worior

مقاله ماهنامه صنایع هوایی (نصب هاوک .. آر 27 37 و .. بر روی تامکت !)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]آدرس بده ميخوامش تا به رخ بكشم[/quote]

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13236

بفرما اقا کروش .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پست های موجود در تاپیک رو بخونید (آر 37 احتمالا فقط از لحاظ تئوری روی اف 14 بسته شده) و منظور میتونسته آر 33 باشه ... (هر چند که هر دو بعید هست) اما روی همین هاوک بحث کنیم تا زمانی که اطلاعات قابل بحثی از نصب اون دو موشک برسد ... با تشکر از دوستان ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]برد اين هاك ها بايد افزايش يافته باشه نه؟[/quote] بطور طبیعی بله متوسط 60 الی 70 کیلومتر هست ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واریور جان به نظرت اگه برنامه پروفایل پروازی موشک هاوک رو تغییر بدن تا مثل فینیکس برای مسافتهای طولانی بالای 60 تا 70 کیلومتر اول به ارتفاعات بالاتر بره و بعد از اونجا روی هدف شیرجه بزنه، اول اینکه آیا این کار رو با توجه به ویژگی ها و شرایط ذاتی این موشک امکان پذیر می دونی؟

دوم اینکه با توجه به اینکه در زمان بالا رفتن موشک طبعا به خاطر انحراف زاویه بین موشک و هدف ممکن هست که موشک از دریافت امواج بازتابی از هدف محروم بشه، آیا این موشک امکان هدایت اینرسیایی را دارد تا در این حالت امکان پذیر باشه؟ و در این صورت چه نوع دیتا لینکی را پیشنهاد می کنید؟

سوم اینکه با توجه به اینکه موتور موشک در زمان شیرجه جهت شکار هدف خاموش است، و طبعا در حدودا 5 تا 10 کیلومتر آخر پرواز در مانورها هر مقدار از سرعتش رو که از دست بده جبران نخواهد شد، فکر می کنید در این حالت اهداف تا چه سرعت رو می تونه هدف قرار بده؟ و سرعت خودش به چه میزان کاهش خواهد یافت؟

چهارم اینکه در صورتی که موشک به ارتفاع مثلا 80 هزار پایی برسد و از آنجا به سمت هدفی در 12 هزار پایی شیرجه بزند، فکر می کنید به چه سرعتی برسد؟

پنجم اینکه اگر اشتباه نکنم موشک هاوک می تواند اهدافی را که تا 5 جی مانور می کنند را هدف قرار دهد، در صورت اینکه موشک از بالا حمله کند طبعا سرعت آن هم از 3.5 ماخ هاوک پایه فراتر خواهد رفت، آیا با تکیه بر این سرعت بالاتر خواهد توانست اهدافی با شتاب جی بالاتر از 5 جی را هدف قرار دهد؟

راستی بقیه دوستان هم می تونن مشارکت کنن!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محمد جان،این عدد 5 جی رو از کجا پیدا کردین؟اگه اینجوری بود که انقدر موفق نبود.دیگه اکثر هواپیماها بیشتر از 7 جی فشار رو میتونن تحمل کنن.اگه اینطوری که شما میگین باشه که اون تلفات به عراقیها وارد نمیشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واریور جان به نظرت اگه برنامه پروفایل پروازی موشک هاوک رو تغییر بدن تا مثل فینیکس برای مسافتهای طولانی بالای 60 تا 70 کیلومتر اول به ارتفاعات بالاتر بره و بعد از اونجا روی هدف شیرجه بزنه، اول اینکه آیا این کار رو با توجه به ویژگی ها و شرایط ذاتی این موشک امکان پذیر می دونی؟

به این خاطر برد رو محدود میبینم که رادار داخلی موشک غیر فعال هست ..
(توی همون گزارش نوشته شده که تا 70 مایلی (حدود 125 کیلومتر) نتونسته میگ 25 ! با اون ابعاد رو کشف کنه ... (که این تازه برای رادار اف 14 هست ! ) .
اگر رادار داخلی موشک سجیل به نوع فعال با حداقل توان کشف 30 کیلومتر تعویض بشه میشه با همون الگوریتم پروازی که فرمودید با اهداف دور دست تر هم درگیرش کرد (یعنی با دیتالینک به همراه INS نیمی از مسیر رو بره (مثلا همون 60 کیلومتر رو اوج بگیره ) و حدود 30 کیلومتر به تعقیب هدف بپردازه که میشه چیزی معادل 90 کیلومتر برد (بسته به شرایط درگیری کمتر یا شاید هم بیشتر ) اما نکته جالبی که در این روش هدایت دیده میشه بیشتر بودن سطح مقطع هدف از زاویه دید بالا هست که شانس کشف و اصابت رو بیشتر میکنه ....

دوم اینکه با توجه به اینکه در زمان بالا رفتن موشک طبعا به خاطر انحراف زاویه بین موشک و هدف ممکن هست که موشک از دریافت امواج بازتابی از هدف محروم بشه، آیا این موشک امکان هدایت اینرسیایی را دارد تا در این حالت امکان پذیر باشه؟ و در این صورت چه نوع دیتا لینکی را پیشنهاد می کنید؟


معمولا موشک های دوربرد هواپایه شانس کمی برای اصابت در یک درگیری واقعی دارند (ولی بدون کاربرد هم نیست اگر دوست داشتی کاربردش رو میگم) ..

به این خاطر که آسمان بسیار پهناور هست و ابعاد موشک ها کوچک همچنین سامانه های هدایت مناسب و بزرگی نمیشه براشون تعبیه کرد و باید تا نزدیکی هدف هدایت بشن (اغلب چون این موشک ها فعال هستند توسط سیستم هشدار جنگنده دشمن شناسایی میشن) و میتونه از همون فاصله دور پا به فرار بزاره که خیلی بد میشه . خصوصا برای جنگنده های دو موتوره قدرتمند مثل اف 15 22 و سوخوی 27 30 یا میگ 31 که براحتی میتونند از فاصله دور فرار کنند ....

معمولا برای فرار از جمینگ رادار و گیرنده های موشک میان از یک کانال اضافی در یک محدوده موجی دیگه استفاده میکنند تا موشک رو بتونند به محدوده (مسیر هدف قبلی) برسونند و اگر اونجا موشک قابلیت HOJ یا home on jamming داشته باشه روی منبع همون اخلال دشمن قفل میکنه ! ...
راههای دیگه زیادی هست و همچنین راههای مقابله مختلف .

سوم اینکه با توجه به اینکه موتور موشک در زمان شیرجه جهت شکار هدف خاموش است، و طبعا در حدودا 5 تا 10 کیلومتر آخر پرواز در مانورها هر مقدار از سرعتش رو که از دست بده جبران نخواهد شد، فکر می کنید در این حالت اهداف تا چه سرعت رو می تونه هدف قرار بده؟ و سرعت خودش به چه میزان کاهش خواهد یافت؟



چهارم اینکه در صورتی که موشک به ارتفاع مثلا 80 هزار پایی برسد و از آنجا به سمت هدفی در 12 هزار پایی شیرجه بزند، فکر می کنید به چه سرعتی برسد؟



اگر سرعت موشک در ارتفاع بالا (80 هزار پایی) حدود 1.5 ماخ باشه و با موتور روشن به سمت هدف در مثلا 12 هزار پایی فرود بیاد بدلیل کمک جاذبه حتی ممکنه سرعتش تا 2.5 ماخ هم افزایش پیدا کنه (اما برای هدف نزدیک تر مثلا در 80 تا 100 کیلومتری ) ولی برای اهداف دورتر سرعت کمتر میشه تا حد صوت و اگر موتور خاموش بشه مادون صوت که بیشتر برای زدن تانکر ها آواکس ها و ... از فواصل دور خوب هست ....

<

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راستی اول بگم سرعت موشک رو اشتباه کرده بودم، 2.5 ماخ گویا صحیح هست. . .

محمد جان،این عدد 5 جی رو از کجا پیدا کردین؟



سلام

تا اونجا که یادمه، این عدد رو جای معتبری دیدم، و از اونجا که حداکثر جی قابل تحمل توسط خود موشک 15 جی ذکر شده، این عدد محتمل به نظر می رسه. ( برخی موشکهای هوا به هوای کوتاهبرد جدید، 35 تا 40 جی توان تحمل شتاب دارند.)

اگه اینجوری بود که انقدر موفق نبود.دیگه اکثر هواپیماها بیشتر از 7 جی فشار رو میتونن تحمل کنن.اگه اینطوری که شما میگین باشه که اون تلفات به عراقیها وارد نمیشد.



نه اشتباه نکن دوست من، دلیل موفقیت هاوک به خیلی از مسایل بر می گرده، پرسنل با تجربه و متعهد، استفاده از تاکتیکها و تکنیکهای موثر، ضعف سیستمهای ECM در هواپیماهای عراقی( که این مورد خیلی موثر بود) عدم تجربه و آموزش کافی خلبانان عراقی، استفاده خلبانان عراقی از تاکتیکهای پروازی روسها( پرواز در ارتفاع بالا) و به تبع در معرض آتش پدافند موشکی قرار گرفتن آسان( سامانه هاوک نمی توانست با اهدافی با ارتفاع پروازی کمتر از 60 متر درگیر شود)، شناسایی اکثر مسیرهای مورد استفاده خلبانان عراقی و استقرار سیستمهای پدافندی در حوالی آنها و . . .

این درسته که خیلی از هواپیماها می تونن بیشتر از 7 جی فشار رو بصورت لحظه ای تحمل کنن و از گیر خیلی از موشکها در برن، اما مسأله اینجاست که اول باید بدونن که کی قراره موشک بهشون بخوره و الا همش که نمی تونن دور بزنن و مانور بدن.

بذار مثالی براتون بزنم، در خیلی از موارد که رادار هاوک روی هواپیمای عراقی قفل می کرد، شاید سیستم ECM اون هشدار قفل راداری رو به خلبان می داد، اما از تشخیص زمان شلیک موشک و جهت آمدن اون به سمت هواپیما عاجز بود.دلیل اون هم بر می گرده به هواپیماهای داونگرید شده عراقی ها. مگر اینکه شانسی خلبان موشک رو در صفحه رادار خودش می دید، که در خیلی از موارد بدلیل شلیک موشک از زاویه ای غیر از روبرو این اتفاق نمی افتاد و تا لحظه برخورد، خلبان عراقی نمی فهمید که آیا شلیکی هم در کار خواهد بود یا فقط یک قفل راداری برای فراری دادن اون انجام شده.( در بعضی از موارد در جنگها خدمه رادارهای زمینی توانسته اند با انجام قفل راداری روی هواپیماهای بمب افکن دشمن اونها رو مجبور به انجام مانورهای شدید برای شکستن قفل رادار و به تبع تخلیه بمبها و در نتیجه ABORT شدن مأموریت کنند) البته معمولا بلافاصله بعد از انجام قفل راداری هواپیمای دشمن اقدام به انجام برخی مانورها جهت شکستن قفل راداری می کرد اما شکستن قفل راداری هاوک به این راحتی هم نبود و معمولا هواپیما طعمه موشک می شد. حتی اگر قفل هم شکسته می شد و موشکی هم شلیک نمی شد، برای یک مانور 5 تا 6 چی با کلیه تسلیحات زیر هواپیما و مخازن سوخت رها شوند و الا بسیار خطرناک خواهند بود ( الا موشکهای کوتاهبرد و سبک وزن که تا 7 و برخی مواقع تا 9 جی می توانند حفظ شوند) که خود به خود باعث لغو مأموریت پرنده دشمن می شد.

(توی همون گزارش نوشته شده که تا 70 مایلی (حدود 125 کیلومتر) نتونسته میگ 25 ! با اون ابعاد رو کشف کنه ... (که این تازه برای رادار اف 14 هست ! ) .



من فکر کنم یه قسمتیش هم بر می گرده به توان ضعیفتر نگاه به بالای رادار اف 14 ، که از نگاه به پایین اون ضعیفتر هست، مثلا اگر از نظر ارتفاعی مساوی بودند یا اف14 بالاتر بود به نظر من قضیه فرق می کرد.

اگر رادار داخلی موشک سجیل به نوع فعال با حداقل توان کشف 30 کیلومتر تعویض بشه میشه با همون الگوریتم پروازی که فرمودید با اهداف دور دست تر هم درگیرش کرد (یعنی با دیتالینک به همراه INS نیمی از مسیر رو بره (مثلا همون 60 کیلومتر رو اوج بگیره ) و حدود 30 کیلومتر به تعقیب هدف بپردازه که میشه چیزی معادل 90 کیلومتر برد (بسته به شرایط درگیری کمتر یا شاید هم بیشتر )



بله کاملا موافقم. البته به نظر بنده، با همین سامانه و موشک فعلی هم در شرایط TOP COVER و در حالی که اف 14 در ارتفاع 40 تا 45 هزار پایی پرواز می کنه اگر با هدفی در ارتفاع مثلا 8 تا 12 هزار پایی درگیر بشه، احتمال اینکه برد موشک در این حالت به 90 کیلومتر هم برسه، هست. با توجه با اینکه در شرایط تست هدفی در 4000 پا بالاتر و در فاصله 65 کیلومتری هدف قرار داده شده.

اما نکته جالبی که در این روش هدایت دیده میشه بیشتر بودن سطح مقطع هدف از زاویه دید بالا هست که شانس کشف و اصابت رو بیشتر میکنه ....



بله به نکته بسیار مهمی اشاره فرمودید، اصولا هواپیماها از بالا بسیار کشف پذیرتر هستند و با یک رادار فعال با آنتنی در حد دماغه هاوک، احتمالا بشه هدفی در ابعاد اف 18 رو از 20 تا 25 کیلومتری و هدفی در ابعاد اف 15 رو از فاصله 30 کیلومتری به راحتی کشف و بر روی آن قفل کرد.

معمولا موشک های دوربرد هواپایه شانس کمی برای اصابت در یک درگیری واقعی دارند (ولی بدون کاربرد هم نیست اگر دوست داشتی کاربردش رو میگم) ..



بفرما.

اگر اونجا موشک قابلیت HOJ یا home on jamming داشته باشه روی منبع همون اخلال دشمن قفل میکنه ! ...



مثل اون سام 5 که تی یو 22 روسها رو در جنگ گرجستان انداخت.

به این خاطر که آسمان بسیار پهناور هست و ابعاد موشک ها کوچک همچنین سامانه های هدایت مناسب و بزرگی نمیشه براشون تعبیه کرد و باید تا نزدیکی هدف هدایت بشن (اغلب چون این موشک ها فعال هستند توسط سیستم هشدار جنگنده دشمن شناسایی میشن) و میتونه از همون فاصله دور پا به فرار بزاره که خیلی بد میشه . خصوصا برای جنگنده های دو موتوره قدرتمند مثل اف 15 22 و سوخوی 27 30 یا میگ 31 که براحتی میتونند از فاصله دور فرار کنند ....



کاملا درست می فرمایید اما منظور بنده رسوندن موشک هاوک به برد حدود 100 تا 120 کبلومتر هست نه مثل فینیکس 200 کیلومتر.

اگر سرعت موشک در ارتفاع بالا (80 هزار پایی) حدود 1.5 ماخ باشه و با موتور روشن به سمت هدف در مثلا 12 هزار پایی فرود بیاد بدلیل کمک جاذبه حتی ممکنه سرعتش تا 2.5 ماخ هم افزایش پیدا کنه (اما برای هدف نزدیک تر مثلا در 80 تا 100 کیلومتری ) ولی برای اهداف دورتر سرعت کمتر میشه تا حد صوت و اگر موتور خاموش بشه مادون صوت که بیشتر برای زدن تانکر ها آواکس ها و ... از فواصل دور خوب هست ....



من هم منظورم همون حدود 100 کیلومتر هست، البته فکر کنم با این شرایط که شما فرمودید موشک از سرعت 3.5 ماخ هم رد می کنه.

----------------

راستی به پیشنهاد دیگه، اگر سر جنگی 74 کیلویی و با تکنولوژی قدیمی هاوک رو با یک سر جنگی 20 تا 25 کیلویی هوشمند جدید( با همون کارایی و حتی بیشتر) عوض کنند، خب قطعا برد موشک افزایش پیدا خواهد کرد، اما آیا این کاهش وزن و به تبع اون تغییر مرکز جرم موشک چه تأثیری روی مانور دهی و تحمل شتاب جی موشک خواهد داشت؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مثل اون سام 5 که تی یو 22 روسها رو در جنگ گرجستان انداخت.


همچنین رادار سیرانو IV میراژ اف1 ...

بفرما.



فرض کنید میخواهیم (در یک حمله برق آسا ! ) به یک ناو هواپیما بر یا پایگاه دشمن در فاصله 300 کیلومتری حمله کنیم ..

جنگنده های حمله زمینی در ارتفاع کم وارد میشن و چند جنگنده در ارتفاع بااین موشک های دوربرد (با برد متوسط 150 کیلومتر به بالا مثل فونیکس) ..
توی این حالت اف 14 ها میتونند با شلیک این موشک ها جنگندهای اسکورت دشمن رو درگیرکنند و به فاصله ای دور تر از محدوده ناو و جنگنده های حمله سطحی منتقل کنند ! ... (در این حال جنگنده های حمله زمینی موشک هایی مثل خ 58 ضد رادار برای انجام سیاد (روی رادار ناوها !! یا محدوده زمینی) از 160 کیلومتری ! یا اینکه از فاصله دورتر موشک های نور شلیک کنند ! .. تا این زمان جنگنده های دشمن تازه از موشک های دوربرد فرار کردن ! و البته جنگنده های موشک های خودشون رو شلیک کردن ! و به فاصله مناسبی دور از آمرام های دشمن رسیدن ! ........

این یک نمونه اش هست ... (حالا زدن بمب افکن های دشمن که اسکورت هم دارند میشه مسایل بعدی )


راستی به پیشنهاد دیگه، اگر سر جنگی 74 کیلویی و با تکنولوژی قدیمی هاوک رو با یک سر جنگی 20 تا 25 کیلویی هوشمند جدید( با همون کارایی و حتی بیشتر) عوض کنند، خب قطعا برد موشک افزایش پیدا خواهد کرد، اما آیا این کاهش وزن و به تبع اون تغییر مرکز جرم موشک چه تأثیری روی مانور دهی و تحمل شتاب جی موشک خواهد داشت؟



نمیدونم کجا شنیده بودم که سرجنگی سجیل 30 کیلو شده !! اما کم کردن سر جنگی درسته که باعث افزایش برد میشه اما تغییراتی که ایجاد میکنه برای حلش باید موشک دستکاری بشه .. (مثلا چرخش رادر اگر قبلا بیشتر بوده تا جواب مناسب در زمان مناسب گرفته بشه الان باید در این مقدار( × )محدوده سرعت کمتر بشه ا به جواب برسیم هر چند که بستگی به طراحی موشک داره ....


یه آرزو بکنم : ای کاش میشد فانتوم ها رو Irbis E و نوع بهینه شده سجیل مجهز کرد ! .....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.