ALI

ویدئوی فرود ناموفق جنگنده SU 33 بر عرشه ناو هواپیمابر کوزنتسف

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote][quote]میشه بگید ناو چجوری هواپیما رو متوقف می کنه؟[/quote]


ناوهای هواپیمابر آمریکایی در طول باند فرود عرشه خود دارای چهار شیار به نام کاتابولت می باشند . در این شیار ها کابل هایی قرار دارد که

به وسیله پمپ های هیدرولیکی مهار می شود . در لبه فرود باند قلاب هایی به این کابلها متصل شده است که جنگنده در حین

فرود این قلاب به انتهای هواپیما گیر می کند و باعث توقف جنگنده می شود و در هنگامی که جنگنده می خواهد ناو را ترک

کند نیز این کاتابولت کار شتاب دادن به جنگنده ها را انجام می دهد . البته برای پرتاب کردن جنگنده از نیروی بخار استفاده می شود .



تصویر کاتابولت بر روی عرشه ناو هواپیمابر

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/US_Navy_091028-N-5082X-001_Sailors_aboard_the_aircraft_carrier_USS_Enterprise_%28CVN_65%29_prepare_catapult_three_for_no-load_testing.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_US_Navy_091028-N-5082X-001_Sailors_aboard_the_aircraft_carrier_USS_Enterprise_%28CVN_65%29_prepare_catapult_three_for_no-load_testing.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/133326945BQpXfU_ph.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_133326945BQpXfU_ph.jpg[/img][/url]



-------------------------------------


البته هواپیما برهای روسی از کاتابولت استفاده نمی کنند و به جای آن از اسکای جامپ استفاده می کنند .[/quote]

ممنون. من قبلا فکر می کردم کاتوپولت ها فقط برای شتابدهی به جنگنده برای پروازن. راستی اگه قراره این قلابا به جنگنده گیر کنن معنیش این نیست که خلبان باید با مهارت خیلی خاصی فرود بیاد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]راستی اگه قراره این قلابا به جنگنده گیر کنن معنیش این نیست که خلبان باید با مهارت خیلی خاصی فرود بیاد؟[/quote]


دقیقا .

اصولا خلبانانی که کار هدایت جنگنده های ناونشین را بر عهده دارند ، به مراتب با تجربه تر و کارآژموده تر از خلبان های نیروی هوایی هستند .

حتی گاها اتفاق می افتد که خلبان چند بار جنگنده اش را به باند نزدیک می کند اما چون قلاب به انتهای جنگنده

چفت نمی شود ، خلبان مجددا جنگنده اش را از روی باند بلند می کند . [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم رب شهدا
یه سوال
brier هم کارش توقف جنگنده هست
فرقش با این کاتابولت در چیه ؟
تا جه حد فشارو میتونن تحمل کنن اصولا؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سیستم پرتاب هواپیما که همان کاتاپولت و یا منجنیق هست با سیستم فرود فرق دارد. سیستم پرتاب یه پیستون هست که پشتش فشار بخار اب جمع می شود. بعد هواپیما موتورش را تا اخر گاز می دهد و خلبان ترمز را نگه می دارد. یه صفحه از جنس نسوز هم به صورت عمودی پشت هواپیما قرارمی گیرد. با ول کردن ترمز توسط خلبان همزمان شیرهای مخصوص فشار آب را به پشت پیستون کاتاپولت می فرستند و کاتاپولت که با چرخ هواپیما درگیر است هواپیما را به جلو پرت می کند.

برای توقف چند تا کابل در عرض کشتی کشیده شده اند. این کابلها به پیستونهایی متصل هستند که دارای چند سوراخ می باشند. این پیستونها درون یک سیلندر آب دراز قرار دارند. وقتی که کابل کشیده می شود آب درون سیلندر راهی ندارد جز رد شدن از میان ان سوراخهای ریز و اینگونه سرعت هواپیما گرفته می شود.این سیستم قدیمی و روی ناوهای هواپیمابر انگلیس نصب میشد. سیستمهای جدید هیدروپنوماتیک هستند و به جای سوراخ دارای یه شیر اتوماتیک قابل کنترل هستند.هر سر کابل به یه دونه از این پیستونها وصل می شه.

اون بریر هم که دوستمان اشاره کرد در حقیقت یه جور تورهست که از طنابهایی کشسان (جنسش نمی دونم چیه ولی خاصیتش اینه که مثله لاستیک کش میاد) ساخته شده. بریر رو در اخر باند می بنند که اگر هواپیما نتونست ترمز کنه توسط اون نگه داشته بشه ولی طنابهای روی عرشه ناوهواپیمابر در ابتدای باند هستند.

اما اصل مطلب اینه که من فکر می کنم اصلا این فیلم ساختگی هست و واقعیت نداره. چرا شو نمی دونم ولی فکر می کنم یه چیزی توش مشکوکه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این سوخو 33 اجب قدرت مانوری داره!! جلل خالق. چجوری این مانور را انجام داد؟
ایت جنگنده همونی است که موتورش تخییر بردار رانش داره دیگه؟ کاشکی یه 20 تاییش هم ما داشتیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان به یک چیز توجه کنید رد آب پشت سر ناو قوسی هست یعنی عملا ناو در حال دور زدن به چپ هستش و مورد بعدی اینکه زمانی که هواپیما دوباره اوج گرفت آخر های باند و نزدیک سر ناو به چپ پیچید این ثابت میکنه فیلم واقعی هست.
ولی برای من تعجبه وقتی قراره هواپیما بشینه ناو باید دقیقا راست حرکت کنه و باید بگم خدا بهش رحم کرد . ولی فکر می کنم دور زدن ناو و سرعت باد سبب شد نتونه زود روی عرشه فرود بیاد و ذوباره صعود کرد ولی اگر حتی می نشست و غلطک ها هم گیر می کرد باز خطرناک بود چون باعث انحراف و به احتمال زیاد برخورد به بدنه ناو میشد جایی که جزیره ناو هست و دوربین قرار داره.

ولی باید اعتراف کنم عجب توان موتوری داره و قدرت عکس العملی البته خلبان بسیار ماهری هم داشت اگر توجه کنید ابتدا که صعود کرد قدرت موتور کافی نبود اما یکدفعه گاز رو گرفت و باعث شد یک شتاب بگیره و از روی ناو بلند شه این نشون میده موتور قوی و عکس العمل عالی داشت.

ولی باز برام سواله چرا ناو داره دور می زنه و هواپیما می خواست بشینه شاید فکر می کرد می تونهه فرود بیاد و یا شاید هماهنگی نکرده بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احتمالاً موقعی که اومده بشینه فرمانده ناو تو بیسیم بهش گفته :

نشین نشین برگرد بالا یه ماموریت جدید داری icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.