sorena_ir_army

آشنایی با زیردریایی نهنگ ساخت ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آشنایی با زیردریایی نهنگ ساخت ایران

زيردريائی نهنگ دومين تلاش ايران در طراحی و ساخت زيردريائی و در عين حال يكي از پر هزينه ترين پروژه هاي دفاعي ايران بوده است.اين زيردريائي كاملا" منطبق با شرايط خليج فارس طراحي شده كه اين مزيت به ايران امكان استفاده هاي گوناگوني از اين زيردريائي را ميدهد.
در طراحی و ساخت این زیر دریایی از امكانات و منابع بیش از 49 مركز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی كشور استفاده شده است و همچنین تعداد نزدیك به 200 زیر طرح صنعتی و 70 مقاله علمی دستاوردهای مهم این طرح ساخت این زیردریایی است،‌ دو زیر سیستم عمده، پریسكوپ تلویزیونی و سونار غیر فعال پیشرفته به عنوان چشم و گوش این شناور زیر سطحی توسط مجتمع دانشگاهی برق دانشگاه صنعتی مالك اشتر و تحقیقات جهاد كشاورزی ساخته شده است.
[img]http://www.militaryparsi.ir/images/stories/submarine/nahang_sunmarine/nahang.png[/img]
بعد از زيردريائی غدير ، نهنگ دومين زيردريائی بومي ساخت ايران استكه مجهز به يك سيستم رادار جستجوگر سطحي و يك دكل مخابراتی است كه آنرا براي نفوذ به بندرگاه ها مناسب ساخته و نيز توانائی خوبی در مين گذاري مخفيانه دارد.فرمانده نيروی دريائی ايران ميگويد: نهنگ حاصل تلاش كارشناسان نيروی دريائی، متخصصين و محققان دانشگاهی است. طراحی اين زيردريائی خيلي طول كشيد اما سرانجام در اينكار موفق شديم.
مجید حیدری مورچه خورتی یکی از فعالان ساخت این زیردریایی در گفتگویی که با خبرگزاری فارس انجام داده بود با بیان این مطلب که طراحی و ساخت این پروژه کاملا توسط دانشمندان و محققان ایرانی بدون وابستگی به خارج از کشور انجام شده، افزود: محققان و پژوهشگران ایرانی طی 10 سال تحقیق و مطالعه موفق شدند به دانش این پروژه دست پیدا کنند.
گفته مي شود كه اين يك زيردريائي سونارگريز (رادارگريز) است. مقامات ايران مي گويند كه اين زيردريائی به سيستمهاي الكترونيكي پيشرفته ساخت ايران مجهز است و قادر به شليك همزمان اژدر و موشك نيز مي باشد. اين مقامات هيچ توضيحي در مورد برد اين سلاحها نداده اند.
[img]http://www.militaryparsi.ir/images/stories/submarine/nahang_sunmarine/iran-submarine.jpg[/img]
بد نيست بدانيد برخي از كارشناسان غربي نهنگ را يك مينی زير دريائي با توانائی هاي ناشناخته مي دانند. از نظر آنها بر اساس تصاوير موجود ، نهنگ يك مينی زيردريائی است اما از نظر امكانات داخلی و توانائی های آن اختلاف نظر دارند. به طور مثال برخی می گويند ايران 4 زيردريائی كوچك از كلاس ناشناخته (غدير ) ساخت كره شمالي در اختيار دارد كه آنها فقط براي جابجائی غواص كاربرد دارند در حاليكه از نظر برخي ديگر اين تصورات بي معني است و آنها را زيردريائي هائي با توانائي عمليات در آبهاي عميق و حمل حدود 16 عدد مين دريائی در هر سورتی از ماموريت می دانند. نهنگ از لحاظ طول و عرض اندكي از غدير بزرگتر است و شايد ظرفيت آن نيز تقريبا" دو برابر ( 350 الي 400 تن ) باشد. نهنگ همچنين داراي تجهيزات الكترونيكي پيشرفته تري نسبت به غدير است.
به هر حال زمانيكه صحبت از زيردريائی نهنگ ميشود فرضيه هاي مختلفی به نظر مي آيد.نخستين فرض اين است كه زيردريائی نهنگ اساسا" يك زيردريائی تهاجمي براي مقابله با كشتی هاست.
فرض بعدی كه تا حدی هم محتمل به نظر ميرسد اين است كه نهنگ توانائی حمل مين های دريائی بيشتر و بزرگتری نسبت به زيردريائی غدير داشته باشد.
و فرضيه سوم اين است كه كه اين زيردريائي براي انجام عمليات ويژه و قاچاق طراحي شده است. به طور كلي اطلاعاتي راجع به موتور و يا تجهيزات داخلی اين زيردريائی وجود ندارد و فقط از روی تصاوير موجود مي توان به پاره ای مشخصات آن پی برد اما در مجموع مي توان حدس زد كه اين زيردريائی از توان عملياتي گسترده تری نسبت به غدير برخوردار است .
[img]http://www.militaryparsi.ir/images/stories/submarine/nahang_sunmarine/nahang-submarine1.jpg[/img]
مشخصات
نام جنگ افزار : زیردریایی نهنگ
تجهیزات : دارای سونار و یک رادار جستجوی سطحی
تسلیحات : 2 تا 4 لول پرتاب اژدر و محفظه های شلیك موشك نور ، مین گذار.
سال شروع خدمت : مارس 2006
وزن : 350 الی 400 تن
قابلیت ویژه : كف نشینی و دور ماندن از شناسایی
سرعت در سطح آب : 25 كیلومتر بر ساعت
سرعت زیر سطح آب : 44 كیلومتر بر ساعت
ساخت : صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران
طول : 20 متر
قطر : 3 متر
ارتفاء : 2.5 متر
نیروی محرکه : دیزل الکتریک
تعداد در حال خدمت : یک فروند

[url=http://www.militaryparsi.ir/maritime/worlds-navies/submarine/770-iranian-nahang-submarine.html]منبع[/url]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر شما چه عالی باعث میشه که سرعت این زیر دریایی در زیر اب بالا تر از سطح اب باشه؟
[quote]سرعت در سطح آب : 25 كیلومتر بر ساعت
سرعت زیر سطح آب : 44 كیلومتر بر ساعت [/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چون بعضي از تجهيزات نظامي قديمي ساخت كشور هاي ديگه بعد از تعميرات كلي و بروز رساني با ظاهر و اسمهاي جديد وارد خدمت ميشن براي ما كه اطلاعاتمون كمتره بعضي مواقع تشخيص اينكه كدام ماشين از طراحي جديد برخورداره و كاملا بومي و ساخت ايرانه و كدام بهينه سازي يه سيستم قديمي كمي سخته
البته يه زير درياپي مثل نهنگ قطعا يه سيستم جديده اما كاش اطلاعات بيشتري ازش داشتيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان ببخشید که من اظهار نظر می کنم
ولی اگه واقعا 70 مقاله علمی در طول 10 سال از این پروژه به دست اومده باشه (که قاعدتا باید چاپ شده باشه وگرنه که دیگه مقاله علمی نیست) فکر نمی کنم کار خیلی سختی باشه که بشه توانایی های این زیر دریایی رو حدودی تخمین زد . البته نمی شه قطعا گفت که چیه و چی داره ولی برای کارشناسان نظامی دشمن که فعالیت های ما رو رصد می کنن دنبال کردن سیر علمی 70 مقاله و فهمیدن نسبی اینکه این زیر دریایی چه امکانات و تسلیهاتی ممکنه داشته باشه کار زیاد سختی نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظر شما چه عالی باعث میشه که سرعت این زیر دریایی در زیر اب بالا تر از سطح اب باشه؟
[quote]سرعت در سطح آب : 25 كیلومتر بر ساعت
سرعت زیر سطح آب : 44 كیلومتر بر ساعت [/quote][/quote]

نیروهای سطحی مثل surface tension و همین طور اثرات لایه مرزی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زحمتو که کشیدن نمیشد یه خورده بزرگتر میساختنش تا پوز غرب و میزد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]زحمتو که کشیدن نمیشد یه خورده بزرگتر میساختنش تا پوز غرب و میزد؟[/quote]
همین فدیشم 10 سال طول کشیده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرچي كوچك تر ، سرعت عملياتي بيشتر.
فكر هم نكنم زيردريايي بزرگ با اصول دفاعي ما جور در بياد . ولي يكي دو تا زيردريايي موشك انداز براي آيندع نياز داريم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد سرعت احتمالا اشتباه تایپی هست و شاید چهار و چهار دهم کیلومتر باشه که در غدیر هم همین حدود هست گراکه زیر آب فشار و اصطکاک آب بیشتر هست و سرعت بالطبع کمتر میشه.

ظاهرا این زیر دریایی هم طرح پایش یه زیر دریایی دیگه از کره یا چین هست ولی خوب ایران معمولا تجهیزات اونها رو کامل عوض می کنه .

کابر سلام ورودتون به سایت رو تبریک میگم.
ببینید دوست عزیز این تحقیقات به اسم زیر دریایی و مرتبط با اون نیستن مثلا ممکنه یه تحقیق و تز دکترا در مورد فشار در اعماق آب شور استفاده شده باشه که عملا ممکنه در نگاه اول حتی زیاد ارتباطی هم به خود بحث تسلیحان نداشته باشه .
اصولا در این نوع تحقیقات از تزهای دکترا و یا راسله های کارشناسی اشری استفاده میشه که استفاده چندگانه دارن مثلا در مورد یه حوزه مخابراتی دریایی که می تونه هر جایی استفاده بشه.
به همین دلیل رد گیری و برآورد کار راحتی نیست چون سالی چندین هزار مقاله چاپ میشه.البته دشمن از روی برخی امور دیگه می فهمه قضیه چیه مثلا خریدها و یا مراودات نظامی و دیدارهای مسئولین ایرانی و.... جاسوسی از انواع ماهواری و.... بررسی طرح های مشابه و در عین حال بررسی توان علمی کشور و بودجه اوندر زمینه هایی چون تحقیقات و پژوهش و....
نهایتا یه جمع بندی می کنن و برآورد می کنن که آیا ایارن می تونه بر فرض فلان سلاح رو بسازه یا نه.که البته دقیق هم می تونه نباشه.

کاپوت جان برای کلاس بالاتر از طرح دیگه ای استفاده شده.

یه موضع دیگه اینکه فکر می کنم برداشت نویسنده مقاله و یا دوستان از موشک اشتباه باشه چراکه ارتفاع این زیر دریایی اجازه نمیده که مخازن پرتاب عمودی برای موشک داشته باشه(تازه اگر موشک عمود پرتاب موجود باشه در کشور و توان ساخت هم باشه چه خود موشک چه تیوب و....) و موشک های دریایی هم نمی تونن از لانچرهای شلیک اژدر شلیک بشن.

به همین دلیل برداشت من از شلیک موشک موشکهایی چون اژدر هوت هست نه موشک دریایی.
  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='fath' timestamp='1316288751' post='197307']
در مورد سرعت احتمالا اشتباه تایپی هست و شاید چهار و چهار دهم کیلومتر باشه که در غدیر هم همین حدود هست گراکه زیر آب فشار و اصطکاک آب بیشتر هست و سرعت بالطبع کمتر میشه.

ظاهرا این زیر دریایی هم طرح پایش یه زیر دریایی دیگه از کره یا چین هست ولی خوب ایران معمولا تجهیزات اونها رو کامل عوض می کنه .

کابر سلام ورودتون به سایت رو تبریک میگم.
ببینید دوست عزیز این تحقیقات به اسم زیر دریایی و مرتبط با اون نیستن مثلا ممکنه یه تحقیق و تز دکترا در مورد فشار در اعماق آب شور استفاده شده باشه که عملا ممکنه در نگاه اول حتی زیاد ارتباطی هم به خود بحث تسلیحان نداشته باشه .
اصولا در این نوع تحقیقات از تزهای دکترا و یا راسله های کارشناسی اشری استفاده میشه که استفاده چندگانه دارن مثلا در مورد یه حوزه مخابراتی دریایی که می تونه هر جایی استفاده بشه.
به همین دلیل رد گیری و برآورد کار راحتی نیست چون سالی چندین هزار مقاله چاپ میشه.البته دشمن از روی برخی امور دیگه می فهمه قضیه چیه مثلا خریدها و یا مراودات نظامی و دیدارهای مسئولین ایرانی و.... جاسوسی از انواع ماهواری و.... بررسی طرح های مشابه و در عین حال بررسی توان علمی کشور و بودجه اوندر زمینه هایی چون تحقیقات و پژوهش و....
نهایتا یه جمع بندی می کنن و برآورد می کنن که آیا ایارن می تونه بر فرض فلان سلاح رو بسازه یا نه.که البته دقیق هم می تونه نباشه.

کاپوت جان برای کلاس بالاتر از طرح دیگه ای استفاده شده.

یه موضع دیگه اینکه فکر می کنم برداشت نویسنده مقاله و یا دوستان از موشک اشتباه باشه چراکه ارتفاع این زیر دریایی اجازه نمیده که مخازن پرتاب عمودی برای موشک داشته باشه(تازه اگر موشک عمود پرتاب موجود باشه در کشور و توان ساخت هم باشه چه خود موشک چه تیوب و....) و موشک های دریایی هم نمی تونن از لانچرهای شلیک اژدر شلیک بشن.

به همین دلیل برداشت من از شلیک موشک موشکهایی چون اژدر هوت هست نه موشک دریایی.
[/quote]


باز هم سلام و با زهم بالا آوردن یه تاپیک قدیمی
(الانه که مدیرا بریزن سرم)
شرمنده ام برای بالا آوردن این تاپیکها اما همشون نیاز به توضیحاتی داشتن
چند تا نکته:
در باره سرعت زیر دریایی ها خیر گلم هیچ گونه اشتباهی رخ نداده، همه زیردریایی های دنیا سرعتشون در حالت غوص کامل بیشتر ازحالت شناوری در سطح آبه علتش هم به دو موضوع اصلی و یکی فرعی برمیگرده یکی نیروی آپ تراست فورس آبه و مهمتر و تاثیر گذارتر از اون چگالی آب ؛ خیلی مختصر که بخوام بگم نیروی پیش رانش همه شناور های پروانه دار در اثر نیروی عکس العمل پرتاب آب توسط پروانه به عقبه که در نقطه ای از شناوریا زیر دریایی و در قطعه ای بنام " تراست پد بلاک"( در همون تراست بییرینگ پس از شافت اصلی و در ابتدای پیشرانه)به بدنه منتقل شده و سبب حرکت یگان دریایی میشود حالادر زمان غوص باتوجه به برابر بودن فشار در تمامی جهتها این افزایش چگالی آب باعث افزایش جرم آب جابجا شده و درنهایت افرایش نیروی تراست میشود
و نکته فرعی هم بحث کاویتاسیونه که هرچه عمق آب بیشتر باشه و فشار و چگالی بیشتر، پدیده کاویتاسیون در دورهای بالاتر اتفاق میوفته و به اپراتور اجازه میده تا از دورهای بالاتر پیشرانه استفاده کنه
درباره اصطحکاک هم ؛ اصطحکاک در آب با اون چیزی که مد نظر شماست کمی (کمی که چه عرض کنم!!!!) فرق داره اونجا پدیده هایی بنام " ویک واتر" و " وت سورفیس " تاثیر خاص خودشونو دارن که جای بحثش اینجا نیست(مثلا در کشتیها و ناوهای بزرگ قسمت جلو و سینه یگان رو که زیر آب قرار داره و بهش" بال باس بو"میگن مثه قسمت سینه یگان در بالای آب که شبیه عدد هفت خودمون یا "V" انگلیسیهاست نمیسازن بلکه تقریبا شبیه دماغه زیردریایی هاست و به همون دلایلی که گفتم باعث افزایش سرعت و کاهش مصرف سوخت و .....میشه .)

در باره عمق غوص کیلو کلاسها هم عدد خیلی بالاتر از اونیه که گفته شده در ابن سایت اما اجازه بدین من نگم
در باره تعداد اژدر هم کیلوها 6 تا 533 م.م. در تیوب ها و 12 ذخیره و یا بجای اون دخیره ها مین حمل میکنن ، نه اینکه هم12 اژدرذخیره داشته باشن هم مین( تعداد مین بسته به توع و اندازه مینها متغیره)
کلاس نهنگ تنها یک فروند ساخته شد و بعد پروژه برتر و سرتری پیگیری شد. نهنگ 4 اژدر533 م.م. در تیوب و تنها ؛ یا 2 اژدر در ذخیره داره( نه دو اژدر به ازای هر تیوب) یا مین
کلاس غدیر هم فقط 2 تا اژدر پی تی 48 حمل میکنه و ذخیره هم نداره (درباره این نوع خاص اژدر خیلی حرفا دارم که متاسفانه وقتش نرسیده بگم و خود نیروی دریایی هم تنها در مانور ولایت 90 بود که به این اژدرها و شلیکشون اشاره کرد)
کلاس غدیر به هیچ وجه بومی نبوده بلکه چند تای اولیش از کره شمالی اومدن ؛ بعد هم با حضور کارشناسای کره ای ما اقدام به مونتاژ چندتای بعدی کردیم(بنا به مسائل امنیتی از گفتن تعداد در هر مرحله معذورم) بعد خودمون شروع به کپی (یا به روایتی مهندسی معکوس!!!) اونا کردیم
اما؛
میان ماه من تا ماه گردون .... تفاوت از زمین تا آسمان است!!!!! بین غدیرهای ساخت ما و کره شمالی یه دنیا فاصله افتاده، اگر شما ابتدا داخل یک میدجت کره ای و سپس یک میدجت ساخت داخل برین به هیچ وجه قبول نمیکنین که اینو از روی اون یکی برداشته باشن و کپی کرده باشن، در حد المپیک ارتقاشون دادیم( حتی اونایی که از کره اومدن) همه رو فول دیجیتال کردیم و براشون سامانه هایی گذاشتیم که کره ای ها خوابشو هم نمیدیدن

درباره نیازهای ما به نوع کلاس زیر دریایی ها :
باید مشخص کنیم برای چه هدف ، دشمن؛ کجا وچه منظوری؟ اگر هدف امریکا باشه و در خلیج فارس( چه برای شناسایی، چه نابودی و ضربه زنی و چه عملیات ویژه) بهترین و مناسب ترین گزینه مید جتهای کلاس غدیرن
برای آمریکا در دریای عمان بهترین گزیته کباس کیلو هستش
برای اسراییل و دریای سرخ بهترین گزینه کلاس کیلو
و برای اعراب حاشیه خلبح فارس ، قوطی حلبی هم کا فیست (این شوخی بود اعرابو نباید دسته کم گرفت ،جدی میگم)
برای آمریکا دراقیانوس اطلس نیاز به زیردریایی های سنگینتر از کیلو داریم(اونم ترجیحا اتمی)

یه نکته دیگه متاسفانه مشاهده مسشه که گاها از زیردریایی های کلاس کیلو با عناوینی همچون: سنگین و فوق سنگین یاد میشه که به هیچ وجه درست نیست،در یگان رزم ما شاید در مقابل غدیر اونا فوق سنگین باشن اما در استاندارد بین المللی اونا زیردریایی های سبک تهاجمی دیزل - الکتریکی هستند
ببینید شاید غظنفربا 60 کیلو وزن در آبادی خودشون بهش بگن غول!!!!!! اما در مسابقات و رویارویهای بین المللی باید بره روترازو و وزن بشه و در کلاس خودش وزنه یا مشت بزنه ، اونجا دیگه میره تو پر وزن و مگس وزن و ...
بیاییم به خودمون و شخصیتمون و هویت کشورمون توهین نکنیم اگر ما همه 77 میلیونمون همه با هم داد بزنیم " کیلوکلاسها فوق سنگینن " کک دنیا که نمیگزه هیچ، کر کر و هر هر هم به ریشمون میخندن
میگن مشک آنست که خود ببوید نه انکه عطار بگوید
در توانایی خفن اونا شکی نیست و کسی هم انکارشون نمیکنه اما در کلاس جهانی " سبک" هستن و کاریش هم نمیشه کرد

اگر عمری باشه میخوام یه مقاله توپ در باره میدجتهای کلاس غدیر بنویسم تا کرک و پشم از سر بعضیها بریزه تا بفهمن:
فلفل نبین چه ریزه
وانگهی دریا شود
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.