Ehsan_animator

هواناوهای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=blue][b][align=center]با سلام خدمت دوستان ..... در این تاپیک قصد دارم در مورد هواناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی را ارائه کنم ...... از آنجایی که مطالب موجود در فضای نت در مورد هواناوها محدود و ناچیز می باشد امیدوارم این تاپیک موجبات رضایت خاطر شما عزیزان را فراهم نماید .[/align][/b][/color]

[b][align=center]تاپیک را با توضیحات مختصری در مورد خود هواناوها و نحوه ی عملکرد آنها شروع می کنیم[/align][/b]
[align=center][b]هواناو به شناورهایی گفته می شود که روی لایه ای از هوا سر می خورد . بدینگونه که یک سامانه ، هوا رو با فشار زیاد به زیر شناور ( درون دامن هواناو ) انباشته می کند و سامانه ای دیگر ٫ همانند پیشران ( موتور ) یک هواپیمای ملخی ٫ هواناو را به حرکت در می آورد .[/b][/align]

[align=center][b]در تصویر پایین می توانید قسمت های مختلف یک هواناو و همچنین نحوی عملکرد آن را به صورت شماتیک مشاهده نمایید[/b][/align]


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/754px-Hovercraft_-_scheme.png[/img][/align]

[align=center][b]۱- ملخ
۲- پویش ِ هوا
۳- پنکه ها
۴- دامن خَم پذیر (=انعطاف پذیر)[/b][/align]

[b][align=center]اینگونه است که هواناوها نه تنها می توانند در روی آب (اقیانوس٫ دریا٫ دریاچه و رودخانه و باتلاق) بکار برده شوند ، بلکه در روی زمین هموار نیز کاربرد دارند . گونه های کوچک و بزرگی از هواناوها ساخته شده و می شود . از جنگی و شهری گرفته تا ورزشی و یا برای سرگرمی ، مسافری ، بازرگانی ، مرزبانی و یا کمکرسانی که می توانید تصاویر برخی از آنها را در زیر مشاهده نمایید .[/align][/b]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E230.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1%7E230.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E206.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_2%7E206.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/3%7E173.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_3%7E173.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/4%7E150.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_4%7E150.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/5%7E16.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_5%7E16.JPG[/img][/url][/align]

[b][align=center]مطالعه تاریخچه حضور هاورکرافت در ایران و نیز بررسی موقعیت جغرافیایی کشور، در درک نیاز ایران به حضور چنین وسایلی در ناوگان حمل و نقل کشوری مؤثر است. بنابراین در ادامه به شرح مختصری از نحوه ورود این وسیله به ایران و نقش آن در جنگ تحمیلی می پردازیم. در خلال سال های 1968-1975 نیروی دریایی ایران اقدام به خرید 8 فروند هاورکرافت SR.N6 و 6 فروند هاورکرافت BH-7 نمود.[/align][/b]

[b][align=center]کشور ایران جزو معدود کشورهایی است که در همان سال های اولیه تولید هاورکرافت نظامی به این تکنولوژی شناورها دست یافت، و با داشتن بزرگترین ناوگان هاورکرافت در سطح منطقه، به تقویت نقش نظامی خود در منطقه پرداخت. ایران با داشتن مرز آبی در حاشیه شمالی خلیج فارس و با تملک بیشترین تعداد جزایر در محدوده آب های منطقه و با توجه به جغرافیای منطقه به وسایلی نیازدارد که بتواند به کمک آن ها در کمترین زمان و در هر منطقه از نوار ساحلی مرزی و محدوده جزایر ایرانی، به انجام عملیات نظامی و به ویژه جابه جایی نیرو بپردازد. پس نقش هاورکرافت در تأمین توازن دفاعی کشور حائز اهمیت بسیار است. در جریان جنگ ایران و عراق، در غیاب کارشناسان خارجی، استفاده مناسب از هاورکرافت در حمله‌های رزمندگان ایران در جبهه های جنوبی و به ویژه در جریان انتقال نیرو از مناطق هور و حوضچه های آبی جنوبی عراق، بسیار کارآمد بود و همین امر یکی از عوامل مهم پیروزی در نواحی باتلاقی، و مردابی جنوب عراق به حساب می آید. به عنوان مثال می توان به شکست حصر آبادان در این رابطه اشاره کرد که با حضور هواناوهای ایرانی و انتقال سریع نیرو توسط آنها ، از نظر نوع وسایل نقلیه استفاده شده در این عملیات در طول جنگ تحمیلی هشت ساله کاملا منحصر به فرد می باشد .[/align][/b]

[b][align=center]در ادامه به معرفی هواناوهای خریداری شده توسط شاه خواهیم پرداخت[/align][/b]

[size=24][color=brown][b][align=center]SR.N6[/align][/b][/color][/size]

[align=center][b]هاورکرافت "SR.N6" ساخت شرکت انگلیسی "Saunders-Roe" می باشد و در مدل های مختلفی از "SR.N6 Mk I" تا "SR.N6 Mk 8" به بازار عرضه شده است . "SR.N6" که به کلاس وینچستر "Winchester" هم معروف است ورژن های مختلف آن به کشورهای مختلفی از جمله ایران ، عراق ، عربستان سعودی ، کانادا ، برونئی و ایتالیا صادر شد که در این بین در سال 1968 و 1969 ، 6 فروند وینچستر Mk 4 و دو فروند وینچستر Mk 3 که به آنها "SR.N6 Mk 4" و "SR.N6 Mk 3" نیز می گویند به ایران صادر شد . شاید جالب باشد که بدانید یک سال بعد یعنی در سال 1970 ، عربستان 7 فروند "SR.N6 Mk I" را از این شرکت خریداری کرد .[/b][/align]

[align=center][b]مشخصات این هاورکرافت به همراه چند تصویر قدیمی از آن در زیر امده است[/b][/align]

[align=center][b]طول : 14.76
عرض : 7.01
ارتفاع ( بالش یا دامن ) : 1.22
ارتفاع ( کامل ) : 4.57

سرعت کروز : 55 گره دریایی
ماکزیمم سرعت : 60 نات
موتور اصلی : Rolls Royce Gnome Turboshaft
قدرت موتور : 671 کیلووات

ظرفیت مخزن سوخت : 1000 لیتر
ظرفیت خدمه : 38 نفر (( در نمونه های ارتقا یافته تا 58 نفر ظرفیت دارد ))[/b]
[/align]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/6%7E115.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_6%7E115.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/7%7E104.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_7%7E104.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/8%7E8.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_8%7E8.JPG[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/9%7E81.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_9%7E81.jpg[/img][/url][/align]

[size=24][align=center][color=brown][b]BH.7[/b][/color][/align][/size]

[align=center][b]خریدهای شاه ایران قبل از انقلاب تنها به نمونه ی بالا ختم نشد و از سال 1970 تا 1975 شش هواناو دیگر به ناوگان خود اضافه کرد . هاورکرافت BH.7 که از آن با کلاس ولینگتون "Wellington " نیز یاد می شود ، محصول دیگری از شرکت "Saunders-Roe" می باشد . (( البته در آن زمان و در هنگام تولید این محصول شرکت مذکور در اثر یک سری از تغییرات و انشعابات ، تغییر کاربری داده و این بار به صورت تخصصی بر روی تولید و صادرات هاورکرافت ها کار می کرد و به همین خاطر نام آن به "British Hovercraft Corporation" تغییر کرده بود . )) BH.7 یا ولینگتون که در دو ورژن ساخته شده بود فقط برای خدمت در نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران تولید شد و در مجموع و در طی 5 سال 2 فروند "BH.7 Mk 4" و 4 فروند "BH.7 Mk 5A" در اختیار این نیرو قرار گرفت.[/b][/align]

[align=center][b]مشخصات این هاورکرافت به همراه چند تصویر قدیمی از آن در زیر امده است[/b][/align]

[b][align=center]طول : 23.9
عرض : 13.8
ارتفاع : 10.36
سرعت : 58 گره دریایی
ظرفیت خدمه : 60 نفر[/align][/b]
[b]
[align=center]
وزن : 56 تن
موتور : Proteus Gas Turbine, 2 Rover Auxilliary Power Units[/align][/b]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_IRIN_Hovercraft%2520%281%29.jpg[/img][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_IRIN_Hovercraft%2520%282%29.jpg[/img][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_IRIN_Hovercraft%2520%284%29.jpg[/img][/align]

[align=center][b]دوستان عزیز می توانند هاورکرافت های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را همچنان سرحال و چالاک بر پهنه ی آبهای نیلگون خلیج فارس و دریای عمان مشاهده نمایند .[/b][/align]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/11%7E62.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_11%7E62.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/12%7E55.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_12%7E55.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/13%7E44.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_13%7E44.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/14%7E40.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_14%7E40.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/15%7E37.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_15%7E37.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/16%7E34.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_16%7E34.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/17%7E28.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_17%7E28.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/18%7E21.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_18%7E21.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10%7E72.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_10%7E72.jpg[/img][/url][/align]

[size=24][color=brown][b][align=center]هواناو یونس 6[/align][/b][/color][/size]
[align=center]
[b]هواناو یونس 6 که اخیرا خط تولید آن در وزارت دفاع آغاز شده است قابلیت بالایی در رزمایش ها و عملیات های واکنش سریع از خود نشان داده است و تاکنون توانسته است ، ماموریت های امداد و نجات ، گشت‌ زنی و پشتیبانی را در دریا ، رودخانه و مناطق باتلاقی و برفی به خوبی انجام دهد.انجام دهد.

هواناو یونس 6 به طور کاملا بومی ‌و بدست متخصصان هوشمند، خلاق و افتخارآفرین صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

صنایع دریایی وزارت دفاع در فاز نخست می تواند هر سال 20 فروند از این هواناو را تولید و با خدمات پس از فروش در اختیار نیروهای مسلح و دیگر متقاضیان قرار دهند.[/b][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/19%7E22.jpg[/img][/align]

[color=red]
[b][align=center]....................................................................
فقط برای میلیتاری
استفاده از مطالب تنها با درج سایت امکان پذیر می باشد[/align][/b][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون خیلی خوب بود.

این هواناو یونس 6 رو میشه مشخصات و عکس هاشو بزاری؟

آیا هنوز ایران بزگترین یگان هواناو جهان رو داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پیچیده ترین قسمت هواناو ها باید ملخشون باشه و تاریخچه خود اولین هواناو ها نشان می ده جنگ جهانی دوم و توسط انگلیس و امریکا بر علیه المان استفاده شد.
ولی چرا استفاده از هواناو ها به طورگسترده تری استفاده نمی شود برای من سئواله.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ببخشی من شنیدم اینه تو آسفالت هم حرکت میکنن درسته؟[/quote]
علت استفداه از هواناو اینه که هاو کرافت می تونه به راحتی بر روی آب و خشکی حرکت کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ببخشی من شنیدم اینه تو آسفالت هم حرکت میکنن درسته؟[/quote]

بله توانایی حرکت روی آسفالت هم دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا يه سوال ؟؟مگه قسمت زيرينشون از هوا نيست در درگيري با دشمن اين تيوپ ها پنچر ميشن ديگه كاربردي ندارن؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر اقا احسان
یه نکته اینکه ایران هواناوهای BH7 خودشو به موشک مجهز کرده
و این به اوناها قابلیت حمله هم میده
http://gallery.military.ir/albums/userpics/13%7E44.jpg
تو این عکس میتونید لانچر رو ببینید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خودمون زیاد به هواناو نیاز داریم.هواناو میتونه مکمل نیروی ما تو یه حمله ی نامتقارن باشه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]پیچیده ترین قسمت هواناو ها باید ملخشون باشه و تاریخچه خود اولین هواناو ها نشان می ده جنگ جهانی دوم و توسط انگلیس و امریکا بر علیه المان استفاده شد.
ولی چرا استفاده از هواناو ها به طورگسترده تری استفاده نمی شود برای من سئواله.[/quote]

اولین هاورکرافت در سال 1959 توسط یک انگلیسی اختراع شد و البته با نمونه های امروزی بسیار متفاوت بود و برای مقاصد غیر نظامی ساخته شد ..... در مدل های بعدی هاورکرافت ها گرایشات نظامی هم پیدا کردند ..... در جنگ جهانی دوم هیچ هواناوی توسط کشورهای طرف درگیری استفاده نشد ..... از طرفی در جنگ آخر آمریکا علیه عراق از این وسیله البته از انواع پیشرفته ی آمریکایی آن و با ظرفیت های بالا از نظر تعداد نیروی قابل حمل در عملیات های آبی خاکی و تصرف ساحل به وفور استفاده شده است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.