LAST-WAR

برجک تسلیحات هدایت شونده ضدتانک

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

برجک تسلیحات هدایت شونده ضدتانک برجکی است که روی خودروها و نفربرهای زرهی مختلف نصب شده، آنها را به شکارچی تانک تبدیل می کند. لذا با توجه به اهمیت این ادوات در درگیریهای ضدتانک در این مقال به معرفی آنها می پردازیم.

۱- سامانه موشکی هدایت شونده ضدتانک ( ای.تی.جی.ام)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/LGE-945.jpg[/img]

توسعه/ توصیف

شرکتهای جی.ام دیفنس دلکو سیستمز و ایی فالک اِشمیت برای تولید یک سامانه موشکی هدایت شونده ضدتانک (ای.تی.جی.ام) کنترل از راه دور مخصوص استفاده روی خودروهای رزمی شنی دار و چرخ دار پیاده نظام گرد هم آمدند . این سامانه تسلیحاتی ای.تی.جی.ام که از سامانه ایی.تی.اس( سامانه تلسکوپی تاو) شرکت دلکو گرفته شده، قابلیت و توانمندی موشک تاو را در اختیار طیف گسترده ای از خودروهای رزیم پیاده نظام می گذارد. این سامانه از یک لانچر دولول تلسکوپی بهره می گیرد که به اندازه ۵۰ سانتی متر بر فراز خودروی حامل بالا می رود. خدمه سه نفری آن همواره تحت محافظت زره قرار دارند که همراه با طرح بالاآمده خودرو حداکثر محافظت ممکن را هنگام انجام عملیات پنهانی و رادارگریز به کمک عوارض طبیعی زمین جهت اختفا و محافظت ارائه می دهد. استفاده از موشک تاو در این سامانه به این مفهوم است که می تواند هر موشکی را از خانواده فعلی تاو شلیک کند و از مزیت اشتراک با ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر برخوردار می باشد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/201023134653.jpg[/img]

وضعیت

سامانه تسلیحاتی ای.تی.جی.ام در خودروی ای.تی.جی.ام LAV III تیم رزمی تیپ ارتش ایالات متحده آمریکا بکار گرفته می شود.

سازنده : جی.ام دیفنس دلکو سیستمز، ایی فالک اشمیت

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/stryker-ATGM001b.jpg[/img]

مشخصات فنی

وزن رزمی: ۱۴۰۰ کیلوگرم

ارتفاع در حالت برافراشته: ۵/. بالای خودرو

حرکت در سمت: ۳۶۰ درجه کامل ، برقی( با پشتیبان دستی)

حرکت در ارتفاع: ۲۰- تا ۲۹+ درجه، برقی (با پشتیبان دستی)

نرخ چرخش: در سمت≥ ۱۵ درجه ( ≤ ۱۵ میل ثانیه ردگیری آهسته ) ؛ در ارتفاع≥ ۱۵ درجه ( ≤ ۱۵ میل رادیان در ثانیه ردگیری آهسته )

دقت: همانند آی.تی.ای.اس و تاو

سامانه موشکی: تاو

تعداد موشک آماده برای شلیک: ۲ فروند

زمان بارگذاری مجدد: ———-

سلاح کمکی: نارنجک انداز ۷۶ میلی متری کی.ام.دبلیو

دوربین تیرانداز: نسل دوم ویدئو روزانه و دوربین حرارتی آی.تی.ای.اس

برق مصرفی: ۲۸ ولت جریان مستقیم سازگار با استاندارد Mil-Std-1275

دمای عملیات: ۴۰- تا ۷۰+ درجه سانتی گراد

امکانات اضافی: لانچر- دوربین تثبیت شده، لانچر چهارلول، اپتیک متناسب با الزامات مشتری، دوربین مستقل ۳۶۰ درجه، لینک داده ای میدان نبرد-هدف، ضبط ویدئو، سامانه یکپارچه فرماندهی و کنترل و ناوبری جی.پی.اس- قطب نمای مغناطیسی

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/LAVIII-1.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
۲- سامانه برافراشته تاو

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ets_m113_1.jpg[/img]

توسعه

دفاع زمینی- شرکت دلکو دیفنس ایالات متحده آمریکا و ایی فالک اشمیت دانمارک توسعه سامانه برافراشته تاو( ایی.تی.اس) را به صورت سرمایه گذاری مشترک آغاز کردند. شرکت دانمارکی مسئولیت طراحی و ساخت دکل و شرکت آمریکایی مسئولیت تلفیق و یکپارچه سازی محفظه و مجموعه الکترونیک را بر عهده دارند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ets_m113_2.jpg[/img]

توصیف

سامانه برافراشته تاو یک تاو است که تحت سامانه زرهی مخصوص خودروهای زرهی سبک شنی دار و چرخ دار قرار دارد و مشتمل بر یک لانچر چهارلول تاو( دو لول در هر طرف) می باشد که روی دکل سوار شده است. این دکل حداکثر تا ۵/۶ متر از سطح زمین برافراشته می شود. سامانه دید تثبیت شده امکان دیده بانی و ردگیری هدف را هنگام حرکت خودرو میسر می سازد. موشکهای تاو را به محض آنکه خودرو کاملا” متوقف شد می توان شلیک کرد.

یک حمله معمولی از زمانی که خودرو متوقف شده، موشک شلیک می شود کمتر از ۱۵ ثانیه به طول می انجامد. برای شلیک موشک تاو نیازی به برافراشته شدن دکل نیست. سامانه ایی.تی.اس امکان حمله به اهداف را وقتی خودروی حامل در پشت پوشش قرار دارد امکان پذیر می سازد. این سامانه قادر است در محیط ۳۶۰ درجه با حداکثر سرعت ۴۰ درجه در ثانیه و در ارتفاع ۲۰- تا ۲۰+ درجه حرکت کند. حرکت در سمت و ارتفاع کاملا” برقی بوده، از کنترلهای دستی مخصوص کاربرد اضطراری نیز برخوردار است. ایی.تی.اس را می توان با مصرف کامل برق وقتی موتور خودروی حامل خاموش است تا ۶ ساعت استفاده کرد. دوربین دید در روز تیرانداز دارای بزرگنمایی ۱۰ برابر بوده، دوربین حرارتی نسل دوم آن به میدان دید باریک و پهن مجهز است. سامانه دید بین دو جناح موشکهای تاو سوار می شود. نمونه استاندارد چهار لانچر تاو دارد اما در صورت نیاز می توان فقط دو لانچر استفاده کرد که در هر طرف یکی سوار می شود. بارگذاری دوباره لانچر با چهار موشک جدید در کمتر از ۶۰ ثانیه زیر پوشش زره انجام می شود. دکل در حدود ۶ تا ۷ ثانیه به طور کامل افراشته شده، پایین آوردن آن هم در زمان کمتری انجام می شود.


ایی.تی.اس قادر است خانواده کامل موشهای هدایت شونده ضدتانک تاو را مشتمل بر نمونه های جدید تاو-۲ اِی و تاو-۲ بی که از حداکثر برد ۳۷۵۰ متر برخوردارند، شلیک کند در حالی که تیرانداز از محافظت کامل زرهی درون بدنه خودرو بهره مند است. این سامانه را می توان به نارنجک دودزای برقی مجهز کرد.

نفربر زرهی ام-۱۱۳ می تواند ۱۶ فروند موشک تاو را درون خود حمل کند. تخمین زده می شود که وزن کامل ایی.تی.اس با خودروی ام-۱۱۳ وخدمه سه نفری آن مشتمل بر فرمانده ، اپراتور و راننده حدود ۱۱۰۰کیلوگرم باشد.منبع تغدیه آن جریان مستقیم ۲۸ ولت است.ادوات ارتباطی و ناوبری آن متناسب با الزامات مشتری نصب می شود. چندین گزینه اضافی شامل اپتیک میدان دید پهن جهت دیده بانی میدان نبرد، سامانه تلویزیونی مستقل ۳۶۰ درجه سبک، ارتباط داده ای مخصوص داده های میدان نبردو اهداف ، صبط ویدئویی، سامانه یکپارچه فرماندهی و کنترل ، سامانه موقعیت یابت جهانی –ناوبری قطب نمی مغناطیسی و تقویت های محافطت بالستیک نیز پیشنهاد می شود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/military-elevated-tow.jpg[/img]

وضعیت

این سامانه آماده دولید بوده، ارتش دانمارک آن را روی نفبرزرهی ام-۱۱۳ کرده است.شروع تولید انبوه آن مستلزم سفارش دست کم ۲۰ دستگاه از آن است.

سازنده: دلکو دیفنس ، ایی.فالک اشمیت

مشخصات فنی

خدمه: ۳ نفر( فرمانده، اپراتور و راننده)

تسلیحات: سلاح هدایت شونده ضدتانک تاو چهارلول(دو لول اختیاری)

مهمات: انواع موشکهای تاو مشتمل بر تاو-۲ اِی و تاو-۲بی

حرکت در عرض: ۳۶۰ درجه پیوسته، برقی

حرکت در ارتفاع: ۲۰- تا ۲۰+ درجه، برقی

سرعت چرخش در سمت: حداکثر ۴۰ درجه در ثانیه، ردگیری در حالت چرخش ۱۵ میلی متر در ثانیه

سرعت حرکت در ارتفاع: حداکثر ۱۵ درجه در ثانیه، ردگیری در حالت چرخش ۱۵ میلی متر در ثانیه

دقت: همانند موشک تاو

دمای عملیات: ۳۲- تا ۶۰+ درجه سانتی گراد

برق مصرفی: ۲۸ جریان مستقیم مطابق استاندارد Mil-Std-1275A(T)

وزن رزمی: ۱۱۰۰ کیلوگرم

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/E-T-C-1.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3- هات یو.تی.ام-800

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_HOT-vehicleUTM800VCR-TH.jpg[/img]
http://gallery.military.ir/albums/userpics/HOT-vehicleUTM800VCR-TH.jpg

توسعه/ توصیف

یورومیسایل این برجک را در قالب سرمایه گذاری خصوصی برای خودروهای رزمی زرهی کلاس ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلوگرم نظیر نفربرهای زرهی ام-۱۱۳ محصول یونایتد دیفنس، وی.ای.بی.( چهار چرخ و شش چرخ) محصول صنایع جیات و وی.سی.آر( شش چرخ) محصول پنهارد طراحی کرد. این برجک بصورت آزمایشی روی خودروی هشت چرخ پیرانیا محصول موآگ هم سوار شده است. شایان ذکر اینکه ارتش فرانسه- که سامانه سلاح هدایت شونده ضدتانک هات مفیستو محصول یورومیسایل را برگزید- از این برجک استفاده نمی کند. برجک تک سرنشینه یو.تی.ام-۸۰۰ چهار فروند موشک هات آماده برای شلیک دارد و خودروی شش چرخ وی.سی.آر پنهارد ۱۰ فروند از آن را درون خود حمل می کند. وقتی موشکها شلیک شدند، موشکهای جدید بصورت دستی و بدون آنکه نیازی به خروج خدمه از خودرو باشد بارگذاری می شوند. حرکت برجک در عرض و ارتفاع برقی بوده، کنترل دستی نیز برای مواقع اضطراری وجود دارد. یک دوربین حرارتی مادون قرمز «کاستِر» روی لانچر نصب شده که امکان دیده بانی در شب و روز و شلیک موشک هات را تا فاصله ۴۰۰۰ متری میسر می سازد. در سال ۱۹۹۲ یک سامانه برجک بهینه با موفقیت روی خودروی شش چرخ پاندور محصول استیر-دایملر-پوش آزمایش شد که از سامانه ردگیری دوطیفی(در طول موج های ۱ میکرون و ۱۰ میکرون کار می کند) برای حصول مقاومت بالا در برابر اخلالگرهای مادون قرمز بهره می گیرد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/img48812bk.jpg[/img]

وضعیت

تولید با توجه به نیاز انجام شده و تا اوایل سال ۲۰۰۱ بالغ بر ۱۵۰ دستگاه از آن تولید شد؛ اما هیچ تولیدی به تازگی انجام نشده است. این برجک در خدمت عراق( ۱۰۸ دستگاه روی شاسی وی.سی.آر) ، قطر( ۲۴ دستگاه روی شاسی شش چرخ وی.ای.بی) و قبرس( ۱۸ دستگاه روی شاسی شش چرخ وی.ای.بی) می باشد.

سازنده: یورومیسایل، فرانسه

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_HOT-vehicleUTM800VABfiringHOT.jpg[/img]
http://gallery.military.ir/albums/userpics/HOT-vehicleUTM800VABfiringHOT.jpg

مشخصات فنی

خدمه: ۱ نفر( تیرانداز)

مهمات: ۴ فروند موشک هدایت شونده ضدتانک هات

سامانه دید: ای.پی.ایکس ام-۵۰۹ با بزرگنمایی ۱۲ برابر( میدان دید ۵ درجه) و ۳ برابر ( میدان دید ۱۸ درجه) ، دوربین حرارتی روزانه- شبانه کاستِر

کنترل: حرکت عرضی ۳۶۰ درجه با حداکثر سرعت ۳۰ درجه در ثانیه؛ حرکت در ارتفاع ۱۰- تا ۲۲+ درجه با حداکثر سرعت ۵ درجه در ثانیه

وزن: با چهار فروند موشک ۹۰۰ کیلوگرم

منبع تغذیه: جعبه اتصال با پایه گردان، جریان مستقیم ۲۴ ولت

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/HOT-vehicleUTM800drawing.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_HOT-vehicleUTM800drawing.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
۴ -برجک پیشرفته مدولار هات

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/wiesel2atmhot0000dfog.jpg[/img]

توسعه

یورومیسایل و تِیلز آپترونیک یکپارچه سازی و توسعه نهایی برجک سامانه تسلیحاتی HOT ATM (برجک پیشرفته مدولار هات) را تکمیل کردند. این برجک پیشرفته مدولار برای تامین الزامات ارتش های فرانسه و آلمان به سامانه ای با قابلیت نصب روی طیف گسترده ای از خودروهای سبک زرهی شنی دار و چرخ دار، توانایی انجام وظایف پیشرفته دیده بانی و حمله به اهداف در حداکثر فاصله ۴۰۰۰ متری با سلاح هدایت شونده ضدتانک هات، محصول یورومیسایل توسعه یافته است. خودروهایی که می توانند برجک پیشرفته مدولار هات را حمل کنند به قرار ذیل اند:

وی.بی.ال ( چهار چرخ) محصول پنهارد

وی.ای.بی( شش چرخ) محصول صنایع جیات

پاندور (شش چرخ) محصول استیر-دایملر-پوش

خودروی رزمی پیاده نظام بی.ام.پی-۱ / بی.ام.پی-۲ روسیه

سِروایوِر ( چهارچرخ)

خودروی رزمی زرهی پیاده نظام آسکود

آر-۴۹۵ محصول راین متال

ویزِل-۱ و ویزِل-۲ محصول راین متال

ایکس.ای( شش چرخ) محصول پاتریا

خودروی چرخ دار چند منظوره چابک( HMMVW) چهار چرخ محصول یو.ام جنرال

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/hot6%7E0.jpg[/img]

توصیف

این برجک مجهز به یک محفظه حسگر تثبیت شده است که روی دکل سوار می شود و از دوربین تلویزیونی ، دوربین حرارتی باند ۱۰ میکرون، بلوک الکترواپتیکی باند ۱ میکرون و مسافت یاب لیزری بهره می گیرد. این محفظه مجهز امکان دید پانوراما (تا ۱۲۰ درجه) ناحیه دیده بانی را با قابلیت تشخیص ، موضع یابی، نمایش و ردگیری خودکار هدف و ردگیری موشک در نواحی باند ۱ و۱۰ میکرون میسر می سازد. یورومیسایل گزینه رادار میدان نبرد مخصوص کاربرد یکانهای توپخانه را نیز پیشنهاد کرده است.

مدول پایش و نمایش درون خودرو مستقر شده ، به اپراتور اجازه می دهد مراقبت میدان نبرد و موضع یابی دقیق هدف روی یک نقشه دیجیتال عوارض طبیعی، ردگیری خودکار هدف، انتخاب هدف پیش از حمله و شلیک موشک هات در مدت زمان کوتاه را انجام دهد.این سیستم از سامانه ناوبری مرکب جی.پی.اس – آی.ام.یو ( سامانه موقعیت یاب جهانی- واحد اندازه گیری اینرسی) استفاده می کند.

خود برجک از نوع بدون سرنشین است ، زیرا اپراتور درون خودرو در سمت راست و فرمانده در سمت چپ او می نشیند. در هر طرف برجک ۱ یا ۲ سلاح هدایت شونده ضد تانک هات در حالت آماده برای شلیک قرار دارد.

استفاده از ترکیب سایر تسلیحات مشتمل بر مسلسل های ۶۲ /۷یا ۷/۱۲ میلی متری ، نارنجک انداز ۴۰ میلی متری جی.ام.دبلیو-۴۰ ، توپ ۲۰ میلی متری ۲۰-ام-۶۲۱ با پس زنی اندک یا توپ ۳۰ میلی متری بدون پس زنی آر.ام.کی-۳۰ موزِر نیز امکان پذیر است. سلاح هدایت شونده ضد تانک دیگری نظیر تریگات-ام.آر، تاو و کورنت-ایی نیز قابل استفاده است. در صورت لزوم برجک پیشرفته مدولار هات می تواند داده های مراقبت و شلیک را با سامانه های ای.تی.ام نزدیک به خود و همچنین شبکه های رده بالای فرماندهی ،کنترل، ارتباطات و اطلاعات( C3I) مبادله کند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/new1.jpg[/img]

وضعیت

توسعه این سامانه به پایان رسیده، آماده تولید است

سازنده: یورومیسایل

مشخصات فنی

خدمه: ۱ نفر( تیرانداز تحت پوشش زره کامل درون خودرو)

مهمات اصلی: ۲ یا ۴ سلاح هدایت شونده ضد تانک هات، سایر تسلیحات نیز قابل دسترس هستند

برد: ۴۰۰۰ متر( هات)، ۲۴۰۰ متر( تریگات- ام.آر)

مهمات کمکی: مسلسل ۷/۶۲ میلی متری یا ۱۲/۷ میلی متری، نارنج انداز ۴۰ میلی متری و توپ ۲۰ یا ۳۰ میلی متری

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/hot9%7E1.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
۵ -سامانه تسلیحاتی هدایت شونده ضدتانک هات مفیستو

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_VAB_HOT_France_03.jpg[/img]
http://gallery.military.ir/albums/userpics/VAB_HOT_France_03.jpg

توسعه

سامانه هات مفیستو را یورومیسایل برای تامین نیاز ارتش فرانسه طراحی کرده که روی نفربر زرهی چهارچرخ وی.ای.بی ، محصول صنایع جیات سوار می شود اما می توان آن را روی انواع نفربرهای زرهی نظیر خودروی چهارچرخ وی.سی.آر، محصول پنهارد نیز نصب کرد. این سامانه جهت انجام آزمایش روی نفربر زرهی هشت چرخ پیرانیا، محصول موآگ هم نصب شده است. در مجموع ۲۴ دستگاه از این سامانه را ارتش فرانسه ( در دو هنگ) در طول عملیات «طوفان صحرا» در سال ۱۹۹۱ بکار گرفت و بالغ بر ۱۵۰ فروند موشک را شلیک کرد که احتمال اصابت آنها را حدود ۸۰% گزارش کرده است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/VAB_HOT_Mephisto_angers_france_01.jpg[/img]

توصیف

سامانه مفیستو شامل یک لانچر و چهار فروند موشک آماده برای شلیک هات با برد ۴۰۰۰ متر است. هنگام حرکت خودرو، لانچر به درون آن جمع می شود به طوری که بالای لانچر تقریبا” با سقف خودرو هم سطح شده ، شناسایی خودروی مجهز به مفیستو را بسیار سخت می کند. در حالت برافراشته، لانچر می تواند در زاویه ۳۶۰ درجه به اطراف حرکت کند.
مجموعه اپتیکی تشکیل شده از یک پریسکوپ ای.پی.ایکس-۵۹۰ که کله گی چرخان آن به آینه مستقر روی ژیروسکوپ مجهز است و امکان دیده بانی و شلیک را بدون توجه به حرکت خودرو به تیرانداز می دهد. وقتی لانچر به درون خودرو جمع می شود، می توان از پریسکوپ برای دیده بانی پیشرو استفاده کرد. دوربین از بزرگنمایی ۳ برابر و ۱۲ برابر برخوردار است. تجهیزات بارگذاری مجدد مشتمل بر دو خشاب چرخان در پشت خودرو است که هر یک چهار فروند موشک هدایت شونده ضد تانک هات را در خود جای داده است. وقتی لانچر بعد از شلیک چهار فروند موشک به درون خودرو جمع می شود از طریق خشابهای چرخان دوباره بارگذاری می گردد.

یک تصویرگیر حرارتی مادون قرمز روی دوربین پریسکوپ نصب شده تا امکان دیده بانی و شلیک در شب و شرایط نامساعد جوّی در سراسر محدوده حمله موشک هات میسر شود. گفتنی اینکه ارتش فرانسه موارد ذیل را در سامانه های مفیستو بهسازی کرده است:

دوربین دید در شب مفیرا

موضع یاب ضداختلال که در طول موج ۱ میکرون کار می کند

وضعیت

تولید این سامانه با ساخت ۱۳۵ دستگاه از آن تکمیل شد و هیچ گزارش جدیدی مبنی بر تولید آن وجود ندارد. این سامانه در خدمت ارتش فرانسه است که در آن ۱۳۵ دستگاه روی خودروهای چهارچرخ وی.ای.بی سوار شده اند.

سازنده: یورومیسایل جی.آی.ای، فرانسه

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_HOT-vehicleMEPHISTOVAB.jpg[/img]
http://gallery.military.ir/albums/userpics/HOT-vehicleMEPHISTOVAB.jpg

مشخصات فنی

خدمه: ۱ نفر ( تیرانداز)

مهات: ۴ فروند موشک هدایت شونده ضدتانک

سامانه دید: ای.پی.ایکس-۵۹۰ مبتنی بر ژیروسکوپ با بزرگنمایی ۱۲ برابر( میدان دید ۵ درجه) و ۳ برابر( میدان دید ۱۸ درجه)

پهنای ( مدول): ۱/۶متر

فضای بین سقف و کف خودرو: ۱/۳ متر

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/VAB_MEPHISTO.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
۶ -خودروی بهسازی شده تاو- مَپَتس

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1005677346910pu1.jpg[/img]
http://gallery.military.ir/albums/userpics/1005677346910pu1.jpg

توسعه/ توصیف

خودروی بهسازی شده تاو- مپتس در اصل نفربر زرهی ام-۱۱۳ است که نیروی دفاعی اسرائیل با نام زِلدا به لانچر جمع شونده تسلیحات هدایت شونده ضد تانک تاو ( محصول ریتیون آمریکا) ، میلان( محصول یورومیسایل) و مپتس(اسرائیل) مجهز کرده است؛ هر چند می توان این سامانه را روی طیف وسیعی از خودروهای رزمی زرهی شنی دار و چرخ دار دیگر نظیر خودروی سبک چهارچرخ ام-۱۵۱ هم سوار کرد. این سامانه که در ابتدا برای تامین نیازهای نیروی دفاعی رژیم صهیونیستی توسعه یافت نیازی به الزامات دیگر مربوط به قدرت( برق) ندارد و با برق سامانه الکتریکی ۲۴ ولت خودرو کار می کند. در عقب نفربر زرهی ام-۱۱۳ یک دکل تسکوپی جمع شونده سوار شده که وقتی استفاده نمی شود به درون محفظه پشتی نیروها جمع می شود، سپس دریچه سقفی استاندارد به سمت جلو تا می شود تا محافظت زرهی کاملی را از بالای سر ارائه دهد .

دکل به صورت هیدرولیکی بالا می رود و در عین حال از کنترلهای دستی مخصوص کاربرد اضطراری نیز برخوردار می باشد. همراه دکل یک سکو برای تیرانداز ( در سمت چپ) و فرمانده( در سمت راست) بالا می رود. تیرانداز کلیه کنترلهای لازم برای بالا بردن و پایین آوردن دکل و همچنین کنترل موشک را در اختیار دارد. خودرو چهار خدمه مشتمل بر فرمانده، تیرانداز، بارگذار و راننده دارد. مسلسل های ۷/۶۲ میلی متری و ۱۲/۷ میلی متری نفربر زرهی ام-۱۱۳ برای محافظت موضعی حفظ شده اند. وقتی سامانه روی خودروی ام-۱۱۳ ای-۱ نصب می شود در مجموع ۱۰ فروند موشک درون خودرو حمل می گردد، اما وقتی روی خودروی ام-۱۱۳ ای-۲ سوار می شود امکان حمل ۱۹ فروند فراهم می گردد که علت آن تغییر محل مخزن سوخت داخلی خودرو از سمت چپ بدنه به دو مخزن سوخت خارجی سوار بر طرفین پلکان پشتی است. موشکهای ذخیره بصورت افقی در سمت راست بدنه با ضامن های آسان بازشو نگهداری می شوند. از این گذشته خودرو مجموعه سه پایه مخصوص پیاده نظام را نیز حمل می کند که در نتیجه می توان لانچر تاو، میلان و مپتس را در صورت لزوم باز کرده، از روی سه پایه بکار گرفت. به نظر می رسد نیروی دفاعی رژیم اشغالگر قدس تنها کاربر این سامانه بوده، از خانواده موشکهای تاو و مپتس استفاده می کند. احتمالا” این سامانه برای استفاده از سلاحهای هدایت شونده ضد تانک جیل- اسپایک ، محصول رافائل، نیز ارتقاء می یابد.

وضعیت

تولید این سامانه مطابق نیاز برای استفاده از موشکهای تاو صورت گرفته، در خدمت نیروی دفاعی اسرائیل است.

سازنده: شرکت سازه ها و سامانه های رامتا

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tav-mapats.jpg[/img]

مشخصات فنی

ناحیه تحت پوشش سلاح در سمت: ۱۸۰ درجه

ارتفاع: حداکثر ۱/۲۶۵متر بالاتر از عرشه خودرو

تعداد موشکهای قابل حمل

ام-۱۱۳ ای-۱ : ۱۰ فروند

تعداد موشکهای قابل حمل

ام-۱۱۳ ای-۲ : ۱۹ فروند

زمان لازم برای بالا بردن لانچر: ۶۰ ثانیه

زمان لازم برای پایین آوردن لانچر: ۴۵ ثانیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
۷ -برجک زرهی لانچر موشکهای تاو

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3698437102_74a86e8c55.jpg[/img]

توسعه

برجک زرهی لانچر ( ای.ال.تی) شرکت کِوائرنِر یورِکا و فرماندهی آماد ارتش نروژ در دهه ۱۹۸۰ برای پرتاب موشک ضدتانک تاو طراحی کرده، توسعه دادند. ارتش شاهنشاهی نروژ ( روی خودروی ام-۱۱۳ ای-۱ با نام محلی ان.ام-۱۴۲) ،ارتش سوئیس ( روی شاسی شش چرخ پیرانیا با نام محلی پانزرجاگر-۹۰ ) ، نیروهای کانادایی ( روی ام-۱۱۳ ای-۱ ) و ارتش ترکیه( روی شاسی خودروی رزمی پیاده نظام ترکیه) آن را برگزیدند. علاوه بر این روی خودروی رزمی زرهی اُی ایکس.ای-۱۸۶ فنلاند نیز آزمایش شده است. در نمایشگاه Eurosatory 98 شرک کوائرنر یورکا و دلکو سیستمز آمریکا از امضای موافقت همکاری در خصوص بازاریابی و فروش مشترک برجک ای.ال.تی خبر دادند که در چارچوب آن دلکو مسئولیت بازاریابی، تولید مشترک و پشتیبانی ای.ال.تی را در بازارهای بین المللی منتخب بر عهده خواهد داشت.

توصیف

برجک ای.ال.تی سازه از جنس فولاد زرهی تمام جوشی با درپوش تک قطعه ای و یک پریسکوپ در قسمت جلو برای دیده بانی است. در دو طرف برجک، لانچر زرهی تاو قرار دارد که بالا می رود. با این برجک ، تیرانداز زیر محافظت کامل زره قرار گرفته و بارگذار مهمات بدون آنکه در معرض آتش تسلیحات کوچک و ترکش گلوله های توپ قرار گیرد می تواند موشکهای تاو را از قسمت پشت بارگذاری نماید. در قسمت جلو برجک دوربین و سامانه های هدایت معمول سامانه تاو مخصوص پیاده نظام بدون هیچ گونه تغییری قرار دارند. امکان سوار کردن دوباره این مجموعه ها با سه پایه، مکانیسم حرکت در سمت و ارتفاع و لوله پرتاب سامانه اولیه تاو مخوصص پیاده نظام و کاربرد سامانه در نقطه ای دور از خودرو در چند دقیقه وجود دارد. عملکرد کنترل دستی مورد استفاده در برجک بسیار شبیه کنترل کننده اولیه تاو است. برجک می تواند تاو پایه، تاو بهینه، تاو-۲ ای و تاو-۲بی را شلیک کند. سامانه رانش تمام الکتریکی برجک- سلاح امکان کار کردن را هنگام خاموش بودن موتور خودرو ( دیده بانی آرام) میسر می سازد. زمان بین اصابت موشک اول به هدف و مسلح و آماده شلیک شدن موشک دوم ۲ ثانیه است. زمان بارگذاری دوباره دو فروند موشک در حالی که برجک در وضعیت بارگذاری باشد ۴۰ ثانیه است. قفل های درونی کنترل آتش از شلیک بیش از یک موشک در یک زمان جلوگیری می کنند. خودروی مسلح به دو فروند موشک تاو می تواند با حداکثر سرعت حرکت کرده، پس از توقف اقدام به شلیک کند.


مدل دیگر ای.ال.تی ؛برجک زرهی بهینه لانچر موشکهای تاو

در اواسط سال ۱۹۹۴ کوائرنر یورکا کار توسعه و آزمایش طرحهای بهینه برجک پرتاب کننده تاو را تکمیل کرد. این برجک ها از محافظت و قدرت آتش تقویت شده برخوردار شدند. اولین مدل بهینه از زره الحاقی مطابق با الزامات مشتری و چهار موشک آماده برای شلیک برخوردار است. لانچر چهار لول تاو آزمایشهای خود را در طول سال ۱۹۹۵ در اتریش پشت سر گذاشت که طی آن موشک تاو-۲بی مورد استفاده قرار گرفت.

مدل بهینه دوم از همان زره الحاقی برخوردار بوده، یک مسلسل ۱۲/۷ میلی متری و یا دو محفظه هفت لول راکت های بدون هدایت ۲/۷۵ ۵اینچی را برای حمله و دفاع از خود بکار می گیرد. حداکثر حرکت مسلسل و راکت اندازها در ارتفاع ۳۰ درجه است. دو فروند موشک تاو در حالت آماده برای شلیک قرار دارند. این بهسازیها را می توان بصورت سازه جدید یا مجموعه های اصلاحی الحاقی برای برجک های موجود عرضه کرد. برجک چهارلول تاو طوری طراحی شده که در صورت درخواست مشتری دوربین سبک لانچر ساخت گایکونسا اسپانیا را بکار بگیرد. این برجک در آزمایشهای اتریش مورد استفاده قرار گرفت.

وضعیت

تولید این برجک مطابق نیاز مشتری انجام شده و تا کنون ۵۲۷ دستگاه از آن ساخته شده که در خدمت نیروهای کانادایی( ۷۲ دستگاه تحت لیسانس ساخته شده)،نیروهای شاهنشاهی نروژ ( ۹۷ دستگاه)، ارتش سوئیس( ۳۱۰ دستگاه) و ترکیه(۴۸ دستگاه) می باشد. سامانه های کانادایی در ابتدا روی نفربر های زرهی خانواده ام-۱۱۳ نصب شدند اما در حال حاضر روی شاسی چرخ دار سوار شده اند.

سازنده : کوائرنر یورکا، بخش محصولات دفاعی؛ تولید تحت لیسانس ویژه نیروهای کانادایی را گروه لینامار انجام داد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tav-3.jpg[/img]

مشخصات فنی

خدمه: ۱ نفر( تیرانداز)

سلاح: ۲ قبضه لانچر تاو

مهمات: ۲ فروند موشک آماده برای شلیک تاو

طول: ۱/۵ متر

پهنا: ۱/۰۶متر

ارتفاع: ۱/۱ متر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
۸-مدول تسلیحاتی برجک تک سرنشینه تی.کی.بی-۷۹۹ کلیوِر

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kliverbmp1.jpg[/img]

توسعه/ توصیف

دفتر طراحی ابزارآلات کی.بی.پی تولا مدل تسلیحاتی برجک تک سرنشینه مرکب موشک- توپ تی.کی.بی-۷۹۹ کلیور را برای نصب روی سکوهای مختلف به صورت خصوصی توسعه داده است. برجک کلیور برای انجام آزمایش روی نفربر زرهی هشت چرخ بی.تی.آر-۸۰ سوار شد. در نمایشگاه دفاعی IDEX 99 هم روی خودروی رزمی زرهی بی.ام.پی-۱ به نمایش گذاشته شد. این برجک را می توان روی قایق های گشتی کوچک یا طیف وسیعی از خودروهای زرهی شنی دار و چرخ دار به جز بی.تی.آر-۸۰ یا بی.ام.پی-۱ بصورت سازه جدید یا مجموعه الحاقی ارتقاء تسلیحات سوار کرد. کلیور از جنس فولاد تمام جوشی بوده، تیرانداز در سمت چپ ، توپ خودکار ۳۰ میلی متری ۲- اِی-۷۲ در وسط و مهمات در زیر سمت راست قرار دارند. توپ ۳۰ میلی متری ، نمونه بهسازی شده ۲- اِی-۴۲ است و حداکثر برد آن ۴۰۰۰ متر و سرعت آتش چرخشی آن هم ۳۵۰ تا ۴۰۰ گلوله در دقیقه می باشد. این توپ می تواند دو نوع مهمات ۳۰ میلی متری رسام نافذ در زره( ای.پی- تی) و بسیار انفجاری آتشزا( اچ.ایی- اِی) را با سرعت اولیه ۹۷۰ متر در ثانیه شلیک کند. در مجموع ۳۵۰ گلوله آماده برای استفاده درون برجک حمل می شود. یک مسلسل ۷/۶۲میلی متری پی.کی.تی.ام با ۲۰۰۰ گلوله به صورت هم محور سوار می شود. در سمت راست برجک چهار فروند موشک هدایت شونده ضدتانک موج سوار لیزری کورنت، محصول دفتر طراحی تولا، قرار دارد. کالیبر کورنت ۱۵۲ میلی متر، وزن آن ۲۹ کیلوگرم و حداقل و حداکثر برد آن به ترتیب ۱۰۰ و ۵۰۰۰ متر است. تنها کاری که تیرانداز باید انجام دهد این است که دوربین اپتیکی را روی هدف نگه دارد. سامانه موشکی کورنت دو نوع موشک ۹- ام-۱۳۳ با سرجنگی دو مرحله ای بسیار انفجاری ضد تانک و ۹-ام-۱۳۳ اف با سرجنگی بسیار انفجاری ترموباریک دارد. برجک ۳۶۰ درجه در عرض حرکت کرده، سلاح هم ۱۵- تا ۶۰+ درجه در ارتفاع حرکت می کند. یک مجموعه پیشرفته دومحوری تثبیت شده دوربین اپتیکی- هدایت موشک در سمت چپ سقف خودرو سوار شده و به یک مسافت یاب لیزری یکپارچه با بزرگنمایی ۱۲ برابر مجهز می با شد. ناحیه تحت پوشش دوربین از ۱۵- تا ۳۰+ درجه را در بر می گیرد که دوربین آن را با حداکثر سرعت ۷ تا ۹ درجه در ثانیه پویش می کند. با این سامانه می توان اهداف زمینی را با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت و اهداف هوایی را با حداکثر سرعت ۷۰۰ کیلومتر در ساعت مورد حمله قرار داد. نمونه های اولیه این سامانه بر یک تشدیدکننده تصویر مجهز بودند ، اما نمونه های جدید آن از مجموعه دید و هدایت با کانال تصویرگیر حرارتی ، مجموعه نمایشگر ویدئویی، مجموعه کنترل تصویرگیر حرارتی و مجموعه کنترل سیستم برخوردار هستند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Benelli_m3.jpg[/img]

وضعیت

توسعه این برجک تکمیل شده، آماده تولید است

سازنده: کی.بی.پی تولا

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/049269-1.jpg[/img]

مشخصات فنی

خدمه: ۱ نفر( تیرانداز)

تسلیحات: توپ خودکار۳۰ میلی متری ۲- ای-۷۲ ، مسلسل هم محور ۷/۶۲ میلی متری پی.کی.تی.ام ، چهار لوله پرتاب موشک هدایت شونده ضدتانک کورنت

مهمات: ۳۵۰ گلوله آماده برای شلیک ۳۰ میلی متری، ۲۰۰۰ گلوله آماده برای استفاده ۶۲/۷ میلی متری، ۴ فروند موشک کورنت

حرکت در سمت: ۳۶۰ درجه

حرکت در ارتفاع: ۱۵- تا ۶۰+ درجه

اپتیک: دوربین ۱-کی-۱۳-۲ تثبیت شده اپتیکی تیرانداز- هدایت موشک با بزرگنمایی ۱۲ برابر و مسافت یاب لیزری یکپارچه

وزن کل: ۱۴۰۰ کیلوگرم


منبع: www.defazamini.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ممنون. واقعا تاپیک مفیدی بود.


این نوع تجهیزات، برای نیروهایی مثل کشور ما خیلی می تونن مفید باشن. البته این رو مسئولین بهتر از بنده می دونن!



یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]عرفان جان بسیار ممنون ، بسیار زیبا و جامع بود.

به بخش خودروهای زرهی منتقل شد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالی بود. دستتون درد نکنه.
به نظرم ما هم باید روی یه همچین چیزی کار کنیم. چون با این جور برجک ها موشک های به مراتب بزرگتر و در نتیجه قویتر رو میشه حمل و شلیک کرد. مثلا موشک بسیار قدرتمندی مثل هلفایر به علت بزرگی نمیتونه توسط افراد پیاده مورد استفاده قرار بگیره. ولی میشه اون رو رو یه برجک سوار کرد و از قدرت رزمی فوق العاده اش توی گردان های زرهی استفاده کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون کامل و جامع بود
حالا کدوم یکی از این ها از بقیه بهتر هست یک مدل روسی هم بود که داش علی معرفی کردند اون در مقایسه با این ها چطوره؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون که علی آقا معرفی کرده بودن ترمیناتور بود و کار اصلیش تانک دیسترویر بود ولی اینا کلاهکن که روی این نفربر ها یا ماشین ها وصل میشن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عرفان جان ممنون بسيار كامل بود و استفاده كرديم. fi_lone_ranger
در كل به نظره من همون تاكتيك نبرد نامتقارن و بزن در رو به وسيله جاولين و موتور سيكلت از لحاظ مالي براي ما بيشتر ميصرفه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر از لست وار عزیز.
در کل برای مقابله با تانک سلاح مناسبی هست.اما نمیدونم ولی یه چیزی آدمو غلغلک میده ....یعنی همین خودروهایی که برای مقابله با تانک ساخته شدن خودشون خوراک موشک های ضد زره اند ..به هرحال هر ساخته دست بشر نقاط ضعف وقوت خاص خودشو داره.تا نظر دوستان چی باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.