smorteza

Members
  • تعداد محتوا

    156
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

727 نشان لیاقت

5 دنبال کنندگان

درباره smorteza

  • رتبه حساب کاربری
    گروهبان دوم

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1. خنک کاری قطعات توربین پوشش دهی فلزات از دیرباز برای مقاومت در برابر انتقال حرارت و زنگ زدگی(اکسید شدن مورد استفاده بود نیاز روز افزون به انرژی الکتریکی درخواست‌ها برای افزایش تولید برق توسط توربین‌ها را افزایش داد برای این کار چهار راه وجود دارد. افزایش دما، افزایش سرعت، افزایش ابعاد، افزایش فشار کاری. افزایش ابعاد تا حد امکان انجام یافته بود، افزایش دما سبب افزایش اتلاف می‌شود راه باقی‌مانده افزایش فشار و سرعت دوران بود که به صورت ناگزیر افزایش دما و استهلاک را در پی دارد. و عمر قطعات را به شدت کاهش می‌دهد. افزایش فشار سبب افزایش خزش هوا بر روی پره‌ها و گرم‌تر شدنآنها شده و عمر آنها را به شدت کاهش می‌دهد. در دهه ۸۰ به صورت جدی بر روی این مساله کار شد اولین راهکار ایجاد انتقال دهنده‌های حرارتی بر روی نقاط گرم توربین است. اجرای پروژه هواپیمای SR71 با موتور پرات ویتنیj58 با استفاده از این تکنیک اجرا شد به گونه‌ای که سامانه خنک کاری نازل امکان استفاده از پس سوز را در سرعت‌های بیش از سه ماخ به صورت پیوسته مقدور کرد کاری که تا آن زمان مقدور نبود. لوله‌های خنک کاری را در نازل موتور مشاهده می‌کنید. این اقدام گرچه راهگشا بود اما مشکل خزش هوا بر روی پره‌ها و ساییدگی شدید قعات را حل نمی‌کرد. قدم بعد در این زمینه پوشش دهی قطعات با اکسید آلومینیوم بود اکسید آلومینیوم ماده‌ای سخت است که عملا بر روی قطعات بالاخص پره‌ها فرایند اکسید شدن را متوقف و با خاصیت سرامیکی خود خزش را کاهش می‌دهد نکته دیگر سهولت ایجاد این پوشش است با روش‌هایی چون آبکاری، پوشش دهی با بخار حرارتی، پوشش دهی با بخار الکترونی یا پوشش دهی با بخار لیزری آلومینیوم خالص این روش مقدور است در اثر حرارت توربین آلومینیوم به سرعت اکسید شده و پوشش کریستالی را ایجاد می‌کند. در سال ۱۹۵۸ نیروی هوایی درخواست پرند‌ه‌ای با سریع‌ترین سرعت و بالاترین ارتفاع ممکن را داد که به پروژه X15 معروف شد این هواپیما باید در لبه فضا و با بیشترین سرعت پرواز می کرد به همین منظور پیشران این هواپیما از نوع راکت تعریف گردید و نمونه اولیه آن در ۱۹۶۳ پرواز کرد و به ارتفاع پروازی ۸۰ کیلومتر رسید اما در سال ۱۹۶۷ پرواز این نمونه در ارتفاع ۱۸ کیلومتری سبب سقوط آن گردید هنگامی که خلبان در سرعت بالای صوت مانور چرخش (Spin) را انجام داد پرنده فشار ۱۵ جی را متحمل و خزش شدید هوا سبب نوسان در قطعات بدنه گردید صفحات کنترلی و هیدرولیک نتوانستند بر این نوسانات غلبه کنند و پرنده از کنترل خارج شد و پس از طی مسیر ۱۸۰ کیلومتری به زمین خورد. نسخه بعدی مورد بازبینی قرارگرفت و مسیرهای مایع خنک کننده آمونیاک در نازلها و پوشش دهی بدنه و موتور با استفاده از اکسید زیرکونیوم بود بخشی از خروجی نازل را در شکل پایین چپ مشاهده‌ می‌کنید برش انتهای نازل لوله‌ها و مسیرهای خنک کننده آمونیاک را نشان می‌دهد کل بدنه داخلی نازل با اکسید زیرکونیوم پوشش داده شد. ( این هواپیما در سال ۱۹۶۴ به سرعت ۷۲۷۴ کیلومتر بر ساعت ۶.۷ ماخ دست یافت که تاکنون پرنده‌ای به آن دست نیافته است) پروژه X15 تحولی در ساخت توربین‌ها ایجاد کرد چرا که ناسا به عنوان مجری پروژه و با هزینه پنتاگون به عنوان کارفرما هر چهار توربین‌ساز آمریکایی (پرات ویتنی، جنرال الکتریک، گرت توربیین و موسسه تحقیقات جنوب شرق) را به کار گرفت و در تعامل با آنها نمونه‌ها را ارتقا داد. این مساله در Frame 6B جنرال الکتریک وهمچنین Frame7B به وضوح قابل مشاهده است. نمونه‌ای از تحقیقات و خوردگی ناشی از خزش بر روی لایه‌های مختلف پوشش دهی را مشاهده می‌کنید رویه خروجی نازل با ۴ لایه مختلف پوشش داده شده است. این تحقیقات به سرعت اثر خود را در توربین‌ها نشان داد در تصویر زیر عملکرد دو پره یکی با پوشش و دیگری بدون پوشش مشاهده می‌کنید میزان کارکرد هر دو پره ۱۵۰۰۰ ساعت و قطعه موتور بویینگ ۷۴۷ است به وضوح عدم پوشش دهی سبب اکسید شدن( به عبارتی سوختن) قطعه شده است. نکته دیگر در پوشش دهی قطعات روش پوشش دهی است در شکل زیر دو قطعه با عمر ۴۲۲۳ ساعت و پوشش زیرکونیوم رامشاهده می‌کنید.قطعه سمت چپ با روش بخار پلاسما و سمت راست با روش بخار الکترونی پوشش دهی شد. به وضوح اثر بهتر پوشش دهی با روش بخار الکترونی را مشاهده می‌کنید. روش پوشش دهی بخار الکترونی، تبخیر فلز پوشش به وسیله توپ الکترونی انجام شده و با اعمال ولتاژ مثبت لایه زیرین بخار بر روی قطعه می‌نشیند این فرایند در خلا اتفاق می‌افتد تا غلظت اکسیژن تاثیری بر آلیاژ یا ضخامت پوشش نداشته باشد. تاثیر اضافه کردن اکسید ایتریوم بر اکسید زیرکونیوم را در دیاگرام فاز مشاهده می‌نمایید فازهای T,Cو Mهرکدام ساختار یک نوع کریستال را نشان می‌دهند به عنوان مثال غلظت ۱۰ درصد اکسید ایتریوم در زیر دمای ۲۰۰۰ درجه ترکیب کریستال سه وجهی و مکعبی را دارد و در بالای ۲۰۰۰ درجه ساختار مکعبی خالص می‌شود این ساختارها مقاومت فلز در برابر تنش و رسانایی حرارتی فلز را افزایش می‌دهد اما برای استفاده به عنوان عایق حرارتی و برای مقاومت در برابر ترک خوردگی اصلا مناسب نیستند فاز L‌ آلیاژ مایع و بدون ساختار است که بیشترین مقاومت حرارتی و بیشترین مقاومت در برابر شکست را دارد. با استفاده از سرد کردن سریع ساختار مایع را در فلز حفظ می‌کنند و آن ساختار را در دمای پایین ایجاد می‌کنند. حفظ این ساختار عمر قطعه را مشخص می‌کند. شکل زیر محاسبه زمان عمر عایق حرارتی را مشخص می کند. نوع آلیاژ نیز بر فرایند تخریب قطعه تاثیر گذار است شکل زیر میزان مقاومت آلومینیوم، پلاتین و آلیاژ نیکل-کروم-آلومینیوم- ایتریوم را نشان می‌دهد. به صورت مشخص کار بر روی آلیاژهای تخصصی نیازمند تجربه و آزمایش‌های متعدد است و هزینه بالای قطعه مربوط به خود فلز نیست بلکه هزینه آزمایشات ناموفق برای رسیدن به قطعه مناسب است. نمودار فوق میزان مقاومت آلیاژهای مختلف در برابر سوختگی(اکسید شدن) را نشان می‌دهد این نمودار مربوط به سندی با قدمت بیش از ۴۰ سال است و در آن تاریخ استفاده آلیاژ تیتانیوم برای توربین‌ها منسوخ شده بود. نمودار فوق نتیجه تست برروی یک قطعه با روش پوشش دهی پلاسما و پوشش دهی بخار الکترونی است که به ۴ تولید کننده سفارش داده شده بود تولید کنندگان شامل جنرال الکتریک-پرات ویتنی- گریت توربین و دفتر تحقیقات جنوب شرق است. نکته‌ای که در کشور ما مغفول مانده و از ترس شکست آزمایش و هزینه آن به جای هزینه بر روی تحقیق، تمام تلاش خود را معطوف به مهندسی معکوس می‌کنیم. منبع https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20090018047/downloads/20090018047.pdf استفاده از این مقاله با ذکر نام انجمن میلیتاری مجاز است.
  2. اسناد درزکرده/درز داده شده از طرف پنتاگون در مورد تحرکات نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در ۱۶ اکتبر این اسناد اولین بار توسط یک کانال تلگرامی نزدیک به ایران به نام Middle east spectator و سپس توسط آکسیوس باز نشر شده است. به نقل از آکسیوس: ‏آمریکا ۴۰ موشک بالستیک راکس(با برد ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر) را به پایگاه‌های رامون و رامات دیوید که جنگنده‌های F-16 و F-35 در آن مستقر هستند منتقل کرده. موشک دیگر از نوع افق طلایی( اسم رمز ناشناس با برد ۱۰۰۰ کیلومتر) به پایگاه هوایی هاتزریم که جنگنده‌های F-15I در آن مستقر هستند تحویل داده شد. ‏علاوه بر این، در ۱۵ و ۱۶ اکتبر، اسراییل خلبانان خود را در پرواز در ارتفاعات بسیار پایین آموزش داده که در آن پشتیبانی هواپیماهای آواکس G-550 و تانکرهای بوئینگ 707 وجود داشته. احتمالا اسرائیلی‌ها مسیر استانداردی را برای پرواز هواپیماها از خط مرزی سوریه و اردن تا عراق انتخاب می‌کنند. با توجه به برد موشک ها احتمالا ارتش اسرائیل برای شلیک باید به مرزهای ایران نزدیک شود. (به غیر از افق طلایی که گفته شده یک موشک دوربرد است) علاوه بر آن در وضعیت موشک‌های جریکو تغییری مشاهده نشده است. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که آمریکا در حال بررسی اسناد بسیار محرمانه‌ای درباره حمله اسرائیل به ایران است که در یک کانال تلگرامی وابسته به جمهوری اسلامی منتشر شده‌اند. یکی از این منابع، اعتبار این اسناد را تایید کرده است. یک مقام آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان گفت که این افشاگری بسیار نگران‌ کننده است. هاآرتص:سناد فاش شده درباره جزئیات آماده‌سازی اسرائیل برای حمله به ایران به دو نوع موشک بالستیک اشاره می‌کند؛ یکی از آن‌ها ROCKS است و دیگری «افق طلایی» نام دارد؛ نامی که قبلاً به طور عمومی منتشر نشده / ممکن است «افق طلایی» موشکی از سری Sparrow باشد؛ قبلا فایننشال تایمز گمانه زنی کرده بود که این موشک توسط اسرائیل در پاسخ به حملات موشکی، موشک کروز و پهپادی ایران در ۱۴ آوریل استفاده شده اسناد آمریکایی که جزئیات آماده‌سازی اسرائیل برای حمله به ایران را شرح می‌دهند، روز جمعه به صورت آنلاین فاش شدند. این اسناد که گفته می‌شود از مؤسسه سیستم‌های ملی مدیریت حوادث و فناوری‌های پیشرفته (NIMSAT) وزارت دفاع آمریکا فاش شده است، یافته‌های حاصل از نظارت مداوم بر آماده‌سازی‌های اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی بالستیک اول اکتبر را تشریح می‌کند. به نقل از آکسیوس: ‏آمریکا ۴۰ موشک بالستیک راکس(با برد ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر) را به پایگاه‌های رامون و رامات دیوید که جنگنده‌های F-16 و F-35 در آن مستقر هستند منتقل کرده. موشک دیگر از نوع افق طلایی( اسم رمز ناشناس با برد ۱۰۰۰ کیلومتر) به پایگاه هوایی هاتزریم که جنگنده‌های F-15I در آن مستقر هستند تحویل داده شد. ‏علاوه بر این، در ۱۵ و ۱۶ اکتبر، اسراییل خلبانان خود را در پرواز در ارتفاعات بسیار پایین آموزش داده که در آن پشتیبانی هواپیماهای آواکس G-550 و تانکرهای بوئینگ 707 وجود داشته. احتمالا اسرائیلی‌ها مسیر استانداردی را برای پرواز هواپیماها از خط مرزی سوریه و اردن تا عراق انتخاب می‌کنند. با توجه به برد موشک ها احتمالا ارتش اسرائیل برای شلیک باید به مرزهای ایران نزدیک شود. (به غیر از افق طلایی که گفته شده یک موشک دوربرد است) علاوه بر آن در وضعیت موشک‌های جریکو تغییری مشاهده نشده است. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که آمریکا در حال بررسی اسناد بسیار محرمانه‌ای درباره حمله اسرائیل به ایران است که در یک کانال تلگرامی وابسته به جمهوری اسلامی منتشر شده‌اند. یکی از این منابع، اعتبار این اسناد را تایید کرده است. یک مقام آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان گفت که این افشاگری بسیار نگران‌ کننده است. هاآرتص:سناد فاش شده درباره جزئیات آماده‌سازی اسرائیل برای حمله به ایران به دو نوع موشک بالستیک اشاره می‌کند؛ یکی از آن‌ها ROCKS است و دیگری «افق طلایی» نام دارد؛ نامی که قبلاً به طور عمومی منتشر نشده / ممکن است «افق طلایی» موشکی از سری Sparrow باشد؛ قبلا فایننشال تایمز گمانه زنی کرده بود که این موشک توسط اسرائیل در پاسخ به حملات موشکی، موشک کروز و پهپادی ایران در ۱۴ آوریل استفاده شده اسناد آمریکایی که جزئیات آماده‌سازی اسرائیل برای حمله به ایران را شرح می‌دهند، روز جمعه به صورت آنلاین فاش شدند. این اسناد که گفته می‌شود از مؤسسه سیستم‌های ملی مدیریت حوادث و فناوری‌های پیشرفته (NIMSAT) وزارت دفاع آمریکا فاش شده است، یافته‌های حاصل از نظارت مداوم بر آماده‌سازی‌های اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی بالستیک اول اکتبر را تشریح می‌کند. در این تاریخ یک تمرین هوایی با تانکر ۷۰۷ و یک فروند G550 گلف استریم انجام شد و موشکهای هوا به دریا مورد استفاده قرار گرفت. اما مشخص نیست این تمرین برای حمله جدید به الحدیده بوده یا هدفی در ایران را در چشم انداز خود دارد. در کل با ۶ فروند جنگنده F15 حامل ۱۶ موشک با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و ۲۰ فروند F16 با ۴۰ موشک ۳۰۰ کیلومتری درگیر هستیم
  3. وال استریت ژورنال: کاخ سفید به دلیل بی‌اطلاعی از برنامه اسرائیل برای پاسخ به ایران ناراضی است یک رسانه آمریکایی در گزارشی با ادعای این که مقامات آمریکایی از اقدامات اخیر اسرائیل در منطقه غافلگیر شده‌اند، گفت که آن‌ها از بی‌اطلاعی از برنامه این رژیم برای پاسخ احتمالی به حمله موشکی ایران در هفته گذشته، ناراضی و عصبانی هستند. روزنامه وال‌استریت ژورنال با انتشار این مطلب در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی از این که بارها به واسطه اقدامات نظامی اسرائیل در غزه و لبنان غافلگیر شده‌اند، ناراضی و عصبانی هستند و به دنبال جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها هستند. برخی امیدوار بودند که آمریکا در سفر برنامه‌ریزی‌شده «یوآف گالانت» وزیر جنگ اسرائیل به واشنگتن برای دیدار با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون، اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنند، اما پنتاگون اعلام کرده که گالانت سفر چهارشنبه خود را به تعویق انداخته است. ادعاها درباره غافلگیر شدن مقامات آمریکایی با اقدامات متجاوزانه اسرائیل در منطقه در حالی مطرح می‌شود که رهبران مقاومت منطقه و مقامات ایران گفته‌اند این اقدامات با چراغ سبز متحد اصلی این رژیم انجام می‌شود که بیشترین حمایت‌های مالی، نظامی و دیپلماتیک را به آن ارائه می‌کند. وال‌استریت ژورنال نوشت: یک مقام اسرائیلی گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با در جریان بودن برنامه‌ریزی‌ برای عملیات علیه ایران، از عازم شدن گالانت به آمریکا روز سه‌شنبه، جلوگیری کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند هنوز اطلاعی درباره زمان این حمله یا اهداف احتمالی آن ندارند. مقامات آمریکایی گفتند پس از ترور و به شهادت رساندن شهید نصرالله در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، آستین در تماسی تلفنی با مطلع شدن از این موضوع گفت: «ببخشید، چه گفتید؟». به گفته آن‌ها، طی تماس دومی در همان روز، آستین از گالانت پرسیده بود با توجه به هشدار ندادن از قبل، آیا رژیم صهیونیستی «به‌تنهایی» آماده دفاع از خود است؟ به گفته مقامات دفاعی، آستین از این ناراضی و عصبانی بود که آمریکا زمان کافی برای برای استقرار نیروهای خود در موضع دفاع از اراضی اشغالی یا حفاظت از نظامیان آمریکایی در نزدیکی آن منطقه نداشته است. با توجه به این که اسرائیل وعده داده است حمله موشکی گسترده ایران به اراضی اشغالی را پاسخ خواهد داد، مقامات آمریکایی امیدوارند که این بار، بیش از قبل از حمله‌ای مطلع باشند که منجر به مداخله گسترده‌تر ارتش آمریکا خواهد شد. در این مطلب آمده است: اسرائیل گاهی در طی سال گذشته، به توصیه‌های آمریکا عمل کرده است. آمریکا به دنبال برنامه‌ سنجیده‌تری برای پاکسازی رفح در جنوب غزه بود که باعث شد اسرائیل عملیات‌های خود را در آن‌جا محدود کند. آمریکا همچنین اسرائیل را قانع کرد که بر اساس اطلاعات ناقصی که چند روز پس از عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس علیه اراضی اشغالی در ۷ اکتبر می‌رسید، به حزب‌الله لبنان حمله نکند. «اریک کوریلا» فرمانده سنتکام که مسئول عملیات‌های آمریکا در غرب آسیا است به اراضی اشغالی سفر کرده و یکشنبه، با گالانت و فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی دیدار کرد تا درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران هشدار دهد. گالانت و آستین طی یک سال گذشته، حتی چند بار در هفته باهم تماس تلفنی داشته‌اند و به طور کلی، ارتباطشان خوب است. گفته می‌شود که گالانت بیش از دیگر مقامات رژیم صهیونیستی نگرانی‌های آمریکا را درباره اقدامات این رژیم در جنگ غزه مورد توجه قرار می‌دهد. در این گزارش آمده است: اما مقامات آمریکایی نگفته‌اند که اسرائیل تضمینی درباره مطلع ساختن حملات مورد انتظار علیه ایران دریافت کرده است و در عوض، به مکالمات مکرر بین مقامات ارشد طرفین اشاره کرده‌اند. «سابرینا سینگ» سخنگوی پنتاگون، سه‌شنبه، گفت که آستین و گالانت بیش از ۸۰ بار طی سال گذشته گفت‌وگو کرده‌اند. مقامات آمریکایی گفتند انتظار می‌رفت در دیداری که قرار بود چهارشنبه انجام شود، گالانت جزئیاتی درباره برنامه حمله را، از اهداف آن ارائه کند.برخی مقامات در واشنگتن امیدوارند اسرائیل برنامه خود را اعلام خواهد کرد تا به آمریکا پیش از هرگونه اقدامی هشدار دهد. یک منبع مطلع گفت که گالانت و آستین قرار بود در دیدار چهارشنبه، درباره اهداف رژیم صهیونیستی در لبنان نیز گفت‌وگو کنند. یک مقام ارائیلی نیز گفت: « نمی‌توانند درباره بعضی چیزها پشت تلفن صحبت کنند.» پنتاگون طی سال گذشته، حضور نظامیان و جنگ‌افزارهای خود را در منطقه به بهانه دفاع از اراضی اشغالی و منافع آمریکا تقویت کرده است. در حال حاضر، دو ناو هواپیمابر، کشتی تهاجمی آبی‌خاکی، ناوشکن‌ها و اسکاداران‌های اضافی جنگنده‌ها در نزدیکی اراضی اشغالی مستقر شده‌اند. وال‌ استریت ژورنال در پایان نوشت: حملات اسرائیل ممکن است پیامدهایی برای رویکردهای انتخاباتی واشنگتن با وجود در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ داشته باشد. قیمت نفت، هفته گذشته، پس از آن که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که مقامات آمریکایی در حال بررسی پشتیبانی حمله اسرائیل علیه تاسیسات نفتی ایران هستند، قیمت نفت افزایش یافت. یک روز بعد، رئیس‌جمهور بایدن در یک نشست خبری کاخ سفید گفت که اسرائیل باید از حمله به تاسیسات نفتی ایران خودداری کند.
  4. توربین‌های سیکل ساده و سیکل ترکیبی توربین‌های گازی بخشی از انرژی سوخت را به کار قابل استفاده تیدیل می‌کنند و مابقی را به صورت حرارت از خروجی توربین به صورت حرارت خارج می‌کنند این فرایند به چرخه برایتون معروف است دمای گاز خروجی از توربین بین ۴۸۰ تا ۵۶۰ درجه است از طرفی نیروگاه‌های حرارتی زغال سنگی یا مازوت سوز آب را با صرف سوخت زیاد به دمای ۴۵۰ درجه میرساندند تا با تولید بخار خشک توربین بخار را به حرکت درآورده و نیروی برق تولید کنند. با توجه به اینکه گاز خروکی یک توربین گازی دمایی بالاتر از نیاز یک نیروگاه حرارتی دارد می‌توان از گرمای توربین گازی برای گرم کردن آب در یک نیروگاه حرارتی استفاده کرد. به همین جهت طراحی‌ نیروگاه‌های گازی به سمت سیکل ترکیبی توسعه پیدا کرد در این نوع نیروگاه‌ها ابتدا توربین گازی از سوخت کار و گرما تولید می‌کند و سپس گرما برای تولید بخار خشک استفاده می‌شود فرایند تولید برق در نیروگاههای حرارتی یعنی تولید کار از بخار آب داغ به سیکل رانکین معروف است در شکل زیر مقایسه این دو سیکل را مشاهده می‌کنید. در چرخه برایتون در مسیر یک تا دو هوا در کمپرسور فشرده می‌شود دو تا سه سوخت ترکیب شده دما و فشار را افزایش می‌دهد سه تا چهار هوای فشرده توربین را به چرخش در آورده و کار تولید می‌کند و مسیر چهار تا یک، گرما از خروجی خارج شده در جو خنک می‌شود و دوباره به چرخه بر می‌گردد. در سیکل رانکین در میسر a-b آب گرم شده به دمای جوش می‌رسد. در مسیر b-c آب با دریافت گرما به جوش می‌آید. در c-d بخار گرم می‌شود فشار آنن افزایش و به دمای ۴۵۰ می‌رسد. در مسیر d-e بخار توربین را به چرخش در می‌آورد و در e-f بخار سرد شده و آب به مسیر باز می‌گردد. (نمودار فوق نمودار دما- آنتروپی است و مساحت زیر نمودار برابر کار یا گرمای دریافتی/خروجی است) اگر بتوانیم گرمای حاصل از مسیر ۴ به یک سیکل برایتون را به گرمای مورد نیاز مسیر aتا f چرخه رایکین منطبق کنیم می‌توانیم فقط با مصرف سوخت چرخه برایتون به اندازه مساحت هر دو چرخه کار تولید کنیم و این به معنی افزایش بازده ۱۵ تا ۲۵ درصدی توربین است. نمودار بالا مراحل استفاده از گرمای چرخه برایتون در چرخه رایکین در مراحل گرم کردن آب، تولید بخار، و گرم کردن بخار را مشاهده می‌کنید. در تصویر چپ نمای فعالیت یک نیروگاه سیکل ترکیبی را مشاهده می‌کنید. بازده توربین‌های گازی بین ۳۰تا ۴۵ درصداست اما با همان میزان مصرف سوخت می‌توان در نیروگاههای سیکل ترکیبی به راندمان ۴۵ تا ۶۲ درصد رسید. استفاده از داده‌های این مقاله با ذکر منبع میلیتاری مجاز است.
  5. معرفی توربین‌های کاربردی مورد استفاده در ایران قسمت دوم توربین‌های جنرال الکتریک سری Frame تاکنون با توربین‌های سری MS شامل 5001، 5002 و 9001 را معرفی کردیم این توربین‌ها در اصل ساخت شرکت بیکر هیوز Baker Hughes هستد که در طول سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ توسط جنرال الکتریک خریداری‌شده و عبارت GE به ابتدای نام توربین‌ها اضافه شد. نکته جالب در این ادغام این است که جنرال الکتریک مالک بیکر هیوز به حساب نمی‌آید و مدیریت آن به صورت تعاملی انجام می‌شود. اما توربین‌هایی که خود جنرال الکتریک طراحی و ساخت آن را از ابتدا بر عهده داشته‌است با سری Frame شناخته ‌می‌شوند از آن جمله GE Frame 6و GE Frame9 هستندکه به بررسی ساختار آن می‌پردازیم. GE Frame 6 این توربین از سال ۱۹۷۸ به بازار عرضه شد و از آن سال تا کنون ۱۲۰۰ دستگاه از آن نصب و مورد استفاده قرار گرفته است. این توربین دارای ۱۷ مرحله در بخش کمپرسور و ۳ مرحله در بخش توربین و ۱۰ مخزن احتراق است. توان نامی مکانیکی ۴۴ مگاوات و بازده ۳۳.۴ درصد دمای گاز خروجی 551 درجه سلسیوس و سرعت چرخش 5163 دور در دقیقه و فشار کاری ۱۱۰ بار را دارد. این توربین نتیجه تحقیقات در زمان افزایش قیمت نفت و نیاز روز افزون به برق است به همین جهت قابلیت استفاده از نفت کوره تا هیدروژن با خلوص 100 درصد را دارد میزان تولید اکسیدهای نیتروژن 4ppm است به وضوح می‌توان آینده نگریی در طراحی توربین‌ را در این طرح دید به گونه‌ای که احتمال جایگزینی هیدروژن به جای سوخت یا استاندارد آلایندگی را برای نیم قرن و حتی بیشتر پیشبینی کرده است. این توربین جزو اولین مدل‌های توربین فشرده سازی گاز در پروژه‌های LNG است به گونه‌ای که اولین پروژه آن در سال ۱۹۸۳ در مالزی راه‌اندازی شد و تاکنون درحال بهره‌برداری است بیش از ۲۵ سایت LNG با استفاده از این توربین راه اندازی شده و عملا گلوگاه فاز ۱۱ پارس جنوبی معطل این توربین مانده و امکان تهیه آن وجود ندارد. برای افزایش تولید برق باید توان توربین‌ها افزایش یابد برای این کار چهار راه وجود دارد. افزایش دما، افزایش سرعت، افزایش ابعاد، افزایش فشار کاری. افزایش ابعاد تا حد امکان انجام یافته بود، افزایش دما سبب افزایش اتلاف می‌شود راه باقی‌مانده افزایش فشار و سرعت دوران بود که به صورت ناگزیر افزایش دما و استهلاک را در پی دارد. و عمر قطعات را به شدت کاهش می‌دهد. افزایش فشار سبب افزایش خزش هوا بر روی پره‌ها و گرم‌تر شدن آنها شده و عمر آنها را به شدت کاهش می‌دهد. در دهه ۸۰ به صورت جدی بر روی این مساله کار شد اولین راهکار ایجاد انتقال دهنده‌های حرارتی بر روی نقاط گرم توربین است. که در مقاله خنک کاری قطعات توربین به آن خواهیم پرداخت. GE Frame9F این توربین اولین توربین رده F جنرال الکتریک است توان خروجی آن ۲۸۸ مگا وات و بازده آن در حالت سیکل ساده 38.7 و ۸۰ درصد قابلیت انطباق با هیدروژن را دارد در حالت سیکل ترکیبی بازده آن به ۶۰ درصد رسیده و برای رسیدن به حداکثر تولید تنها ۲۳ دقیقه زمان نیاز دارد تاکنون ۴۵۰ دستگاه از آن ساخته شده و توان گرمایی آن ۹ مگاوات است زمان سرویس مسیر گرم در 32 هزار ساعت یعنی هر سه سال و ۸ ماه و مسیر سرد در ۶۴ هزارساعت یعنی هر ۷ سال و ۴ ماه است. با طیف وسیعی از سوخت از نفت کوره تا گاز طبیعی کار می‌کند. تغییرات خنک کردن پره‌ها در بخش توربین در رده F باید توجه داشت تکنولوژی بالاتر علاوه بر بالا بردن راندمان، نیازمند هزینه بیشتر برای سرمایه گذاری و نگهداری است بهای یک توربین frame9F3 حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. GE Frame9HA اولین توربین رده H جنرال الکتریک Frame7H با توان 384 مگاوات و دومین آن GE frame 9HAبا توان تولید ۴۴۸ تا ۵۷۱ مگاوات! بازده ۴۲ تا ۴۴ درصد و میزان توان گرمایی ۸ مگا وات! است تنها چهار توربین از این نوع نصب شده است شناسنامه وراثتی توربین‌های نسل HA اعداد ذکر شده مربوط به عمر توربین است تغییرات تکنولوژیک نسل H نسبت به نسل F، متاسفانه جزییات این تکنولوژی در دسترس نیست و یا جستجو زیادی نیاز دارد. انسالله ددر آینده به آن خواهیم پرداخت. رده H پیشینه تحقیقاتی از سال ۱۹۹۰ را با خود دارد ولی اکنون جنرال الکتریک تحقیقات بر روی رده G را با شرکت میتسوبیشی آغاز کرده و مسیر تحقیقات بر روی رده j را نیز طراحی نموده است توان نسل‌های مختلف توربین جنرال الکتریک استفاده از داده‌های این مقاله با ذکر منبع میلیتاری مجاز است.
  6. توربین‌های گازی ‌ با توجه به اهمیت توربین‌‌ها در دنیای امروز و با توجه به نیاز کشور در تعمیر و ساخت آن لازم دانستم تا انواع توربین‌های موجود در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. برای شروع توربین‌هایی که در کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند را به صورت موضوعی و بر اساس سازنده مورد بررسی قرار می‌دهیم. سازندگان توربین گازی در جهان شامل جنرال الکتریک، نوینگتون، زیمنس، آتسالدو، مان، مپنا، توربوتک و ... هستند که ابتدا به تولیدات مورد استفاده جنرال الکتریک در ایران می‌پردازیم جنرال الکتریک یکی از شرکت‌های معتبر و قدیمی د زمینه تولید توربین شرکت جنرال موتور آمریکا است این شرکت ابندا توسط ادیسون و سه شریک دیگر J.P.Morgan, Charles A. Coffin, Henry.Higginson در سال ۱۸۹۲ تاسیس شد و سرمایه آن در حال حاضر ۶۹ میلیارد دلار و سود خالص سالانه ۹ میلیاد دلار را عاید سهامداران خود می‌کند. این شرکت اکنون به عنوان یک شرکت سهامی بین المللی به فعالیت خودادامه می‌‌‌دهد. توربین GE MS5001 این توربین در سال 1957 پس از طی مراحل تست در مدل A به تولید رسید توان نامی این مدل توربین ۱۰۷۵۰کیلو وات و دمای کار ۸۱۶ درجه است میزان مصرف هوا در مدل A به ۳۰۰ تن در ساعت، دمای گاز خروجی ۴۴۹ درجه و میزان توان آن برای تولید گرما 15810کیلو وات است. میزان بازدهی این توربین 6/21 درصد و با ارتقاهای صورت گرفته تا ۲۸٪ افزایش یافته این توربین دارای ۱۴ ردیف پره کمپرسور و ۳ ردیف پره توربین است ۱۲ سری مخزن احتراق در اطراف این موتور وجود دارد ژنراتور در جلو موتور قرار می گیرد و از طریق یک شفت نیرو به آن منتقل می‌شود. ارتقاهای مختلفی در طی ۷۰سال تولید بر روی ابن توربین صورت گرفت از آن جمله تغییر اعداد پره‌های هر ردیف، تغییر شکل پره‌‌ها، ذوکش کردن اجزای مختلف با فلزات و آلیاژهای مقاوم، تغییر در استوانه احتراق و خروجی نازل که در اصطلاح توربین نامیده می‌شود، داده شد. روتور توربین گازی GE MS 5001 شامل ۱۴ سری کمپرسور و ۳ سری توربین. جهت استحضار قیمت یک میلیون و پانصد هزار دلار در جدول زیر انواع مدل‌های ساخته شده از این موتور و ارتقاهای آن را مشاهده می‌کنید. این پلتفرم ۷۰ سال تولید می‌شود با افزایش سری پره‌های کمپرسور به ۱۷ سری، مدل توربین به GE MS5002 تغییر نام داد. انواع مدل‌ها و مشخصات این نوع توربین را در ادامه به اختصار مشاهده می‌کنید.این توربین تا سال ۱۹۷۸ مورد ارتقا قرار گرفت.نکته جالب در مورد این توربین حضور مدیرعامل جنرال الکتریک در ایران و ضمانت ۴۰ ساله توربین بود که آن را به پر مصرف ترین توربین در صنعت نفت تبدیل کرد. توربین گازی GE MS5002 این توربین از سال ۱۹۷۰ با افزایش تعداد سری‌های پره کمپرسور از ۱۳ به ۱۵ سری در مدل A و ۱۶ سری در مدل C از توربین GE MS 5001 اقتباس شد. بازده این توربین از ۲۸ تا ۳۶ درصد توان خروجی از شافت از ۲۸.۳ تا ۳۲.۶ مگا وات در ارتقاهای انجام شده اندازه‌گیری شده تصویر توربین GE MS 5002D تحت پروژه GT25847 و عملکرد قسمت‌های مختلف آن در تصویر نمایش داده شده است از این نوع توربین ۵۵۰ عدد در جهان فعال می‌باشد مدل D این توربین در عمل نتیجه ترکیب تحقیقات پروژه MS6001 که کمپرسور ۱۷ مرحله‌ای دارد به همراه ارتقای روی نازل خروجی ناشی از تحقیقات Ms5001C به شرح شکل زیر به وجود آمد. تصویر صفحه مرکزی بخش نازل که وظیفه انتقال نیروی گازهای خروجی به شفت مرکزی را دارد. بر روی لبه این صفحه پره‌های Airfoil قرار میگیرد. پره‌های Airfoil توربین GE MS5002D. قسمت پایین این قطعه داخل صفحه‌های نازل قرار می‌گیرد و نیرو را به صفحه نازل و از آنجا به شفت منتقل می‌شود این قطعه در هر سرویس تعویض می‌شود و بیشترین خوردگی را در طول عمر خود متحمل می‌شود. یکی از ارتقاهای این ندل توربین ارتقای Airfoil ها بود. محاسبه تغییر شکل Airfoil در سرعت‌های بالای و فشار زیاد هوا و اصلاح آن سبب افزایش کارایی توربین می‌شود واضح است ضخامت این قطعه در بهیود عملکرد آن تاثیر دارد از طرفی چون این قطعه در بخش گرم توربین قرار گرفته استحکام و مقاومت حرارتی بالایی باید داشته باشد. بخش مهم دیگر در توربین لاینر آن است که به صورت استوانه در اطراف توربین‌های جنرال الکتریک وجود دارد درون این استوانه متخلخل دیگری وجود دارد که ترکیب سوخت و هوای فشرده به صورت کامل را دارد تعداد و ابعاد سوراخ‌ها در کارایی توربین و کاهش آلایندگی تاثیر گذار است. با توجه به دمای بالای داخل توربین واکنش اکسیژن با نیتروژن به عنوان واکنش ثانویه اجتناب ناپذیر است اکسید نیتروژن ماده سمی (و عقیم کننده) است و میزان تولید آن در قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا سبب ممنوعیت استفاده حتی در هواپیماها می‌شود. لاینر‌های تولید شده توسط یک شرکت ایرانی( این تصاویر در سایت شرکت موجود است) GE MS 9001 توربین GE MS 9001 در سال ۱۹۷۵ به عنوان یک توربین رده Eبه بازار عرضه شد این توربین بر اساس فلسفه جنرال الکتریک مبنی بر طراحی توربین کوچک و سپس افزایش مقیاس آن، از طرح MS7001استخراج شد این توربین ادامه دهنده مسیر موفق توربین‌های سری ۵۰۰۰ جنرال الکتریک بود. ارتقای این مدل تا ۱۹۹۴ ادامه یافت و ۹ مدل از آن به بازار عرضه شد این توربین از مدل اولیه 86200 کیلو وات تا ۲۲۳،۷۶۰ کیلو وات در مدل PG9311FA‌ به بازار ارائه شد ورودی هوا 5/12 تا 22 تن در ساعت و برعکس آن تولید گرما از 6/11 کیلو وات در اولین مدل تا 10 کیلو وات در آخرین و پرتوان ترین مدل متغییر است و این نشان دهنده توان مهندسی این شرکت در ارتقا توربین است طی ۱۹ سال توان خروجی را سه برابر کرد درحالی که خروج گرمای توربین را ۱۳ درصد کاهش داده جالب‌تر آنکه دمای کار آن را از 1004 به 1288 درجه سانتیگراد افزایش داده است این عوامل این توربین را در رده E قرارداده توجه به این نکته مهم است که دمای خروجی توربین ۵۰۷ تا ۵۸۲ درجه اندازه‌گیری شده است. در مجموع ۵۲ به روز رسانی برای این توربین ارايه شد یک نمونه از ارتقاهای انجام شده ارتقا بر روی برس‌های آب بندی با نام ارتقای FS2V بر روی این توربین بود. این برس‌ها وظیفه روغن کاری و جداسازی فشار منطقه کمپرسور و منطقه کم فشارتر و یا بین مراحل کمپرسور را دارند ارتقا انجام شده جهت این برس را از عمودی به مورب تغییر داد این ایده ساده سبب می‌شود تا نوسان روتور در هنگام چرخش و یا اثرات وزن در زمان سرد شدن توربین سبب تخریب این برس‌ها نشود. این ایده ساده ۱٪ توان مکانیکی موتور را افزایش و تولید گرما را 5/0٪ کاهش داد. به همین سادگی!!! آلیاژهای به کار رفته در بخش‌های مختلف این توربین در جدول زیر قابل دسترس است. این قطعات در شرکت‌های مختلف در دنیا تولید می‌شود. سیر تکامل توربین‌های جنرال الکتریک تا سال ۲۰۰۰ به صورت نمودار زیر می‌باشد: ادامه دارد.... https://www.gevernova.com/content/dam/gepower-new/global/en_US/downloads/gas-new-site/resources/reference/ger-4196-reliability-improvements-ms5001-gas-turbine.pdf https://www.chinaturbo.net/info/foreign-small-and-medium-sized-gas-turbine-dev-96014052.html https://www.gevernova.com/content/dam/gepower-new/global/en_US/downloads/gas-new-site/resources/reference/ger-3928c-uprate-options-ms9001-heavy-duty-gas-turbine.pdf
  7. به نظر می آید این خبر به چند دلیل نادرست باشد و گوینده یا از اطلاعات و آمارهای جنگ بی اطلاع هستند و برای منظور دیگری این مسأله عنوان شده است. 1. ششصد تانک تقریبا به اندازه تانک یک لشکر زرهی این (لشکر 92اهواز) ۲. عراق با ۳۰۰۰تانک حمله به ایران را آغاز کرد ۳. حمله عراق به ایران با ۱۰ لشکر و ۱۲ تیپ مستقل انجام شده عملا با عملیات ۶۰۰تانک اتفاق خاصی در جنگ رخ نمی‌داد
  8. سلام در تصویر منتشر شده پرتابه‌ای که به سمت پهپاد هرمس شلیک شد بیشتر از آنکه شبیه موشک باشد شبیه پهپاد بود. کوتاه و پهن. تصویر چهارم از بالا. احتمال دارد حزب الله به نوعی پهپاد پدافندی از کلاس کرار یا مشابه آن مجهز شده باشد.
  9. سلام مهم این است که فلسطینیان به این نتیجه برسند که فلسطینی باشند نه اسراییلی. شاید این حرف شوخی به نظر برسد اما فلسطینیان متفرق‌ترین ملت هستند بیشترین سرانه پلیس در دنیا در کرانه باختری نشان دهنده نظامی گری عجیب در این سرزمین است این بخش با 85000نفر پلیس و نسبت 1568پلیس به ازای هر 10000نفر یک ارتش کارآمد را در میان خود میتواند تشکیل دهد این نسبت شبیه این است که در کشورمان یک نیروی نظامی 13.5میلیونی داشته باشیم. مسلما قدرت نظامی کرانه باختری با 85000نیروی نظامی از حماس یا حتی حزب الله بیشتر است اما این جماعت باید به این نتیجه برسد ارتزاق از ر.ص و اعراب حاشیه خلیج فارس به قیمت فروش خون و آزادی همسایگانشان نمی لرزد. طوفان الاقصی بیشتر از آنکه نبرد نظامی باشد نبرد وجدانها و اراده‌ها است. یا مردم غزه مانند کرانه باختری دست تسلیم و ذلت بالا می‌برند یا وجدان کرانه باختری بیدار می‌شود و با سلاحشان به غزه میپیوندند فشار ر.ص به اردوگاه جنین به همین دلیل است کمترین فاصله با غزه، بیشترین غیرت در کرانه و حضور روشن حماس در آن اردوگاه سبب ترس ر.ص شده و با نظامی‌گری سعی در ایجاد ارعاب در آنها را دارد. مشکل مسلح شدن کرانه باختری نیست مشکل غیرت آنهاست باید اول غیرت آنها را بیدار کرد بعد همه چیز حل خواهد شد. طوفان الاقصی نبرد وجدان و اراده است
  10. این گزارش فیک و مربوط به سال گذشته بود شبکه ۱۳ ر. ص. اون رو منتشر کرده و شبکه ۱۴ر‌ ص در برنامه زنده پته شون رو روی آب انداخته فیلم آبرو ریزی شبکه ۱۳ https://www.aparat.com/v/ZFibP
  11. سلام. حزب الله روز های اول با خمپاره رادارها و دکل‌های ر. ص. رو میزد که مشخص شد لینک رادارهای ضد آتشبار با توپخانه اونقدر سریع است که زیر یک دقیقه آتشبار هدف قرار میگیره به همین دلیل از منحنی زن به سمت موشک ضد زره رفتند تا چند روز سربازهای ر. ص. گیج می زدن. در مرحله بعد با تقویت دیده‌بانی بصری لانچر های کورنت رو با ضد زره میزنند الان بچه‌های حزب‌الله از ضد زره های هدایت خط فرمان به جای خط دید مثل مالیوتکا استفاده میکنند که در برخی موارد سبب گلوله باران کور ر.ص. میشود مانند استفاده از گلوله‌های فسفری در این حالت تیم‌های نفوذ تلفات می‌دهند حزب‌الله می‌توانست مانند جنگ 33روزه فقط راکت شلیک کنه اما به نظر می‌رسد ر. ص شبکه توانمندی از رادارهای پایش در مرز نصب کرده که برای مرحله بعدی نبرد باید این شبکه مختل بشه
  12. یوگوسلاوی تجزیه شد جنگ بوسنی آغاز شد- پایان یافت- جنگ کوزوو شروع شد بعد ناتو حمله کرد زمانی که ناتو حمله کرد یوگوسلاوی وجود نداشت. نبرد صربستان اولین نبرد پست مدرن دنیای معاصر بود. تعداد تانک و هواپیما تاثیری در آن نداشت. روزهای اول ناتو آمارهای غرور آفرینی از انهدام تانک‌های صرب منتشر می‌کرد اما هرچه جنگ جلوتر میرفت تصاویر اهداف کاذب مانند اتوموبیل‌هایی که با جا گذاری یک تیر چراغ برق جلو شیشه شبیه تانک شده بود منتشر می‌شد به گونه‌ای که صدای فرماندهان ناتو از این آمارهای غیر واقعی در آمد در عوض صرب ‌ها تانک‌های خود را در طول روز روی قطار در تونل‌ها مخفی می‌کردند و شبها آن‌ها را جابجا می‌کردند به همین دلیل اتفاقی که برای عراق افتاد برای آن‌ها نیفتاد ناتو زیر ساخت‌های صربها را بمباران کرد اما بعد از دو هفته طرفین سر میز صلح نشستند و رهبری کوزووو را تقسیم کردند.
  13. سلام ممنون از تذکر به جای شما نحوه نبرد صرب‌ها با ناتو و همچنین سیستم پدافند اوکراین درسهای زیادی برای ما دارند سیستم غربی و بالاخص آمریکایی به گونه‌ای است که بر روی آموزش نیروهای کشور خریدار بسیار تاکید دارد اما استاندارد تجهیزات را کاهش می‌دهد و گونه‌ای جدید طراحی می‌کنند. در سیستم روسی به جای تغییر در تجهیزات برد آنها را کاهش می‌دهند(مثلا برای موشک‌ها بدنه جدید یا سیستم هدایت جدید تولید نمی‌کنند) اما آموزش چندانی ارائه نمی‌دهند. به همین جهت سوار شدن بر تکنولوژی آن‌ها زمان بر تر است اما اصل تجهیز راحت‌تر از نمونه غربی قابلیت مهندسی معکوس را دارد. در تکنیک‌های نبرد هم به همین ترتیب است حتی شدید تر. ارتش عراق و بالاخص بغداد با آن پدافند عجیب که ادعای رقابت با پدافند موسکو را داشت عملا هیچ قدرت مقاومتی در قبال حمله هوایی نداشت یا عملا با وجود دارا بودن مهمات ضد رادار تعداد کمی موفقیت در هدف قرار دادن رادارهای ما داشت( نمونه آن هدف قرار دادن سوباشی بعد از دهها بار اقدام ناموفق) اما برعکس صرب‌ها با دارایی ناچیز بسیار توانمند تر ظاهر شدند. برای ما هم مهمتر از خرید هوایی توانایی استفاده درست و سرپا نگه‌داشتن آن در بلند مدت است. هواپیمای F14 به شدت توانمند بود خلبان‌های ما هم جزو بهترین‌ها بودند اما اکثر خلبانان F14 کشورمان بر روی F4 یا F5 شهید شدند این نقطه ضعف فقط به ناتوانایی ما در نگهداری F14 باز می‌گشت مشکلی که تنها سازندگان هواپیما قادر به غلبه بر آن هستند زمانی در جنگ افغانستان گفتیم اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به آمریکا برای حمله به افغانستان نمی‌دهیم چندی بعد آمریکایی‌ها تماس گرفتند که یک هواپیمای آمریکایی در آسمان ایران گم شده و از ما برای یافتن آن کمک خواستند اما ما رادار روشنی نداشتیم تا بتوانیم ببینیم. ما در حوزه رادار و پدافند خرید خارجی کردیم اما سوار بر تکنولوژی شدیم طراح تاکتیک شدیم تا جایی که سسنا حامل فرماندهان ناتو را که در ارتفاع پایین قصد عبور از مرز ایران را داشتند نشاندیم RQ170 را زدیمو گلوبال هاوک. تا جایی که فرمانده سنتکام بگوید «برتری هوایی در منطقه را از دست دادند» شما صد آتشبار S300 هم داشتید با یک مدل اخلالگر از میدان به در می‌شد مگر آنکه خودتان بتوانید نرم افزار آن را مرتب تغییر دهید. بگذارید یک مثال دیگر بگویم در اوایل دهه هفتاد ۱۲ طرح ویژه برای سرمایه گذاری مورد تصویب قرار گرفت یک مورد آن ساخت موتورهای دیزل سنگین بود. به دلیل اهمیت آن مالکیت کارخانه از وزارت صنعت و معدن گرفته و به وزارت دفاع واگذار شد از ۷ فاز آن تنها یک مورد اجرا شد گرچه تا زمان سردار وحیدی اهتمام جدی بر نتیجه گرفتن از این طرح بود و نتیجه آن شد «اولین موتور دیزل ایرانی». اما بعد تر در دوره روحانی و وزیر جدید که اتفاقا از ارتشیان باسابقه بود این مساله به حاشیه رفت در دوره سر لشکر باقری هم ۱۰۰۰ دستگاه کامیون سنگین خریداری شد در حالی که می‌شد همزمان با خرید این تعداد کامیون خط تولید موتور آن را با شراکت روسها در کارخانه موجود راه‌اندازی کرد. مسلما این زیر ساخت می توانست در تولید موتور زرهی ما را چند قدم جلوتر ببرد. این قرارداد نمونه یک قرص مسکن است. توانستیم توان لجستیک نیروهای مسلح را ارتقا دهیم اما در کوتاه مدت. صنایع کلیدی با سرمایه بخش خصوصی راه اندازی نخواهد شد چون پر ریسک و زمان‌بر است تنها دولت‌ها می‌توانند صنایع سنگین تاسیس کنند دیزل، زرهی پدافند، هوایی از این دست هستند وقتی صنعت شکل گرفت در کنار آن بخش خصوصی پا خواهد گرفت.
  14. سلام مجدد به شما دوست عزیز در مورد بالگرد و خیلی موارد دیگر که فرمودید غیر از مدیریت بحث تکنولوژی هم هست موضوع غریبی نیست ما تا موتور توربو شفت نسازیم هلیکوپتر ساز نخواهیم شد میشویم سرویس کار بالگردهای موجود. راه کسب تکنولوژی است. در مورد اوکراین شما را به توان پدافندی اوکراین قبل از جنگ ارجاع میدهم بیش از ۲۰۰آتشبار s300 به جرات جزو چالش برانگیز ترین پدافندهای موجود بود و هست بسیاری از آتشبارها در اوکراین ساخته و ارتقا داده شده بود. دقیقا همین شرایط برای صربستان صادق بود یادتان هست ناتو در جنگ بالکان از پس صربها بر نیامد و حتی یک B2را از دست داد. دلیل آن سوار بودن صربها بر دانش پدافند و فریب دشمن در تعیین هدف‌ها بود دقیقا مانند آنچه برای روس‌ها و اوکراین امروز میبینیم اما ناتو سریع مذاکره و مصالحه کرد. دوست عزیز با شما در این موضوع که باید در همه زمینه ها بهترین بود هم نظرم اما وقتی میتوانی تکنولوژی را بخری نباید تنها به محصول راضی شوی. باید ماهیگیری آموخت نه ماهی خوردن.
  15. سلام در مورد اهمیت زرهی، ضد زره، پدافند و نیروی هوایی کسی نیست که هیچ کدام را به صورت کامل نفی کند. بلکه توان ما در آن تکنولوژی و محدودیت‌های ما در تکنولوژی سبب ضعف ما است در برخی موارد چون زرهی و هوایی زیرساخت و دانش ساخت را نداریم اما در پدافند، ضد زره و پهپاد این دانش و توان را کسب کردیم اینکه باید در تمام زمینه‌ها توانمند شویم خواست همه است اما تاکنون نشده است. در مورد خرید خارجی هم برخی موارد قابل توجه است بگذارید مثالی بزنم در جنگ سوریه نیروی هوایی ارتش سوریه دارای ۴۰۰ هواپیما در انواع مختلف بود اما نتوانست کاری از پیش ببرد در حالی که روس‌ها با ۲۴ هواپیما از همان نوعی که در اختیار سوریه بود ورق را برگرداند. دلیل این امر سوار بودن روس‌ها بر تکنولوژی هواپیما ها بود به گونه‌ای که هواپیما های آنها آماده عملیات بودند اما ارتش سوریه نمی‌توانست از بین ۴۰۰ هواپیما به تعداد انگشتان یک دست هواپیما را عملیاتی نگه دارد. کشورها در حوزه هوایی دو دسته هستند یا نیروی هوایی دارند یا نگهدار هواپیما هستند کشورهایی که توان تولید مستقل تجهیزات هوایی را ندارند در هر نبردی اگر زنجیره تامین تجهیزات‌شان دچار مشکل شود عملا آن نیرو را نخواهی داشت نمونه دیگر نیروی هوایی خودمان، در جنگ اگر سوار بر تکنولوژی، آن تعداد هواپیماها را داشتیم کل کشورهای منطقه را پوشش میدادیم اما آنقدر دستمان خالی شد که .... خرید خارجی فعلی هم همین داستان است اگر ۱۰۰۰ سوخو ۵۷ هم بدهند برای ما حکم مسکن را دارد اما اگر ۲۴عدد سوخو ۳۵ داشته باشیم اما نرم افزارهای منبع باز ایونیک، خط تولید موتور و نازل آن و تجهیزات ساخت بدنه مانند کوره ها و پرس ها را داشته باشیم آن وقت یک نیروی هوایی داریم. تجربه معاملات مان با روس‌ها به ما یاد داده چگونه قرارداد ببندیم که نتوانند زیرش بزنند. روس‌ها هم به همین دلیل علیرغم مشکلات اقتصادی زیر بار قرارداد ما نمی‌روند.