saiedtomcat

ماجرای عجیب فانتوم آسیب دیده در زمان جنگ تحمیلی//تصاویر//

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام این عکسها رو پیدا کردم اما نمیدونم ماچرا چی بوده
به نظر میاد یه فانتوم ایرانی در زمان جنگ آسیب دیده و بمنظور فرود بمبهای خودش رو نزدیک پایگاه هوانیروز به زمین میندازه یه فانتوم دیگه هم اونو تا پایگاه همراهی میکنه
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(1).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(2).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(3).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(4).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(5).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(6).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(7).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(8).jpg[/img]
[img]http://www.jahangirrazmi.ir/pix/U%20(10).jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون. قبلا ديده بودم اين رو, از آلبوم آقاي جهانگير رزمي ... عکس فوق العاده ديگري هم دارند ..
خيلي جالبه که بمب ها رو درست نزديک پايگاه هوانيروز خالي کرده جاي ديگري نبود ??? !!!!

:oops: icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فکر می کنم با این دودی که از این جنگنده بلند شده معلومه که شرایط خوبی نداشتهه

در بعضی از مواقع هدایت یه جنگنده وقتی آسیب می بینه واقعا سخته، سیستم های F4 هم که قدیمی هستند و همه هدایت دستی هستند و در این مواقع خلبان باید فشار زیادی به دست هاش بیاره تا بتونه که هواپیما رو کنترل بکنه. این F4 واقعا پرنده ی عجیبی و بد رکابی هست ...

ولی بازم خوبه فقط مخزن سوخت اضافی رو انداخته تو پادگان و بمب ها رو توی پادگان نزده زمین icon_eek

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ولی بازم خوبه فقط مخزن سوخت اضافی رو انداخته تو پادگان و بمب ها رو توی پادگان نزده زمین[/quote]

فکر کنم اين بمب هست که پره هاي آخرش کنده شده ولي خوب نترکيده !
چون مخزن سوخت اضافه فانتوم خيلي بزرگتر از اين هست !!! اندازه رو با اون سرباز مقايسه کنيد
.....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان فكر نميكنيد حمله باشه؟البته اگه باشه خلبانه عراقي بايد روشن دل باشه icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان فكر نميكنيد حمله باشه؟البته اگه باشه خلبانه عراقي بايد روشن دل باشه icon_eek[/quote]

حمله به كي ؟ از طرف كي ؟

آخه عراق كه فانتوم نداره پسر خوب .

در ضمن او چيزي كه روي زمينه مخزن سوخت نيست بايد يه بمبي چيزي باشه . شايد ام كي 82 يا 83 باشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان فكر نميكنيد حمله باشه؟البته اگه باشه خلبانه عراقي بايد روشن دل باشه


حمله به كي ؟ از طرف كي ؟

آخه عراق كه فانتوم نداره پسر خوب .

در ضمن او چيزي كه روي زمينه مخزن سوخت نيست بايد يه بمبي چيزي باشه . شايد ام كي 82 يا 83 باشه .

[/quote]
خيلي ممنون من نميدونستم عراق فانتوم نداره icon_eek .بابا خيلي باحالي اقا محمده خلبان.شوخي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
stuka جان اطلاعات دیگه نداری ! icon_eek
رفقا کسی تحقیق نکرد ! :oops:
شیطونه میگه آستینام بره بالا دست به کار بشم ! icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
والا اين جناب جهانگير رزمي , عکاس اين عکس, اصولا هيچ وقت توضيح کافي درباره عکساش نميده ! توي سايت خودش هم توضيحي درباره اين عکس نداده فقط اشاره کرده که : اينجا پادگان ابوذر در سرپل ذهاب هست و طبق کامنت ها : در جريان نبرد براي ارتفاعات بازي دراز در تاريخ 9 ارديبهشت 1360 هست . نيروهاي زميني عراق تنها چند کيلومتر با اين پايگاه فاصله دارند .درست پشت او کوهها ! هليکوپترها در اونجا فرود آمدند فقط بطور موقتي !

يک بار هم اگه درست يادم باشه تو يکي از فروم هاي نظامي خارجي فکر کنم (militaryphoto ) يک بحث داغ درباره اين در گرفته بود که نتيجه اي در بر نداشت !!


اصل عکس رو در سايت جهانگير رزمي در اينجا [url]http://jahangirrazmi.ir/?p=22[/url] ميتونيد ببينيد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این بحث قبلا اینجا شده : http://www.aerospacetalk.ir
دو تا از پست ها تقریبا مفید تلقی می شد که الان هر دو تا رو میذارم :

1 ---
عکسها همگی مربوط به یک زمان و مکان هستند دوست من.هنر عکاس شکار لحظه هایی است که شاید فقط یکبار اتفاق بیافتند . بمبی که عمل نکرده و در داخل پادگان افتاده بنظر من از شماره 2 رها شده .

نوشته ی زیر پاسخ آقای رزمی عکاس این لحظه ها به سوال من در مورد این روز است. ...

در زمان جنگ با توجه به هم مرز بودن از اینگونه اتفاقات کاملا" طبیعی میباشد . در اوایل جنگ از اینگونه اتفاقات مشاهده میشد.
بمبی که در فاصله ی 6 متری من در باغشاه افتاد و عمل نکرد باعث شد که این عکس مورد شناسایی قرار بگیرد و جلوی اینگونه اتفاقات گرفته شود...

ایشون اسم منطقه یا پادگان رو باغشاه ذکر کردند که احتمالا" اسم قدیمی اونجا باید باشه.
میان فیلمهای کوتاه زمان جنگ بر روی یوتیوب فیلمی دیده میشه که اگر فرصت شد پیداش میکنم و لینکش رو براتون میگذارم. در این فیلم یک اف 4 به اشتباه مواضع نیروهای خودی رو به جای نیروهای عراقی بمباران میکنه .
http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=232125#post232125



2-----
سلام دوستان

جنگ در مراحل حساس خود پایگاه الرشید بغداد بعنوان مرکز فرماندهی نیروی هوایی عراق نقش عمده ای را در هدایت نیروی هوایی عراق برعهده داشت به همین دلیل نیروی هوایی تصمیم گرفت در یک هجوم همه جانبه برای دومین بار این پایگاه را بمبارن کند . به همین منظور 4 فروند فانتوم مسلح هر کدام به 4 تیر بمب 750 پوندی از پایگاه شکاری همدان به پرواز در می آیند و موفق می شوند پایگاه الرشید را به سختی بمباران کنند ولی به دلیل حجم بالای پدافند و بلند شدن دو فروند میگ 23 اسکرامبل هرکس راهی را برای فرار به سمت مرز انتخاب می کند دو فروند فانتوم به فاصله 1500 پا از یکدیگر مورد تعقیب قرار می گیرند به همین دلیل هر دو فروند موفق نمی شوند در دور نهایی 2 تیر بمب خود را رها نمایند و خلبانان مجبور می شوند برای فرار از افتر بورنر استفاده کنند در نزدیکی مرز میگها دست از تعقیب بر می دارند ولی سوخت فانتومها کفاف ادامه مسیر تا پایگاه را نمی دهد هواپیمای سنگین تقریبا تمام سوخت خود را بلعیده بود . هر کدام به دنبال مسیری برای فرود بودند . هواپیمای لیدر به خلبانی سرتیپ داریوش یزدانفر و کمک سرتیپ علیدادی متوجه پایگاه هوانیروز کرمانشاه و باند آن می شوند ولی سوخت هواپیمای همراه کمتر بود تصمیم گرفته می شود به خاطر جهت باد فانتومها در خلاف جهت باند کرمانشاه فرود آیند در گردش اول فانتومی که کمتر سوخت دارد دو تیر بمب خود را رها می کند و با ادامه مسیر برروی باند می نشیند . هواپیمای لیدر در خلاف جهت حرکت می کند و بمبهایش را رها می کند ولی سرعت هواپیما خیلی زیاد است و وقتی می خواهد بنشیند متوجه می شود فانتوم اولی هنوز در نیمه های راه است بلافاصله اوج می گیرد دیگر سوخت برای دور زدن مجدد کافی نبود هواپیما در راستای باند قرار می گیرد ولی لرزش شدید کابین نشان از اتمام سوخت می دهد در ارتفاع 1500 پایی هر دو خلبان مجبور به اجکت می شوند و سالم به زمین می رسند هواپیما نیز با برخورد به زمین آسیب کلی می بیند و متوقف می شود و بدلیل اینکه سوختی نداشته آتش نمی گیرد .
http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=232198#post232198




اینم در مورد خود عملیات اول بازی دراز : ( عملیات دوم بازی دراز در تاریخ مهر ماه همان سال انجام شده است .)
"""""
دشمن در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می کرد، اما ویژگی این ارتفاعات موجب شد با فعالیت های مهندسی روی آن جاده سازی شود و یگان های عراق در آنجا مستقر شوند که با این کار نیروهای عراقی ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز در زیر دید خود گرفتند.



برای گرفتن این امتیاز مهم از دشمن پس از سه ماه کار شناسایی، قرار گاه مقدم غرب سپاه و ارتش نخستین عملیات نیروی گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات «بازی دراز» در تاریخ اول اردیبهشت سال 1360 آغاز و به مدت هشت روز به طول انجامید .در این عملیات نیروهای خودی و دشمن بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند که در این بین دشمن با استفاده از پشتیبانی هوایی و جاده های مواصلاتی یگانهای خود را حمایت می کرد، اما رزمندگان اسلام از حمایت و پشتیبانی کافی محروم بودند در نتیجه نتوانستند روی تمام اهداف مستقر شوند، اما با این وجود از بین قله‌های منطقه سه قله مهم آن را تثبیت کردند و نام بازی دراز را برای همیشه در تاریخ دفاع مقدس ثبت و ضبط کردند.

در این عملیات، رزمندگان اسلام تنها در تثبیت قله 1150 و یکی از قله‌های 1100 ناکام ماندند، اما توانستند ضربه های مهلکی بر پیکر رژیم تا دندان مسلح عراق وارد کنند.

عملیات بازی‌دراز همیشه یاد و خاطره خلبان شهید علی اکبر شیرودی را در یادها زنده می‌سازد، چرا که این شهید والا مقام در این عملیات به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در جریان این عملیات، خسارات زیادی به نیروهای عراق وارد شد که از جمله می توان به نابودی دو فروند هواپیما، دو فروند هلیکوپتر، 12 دستگاه تانک و نفربر و بالغ بر 30 قبضه توپ و ادوات جنگی اشاره کرد.

در این عملیات همچنین 1500 نفر از نیروهای عراقی به هلاکت رسیده و 700 نفر نیز به اسارت نیروهای اسلام در آمدند.

هرساله در راستای گرامیداشت این عملیات مراسم باشکوهی در ارتفاعات بازی دراز با حضور علاقمندان به فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می شود.

نقل از "mohajer.persianblog.ir


"""""
شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از 40 بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله به هلی کوپترش، باز سرسختانه می جنگید. شهید شیرودی پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (8 اردیبهشت 1360) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با 250 تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سر پل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

نقل از" www.aryapdf.com/forum/f62/شجاع-ترین-خلبان-جهان-عکس-7550/

سعی می کنم بازم در مورد اون روزای بازی دراز بگردم پس تکمیلش میکنم . . .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از دوستان .

در ضمن دوست عزيز خودت با حالي . :oops: icon_eek

راستي آخر مدل بمب چيه ؟ درست حدس زدم يا اشتباه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای من که خیلی جالب بود تا حالا این صحنه ها رو ندیده بودم
در کل شکار لحظه ها بود
ولی فانتوم ها خیلی مظلوم بودند :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.