LAST-WAR

جنگنده ميراژ جی ( Mirage G)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

جنگنده ميراژG-8 ساخت فرانسه


300px-Dassault_Mirage_G8.jpg



تاريخچه
ميراژ G-8 يكي از مدلهاي پيشرفته ميراژ جي Mirage G ، اولين هواپيماي بال متغيري كه در اروپاي غربي به پرواز درآمد ميباشد. اين هواپيما حاصل 4 سال مطالعه به صورت طرح و تئوري و 3 سال پروازهاي آزمايشي است. در سال 1965 قراردادي بين دولت فرانسه و كمپاني مارسل-داسو Marcel-Dassault براي ساخت مدل آزمايشي هواپيماي بال متغير ميراژ G منعقد شد. اين هواپيما در 18 نوامبر 1967 در شهر Istres اولين پرواز آزمايشي خود را انجام داد و در پايان پرواز با سرعت تقريبي 232 كيلومتر در ساعت شروع به فرودآمدن كرد و با سرعت 205 كيلومتر در ساعت عمل نشستن Touch Down را روي باند فرودگاه انجام داد. بيست روز بعد از اولين پرواز يعني در هشتم دسامبر 1967 ، ميراژ G-8 با حداكثر زاويه بالها، حدود 70 درجه آزمايش شد و در اين پرواز سرعت آن به 2.1 برابر صوت رسيد.

در اوايل سال 1971 مدل آزمايشي ميراژ G ، طي 400 ساعت پرواز در ارتفاع كم و زياد ( پرواز در سطح پائين و در ارتفاعات بالا) توسط خلبانان فرانسوي، استراليائي، آمريكائي (نيروي هوائي و دريائي) مورد آزمايش قرار گرفت. نتيجه عالي حاصله از آزمايشات روي مدل اوليه Mirage G اين هواپيما را به عنوان يك هواپيماي آئروديناميكي بال متغير معرفي كرد.

http://gallery.military.ir/albums/userpics/G8-02.jpg

 



شروع ساخت Mirage G8
در نتيجه تكنيك پيچيده و تجربه بدست آمده از ميراژ G ، شركت هواپيماسازي "مارسل-داسو" در زمينه هواپيماهاي بال متغير ، مدل پيشرفته اي از ميراژG بانام Mirage G8 را براي پروازهاي آزمايشي ساخت. Mirage G8 چهار روز بعد از اولين پرواز در خلال يك پرواز آزمايشي چهار بار به سرعت 2.03 برابر صوت رسيد، در طي پروازهاي قبلي در زمينه سيستمهاي آئروديناميكي مختلف و مخصوصا باز و بسته نمودن بالها هنگام پرواز آزمايشات زيادي انجام و تجربيات خوبي بدست آمده بود.در ضمن پروازي كه G8 به سرعت 2 ماخ رسيد، اين هواپيما با حداكثر برد و با استفاده از خواص بالهاي متغير يك پرواز نمايشي انجام داد و با سرعت 219 كيلومتر فرود آمد.

گرچه سيستم پروازي G-8 در ارتفاعات زياد و كم داراي قابليتهاي لازم است ولي هنگام مانورهاي نزديك سطح زمين و پروازهاي كوتاه، به علت دارابودن سرعت مافوق صوت مستلزم حساسيت خاصي در عملكردهاي خلبان ميباشد.دو مدل Mirage G8 با دو موتور Snecma Atar 9k 50 كه يكي از آنها تك كابين و ديگري با دو نفره ميباشد ساخته شد،‌اين دو هواپيما حدود 500 ساعت آزمايش پروازي بطور فشرده در هر نوع محيطي را داشته اند.

18re.jpg



بالهاي G8
در چهارچوب پروژه نيروي هوائي فرانسه با عنوان " هواپيماي رزمي آينده" بود كه كمپاني "مارسل-داسو" Mirage G8 را بعنوان يك هواپيماي رزمي با قابليتهاي خوب به دولت فرانسه پيشنهاد كرد. اين هواپيما داراي دو موتور و بالهاي متغير بلند بود، آزمايشات در تونل باد همزمان برروي دو مدل آزمايشي Mirage G8 و Mirage F-1 انجام گرفت. در آزمايشات اين نكته به اثبات رسيد كه بالهاي متغير ميتواند كارائي بيشتري در جهت توسعه پروژه " هواپيماي رزمي آينده" داشته باشد و همچنين اين بالها در آزمايشهاي گوناگون 55 درصد از كارائي خود را نشان دادند. نصب اين بالهاي متغير علاوه بر اينكه از نظر عملياتي مشكلي ايجاد نميكند، سبكتر و به ميزان 10 درصد ارزانتر ميباشد و ضمنا در مورد بارگيري و تسليحات بدون هيچگونه مشكلي عمل ميكند.

بالهاي Mirage G8 مناسب با هر پروازي ساخته شده است و همچنين بگونه اي طرح ريزي شده اند كه در پروازهاي با بال جمع ، اين هواپيما قادر به حمل تانكهاي اضافي سوخت در زير بال باشند. وجود بالهاي متغير به هواپيماها اجازه ميدهد با سرعتهاي بسيار كم ( تقريبا 25 درصد سرعت اصلي هواپيما) پرواز نمايد. فلاپهاي دوتائي، لبه حمله نصب شده روي اين بالها در مواقع اوج گيري يا فرود آمدن از لغزشها و نوسانات هواپيما جلوگيري ميكنند.

dassault_mirage-g8_1.jpg



ماموريت G8
Mirage G8 يك شكاري بال متغير چند منظوره با سرعتي بيش از 2 برابر سرعت صوت است اما ماموريت اصلي اين هواپيما تامين كردن برتري هوائي و انجام ماموريتهاي ضربتي در ارتفاع كم است. سيستم كنترل آتش اين هواپيما از طريق رادار سيرانو4 Thomson CSF Cyrano IV كه داراي برد و ديدي معادل 100 كيلومتر ميباشد اداره ميشود،‌سيستم كامپيوتري رادار داراي فاصله ياب ليزري ميباشد و همچنين اين رادار قادر به انجام عمليات و پروازهاي ضربتي در ارتفاع كوتاه است.

موتور G8
كارشناسان نيروي هوائي فرانسه پيشنهاد نصب دو موتور استاندارد و پرقدرت اسنكما 50 كا9 ، كه پروازهاي سريعتر از صوت را براي اين هواپيما ميسر ميكرد را دادند، تا G8 توانائي برابري با ميراژهاي F-1 را داشته باشند، اما موتور نامبرده پس از آزمايشات لازم جاي خود را به موتوري با همان قطر ولي با توانائي توليد نيروئي بيشتر در جهت پروازهاي بالاي صوت به نام M-53 داد، همچنين Mirage G8 با استفاده از اين موتور قادر به بدست آوردن سرعتي معادل 2.5 برابر صوت ميشد. در سال 1972 دومين نمونه اين هواپيما پروازهاي آزمايشي خود را به پايان رساند.

3147281367_2dfac9fea1.jpg



سرانجام
ساخت Mirage G8 به دلايل فاش نشده اي متوقف گرديد و نيروي هوائي فرانسه قرارداد ساخت Mirage F-1 را به جاي Mirage G8 با كمپاني مارسل-داسو منعقد كرد.


Super-Mirage.jpg

thumb_Super-Mirage.jpg
fanaPT.jpg

thumb_fanaPT.jpg
ACF.jpg

thumb_ACF.jpg
G-tanks.jpg

thumb_G-tanks.jpg
G-LeBourget.jpg

 

thumb_G-LeBourget.jpg


1468664.jpg

thumb_1468664.jpg
mirageg1.jpg

thumb_mirageg1.jpg
Le-Mirage-G4.jpg

thumb_Le-Mirage-G4.jpg
dassault_mirage-g8.gif

thumb_dassault_mirage-g8.gif


dassault_mirage-g8.jpg

thumb_dassault_mirage-g8.jpg


mURI_temp_e2f60ec4.gif

thumb_mURI_temp_e2f60ec4.gif


7048.jpg

thumb_7048.jpg


3145331668_9f3578004e.jpg

thumb_3145331668_9f3578004e.jpg


15re.jpg

http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_15re.jpg


منابع:
www.centralclubs.com
www.dassault-aviation.com

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عرفان جان ممنون و خسته نباشي.
جنگنده مناسبي [color=red]بود[/color]... icon_cheesygrin

يه سوال:
بالهاي Mirage G8 مناسب با هر پروازي ساخته شده است و همچنين بگونه اي طرح ريزي شده اند كه در پروازهاي با بال جمع ، اين هواپيما قادر به حمل تانكهاي اضافي سوخت در زير بال باشند.
اين جمله يعني جنگنده در حين پرواز براي رسيدن به سرعت هاي بالا و شكستنه ديواره صوتي نميتونه بالهارو جمع كنه و فقط قبل از تيك آف بايد نوعه ارايشه بالها انتخاب بشه؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مجید فکر کنم منظورش این بوده که میتونه وزن های بالا رو هم روی بال های خودش تحمل کنه مثلا تامکت های خودمون زیر بال هاشون اونجایی که متحرکه هیچ چیزی نمیتونن وصل کنن و فقط اون قسمت بالشون که ثابت وصل میکنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
LAST-WAR عزیز ممنون خدا بهت قوت بده موفق باشی
اگر به تاریخ تجهیزات نظامی دنیا نگاه کنیم خیلی (تاکید میکنم خیلی ) از پروژه ها بدون دلیل مشخصی متوقف شدن . در تمام کشورها

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا تیترو خوندم میراژ گفتم بال دلتاست ولی نبود !
واسه چی ورودی هوا رو اون طوری می سازن ؟ چه اصراری هستش؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همایون جان ، فکرکنم ((فکر کنم)) برای شکستن فشار هوا در سرعت های بالا که به موتور خسارتی نزنه
بازم از توجه دوستان تشکر میکنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فکر می کنم برای حالتی که بخوان بالهاش رو جمع کنن در قسمت های متحرک نشه مهمات نسب کرد .
تو حالتی که بالهاش بسته است قیافه خیلی بهتری داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.