daria

گزارش يك عمليات هوايي

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=darkblue]سلام
در روزهاي پاياني جنگ، كشور عراق با تحويل گرفتن جديدترين نسل جنگنده‌هاي خود و همچنين با در اختيار گرفتن جديدترين تجهيزات زميني و موشكي، هنوز هم نتوانسته بود بر رزمندگان غيور ايران غلبه كند.

كشور بعثي عراق مدت‌ها بود براي از پا درآوردن مقاومت ايران دست به حملات گسترده به نفتكش‌ها و پايانه‌هاي نفتي ايران زده بود تا از اين طريق، ايران را مجبور به تسليم كند.

با توجه به تمامي اين موارد، نيروي هوايي عراق با در اختيار گرفتن جنگنده‌هاي مدرن و نصب موشك‌هاي پيشرفته اگزوست (موشك هوا به سطح) بر روي آنها، اقدام به هدف قرار دادن كشتي‌هاي نفتكش مي‌كرد. هدف بعثي‌ها اين بود كه با هدف قرار دادن اين نفتكش‌ها صادرات نفت ايران را مختل كند.

با توجه به تمامي اين مسائل، نيروي هوايي از همان روزهاي ابتدايي، شروع به مقابله با اين تهديدات نموده بود ولي اين بار نبرد بسيار سخت شده بود. عراق روزانه با چندين سورتي پرواز بر روي خليج هميشه فارس، تهديداتي را عليه نفت كش‌هاي ايراني بوجود آورده بود. ولي اين پايان كار نبود. تيزپروازان نيروي هوايي با طرحي جامع، همه روزه و در تمامي ساعات شبانه روز، درحال گشت‌زني برروي خليج‌فارس بودند.

در بهمن ماه سال 1366 اين پروازها به اوج خود رسيده بود و عراق هر روز به حريم آب‌هاي نيلگون خليج‌فارس تجاوز مي‌كرد.

نيروي هوايي منتظر فرصتي مناسب بود تا جوابي دندان شكن به عراق بدهد و تصميم داشت درس عبرتي را بر روي خليج فارس به نيروي هوايي عراق بدهد كه هرگز آن را فراموش نكند. بر همين اساس، عملياتي طراحي شد تا هنگام حمله مزدوران عراقي، به اجرا درآيد. اين رويه ادامه داشت تا سرانجام روز نبرد فرا رسيد...

20 بهمن سال 1366، پايگاه ششم شكاري بوشهر، خلبانان تامكت (اف14) آماده نبرد بودند و در گردان پرواز حضور داشتند كه ناگهان صداي زنگ آلرت (زنگي كه هنگام حمله دشمن در اتاقي به همين نام كه خلبانان آماده در آن حضور دارند به صدا در مي‌آيد و خلبانان به سرعت آماده مقابله مي‌شوند) همه را به خود مي‌آورد. با تماس با فرماندهي، آنها اعلام اسكرامبل (يعني پرواز سريع هواپيماهاي شكاري آماده، براي مقابله با دشمن) مي‌كنند.

كارهاي مقدماتي پرواز به سرعت هرچه تمام تر انجام مي‌پذيرد و دقايقي بعد خلبانان با نشستن در كابين به سرعت به پرواز در مي‌آيند. به محض پرواز اف14، رادار با آنها تماس مي‌گيرد و فركانس مخصوص، سمت و ارتفاع را اطلاع مي‌دهد.

خلبانان بلافاصله آماده نبرد مي‌شوند. به دليل اين كه به سرعت به پرواز درآمده بودند، شروع به چك كردن سيستم‌هاي جنگ الكترونيك، موشك‌ها، رادار و... مي‌كنند و از صحت آنها مطمئن مي‌شوند.

اف14 به سمت جنوب به پرواز ادامه مي‌داد كه از سوي رادار زميني دستوري مي‌رسد مبني بر اين كه خلبانان جست وجو را براي پيدا كردن هواپيماهاي دشمن در جنوب آغاز كنند.

دقايقي بعد كمك خلبان با دقت و جست وجويي كه انجام مي‌دهد، موفق مي‌شود 6 هدف را بر روي رادار خود پيدا كند. كمك بلافاصله با رادار زميني تماس مي‌گيرد و سمت آنها را براي رادار اعلام مي‌كند كه رادارها نيز متخاصم بودن آنها را تاييد مي‌كنند.

با تاييد رادار، خلبان سرعت و ارتفاع خود را افزايش مي‌دهد و با حداكثر سرعت به سمت هدف‌ها به پيش مي‌رود. بعد از دقايقي رادار هواپيما جنگنده‌هاي دشمن را مشخص‌تر نشان مي‌دهد. آنها به صورت دو دسته سه فروندي با سرعت و از روبه رو به سمت اف14 ايراني مي‌آمدند.

كار بسيار خطرناك و دشوار بود. يك فروند اف‌14 به مقابله با شش فروند هواپيماي عراقي مي‌رفت ولي چاره‌اي نبود. بايد جلو تجاوز گرفته مي‌شد. خلبانان بلافاصله كار را براي قفل كردن بر روي هواپيماي دشمن و شليك موشك آغاز مي‌كنند. با توجه به سرعت بالاي اف14 و هواپيماهاي عراقي، آنها با سرعت به سمت همديگر مي‌آمدند. خلبانان فقط چند دقيقه فرصت داشتند تا تصميم بگيرند.



اولين هواپيماي دشمن منهدم مي‌شود

كمك‌خلبان روي هر كدام از هواپيماها قفل راداري مي‌كرد، هواپيماي دشمن با استفاده از دستگاه‌هاي پيشرفته جنگ الكترونيك آن را خنثي مي‌كرد.

فاصله ديگر خيلي نزديك شده بود و امكان استفاده از موشك‌هاي دوربرد فونيكس نبود. لذا بلافاصله خلبانان تصميم گرفتند از موشك‌هاي راداري اسپارو استفاده كنند.

با چندين بار تلاش و در فاصله بسيار كم 5/5مايلي، با تلاش زياد سرانجام موفق مي‌شوند بر روي يكي از هواپيماهاي دشمن عمل قفل راداري را انجام دهند و خلبان بي‌درنگ موشك را به سمت هواپيماي عراقي رها مي‌كند. موشك راداري از زير بال رها مي‌شود و با سرعت به سمت هدف پيش مي‌رود. فقط چند ثانيه بعد يكي از هواپيماهاي دشمن منهدم مي‌شود و لاشه آنها به اعماق خليج فارس فرو مي‌رود.

هواپيماهاي عراقي كه شاهد سرنگوني يكي از جنگنده‌هاي شان بودند، براي در امان ماندن از هدف قرار گرفتن، بلافاصله ارتفاع خود را كم و در سطح آب شروع به پرواز مي‌كنند. در اين هنگام هواپيماها در نزديكي يكديگر قرار داشتند كه خلبان متوجه يكي از هواپيماهاي دشمن در سمت راست خود مي‌شود. خلبان بي درنگ به اطلاع كمك خود رسانده و كمك نيز خلبان را متوجه سه فروند ديگر در سمت چپ مي‌كند. شرايط بسيار حساس بود. با كوچك‌ترين اشتباه، احتمال هدف قرار گرفتن اف14 وجود دارد.

لحظه نبرد تن به تن فرا رسيده بود. هواپيماهاي سمت چپ به اف14 نزديك‌تر بودند و دريك لحظه هواپيماها در مقابل يكديگر قرار گرفتند. هواپيماهاي عراقي به شدت به سمت راست گردش كردند و اف14 ايراني نيز در مقابل آنها به شدت به سمت چپ گردش نمود. در اين هنگام يكي از هواپيماهاي عراقي به طرز ناشيانه‌اي براي زدن اف‌14 سمت گردش خود را عوض كرد و به سمت راست خودش گردش نمود، خلبانان اف14 با ديدن اين حركت ناشيانه، با مانوري در پشت سر او قرار گرفت.

در همين موقع دسته ديگر هواپيماهاي عراقي با آرايش جنگي بدون اين كه متوجه حضور اف14 بشوند با سرعت از كنار هواپيماي ايراني عبور كردند. فاصله به قدري نزديك بود كه امكان استفاده از موشك راداري اسپارو هم نبود. پس بايد اف14 به هواپيماي دشمن نزديك تر مي‌شد تا بتواند با استفاده از موشك حرارتي آن را هدف قرار دهد. اين كار به سرعت انجام شد. فاصله آن قدر كم شده بود كه خلبان حتي نوع هواپيما و رنگ آن را نيز مي‌توانست تشخيص دهد. هواپيماي عراقي يك ميراژ پيشرفته با رنگ استتار آبي بود.

خلبان خود را آماده شليك موشك حرارتي مي‌كند ولي موشك رها نمي شود. خلبان دوباره شروع به چك كردن سيستم‌ها مي‌كند. در همين حين كمك نيز به شدت مراقب پشت سر بود تا در حين تعقيب و گريز هواپيماي دشمن، در پشت سر آنها قرار نگيرد. سرانجام خلبان موفق مي‌شود. موشك رها شده با يك جهش سريع به سمت موتور ميراژ پيش مي‌رود و در نهايت در داخل آن منفجر مي‌شود. انفجار به قدري سريع اتفاق افتاد كه خلبان عراقي موفق به خروج اضطراري هم نمي‌شود.

هر دو خلبان از فرط شادي نداي الله‌اكبر سر مي‌دهند و با توجه به اين كه در تعقيب و گريز، از مرز فاصله زيادي گرفته بودند و از طرفي با كمبود بنزين هم مواجه بودند، لذا به سرعت به سمت پايگاه حركت مي‌كنند و با موفقيت در پايگاه به زمين مي‌نشينند.

در پايگاه غوغايي به پا بود همه به استقبال خلبانان آمده بودند. خلبانان با اشتياق زياد در حال شرح واقعه بودند كه ناگهان دوباره زنگ اسكرامبل به صدا درمي‌آيد. هر دو خلبان با تمامي سرعت به سمت هواپيماي اف14 آماده ديگري مي‌دوند و بعد از چند لحظه در دل آسمان جاي مي‌گيرند. بلافاصله سرعت خود را زياد مي‌كنند و بر روي آب‌هاي نيلگون خليج‌فارس قرار مي‌گيرند.

هدفي بر روي رادار مشاهده نمي‌شد و هواپيماي اف14 با ديدن اين اوضاع سريعاً 90 درجه گردش مي‌كند و با سرعت به سمت نفتكش‌ها حركت مي‌كند. در همين حين كمك شروع به جست‌وجو بر روي رادار مي‌كند و موفق مي‌شود در جنوب شرقي هدف را شناسايي كند. با استعلام از رادار زميني آنها هدف را تاييد مي‌كنند و دستور انهدام صادر مي‌شود. هواپيماهاي عراقي نيز به سمت نفتكش‌ها در حركت بودند.

خلبان بلافاصله به سمت هواپيماهاي دشمن حركت مي‌كند. در حدود 7 مايلي با خط سير نفت‌كش‌ها، كمك خلبان متوجه مي‌شود كه دو هواپيماي دشمن در حالت شيرجه به سمت نفتكش‌ها هستند. خلبان بلافاصله موتورها را در حالت پس سوز قرار داده و با كم كردن ارتفاع و حداكثر سرعت، به سمت آنها مي‌رود.

هواپيماهاي عراقي كه متوجه اف14 ايراني شده‌اند ، با سرعت به سمت مخالف گردش مي‌كنند. آنها با اين حركت فكر مي‌كردند كه هواپيماي ايراني را غافلگير كرده‌اند ولي با توجه به سرعت بالايي كه اف14 ايراني داشت، به سرعت به سمت هواپيماي سمت راستي گردش مي‌كند و در كم تر از چند ثانيه هواپيماي دشمن در برد موشك حرارتي اف14 قرار مي‌گيرد. ولي در همين حالت هواپيماي ديگر عراقي از فرصت استفاده كرده بود و خود را به پشت سر اف14 ايراني رسانده بود و به خيال خود آنها اف14 را در بين خود قرار داده بودند.

كمك خلبان بلافاصله به خلبان اطلاع مي‌دهد و ذكر مي‌كند كه مواظب اين هواپيماي پشت سري هست. فقط هنگامي كه مي‌گويد، سريعا هواپيما را به سمت ديگر گردش دهد. هواپيماي عراقي اينك در بهترين شرايط بود تا اف14 بتواند آن را با موشك حرارتي هدف قرار دهد. پس اولين موشك حرارتي به سمت هواپيماي دشمن شليك مي‌شود. هنوز موشك به هواپيماي دشمن نرسيده بود كه كمك فرياد مي‌زند هواپيماي دشمن آماده شليك موشك است سريعاً گردش كن.

خلبان نيز بلافاصله به چپ گردش مي‌كند و با چندين مانور زيبا باعث مي‌شود كه هواپيماي عراقي آنها را گم كند. بعد از اطمينان از متواري شدن هواپيماي دوم عراقي، اف14 به موقعيت قبلي بازمي‌گردد و لاشه سوخته ميراژ عراقي را كه دقايقي قبل هدف قرار گرفته بود، مي‌بيند كه در آب افتاده و درحال غرق شدن است.

با لطف و عنايت خداوند متعال، در كمتر از نصف روز سه فروند هواپيماي متخاصم عراقي توسط يك هواپيماي اف14 ايراني سرنگون شد.

اين عمليات دستاوردهايي نيز به همراه داشت:

اول اين كه تا حدود يك ماه هواپيماهاي عراقي جرات حضور در خليج فارس را نداشتند و در اين فكر بودند كه مبادا با حضور دوباره، چندين هواپيماي ديگر را از دست بدهند.

دوم اين عمليات هوايي باعث شده بود كه بار ديگر دنيا اقتدار و توانايي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران را ببيند و متوجه شود نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اجازه هيچ‌گونه تعرضي را به بيگانه نمي‌دهند.

تا چندين روز پس از اين عمليات، رسانه‌هاي غربي درحال انعكاس اين خبر در خبرگزاري‌هاي خود بودند.

بدين ترتيب برگ زرين ديگري به افتخارات نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران اضافه شد.[/color]
http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2010\05\05-19\14-42-30.htm&storytitle=گزارش%20يك%20عمليات%20هوايي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دمش گرم.بیخود نیست که میگن بهترین خلبانهای جهان ایرانی بودن و هستن.عجب جراتی داشته تنها رفته سراغ 6 تا هواپیمای دشمن.اسم این خلبان بزرگ رو نمیدونین چیه؟باید طلا گرفت وجود همچنین قهرمانهایی رو.هرچند که بازم کمشونه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تشکر دریا جان.

خاطره تامل برانگیزی بود از این لحاظ که ترکیب ایمان و روحیه شهادت طلبی با مهارت و تجربه میتواند ناشدنی ترین کارها را به واقعیت تبدیل کند.

از نظر فنی نیز در روی کاغذ این پیروزی ناممکن هست چون هم قدرت مانور میراژ اف1 از اف14 بیشتر میباشد و هم اینکه تعداد پرنده های دشمن بسیار زیادتر از تک اف14 ایرانی بود و در علوم هوایی غربی و شرقی این نبرد باید منجر به ساقط شدن اف14 میشد ...! اما چرا نشد؟ به نظر من باید پاسخ را در ایمان و مهارت خلبانان ایرانی دانست.

* در سایت اسیگ نام خلبان قیاسی از اسکادران 82 و نوع موشکها AIM-7-E-4 و AIM-9P و جنگنده های دشمن میراژ اف1 EQ5 ذکر شده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون آقا سعید.درست میگین،مهارت یک طرف معادلست و ایمان و عقیده طرف دیگه.اینها مکمل همدیگه هستن که خدا رو شکر افراد نیروی نظامی ایران از هردو با هم برخوردار هستن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دریا جان

این جاهاست که نتیجه تمرینات مشخص میشه و معلوم میشه که خلبان 150 هزار دلاری با خلبان 3 میلیون دلاری چقدر فرق میکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]ببخشيد كه سؤالم يك مقدار ناشيانه هست ولى هميشه اين براى من سؤال بوده: چرا مى گويند وقتى فاصله نزديك از يك مقدار مى شود٬ ديگر «امكان» استفاده از موشك هاى بلند برد نيست؟ دقيقاً علتش چيه؟ غير از هزينه موشك ها(گران تر بودن موشك هاى رادارى و بلندبرد) چه عامل ديگرى تأثيرگذاره؟
اين عمليات هم كه يك برگ زرين هست و حرفى براى گفتن باقى نمى گذاره. اون عكسى هم كه در مقاله منبع گذاشته شده يك فروند ميگ29 فولكرام هست و ربطى به اين عمليات نداره.[/align]
[align=center]موشك هدايت رادارى اسپارو (سعيد خان اون موشكى كه شما گفتى تو ويكى پديا پيدا نكردم!؟):
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_AIM-7_Sparrow_04.jpg[/img]
سلطان٬ سالار٬ قهرمان٬ تيزبال٬ زهرآگين٬ خاري در چشم دشمنان٬ اقتدار در سايه حق تعالى و دعاى حضرت ولى عصر(عج)٬ F-14A TomCat :
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_f-14---1.jpg[/img]
موشک هوا به هوای برد کوتاه گرمایاب R-550 MAGIK ٬ سلاح ميراژ عراقى كه حتّى به مرحله شليك هم نرسيد:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_4c1nwu8.jpg[/img][/align]

من يك جايش را متوجّه نشدم:
[quote][color=blue]هواپيماهاي عراقى كه شاهد سرنگونى يكي از جنگنده‌هاى شان بودند، براى در امان ماندن از هدف قرار گرفتن، بلافاصله ارتفاع خود را كم و در سطح آب شروع به پرواز مى‌كنند. در اين هنگام هواپيماها در نزديكى يكديگر قرار داشتند كه خلبان متوجه يكى از هواپيماهاى دشمن در سمت راست خود مى‌شود. خلبان بى درنگ به اطلاع كمك خود رسانده و كمك نيز خلبان را متوجه سه فروند ديگر در سمت چپ مى‌كند. شرايط بسيار حساس بود. با كوچك‌ترين اشتباه، احتمال هدف قرار گرفتن اف14 وجود دارد.[/color][/quote]
[align=justify]مگر ارتفاع تامكت بالاتر نبوده؟ بعدش گفته شده عراقى ها به نزديكى سطح آب رفته اند و بلافاصله نوشته شده يك دسته سمت چپ هواپيماى ايرانى و يك هواپيماى ديگر سمت راست اون بوده اند. در صورتى كه بايد هر دو دسته زير هواپيماى ايرانى باشند؟[/align] :confused:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كشور ما از اين دسته خلبان ها كم ندارد واقعا خلبانان ايراني تك هستن دردنيا
دستت درد نكنه زيبا بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چرا مى گويند وقتى فاصله نزديك از يك مقدار مى شود٬ ديگر «امكان» استفاده از موشك هاى بلند برد نيست؟ دقيقاً علتش چيه؟ غير از هزينه موشك ها(گران تر بودن موشك هاى رادارى و بلندبرد) چه عامل ديگرى تأثيرگذاره؟[/quote]

علت اصلی مربوط میشه به قفل کردن رادار روی هدف که در فاصله نزدیک این کار خیلی سخت هست و دلیل دیگر به خود موشک مربوط میشه که یک برد حداقل داره که این حداقل رو عواملی چون زمان روشن شدن موتور بعد از جدا شدن از آویزگاه و شتاب و رسیدن به سرعت حداکثر تعیین میکند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مگه كمبود خلبان داشتن كه با يه هواپيما رفتن سراغ 6 تا ...
معمولا هم كه شيفت اسكرمبل و هم آرايش مرسوم F-14 ها دو فرونديه ...
و هواپيماي آماده دوم هم كه در پايگاه وجود داشته كه خلبانان بعد از بازگشت از مرحله اول دوباره با اعلام خطر مواجه ميشوند ... و دوباره همون خلبانان با هواپيماي ديگري پرواز ميكنند ؟؟!!!
خوب از اول هر دو فروند با هم پرواز ميكردند ... يا حداقل قبل يا در زمان بازگشت اولي ... دومي به پرواز در ميومد و به كمكش ميرفت !
اصلا اون طرحي كه در اول متن اشاره شده بود براي جلوگيري از حضور هواپيماهاي عراقي بر روي خليج فارس كه مدتها روش كار كردن چي شد پس ؟
طرح اين بوده كه يه F-14 آماده نيگر دارن ... بفرستن دنبال 6 هواپيماي ديگه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]معلوم نشده كه جنگنده عراقي ها چه بوده؟[/quote]
دوست عزيز بارها در متن و پاسخ بقيه اعضا اشاره شده كه هواپيماهاى عراقى همه شان Mirage-F1 EQ5 بوده اند؛ كه قابليت شليك موشك اگزوست(در عكس زير مشخص است) داشته اند و در حال عزيمت براى حمله به نفت كش ها بوده اند. هواپيماى فرانسوى كه عراق بعد از دوبار تخريب كامل نيروى هوايى خود٬ براى ترميم و بخشيدن جانى دوباره به ارتش هوايى اين بار به جاى هواپيماهاى روسى به فرانسه روى آورد.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6as80a0.jpg[/img][/align]

تاپيكى براى آشنايى با قضيه ميراژهاى عراقى/ايرانى---> [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2269]Mirage F-1: عملیات بر عليه ایران تا خدمت در ایران[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]معلوم نشده كه جنگنده عراقي ها چه بوده؟[/quote]
دوست عزيز بارها در متن و پاسخ بقيه اعضا اشاره شده كه هواپيماهاى عراقى همه شان Mirage-F1 EQ5 بوده اند؛ كه قابليت شليك موشك اگزوست(در عكس زير مشخص است) داشته اند و در حال عزيمت براى حمله به نفت كش ها بوده اند. هواپيماى فرانسوى كه عراق بعد از دوبار تخريب كامل نيروى هوايى خود٬ براى ترميم و بخشيدن جانى دوباره به ارتش هوايى اين بار به جاى هواپيماهاى روسى به فرانسه روى آورد.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6as80a0.jpg[/img][/align]

تاپيكى براى آشنايى با قضيه ميراژهاى عراقى/ايرانى---> [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2269]Mirage F-1: عملیات بر عليه ایران تا خدمت در ایران[/url][/quote]

ممنون از توضيحتان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.