najaf47

سنگرسازان بی سنگر، مهندسی - رزمی در دفاع مقدس

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

پس چرا پشتش LED داره؟؟

یکی از مشکلات ما در عملیات های شبانه بخصوص در زمانی که نور ماه هم به حداقل می رسید ، گم شدن نیرو ها در ستون کشی و رزم شبانه بود . طرح های مختلفی برای  مشخص کردن مسیر ها استفاده می شد مثلا از شب تاب های کم نور در کنار های جاده  استفاده می شد اما مشکل در مسیر هایی بود که شب تاب ها باعث لو رفتن مسیر می شد بر همین اساس این طرح در جهاد انجام گرفت اما کمتر در جنگ مورد استفاده گرفت . توضیح طرح هم  اینه که چنتا لامپ کوچک ، دیود ، را با باتری در پاشنه کفش جاسازیکرده بودند و برای این کار در نطر گرفته بودند. اما مشکلاتی از جمله بزرگ بودن باتری و اذیت کردن پاشنه پا بزرگترین مشکل طرح در پیاده روی های طولانی بود و البته عوض  کردن باتری هم خودش  داستانی بود.

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کسی اطلاعاتی در مورد این پل مانند نام و مصالح بکار رفته در اون داره؟

 

icon_arrowd

 

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1390/6/5/186973_856.jpg

چند دسته پل موقت در اوایل جنگ برای گذر موقت از رودخانه به طور ابتکاری درست شد. یکیش که تو عکس هم هست از تیوب و چوب و الوار برای گذر نیروی پیاده و خودروی سبک بر روی رودخانه پهن می شد . یک سری دیگر با کابل و الوار به دو سر روخانه وصل می شد و فقط نیروی پیاده قادر به استفاده از این نوع بودند . سری دیگری بود که از بشکه های 220 لیتری نفت برای شناور ماندن بر روی آب استفاده می شد .  این طرح مشکل بزرگش بعد از اصابت ترکش و یا گلوله به بدنه ی آن بود چرا که در صورت اصابت ترکش و نفوز آب به درون  آن وزن کلی پل زیاد می شد و احتمال غرق شدن کل پل افزایش می یافت. اما پلی که در عکس مشاهده  می کنید این مشکل را نداشت و حتی تعویض نقطه ی اسیب دیده به سرعت صورت می گرفت . دوستان اگر تونستند از پل های که در عملیات الی بیت المقدس در منطقه دارخوین و انرژی  اتمی استفاده شد عکس تهیه کنند این پل ها خیلی جالب بودند در مواردی این پل ها قبل از شروع عملیات در اب غرق شده بودند و در آغاز عملیات شناور شدند . تانک و لودر و ادوات سنگین براحتی از این پل ها عبور می کردند.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرانجام پل بعثت چی شد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرانجام پل بعثت چی شد؟

بعد از جنگ با توافق طرفین برچیده شد. 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ای ول ! تاپیک باحالیه . اون لانچر آر پی جی که ما رو گرفت . مدل تکیش هم پریسکوپ داشت . توپ بود !

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتومبیل قایق رو ارتش امریکاهم الان داره استفاده میکنه واقعا ایول به بچه های اون موقع

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملکرد جهاد سازندگی در جنگ بی نظیر بود شرکت های موفقی مثل قرارگاه خاتم الانبیا و همچنین مپنا از دل این نهاد بیرون اومدن .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نکته ای که باید عرض کرد درباره ی این جاده ها و جاده های احداثی جدید در منطقه هور العظیم و هور الهویزه اینه که به دلیل عدم پیش بینی آب گذر منطقه ی هور به بخش های جدا از هم تقسیم شده است که در نتیجه منجر به خشک شدن بخش وسیعی از منطقه ی هور العطیم و هورالهویزه و اخیرا هم هور خورمشهر شده است علا وه بر این متا سفانه آلاینده های نفتی نیز اسیب جدی به هور وارد کرده است . متاسفانه مناطق خشک شده و آلاینده های نفتی دست به دست هم داده اند و سالانه آتش سوزی های گسترده ای نیز روی می دهد که منجر  به از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه نیز شده است. این عوامل دست به دست هم داده است تا مناطق بیابانی در خوزستان سال به سال گسترش پیدا کنند و خاک سست منطقه نیز با باد های فصلی مهمان ناخوانده ی مردم  منطقه و حتی استان های هم جوار شود . البته همان  طور که مشخص است وجود هور خود به عنوان منطقه ی حائل بین ایران و عراق به خودی خود یک مانع طبیعی گسترده به حساب می آید . که متاسفانه سال به سال به روز های بحرانی نزدیک تر می شود. 

ویرایش شده در توسط abodi
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از بخش های مغفول در مهندسی جنگ ، جنگ آبی بود. پمپاژ آب به دشت های باز و وسیع که در مقاطعی از زمان باعث کندی حرکت نیروهای مهاجم (چه ایران و چه عراق ) و گاها توقف کامل یگان رزمی نیروی مهاجم می شد.  مقاله ی حاظر به طور خلا صه به این موضوع اشاره کرده است. 

http://www.negineiran.ir/article_3302_867.html

ویرایش شده در توسط abodi
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تصاویر مهندسی جنگ

 

قسمت هفتم

13- پل های متفرقه

 

normal_1~34.jpg

پل بشکه ای روی رودخانه بهمن شیر، سال 1361

 

  normal_2~29.jpg  normal_3~27.jpg

پل معلق نفررو، منطقه صعب العبور غرب

 

  thumb_4~25.jpg  thumb_5~22.jpg  thumb_6~20.jpg  thumb_7~29.jpg  thumb_8~22.jpg

 

  thumb_9~20.jpg  thumb_10~19.jpg  thumb_11~19.jpg

 

  normal_14~14.jpg  normal_16~11.jpg

 

  thumb_12~16.jpg  thumb_13~16.jpg  thumb_15~10.jpg

 

  thumb_17~14.jpg  thumb_19~11.jpg

 

  normal_18~14.jpg  normal_20~6.jpg

 

 

ادامه دارد...

برداشت فقط با ذکر militay.ir

 

شادی روح شهدای مهندسی جنگ صلوات

ویرایش شده در توسط saberin
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.