nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بر 28 آذر 1401 در 14:55 , remo گفت:

 

توربو جت 894

این موتور pbs tj100 هست انگار.

کاش نمونه توربوشفت و پراپ هم تولید میشد ازش. برای های کوپتر بدون سرنشین یا پهپاد سنگین دو موتوره.

خیلی خوب برای پهپاد های تا دو تن جواب میده برای ما هم واقعا کارگشا هست.

 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
14 hours قبل , 41148 گفت:

میدیوم بای پس

مدیوم بای پس یک نسبت هست. امروزه موتور توربو فن مدیوم بای پس کوچک هم تولید میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , 41148 گفت:

rd33

این موتور خیلی سنگین هست برای سیمرغسیمرغ موتوری با ماکزیمم تراست حدود ۷۰۰۰ نیاز داره اگر دو موتوره فرض بشه و اگر تعداد بیشتر بشه حتی نمونه افترفن اوج هم به راحتی روش اونم نه چهارتا با سه تا جواب میده البته اونموقع باید جایابی بشه برای موتور سوم که معمولا در دم قرار میگیرن و کل نقطه ثقل و طراحی بهم میخوره و چهار موتوره هم خیلی مصرف کروز بالا می‌ره و برد پایین میاد. 

موتوری که من بهش فکر میکنم موتوری مثل alf 502 هست که روی bae 146 نصب شده و نمونه های نهایی ۷۵۰۰ پوند تراست دارن و ماهان به تعداد زیاد گمونم این هواپیما رو داشته باشه.

ولی راه ساده تر در تمامی حالات همون تولید نسخه پراپ هست.

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , Msebr گفت:

 

موتوری که من بهش فکر میکنم موتوری مثل alf 502 هست که روی bae 146 نصب شده و نمونه های نهایی ۷۵۰۰ پوند تراست دارن و ماهان به تعداد زیاد گمونم این هواپیما رو داشته باشه.

ولی راه ساده تر در تمامی حالات همون تولید نسخه پراپ هست.

 

هواپیما ذکر شده در بالا چهار موتوره است. و سیمرغ ۱۰۰ نفره دو موتوره است. از طرفی سیمرغ ۱۰۰ نفره نسبت به نمونه کنونی ۵۰ نفره به دو  موتور با حداقل تراست هر کدام ۷۰ کیلو نیوتون نیاز دارد. 

 

4 hours قبل , Msebr گفت:

مدیوم بای پس یک نسبت هست. امروزه موتور توربو فن مدیوم بای پس کوچک هم تولید میشه.

 

نسبت به نزدیکترین دانش در دسترس که کلیموف rd33 است. یک نمونه توسعه ای میدیوم بای پس برای این موتور توان ۷۰ کیلونیوتون را تامین می‌کند و از نظر اندازه و وزن نسبت به cfm56 قابلیت مطابقت با ایران ۱۴۰ نمونه ۱۰۰ نفره را دارد.

 

 

یکی از بهترین نمونه های شرقی برای تامین موتور سیمرغ ۱۰۰ نفره دو عدد موتور (پراگرس d436 ) است. که در انتونوف ۱۴۸ نیز بکار رفته است. البته ساخت اوکراین است.

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط 41148
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , 41148 گفت:

هواپیما ذکر شده در بالا چهار موتوره است. و سیمرغ ۱۰۰ نفره دو موتوره است. از طرفی سیمرغ ۱۰۰ نفره نسبت به نمونه کنونی ۵۰ نفره به دو  موتور با حداقل تراست هر کدام ۷۰ کیلو نیوتون نیاز دارد. 

کاملا در جریان تعداد موتور هواپیمای مورد نظر هستم.

ولی

اگر قرار باشه طبق تصویر در قدم سوم موتور تعویض بشه و توربوفن با اون توان مد نظر شما قرار داده بشه یه جورایی اورکیل هست. بیش از حد نیاز هواپیماست که اصلا منطقی نیست.

اما اگر در نظر بگیریم با وزن ۱۹ تن موتور توربوفن روش نصب بشه و پنجاه نفره همون alf 502 کافیه و بعدا که مثلا افزایش ظرفیت داشت اونموقع موتورهم تغییر کنه و حالا هرچیزی روش قرار داده بشه.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
58 minutes قبل , Msebr گفت:

 

اگر قرار باشه طبق تصویر در قدم سوم موتور تعویض بشه و توربوفن با اون توان مد نظر شما قرار داده بشه یه جورایی اورکیل هست. بیش از حد نیاز هواپیماست که اصلا منطقی نیست.

این مراحلی که در زیر وجود دارد لزوما به این معنا نیست که مرحله بعد تنها در صورتی انجام می‌شود که مرحله قبل به پایان رسیده باشد. و توسعه بال و بدنه نیز منطقا باید همزمان با تعویض موتور پیش برود . و گرنه که موتور قبلی نیز جوابگو بوده است (صرف نظر از مشکلات سامانه سوخت رسان که اعلام شده است اصلاح شده است) دو برابر شدن وزن و مسافر نیز نیروی بیشتری طلب می‌کند. 

 

20230501_152932.jpg

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 2 بهمن 1398 در 03:48 , OMID313 گفت:

به هر حال هرچند دو سه سال بيشتر به پايان محكوميت خزايي باقي نمانده اما احتمال دارد در ليستي كه وزارت خارجه براي تبادل زندانيان براي امريكا ارسال كرده نام مظفر خزايي هم گنجانده شده باشد و خيلي زودتر شاهد برگشت مظفر خزايي به كشور باشيم.(البته اگر با اتفاقات اخير همچنان تبادلي صورت بگيرد)

مشخص شد که ایشون برگشتن یا نه ؟

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 23 اردیبهشت 1402 در 06:03 , OMID313 گفت:

 

در خصوص هواپیمای مسافربری جت در مجموع دو طرح کلان وجود دارد

 

طرح اصلی و مهم همین طرح هواپیمای جت 72 نفره است که با ارتقا ، بروزرسانی و تغییراتی روی دم ، بال ها ، بدنه و پیشران ایران 140 اجرایی خواهد شد

 

 

 

طرح نشدی نیست ،، به لحاظ طراحی تیم متخصصی که پروژه سیمرغ و تغییرات گسترده در بخش انتهای این هواپیما را به شکل موفقی انجام دادند احتمالا از پس پروژه جدید هم برخواهند امد 

کابین هواپیما و سیستمهای الکترونیکی متعلق به ایران 140 است اما بحث تامین موتور توربوفن چالش اصلی این هواپیما خواهد بود ، این طرح چندین سال پیش با نام هواپیمای 68 نفره معرفی  و در مشخصات ان به موتور 12هزار پوندی (54kn) اشاره شده بود که توانی تقریبا یک سوم موتور cfm-56 دارد ،، خب فعلا مشخص نیست که قرار هست این موتور را از روسیه بخریم یا از اوکراین بلند کنیم یا خودمان بسازیم اما به هرحال در موتورهای داخلی موتور رولز رویس Tay Mk 620 هواپیمای فوکر100 با تراست 13800 پوند میتواند گزینه مناسبی برای مهندسی معکوس باشد 

 

 

 

 

تیر ماه سال گذشته تست های تونل باد این هواپیما در دانشگاه امیرکبیر اغاز شد و با صحبت هایی که سال گذشته رئیس جمهور بعد از بازدید از مجموعه هسا داشتند بنظر این پروژه فعال و روبه جلو است اگر بودجه مورد نیاز این پروژه تامین و حمایت ها صورت بگیرد احتمالا در انتهای همین دهه یک هواپیمای خوب مسافری در اختیار داشته باشیم

 

 

 

 

 

تصویر فتوشاپ شده از این هواپیما

 

 

 

 

اما طرح کلان دیگر طرح هواپیمای جت 150 نفره است که موتور cfm-56 با تراست 35هزار پوند(150kn ) برای ان در نظر گرفته شده است

 

 

 

 

 

 

638B01CD-9693-47E7-8731-77B856428B5A.jpe

 

 

خیلی کوتاه باید گفت که پروژه بسیار سنگین و پرهزینه است طرح در مراحل مقدماتی متوقف شده و در مقطع فعلی نمیتوان روی ان حساب کرد ،، درصورتی که طرح جت کوچکتر در همین دهه به نتیجه برسد احتمالا فازهای بعدی این پروژه هم فعال شود که در این صورت میتوان در بازه زمانی 1410 الی 1420  به این پروژه امیدوار بود ان شاالله

ببینین سرنوشت هواپیمای مسافربری ساخت ژاپن (شرکت میتسوبیشی) به کجا ختم شد !! ژاپنی که تحریمم نیست و یه کشور صنعتیه . ساخت هواپیمای مسافربری توی کشور اصلا به صرفه نیست . روی خریدش تمرکز کنیم هزینه کمتری داره . 
حالا هواپیمای ترابری نظامی شاااید بشه روش فکر کرد . چین با اون عظمت صنعتیش و سرمایه ش تازه اولین هواپیمای مسافربری ش رو تست کرده که اونم خیلی از قطعاتش غربیه .

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ژاپن تحریم نیست بویینگ ایرباس فوکر به قیمت رقابتی و به تعداد براش فراهمه...خوب چرا ژاپنو مثال زدی؟ معلومه شیطنته.

برزیلم تحریم نیست ولی مسافربری ساخته. اگه گزینه خرید در دسترس بود....بله....ولی زمانی که قطعات بی اهمیت هوایی و دارو هم نمی دن....نمی ذارن پول نفتی که فروختیو بگیری کاملن توجیه داره

ویرایش شده در توسط interceptor
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اصلاح موتور ایران ۱۴۰ در پرنده سیمرغ

 

موتور این پرنده نسبت به پلتفرم قبلی در بخش سوخت رسانی و کنترل الکترونیکی موتور یعنی سیستم فدک با اجرای سرویس‌های بولتن ارتقا پیدا کرده است و تمهیداتی برای ارتقاء بعضی از پارامترهای عملکردی هواپیما در شرایط Hot & High (یعنی گرم و مرتفع) اندیشه شده است.

 

 

ویرایش شده در توسط 41148
  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موتور جی ۹۰ y

 

موتور جی ۹۰

 

موتور طلوع ۵

 

پ ن : مشخص می شود که پروژه موتور j90 همان بومی سازی موتور j85 تحت نام اوج است.

 

پ ن ۲ : زمان TBO موتور j90 را 1200 ساعت ذکر کرده اند.

 

 

ویرایش شده در توسط 41148
  • Like 2
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    1 member