nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote][quote]
اگه دوستان سرم خراب نشن و فحش بارونم نکنند دقیقا به خاطر همین که تو تکنولوژیهای ساده ای مثل ساخت اتومبیل و تراشه و قطعات الکترونیکی و حتی موتور یخچال توانایی ساخت 100% تمام تجهیزاتش رو نداریم به نظر شخص من ایران یه پول یا امتیاز گنده به روسیه داده در مقابل هم روسیه یه سری از این تکنولوژیها رو به ایران فروخته[/quote]

فحش که بارتون نمی کنن ولی منتظر باشید که رو سرتون خراب شن(که حق هم دارن).[/quote]البته شاهد مثال‌هاي زيادي وجود دارد، ولي به نظرم فقط همين تاپيك زير براي پاسخ به ايشان كفايت مي كند:
icon_eek
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15534

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما نخبه هایی داریم و متاسفانه داشتیم... که به تنهایی یه موتور جنگنده رو طراحی میکردن و به مرحله ی ساخت میرسوندن!! اونوقت شما میگید ایران نمیتونه؟ این مثال موتور ماشین اشتباهه چون به نفعشون نیست سرمایه گزاری تو این کار! وگرنه چیز شاخی نیست که نتونیم! نمیخوان!!!
در مورد موتور جنگنده هم هستند کسانی که پیامبر (ص) راجبشون فرمودند همینها تا ثریا میرن واسه بدست آوردن دانش...
کسانی مثل شهید تهرانی مقدم که هیچ کس نمیدونست که چه نابغه ایه!
کسانی مثل ... که هیچ وقت کسی نمیدونه که چی بود...
ما با تکیه به همین ها موتور رو میسازیم!
چیزایی دیدمو شنیدم که باور دارم مردان پارسی میتونن...
فقط بلدیم بگیم روسیه چین پاکستان! یه ذره هم باور نداریم خودمون رو

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این که تکنولوژیش از کجا برسه اصلا مهم نیست مهم اینه که تکنولوژی را داشته باشیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این که تکنولوژیش از کجا برسه اصلا مهم نیست مهم اینه که تکنولوژی را داشته باشیم.[/quote]
یعنی اگه همین فردا رابطمون با روسیه شکرآب بشه باز هم میتونیم ناو و موشک و فضاپیما و ... رو خودمون بسازیم؟اگه با آلمان و فرانسه قطع رابطه کردیم خودمون میتونیم فقط با توان داخلی ماشین بسازیم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]این که تکنولوژیش از کجا برسه اصلا مهم نیست مهم اینه که تکنولوژی را داشته باشیم.[/quote]
یعنی اگه همین فردا رابطمون با روسیه شکرآب بشه باز هم میتونیم ناو و موشک و فضاپیما و ... رو خودمون بسازیم؟اگه با آلمان و فرانسه قطع رابطه کردیم خودمون میتونیم فقط با توان داخلی ماشین بسازیم؟[/quote]
[align=justify]با سلام خدمت همه دوستان گرامي
در خصوص بحث اتومبيل و نظاير آن بايد گفت كه عامل اصلي ميزان هزينه و فايده اقتصادي سرمايه گذاري و توليد است . عنايت داشته باشيد شركتهاي خودرو ساز شركتهاي اقتصادي هستند كه تصميم گيري در آنها بايد تابع ميزان سود و زيان ايجاد شده براي يك شركت باشد . زماني كه شما مي توانيد شير را راحت و ارزان و بي دردسر از مغازه تهيه كنيد ديگر سراغ نگهداري گاو و گوسفند و دردسرهاي آن براي تامين شير خانواده نمي رويد . ما سالهاي سال خودرو پيكان را توليد كرده و بالاي 95 درصد قطعات آن را هم توسط سازندگان داخلي توليد مي كرديم و سرمايه گذاري در توليد آن 5 درصد هم توجيه اقتصادي نداشت و صرفه در اين بود كه از خارج تهيه شود و در نهايت هم آن را به موزه فرستاديم هر چند همين ماشين هنوز هم در بازار خواهان زيادي دارد و اگر اختيار به دست مديران همين خودرو سازي ها بود حالا حالا ها بايد شاهد توليد اين خودرو بوديم ولي توليد همين ماشين قديمي و تكنولوژي ساده و پر مصرف آن تجارب زيادي براي سازندگان ما ايجاد كرد تا بتوانند سراغ توليد قطعات با تكنولوژي هاي بالاتر بروند . البته به همان ميزان كه ما پيشرفت مي كنيم دنيا هم بسيار سريعتر و بيشتر پيشرفت مي كند . در حال حاضر خيلي از مواد و ماشين آلات و ابزار و تكنولوژي هاي ساخت و توليد به خاطر تحريم در اختيار ما قرار نمي گيرد و به همين خاطر در برخي از قطعات آنگونه كه بايد و شايد موفق به توليد با كيفيت بالا نيستيم اما در بسياري از قطعات هم با كيفيت بالاتر از نمونه مشابه توان توليد داريم و حتي صادر كننده هستيم . اما در موارد نظامي بحث فرق مي كند و هزينه هاي اقتصادي نسبت به فوايد امنيتي و نظامي و سياسي در اولويتهاي بعدي قرار مي گيرند و همچنين نگراني از بابت بودجه اين طرحها بسيار كمتر از بنگاههاي اقتصادي نظير خودرو سازي است و بنابر سياستهاي كلي نظام و كشور دست در اين زمينه باز بوده و به همين دليل پيشرفت بيشتري وجود دارد . به عنوان مثال شايد دردسر تهيه يك تكنولوژي براي يك خودرو ساز بيش از خريد قطعه آماده از خارج هزينه داشته باشد و آن را از داخلي سازي آن منصرف كند اما در خصوص صنايع نظامي تكنولوژي بايد به هر قيمتي به دست آيد و بومي شود و لو با صرف هزينه و وقت زياد و ناكامي هاي فراوان چرا كه ثبات و امنيت كل كشور به آن بستگي داشته و در سايه بازدارندگي ايجاد شده توسط آن يك بنگاه اقتصادي مي تواند به حياتش ادامه دهد [/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا به چه زبانی باید گفت، ایران موتور دیزل را در انواع مختلف در کارخانه "ایدم " تبریز سالهای متمادی است که میسازد. ایران موتور پایه گاز سوز و بنزینی EF-7 را طراحی کرده و سالی ده ها هزار دستگاه از آن را میسازد.ایران موتور توبوجت طلوع 4 و 5 را میسازد.ایران موتور بهینه شده و توبوفن بر مبنای موتور توبوجت j-85 را میسازد.ایران طراحی یک موتور توربوفن قدرتمند را اخیرا اعلام تلویحی کرد . ایران موتور ........
آقا اگر اطلاع ندارید چرا اینقدر اظهار فضل میکنید که ایران چیزی نمیتواند بسازد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ایران طراحی یک موتور توربوفن قدرتمند را اخیرا اعلام تلویحی کرد . ایران موتور ........ [/quote]

به نظر میرسه که هنوز این پروژه به اتمام نرسیده !
[quote]
وزیر دفاع افزود: غالب کشورهایی که شروع به هواپیماسازی کردند غیر از آمریکا و روسیه مابقی تحت لیسانس و با مشارکت یکدیگر کار می‌کنند. به عنوان مثال هند با روسیه، پاکستان با چین، اروپایی‌ها هم با هم کار می‌کند اما جمهوری اسلامی ایران امروز در غالب حوزه‌ها و اگر اقداماتش در حوزه موتورهای جت به [color=red]موفقیت برسد[/color]، می‌توانیم بگوییم کاملا مستقل هواپیما می‌سازد.

وحیدی ادامه داد: ایران قسمت‌های مختلف هواپیما را ساخته و در حوزه موتور، مینی موتورهای ‌جت‌ را ساخته و ساخت توربو جت و توربو فن را در [color=red]دستور کار دارد[/color] و هواپیماهایی در نسل بالاتر از نسل چهار که نسل +4 است را می‌سازد. [/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من برادرم در ساخت موتور طلوع شركت داشته
ايران تمام قطعات يه موتور جت رو ميتونه بسازه الا
الياژ x
متاسفانه ما حتي نميدونيم كه فلز هاي به كار رفته در اين الياژ دقيقا با چه ارايشي با هم تركيب شده اند
اگر بتونيم اين الياژ رو خودمون بسازيم براحتي ميتونيم هواپيماهاي در حد موتور هاي f-22 و f-35 بسازيم
البته اين مورد اخر براي همه ي كشور ها صدق ميكنه حتي چين
 ا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من برادرم در ساخت موتور طلوع شركت داشته
ايران تمام قطعات يه موتور جت رو ميتونه بسازه الا
الياژ x
متاسفانه ما حتي نميدونيم كه فلز هاي به كار رفته در اين الياژ دقيقا با چه ارايشي با هم تركيب شده اند
اگر بتونيم اين الياژ رو خودمون بسازيم براحتي ميتونيم هواپيماهاي در حد موتور هاي f-22 و f-35 بسازيم
البته اين مورد اخر براي همه ي كشور ها صدق ميكنه حتي چين
[/quote]

این صحبتی که می کنید مربوط به کی میشه؟ منظورم مشکل ساخت آلیاژ X هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من تصویری از نمای نسبتا نزدیک از موتور طلوع 4 داشتم که یکی کنارش ایستاده بود. فکر کنم مال ایسنا بود مطمئن نیستم. ولی الان پیداش نمی کنم. کسی از دوستان اون تصویر رو نداره؟

منظورم این یکی نیست:
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tolu-4-mini-jet-engine.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tolu-4-mini-jet-engine.jpg[/img][/url][/quote]
محسن جان بالاخره پیداش کردم(البته فکر کنم)

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MXF09-000100.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MXF09-000100.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]من تصویری از نمای نسبتا نزدیک از موتور طلوع 4 داشتم که یکی کنارش ایستاده بود. فکر کنم مال ایسنا بود مطمئن نیستم. ولی الان پیداش نمی کنم. کسی از دوستان اون تصویر رو نداره؟

منظورم این یکی نیست:
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tolu-4-mini-jet-engine.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tolu-4-mini-jet-engine.jpg[/img][/url][/quote]
محسن جان بالاخره پیداش کردم(البته فکر کنم)

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MXF09-000100.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MXF09-000100.jpg[/img][/url][/quote]

دستت درد نکنه، عرفان جان بله همین بود. کلی دنبالش گشتم پیداش نکردم، تازه الان یادم اومد کجا این عکسو دیده بودم.

یه تفاوت فاحشی که Tolu-4 با TRI 60 ( که گفته میشه طلوع از روی اون ساخته شده) داره در طول موتور هست، 1.33 متر در طلوع و 0.83 متر در TRI-60

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نکته ی خیلی جالبی اشاره کردین. شاید اصالتا این موتور چینی باشه و روی C-802 استفاده شده باشه؟[/quote]
ابعاد و ظاهر موتور طلوع 4 (طول 1.33 ، قطر 0.33 متر و وزن 54 کیلوگرم) به موتور PTAE-7 هندیها (که اون هم گویا بر مبنای TRI 60 ساخته شده ) که طول 1.27 متر و عرض 0.33 متر و وزن 65 کیلوگرم داره شبیهه. ولی موتور اونها 4 مرحله کمپرسور داره . ضمن اینکه اگه اشتباه نکنم اونها هم شاید 2-3 سال زود تر از ما ساخت این موتور رو اعلام کردند.

حدس می زنم هر دو بر مبنای یک موتور احتمالا همون TRI 60 ساخته شده باشند

موتور PTAE-7 ( با تراست 3.7 KN)
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/2iazgwp.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_2iazgwp.jpg[/img][/url]

که در پهپاد لاکشیا استفاده میشه:
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Lakshya_PTA.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Lakshya_PTA.JPG[/img][/url]

موتور TRI-60 :
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/TRI-60.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_TRI-60.jpg[/img][/url]


البته طلوع 5 هم اون اطلاعاتی که در فضای وب میشه پیدا کرد اینه که توربوجت هست با تراست 4.4 KN

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افتتاح خط تولید موتور طلوع 4 شهریور یا مهر 1378 بوده
در اینجا می گه مال هند 1995 بوده:
http://articles.janes.com/articles/Janes-Unmanned-Aerial-Vehicles-and-Targets/HAL-PTAE-7-India.html


پ.ن:تا حالا توجه کردید اگه این طللوع4 است ونسل بعدی اون طللوع 5 پس طللوع 1-2-3 چه موتوری بوده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]افتتاح خط تولید موتور طلوع 4 شهریور یا مهر 1378 بوده
در اینجا می گه مال هند 1995 بوده:
http://articles.janes.com/articles/Janes-Unmanned-Aerial-Vehicles-and-Targets/HAL-PTAE-7-India.html


پ.ن:تا حالا توجه کردید اگه این طللوع4 است ونسل بعدی اون طللوع 5 پس طللوع 1-2-3 چه موتوری بوده؟[/quote]


طبق این لینکی که شما گذاشتید مرحله توسعه (development) موتور هندی تا سال 2002 طول کشیده و در سال 2002 تموم شده.

کمی جستجوی بیشتر انجام دادم، توسعه موتور ایرانی گویا حداقل در مارس 2001 با موفقیت تموم شده، (خبری هم در مورد آزمایش این موتور در سال 1999 در تونل باد هست) یعنی یک سال جلو تر از هندی ها و تولید انبوهش هم حداقل در 2004 شروع شده. البته همونطور که گفتم همون در سال 2004 هم صحبت از ساخت و تولید طلوع 5 هم شده ( و شاید قبل تر).

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله سال 2002 درسته ولی درمورد موتوری که برای لاکشیا مناسب باشه که ما میدونیم طللوع 4 برای پهپاد مناسب نیست
من در مورد تاریخ تولید طللوع 5 اطلاعی ندارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.