reformist

بالگرد تهاجمی کاموف- 50 کوسه سیاه ( Ka-50/Black Shark)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام به خدمت دوستان

(مقاله ای در مورد Ka-50 برای دوستان تهیه کرده ام که در خدمت شما میگزارم .امیدوارم که از خواندنش لذت ببرید.)(ReFoRmIsT )


تصویر

توپ:

مجموعه توپ متحرک نصب شده بر روی KA-50 از نمونه NPPU-80 می باشد که مسلح به توپ 30

میلیمتری خودکار 2A42 با توانایی شلیک به انواع اهداف هوایی, زمینی و دریایی است . حرکت توپ با کمک

سامانه هیدرولیکی اصلی بالگرد انجام می شود .پیشینه زاویه انحراف توپ نسبت به خط افق از +30 تا -37

درجه میباشد . شلیک توپ را میتوان هم در هنگام حرکت (با کمک سامانه اشکوال V ) و هم در حالت ثابت

(هدفگیری از طریق نشانگر نصب شده بر روی شیشه جلوی بالگرد ) انجام داد .



برجک نصب توپ در سمت راست بالگرد و در نزدیکی مرکز ثقل قرار داده شده است که تاثیر شلیک گلوله بر

سازه را به حداقل می رساند و دقت شلیک را بالا می برد . خودکار سازی توپ بر پایه اصل استفاده از گازهای

خروجی حاصله از شلیک میباشد . تغذیه توپ به ضورت قطار فشنگی دو طرفه انجام می شود . مهمات در دو

جعبه جاسازی می شود که در جعبه جلویی 240 گلوله نفوذ کننده به زره و رسام ودر جعبه عقبی 230 گلوله

ترکشزا –انفجاری – اتشزا قرار میگیرد تا انتخاب مهمات متناسب با نوع ماموریت اسان تر شود . سامانه هدایت و

کنترل توپ , نرخ اتش انرا در دو حالت تنظیم میکند : شلیک رگباری (550 تا 600 گلوله در دقیقه ) و یا شلیک

نیمه رگباری (3500 گلوله در دقیقه با ایجاد وقفه خودکار پس شلیک هر 10 تا 20 گلوله ).



بر روی اویزگاه داخلی بالهای بالگرد نیز می توان غلافهای UPK-23-250 را نصب کرد که در هر کدام از انها

یک توپ 23 میلیمتری GSH-23L با گنجایش 250 گلوله قرار میگیرد . این توپ از نظر کارایی و دقت شلیک

به اهداف زمینی از 2A42 برتر است اما به دلیل سرعت بالاتر شلیک (تا 3400 گلوله در دقیق )می توان از ان

به عنوان یک جنگ افزار ضد اهداف مانور پذیر نیز استفاده کرد.
تصویر
تصویر

قدرت بمباران :

این بالگرد از قابلیت پرتاب بمب نیز برخوردار است .جنگ افزارهای ویژه بمب باران روی چهار غلاف BDZ-UV در اویزگاههای بال بالگرد نصب میشوند . غلافها دارای یک سامانه یکپارچه ویژه بلند کردن

بارها با جرثقیلهای دستی میباشند . که امکان بلند کردن تسلیحات , تجهیزات تعمیر و نگهداری و مخازن سوخت با بیشینه وزن 500 کیلو گرم را بدون نیاز به تجهیزات . حمل و نقل فرودگاهی فراهم میاورد .


غلاف بمبهای سبک KMGU برای جا دادن و پرتاب پی در پی 8 بمب با سرهای جنگی انفجاری , ترکشزا و اتشزا , بمبهای ضد تانک مین های هوایی در نظر گرفته شده است . هر بالگرد Ka-50 از

توانایی حمل 4 عدد از این غلافها برخوردار میباشد.


موشکهای هدایت شونده :

مجموعه موشکهای هدایت شونده Ka-50 شامل 12 تیر موشک 9A4172 با سامانه هدایت لیزری می شود . موشک هئایت شونده ویخر از غلافهای پرتابگر UPP-880

پرتاب میشود که بر روی دو اویز گاه بیرونی بالها نصب میشوند و هر یک شش تیر موشک را در بر می گیرند . پس از شلیک , برای حفظ موشک در میدان دید سامانه هدفگیری , بدون نیاز به تغییر

ارتفاع بالگرد , امکان کج کردن UPP-880 به میزان 12 درجه به سمت پایین را فراهم می اورد .

تصویر


جنگ افزارهای هدایت ناپذیر :

مجموعه موشکهای هدایت ناپذیر بالگرد شامل چهار واحد راکت انداز B-8V20A یا B-B13L5 می شود . هر واحد B-8V20A میتواند تا 20 راکت 80 میلیمتری S8 از نمونه های گوناگون و با انواع سرهای

جنگی (شکل دار-نفوذ کننده-انفجاری – ترکشزا- اتشزا و دارای خرج های پیکان شکل و....) مسلح شود . در حالی که B13L5 تا 5 تیر راکت 122 میلیمتری S13 با سر جنگی نفوذ کننده , شکل دار و

انفجاری را در بر میگیرد . پرتاب راکت از B-8V20A به طور همزمان از هر دو پرتابگر سمت چپ و راست بالگرد و به صورت ده تایی (در B-13L5 به صورت 5 تایی )یا 5 تایی (در B-13L5 به صورت 2 تایی ) و

یا در حالت تک تیر انجام میشود .


ادامه دارد ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ادامه مقاله :

الگوریتم رزمی :

پیچیده ترین و مشکل ترین مرحله عملیات رزمی , مرحله جستجو هدف وشلیک جنگ افزار است. جستجوی اهداف در بالگرد Ka-50 با کمک هدفگیری بیرونی انجام میشود که میتواند بالگرد های

شناسایی , تک منظوره , رزمی و دیگر انواع تجهیزات هوابرد یا زمینی را تشخیص دهد . پس از دریافت سیگنال هدفگیری , سامانه داخلی وظیفه هدایت بالگرد بسوی هدف و نمایش مداوم تغییرات

ایجاد شده در پارامترهای پروازی هدف بر روی نمایشگر شیشه جلوی کابین را بر عهده میگیرد . در این حالت, خلبان می تواند هدایت بالگرد بسوی هدف را در حالت خودکار و با تکیه بر رایانه های

داخلی و یا بصورت نیمه خودکار تنظیم کند که در حالت نیمه خودکار وی تنها باید از برخورد بالگرد به زمین جلوگیری نماید . در فواصل فراتر از میدان دید , خطوط دید سامانه تلویزیونی (اشکوال v ) یه طور

خودکار در مسیر نقطه برخورد با هدف محاسبه شده توسط رایانه های بالگرد قرار میگیرد .

اما وقتی هدف در محدوده دید چشمی خلبان قرار گرفت , وی می تواند با کمک سامانه هدفگیری نصب شده بر روی کلاه خلبانی خود , خط دید (اشکوالV ) را در جهت هدف قرار دهد و میدان دید

سامانه را نیز محدود تر کرده وبر روی هدف متمرکز نماید تا امکان تشخیص نوع هدف فراهم شود .



تصویر


در حالت پردازش , خلبان پس از تشخیص نوع هدف , می تواند دوباره میدان دید سامانه را به حالت اولیه باز گرداند .وقتی دوست یا دشمن بدون هدف نیز مشخص شد , تصمیم نهایی برای حمله به ان

اتخاذ شده و نوع جنگ افزار تعیین می گردد . در صورت انتخاب موشکهای هدایت شونده یا توپ , خلبان با استفاده از تجهیزات نصب شده بر روی دسته هدایت بالگرد و یا سوییچ روی اهرم (گاز – گام )

وضعیت علامت هدفگیری سامانه ET-23MV را به گونه ای تنظیم می کند که بر روی هدف قرار بگیرد و سپس دکمه قفل را فشار می دهد . همرمان, مسافت یاب لیزری , فاصله بالگرد تا هدف را نیز

مشخص میکند .

سامانه خودکار تلویزیونی , وضعیت کلی سامانه را تنظیم می کند و وظیفه انجام پشتیبانی های بعدی را نیز بر عهده می گیرد (در صورت انتخاب موشگهای هدایت پذیر زاویه محل هدف

برای UPP-800 مشخص می شود ) وقنی بالگرد به فاصله مناسب به هدف رسید بر روی نمایشگر شیشه جلوی کابین و سامانه ET-23MV یک سیگنال اجازه شلیک صادر می شود . در صورتی که
فاصله تا

هدف خیلی کم بوده و امکان برخورد ترکس به خود بالگرد وجود داشته باشد , سیگنال توقف اتش ظاهر می شود .اگر خلبان تصمیم بگیرد از موشکهای هدایت پذیر استفاده کند , لزوما اهداف رادر

میدان دید سامانه هدف گیری داشته باشد . وی همواره جهت حرکت بالگرد را با توجه به خطوط دید (اشکوالV ) بر روی نمایشگر جلوی کابین تنظیم نماید . در غیر این صورت . سامانه پرتاب موشک

قفل شده وسیگنال صدور اجازه پزواز صادر نمی شود .

پس از شلیک موشک , خلبان باید باز هم بالگرد را در محدوده زوایای انحراف خط دید سامانه اشک وال V قرار دهد .اگر سامانه هدایت تلویزیونی بالگرد به هر دلیلی هدف را از دست بدهد , می توان با

استفاده از دسته هدایت , وضعیت وضعیت علامت هدفگیری را تصحیح نمود و دوباره هدف را در محدوده دید سامانه هدفگیری تلویزیونی قرار داد. پس از پایان پرواز موشک ,سامانه های اشکوال V و

UPP-800 بطور خودکار در حالت صفر تنظیم می شوند .در صورت تصمیم به شلیک توپ , خلبان نوع مهمات مدنظر خود , نرخ اتش و تناوب شلیک را تعیین می کند . اگر شلیک در حالت خودکار قرار داده

شود , در صورت انتخاب توپ متحرک, (کمترین نرخ اتش و تناوب شلیک پایین , و در صورت انتخاب توپ ثابت) بالاترین نرخ اتش وتناوب شلیک مورد استفاده قرار می گیرد چرا که رد این حالتها نسبت

کارایی شلیک به مصرف مهمات به مطلوبترین حد خود می رسد. در حالت شلیک از توپ متحرک , سامانه هدایت تلویزیونی بالگرد وظیفه هدایت توپ را بر عهده می گیرد ,ضمن اینکه امکان تصحیح

وضعیت توسط خلبان و با کمک نشانگر هدفگیری نیز وجود دارد . در این حالت , بالگرد باید در محدوده زاویه انحراف توپ که بر روی نمایشگر جلوی کابین و سامانه ET-23MV نشان داده میشود ,هدایت

می شود .در صورت شلیک از توپ ثابت و یا شلیک راکتهای هدایت ناپذیر , پس از تشخیص هدف و اندازه گیری فاصله بالگرد تا ان , هدفگیری با کمک علاامت نشانه روی نمایشگر جلوی کابین انجام

می پذیرد وتصحیحات لازم بطور خودکار انجام میشود . البته Ka-50 دارای حالت بکار گیری جنگ افزار در صورت از کار افتادن دیگر سامانه ها ی بالگرد نیز می باشد که در این حالت می توان حتی در

صورت از کار افتادن دیگر سامانه های بالگردها توپ ثابت و راکتهای هدایت ناپذیر را با استفاده از علامت نشانه روی نمایشگر جلوی کابین انجام داد . بدیهی است که موارد شرح داده شده تنها نگاهی

کلی به عملکرد سامانه های جنگ افزاری کوسه سیاه کاموف بوده است , اما به هر ترتیب می تواند تصویر کلی از روشهای کاری این سامانه ها را در اختیار خواننده قرار دهد .

پایان

(REFORMIST)

منبع : AIR INTERNATIONAL

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر مقاله جالبی بود. این بالگرد برای ماموریتهای ضربتی و سرعتی بسیار مناسب است و یه چیزی در کلاس کبری های خودمون هست ولی با ورود میل-28 این بالگرد آینده روشنی ندارد! :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هلیکوپتر تهاجمی کاموف 50(black shark)با کد انتخابیHokum Aیکی از بهترین هلیکوپترهای شناخته شده در جهان است.این هلیکوپتر در قالب دو گونه طراحی گشته که نوع 2سرنشینه آن (کاموف 52) به (Alligator) و با کد انتخابیHokumBموسوم است.این هلیکوپتر توانای روسی قابلیت حمله به اهداف زمینی و هوایی مختلف را در ساعات مختلف شبانه روزراداراست.

حداکثر سرعت لول کاموف 310 کیلومتر بر ساعت بوده و از برد رزمیی برابر 460كیلومتر برخوردار است. کاموف توسط دفتر طراحی در روسیه طراحی گشته و از دو موتور توربوشفت کلیموف (تی وی 3-117 وی ام آ) هر کدام به قدرت2200شفت اسب بخار برای تولید نیروی تراست خود بهره می برد.این موتورها در دوسمت بدنه هلیکوپتر واقع شده و این امر بقاپذیری بالایی به این هلیکوپتر بخشیده است.این هلیکوپتر می تواند حدود2تن انواع تسلیحات شامل موشک های ضدتانک ،راکت های غیرهدایت شونده در کالیبرهای مختلف،موشک های هوا به هوا و انوع بمب ها را در چهار محل زیر دو بال کوچک نصب شده در وسط حمل کند.که از مهم ترین موشک های آن می توان به Vikhrشاره داشت.

اين موشک هدایت لیزری مافوق صوت ضدتانک در دو محل نصب زیر بال به تعداد 12 عدد حمل می شود.که از کارایی های آن به هدف گیری دور برد از فاصله هشت کیلومتری و دقت آن اشاره داشت این هلیکوپتر همچنین مجهز به یک توپ30میلیمتری با برد چهار كيلومتر است.كاموف كا-50يک هلیکوپتر کاملاً آکروباتیک بوده و قابلیت انجام انواع مانورها مانند رول فانل و لوپ را داراست.قطر روتور اصلی این هلیکوپتر 14.5 متر بوده در حالیکه درازای هلیکوپتر مقداری نزدیک به 15.9 متر است.ارتفاع خود هلیکوپتر حدود 5 متر می باشد.لازم به ذکر است کاموف کا50 نخستین هلیکوپتر عملیاتی جهان مجهز به سیستم اجکت یا پرتاب صندلی خلبان بوده که خلبان را قادر می سازد در تمامی ارتفاعات و سرعت ها از این سیستم بهره برد.

سیستم اویونیک پروازی این هلیکوپتر نیز به انواع سیستمهای ناوبری اینرسیالی ،(آی ان اس)خلبان اتوماتیک و سیستم هد آپ دیسپلی (اچ یو دی)یا نمایشگر مربوط به هدفگیری و سایر اطلاعات که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده مجهز است.وزن هلیکوپتر در حالت عادی یا وزن خام آن برابر 7.692 کیلوگرم است که در هنگام تیک-آف متعادل به9.800 کیلوگرم رتقا یافته و پس از تیک-آف پایانی حداکثر وزن برخاست، به 10.800 کیلوگرم می رسد.
روتورهای این هلیکوپتر طوری طراحی شده که برخلاف هم چرخش می کنند و قابلیت هایی مانند قابلیت پرواز ساکن در ارتفاع 4000 متری و نرخ صعود ده متر بر ثانیه ، قابلیت انجام مانور و چابکی فوق العاده حتی در سرعت های بالا،تقلیل تاثیر اغتشاش هوا و باد ،کاهش علائم راداری و صوتی و افزایش قدرت به میزان ده تا پانزده درصد را به این هلیکوپتر چابک بخشیده است.

ناگفته نماند شرکت های (سکستانت)و (تامسون)از فرانسه نیز در ساخت سیستم های اویونیکی این هلیکوپتر با کاموف همکاری گسترده ای داشته اند.هلیکوپترهای کا-50 و کا-52 در هشتاد و پنج درصد قطعات مشترکند هرچند اضافه شدن سیستمهای چندمنظوره موجب افزایش وزن و در نتیجه کاهش عملکرد پروازی کا-52 نسبت به کا-50 شده ،ولی در کل مزیت خود را نسبت به رقبای همطراز خود حفظ کرده است و از این حیث نه تنها جزو بهترین بالگردهای روسی، بلکه در زمره برترین بالگردهای تهاجمی-تدافعی و درکل عملیاتی جهان قرار می گیرند.
[[/img]تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هلیکوپتر تهاجمی کاموف 50(black shark)با کد انتخابیHokum Aیکی از بهترین هلیکوپترهای شناخته شده در جهان است.این هلیکوپتر در قالب دو گونه طراحی گشته که نوع 2سرنشینه آن (کاموف 52) به (Alligator) و با کد انتخابیHokumBموسوم است.این هلیکوپتر توانای روسی قابلیت حمله به اهداف زمینی و هوایی مختلف را در ساعات مختلف شبانه روزراداراست.

تصویر

حداکثر سرعت لول کاموف 310 کیلومتر بر ساعت بوده و از برد رزمیی برابر 460کیلومتر برخوردار است. کاموف توسط دفتر طراحی در روسیه طراحی گشته و از دو موتور توربوشفت کلیموف (تی وی 3-117 وی ام آ) هر کدام به قدرت2200شفت اسب بخار برای تولید نیروی تراست خود بهره می برد.این موتورها در دوسمت بدنه هلیکوپتر واقع شده و این امر بقاپذیری بالایی به این هلیکوپتر بخشیده است.این هلیکوپتر می تواند حدود2تن انواع تسلیحات شامل موشک های ضدتانک ،راکت های غیرهدایت شونده در کالیبرهای مختلف،موشک های هوا به هوا و انوع بمب ها را در چهار محل زیر دو بال کوچک نصب شده در وسط حمل کند.که از مهم ترین موشک های آن می توان به Vikhrشاره داشت.


تصویر

این موشک هدایت لیزری مافوق صوت ضدتانک در دو محل نصب زیر بال به تعداد 12 عدد حمل می شود.که از کارایی های آن به هدف گیری دور برد از فاصله هشت کیلومتری و دقت آن اشاره داشت این هلیکوپتر همچنین مجهز به یک توپ30میلیمتری با برد چهار کیلومتر است.کاموف کا-50یک هلیکوپتر کاملاً آکروباتیک بوده و قابلیت انجام انواع مانورها مانند رول فانل و لوپ را داراست.قطر روتور اصلی این هلیکوپتر 14.5 متر بوده در حالیکه درازای هلیکوپتر مقداری نزدیک به 15.9 متر است.ارتفاع خود هلیکوپتر حدود 5 متر می باشد.لازم به ذکر است کاموف کا50 نخستین هلیکوپتر عملیاتی جهان مجهز به سیستم اجکت یا پرتاب صندلی خلبان بوده که خلبان را قادر می سازد در تمامی ارتفاعات و سرعت ها از این سیستم بهره برد.

تصویر
سیستم اویونیک پروازی این هلیکوپتر نیز به انواع سیستمهای ناوبری اینرسیالی ،(آی ان اس)خلبان اتوماتیک و سیستم هد آپ دیسپلی (اچ یو دی)یا نمایشگر مربوط به هدفگیری و سایر اطلاعات که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده مجهز است.وزن هلیکوپتر در حالت عادی یا وزن خام آن برابر 7.692 کیلوگرم است که در هنگام تیک-آف متعادل به9.800 کیلوگرم رتقا یافته و پس از تیک-آف پایانی حداکثر وزن برخاست، به 10.800 کیلوگرم می رسد.

روتورهای این هلیکوپتر طوری طراحی شده که برخلاف هم چرخش می کنند و قابلیت هایی مانند قابلیت پرواز ساکن در ارتفاع 4000 متری و نرخ صعود ده متر بر ثانیه ، قابلیت انجام مانور و چابکی فوق العاده حتی در سرعت های بالا،تقلیل تاثیر اغتشاش هوا و باد ،کاهش علائم راداری و صوتی و افزایش قدرت به میزان ده تا پانزده درصد را به این هلیکوپتر چابک بخشیده است.

تصویر
ناگفته نماند شرکت های (سکستانت)و (تامسون)از فرانسه نیز در ساخت سیستم های اویونیکی این هلیکوپتر با کاموف همکاری گسترده ای داشته اند.هلیکوپترهای کا-50 و کا-52 در هشتاد و پنج درصد قطعات مشترکند هرچند اضافه شدن سیستمهای چندمنظوره موجب افزایش وزن و در نتیجه کاهش عملکرد پروازی کا-52 نسبت به کا-50 شده ،ولی در کل مزیت خود را نسبت به رقبای همطراز خود حفظ کرده است و از این حیث نه تنها جزو بهترین بالگردهای روسی، بلکه در زمره برترین بالگردهای تهاجمی-تدافعی و درکل عملیاتی جهان قرار می گیرند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام


در این بخش سعی به گردآوری اطلاعاتی جامع در مورد بالگرد Ka-50 شده که در نوع خود یک بالگرد بی نظیر است و جزو بهترین بالگرد های تهاجمی در جهان قرار می گیرد .
Ka-50 نام بالگرد پیشرفته تهاجمی روسی است که با اسم کاموف هم شاخته می شود . این بالگرد تهاجمی در سال 1980 توسط کمپانی Arseniev طراحی شد و در سال 1995 رسما وارد نیروی هوایی روسیه شد . این بالگرد به نوع های متعددی تقسیم می شود . از نمونه های این بالگرد می توان
Ka-50N و Ka-50Sh و همچنین Ka-52 را نام برد . بالگرد Ka-52 نمونه بهینه سازی شده ی بالگرد Ka-50 است که تحولات زیادی در ان روی داده است . برای مثال سیستم RET82 که قدرت در هدف گیری را افزایش می دهد . از دیگر تغییراتی که در این بالگرد روی داده است بدنه است . در نمونه Ka-52 دماغه بالگرد کمی از بالگرد Ka-50 کوچک تر است . لازم بهذکره که این بالگرد اولین بالگرد تهاجمی در جهان بود که خلبان قادر بود از اجکت استفاده کند .
تصویر
تصویر
موتور ها و سیستم های جنگ افزاری
این بالگرد از دو موتور تورشفت کلیموف بهره می گیرد که می توان گفت قدرتی معادل 2200شفت اسب بخار دارند . هدف اصلی از ساخت چنین بالگردی را مقابله با اهداف زمینی و هوایی بود که این بالگرد به خوبی توانیی خود را نشان داد . این بالگرد قادر است در هر شرایط آب و هوایی با قابلیت جنگ افزاری بالا به اهدف زمینی و هوایی حمله کند . این بالگرد برای نابودی تانک ها و نفربر بسیار کار آمد بوده چراکه به موشک های ضد تانک و نفربر تجهیز است . این بالگرد قادر است عنوان تسلیحات از جمله موشک های ضد تانک هوا به زمین که اغلب قابل هدایت نیستند را حمل کند و همچنین برای اهداف هوایی قادر به حمل موشک های هوا به هوای نیز می باشد . بهترین موشک ضد تانک این بالگرد معمولا Vikhr است و همچنین بهترین موشک برای اهدف زمینی Mokopa ZT-6ا ستفاه زیادی دارد است . البته باید خاطر نشان کرد که موشک HOT3 هم در این بالگرد کاربرد دارد . از دیگر جنگ افزار های مهم و کاربردی این بالگرد تهاجمی یک توپ 30 میلیمتری با برد 3.45 کیلومتر است . سیستم اویونیک پروازی این هلیکوپتر هم به انواع سیستمهای ناوبری اینرسیالی خلبان اتوماتیک و سیستم هد آپ دیسپلی یا نمایشگر مربوط به هدفگیری و سایر اطلاعات که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده مجهز است . این بالگرد در کل قادر است بیش از 2,300 کیلوگرم جنگ افزار حمل کند . همانطور که گفته شد موشک کروز لیزر هوا به زمین این بالگرد که بیشترین استفاده را دارد Vikhr است که بردی معادل 10 کیلومتر دارد که به میزان بیش از 12 فروند از این موشک قابل نصب است .

تصویر
تصویر
تصویر

اطلاعات کلی

این بالگرد قادر است در ارتقاع 4000 متری پرواز کند و همچنین 1 سرنشین دارد که البته در مدل کا-52 به دو سرنشین صعود کرده است . وزن هلیکوپتر در حالت عادی حدودا 7.692 کیلوگرم هست که موقع تیک-آف به چیزی در حدود 10.800 کیلوگرم صعود می کنه و بعد از تیک-آف پایانی حداکثر وزن برخاست، به 10.800 کیلوگرم می رسد. یکی از سیستم های پیشرفته این بالگرد سیستم پیش اخطار بسیار قدرتمند اون است و همچنین سیتسم جنگ اوری و همچنین دو موتور TV3-117VMA که در نوع خود بی نظیر هستند . سیستم های پروازی اسن یالگرد شامل هست از INS ، HUD و همچنین FLIR است . یکی از دلایلی که این بالگرد قادر به پرواز در ارتقاع 4 کیلومتری از سطح زمین است بهره گیری از روتور coaxial است .
نمونه : بالگرد تهاجمی
کمپانی سازنده : Kamov company
سال طراحی : 17 ژوئن سال 1982
سال ورود به نیروی هوایی روسیه : 28 اوت سال 1995
وضعیت : در خدمت
کشور استفاده کننده : نیروی هوایی روسیه
تعداد فعال در نیروی هوایی : 16 فروند از سال 2006
سرنشینان : 1 نفر و در نمونه Ka-52 دو نفر
طول : 13.50 m
قطر روتور : 2x 14.50 m
ارتقاع : 5.4 m
محیط دیسک : 330.3 m²
وزن خالی : 7,800 کیلوگرم
وزن پر : 9,800 کیلوگرم
وزن در هنگام تیک آف : 10,800 kg
حداکثر سرعت : 390 km در ساعت
سرعت دریایی : 270 km در ساعت
برد : 1,160 بدون سوختگیری
حداکثر ارتقاع پرواز : 5,500 m
جنگ افزار ها :
توپ 30 میلیمتری Shipunov 2A42
عنوا راکت های S-8 ، S-13
راکت ها با کالیبر بالا 4x 500 kg


تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام کسی میدونه خلبانش چجوری اجکت میکنه چون اگه مثل جنگنده ها باشه یه مقدار اسیب میبینه icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
karkas جان ضمن تشكر لطف كن و بگو ملخ دو طبقه چه مزيتي داره و براي چي بر روي اين بالگرد نصب شده . در ضمن فكر نميكني تعداد 16 فروند آمار درستي نباشه حتي براي نيروي هوايي . يه سوال ديگه آيا نيروي زميني روسيه بالگرد تهاجمي در اختيار نداره ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زماني كه اجكت مي خواد بكنه تمامي ملخها از تيغه اصلي جدا ميشن icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام . به نظر شما توي درگيري با يك ah-64 امیدی برای پیروزی هست . چرا دولت روسیه برای جایگزینی نسل جدید هلیکوپترهاش از طرح کارخونه ( میل ) استقبال کرده . یعنی کار هلیکوپترهای کاموف تمومه ؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قابليتهاي ميل بيشتر و بالاتز از كاموف بود.شايد روسيه هم درگير قدرتهاي مافيايي اسلحه است. البته كاموف رو قراره صادر كنن.شايعاتي مبني برر خريد تعدادي كاوف 50 از سوي ايران هم مطرح شده بود.اما در صحت خبر ترديد وجود داره. تصاويري از كاموف 50 هم در ايران و مانورهاي برگزار شده اخير پخش شد كه گفتند براي آزمايش اين هليكوپتر و بازاريابي در ايران موقتا ارسال شدند.اين رو هم تاييد نمي كنم.شايد درست باشه شايد هم نه. icon_frown :cry: كركس جان از مطلب شما هم بسيار تشكر مي كنم.اطلاعات كاملتري از لحاظ فني در اين پست نسبت به مطالب ديگر اين هليكوتر ارايه كرديد. :lol: موفق باشي دوست من.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون

لطف كن و بگو ملخ دو طبقه چه مزيتي داره و براي چي بر روي اين بالگرد نصب شده .


maalek عزیز

این بالگرد به دو موتور توربوشفت کلیموف که هر دو قدرتی معادل 2200شفت اسب بخار دارند ، تجهیز شده . این موتور ها برای بالا بردن سرعت و میزان ارتقاع رو به سطح قابل توجهی می بره و جالب این است که در این بالگرد تهاجمی این موتور ها در قسمت نزدیک به بال طراحی شده اند . و به همین دلیل امر بقاپذیری بالایی دارند .


در ضمن فكر نميكني تعداد 16 فروند آمار درستي نباشه حتي براي نيروي هوايي

در سایت های روسی و همچنین سایت ویکی پدیا چنین نوشته بودند و به همین امر اشاره کرده بودند که به دلیل به وجود آمدن بالگرد های بهتر و کار امد تر نیروی هوایی روسیه از این بالگرد فقط به تعداد 16 فروند استفاده می کنه . البته 16 فروند زیاد نیست ولی روسیه بالگرد های تهاجمی بهتری در این مورد داره .


يه سوال ديگه آيا نيروي زميني روسيه بالگرد تهاجمي در اختيار نداره ؟

در این زمینه متاسفانه اطلاعی ندارم icon_frown

به نظر شما توي درگيري با يك ah-64 امیدی برای پیروزی هست

osipovichsukhoi عزیز

شما در نخست باید مشخص کنی که کدوم نوع از ah-64 . چون از این نمونه بالگرد تهاجمی ما دو نوع بی و سی داریم که هر کدوم به سیستم های متفاوتی تجهیز هستند .

این مسله بسیار پیچیده ای است و نیاز هست که در موردش زیاد بحث بشه .

در کل اگر بخوایم از لحاظ بعد جنگ افزاری و عملی به هر دو شون نگاه کنیم بالگرد آپاچی بهتر عمل می کنه . سیستم های جنگ افزاری آپاچی قدرتمند تر از سیستم های جنگ افزاری کاموف است . برای مثال بالگرد اپاچی بدنه و ساختمانش طوری طراحی شده که قادر است در تمام شرایط آب و هوایی به انجام ماموریت بپردازه و همچنین به دلیل دارا بودن به سیستم IHADSS کار هدف گیری و شناسائی رو برای سرنشینان اون آسان کرده . که البته یادمون نره که هر دو بالگرد به سیستم های آیونیکی تجهیز هستند . البته شایان ذکره که بالگرد آپاچی به سیستم موقعیت یاب GPS که اخرین مدل ون است تجهیز شده و همچنین سیستم /15Y MOS 15X که یک سیستم راهنمایی است .
باید اینجا اضافه کنم که در این امر یعنی در امر دارا بودن به سیستم ها اپاچی حرف اول رو می زنه ولی باید گفت که از لحاظ زره آپاچی اصلا قدرتمند نیست و خیلی راحت می شه از طریق موشک های زمینی حتی دوش پرتاب و به اون ضربه زد تا سر حد نابودی در صورتی که کاموف زره بسیار قدرتمند تری نسبت به آپاچی داره .
البته از لحاظ جنگ افزاری تقریبا شبیه هستند ولی نمی شه فت در تمام موارد برای مثال از لاظ دارا بودن توپ هر دو به یک توپ 30 میلیمتری مجهز هستند . البته چندین نمونه ا و بی و سی و دی از این نمونه بالگرد های تهاجمی هست که هر کدوم جای بحث بسیار دارند .


در کل اگر نظر من رو بخواید به دلیل اینکه استفاده چندانی از این بالگرد یعنی کاموف در نیروی هوایی روسیه نمی شه زیاد جای بحث نداره ولی ااگر بخوایم این دو بالگرد رو در صحنه نبرد بزاریم باید بگم که آپاچی بازنده این بازی است چراکه زره بسیار ضعیفی داره و حتی با یک موشک از طرف بالگرد کاموف قابل انهدام است در صورتیکه زره کاموف بسیار قدرتمند است .
از لحاظ جنگ افزاری آپاچی به راکت های Hydra 70 و همچنین موشک های AGM-114 Hellfire ، AIM-92 و AIM-9 تجهیز است .

البته نظر کارشناسی من نمی تونم در این مورد بدم چون واقعا نیاز به اطلاعاتی زیاد و شرکت کاربران است .


در زیر تعدادی عکس از میزان جنگ افزار های اپاچی است :


تصویر
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون كركس جان هليكوپتر خوبيه ايران قصد خريد چند تا از اين ka-50 را ندارد؟ فکر کنم از کبرا بهتر باشند کبرا دیگه قدیمی شده icon_frown کبرا هلیکوپتر خوبی و حالا حالا ها بهش نیاز داریم ولی اگر ka-50 در کنار کبرا باشند دیگه کاملا تکمیل میشه . :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.