Recommended Posts

Unlike the Russian original, the Soumar’s engine is not pulled out from the missile’s body, but installed externally on it

http://aviationweek.com/military-government/iran-produces-first-long-range-missile

 

نتیجه گیری این هم مثل ما احتمالا بر اساس فیلم تست بوده.

اما طبق تصاویر رونمایی احتمال قرار گیری موتور در داخل بدنه و خارج شدنش بعد از پرتاب وجود داره، درست مثل نمونه‌ی اصلی.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مثل توپول؟

بردشونم تغییر کرده؟

کلا چه پیشرفتهایی نسبت به موشکهای فعلی دارند؟

 

برد موشک رو 2000 کیلومتر اعلام می کنن ...

 

تقریبا مثل توپول ... ولی نه کاملا !!!

 

احتمالا به جای جت وین از تی وی سی استفاده می کنه ...

  • Upvote 11
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام و عرض تبریک

 

اما با وجود افزایش برد چیزی که دست برتر را برای ما ایجاد میکند از الان به بعد سرعت موشک هست

 

به شدت نمونه وطنی یاخونت  یا سانبرن مورد نیاز است

 

باید برای سرعت سه ماخ و حتی بالاتر تحقیقات جدی صورت بگیرد - فعلا تنها موشک با سرعت سه ماخ وطنی ما همان خلیج فارس است

 

شاید برای دوستان درابتدا حالت فکاهی داشته باشه اما چرا نمیشه از پلتفرم موشک صیاد چهار که وطنی هم شده و سرعت پیمایش 10 ماخ ( درارتفاع بالا البته ) رو داره برای این موضوع استفاده کرد و به موشکی رسید که از هرگونه رینگ پدافندی بگذره؟

البته پرواضحه که استفاده از موشک پدافند هوائی بعنوان نقطه زن زمینی و دریائی مرسوم نیست اما این شدنیه

کلاهک این موشک با کاهش برد میتونه بیشتر و ادامه مسیر تا هدف رو بصورت بالستیک طی کنه و یا با برد کمتر و با سوخت موجود درارتفاع پائین به سمت هدف نزدیک بشه که قطعا سرعت بالای سه ماخ رو خواهد داشت.

 

سلام علیکم 

 

قبلا سابقه تبدیل موشک های پدافندی به ضد کشتی را داشتیم ( sam2/ تندر 69 ) موشک های با کاربرد دوگانه را هم داریم مثل  استاندارد  . اما از پلتفرم ضد هوایی نباید توقع تبدیل شدن به یک موشک ضد کشتی عالی یا حتی خوب را داشت .

سرعتی را که ذکر کردید برای صیاد 4 از چه منبعی هست ؟ ده ماخ جز محدوده هایپر سونیک هست و  کنترل موشک در ان سرعت جز لبه های فناوری موشکی ( حتی موشک s-200 با وجود موتور سوخت مایع سرعتی حدود 5 ماخ را دارد) 

ایضا تفاوت بین پروفایل پروازی  که برای موشک های پدافندی  برد بلند ابتدا اوج گرفتن ورسیدن به ارتفاع بالا ( فشار کم ) مد نظر هست در صورتی که موشک ضد کشتی نیاز به پروفایل پروازی پایین و Sea skimming برای مخفی ماندن از چشم دشمن دارد . حرکت کروز سینه کش در ارتفاع دریا  برای این موشک شاید  برد را به 1/4 و سرعت را نهایتا به 2 ماخ کاهش بدهد ....برای رسیدن به سرعت بالای 3 ماخ و برد زیاد باید به سمت موشک هایی با پیشران رم جت بریم که  دسترسی به  نمونه های ساخت شوروی  این امر را تسریع میکند( یاخونت / سانبرن ..)

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب سید محمد

 

 

از پاسخ به جا و آموزنده تان تشکرمی‌کنم

 

 

 
ثانيا چيزي به عنوان مزاياي استفاده از موتور خورجيني به طور كلي  نداريم ! جانمايي Podded engine يكي از انواع جانمايي موتور هست كه در اون پيشران جايي خارج از بدنه قرار ميگيره . اين جا ميتونه زير بدنه ، انتهاي بدنه ، بالاي بدنه و يا حتي روي بالها باشه . و اين جانمايي مينونه باعث بهتر شدن برخي كارايي ها در هواگرد يا برعكس بشه . اين جانمايي با توجه به اهداف طراحي پرنده انجام ميشه . 

 

بالاخره میتواند مزیت داشته باشد یا نه<<بهتر شدن برخي كارايي ها>>

 

 

جریان گردابی برای هر جسمی که در هوا حرکت میکند جریان گردابی وجود دارد این مساله به مقدار عدد رینولز پرنده بستگی دارد که 

با افزایش ابعاد جسم مقدارآن افزایش یافته و اغتشاش بیشتر می‌شود

فکر نمیکنم بالا یا پایین بودن موتور تاثیری در مقدار اغتشاش داشته باشد بلکه حجم گاز خروجی  و فاصله آنها موثر است

 

 

 

 

هرجه فاصله بین خروجی موتورها بیشتر باشد تداخل بین گردابه ها نیز کمتر می‌شود در طراحی خورجینی جنگنده های روسی

تداخل ایجاد  شده در بالا ی برنده بیشتر از پایین آن است و این یه شکل ۸ موتورها باز می‌گردد به نظر می‌آید این کار استفاده از فرامین

افقی را موثر تر می نماید. پرنده های غربی این مزیت را با ایجاد دم و کنترل ۷ شکل ایجاد نموده اند که اثر مناسبی در رادار گریزی نیز دارد

فضای بین موتورهای ۸ شکل روسی و اف ۱۴ نیز علاوه بر افزایش نیروی برا رادارگریزی مناسبتری نسبت به اف ۱۵ ایجاد میکند

 

واضح است که هر پرنده مزایا و محاسنی دارد و من به هیچ وجه در مقام مقایسه کلی هواپیماهای شرقی و غربی نیسب بلکه مزیت استفاده از تکنولوژی

موتور خورجینی ۸ شکل در جگنده ها است این  طراحی در نمونه های شرقی بالاخص سوخو عمومیت دارد لیکن تنها نمونه موفق غربی آن f14 است که

اولا دچار مشکلاتی در کنترل تراست است گرچه این مشکل به موتور tf30 نسبت داده میشود اما عدم تداوم این نوع طراحی نشان داد کمپانی های غربی

۱- یا کلا مزیت های این روش برای آنها چندان جذابیت ندارد و مانور پذیری برایشان اهمیت کمتری دارد

۲- یا این مزیتهای این روش مانند قدرت مانور را با روشهای دیگری ایجاد کرده اند 

۳-  یا علاقه ای به پیچیدگی های این نوع طراحی ندارند و محاسبه ایرودینامیک این ساختار برایشان دشوار است

در مورد بررسی ایرو دینامیک پرنده ها به نظرم دوستان صاحب نظر بسیاری در سایت داریم که

با ایجاد تاپیکی مقایسه ای بین پرنده ها می‌توان از اطلاعات آنها استفاده کنیم امیدووارم یکی از

بزرگواران این تاپیک را ایجاد کند

ویرایش شده در توسط smorteza
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب سید محمد

 

 

از پاسخ به جا و آموزنده تان تشکرمی‌کنم

 

 

 

بالاخره میتواند مزیت داشته باشد یا نه<<بهتر شدن برخي كارايي ها>>

 

 

جریان گردابی برای هر جسمی که در هوا حرکت میکند جریان گردابی وجود دارد این مساله به مقدار عدد رینولز پرنده بستگی دارد که 

با افزایش ابعاد جسم مقدارآن افزایش یافته و اغتشاش بیشتر می‌شود

فکر نمیکنم بالا یا پایین بودن موتور تاثیری در مقدار اغتشاش داشته باشد بلکه حجم گاز خروجی  و فاصله آنها موثر است

 

 

 

 

هرجه فاصله بین خروجی موتورها بیشتر باشد تداخل بین گردابه ها نیز کمتر می‌شود در طراحی خورجینی جنگنده های روسی

تداخل ایجاد  شده در بالا ی برنده بیشتر از پایین آن است و این یه شکل ۸ موتورها باز می‌گردد به نظر می‌آید این کار استفاده از فرامین

افقی را موثر تر می نماید. پرنده های غربی این مزیت را با ایجاد دم و کنترل ۷ شکل ایجاد نموده اند که اثر مناسبی در رادار گریزی نیز دارد

فضای بین موتورهای ۸ شکل روسی و اف ۱۴ نیز علاوه بر افزایش نیروی برا رادارگریزی مناسبتری نسبت به اف ۱۵ ایجاد میکند

 

واضح است که هر پرنده مزایا و محاسنی دارد و من به هیچ وجه در مقام مقایسه کلی هواپیماهای شرقی و غربی نیسب بلکه مزیت استفاده از تکنولوژی

موتور خورجینی ۸ شکل در جگنده ها است این  طراحی در نمونه های شرقی بالاخص سوخو عمومیت دارد لیکن تنها نمونه موفق غربی آن f14 است که

اولا دچار مشکلاتی در کنترل تراست است گرچه این مشکل به موتور tf30 نسبت داده میشود اما عدم تداوم این نوع طراحی نشان داد کمپانی های غربی

۱- یا کلا مزیت های این روش برای آنها چندان جذابیت ندارد و مانور پذیری برایشان اهمیت کمتری دارد

۲- یا این مزیتهای این روش مانند قدرت مانور را با روشهای دیگری ایجاد کرده اند 

۳-  یا علاقه ای به پیچیدگی های این نوع طراحی ندارند و محاسبه ایرودینامیک این ساختار برایشان دشوار است

در مورد بررسی ایرو دینامیک پرنده ها به نظرم دوستان صاحب نظر بسیاری در سایت داریم که

با ایجاد تاپیکی مقایسه ای بین پرنده ها می‌توان از اطلاعات آنها استفاده کنیم امیدووارم یکی از

بزرگواران این تاپیک را ایجاد کند

 

برادر بزرگوار جناب مرتضي  ؛ بحث بر سر وجود يا عدم وجود جريان گردابي نبود . بله  ، در دینامیک سیالات ورتکس  یا جریان های گردابی بيشتر به الگوی چرخش سیال حول یک محور عمودی گفته می شه ، فلذا هر سطح عمودي اي در سازه ي خارجي هواپيما ، حتي سر يك پيچ از اتصالات بال ، جريان گردابي ايجاد ميكنه . بحث بر سر مزاياي استفاده از موتور خورجيني بود كه شما فرموديد پاد موتور ميتونه به عنوان يه  ( vortex generator (VG باشه كه بنده عرض كردم اين در صورتي هست كه موتور روي بال نصب بشه . محاسبات موتور زير بدنه تحت الشعاع رفتار آيروديناميك خود بدنه هست و به عنوان يه VG مستقل عمل نميكنه . روي بال هست كه  استفاده كنترل شده از گرداب ساز  ميتونه به دليل ايجاد تاخير در جدايش جريان باعث بهبود عملكرد سطوح كنترلر هاي هواپيما باشه .

 

بالاخره میتواند مزیت داشته باشد یا نه<<بهتر شدن برخي كارايي ها>>

 

 

 

قطعا اين مدل از لي آوت موتور ، مزاياي بسياري داره . عرض بنده اين بود كه مزاياي هر چيدماني مخصوص به خودش هست و بايد در موردش جداگانه بحث بشه . اين كه بگيم چيدمان موتور خورجيني به طور كلي فلان مزايا رو داره مثه اين ميمونه كه بگيم داروها  كلا فلان خاصيت رو دارند .

...............................

دقت بفرماييد  همونطور كه روسها درتكنولوژي موشكي فاصله ي زيادي با آمريكايي ها دارند، آمريكاييها هم در تكنولوژي ساخت هواپيما به مراتب جلوتر از روسها هستند . في المثل يكي از طراحي هاي برت روتان رو روس ها ندارند . چيزي شبيهش هم ندارند ... فلذا اين فرمايش كه

" ۳-  یا علاقه ای به پیچیدگی های این نوع طراحی ندارند و محاسبه ایرودینامیک این ساختار برایشان دشوار است

 

اصلا صحيح نيست . 
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

بحث بر سر مزاياي استفاده از موتور خورجيني بود كه شما فرموديد پاد موتور ميتونه به عنوان يه  ( vortex generator (VG باشه كه بنده عرض كردم اين در صورتي هست كه موتور روي بال نصب بشه . محاسبات موتور زير بدنه تحت الشعاع رفتار آيروديناميك خود بدنه هست و به عنوان يه VG مستقل عمل نميكنه . روي بال هست كه  استفاده كنترل شده از گرداب ساز  ميتونه به دليل ايجاد تاخير در جدايش جريان باعث بهبود عملكرد سطوح كنترلر هاي هواپيما باشه .

 

منظور من هم دقیقا همین بود

 

مسلما هر هواپیما موفسثتها و کاستی هایی دارد اما به شخصه در مبحث آیرو دینامیک توانایی f14 و su27

بر سایر پرندهها از جمله f18 و f22 برتر می بینم اما در رادار گریزی و پیشران نه

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برد رو 2000تا اعلام میکنن یعنی ...
به نظرم موشک نهاییمون بتونه به مقصد نهایی یک یاچند کلاهک متعارف بزنه بار روانیش فرقی با کلاهک اتمی نداره
نوبت شادی ما نزدیک است
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط nasirirani، 25 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط nasirirani، 25 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است

پست ها وقتی ویرایش میشوند حتی به دست مدیران در زیر پست دقیقا می نویسه این پست در فلان ساعت و توسط فلان شخص ویرایش شد، چنین چیزی هم که مشاهده نمیشه در پست شما؟! ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

سلام علیکم 

 

قبلا سابقه تبدیل موشک های پدافندی به ضد کشتی را داشتیم ( sam2/ تندر 69 ) موشک های با کاربرد دوگانه را هم داریم مثل  استاندارد  . اما از پلتفرم ضد هوایی نباید توقع تبدیل شدن به یک موشک ضد کشتی عالی یا حتی خوب را داشت .

سرعتی را که ذکر کردید برای صیاد 4 از چه منبعی هست ؟ ده ماخ جز محدوده هایپر سونیک هست و  کنترل موشک در ان سرعت جز لبه های فناوری موشکی ( حتی موشک s-200 با وجود موتور سوخت مایع سرعتی حدود 5 ماخ را دارد) 

ایضا تفاوت بین پروفایل پروازی  که برای موشک های پدافندی  برد بلند ابتدا اوج گرفتن ورسیدن به ارتفاع بالا ( فشار کم ) مد نظر هست در صورتی که موشک ضد کشتی نیاز به پروفایل پروازی پایین و Sea skimming برای مخفی ماندن از چشم دشمن دارد . حرکت کروز سینه کش در ارتفاع دریا  برای این موشک شاید  برد را به 1/4 و سرعت را نهایتا به 2 ماخ کاهش بدهد ....برای رسیدن به سرعت بالای 3 ماخ و برد زیاد باید به سمت موشک هایی با پیشران رم جت بریم که  دسترسی به  نمونه های ساخت شوروی  این امر را تسریع میکند( یاخونت / سانبرن ..)

سلام

تصحیح میکنم سرعت صیاد 4 حداکثر 7 ماخ است یعنی 2000 متر بر ثانیه (سرعت ماخ درارتفاع بالا کمتر است )

http://www.ausairpower.net/APA-S-400-Triumf.html

 

درباره s200 فرمودید سرعت 5 ماخه ؟ منابع چیز دیگه ای نوشتند

http://en.wikipedia.org/wiki/S-200_%28missile%29

Speed 2,500 m/s (5,600 mph)   

سرعت این موشک هشت ماخ درارتفاع بالاست

 

درباره افزایش سرعت موشک های بالستیک درفاز ترمینال هم سرعتهای بسیار بالا گزارش شده که از موضوع ما خارجه ولی موشک خلیج فارس هم به نوعی با این روش تونسته به سرعت سه ماخ برسه (حدودا)

 

درموشک جدید 40n6  طراحان روس روی سرعت 14 ماخ بحث میکنند

 

موضوعی که شما گفتید درسته یعنی برای رسیدن به سرعت بالا درسطح نزدیک زمین که فشار اتمسفری بالاست نیاز به موشکهای هواتنفسی است و بنده قبلا انواع این موتوها رو درمقاله ای بحث کردم

http://www.military.ir/forums/topic/21478-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D9%87%D9%88%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D9%88%D8%A2/

 

پیشنهاد بنده استفاده از موتوهای قویتر از موتور خلیج فارس و موشکی چابکتر با سرجنگی تاحدودی کمتر است

 

یعنی موشک 48n6e2 که الان بعنوان صیاد شناخته شده با افزایش حجم سرجنگی به حدود 400 کیلوگرم و کاهش برد از 250 به 200 کیلومتر  میتونه با سرعت حدود 6 تا 7 ماخ به سمت اهداف بره

 

همینطور موشک s200 هم همینطور با سرعت 8 ماخ درفاز شیرجه میتونه از هر گونه پدافندی عبور کنه- این موشک عظیم الجثه میتونه با افزایش سرجنگی و با توجه به برد 300 کیلومتری    به یک موشک خطرناک تبدیل بشه

 

جای فکر کردن داره  نه؟

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاربر SoheilEsy به دلیل درز اطلاعات فنی غیررسمی از تاپیک اخراج شد.

احسنت آفرین بر شما

این سایت بسیار معتبر هستش

و باید تلاشمون بر این باشه که مرجع اطلاعات نظامی باشه

نه سایتی برای فال گیری و غیب گویی و نشر اکاذیب

چون سایت در تمام دنیا مسلما بازدید میشه

و نقد میشه و خواهد شد

حالا ما میایم یک سری صحبت بکنیم که به

پروژه ایران هراسی نظام غرب دامن بزنیم؟

بنده به عنوان کوچیک ترین فرد سایت از لحاظ دانش

قبل هر پست فکر میکنم مطالعه میکنم

تا بتونم مستدل و منطقی نقد یا رد یا تایید کنم مانند این پست :

http://www.military.ir/forums/topic/29141-طراحی-بمب-افکن-سرنشین-دار-بر-اساس-rq-170/?p=442542

اما متاسفانه...

بنده اصلا عداوتی با سهیل عزیز ندارم

اما...

در انتها حدیثی رو هدیه میکنم به دوستان فهیم وخوبم: المومن اذا سکت فکر اذا نطق ذکر و اذا نظر اعتبر...

اردتمند شما

یا مهدی

ویرایش شده در توسط AdmiralErfan
  • Upvote 8
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط rezatizi، 26 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط rezatizi، 26 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است

احسنت آفرین بر شما

این سایت بسیار معتبر هستش

و باید تلاشمون بر این باشه که مرجع اطلاعات نظامی باشه

نه سایتی برای فال گیری و غیب گویی و نشر اکاذیب

چون سایت در تمام دنیا مسلما بازدید میشه

و نقد میشه و خواهد شد

حالا ما میایم یک سری صحبت بکنیم که به

پروژه ایران هراسی نظام غرب دامن بزنیم؟

بنده به عنوان کوچیک ترین فرد سایت از لحاظ دانش

قبل هر پست فکر میکنم مطالعه میکنم

تا بتونم مستدل و منطقی نقد یا رد یا تایید کنم مانند این پست :

http://www.military.ir/forums/topic/29141-طراحی-بمب-افکن-سرنشین-دار-بر-اساس-rq-170/?p=442542

اما متاسفانه...

بنده اصلا عداوتی با سهیل عزیز ندارم

اما...

در انتها حدیثی رو هدیه میکنم به دوستان فهیم وخوبم: المومن اذا سکت فکر اذا نطق ذکر و اذا نظر اعتبر...

اردتمند شما

یا مهدی

با این اتهام جدید شما

فکر کنم تو دادگاه اگر ثابت بشه به جای اخراج  اعدام برای جناب سهیل در نظر بگیرند

 ولی اگر ثابت نشه خود شما به جرم افترا باید چند سالی حبس بکشید

  • Upvote 5
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در · مخفی شده توسط rezatizi، 26 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط rezatizi، 26 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است

با این اتهام جدید شما

فکر کنم تو دادگاه اگر ثابت بشه به جای اخراج  اعدام برای جناب سهیل در نظر بگیرند

 ولی اگر ثابت نشه خود شما به جرم افترا باید چند سالی حبس بکشید

دوست من بنده

کلی حرف زدم منظورم

ایشون نیست

این یک 

فضای کلی سایت داره از حالت

علمی به سمت و سوی

توهم میره این دو

درضمن اینجا فضای دوستانه است و شما با دادگاه

اشتباه گرفتی

نه تهمتی در کاره و نه توهینی

شما متن رو بخونید اسم کسی رو گفتم

بهتره دیگه تاپیک منحرف نشه

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط worior
      به نام حق
       
      پیشگفتار
      این تاپیک جهت بررسی و طرح ایده های مختلف در زمینه تهاجم موشکی کروز و پاسخ پدافند بصورت ارزان و گسترده ایجاد گشته است.
      سایر سناریو ها نظیر حملات موشک های بالستیک، و یا بمب های دورایستا(گلاید، بدون موتور)، همچنین موشک های هایپرسونیک موضوع این تاپیک نیست.
       
      طرح حمله:
      در دسترس بودن سامانه های موشکی کروز در خدمت بسیاری از ارتشهای منطقه و استفاده گسترده از این سامانه ها در منطقه خاورمیانه، لزوم دارا بودن یک سامانه مقاومت پدافندی موثر را گوشزد میکند، اما چنین سامانه ای با چه وضعیتی روبروست و چگونه باید پاسخ بدهد؟
       


       
      فرض کنیم، در تهاجم یک روزه 8 ساعته، با هدف گشایش مسیر پدافند و بدست گرفتن آسمان ایران، ائتلاف مهاجم، اقدام به اجرای تهاجمی با مشخصات ذیل بنماید:
      - 4000 موشک کروز، در برد های مختلف، بدون خطا(فرض میشود، این تعداد موشکی هست که به هدف خواهد رسید)
      - اهداف عمقی و مرزی
      - شانس اصابت موشک های پدافندی در صورت رهگیری 75 درصد.
      مشاهده میکنید که با شلیک 4000 موشک پدافندی، تنها قادر به انهدام 3000 موشک کروز مهاجم خواهیم بود، و این به معنای اصابت دست کم 1000 موشک به هدف و مشغولیت 8 ساعته پدافند بر روی تعداد بسیار زیادی هدف خواهیم بود. با توجه به تصویر فوق این رقم حتی بیش از موشک هایی ست که در سال 2003 به عراق شلیک شده است. 
      آیا چنین حمله ای از نظر هزینه ای و لجستیک برای ائتلاف مهاجم دشوار خواهد بود؟
      - قیمت هر موشک تاماهاوک کلاس 4 که از آخرین و بیشترین حجم امکانات مسیریابی بهره میجوید، 1.87 میلیون دلار با نرخ شناور 2017 محاسبه شده است، بنابراین 4000 موشک حداکثر 8 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و این رقم حتی اگر به 10 یا 20 میلیارد دلار نیز برسد، با توجه بودجه نظامی کشورهایی مانند آمریکا و اعراب منطقه، همچنین تامین هزینه در چند سال مالی، رقمی دور از ذهن و دست نیافتنی نیست. هم اکنون نیز فقط دو کشور عربستان و امارات در حدود 1200 موشک کروز در اختیار دارند. اگر به دو کشور، سایرین چون ایالات متحده، فرانسه، انگلستان و ... اضافه شوند، مقدار 4000 موشک رقم کاملا دست یافتنی خواهد بود.
      - از نظر لجستیک نیز، با توجه به تعداد بسیار پایگاه های اجاره ای و تسخیری دشمن در منطقه، و گستردگی پهنه جغرافیایی مرزهای کشورمان، استقرار چنین موشک هایی فقط به ناوها محدود نمیشود، و تمامی پایگاه های زمینی میتوانند به عنوان محل پرتاب استفاده شوند، و میتوان این فرض را گرفت که طی سالهای اخیر این انبار سازی موشک های کروز صورت گرفته باشد و به زمان حمله موکول نگردیده است.
       
      هزینه مقابله؟
      - دفع موثر 4000 موشک بالستیک برای پدافند به تنهایی بسیار دشوار به نظر میرسد، و طبیعی ست که برای این منظور نمیتوان صرفا بر پدافند موشکی متکی بود. اگر خطای 0.75  برای پدافند را بپذیریم، به رقمی در حدود 5400 موشک پدافندی،مقدار بسیاری تجهیزات کشف و شناسایی و مقدار بالایی شانس نیاز است. فلذا عقلانه است که پایگاه ها و محل های شلیک دشمن پیش از اقدام یا در همان دقایق اولیه حمله شود (که این موضوع بحث این تاپیک نیست).
      - اخلال gps و حتی انهدام ماهواره های هدایت کننده نیز با توجه به تجهیزات مدرن ترکام و وجود عوارض طبیعی بسیار در ایران مزیتی در حدود بالابرد چند درصد خطا به سامانه های کروز وارد میکند. این میزان خطا را بدلیل عدم وجود اطلاعات کافی از کیفیت و دقت سامانه های مهاجم همچنین بروز پیشرفت های آینده باید فاکتور گرفت و به تنها به برخورد سخت پدافند متکی بود.
       
      با توجه به موارد فوق یک مجتمع پاسخ برای مقابله طراحی کنید، به نحوی که قادر باشد:
      - 100 درصد موج اول حمله که علیه پدافند و تجهیزات راداری ثابت است را از کار بی اندازد
      - 80 درصد کل موشک ها در موج های بعدی را منهدم کند
      - بعد از 8 ساعت تهاجم سنگین همزمان با انواع اخلال با دست خالی مواجه نشود.
      - اقدام سخت یا hard kill باشد.
      - این پاسخ در سامانه خلاصه شود. اقدامات غیر عامل نظیر استتار، تعدد و اخلال نادیده گرفته شود.
      - موج اول 800 موشک
      - موج دوم 1200 موشک
      - موج سوم 600 موشک
      - موج چهارم 1400 موشک
      - هر موج حمله 2 ساعت.
      - از همه مهمتر، سیستم بسیار ارزان و موثر باشد.
       

       
       
       
      دارایی کنونی پدافند موشکی ایران:

       
       
      با تشکر، از حضورتون در بحث
       
       
       
       
       
       
    • توسط zed
      نكاتي درباره توان موشكي عراق

      يكي از كميته‌هاي وزارت دفاع، كميته تهيه و توسعه موشك‌هاي دوربرد به رياست سرتيپ ستاد «صلاح التكريتي» متخصص رشته موشكي (توپخانه) بود. حاصل فعاليت اين كميته پيش از جنگ، توليد سه نوع موشك به نام‌هاي موشك حسين، موشك عباس و موشك عابد يا ژوئيه بود. اين موشكها با رايزنيها و مساعدت‌هاي فراوان يكي از شركت‌هاي فرانسوي به مرحله توليد رسيده بود. حتي هيأت فرانسوي به رياست «بيار موللر» چندين بار به وزارت دفاع عراق آمد و آزمايش هايي بر روي اين موشكها انجام داد. اين موشكها برخلاف ادعاي عراق، صد در صد توليد مشترك فرانسه و شوروي است. البته شايان توضيح است كه توان موشكي عراق ابتدا با موشك‌هاي «اسكاد» شوروي با برد سيصد كيلومتر تقويت و توسعه يافت، آنگاه عراقيها با استفاده از تكنولوژي و تجربيات روسها و فرانسويها اقدام به توليد سه موشك مزبور كردند كه من درباره ويژگي‌هاي هر يك از آنها توضيح مي‌دهم:

      1- موشك «حسين»
      برد اين موشك، 650 كيلومتر و وزن كلاهك جنگي آن، 500 كيلوگرم است. اين كلاهك هاي جنگي، حاوي مواد انفجاري خطرناكي است كه استفاده از آن در جهان ممنوع است. شعاع اصابت اين موشك حدود هزار متر محاسبه شده است.
      در طي‌ سال‌هاي 1984، 85 و 88 (1363، 64،67) با اين موشك، شهر تهران را مورد حمله قرار داديم. البته مناطق و شهرهاي مرزي مانند اهواز و آبادان نيز از تيررس اين موشكها در امان نبودند.
      سرتيپ ستاد «ثابت سلطان» مدير توپخانه اصرار داشت از اين موشك براي كوبيدن مناطق مسكوني استفاده كنيم. وقتي از او علت اين اصرار را پرسيدم گفت:‌بايد مناطق مسكوني را هدف موشك قرار دهيم تا سربازان ايراني مجبور شوند به فكر خانواده هايشان بيفتند و آنگاه براي جوياشدن از حال آنان به پشت جبهه بازگردند و جبهه را خالي كنند.
      گفتم: اما اين اقدام ما آنان را به ادامه جنگ مصمم‌تر خواهد كرد.
      جواب داد: هرگز! اين كار به نارضايتي آنان نسبت به دولتشان كه حاضر به قبول آتش بس نيست دامن خواهد زد.

      2- موشك «عباس»
      برد اين موشك حدود 850 كيلومتر، وزن كلاهك جنگي آن نزديك به 350 كيلوگرم و شعاع اصابت آن تقريبا 1500 متر است. اين موشك چندين بار براي حمله به تهران، اصفهان، تبريز، يزد و نيز بندرهاي ايرن مورد استفاده قرار گرفت.
      هربار كه اقدام به پرتاب اين موشك به سوي يكي از شهرهاي ايران مي‌كرديم صدام با خوشحالي با ما تماس مي‌گرفت و مي‌گفت:‌ آفرين به شما غيور مردان! شما تاريخ را رو سفيد كرديد! شما روي «قعقاع» و «سعد» را سفيد كرديد!»
      عدنان خيرالله وزير دفاع استفاده از موشك عباس به دليل برد بيشتر آن نسبت به موشك حسين تأكيد داشت. دو موشك عباس و حسين، از قدرت انفجار بسيار بالايي برخوردارند. مردم عراق، اين موشكها را «زلزله» مي‌نامند؛ زيرا در هنگام اصابت اشتباهي يكي از اين موشكها به يكي از پلها در «گرمة علي» در بصره، روستاي مجاور با خاك يكسان و پل، به طور كامل منهدم شد و حفره بسيار بزرگي ايجاد گرديد كه به دليل شدت انفجار، محل پل قابل شناسايي نبود.

      3- موشك عابد «ژوئيه»
      طول اين موشك، 25 متر، وزن آن 48 تن و داراي سه مرحله است. اين موشك كه با مشاركت فرانسه و چين ساخته شده، قادر است يك كلاهك جنگي را به وزن حدود پانصد كيلوگرم تا مسافت حدود 1500 كيلومتر حمل كند. تفاوت اين موشك با دو موشك قبلي اين است كه آن دو براي پدافند و موشك «عابد» براي هجوم ساخته شده است. از اين موشك براي حمله به تهران، اصفهان و شهرهاي مرزي اهواز، آبادان، خرمشهر و.... استفاده شده است.
      تصاوير گرفته شده توسط هواپيماهاي شناسايي، نشان دهنده حجم وحشتناك خسارات ناشي از انفجار اين موشك در اوايل و در طول جنگ بود. اين تصاوير كه به صورت فيلم‌هاي ويديويي، در معرض ديد دانشجويان دوره‌هاي 30و 44 دانشكده ستاد قرار گرفت، به قدري هولناك بود كه عده اي از آنان دچار افسردگي و بيماري‌هاي روحي و رواني شدند. همچنين نسخه‌هايي از اين فيلمها براي سران دولت‌هاي حاشيه خليج فارس- از جمله امير كويت، ملك فهد و شاه حسين- ارسال شد.

      ماهواره‌هاي جاسوسي
      مشكلي كه اين موشكها داشتند چگونگي هدايت و تصحيح مسير حركت آنها براي اصابت به هدف بود.
      ابتدا بايد به اين نكته اشاره كرد كه موشك، وسيله‌اي با يك كلاهك جنگي است كه در قسمت فوقاني آن قرار دارد و در موقع اصابت ابتدا اين كلاهك منفجر مي‌شود.
      تفاوت موشك با هواپيما در اين است كه موشك تنها يك بار مورد استفاده قرار مي‌گيرد و عمر آن با همان يك پرتاب به پايان مي‌رسد اما هواپيما مي‌تواند پروازهاي متعددي انجام دهدو در هر پرواز چندين تن بمب و كلاهك جنگي فرو ريزد. هواپيما همچنين ممكن است پيش از سرنگون شدن توسط دشمن ده ها حمله هوايي انجام داده باشد كه بدين رو در مقايسه با موشك‌هاي زمين به زمين، ارزانتر محسوب مي‌شود.
      ما در هنگام استفاده از موشك يا هواپيما براي بمباران مناطق مسكوني ايران به ميزان تأثيرگذاري آنها توجه داشتيم. به همين دليل منطقي به نظر نمي‌رسيد كه مثلا يكصد ميليون دلار خرج موشكي كنيم كه خسارات مادي آن به ارتش ايران معادل يك ميليون دلار تخمين زده مي‌شد؛ به خصوص باتوجه به اينكه موشك‌هاي زمين به زميني كه برد يكصد كيلومتر دارند بسيار گران تمام مي‌شوند. بايد توجه داشت كه اينگونه موشك‌هاي يك بار مصرف براي حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي ساخته شده اند؛‌ زيرا ارزش حجم انهدامي كلاهك هسته اي، صدها برابر ارزش موشك است. اما استفاده از اين موشكها به ويژه موشك هاي ميان برد براي حمل كلاهك‌هاي جنگي (كلاسيك)، كاري غيرعاقلانه است.
      به عنوان نمونه، قيمت يك موشك مدل «3-Df» از سري موشك‌هاي چيني فروخته شده به ما معادل چهل ميليون دلار بود. اين موشك در اصل براي اين طراحي شده است كه كلاهكي هسته‌اي با قدرت انفجاري 103 مگاتن (103 ميليون تن) مواد منفجره كلاسيك را حمل كند. اين موشك در آغاز جنگ براي حمله به شهر نوسود و تمامي شهرها ايران كه استحكامات بتوني داشتند مورد استفاده قرار گرفت.
      همانگونه كه گفته شد مشكل اينگونه موشكها چگونگي هدايت و تصحيح مسير حركت آنها بود اما بر اساس توافق عراق و دولت آمريكا در زمان رياست جمهوري كارتر و ريگان، قرار شد كه اين كشور به وسيله ماهواره‌هاي فضايي ما را در زمينه هدايت موشكها ياري دهد.
      از لحاظ فني اگر برد موشك بيش از سيصد كيلومتر باشد لازم است در طي حركت آن تا هدف مسير موشك دو يا سه بار تصحيح شود. اگر موشك بيشترين مسير خود را در داخل خاك خودي يا فضاي كشور دوست طي كند با فرمان‌هاي داده شده از ايستگاه‌هاي زميني يا هوايي موجود بر سر راه آن مسير خود را تصحيح مي‌كند؛ اما اگر بخش اعظمي از مسير موشك، در خاك دشمن باشد هدايت آن غيرممكن خواهد بود و تنها ماهواره‌هاي فضايي قادر به تصحيح خواهند بود.
      ما در طول جنگ حداكثر استفاده را از ماهواره‌هاي جاسوسي آمريكا در خليج فارس كرديم و به كمك آنها توانستيم حدود چهارصد موشك به طرف شهرهاي مرزي، مناطق مسكوني شهرهاي مختلف و يگان‌هاي عازم جبهه پرتاب كنيم.

      منبع :خبرگزاري فارس
      خاطرات سرلشكر عراقي«صبار فلاح اللامي»
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.