aryobarzan

سرنوشت غم انگیز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]با تبريك سال نو به همه اعضا محترم سايت
اولين مطلب را در سال جديد لود ميكنم
موفق باشيد




[size=24]نبرد شجاع دلان (ماجرایU549 )[/size]

در غروب 29 می 1944 در900 مایلی جنوب غربی پرتغال و حاشیه شرقی اقیانوس اطلس ِ زیردریایی U549 (تیپ IXC/40) در دومین ماموریت جنگی خود (بدون ثبت موفقیتی در كسب شکار ) با یک ناو گروه اسکورت امریکایی ( ناو گروه اسکورت شامل مجموعه کاملی از ناوچه های رزمی ِ ناو ِ نبرد ناو و ناو هواپیما بر است) رودررو و به ناچار درگیر می گردد.

قابل توجه آنکه در سالهای 44 و 45 به دلیل افزایش قابل توجه توانایی های ضد زیر سطحی متفقین نتیجه رویارویی انفرادی در پهنه اقیانوس با یک ناو گروه های اسکورت برای فرمانده و پرسنل زیر دریایی کاملا مشخص و محرز و مسلم بود آنها باید یا فرار ( با احتمال بسیار بالای شناسایی توسط یگانهای هوایی دشمن وتعقیب و نهايتا غرق ) را انتخاب و یا به ناچار سریعا تسلیم شده و جان خود را بی دلیل به خطر نمی انداختند( به سرنوشت مشابه U110 دچار می شدند ) و یا درگیر شده و مرگ شجاعانه را به تسلیم شدن ترجیح می دادند.

وسرانجام در لحظات محدود باقیمانده تیم فرماندهی U549 نبرد و مرگ دور از وطن و درژرفای تاریک اقیانوس را انتخاب کرده و کلیه خدمه در این راه باهم هم قسم شدند.

و بلافاصله با تصمیم فرمانده زیر دریایی کاپیتان Detlev Krankenhagen بدون فوت وقت ابتدا U549 در راستای حرکت ناو گروه به عمق 200 متری شیرجه رفته ومدتی را بصورت سکوت و سکون سپری کرده و سپس با توجه به محاسبه دقیق موقعیت و سرعت ناو گروه و سرعت زیر دریایی با شیب 30 درجه و از عمق 200 متری به سمت سطح حرکت کرده وضمن محاسبه دقیق در تعیین موقعیت با عبور از خط اسکورت ناو های محافظ گذشته و مستقیما وارد حلقه کشتی ها رزمی گروه میگردد (این حرکت بدور از تاکتیک جنگی زیر دریایی هاست و در حقیقت خودکشی عینی و سردادن غزل خداحافظیست)

وِ‌ در ساعت 20:13 ِ بلافاصله و بدون درنگ با قرار گیری در عمق 8 متری سطح آب و بالا بردن پریسکوپ خود با موفقیت سر گروه و کشتی فرماندهی یگان دریایی مزبور یعنی ناو هواپیما بر اسکورت USS Block Island را شناسایی و در خط آتش مستقیم اژدرهای خود قرار داده و قبل از آنکه فرصت عکس العمل را به مجموعه کشتی های رزمی مقابل بدهد در میان بهت و حیرت امریکایی ها ِ با شلیک 3 اژدر پی در پی به آن حمله مینماید که 2 تا از آنها به هدف اصابت کرده و باعث صدمه شدید به USS Block Island می گردد و بلا فاصله در سطح آب با گردش به چپ وبارگذاری سریع و مجدداژدرها ِ خود را آماده حمله ای دیگر کرده

و در ساعت 20:35 به ناو محافظ USS Barr با شلیک 3 اژدر پی در پی دیگر حمله می کند که یکی به هدف اصابت کرده و سرانجام هنگام غوص به عمق برای دوری از شلیک مستقیم توپها و خروج از حلقه محافظین جهت بار گذاری مجدد ازدرهای خود و تدارک حمله سوم هدف چندین حمله پی در پی و بی وقفه بمب های زیر آبی رزم ناو های دیگر گروه منجمله USS Eugene E. Elmore و USS Ahrens قرار گرفته و در زیر آب کاملا منهدم و با کلیه پرسنل شجاعش ( 57 خدمه و افسر ) غرق می گردد.


http://uboat.net/media/allies/warships/am/uss_block_island.jpg

http://uboat.net/media/allies/warships/am/uss_barr.jpg


اما این پایان ماجرا نبود زیرا ناو هواپیما براسکورت USS Block Island با تناژ 9.393 تن و توانایی حمل 24 هواپیما (2 اسکادران) ساعتی بعد بر اثر شدت آسیب های وارده به پهلو خوابیده وطی 6 ساعت غرق می گردد و تلاش خدمه براي حفظ و نجات آن و ترميم آسيب ديدگي ها بي نتيجه مي ماند و از مجموع 957 نفر خدمه 6 تا کشته و بقیه توسط ناوهای محافظ نجات یافتند .

ناو اسکورت USS Barr به تناژ 1.300 تن هم به شدت آسیب و از 212 خدمه آن 16 نفر کشته گردیدند که ناو مذکور پس از یدک و انتقال به بندری امن تا پایان جنگ از خدمت خارج و نهایتا در سال 1946 باز سازی گردیده و تا سال 1969 در خدمت نیروی دریایی امریکا باقی ماند.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/USS_Block_Island_%28CVE-21%29_leaving_Norfolk%2C_October_15%2C_1943.jpg/300px-USS_Block_Island_%28CVE-21%29_leaving_Norfolk%2C_October_15%2C_1943.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTco1MFJOelc1bWrTYRtM__W8EoDItOUTDJBdXBw5k-7ITIj9HvdQ

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSN3giYbSushEc6_anyoO8lV0bWNtyM8lgF9GGoyK8tK0E-cM6B

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIIbGOuGFewZCdLo7GlmHWzAq158XAjTV55jZZlTc6JuJJ6AD_

نکته پایانی اینکه USS Block Island تنها ناو هواپیما بر اسکورت غرق شده آمریکایی توسط زیر دریایی ها ی آلمان طی جنگ دوم جهانی میباشد و این در حالی بود که ناو گروه اسکورت هنگام حمله ِکاملا آماده و در شرایط کامل جنگی قرار داشته وبنا به گزارش فرمانده ناو گروه و فرمانده هان رزم ناو های همراه ِمتوجه حضور U549 در منطقه شده گردیده و فقط در حال شناسایی دقیق موقعیت مکانی جهت حمله با هواپیما های اژدر افکن خود و جلوگیری از فرار آن بودند.

همچنین قابل ذکر است ناو گروه مزبور تا قبل از این درگیری با همین تکنیک ورعایت اصل تعقیب و گریز چند ساعته ِ سابقه غرق موفق 6 زیردریایی (U220,U603,U709,U801,U1059) را در کارنامه خود داشته بود.

جمعبندی آنکه از دید فنی و تحلیل آکادمیک سرنوشت U549 ساعتی قبل از شروع ماجرا و درگیری ِحتمی و مشخص شده و راه فرار و گریزی از آن در پهنه اقیانوس آنهم در رقابت با ناو گروه مجهز امریکایی و امکانات و توانایی های رزمی هوایی ِ سطحی و زیر سطحی آن نبود و نهایتا چند ساعت بیشتر زندگی خدمه و پرسنل آن و این تعقیب و گریز ادامه می یافت (با توجه به تیپ زیر دریایی در بهترین شرایط حداکثر 17 ساعت بعد باید به سطح آب می آمد ) فقط آن چیزی که قابل محاسبه و اندازه گیری ریاضی و عددی نبود پیش بینی جسارت و شجاعت فرمانده و پرسنل U549 در استقبال از مرگ با عزت و افتخار بود که تاوان سنگینش را USS Block Island و فرمانده آن و اعتبار نیروی دریایی آمریکا پرداختند.

http://uboat.net/media/men/commanders/krankenhagen_detlev.jpg
Detlev Krankenhagen(1917-1944)




اقتباس و ترجمه از
http://www.uboat.net

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Block_Island_(CVE-21)

http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-549

ادامه دارد ......[/quote]

فقط از یه کارشون خوشم اومد اونم سلاخی آمریکایی ها بود icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پیرو موفقیت u549 در غرق ناو هواپیمابر اسکورت uss block island جهت اطلاع کاربران سایت عرض کنم که

آمریکایی ها در جنگ دوم در کل 6 ناو هواپیما بر و 6 ناو هواپیمابر اسکورت خود را با توانایی حمل 589 فروند هواپیما و تناژ مجموع 181.700 تن از دست دادند (غرق گردید)که شرح جزییات آن بر حسب لیست ذیل می باشد.

که سهم آلمانها از این خوان نعمت و سفره گسترده فقط همان مورد USS Block Island بود و زحمت غرق بقیه را نیروی دریایی امپراطوری ژاپن به تنهایی کشید.


[size=18]ناو هواپیمابر :[/size]

1-uss horent با توانایی حمل 90 فروند هواپیما و تناژ 26.000 تن غرق در 26 اکتبر 1942 در نبرد دریایی توسط نیروی دریایی امپراطوری

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/USS_Hornet_%28CV-8%29.jpg/300px-USS_Hornet_%28CV-8%29.jpg

2-uss lexingtont با توانایی حمل 91 فروند هواپیما و تناژ 36.000 تن غرق در 8 می 1942 در نبرد دریایی توسط نیروی دریایی امپراطوری

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/USS_Lexington.jpg/280px-USS_Lexington.jpg

3-uss princeton با توانایی حمل 45 فروند هواپیما و تناژ 13.000 تن غرق در 15سپتامبر 1942 در نبرد دریایی توسط نیروی دریایی امپراطوری

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/USS_Princeton_%28CVL-23%29.jpg/300px-USS_Princeton_%28CVL-23%29.jpg

4-uss wasp با توانایی حمل 76 فروند هواپیما و تناژ 19.000تن غرق در 15 سپتامبر 1942 توسط زیر دریایی J-19

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/USS_Wasp_%28CV-7%29.jpg/300px-USS_Wasp_%28CV-7%29.jpg

5-uss yorktown با توانایی حمل 90 فروند هواپیما و تناژ 25.000تن غرق در 7 ژوئن 1942 توسط زیر دریایی J-168

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/USS_Yorktown.jpg/300px-USS_Yorktown.jpg

6-uss Langley با توانایی حمل 34 فروند هواپیما و تناژ 11.500 تن غرق در27 فوریه 1942 در نبرد دریایی توسط نیروی دریایی امپراطوری

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/USS_Langley_%28CV-1%29.jpg/300px-USS_Langley_%28CV-1%29.jpg



[size=18]ناو هواپیمابر اسکورت :[/size]

1 -uss bismark sea با توانایی حمل 27 فروند هواپیما و تناژ 10.000تن غرق در 21 فوریه 1945 توسط حمله کامیکازها

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/USS_Bismarck_Sea_CVE-95.jpg/300px-USS_Bismarck_Sea_CVE-95.jpg

2-uss ommaney bay با توانایی حمل 28 فروند هواپیما و تناژ 7.800تن غرق در 4 ژانویه 1945 توسط حمله کامیکازها

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMWD7INe_225kYsHRb6IyMrk2Mx0tMhLeqg4NxWYUVvRJO9-PtiOufRTYk

3-uss gambier bay با توانایی حمل 28 فروند هواپیما و تناژ 7.800تن غرق در 25 اکتبر 1944 در نبرد دریایی توسط نیروی دریایی امپراطوری

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/CVE_73_Gambier_Bay.jpg/300px-CVE_73_Gambier_Bay.jpg

4-uss saint lo با توانایی حمل 28 فروند هواپیما و تناژ 7.800تن غرق در 25 اکتبر 1944 در نبرد دریایی توسط نیروی دریایی امپراطوری

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/USS_St._Lo_Cve63.jpg/300px-USS_St._Lo_Cve63.jpg

5-uss liscome bay با توانایی حمل 28 فروند هواپیما و تناژ 7.800تن غرق در24 نوامبر 1943 توسط زیر دریایی J-175

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/USS_Liscome_Bay_CVE56.jpg/300px-USS_Liscome_Bay_CVE56.jpg

و نهایتا
6-uss block island با توانایی حمل 24 فروند هواپیما و تناژ 10.000تن غرق در 29 می 1944 توسط زیر دریایی U549 آلمانها

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSswgR055PSF7aFwMKkLGgrlyAW-PyctBBQn7gUzjlhI0fe6eldbw


جمع بندی آنکه

الف : تمامی ناوهای هواپیما بر طی سال 1942 غرق شده اند و بعد از آن نه آمریکایی ها حاضر به دادن تلفاتی شدند و نه ژاپنی ها موفق به تکرار آن و چشیدن طعم شکار دیگری گردیدند( که این هم نشانه توانایی رزمی نیروی دریایی ژاپن در اوایل جنگ و سپس افول شدید آنها و هم نشانه توانایی قابل توجه آمریکایی ها در مدیریت نبرد های دریایی وتغییر وضعیت تاکتیکی آنها جهت کسب پیروزی های آتی است (بسیار بسیار مهم))

ب : آنکه 3 عدد از ناو های فوق طی نبرد Battle off Samar (یکی از بزرگترین نبردهای دریایی تاریخ معاصر) در دریای فیلیپین و طی روزهای 24 و 25 اکتبر 1944 غرق گردیده اند و جالب ترآنکه طی همین نبرد 3 ناو هواپیمابر اسکورت دیگر آمریکایی به شدت آسیب می بینند و این یعنی خروج از صحنه نبرد 6 ناو هواپیمابر طی 2 روز توسط ژاپنی ها که واقعا فوق العاده است.

نتیجه نبرد Battle off Samar با پیروزی تاکتیکی ژاپنی ها و پیروزی استراتژیک آمریکایی ها و تثبیت موقعیت فنی وجغرافیایی آنان به پایان می رسد
البته داستان این نبرد و تاثیر آن برموقعیت ژاپن در جنگ دریایی خود احتیاج به تفسیر و بررسی جداگانه ای دارد که از حوصله این بحث خارج است.

ج: آخرین مطلب آنکه علیرغم تلفات 12 فروندی کشتی های آمریکایی در این کلاس طی کل جنگ دوم جهانی باید بدانید که صنایع دریایی آمریکایی ها با توجه به دور بودن از صحنه نبرد و قدرت اقتصادی و علمی و نیروی کار عظیم خود با تولید افسانه ای 151 فروند(122 فروند ناو هواپیمابر اسکورت و29 فروند ناو هواپیمابر) طی 5 سال و قبل از پایان جنگ جهانی اجازه پدید آمدن هیچ خلایی را در طی جنگ در سازمان رزم دریایی آمریکا و همچنین فرصت نفس کشیدن به حریف سر سخت ژاپنی خود را ندادند.

اقتباس و ترجمه از

http://en.wikipedia.org/wiki/Escort_carrier

http://www.navsource.org/Naval/losses.htm#cv

ادامه دارد ......
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]باوجود خونخوار بودن هیتلر باز نمی دونم چرا ته قلبم دوسش دارم!! icon_eek
icon_wink[/quote]
هیتلر برای کشور خودش کم بزرگی ایجاد نکرد
اقتصاد ورشکسته آلمان بعد جنگ اول رو به بزرگترین قدرت نظامی دنیا تبدیل کرد ، طوری که وقتی هواپیماهای آلمانی برای بمباران لندن پرواز کردند آسمان لندن مانند روز های ابری تیره و تار شد

هیتلر اگر بعد از تصرف لهستان و اتریش و چک (vital space) اعلام پایان جنگ می کرد مطمئنا هیچکس حتی اعتراض هم نمی کرد
اما افزونه خواهی مایه نابودی او شد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من تایید یا رد نکردم
گفتم اقتصاد ورشکسته آلمان رو احیا کرد و آلمان رو نجات داد(میشه منکر این شد؟)

هرآدمی که بزرگ میشه(بد یا خوب) حتما مشخصه های ویژه ای داشته، شخصیت با صلابت و قدرت تصمیم گیری و اراده

یکی از این ظرفیت استفاده مثبت می کنه و دیگری منفی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جهت اطلاع بازديد كنندگان اين تايپيك عرض كنم

15 مطلب آماري و تحليلي در اين تايپيك توسط اينجانب قرارداده شده كه
كه از ميان مطالب فوق فقط 2 سوال توسط يكي از كاربران عزيز مطرح گرديده

لذا از علاقمندان انتظار ميرود جهت بالا بردن بار علمي و فني و اطلاعات عمومي تايپيك
نسبت به طرح موارد مبهم و مورد پرسش خود اقدام نمايند.
تا هم گفتگو جنبه دوطرفه و عمومي تري بيابد و هم جو موجود بار فني گرفته و باعث افزايش اطلاعات عمومي گردد.
با تشكر

منتظر هستم
بدرود....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کسی میدونه الان قدرت متوسط پیشرانه های زیردریایی ها چقدره؟

الان 700 و 800 اسب قدرت کامیون و ماشین سواری شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]کسی میدونه الان قدرت متوسط پیشرانه های زیردریایی ها چقدره؟

الان 700 و 800 اسب قدرت کامیون و ماشین سواری شده[/quote]

[size=24]در حال حاضر پر قدرت ترين پيشران زيردريايي[/size]

[size=18]در اختيار زيردريايي هسته اي روسي به نام آكوالا Akula (Акула) و نام ديگر تایفون Typhoon (در سازمان رزم ناتو ) ميباشد[/size]

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQs4olillwarVrekY7HvFMFh77Reo3UZ_bVRj1vxzXy0fbebSqZ8w

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQNGd0oRvEFTHqSf3dtgqrokqkf5zNvWSaUIXHYu8TxPg-dE7nE

كه داراي 2 راكتور هسته اي هريك به قدرت 254.800 و مجموع 509.600 اسب بخار به علاوه 2 توربين بخار هريك به قدرت 49.600 و مجموع 99.200 اسب بخار ميباشد

اما نكته جالب اينكه از ميان زيردريايي هاي ديزل -الكتريك ركورد پرقدرت ترين پيشران به يك زيردريايي جنگ دوم جهاني ميرسد

[size=18]و آن هم كسي نيست جز I-401 معروف و افسانه اي ژاپني ها [/size]

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTyxWw5fvBSYrsjIOX5rQFoCV1c2ZCA6xofizCxoh8-wUd3feQ1_A

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-sqRE4xBjZH9yywJxNiwwSYIIbAgJQr9sUbq3Mvc0bW-8-sMvrQ

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAAC4iWhlzIxIiXV8T6qnV2WlFNdXLdoEiVfWeXmjqmsORfpLA

با 4 موتور ديزل هركدام به قدرت 7.700 و مجموع 29.800 اسب بخار و 2 الكتريك موتور هريك به قدرت 2.400 و مجموع 4.800 اسب بخار


البته توجه داشته باشيد در نتيجه ظهور و استفاده راكتورهاي هسته اي در زيردريايي هاي بزرگ لزومي به استفاده از موتور هاي ديزل- الكتريك در آنها نيست و گرنه موتورها ديزل با قدرت بالاي 100.000 اسب بخار در حال حاضر مورد استفاده در صنايع دريايي و كشتي ها هستند.

همانند موتور Wartsila-Sulzer RTA96-C با قدرت 108.920 اسب بخار و وزن 2.300 تن ( توجه به وزنش داشته باشيد كه تقريبا 2 تاي وزن ناو جماران ماست)

http://cellar.org/2006/world-largest-diesel-engine.jpg

http://cellar.org/2006/diesel-cyldeck.jpg

http://cellar.org/2006/diesel-done.jpg



اقتباس و ترجمه از

http://en.wikipedia.org/wiki/Typhoon_class_submarine

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_submarine_I-401

ادامه دارد ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

جای تشکر دوباره از شما هست !

=====================
یک سوال

پشتیبانی از زیردریایی های آلمانی چطور صورت می گرفت ؟ آیا پشتیبانی در دریا صورت می گرفت وبا کشتیهای پشتیبان یا زیردریایی ها به بندر بر می گشتند؟
اژدرها و سوخت چطور به آنها می رسید ؟ وضعیت پشتیبانی پس از کشف انیگما چطور بود ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راست میگه این سوال سوال منم هست اما اینو میدونم که درسال 1943 امریکا و اینگلیس برای شکست دادن ناوگان زیر در یایی آلمان بنادر رو بمباران کردند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و عرض ادب

[quote]
پشتیبانی از زیردریایی های آلمانی چطور صورت می گرفت ؟ آیا پشتیبانی در دریا صورت می گرفت وبا کشتیهای پشتیبان یا زیردریایی ها به بندر بر می گشتند؟
اژدرها و سوخت چطور به آنها می رسید ؟ وضعیت پشتیبانی پس از کشف انیگما چطور بود ؟[/quote]

در ابتدا بيان توضيحي را ضروري ميدانم و آن اينكه

مزيت و ويژگي و خصوصيت ماموريت زير دريايي شامل محدوده اي زماني و مكاني مي گردد كه خارج از توانايي حفاظت يگانهاي رزمي هوايي و سطحي نيروهاي خودي ميباشد
و اين يعني انجام عمليات محوله بدون چشم داشت و انتظار پشتيباني مستقيم يا غير مستقيم(مگر آنكه چنين امكاني از قبل برايش برنامه ريزي شده و جزيي از ماموريت باشد)
درنتيجه بايد هرنوع مشكل پيش بيني شده يا نشده اي اعم از فني يا انساني و يا اقليمي توسط درايت فرمانده و توانايي پرسنل رفع و رجوع گردد و در غير اينصورت در بدترين حالت جهت جلوگيري از دستيابي دشمن به ادوات و تجهيزات نسبت به تخريب و غرق عامدانه آن اقدام كرد.(در اينجا حفظ جان و سلامتي پرسنل و خدمه در اولويت دوم قرار ميگيرد)

در نتيجه با اندكي تامل و بررسي متوجه تفاوت هاي عمده به سرانجام رساندن عملياتي موفق توسط يگانهاي زير سطحي با ماموريتهاي زميني يا هوايي مي گرديد.


و اما در پاسخ به چگونگي پشتيباني پيش بيني شده در ماموريت ها

آلمانها از هواپيما هاي آب نشين دونير و هنكل براي تبادل محموله هاي سبك (شامل دستورالعملهاي مكتوب نظامي -مراسلات پستي خدمه-دارو و انتقال بيماران و مصدومين در صورت مقدورات) و از هواپيما هاي بمب افكن دورپرواز خود مانند فوكه ولف FW200 و me 110 و He111 و He 177 و .. جهت فرو ريختن آذوقه درصورت نياز فوري و ضروري در اقيانوس ها استفاده ميكردند.

و حتي سابقه پشتيباني با رزم ناو واستتار با ظاهر كشتي باري وتجاري و احتزاز پرچم هاي جعلي نيز بصورت موردي دريغ نكرده اند (هر چند بسيار خطرناك بوده است)

اما بصورت سازماني از دو تيپ زير درياي پشتببان XIV و VIIF جهت حمل سوخت و تجهيزات سنگين و اژدر ها استفاده مي كرده اند كه درآينده توضيح دقيق تري درباره مشخصات فني و تعداد عملياتي آنها خواهم داد.

البته علاوه بر مورد فوق بايد تعدادي زيردريايي تغيير كاربري يافته از تيپ هاي ديگر جهت پشتيباني را هم نامبرد مانند U-180 و U-195 از تيپ IXD با توانايي حمل 252 تن تجهيزات

در رابطه با ماشين انيگما و لو رفتن كدها پس از سال 1941 وضعيت پشتيباني هرروز بد وبدتر ميشد بخصوص آنكه تعداد زيردرياييهاي پشتيبان محدود و با غرق چندتا از آنها نيروي دريايي آلمان مجبور شد محدوده عملياتي زير دريايي هاي خود را كاهش داده و يا يا به مسوليت و اختيار فرماندهان همان يگانها محول كند .


جمعبندي آنكه اگر زير دريايي هاي مذكور دچار نقصان يا آسيب فني سنگين در زير آب يا روي آب شده كه مانع از غوص به عمق(در صورتيكه در سطح بودند) و يا آمدن به سطح آب (وقتي در عمق بودند) و يا عدم توانايي حركت و رسيدن به بندري امن ميگرديد هيچ پشتيباني مسجل و قطعي در بازه زماني تنظيم شده اي با هدف نجاتشان وجود نداشت و خدمه مجبور به غرق خودخواسته زير دريايي با پرسنل يا بدون پرسنل ميگرديدند.(بزرگترين كابوس خدمه زير دريايي مردن هنگام نبرد نيست بلكه آسيب ديده گي يا نقص فني در زير آب است كه باعث زنده بگور شدنشان و يا تصميم گيري درباره اقدام به مرگ دستجمعي خود و همقطارانشان بصورت خود خواسته ميباشد )

اقتباس و ترجمه از
http://www.uboat.net
ادامه دارد ......
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معرفي كلاس Long Range boats

[size=22]تیپ IXD :[/size]

http://uboat.net/media/boats/types/ixd_2d.gif

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDAGXX0iFax4r7R2KJ9M4JLRT21ZxLeW3dRoUaRMRNe4-BNv9bow

تعداد تولیدی 30 عدد به نامهای
U-177, U-178, U-179, U-180, U-181, U-182, U-195, U-196, U-197, U-198, U-199,
U-200, U-847, U-848, U-849, U-850, U-851, U-852, U-859, U-860, U-861, U-862,
U-863, U-864, U-871, U-872, U-873, U-874, U-875, U-876.

تاریخ تولید 1940 الی 1944

مشخصات :
کلاس: رزمی دریایی(برد بلند)
وزن : 2150 تن
طول : 87.6 متر
قطر : 6.9 متر
ارتفاع : 10.2 متر
قدرت : 4400 اسب بخار روی آب و 1000 اسب بخار زیر آب
سرعت : 19.2 گره دریایی روی آب و 6.9 گره دریایی زیر آب
برد عملیاتی :23700 مایل با سرعت متوسط 12 گره دریایی روی آب و 57 مایل با سرعت 4 گره دریایی زیر آب
دریچه پرتاب اژدر :4 عدد در سینه و 2 عدد در پاشنه (24 عدد ظرفیت )
توانایی مین ریزی :دارد با توانایی حمل 48 الی 66 عدد
توپ دکل :2 عدد ( 105 میلیمتری روبه جلو و 45 میلیمتری رو به عقب با مهمات مخصوص و ضد کشتی)
توپ ضد هوایی : 1 عدد با کالیبر متفاوت
خدمه : 55 تا 63 نفر
حداکثر عمق عملیاتی :230 متر

از مجموع 30 زیر دریایی فوق 3 عدد در لیست گم شده ها می باشد ( U180,U196,U851) و 3 عدد(,U862 195U181 ,U) به خدمت نیروی دریایی ژاپن درامدند و 4 عدد ( U178 ,U852 ,U872 ,U876) هم قبل از پایان نهایی جنگ از خدمت خارج شدند و4 عدد ( U861,U873,U874,U875) هم پس از اعلام بیانیه تسلیم بی قید وشرط در محل ماموریت خود تسلیم متفقین شدند و اما باقیمانده آنها به تعداد16 زیر دریایی در حین عملیلت جنگی غرق شدند .

در کل 16عدد از زیردریایی های فوق موفق به غرق تعداد 99 کشتی با تناژ مجموع 578.475 تن گردیدند.

موفق ترین زیردریایی این تیپ U181 با آمار27 شکارطی 4 ماموریت جنگی با تناژ مجموع 138.779 تن میباشند که قبل از ورود به نیروی دریایی امپراطوری ژاپن کسب کرده بود و اگر تحویل ژاپنی ها نمی شد مطمئنا آمار خودش را بهبود می بخشید.

و ناکام ترین آنها U872,U876 می باشند که در بدون انجام عملیات جنگی و کسب ِحداقل افتخار ورود به نبرد از صحنه خارج شدند.

همچنین U874,U875 در دوره تمرین آزمایشی به دلیل اعلام تسلیم بلاشرط آلمان در محل ماموریت خود به صورت نو و آکبند تسلیم متفقین شدند و در همان سال 1945 هم هردو طی عملیات معروف Operation Deadlight منهدم گردیدند .


از نکات قابل توجه دیگر اینکه 10 زیر دریایی در اولین ماموریت رزمی و 4 زیر دریایی در دومین ماموریت خود تسلیم ِ ناپدید ِ از خدمت خارج و یا توسط متفقین غرق شده اند (دقیقا یک سوم).

همچنین U180,U195 در سال 44-1943 با حذف تیوب های اژدر تبدیل به زیر دریایی پشتیبان با توانایی حمل 252 تن بار گردیدند.

و آخرین مطلب اینکه این تیپ دور بردترین زیر دریایی آلمانی و از دوربرد ترین ها در عصر خودش بوده و هنوز هم ساخت چنین زیر دریایی بعد از 70 سال با چنین حجم و تناژ و بردی نیاز به توانایی علمی و صنعتی درخور توجهی دارد البته دوباره تاکید می کنم "از دورد بردترین ها" و نه شماره یک و بهترین ِ زیرا در رقابت با حریف قهار ژاپنی خود در کلاس I-401 ِ از نظر برد نهایی عملیاتی چیزی در حدود 13.000 مایلی کم می آورد.


http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRROBX8jqSUDTExN8SmKp06fvggbdlE58ybh4vKlqzTyJhHjyuL

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT2U9qifG9aVYk0pM7PfnqLTu5FsJ4q9ZvkdZEkoWoI-hyfwZ4CpA

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSWlxYui9KbE_l5hgUhqfl1eG4KOYqUCCb-JReQ41fmyMRaurQ8NQ


اقتباس و ترجمه از
http://www.uboat.net

ادامه دارد ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.