Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]سهیل ممنون، عکس‌های کوچک همگی به عکس مشابهی لینک شده‌اند!!![/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mahdavi3d' timestamp='1376658747' post='330408']
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]سهیل ممنون، عکس‌های کوچک همگی به عکس مشابهی لینک شده‌اند!!![/font][/size]
[/quote]

حل شد ! ویرایش شده در توسط SoheilEsy
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/242144/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3"]'سیمرغ' ایرانی به تسخیر فضا می‌رود +عکس[/url]
[color=#000000][font=tahoma, Arial][size=3][background=rgb(248, 248, 248)]
ماهواره‎بر سيمرغ امکان رسیدن به سرعتي برابر با هفت‌هزار و 500 متر در ثانيه را به دست آورده و پايه مناسبي براي رسيدن به سرعت فرار از جاذبه زمين را داراست و بنابراین، توان انتقال ماهواره به مدارهاي بالاتر و غير قابل برگشت در فضا را دارد و قرار است ماهواره های طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، به فضا بروند.[/background][/size][/font][/color][color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]
[color=#FF0000][b]گروه دفاع و امنیت مشرق[/b][/color] - همان طور که در بخش اول گزارش معرفی ماهواره برهای ایرانی منتشر شد، بهينه‎سازي سامانه‎اي که توانمندي آن در عمل به اثبات رسيده و استفاده از فناوري هاي موجود در آن براي ساخت نمونه‎هاي ديگر، گامي منطقي و بسيار صرفه جويانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر است که افزايش سرعت پيشرفت در آن، از شيرين ترين نتايجي است که بدست خواهد آمد.

برای نمونه شرکت فضایی اسپيس-ايکس به عنوان يک شرکت خصوصي، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقيب جدي براي شرکت‎هاي باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبديل شود. اين شرکت بر اساس ماهواره‎بر «فالکون» خود، چندين مدل با توانمندي‎هاي بسيار متفاوت را توسعه داده و از نظر قيمت تمام شده نيز فضاي رقابت را سخت‎تر کرده به طوري که موفق به دريافت سفارش پرتاب محموله‎هاي فضايي از سازمان فضايي آمريکا، ناسا نیز شده است.

دانشمندان زيرک و توانمند صنعت فضايي ايران نيز اين رويکرد هوشمندانه و صرفه‎جويانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهينه‎سازي نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحي ماهواره‎برهاي بزرگتر و سنگين‎تر براي رسيدن به ارتفاعات بسيار بالاتر با استفاده از بخش‎هاي نمونه‎هاي موجود کرده اند.

اولين محصول معرفي شده حاصل اين روش، ماهواره‎بر سيمرغ است که نمونه مقیاس واقعی آن در 14 بهمن ماه سال 1388 برای اولین بار رونمايي شد و قرار است ماهواره هایی چون طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، راهی ماموریت شوند.


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389878_132.jpg[/img][/center]

[center][b]ماهواره‎بر دو مرحله‎ای سیمرغ[/b][/center]
سيمرغ، ماهواره‌بري دو مرحله‎اي است که در راستاي دستيابي به بخشي از اهداف برنامه فضايي ايران طراحي و ساخته شده است و با بهره‎گيري از پيشران سوخت مايع مي‎تواند ماهواره‎هايي در رده جرمي سنگين‎تر نسبت به موشک سفیر و با حداکثر وزن 100 کيلوگرم را درمدار حدود 500 کيلومتري و زاويه ميل مداري 55 درجه قرار دهد و همچنين قادر به تزريق ماهواره‎هايي با جرم چند صد کيلوگرم در مدارهاي نزديک به زمين (LEO) است.

این موشک دارای طول کلی 25.9 متر است که 17.8 آن مربوط به مرحله اول و 8.1 متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر 2.4 متر و قطر مرحله دوم آن برابر 1.5 متر است.

همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول 142 و مرحله دوم نیز 7.2 تن-نیرو اعلام شد.


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389879_478.jpg[/img][/center]

[center][b]دو ماهواره بر سفیر-1 و سیمرغ(سفیر-2)[/b][/center]
به گزارش مشرق، اين ماهواره‎بر در واقع گام نخست ايران براي انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت ناپذير بيش از 1000 کيلومتري از سطح زمين است که علاوه بر تأمين عمرهاي بسيار بالاتر براي ماهواره‎ها، زمان پوشش دهي بر کشور را نيز به نحو چشمگيري مي‎افزايد.

با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر فناوری‎های مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره‎بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‎سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه(هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید.

پس از اجراي دقيق هر يک از اين آزمايش‎ها و بررسي و تحليل موشکافانه داده‎هاي ثبت شده، تيم‎هاي طراحي در صورت نياز مجدداً‌ اقدام به بازبيني بخش‎هاي مربوطه و تجديد طرح و ساخت نمونه جديد و اجراي مجدد آزمايش‎ها می کنند و تنها پس از تأييد شدن نهايي تمام بخش‎ها ماهواره‎بر براي اجراي آزمايش عملياتي مهيا مي‎شود.

پس از این مراحل بوده که ماهواره‎بر سيمرغ به امکان رسیدن به سرعتي برابر با 7500 متر در ثانيه دست یافته و پايه مناسبي براي رسيدن به سرعت فرار از جاذبه زمين است که برابر 11.2 کيلومتر در ثانيه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهاي بالاتر و غير قابل برگشت در فضا را دارد.

محاسبات نشان مي‎دهد که نزديک به 144 تن نيروي رانش براي قرار دادن يک ماهواره 100 کيلوگرمي در ارتفاع 500 کيلومتري مورد نياز است. طراحي و ساخت و توسعه موتوري با اين قدرت بنا بر استانداردهاي بين المللي کمتر از 6 سال طول نمي‎کشد. اما ماهواره‎ها منتظر رسيدن به مدار هستند و کشورهاي فضايي پرتاب کننده نيز از پرتاب آنها طفره مي‎روند.


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389880_135.jpg[/img][/center]
[b][center]موتور ماهواره‎بر سیمرغ که از ترکیب 4 موتور مرحله اول موشک سفیر حاصل شده است[/center][/b]
از اين رو براي رسيدن به اين مقدار رانش، 4 موتور بهينه شده مورد استفاده در مرحله اول سفير، که هرکدام از آنها رانشي تقريباً به اندازه 32 تن-نيرو دارند، کلاستر شده‎اند يعني براي رسيدن به قدرت‎هاي بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود 128 تن-نيرو را ارائه مي‎دهند.

سيمرغ 87 تني بايد بتواند در هنگام پرواز زاويه مناسب را بگيرد براي اين منظور 4 موتور يا به عبارت دقيقتر محفظه کنترلي ديگر نيز در مرحله اول سيمرغ حضور خواهند داشت که نزديک به 15 تن-نيرو ايجاد مي کند و با اضافه شدن این میزان به توان موتورهای اصلی نیروی لازم برای رسیدن به مدار 500 کیلومتری فراهم می شود.

بدين ترتيب با استفاده از پيشراني که قبلآً بدرستي کار کرده، يکي از اصلي‎ترين بخش‎هاي ماهواره‎بر سيمرغ، آماده می‎گردد. البته، موتور مرحله اول سيمرغ به گونه‎اي طراحي شده است که بتواند تمام اعضاي خانواده سيمرغ را تأمين کند يعني تمام اعضاي اين خانواده که قرار است در سال‎هاي آينده ماهواره‎هاي سنگين‎تري را در مدار قرار دهند با همين موتور کار خواهند کرد.

طبیعی است امکان استفاده از نمونه‎های جدید موتورهای سفیر با رانش 37 تن-نیرو هم در ماهواره بر سیمرغ وجود دارد که شاید از دلایل تأخیر اولین پرتاب این موشک نسبت به زمان‎های اعلام شده نیز همین باشد.

به گفته مسئولان، نسل بعدی ماهواره‎بر سيمرغ یعنی «سپهر» در آينده نزديک به توان انتقال ماهواره‎هايي با جرم 700 کيلوگرم به مدار 1000 کيلومتري دست خواهد يافت که اولین پرتاب آن فعلاً برای سال 1394 برنامه‎ریزی شده است.

به گزارش مشرق، فعالیت مهم دیگری که برای فراهم کردن مقدمات دستیابی کشورمان به مدارهای بالاتر با موشک های بزرگتر سیمرغ و سپهر به انجام رسیده، طراحی و ساخت پایگاه جدید پرتاب با نام «امام خمینی(ره)» در استان سمنان است. این مجموعه تا بهمن ماه سال گذشته بیش از 90 درصد پیشرفت داشته که به احتمال زیاد در سال جاری امکان اولین آزمایش عملیاتی موشک سیمرغ را خواهد داشت و سردار وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در مصاحبه اخیر خود از افتتاح قریب الوقوع آن خبر داده است.

با توجه به الزامات پرتاب یک موشک ماهواره‎بر بزرگ نیاز به ساخت این پایگاه و سکوی پرتاب جدید لازم بوده زیرا سکوی پرتاب ماهواره‎بر سفیر که بر مبنای پرتابگرهای متحرک موشک های بالستیک ایران توسعه یافته بود امکان استفاده برای موشکی به بزرگی سیمرغ را ندارد.


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389881_947.jpg[/img][/center]
برای پرتاب موشک های ماهواره‎بر به مدارهای بالاتر نیز طرح ساخت یک پایگاه پرتاب در نزدیک‎ترین نقاط کشور به خط استوا در دستور کار است زیرا قرار دادن ماهواره در مدارهای بالا با پرتاب از چنین محلی به انرژی کمتری نیاز دارد.

با در نظر گرفتن تمامی مشکلات فناورانه پیشروی متخصصان کشورمان، برنامه فضایی ایران از روند رو به رشد مناسبی برخوردار است که مهمترین گام برای مأموریت های جدی تر و به کارگیری ماهواره های عملیاتی تولید ماهواره برهای بزرگتر با قابلیت اطمینان کافی است.

امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصاً در گذار از ماهواره‎برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ و سپهر باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت.

هر چند ظاهراً بهره‎گیری از تجارب فضایی کشورهای دیگر به طور مستقیم ممکن نیست اما می‎توان با در نظر داشتن علل و عوامل اعلام شده از سوی آنها در این مسیر با خطای و شکست‎های کمتر به پیشرفت رسید.[/size][/font][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#000000][font=tahoma, Arial][size=3][background=rgb(248, 248, 248)]ماهواره‎بر سيمرغ امکان رسیدن به سرعتي برابر با هفت‌هزار و 500 متر در ثانيه را به دست آورده و پايه مناسبي براي رسيدن به سرعت فرار از جاذبه زمين را داراست و بنابراین، توان انتقال ماهواره به مدارهاي بالاتر و غير قابل برگشت در فضا را دارد و قرار است ماهواره های طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، به فضا بروند.[/background][/size][/font][/color]
[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3][color=#FF0000][b]گروه دفاع و امنیت مشرق[/b][/color] - همان طور که در بخش اول گزارش معرفی ماهواره برهای ایرانی منتشر شد، بهينه‎سازي سامانه‎اي که توانمندي آن در عمل به اثبات رسيده و استفاده از فناوري هاي موجود در آن براي ساخت نمونه‎هاي ديگر، گامي منطقي و بسيار صرفه جويانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر است که افزايش سرعت پيشرفت در آن، از شيرين ترين نتايجي است که بدست خواهد آمد.

برای نمونه شرکت فضایی اسپيس-ايکس به عنوان يک شرکت خصوصي، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقيب جدي براي شرکت‎هاي باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبديل شود. اين شرکت بر اساس ماهواره‎بر «فالکون» خود، چندين مدل با توانمندي‎هاي بسيار متفاوت را توسعه داده و از نظر قيمت تمام شده نيز فضاي رقابت را سخت‎تر کرده به طوري که موفق به دريافت سفارش پرتاب محموله‎هاي فضايي از سازمان فضايي آمريکا، ناسا نیز شده است.

دانشمندان زيرک و توانمند صنعت فضايي ايران نيز اين رويکرد هوشمندانه و صرفه‎جويانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهينه‎سازي نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحي ماهواره‎برهاي بزرگتر و سنگين‎تر براي رسيدن به ارتفاعات بسيار بالاتر با استفاده از بخش‎هاي نمونه‎هاي موجود کرده اند.

اولين محصول معرفي شده حاصل اين روش، ماهواره‎بر سيمرغ است که نمونه مقیاس واقعی آن در 14 بهمن ماه سال 1388 برای اولین بار رونمايي شد و قرار است ماهواره هایی چون طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، راهی ماموریت شوند.[/size][/font][/color]


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389878_132.jpg[/img][/center]


[center][b]ماهواره‎بر دو مرحله‎ای سیمرغ[/b][/center]
سيمرغ، ماهواره‌بري دو مرحله‎اي است که در راستاي دستيابي به بخشي از اهداف برنامه فضايي ايران طراحي و ساخته شده است و با بهره‎گيري از پيشران سوخت مايع مي‎تواند ماهواره‎هايي در رده جرمي سنگين‎تر نسبت به موشک سفیر و با حداکثر وزن 100 کيلوگرم را درمدار حدود 500 کيلومتري و زاويه ميل مداري 55 درجه قرار دهد و همچنين قادر به تزريق ماهواره‎هايي با جرم چند صد کيلوگرم در مدارهاي نزديک به زمين (LEO) است.

این موشک دارای طول کلی 25.9 متر است که 17.8 آن مربوط به مرحله اول و 8.1 متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر 2.4 متر و قطر مرحله دوم آن برابر 1.5 متر است.

همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول 142 و مرحله دوم نیز 7.2 تن-نیرو اعلام شد.


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389879_478.jpg[/img][/center]


[center][b]دو ماهواره بر سفیر-1 و سیمرغ(سفیر-2)[/b][/center]
به گزارش مشرق، اين ماهواره‎بر در واقع گام نخست ايران براي انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت ناپذير بيش از 1000 کيلومتري از سطح زمين است که علاوه بر تأمين عمرهاي بسيار بالاتر براي ماهواره‎ها، زمان پوشش دهي بر کشور را نيز به نحو چشمگيري مي‎افزايد.

با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر فناوری‎های مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره‎بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‎سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه(هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید.

پس از اجراي دقيق هر يک از اين آزمايش‎ها و بررسي و تحليل موشکافانه داده‎هاي ثبت شده، تيم‎هاي طراحي در صورت نياز مجدداً‌ اقدام به بازبيني بخش‎هاي مربوطه و تجديد طرح و ساخت نمونه جديد و اجراي مجدد آزمايش‎ها می کنند و تنها پس از تأييد شدن نهايي تمام بخش‎ها ماهواره‎بر براي اجراي آزمايش عملياتي مهيا مي‎شود.

پس از این مراحل بوده که ماهواره‎بر سيمرغ به امکان رسیدن به سرعتي برابر با 7500 متر در ثانيه دست یافته و پايه مناسبي براي رسيدن به سرعت فرار از جاذبه زمين است که برابر 11.2 کيلومتر در ثانيه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهاي بالاتر و غير قابل برگشت در فضا را دارد.

محاسبات نشان مي‎دهد که نزديک به 144 تن نيروي رانش براي قرار دادن يک ماهواره 100 کيلوگرمي در ارتفاع 500 کيلومتري مورد نياز است. طراحي و ساخت و توسعه موتوري با اين قدرت بنا بر استانداردهاي بين المللي کمتر از 6 سال طول نمي‎کشد. اما ماهواره‎ها منتظر رسيدن به مدار هستند و کشورهاي فضايي پرتاب کننده نيز از پرتاب آنها طفره مي‎روند.


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389880_135.jpg[/img][/center]
[center][b]موتور ماهواره‎بر سیمرغ که از ترکیب 4 موتور مرحله اول موشک سفیر حاصل شده است[/b][/center]

از اين رو براي رسيدن به اين مقدار رانش، 4 موتور بهينه شده مورد استفاده در مرحله اول سفير، که هرکدام از آنها رانشي تقريباً به اندازه 32 تن-نيرو دارند، کلاستر شده‎اند يعني براي رسيدن به قدرت‎هاي بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود 128 تن-نيرو را ارائه مي‎دهند.

سيمرغ 87 تني بايد بتواند در هنگام پرواز زاويه مناسب را بگيرد براي اين منظور 4 موتور يا به عبارت دقيقتر محفظه کنترلي ديگر نيز در مرحله اول سيمرغ حضور خواهند داشت که نزديک به 15 تن-نيرو ايجاد مي کند و با اضافه شدن این میزان به توان موتورهای اصلی نیروی لازم برای رسیدن به مدار 500 کیلومتری فراهم می شود.

بدين ترتيب با استفاده از پيشراني که قبلآً بدرستي کار کرده، يکي از اصلي‎ترين بخش‎هاي ماهواره‎بر سيمرغ، آماده می‎گردد. البته، موتور مرحله اول سيمرغ به گونه‎اي طراحي شده است که بتواند تمام اعضاي خانواده سيمرغ را تأمين کند يعني تمام اعضاي اين خانواده که قرار است در سال‎هاي آينده ماهواره‎هاي سنگين‎تري را در مدار قرار دهند با همين موتور کار خواهند کرد.

طبیعی است امکان استفاده از نمونه‎های جدید موتورهای سفیر با رانش 37 تن-نیرو هم در ماهواره بر سیمرغ وجود دارد که شاید از دلایل تأخیر اولین پرتاب این موشک نسبت به زمان‎های اعلام شده نیز همین باشد.

به گفته مسئولان، نسل بعدی ماهواره‎بر سيمرغ یعنی «سپهر» در آينده نزديک به توان انتقال ماهواره‎هايي با جرم 700 کيلوگرم به مدار 1000 کيلومتري دست خواهد يافت که اولین پرتاب آن فعلاً برای سال 1394 برنامه‎ریزی شده است.

به گزارش مشرق، فعالیت مهم دیگری که برای فراهم کردن مقدمات دستیابی کشورمان به مدارهای بالاتر با موشک های بزرگتر سیمرغ و سپهر به انجام رسیده، طراحی و ساخت پایگاه جدید پرتاب با نام «امام خمینی(ره)» در استان سمنان است. این مجموعه تا بهمن ماه سال گذشته بیش از 90 درصد پیشرفت داشته که به احتمال زیاد در سال جاری امکان اولین آزمایش عملیاتی موشک سیمرغ را خواهد داشت و سردار وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در مصاحبه اخیر خود از افتتاح قریب الوقوع آن خبر داده است.

با توجه به الزامات پرتاب یک موشک ماهواره‎بر بزرگ نیاز به ساخت این پایگاه و سکوی پرتاب جدید لازم بوده زیرا سکوی پرتاب ماهواره‎بر سفیر که بر مبنای پرتابگرهای متحرک موشک های بالستیک ایران توسعه یافته بود امکان استفاده برای موشکی به بزرگی سیمرغ را ندارد.


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/5/28/389881_947.jpg[/img][/center]

برای پرتاب موشک های ماهواره‎بر به مدارهای بالاتر نیز طرح ساخت یک پایگاه پرتاب در نزدیک‎ترین نقاط کشور به خط استوا در دستور کار است زیرا قرار دادن ماهواره در مدارهای بالا با پرتاب از چنین محلی به انرژی کمتری نیاز دارد.

با در نظر گرفتن تمامی مشکلات فناورانه پیشروی متخصصان کشورمان، برنامه فضایی ایران از روند رو به رشد مناسبی برخوردار است که مهمترین گام برای مأموریت های جدی تر و به کارگیری ماهواره های عملیاتی تولید ماهواره برهای بزرگتر با قابلیت اطمینان کافی است.

امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصاً در گذار از ماهواره‎برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ و سپهر باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت.

هر چند ظاهراً بهره‎گیری از تجارب فضایی کشورهای دیگر به طور مستقیم ممکن نیست اما می‎توان با در نظر داشتن علل و عوامل اعلام شده از سوی آنها در این مسیر با خطای و شکست‎های کمتر به پیشرفت رسید.

[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/242144/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3"]منبع[/url]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.military.ir/forums/topic/21289-پیگیری-اخبار-مرتبط-با-پرتاب-ماهواره-طلوع-و-پرتاب/page__st__315
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url="http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538929;image"]http://forum.nasaspa...ch=538929;image[/url]

[url="http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538931;image"]http://forum.nasaspa...ch=538931;image[/url]

[url="http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538933;image"]http://forum.nasaspa...ch=538933;image[/url]

[url="http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538939;image"]http://forum.nasaspa...ch=538939;image[/url] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538944;image

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538946;image
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538948;image

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538953;image

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=11734.0;attach=538955;image
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/243710/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%AF"]آيا سازمان فضايی به ساختارهای غلط باز می گردد؟[/url]
[color=#000000][font=tahoma, Arial][size=3][background=rgb(248, 248, 248)]
حتي در صورتي كه سازمان فضايي به وزارت ارتباطات برگردد امكان دارد تحريم هايي كه متوجه مسائل فضايي ايران است به وزارت ارتباطات نيز تسري يابد. وزارتخانه اي كه تمامي زيرساخت هاي ارتباطي كشور را در بر مي گيرد.[/background][/size][/font][/color][color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]
به گزارش مشرق به نقل از الف، محمود واعظي وزير جديد ارتباطات در سخنراني هاي خود در جريان بررسي صلاحيت ها در مجلس گفته بود قصد دارد سازمان فضايي ايران را دوباره به وزارت ارتباطات بازگرداند. وي در اين زمينه گفت: با مشورتی که با رئیس ‌جمهور داشتم، نظر ایشان این بود که جدایی سازمان فضایی از وزارت ارتباطات با تصویب شورای عالی اداری، غیرقانونی بوده و باید بازگردد.

سازمان فضايي در جريان تغيير و تحولات سال 89 از وزارت ارتباطات جدا شده و ذيل نهاد رياست جمهوري قرار گرفت. گرچه شنيده ها حاكي از آن است كه بنا بر طرحي كه سال 86 به دست رييس جمهور رسيده بود پيشنهاد شده بود پژوهشگاه هوافضا از وزارت علوم منفک شده و زیر نظرسازمان فضایی قرارگرفته و در نهایت این سازمان از وزارت ارتباطات جدا شده و زیرنظر نهاد ریاست جمهوری قرار گيرد و درفاز دوم نيز چندين پژوهشکده‌ی محصول محور تشکیل شود. البته بنا به نظر ستاد کل نیروهای مسلح لزومي به تشكيل ساختار جديد نبوده و طرح از "تشكيل ساختار جديد" به "ارتقا سازمان فضايي" منجر شد.

يكي از بخش هاي اين طرح كه طي پروسه اي چند ساله باعث سرعت بخشيدن به پروژه هاي فضايي كشور شد جدا شدن سازمان فضايي كشور از وزارت ارتباطات و پيوستن آن به نهاد رياست جمهوري بود كه اين بخش طرح در 89/7/7 با تصويب شوراي عالي اداري صورت پذيرفت و سازمان فضايي از وزارت ارتباطات جدا شد. پس از ارتقاء جایگاه سازمان فضایی ایران، با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، پژوهشگاه هوافضا نيز با توسعه قابل توجه با نام جدید «پژوهشگاه فضایی ایران» و چند پژوهشكده جديد تغيير ساختار داد.

با بررسي روند پرتاب ماهواره برها و ماهواره هايي كه اين سازمان انجام داده است اين نكته روشن مي شود كه با شروع تغيير و تحولات از سال 86 اولين ماهواره بر اين سازمان نيز ارسال شده و با تغيير ساختاري پژوهشگاه هوافضا و سازمان فضايي ايران در سال 89 اولين ماهواره بر سازمان فضايي با قابليت ارسال محموله زيستي ـ که گام آغازين ارسال انسان به فضاست ـ در اين سال رخ مي دهد.

سال پيشرفت هاي سازمان فضايي ايران
82 تشكيل سازمان فضايي
86 ماهواره بر سفير اميد / كاوشگر 1
87 ماهواره اميد / كاوشگر 2/ كاوشگر 3
88 ماهواره نويد
89 كاوشگر 4
90 ماهواره رصد 1
91 كاوشگر پيشگام


[center][img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/6/3/393123_370.jpg[/img][/center]
نكته حائز اهميت اين است كه اصولاً از بعضي از صنايع پيشرفته به عنوان صنايع استراتژيك ياد مي شود كه انرژي هسته اي، فناوري نانو و هوافضا از جمله اين صنايع هستند. دولتها معمولاً در بسياري از صنايع به طور مستقيم به عنوان تصدي گر وارد عمل نمي شوند و بيشتر نقش رگولاتور و ناظر را اجرا مي كنند اما در صنايع استراتژيك با ايجاد سازمان هايي ويژه خود به عنوان تصدي گر وارد حوزه اجرا مي شوند.

چرا كه پرتاب ماهواره يا ايجاد راكتورهاي هسته اي از عهده بخش خصوصي خارج است و سرمايه گذاري در آن باعث سود دهي در كوتاه مدت نخواهد شد.

حتي در صورتي كه سازمان فضايي به وزارت ارتباطات برگردد امكان دارد تحريم هايي كه متوجه مسائل فضايي ايران است به وزارت ارتباطات نيز تسري يابد. وزارتخانه اي كه تمامي زيرساخت هاي ارتباطي كشور را در بر مي گيرد.

بنابراين همانطور كه سازمان انرژي اتمي به جاي فعاليت ذيل وزارت نيرو، به طور مستقيم زير نظر نهاد رياست جمهوري فعاليت مي كند، سازمان فضايي كشور نيز به درستي در سال 89 از ساختار وزارت ارتباطات جدا و به نهاد رياست جمهوري پيوست (چنانچه ناسا نيز مستقيما زير نظر دولت آمريكا فعاليت مي كند).

اما در حاليكه روند رو به رشد تغيير و تحولات ساختاري در سازمان فضايي كشور منجر به دستاوردهاي عظيمي براي كشور شده و ميوه هاي اين تحولات، ارسال ماهواره ها و ماهواره برهايي بود كه آخرين مورد آن به ارسال موجود زنده به فضا ختم شد، به نظر مي رسد صحبت اخير وزير ارتباطات درباره بازگشت سازمان فضايي به وزارت ارتباطات نه تنها به ارتقا سازمان فضايي و پيشرفت هاي بيشتر در اين حوزه منجر نخواهد شد بلكه باعث بازگشت به عقب و از بين رفتن فرصت هاي تازه و پيشرفت هاي نوين خواهد شد . [/size][/font][/color]
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]عارضم بیش یا به‌همان اندازه که غم سازمان فضایی مستقل یا غیرمستقل داشته باشیم به نظرم بهتره که غم "سند جامع هوا فضا" داشته باشیم. در واقع این سند و اسناد مشابه هست که باید روند حرکتی ما در ضمینه فضایی و گام‌هایی که باید برداشته شود را مشخص می‌کنند.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]دلیل اینکه چین به چنین پیشرفت‌های خوبی در زمینه فضایی دست یافته، اولا داشتن یک برنامه گام به گام فضایی مشخص و واقع‌بینانه کلان و ثانیا پایبندی عجیب و سفت و سخت به آن برنامه بوده است.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]لطفا ادغام شود.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif] icon_arrowd [/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://www.military.ir/forums/topic/22141-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D9%87%D9%88%D8%A7-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86/"]http://www.military....ی-پیش‌رو-در-صن/[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='najaf47' timestamp='1352675494' post='282017']
بسمه تعالی

با سلام

همونطور که دوستان برآوردی تقریبا نزدیک داشتند این ماهواره بر هم در صنایع موشکی ما و هم صنعت فضایی جهشی بسیار غافلگیر کننده هست که خیلی ها انتظارش رو نداشته اند! اما خب سردار فقط بخش کوچکی از پروژه رو اونم بصورت کد و کنایه اعلام کردند.....اینو میتونم بگم که حمل محوله 100 کیلو گرمی " مینیمم" توان حملش هست.و دوستان میگفتند که چنانچه در رده قاره پیماها بخوایم واردش کنیم بردی بیش از 13500 کیلومتر خواهد داشت.....منکه با شنیدن این خبر چند روزی از ذوقمرگی توو هنگ بودم و منتظر بودم که کی خبرشو میگن....

یا علی مدد.
[/quote]

[quote name='najaf47' timestamp='1352742239' post='282134']
بسمه تعالی

با سلام

دوستان در این سخن سردار که گفتند:


چند نکته تلویحا اذعان شده:

1- ما تا بحال و قبل از این محموله تا وزن 100 کیلو گرم رو به مدار ژئو فرستادیم.

2- وزن ماهواره جدید قطعا خیلی بیش از 100 کیلو هست. و وزن محموله پرتاب خیلی بیشتر (ماهواره هایی که تا بحال پرتاب شده همه زیر 100 کیلو بودند). چون طبیعیه که ماهواره های مدار ژئو بنا به تعریف و محدوده کاراییشون وزنهایی خیلی بالاتر و وزنهای سنگین(بالای تُن) هستند.

3- اصلا ورود به مدار ژئو خودش پیغام مهمی داره و اون هم اینه که شما لزوما ماهواره بری با برد بسیار بالا و البته تکنولوژی پیچیده تر و گسترده تر از ماهواره های مدار مولنیا باید داشته باشی.(مدار لئو و مولنیا=200 تا2000 کیلومتر و مدار ژئو یا زمین ثابت 36000 کیلومتر یا دقیقتر 35800 هست)
4- به نظر ماهواره مورد نظر یا " ماهواره زهره" و یا ماهواره ملی" قائم" که از ماهواره های مخابراتی، تلویزیونی ما هستند باشه که مدتهاست که روسها در پرتاب اون بدقولی کرده اند!(البته ماهواره زهره خودش سه ماهواره مجزا هست- زهره یک و دو و سه ، داره).

5-اما مهمش همونطور که دوستان اشاره کردن اینه که ما تلویحا توان داشتن قاره پیماها مخصوصا بردهای بالای 12000 کیلومتر رو اعلام کردیم.

این دو تا لینک زیر در مورد ماهواره های کشور رو ببینید:

[url="http://www.isa.ir/components1.php?rQV=8BkN1QDQ6QWStVGdp9lZ8BUM4ATMApDZJ52bpR3Yh9lZ"]http://www.isa.ir/co...pDZJ52bpR3Yh9lZ[/url]


[url="http://ghanaati41.ir/modules.php?name=AvantGo&op=ReadStory&sid=330"]http://ghanaati41.ir...adStory&sid=330[/url]

یا علی مدد.
[/quote]

موشکی که ایشون در موردش صحبت می کنند یک ماهواره بر سوخت مایع هست که یکی از مشتقات ماهواره بر سفیر - 3 (سپهر) هست !

یک موشک جنگی هم وجود دارد که تماما سوخت جامد هست و بردی بالای 10000 کیلومتر دارد و از سیلو متحرک (موبایل) شلیک می شود !

به نظر دوستان چرا پروژه ایران ست با وزن 200 تا 300 کیلو مطرح شد !

شاید با چیدن این پازل ها کنار هم بشه به جایی رسید ! ویرایش شده در توسط SoheilEsy
  • Upvote 9
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا چرا منفی میدید !!! icon_eek

اگر حرف بدی زدم خوب مطرح کنید دوستان استفاده کنن !!! ویرایش شده در توسط SoheilEsy
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا سهیل بنده عادت دارم شما هم عادت داری بعضی افراد مشکل دارن باید خودشون رو به روانشناس نشون بدن!!

اقا سهیل خبری از پرتاب های احتمالی در اینده نزدیک داری یا نه؟
اگرجاش نیس پی ام بزن دمت گرم
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]جناب سهیل با توجه به اینکه آخرین ارسالتان، منبع مشخص نداشت بنابراین شائبه سیاسی و شخصی داشت، از دسترس خارج شد.[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.