nasirirani

مراحل ساخت اولین موتور ميكرو جت در ایران+فيلم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام اولا به این سایت خوش اومدی داداش خسته نباشی
ایا روی رم جت ها هم کار کردید یا نه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام مجدد وتشكر بسيار
چون حرفهاي دوستان بدجور بهم اميد ميده
و باعث ايجاد انگيزه فراواني در من شده
اول خيلي كوتاه جواب اون دوستمو بدم كه چرا موتور تراست يا همون حركت نداره
درسته اقا ولي هدف من تو اين تستها فعلا ايجاد تراست نبوده و فقط پايداري موتور بوده چون سخت ترين بخش همين استارت اپ و رسيدن به دور پايداري در اين موتورهاست كه چيزي در حدود 30000 دوره و تازه از اين دور به بالا به صورت يك منحني نه به صورت خطي كشش بالا ميره
دوما من براي ديدن توربين در موقع تست نازل خروجي كه كارش توليد كشش هست رو نصب نكردم
در ضمن براي اينكه موتور براي تستهاي بعدي مستحلك نشه خودم دورشو بالا نبردم
البته فيلمهايي از موتورم دارم كه موتور توش حتي بدون نازل هم حركت ميكنه كه بزودي تو وبلاگم منتشر ميكنم
اما در مورد ساخت موتور جت در ايران تا جايي كه من ميدونم فقط موتور طلوع 4 و 5 تو ايران توليد يا بهتره بگيم مهندسي معكوس ميشه ولا غير
http://www.robodesign.blogfa.com/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به امید حمایت از اینگونه طرح ها. این طرح ها طرح های مادر محسوب میشن وباید از اینها حمایت کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست سختکوش عزیز

حیفه این کاره که نیمه‌تمام بمونه. آدم‌های سختکوشی مثل شما موتور پیشرفت کشورها هستند نه امثال بنده که فقط بلدیم پشت کامپیوتر بنشینیم و کامنت بگذاریم. برای رفع مشکل انگیزه، به نظر بنده شما علاوه بر کارهای فنی به دنبال تبلیغات و روابط و حامی مالی باشید، که لازم هم نیست دولتی باشه. از بچه‌های دانشجوی مهندسی مکانیک یا مهندسی هوافضا در دانشگاه‌های معروف اگر پرس و جو کنید شاید بتونند شخصی یا راهی را به شما معرفی کنند. یا گزارشی از کارتون رو براشون بفرستید تا راجع به موضوع نظر بدهند و اینجوری با آدم‌های علاقمند و هم‌فکر آشنا بشوید. یا مثلاً سعی کنید توی کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های هوافضای داخلی شرکت کنید و با دیگران آشنا بشید، و به طور کلی روابطتون رو گسترش بدید و با آدم‌های هم‌فکر آشنا بشید، این روابط هم به آدم انگیزه و ایده می‌دهند و هم این که ممکنه روزنه‌ای برای حمایت از شما باز کنه. یک سایت مستقل هم بزنید و توش راجع به کارتون بنویسید و بگید که اگر حامی مالی باشه می‌شه این کار رو خیلی جلو برد. [b]قطعاً[/b] کسانی وجود دارند که حاضر به حمایت مالی از طرح‌های اینچنینی باشند، فقط باید پیداشون کرد (مثلاً یک خیّر یا استاد دانشگاه پولدار).

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت دوستان
همين ابراز لطفتون بسيار به من و امثال من اميد ميده
همين كه ميبينم كارم واسه هموطنام مهمه بسيار منو به ادامه كار اميدوار ميكنه
راستش كار من ادامه داره و الان دارم با دوست عزيزم اقاي مسلمي روي يك موتور با توربين راديال كار ميكنيم كه بايد خروجي خوبي بده و انشاا... يك موتور كاملا عملياتي ميشه . بيشتر قطعاتش طراحي و ساخته شده اما بي انگيزگي باعث شده تا كارها كند پيش بره. راستي بزودي تو وبلاگمون تمام مراحل طراحي و ساخت موتورها رو شرح ميديم
با ما باشيد
http://www.robodesign.blogfa.com/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من چند نفر ديگه را ميشناسم كه روي اين موتورها كار كردند و به مرحله تحويل هم رسوندن...
در مورد آلياژ خاص هم همين چند روز پيش توي اخبار دستيابي ايران به تكنولوژي ساخت اين توربينها را اعلام كردند
ولي به نظر من اين كه ولش كنيد خاك بخوره خوب نيست
به قول قديميا
رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

در هر حال اين علم نقطه پاياني نداره و ما هم اميدواريم به زودي موتورها در اشل هاي بزرگتر آماده بشه ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
بنده اطلاعات دقيق دارم كه هنوز كسي كامل نساخته چه برسه به تحويل
چون من از سال حدود 82 با تمام كسايي كه دستي تو اين كار داشتن در ارتباطم
اگر هم خبري بوده احتمالا يا همون موتورهاي ميني جت كلاس طلوع بوده و يا همون خبر كذبي كه ايرنا پخش كرده كه مربوط به موتور سيمرغ بوده. البته بخشهايي از اون موتور رو هم خودم ساختم اما اون موتور هنوز حتي نتونسته روشن بشه چه برسه به تحويل

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز شما الان دانشجو هستین؟اگه هستین نمیشد برای این طرح پشتیبانی استاد راهنماتون رو داشته باشین؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا امید من هم ورودتون رو تبریک میگم و از صمیم قلب امیدوارم موفق باشید، کشور ما به جوانهایی مثل شما احتیاج داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام
بنده اطلاعات دقيق دارم كه هنوز كسي كامل نساخته چه برسه به تحويل
چون من از سال حدود 82 با تمام كسايي كه دستي تو اين كار داشتن در ارتباطم
اگر هم خبري بوده احتمالا يا همون موتورهاي ميني جت كلاس طلوع بوده و يا همون خبر كذبي كه ايرنا پخش كرده كه مربوط به موتور سيمرغ بوده. البته بخشهايي از اون موتور رو هم خودم ساختم اما اون موتور هنوز حتي نتونسته روشن بشه چه برسه به تحويل[/quote]

دوست عزیز چند تا سوال داشتم از شما، در صورت تمایل ممنون میشم پاسخ بدید:

آیا سیمرغ هم یک مینی جت هست یا خیر موتور بزگتریه؟
آیا به لحاظ مواد مورد استفاده در توربین ها و دیگر بخش های حساس بین یک مینی جت و یک جت بزرگتر تفاوتی وجود داره؟ یعنی موادی که برای ساخت توربین مینی جت بکار میره خیلی متفاوت از موتور جت معمولی و بزرگتر هست؟
آیا حقیقتا ما به لحاظ تامین مواد لازم برای ساخت این قطعات مشکل داریم؟


[quote]بنده اطلاعات دقيق دارم كه هنوز كسي كامل نساخته چه برسه به تحويل[/quote]
در زمینه فعالیت های نظامی هم که در این زمینه شده مطمئنید؟ یه سری شواهدی مبنی بر مهندسی معکوس J-85 و پروژه ساخت J-85 بهینه شده وجود داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
موتور سيمرغ يك ميكروجت هست با كلاس رانش 12 كيلوگرم
اما مواد به كار رفته در ميكروجت ها بايد نسبت به توربوجتهاي بزرگ داراي خواص بهتري باشند
چون دور يك ميكروجت ممكنه به بيش از 160000 دور برسه كه دور بسيار بالاييه در ضمن در بيشتر توربوجت ها از پره هاي خنك شونده استفاده ميشه اما ميكروجتها بخاطر بسيار كوچك بودن امكان ساخت پره هاي خنك شونده براشون وجود نداره
اما تامين مواد من خودم تو چند تا سايت ايراني تبليقات فروش موادي مثل اينكنل و نيمونيك رو ديدم
اما كار روي جي85 كه اگه درست يادم باشه موتور فانتومه
من ازش يك خبر خوندم كه زياد نميشه روش حساب كرد
و كاري هم كه شده انگار موتور كامل رو كه توربوجت بود رو گرفتن و با افزودن يك فن اونو تبديل به توربو فن كردن كه به نظر بنده حقير فكر نميكنم موتور عملياتي خوبي براي يك هواپيما باشه
اما شايد بدرد موشكي چيزي بخوره
در مورد دانشجو بودن هم خدمت دوستان بگم بنده ترم اخر برق هستم و متاسفانه هيچ دسترسي به استادهاي هوافضا ندارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با سلام
موتور سيمرغ يك ميكروجت هست با كلاس رانش 12 كيلوگرم
اما مواد به كار رفته در ميكروجت ها بايد نسبت به توربوجتهاي بزرگ داراي خواص بهتري باشند
چون دور يك ميكروجت ممكنه به بيش از 160000 دور برسه كه دور بسيار بالاييه در ضمن در بيشتر توربوجت ها از پره هاي خنك شونده استفاده ميشه اما ميكروجتها بخاطر بسيار كوچك بودن امكان ساخت پره هاي خنك شونده براشون وجود نداره
اما تامين مواد من خودم تو چند تا سايت ايراني تبليقات فروش موادي مثل اينكنل و نيمونيك رو ديدم
اما كار روي جي85 كه اگه درست يادم باشه موتور فانتومه
من ازش يك خبر خوندم كه زياد نميشه روش حساب كرد
و كاري هم كه شده انگار موتور كامل رو كه توربوجت بود رو گرفتن و با افزودن يك فن اونو تبديل به توربو فن كردن كه به نظر بنده حقير فكر نميكنم موتور عملياتي خوبي براي يك هواپيما باشه
اما شايد بدرد موشكي چيزي بخوره
در مورد دانشجو بودن هم خدمت دوستان بگم بنده ترم اخر برق هستم و متاسفانه هيچ دسترسي به استادهاي هوافضا ندارم[/quote]
آقا خیلی ممنون از پاسخ و توضیحاتتون.
در مورد جی 85 ( موتور F-5) یکی از دوستان اینجا تصویری رو از یک ویدئو مربوط به یک نمایشگاه فکر کنم حدود سال های 85 بود ثبت کردند که توش پوستری بود که توضیحاتی راجع به ساخت جی-85 برای جایگزینی موتور های قدیمی f-5 شده بود یه سری توضیحات دیگه مثل ظرفیت تولید 35 دستگاه در سال تو اون بنر دیده میشد.

یه مورد دیگه هم بنرهایی مربوط به سازمان صنایع هوایی بود که تو موزه هوایی گذاشته شده و اونجا یکی از پروژه ها جی-85 بهینه شده بود.

سال گذشته هم منطقی اعلام کرد سه موتور توربینی سبک متوسط و سنگین برای هواپیما در دست ساخت دارند که سبکش تا پایان سال آماده میشه ولی خوب چیزی معرفی نشد ولی تو فروردین ماه امسال یکی از مقامات نظامی دوباره وعده معرفی دستاوردها در زمینه ساخت موتور جنگنده داد که باز چیزی معرفی نکردند.

اخیرا یک دوستی می گفت چند مدل بهینه سازی روی جی-85 انجام دادند یک مدلش یک فن سه پره در جلو موتور نصب شده و قطر موتور هم 10 سانتی متر اضافه شده، این طور که دوستمون می گفت نیروی رانش خشک اون به 25 کیلونیوتن رسیده بود که یعنی حدود 30 درصد افزایش نیرو. ایشون توضیحاتی هم راجع به تغییرات گسترده و اساسی روی موتور اف-14 هم دادند. ولی خوب این ها فقط توضیحات دوستمون بود ما مدرک رسمی و موثق دال بر تایید این جزئیات تغییرات ایجاد شده در موتور ها نداریم.

البته در مورد موتور اف-14 هم حد اقل دو خبر مربوط به ارتقای موتور و افزایش تراست اون به طور رسمی منتشر شده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.