Ehsan_animator

واسکوداگاما "Vasco da Gama" فریگیت نیروی دریایی پرتغال

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=24][color=brown][b][align=center]Vasco da Gama Class Frigates, Portugal[/align][/b][/color][/size]
[align=center][b]واسکوداگاما (( به لاتین Vasco da Gama )) از شناورهای رزمی کلاس فریگیت نیروی دریایی پرتغال است .[/b][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E241.jpg[/img][/align]
[align=center][b]در بین سالهای 1989 تا 1991 میلادی در شیپ یارد آلمانی Kiel by Blohm + Voss and HDW واقع در بندر هامبورگ سه فریگیت با نام های Vasco da Gama - Álvares Cabra و Corte Real ساخته شد .
در سال 1980 میلادی نیروی دریایی پرتغال خواهان خرید و به خدمت گرفتن سه فریگیت جدید شد و در سال 1985 دولت این کشور با این درخواست موافقت کرد . قرارداد ساخت اولین فریگیت در نوامبر سال 1986 منعقد شد و در فوریه سال 1989 ، کیل یا شاهتیر اصلی اولین فریگیت سفارشی یعنی Vasco da Gama در شیپ یارد Blohm + Voss گذاشته شد . عملیات ساخت فریگیت دوم "Álvares Cabral" در ژوئن همان سال و چهار ماه بعد ، ساخت فریگیت سومی با نام "Corte Real" آغاز شد .
هر سه شناور سفارشی نیروی دریایی پرتغال تا سال 1991 تکمیل شده و بعد از به آب اندازی بلافاصله به خدمت این نیرو درآمدند.[/b][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E220.jpg[/img][/align]
[align=center]
[b]Vasco da Gama بر اساس شناورهای MEKO 200 PN طراحی شده است . MEKO نام مجموعه ایی از کشتی های جنگی ساخت شیپ یارد آلمانی Blohm + Voss می باشد که تعداد زیادی از آنها در کلاسهای مختلف و در نیروهای دریایی کشورهای بسیاری از جمله خود آلمان و کشورهایی مثل نیجریه ، ترکیه ، آرژانتین و..... مشغول خدمت هستند . Vasco da Gama اولین کشتی جنگی نیروی دریایی پرتغال است که به موشک های سطح به سطح و پدافند هوایی مجهز شده است . این فریگیت طولی در حدود 116 متر و عرض 15 متر و وزنی در حدود 3000 را دارد و می تواند تا 182 خدمه را در خود جای دهد .[/b][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3%7E186.jpg[/img][/align]
[b][align=center]تصویری از MEKO های ساخته شده در شیپ یارد آلمانی و متعلق به نیروی دریایی استرالیا --- MEKO 200 ANZAC کلاس فریگیت ---[/align][/b]

[color=brown][size=24][b][align=center]Command and control systems onboard[/align][/b][/size][/color]
[b][align=center]واسکوداگاما به سیستم کنترل فرماندهی سیگنالی تاکتیکی که به مخفف STACOS نامیده می شود ، مجهز می باشد . این سیستم با جمع آوری داده از طریق سنسورهای اولیه و ثانویه می تواند تصاویر تاکتیکی سطحی ، زیر سطحی و هوایی ویژه ایی را ارائه دهد . سایر عملکرد ها ی این سیستم شامل اولویت بندی تهدید ، ارزیابی خطر و انتساب سلاح است که این تنوع در خدمات سیستم STACOS نقش حیاتی این سیستم در واسکوداگاما و سایر شناورهای دارای این سیستم را نشان می دهد .[/align][/b]

[size=24][color=brown][align=center][b]Sensors / radars[/b][/align][/color][/size]
[align=center][b]رادار ناوبری واسکوداگاما type 1007 نام دارد و رادار پیش اخطار آن یعنی Thales DA08 روی باند D عمل می کند . Thales MW08 رادار جستجو گر سطح و هوای سه بعدی این شناور است که روی باند F کار می کند و رادار کنترل آتش سیستم فالانکس "General Dynamics Mk 90" و دو رادار کنترل آتش "Thales STIR 180" نیز در این شناور وجود دارد و در آخر "SQS-510" که سنسور قابل نصب بر روی بدنه شناور می باشد .[/b][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/4%7E159.jpg[/img][/align][align=center]
[b]و اینک مشخصات کامل که در زیر مشاهده می نمایید:

سازنده : Blohm + Voss, HDW
استفاده کنند : نیروی دریایی پرتغال
طول : 115.9m عرض : 14.8m آبخور : 5.9m جابه جایی : 3,200 تن تعداد خدمه : 182
ماکزیمم سرعت 32 گره دریایی شعاع عملیاتی : 4600 مایل دریایی با سرعت 18 گره دریایی
نوع سیستم تولید نیرو : CODOG که ترکیب دیزل گاز است
موتور : 2 موتور دیزل 8.1 مگاواتی توربین : دو توربین گازی 8 مگاواتی شرکت جنرال الکتریک[/b][/align]

[size=24][color=brown][align=center][b]تسلیحات[/b][/align][/color][/size]
[align=center]
[b]هشت موشک ضد کشتی RGM-84 Harpoon که از طریق دو لانچر چهارتایی Mk 141 فایر می شوند .
سیستم هدایت موشک MK 21 که هشت موشک سطح به هوای RIM-7 Sea Sparrow را لانچ می کند .
یک عدد توپ دومنظوره 100 میلیمتری Mod68 CADAM
20mm Mk 15 Phalanx Gatling CIWS (( سیستم پدافند موشکی هوایی فالانکس که توانایی شلیک 3000 تا 4500 گلوله را در هر دقیقه تا برد 3.6 کیلومتر دارد ))
دو غلاف اژدر 324mm Mk32 Mod 5 برای لانچ اژدر های سبک وزن Mk 46 و Mk 44[/b][/align]

[align=center][b]موشک ضد کشتی RGM-84 Harpoon یک موشک با سوخت جامد و همراه با بوستر است که دارای سیستم رانش turbojet می باشد . وزن آن 700 کیلوگره (( همراه با بوستر )) و وزن سر جنگی آن 220 کیلوگرم است و با طول 4.6 متر و شعاع 34 سانتی متر می تواند با سرعت 864 کیلومتر بر ساعت به سمت اهداف سطحی در دریاها شلیک شود .[/b][/align]
[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/7.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_7.gif[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/6%7E125.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_6%7E125.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/5%7E144.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_5%7E144.jpg[/img][/url][/align]

[b][align=center]موشک پدافند هوایی Sea Sparrow با بردی در حدود 19 کیلومتر و سرجنگی با وزن 40 کیلوگرم و سرعت 4,256 کیلومتر بر ساعت را می توانید در زیر و باکلیک بر روی عکس دلخواه خود مشاهده کنید .[/align][/b]
[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/8%7E89.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_8%7E89.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/9%7E86.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_9%7E86.jpg[/img][/url][/align][b]

[size=18]
[color=red][align=center]فقط برای میلیتاری
استفاده از مطالب بالا تنها با درج نام سایت امکانپذیر می باشد[/align][/b][/color][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از آقا احسان عزیز و یک خواهش میشه راجع به پیشرانه CODOG که ترکیب دیزل گاز است کمی توضیح بدین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با تشکر از آقا احسان عزیز و یک خواهش میشه راجع به پیشرانه CODOG که ترکیب دیزل گاز است کمی توضیح بدین[/quote]

خواهش می کنم و اما جواب سوال شما :

CODOG که مخفف Combined diesel or gas (( موتور دیزلی یا توربین گازی ترکیب شه )) به عنوان سیستم پیشرانه در کشتی هایی استفاده می شود که نیاز به ماکزیمم سرعت بسیار بالاتری نسبت به سرعت کروز (( سرعت دریانوردی عادی )) خود دارند .
در این سیستم به هر شفت پروانه یک موتور دیزلی متصل می شود و یک توربین گازی و اتصال این دو به شفت به وسیله ی کلاچ به عنوان واسطه صورت می گیرد . از توربین گازی برای سرعت های بالا و از انجین دیزلی برای سرعت های کروز استفاده می شود .
ما سیستم های ترکیبی زیادی داریم ولی یکی از آنها به این سیستم خیلی شبیه است و آن Combined diesel and gas که به صورت مخفف CODAG نامیده می شود . تفاوت CODOG که در این شناور استفاده شده و CODAG به "or" و "and" که در اسم کامل آنها وجود دارد بر می گردد . در واقع در CODOG شما همواره فقط می توانید با یکی از دو سیستم متصل به شفت پروانه یعنی موتور دیزلی و توربین گازی تولید نیرو و حرکت کنید ولی در CODAG شما می توانید در هر زمان با ترکیب و استفاده از هر دو توان لازم خود را تولید کنید .

امیدوارم جواب سوال خود را گرفته باشید .....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خواهش می کنم و اما جواب سوال شما :

CODOG که مخفف Combined diesel or gas (( موتور دیزلی یا توربین گازی ترکیب شه )) به عنوان سیستم پیشرانه در کشتی هایی استفاده می شود که نیاز به ماکزیمم سرعت بسیار بالاتری نسبت به سرعت کروز (( سرعت دریانوردی عادی )) خود دارند .
در این سیستم به هر شفت پروانه یک موتور دیزلی متصل می شود و یک توربین گازی و اتصال این دو به شفت به وسیله ی کلاچ به عنوان واسطه صورت می گیرد . از توربین گازی برای سرعت های بالا و از انجین دیزلی برای سرعت های کروز استفاده می شود .
ما سیستم های ترکیبی زیادی داریم ولی یکی از آنها به این سیستم خیلی شبیه است و آن Combined diesel and gas که به صورت مخفف CODAG نامیده می شود . تفاوت CODOG که در این شناور استفاده شده و CODAG به "or" و "and" که در اسم کامل آنها وجود دارد بر می گردد . در واقع در CODOG شما همواره فقط می توانید با یکی از دو سیستم متصل به شفت پروانه یعنی موتور دیزلی و توربین گازی تولید نیرو و حرکت کنید ولی در CODAG شما می توانید در هر زمان با ترکیب و استفاده از هر دو توان لازم خود را تولید کنید .

امیدوارم جواب سوال خود را گرفته باشید .....[/quote]

خیلی ممنون پاسخ کاملی بود و مقدار زیادی به اندک اطلاعاتم اضافه شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب سرهنگ ممنون باز هم زیبا بود.....

1-شاید به چشم من نخورد سیستم ECMاین ناوچه محترم چیه؟

2-این فریگیت در مقابل همتایان اروپایی خودش مثل کلاس باربارای ترکیه چه جایگاهی داره؟

3-برای مقابله با زیردریایی تسلیحاتش مناسبه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جناب سرهنگ ممنون باز هم زیبا بود..... [/quote]

خواهش می کنم حسین جان شما لطف داری با امید به اینکه بتونه مورد عنایت همه ی بچه های سایت قرار بگیره


[quote]شاید به چشم من نخورد سیستم ECMاین ناوچه محترم چیه؟[/quote]

اگر منظورتون از ECM مخفف عبارت Electronic countermeasure باشه که جهت اطلاع سایر دوستان ناآشنا باید عرض کنم این عبارت یک اصطلاح کلی است و منظور از آن ابزار های الکتریکی الکترونیکی مربوط به جنگ الکترونیک می باشد که در یک وسیله نظامی وجود داشته باشد و بر ضد رادارها ، سنسورها و سایر سیستم های کشف و رهگیری در وسیله ی جنگی دشمن بکار رود و در این شناور هم برخی از آنها وجود دارد که من متاسفانه معرفی آنها را در پست اول فراموش کردم . این سیستم ها از قرار زیرند :

APECS II/AR-700 interceptor
jammer suite
دیکیو های Mk 36 Mod 1 SRBOC

[quote]این فریگیت در مقابل همتایان اروپایی خودش مثل کلاس باربارای ترکیه چه جایگاهی داره؟[/quote]

شناورهای Barbaros که در کلاس فریگیت و از فریگیتهای مدرن نیروی دریایی ترکیه محسوب می شوند شباهت های بسیاری به این شناور پرتغالی دارند و دلیل آن هم این است که فریگیت های Barbaros ترکیه هم مانند فریگیت واسکوداگامای پرتغالی بر اساس خانواده ی MEKO های ساخته شده در شیپ یارد Blohm & Voss آلمانی واقع در بندر هامبورگ طراحی و ساخته شده اند . ترکیه 4 فریگیت از این کلاس را در اختیار دارد که دو فروند از آنها توسط آلمان و شیپ یارد یادشده در بالا و دو فروند دیگر نیز در ترکیه و با مشارکت و کمک های فنی تجهیزاتی طرف آلمان ساخته شده اند . از نظر تسلیحاتی هم این شناورهای پرتغالی و ترکیه ایی بسیار مشابه همدیگر هستند و سیستم های موشکی یکسانی استفاده می کنند .... یعنی همان هارپون و سیااسپارو . شاید دو تصویر زیر این شباهت را بیشتر نشان دهد . اولی فریگیت پرتغالی و دومی فریگیت ترکی
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E241.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1%7E241.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10%7E76.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_10%7E76.jpg[/img][/url]

[quote]برای مقابله با زیردریایی تسلیحاتش مناسبه؟[/quote]

چرا مناسب نباشه ...... این فریگیت به دو نوع اژدر مجهز است و می تواند علیه زیرسطحی ها به انجام عملیات بپردازد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]احسان جان ممنونم ، بسیار زیبا بود.

فقط یک سوال

پشت این فریگیت پد هلیکوپتر دیده می شه. آیا هلیکوپترها قابلیت نشست و برخواست از روی این فریگیت را دارند یا خیر؟؟[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولي فكر كنم اگه تجهيزاتش (موشك و توپ و ...) رو بردارن خيلي با جماران فرقي نداشته باشه icon_eek فقط يه خرده از لحاظ وزن و طول فرق ميكنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابا جماران خودمون خيلي با حال تره (ادمي كه عرق ملي كورش كرده )
ولي در كل به نظر مي ياد ناو خوبي باشه حيف كه پرتغاليه :evil: icon_eek :oops: icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کاربران missile777وnazeat10لطفا با مطالعه کردن پست های مفید بدید و حرف های صد من یه غاز نزنید. icon_eek icon_eek

اگه خنده میخواید برید تاپیک صندلی داغ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue]احسان جان ممنونم ، بسیار زیبا بود.

فقط یک سوال

پشت این فریگیت پد هلیکوپتر دیده می شه. آیا هلیکوپترها قابلیت نشست و برخواست از روی این فریگیت را دارند یا خیر؟؟[/color][/quote]

خواهش می کنم جناب سرهنگ ....... صد در صد امکان نشست برخاست بالگرد برای این فریگیت هم وجود دارد و پدی که شما به اون اشاره کردین برای همین منظور در قسمت عقب این شناور وجود داره ...... بالگرد های مورد استفاده برای این کار هم اغلب در کلاس های متوسط قرار دارند و ایضا قابلیت های زیر سطحی وسیعی نیز دارند ...... علی جان از اونجایی که هر چی شناور بالاتر از 1000 تن که توی این یکی دو دهه در جهان ساخته شده پد بالگرد داره دیگه خیلی کلیشه ایی شده که توی هر معرفی این قابلیت رو ذکر کنیم ...... همشون دارن icon_eek ..... بخش جدایی ناپذیر و بسیار ضروری برای هر شناور نظامی محسوب می شه که جماران خودمون هم از این قضیه مستثنی نشد و برای اون هم این امکان فراهم شد ..... البته برای تناژهای پایین به علت وزن کم و مسائل پایداری هیدرواستاتیکی مثل پایداری تریم ، این پد نیاز به محاسبات حساس داره که تعادل شناور رو به هم نزنه ولی برای تناژهای بالا چون وزن یک بالگرد نسبت به وزن شناور خیلی به حساب نمی یاد پس وجود این پد و نشست بالگرد روی آن خیلی مشکل نخواهد بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی کامل بود ممنون.

هشت لانچر موشک هارپون سلاح های مرگ باری هستن و همینطور پدافند خوبی هم دارن ای کاش شنارهای ما هم پدافند درست . درمونی داشتن icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.