nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قاعدتا موتور جهش از مهندسی معکوس موتر TF-34 حاصل شده. چون موتور rq170 این موتور است. این موتور بر روی هواپیمای A10 هم نصب شده که یک هواپیمای مادون صوت پشتیبانی نزدیک است. کلا این موتور بر روی هواپیماهای مادون صوت نصب میشه و احتمالا فاقد پس سوز است. طبیعتا میتوان از ان برای ساخت یک جت پشتیبانی نزدیک مادون صوت استفاده کرد. شاید بتوان بعدا بر روی ان پس سوز هم نصب نمود. کلا ساخت ان مانند اسمش یک جهش است. هم در مورد ساخت موتور هم پهبادهای تهاجمی بر پایه rq. احتمالا راه برای ساخت نمونه توربوفن اوج هم باز شده است. البته باید دید اگر توربوفن اوج ساخته شود چه کاربردی میتواند داشته باشد چون ابعاد و تراست ان بالاتر از اوج میشود و خوراندن ان به کوثر مشکلاتی دارد. مثلا اگر در اثر افزایش تراست سرعت بالاتر رود نیاز به باز طراحی سازه میشود. چون سازه f5  برای سرعت های حداکثر 1.6 ماخ طراحی شده. 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
16 minutes قبل , sasasasa گفت:

قاعدتا موتور جهش از مهندسی معکوس موتر TF-34 حاصل شده. چون موتور rq170 این موتور است. این موتور بر روی هواپیمای A10 هم نصب شده که یک هواپیمای مادون صوت پشتیبانی نزدیک است. کلا این موتور بر روی هواپیماهای مادون صوت نصب میشه و احتمالا فاقد پس سوز است. طبیعتا میتوان از ان برای ساخت یک جت پشتیبانی نزدیک مادون صوت استفاده کرد. شاید بتوان بعدا بر روی ان پس سوز هم نصب نمود. کلا ساخت ان مانند اسمش یک جهش است. هم در مورد ساخت موتور هم پهبادهای تهاجمی بر پایه rq. احتمالا راه برای ساخت نمونه توربوفن اوج هم باز شده است. البته باید دید اگر توربوفن اوج ساخته شود چه کاربردی میتواند داشته باشد چون ابعاد و تراست ان بالاتر از اوج میشود و خوراندن ان به کوثر مشکلاتی دارد. مثلا اگر در اثر افزایش تراست سرعت بالاتر رود نیاز به باز طراحی سازه میشود. چون سازه f5  برای سرعت های حداکثر 1.6 ماخ طراحی شده. 

 

معمولا اول نوع موتور رو مشخص می کنند ، بعد جنگنده و ایر فریم رو می سازند ... ایر فریم اف 5 یک ایر فریم قدیمی هست و نهایتا می شه ازش ایده گرفت برای ساخت جنگنده ی جدید مثل کاری که آمریکایی ها با اف 20 شارک و اف 18 کردند ...

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, Ghalam گفت:

 

معمولا اول نوع موتور رو مشخص می کنند ، بعد جنگنده و ایر فریم رو می سازند ... ایر فریم اف 5 یک ایر فریم قدیمی هست و نهایتا می شه ازش ایده گرفت برای ساخت جنگنده ی جدید مثل کاری که آمریکایی ها با اف 20 شارک و اف 18 کردند ...

 

حرف شما درست است ولی چند مسئله وجود دارد. مسئله اصلی این است که ساخت هواپیمای جنگی کار بسیار پرهزینه ای است. مثل موشک نیست که الان ما شاهد ساخت انواع متنوعی از موشک هستیم. هواپیما تا حدی که من اطلاع دارم الان دو پروژه مطرح است. جت جنگنده سبک- جت جنگنده سنگین. کوثر فکر میکنم بیشتر بعنوان جت اموزشی با کاربردهای محدود رزمی مورد توجه است و جزو هیچیک از این دو پروژه نیست. حالا اگر بخواهند یک جت با پلتفرم اف 5 با موتور توربوفن بسازند باید بعنوان پروژه اول یعنی جت سبک یا نیمه سنگین به ان نگاه شود. بعد باید دید ترجیح میدهند این را بسازند یا مثلا از چین j10 بخرند. من فکر میکنم اگر تحریم رفع شود ترجیح بر خرید است. چون دانش کافی در کشور برای ساخت یک جنگنده جدید بر مبنای پلتفرم اف 5 که با تهدیدات اطراف ایران بتواند برابری کند وجود ندارد. کلا دانش طراحی در کشور ضعیف است.

به نظر من اگر امریکا بتواند به تحریم تسلیحاتی ایران را نگه دارد  و چین و روسیه هم تبعیت کنند ان موقع سراغ چنین پروژه هایی ان هم با کمک زیرمیزی چین و روسیه خواهند رفت. یعنی ساخت یک جت به روز با پلتفرم اف 5 و یک جت سنگین بر مبنای پلتفرم اف 14.  به نظر میاید همین فعالیت های زیر میزی در پروژه تانک کرار و ناوهای نداجا در جریان است. 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موتور جهش ۷۰۰ با توجه به اطمینان پذیری بالای نمونه خارجیش. یک گزینه خیلی خیلی مناسب جهت توربوشفت شدن هم هست. بالگرد هایی به ما میده این موتور که اطمینان پذیری خیلی بالایی دارند. میتونه مارو در صنعت بالگردی خیلی جلو بندازه .

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امیر خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزرات دفاع:

 

 ما در موتورهای مینی‌جت توفیقات زیادی داشتیم که در موشک‌های کروز ما استفاده شده است. 

 

 بیش از ۱۴۳ شرکت دانش‌بنیان و دستگاه‌های مختلف در قطعه‌رسانی به ما حضور دارند.

 

امیر خواجه فرد درباره موتور توربوفن جهش، گفت: این موتور شبیه به موتوری است که از پهپاد متجاوز RQ-۱۷۰ داشتیم. این موتور توربوفنی است که زمینه نصب آن روی پهپادهای ما وجود دارد و در ارتفاعات بالاتر این موتور قابلیت‌های بیشتری خواهد داشت. این موتور روی جت‌های تجاری کوچک هم قابل استفاده خواهد بود. 

 

پره‌های توربین این موتور تک کریستال است که  وقتی این اتفاق بیافتد قطعا توربین موتور ما فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد که این یکی از فناوری‌های کلیدی توسعه یافته در این موتور بود.

 

دلیلی که نام این موتور را جهش گذاشتیم به این دلیل بود که در تولید این موتور زمان را کوتاه کردیم، در فناوری جهش کردیم و در رسیدن به تراست ۷۰۰ کیلوگرم هم جهش کردیم.

 

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع درباره برنامه‌های آینده این سازمان، عنوان کرد:

 

در بحث هواپیمای نظامی کارهای خوبی را در دست داریم، ‌در بحث هواپیماهای ترابری کار خوبی را داریم که در همین امسال رونمایی یا معرفی خواهد شد؛ در پهپاد باز خبرهای خوبی را داریم که البته ظرفیت رونمایی آن در حال حاضر هم بود؛ در زمینه موشک‌های نقطه‌زنی که روی بالگردها و پهپادها نصب می‌کنیم که همین دیروز یک تست بسیار خوبی را انجام دادیم که به مرور اعلام خواهد شد. 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به نام گذاري اين موتور به جهش ٧٠٠ در حالي كه ميشد فقط جهش باشد ،، ميتوان اميدوار بود كه در حال توسعه ي اين موتور به جهش هاي ٨٠٠ ، ٩٠٠ و ... باشند تا ما نيز در اينده يك خانواده ايراني از اين موتور با كيفيت در اختيار داشته باشيم 

 

260D9FAB-21EF-4C54-99E1-88FF4275314B.jpe

 

 

—————- 

در بخشي از فيلم منتشر شده از ساخت موتور اوج يك پيشران بزرگتر با قطر حدود يك متر كنار يكي از موتورهاي اوج قرار داشت كه بنظرم همان موتور j79 بود ،، هرچند به طور رسمي اعلام نشده ولي موتور توربوجت سنگيني كه در گذشته به ان اشاره شده بود نمونه بومي j79 است كه در اينده نزديك با نام احتمالي اوج ٢ رونمايي خواهد شد

 

7A2A5FB0-CCFC-413F-A417-84717F7976E8.jpe

 

———-

پيشران AE3007  رولز رويس نيز قطعا اسيب زيادي ديده ولي به هر ترتيب بايد در حال طي كردن مسير معرفت باشد و ايضا خود گلوبال هاوك در صنايع شاهد

 

ان شاالله

 

 

96468033-AA77-490B-99DA-FE6B54801DB6.jpe

ویرایش شده در توسط OMID313
  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

۱- دلیل گزینش موتور ویلیامز ۳۳ از میان این همه گزینه موجود در بازار برای مهندسی معکوس چه بوده است؟ توان این موتور بیشتر از آنچه مورد نیاز خا ۵۵ و کپی های ایرانی آن است، می باشد ولی کمتر از موتور آر کیو ۱۷۰! آیا تنها توانسته بودند اطلاعات مربوط به این موتور را از طریق جاسوسی اطلاعاتی به دست آورند؟ واقعا” چه دلیلی داشته است؟

۲- چرا در یاسین از دو موتور جهش استفاده نمی شود؟ جالب است که در هنگام رونمایی، موتور این هواپیما توربوفن اعلام شد ولی در رونمایی اخیر از موتور اوج به عنوان پیشرانه آن یاد شد!

ویرایش شده در توسط Brave_Heart
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , Brave_Heart گفت:

۱- دلیل گزینش موتور ویلیامز ۳۳ از میان این همه گزینه موجود در بازار برای مهندسی معکوس چه بوده است؟ توان این موتور بیشتر از آنچه مورد نیاز خا ۵۵ و کپی های ایرانی آن است، می باشد ولی کمتر از موتور آر کیو ۱۷۰! آیا تنها توانسته بودند اطلاعات مربوط به این موتور را از طریق جاسوسی اطلاعاتی به دست آورند؟ واقعا” چه دلیلی داشته است؟

۲- چرا در یاسین از دو موتور جهش استفاده نمی شود؟ جالب است که در هنگام رونمایی، موتور این هواپیما توربوفن اعلام شد ولی در رونمایی اخیر از موتور اوج به عنوان پیشرانه آن یاد شد!

سلام، این موتور Fj33 به نظر از آرکیو ۱۷۰ بدست آمده و کپی شده برای استفاده در آرکیو ایرانی و خیلی کاربرد های زیادی داره و موتور بسیار کم مصرفی هست. مثلاً میشود در پهپادی در ابعاد XQ-58 استفاده کرد.

حتی اگر بتوانیم از روی همین موتوری در ابعاد برادر بزرگتر آن Fj44 بسازیم میشود در یاسین هم استفاده کرد و با افزودن پس سوز میشود در کوثر هم استفاده کرد از آن.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 hours قبل , Abed2 گفت:

سلام، این موتور Fj33 به نظر از آرکیو ۱۷۰ بدست آمده و کپی شده برای استفاده در آرکیو ایرانی و خیلی کاربرد های زیادی داره و موتور بسیار کم مصرفی هست. مثلاً میشود در پهپادی در ابعاد XQ-58 استفاده کرد.

حتی اگر بتوانیم از روی همین موتوری در ابعاد برادر بزرگتر آن Fj44 بسازیم میشود در یاسین هم استفاده کرد و با افزودن پس سوز میشود در کوثر هم استفاده کرد از آن.

علیک سلام،

البته داده های طراحی این هواپیما در رده کاملا” سرّی قرار دارد، ولی بر اساس آنچه در اینترنت گزارش شده موتور آر کیو ۱۷۰ یا ساخت جنرال الکتریک است (تی اف ۳۴) یا گَر‌‌ِت تی اف ئی ۷۳۱ که توانی به مراتب بیشتر از ویلیامز اف ۳۳ دارند که البته با تک پیشران بودن این هواپیما سازگار است. در ضمن تهیه یک دستگاه از هر یک از سه پیشرانه یاد شده از بازار آزاد نباید آنچنان پیچیده باشد چون شمار زیادی هواپیمای تجاری از آنها استفاده می کنند. نکته مهم فنآوری پیشرفته موتور ویلیامز است. البته همچنان این پرسش باقی است که دلیل گزینش این پیشرانه برای مهندسی معکوس چه بوده است.

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , Brave_Heart گفت:

علیک سلام،

البته داده های طراحی این هواپیما در رده کاملا” سرّی قرار دارد، ولی بر اساس آنچه در اینترنت گزارش شده موتور آر کیو ۱۷۰ یا ساخت جنرال الکتریک است (تی اف ۳۴) یا گَر‌‌ِت تی اف ئی ۷۳۱ که توانی به مراتب بیشتر از ویلیامز اف ۳۳ دارند که البته با تک پیشران بودن این هواپیما سازگار است. در ضمن تهیه یک دستگاه از هر یک از سه پیشرانه یاد شده از بازار آزاد نباید آنچنان پیچیده باشد چون شمار زیادی هواپیمای تجاری از آنها استفاده می کنند. نکته مهم فنآوری پیشرفته موتور ویلیامز است. البته همچنان این پرسش باقی است که دلیل گزینش این پیشرانه برای مهندسی معکوس چه بوده است.

 

سلام

ابتدا عرض کنم خدمت شما که منابع گزارش شده در اینترنت فقط بر مبنای حدس بوده و کاملا غلط هست، حتما به اطلاعاتی توجه کنید که توسط ایران منتشر شده چون ایران الان جزو دارندگان این پرنده محسوب میشه.

من هم ابتدا مثل شما فکر میکردم موتور این پهپاد TFE 731 بوده اما اشتباه می کردم.

به این بنر که برادر عزیز giam تو سایت قرار دادند توجه کنید.

Screenshot_20190929_194224.jpg

 

دقیقا در اینجا نوشته شده موتور توربوفن با نیروی پیشران حدود ۷۰۰ کیلوگرم نیرو که با جهش ۷۰۰ برابر هست.

در منابع اینترنتی دردمورد آرکیو اغراق شده.

در مورد تهیه این موتور ها از بازار آزاد بگم خدمتتون اول اینکه خیلی هم آسون نیست و تقریبا غیر ممکن هست چون به شدت رصد میشه و برخی پرنده های تجاری که نیاز به تعویض موتور دارند سالها زمینگیر میشوند حتی آنهایی که موتور شرقی دارند. دوم هم اینکه موتور های نظامی با موتور های تجاری قابل مقایسه نیستند و از نظر متریال و طراحی بالاتر هستند.

مسئله مهم توانایی بست تکنولوژی این موتور و توسعه ورژن های بزرگتر با توان بیشتر هست، حتی اگر بتونیم موتوری در اندازه های آر دی ۳۳ بسازیم هم میشه جگنده های خوبی توسعه داد و هم میشه ناوگان میگ ۲۹ رو به روز کرد که البته نیاز به پول و سرمایه گذاری زیاد داره توسعه همزمان چندین موتور و هم نیاز به طراحی از صفر داره. البته سرمایه گذاری بسیار سودآوری خواهد بود چون بار بزرگ هزینه و مشقت تهیه موتور برای هواگرد های نظامی و غیر نظامی را از روی دوشمون برمیدارد.

  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کلیدواژه‌ای که این مدت زیاد شنیدم:

زنجیره قطعات

قطعه‌سازی

 

13990611_0146375.jpg

 

نمونه دیگه:

https://defapress.ir/fa/news/26695/از-نهضت-قطعه‌سازی-تا-تولید-جت‌های-مافوق-و-مادون-صوت-در-نهاجا

 

در هر صورت زنجیره قطعه‌سازی چندین ساله که در حال توسعست و در آینده باز هم خبرهای خوبی خواهیم شنید. ان‌شاءالله

ویرایش شده در توسط eshqali
  • Upvote 11
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.