شد!![/b] دیگه الان قرار نیست بقیه چیز دیگه نگن ... اجازه داده بشه بقیه نظرات از جهات دیگه بررسی بشه
  7. [quote name='ortega68' timestamp='1368193658' post='312311'] ١٢ کيلومتر مربع ميشه ١٢ کيلومتر به توان ٢ درسته ؟ ميشه ١٤٤ ميليون متر مربع ؛ حالا اگر طول زمين فوتبال رو ١١٥ متر و عرضش رو ٧٠ متر بگيريم ميشه ٨٠٥٠ متر مربع که با يك تقسيم ساده ميشه : ١٧٨٨٨ تا زمين فوتبال ؛ ديدى مارشال جون [/quote] 12 کیلومتر مربع !! عزیزم!! خودش کیلومتر مربع هست دیگه چرا به توان 2 رسوندی دوباره؟ اگه میگفت 12 کیلومتر اونوقت برای کیلومتر مربع باید به توان 2 میرسوندی !! **** اموزش خصوصی ریاضی،فیزیک،شیمی،ادبیات ،انگلیسی، ورزش، تنظیم خانواده (نه.. اینو از دانشگاه حذف کردن) ، همون ورزش دوباره ****
  8. چون خیلی خوش قول هستید قبول میکنیم !
  9. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    اولین موشک هوا به زمینی که به قد و قوارش بخوره هارپون هست به نظرم! که نمونه هوا پایش 12 فوت طول داره و 1.1 فوت قطر ... اندازش میخوره برای استفاده ... وزنشم 600 کیلوه که کم هم هست برای این پرنده ... موشکهای دیگه خیلی مناسب نیستند ... به نظزم ادمیرال حرف مفت زده و یا باید جایگاه سلاح تغییر کنه یا سلاحهایی مناسب این پرنده اپگرید و ساخته بشن پی نوشت: استاکس نت رو ایران نوشت انداخت جون امریکا و این نشون میده ما چقدر در این زمینه در برابر امریکا جلوییم!!!
  10. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    در مورد سلاحهای مورد استفاده ؛ ادمیرال ماتیاس گفته که "هیچ سلاح جدیدی برای این دران ساخته نخواهد شد و این پرنده باید از همون سلاحهای موجود در ناو هواپیما بر استفاده کنه حتی اگه پیشرفته ترین پرنده امریکا هم باشه " به نظر میرسه باید دنبال موشکهای هوا به زمین یا بمبهایی با وزن 1تن باشیم... مگر اینکه از هر جایگاه چند موشک شلیک بشه که فکر نکنم بشه در ضمن : هوش مصنوعی بازیه که حریف خوب بلده ... در واقع بازی تو زمین حریفه
  11. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    یکی از تفاوتهای مهم این پهپادهمونطور که دوستمون اشاره کرد اینه که : The aircraft, while not intended for "operational use," اپراتور زمینی درکار نیست! خود پهپاد، خلبان خودشه! این خودمختار بودن در کنار رشد سخت افزارها و برنامه نویسی دقیق برای پیش بینی احتمالات میتونه به افزایش سرعت عکسالعمل پهپاد در برابر اختلالات کمک کنه . دیگه حتی نیازی به چند ثانیه زمان برای تایید اپراتور نیست ... گیج زدن اپراتور زمینی در عکس العمل باعث از دست رفتن پرنده نمیشه !.... بی نیازیش به ارتباط زمینی میتونه باعث بشه که اگه حتی اختلال و حمله الکترونیکی در حدی بود که نتونه به هیچ وجه از پسش بربیاد ...به صورت خود کار استفاده ازامثال GPS v رو غیر فعال و راه رفته رو برگرده !
  12. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    [quote name='IRIAF' timestamp='1368191726' post='312294'] [quote name='marshal1987' timestamp='1368191381' post='312293'] [quote name='bigbang' timestamp='1368190939' post='312292'] یعنی از اون موقع تو هوا مونده ؟ [/quote] با حال بود نه ! وقتی از ناوی که در محدوده پایگه ساحلی بلند میشه میتونه روی باند زمینی پایگاه ساحلی فرود بیاد! در ضمن 1-یاداوری زمان.... RQ170 برای سال 2007 و قبل اون بود نرم افزار و سخت افزارهی کنترلیش ... این برای سال 2012 و 2013 ... معایب RQ قطعاً بررسی و در نظر گرفته شده ... مگه میشه همینجوری بی اهمیت به ضعفها بوده باشند ؟ 2-در صورتی که نرم افزارهای انهدام داخلی برای مواقع اختلال شدید تغییر کرده یا توسعه یافته باشند به طوری که از عملکرد اونها کاملاً مطمئن باشند ؛ در صورت ناکامی چند فروند از اینها در خلال جنگ خیلی مصیبت بار نخواهد بود برای امریکا 3-کمی هم به خطراتی که ممکنه برای ما ایجاد کنه فکر کنید! این فقط شناسایی نیست نزدیک 2 تن تسلیحات حمل میکنه! [/quote] [right]میتونه اون بمب سنگر شکن جدید امریکا رو هم حمل کنه؟[/right] [/quote] البته که نه! 15 تن وزن اون بمبه و فقط با B2 یا B52 حمل میشه
  13. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    [quote name='bigbang' timestamp='1368190939' post='312292'] یعنی از اون موقع تو هوا مونده ؟ [/quote] با حال بود نه ! وقتی از ناوی که در محدوده پایگه ساحلی بلند میشه میتونه روی باند زمینی پایگاه ساحلی فرود بیاد! در ضمن 1-یاداوری زمان.... RQ170 برای سال 2007 و قبل اون بود نرم افزار و سخت افزارهی کنترلیش ... این برای سال 2012 و 2013 ... معایب RQ قطعاً بررسی و در نظر گرفته شده ... مگه میشه همینجوری بی اهمیت به ضعفها بوده باشند ؟ 2-در صورتی که نرم افزارهای انهدام داخلی برای مواقع اختلال شدید تغییر کرده یا توسعه یافته باشند به طوری که از عملکرد اونها کاملاً مطمئن باشند ؛ در صورت ناکامی چند فروند از اینها در خلال جنگ خیلی مصیبت بار نخواهد بود برای امریکا 3-کمی هم به خطراتی که ممکنه برای ما ایجاد کنه فکر کنید! این فقط شناسایی نیست نزدیک 2 تن تسلیحات حمل میکنه!
  14. [quote]منطقه 12 کیلومتر مربع قفل شدن ((2.5 برابر یه زمین فوتبال استاندارد))[/quote] با سوریه کاری ندارم .. فقط این جمله بالا که نقل قول کردم اشتابست ... 12 کیلومتر مربع = 12000000مترمربع = 1200 هکتار = حدود 1400 زمین فوتبال
  15. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    ویدئویی رو از اولین پرواز این پهپاد در سال 2011 ، آپلود کردم ... دیدنش بد نیست ... [url="http://uploadkon.ir/?file=X-47B%20First%20Flight%20UCAS-D%20(2011).mp4"]لینک کلیپ [/url]
  16. [quote name='gader' timestamp='1368183677' post='312255'] [quote name='marshal1987' timestamp='1368183194' post='312250'] [quote name='gader' timestamp='1368182868' post='312245'] نقش کشور های دیکه تو این پروژه چیه [/quote] F35 به کشورهای زیادی فروخته شده در همین مرحله . بنابراین لازمه اولین خلبانان اون کشورها که قراره خلبان F35 باشند در امریکا تحت تعلیم قرار بگیرند [/quote] شرمنده عزیز منظورم مشارکت در طرح بود که پرچم کشور ها روی جنگنده است .این مشارکت در حد پیش خرید ونقاشی پرچم بر روی بدنه است یا بیشترو اساساً اینکه امریکا به این مشارمت نیازمند بود [/quote] اون کشورهایی که پرچمشون رو جنگندست مشارکت کنندگان در اصل پروژه هستند ... که در اینده برخی از اون کشورها هم خط مونتاز F35 برپا خواهد شد... ولی تکنولوژی در اختیار امریکا باقی میمونه و انتقال فناوری در کار نخواهد بود. در مورد هزینه هم یک بحث اقتصادی جامع می طلبه اینکه امریکا نیاز داره یا بحث اقتصاد درست و پویا مطرحه ... چون قراره جنگنده F35 علاوه بر برتری های تکنولوژیک هزینه عملیاتی پایینی هم داشته باشه که جایگزینیش رو توجیه کنه ... (طبق براوردی که شده این جنگنده از F16 کمی بیشتر هزینه عملیاتی داره و از سایر جنگنده ها مثل F15 هزینه عملیاتی کمتری خواهد داشت)
  17. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    [quote name='mjb' timestamp='1368183453' post='312253'] شاید من اشتباه میکنم ولی فکر کنم این پهپاد قبلا پرواز از روی ناو رو انجام داده...پرس تی وی هروقت میخواد مبحث حملات پهپادهای آمریکایی رو بررسی کنه فیلمش رونشون میده تصویر دوم هم حضور پهپاد تو همون پایگاه دریایی یاروی ناو؟؟ [/quote] فکر کنم تیک آف رو انجام داده . این تست لندینگ بوده
  18. [quote name='gader' timestamp='1368182868' post='312245'] نقش کشور های دیکه تو این پروژه چیه [/quote] F35 به کشورهای زیادی فروخته شده در همین مرحله . بنابراین لازمه اولین خلبانان اون کشورها که قراره خلبان F35 باشند در امریکا تحت تعلیم قرار بگیرند
  19. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    [b]چند تصویر از این پهپاد :[/b] [center][img]http://8pic.ir/images/82994353534267620423.jpg[/img][/center] [center][img]http://8pic.ir/images/91000239847693204465.jpg[/img][/center] [center][img]http://8pic.ir/images/61508077101711424412.jpg[/img][/center]
  20. marshal1987

    اخبار برتر نظامی

    [b][color=#000080]Defence Talk[/color][/b] [b][color=#000080]May 8th, 2013[/color][/b] لینک مطلب : [url="http://www.defencetalk.com/x-47b-completes-key-milestone-as-it-prepares-for-carrier-tests-at-sea-47717/"]http://www.defencetalk.com/x-47b-completes-key-milestone-as-it-prepares-for-carrier-tests-at-sea-47717/[/url] پرنده بی سرنشین رادارگریز نیروی دریایی امریکا X-47B موفق شد اولین تست فرود زمینی را با موفقیت پشت سر بگذارد که مرحله ی مهمی برای تست ماه بعد بر روی ناوهای هواپیمابر محسوب می شود. کاپیتان جیم انگدال، مدیر این پروژه در این باره می گوید : "فرود بر روی ناو هواپیما بر بزرگترین نشانه از تکامل این طرح خواهد بود و نشان دهنده اوج یک دهه کار بر روی بی سرنشنینهای نیروی دریایی است" وی افزود : "فرود بر روی این پایگاه ساحلی آخرین ارزیابی ما از این پهباد برای میزان براورده ساختن مقصود ماست. " در این تست X47-B از یک قلاب در انتهای دم خود برای استفاده از کابل توقف استفاده کرد.این کابل در ناوهای هواپیمابر برای توقف جنگنده ها در هنگام فرود استفاده می گردد. مت فانک مدیر این آزمایشات میگوید : "آزمایشات ساحلی بر روی این پهپاد اجزه میدهد تا تیمهای متشکل از نیروی دریایی و شرکت نورث روپ گرومن شرایط واقعی ناو هواپیما بر را در روی زمین قبل از اعرام پهپاد بررسی کنند" دراین ماه X47-B روانه ناو هواپیمابر [font=Arial, Helvetica, sans-serif]USS George H.W. Bush خواهد شد تا برای تستهای فرود در عرشه این ناو در ماه بعد اماده گردد.[/font] [center][font=Arial, Helvetica, sans-serif][img]http://8pic.ir/images/38365440558680182134.jpg[/img][/font][/center]
  21. [quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]خوب![/background][/right][/font][/color] [color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]این دو پرنده که هیچ تناسبی باهم ندارن! هدفتون از گذاشتن اون عکس چی بود؟[/background][/right][/font][/color] [color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]اگه منظورتون مختصر شباهت ظاهری این دو پرنده است (که اتفاقا خیلی هم شبیه هم نیستن!) هیچ چیزی رو نشون نمیده.[/background][/right][/font][/color][/quote] متاسفانه از بس دوستافن فنی و متخصص هستند همیشه باید نکات عکسایی که میزارم چند بار توضیح بدم!! (مثل قضیه مین روب ها) نکته عکس ها علت احتمالی برامدگی نزدیک دماغه پهپاد ایرانی هست !! که سوالی بود از اول تاپیک برای بعضی از عزیزان ...
  22. [quote name='cheka' timestamp='1368177504' post='312198'] [quote name='marshal1987' timestamp='1368176810' post='312192'] [b]الان طبق حرفهای وزیردر این ویدئو این همون پهپاد پیشرفته با مداومت پروازی بالای ماست !!!!![/b] [/quote] خب مشکلش چیه؟ [/quote] هیچی... یکی از فرضیات برخی دوستان رو کنار میزنه . همین !!
  23. [quote name='TALASH' timestamp='1368177174' post='312195'] دقیقا شما از کدام بخش سخنانشون این برداشتو کردید؟ [/quote] شما تا کجا فیلم رو دیدید؟
  24. [img]http://8pic.ir/images/53104493073684092396.jpg[/img] [img]http://8pic.ir/images/77795173905362729710.jpg[/img] [b]الان طبق حرفهای وزیردر این ویدئو این همون پهپاد پیشرفته با مداومت پروازی بالای ماست !!!!![/b]
  25. [b][color=#4b0082]Defence Talk[/color][/b] [b][color=#4b0082]May 10th, 2013[/color][/b] لینک مطلب : [url="http://www.defencetalk.com/f-35-fighter-takes-another-step-forward-47726/"]http://www.defencetalk.com/f-35-fighter-takes-another-step-forward-47726/[/url] با تولید جدیدترین فروند F35 و پیوستن آن به ناوگان آموزش خلبان ، این جنگنده قدمی دیگر در برنامه تولید خود برداشت.F35 جدیدترین جنگنده امریکاست به همین دلیل در حال حاضر خلبانان زیادی در مدرسه اموزشی جهت یادگیری روش پرواز با آن تحت تعلیم هستند که تعدادی از آنان از دیگر کشورها می باشند. علاوه بر بهبودهایی در طراحی جنگنده جدید تفاوتهایی نیز در سنسورها و نرم افزارهای بین این جنگنده و نمونه های اولیه وجود دارد.بنابر این حضور این جنگنده در اکادمی اموزش خلبان کمک بسیار بزرگی در جهت اموزش بهتر خلبانان اینده F35 خواهد بود. مثلاً خلبانان آموزشی برای اولین بار با قابلیت دید 360 درجه اطراف جنگنده آشنا می شوند . سنسورهایی بسیار پیشرفته که میتوانند گرما و یا سایر اطلاعات را از سنسورهای نصب شده در جلو ،کناره ها و عقب جنگنده جمع آوری کند. یکی از مربیان خلبانان تحت آموزش در این باره میگوید : وقتی که از این قابلیت استفاده شود، خلبان میتواند تمام اطراف خود را از فاصله دور یا نزدیک ببیند و این قابلیتی هست که در حال حاضر در جنگنده های فعلی وجود ندارد. سیستم فوق طراحی شده است تا دیگر جنگنده ها ،مردم یا مواضع زمینی را ببیند و نیز موشکهای شلیک شده و حتی بیشتر از آن و همینطور می تواند اطلاعات خود را با دیگر جنگنده ها یا مرکز زمینی به اشتراک بگذارد. پایگاه آموزشی فعلی ضمن آموزش خلبانان F35A اسکادرانهایی را نیز برای هدایت جنگنده های F35B و نیز F35C همزمان آموزش می دهد. و اسکادرانی نیز از نیروی دریایی بریتانیا تا یک ماه دیگر برای آموزش ناونشین جدید یعنی F35B به این پایگاه اعزام خواهند شد. [center][img]http://8pic.ir/images/25173407290842158801.jpg[/img][/center]