copout

نبرد بین F_4 و F_5

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مقاله ای که ذیلا خواهدآمد با استفاده از شماره ماه دسامبر1982مجله (نورث روپ ،اف-5تکنیکال دایجست )تهیه شده است.

درمورد این مقاله باید به چند نکته زیر توجه داشت:

1-هر دو هواپیما فاقد مخازن سوخت اضافی هستند و در مخازن داخلی خود نیز فقط تا نیمه سوخت دارند.
2-هردو هواپیما نمودار پرواز یکسانی را طی میکنند.
3-هردو هواپیما خلبان و کمک خلبان با استعداد مساوی در اختیار دارند.
4-هردو هواپیما مجهز به تمامی سیستمهای تسلیحاتی خویش هستند.
5-F4-E فاقدسیستمهای اضافی Tsioو Apx برای افزایش نیروی موتورها میباشد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/rijhct527em3wdwy1ygs.jpg[/img]

کلیات:
به طور کلی هواپیمای F4_E هواپیمایی انعطاف پذیرتر و قابل تر از F5_E به حساب میآید.این هواپیما دارای آلات دقیق بهتری هست،سلاحها و مهمات بیشتری با خود حمل میکند،از رادار و موشکهای همه جانبه ای بر خوردار میباشد،میتواند در هوا ودر حین پرواز سوخت گیری نمایدومقدورات جالبی در ارتفاعات متوسط و پایین به نمایش میگذارد.
به رغم آنکه در آنچه گفته شد ،تردیدی وجودندارد،معذالک هواپیمای F5_E می تواند حریف موثری برای F4_E به حساب آید،هنگامی که محدودیتهای آن به خوبی درک شود .

مقایسه:

الف- برد مداومت پرواز : یک هواپیمای F4_Eکه مخازن سوخت داخلی اش را تا نیمه از از سوخت پر کرده است، برد و مداومت پرواز آن اندکی بیش از F5_E میباشد ، به طوری که میتواند 2-3 دقیقه بیشتر در صحنه نبرد حضور داشته باشد .گرچه یک F4_E تمیز(منظور بدون مخازن سوخت خارجی)مداومت پروازش تا حد قابل توجهی کمتر از مداومت پرواز یک F5_E تمیز است . حال اگر در ماموریتی نیاز به گشت زنی در یک محیط مورد تهدیدو در ارتفاع متوسط و پایین باشد ،در این صورت مداومت پرواز F5بهتر است .
در چنین حالتی ، F4_E مرتبا نیاز به انجام تاکتیک هایی به منظور به حداقل رسانیدن دود خروجی از هواپیما و نیز تنظیم نیروی موتوری دارد.به ویژه،هنگامی که F4_E علامتHeadsup را که وجود نیروی دشمن در آن نزدیکی را خبر میدهد،دریافت میکند،باید از نیروی پس سوز موتورهایش استفاده کند تا اثرات دود خروجی را کاهش دهد که به این ترتیب سوخت بیشتری را به مصرف می رساند.بر خلاف F4_E از آنجا که F5_E فاقد دود خروجی است، این هواپیما میتواند با سرعت0/95 سرعت صوت بدون استفاده از پس سوز ،به گشت زنی بپردازد.

ب:آلات دقیق : در سناریویی که از مرحله رهگیری تا در گیری ادامه دارد،خلبان F5_E به شرط آنکه از پشتیبانی و کنترل راداری زمین در حد خوبی برخوردار باشد ، نخستین کسی خواهد بود که موفق به دیدن بصری هدف در فاصله ای بین 1 تا 10 ناتیکال مایل ،میشود.(مقدار دقیق این فاصله بستگی به شرایط جوی داردو به طور متوسط بین 6 -3 ناتیکال مایل است .)
در این گونه موارد ، خلبان F5_E تقریبا همیشه هواپیمای F4_E را مشاهده میکند،اما خدمه F4_E حتی با تماس های راداری خوب نمیتواند F5 را مادامیکه در فاصله نزدیکی نباشد ، مشاهده کند.
هواپیمای F4_E با رادار پیشرفته ای که در اختیار دارد ، این قابلیت انعطاف را پیدا میکند که بتواند با یا بودن پوشش کنترولر های شکاری زمینی عمل کند، حال آنکه F5_E فقط در شرایطی که با پشتیبانی خوب یا عالی این کنترولرها همراهی شود ، میتواند این برتری F4_E را تعادل بخشد .


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/8lcrnc3wuuvox1qkedwr.jpg[/img]

چگونگی درگیری:

از آنجا که سناریوی ما بر اساس حمله F5_E به F4_E طراحی شده است ، بنابراین درگیری هوایی هنگامی آغاز میشود که F5_E هواپیمای F4_E را مشاهده کند .این مشاهده هم میتواند سمعی باشد هم الکترونیکی.
چنانچه اف -5،اف -4 را با چشم مشاهده کند ،بلافاصله باید ترتیبی اتخاذ کند تا فاصله خود را تا حدی کاهش دهد که موشکهای (ایم _7 ،اسپارو)هواپیمای اف _4نتواند به کار آید.
چنانچه از طریق الکترونیکی مشاهد انجام پذیرد باید حتی المقدور از درگیری پرهیز نماید و اگر چاره ای جز درگیری نداشته باشد ،اف_5 باید تمام توان خودرا بکار گیرد تا مانع رویت خود از جانب اف_4شود که در این صورت میتواند خود را به 5 ناتیکال مایلی حریف برساندونبرد را آغاز کند.

مقدورات :

یک هواپیمای تمیز اف_4 با یک هواپیمای تمیز اف_5 از مقدورات قابل مقایسه ای در نبرد هوا به هوا برخوردارند و هر کدام مزیتی دارند.
الف: برتریهای اف _4:
نسبت کشش بر وزن بیشتر که باعث افزایش قدرت مانور هواپیما در پاره ای مواقع میشود.
امکان ردگیری بصری بهتر توسط دو خدمه ،هنگامیکه هواپیما مجبور میشود در صحنه نبرد حضوز بهم رساند.
قدرت آتش بیشتر.

ب: برتریهای اف _5:
جثه کوچکتر.
قابلیت مانور بیشتر و توانایی تحمل فشار جاذبه ای (جی-g)بیشتر هنگام اجرای انواع مانورهای.
چابکی بیشتر.

شرایط بهتر برای اف _5 :

همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد ،اف_5 باید از پشتیبانی کامل کنترولرهای زمینی بر خوردار باشد .
در این زمینه کنترولرهایی که توانایی ارتفاع یابی نیز دارند ،ترجیح داده میشوند.
کنترولرهایی که به یاری اف_5 میشتابند باید بسیار ورزیده بوده و تجربه فراوانی بویژه در نبردهای نزدیک هوایی یا(Dogfight)داشته باشند.چنانچه اف_5از این پشتیبانی برخوردار باشد و خلبان هواپیما نیز بویژه در زمینه مخابرات به قدر کافی تمرین کرده باشد ،در آن صورت ، این هواپیما میتواند برتری اف_$ را در استفاده از رادار خنثی نماید.
در مورد اف_4گفتنی است که اصولا این هواپیما نیازی به پشتیبانی کامل کنترولرهای زمینی ندارد و امتیازی که از این پشتیبانی نصیب آن میشود بسیار ناچیز است.به عبارتی پشتیبانی کنترولر های زمینی برای اف _4 صرفا کمکی است،در حالیکه برای اف_5این امر کلیدی برای پیروزی است.
بون پشتیبانی از کنترولر های زمینی اف_5 باید برای دفاع به نقطه ای در ارتفاع پایین برود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/xr80p3f9hpkqv6mppnzv.jpg[/img]

اوضاع جوی:

محیط ایده آل نبرد برای اف5از لحاظ جوی به آن اندازه هست که بتواند در حداکثر توانایی با چشم ،اف_4را در هوا رویت کند.حال هرچه هوا بدتر باشد و این فاصله کمتر شود ،برتری با اف_4میگردد.

نسبت نیرو :

بهترین نسبت نیرو ، در سناریو ی فرضی ما ، نبرد میان دو اف_5 با یک اف_4 است .حال هر چقدر این نسبت افزایش پیدا کند و مثلا به سه اف_5 دربرابر یک اف_4 برسد،مدیریت و اداره جنگ با دشواری روبرو میگرددکه به این ترتیب برتری اف_4 محتمل تر میگردد.

سرعت:

مناسب ترین سرعت برای شروع درگیری برای اف_5سرعت 0/95 سرعت صوت است و مناسبترین فاصله برای استفاده از پس سوز بین 5-10ناتیکال مایل.چنانچه پس سوز زودتر به کار گرفته شود ،بزودی اف_5با محدودیت سوخت روبرو میشود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/i90h7pjegh5drdsl31r.jpg[/img]


منبع:مجله دانستنیها شماره 14 - صفحه 4-5-6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]منتقل شد به مقایسه هواگرد ها و تسلیحات هوایی
LAST-WAR[/color]

================================================

برای من خیلی جالبه چرا نویسنده این مطلب اومده این دوتا هواپیما رو با هم مقایسه کرده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
f5 شانسی در درگیری رودر رو نداره چون با اسپارو شکار میشه
و باید وارد داگ فایت بشه که بتونه موشکای گرمایی ساینواندرشو شلیک کنه
در کل فانتوم پیروزه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چه جالب ميشه اگه اف5 رو با بمب سقوط ازاد اف4 زده بشه.تصورشو بكنين :mrgreen: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصلا بنظرم مقایسه اینا درست نیست اخه دو تا هواپیما با وظایف مختلفند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در كل اف4 كارآمد تر از اف5 هست ...
اما هركدام جايگاه خواص خودشونو دارن....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه دو هواپيما از روبرو به هم نرديک بشند که قبل از اينکه F-5 بفهمه چه اتفاقي افتاده با اسپارو فانتوم پودر ميشه ! منتها اگر F-5 , فانتوم رو غافلگير کنه با توجه به مانور پذير بودن بسيار بيشتر F-5 نسبت به فانتوم, برنده هست . البته يک نکته رو بايد در نظر داشت اونهم سرعت بيشتر فانتوم نسبت به F-5 هست که براحتي ميتونه از دستش در بره يا بهش برسه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادران میدونستید یکی از دلایل باخت امریکا در جنگ ویتنام برداشتن مسلسله اف -4 بود این هواپیما تو جنگ ویتنام همیشه از میگ ها شکست میخورد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.