-
مطالب مشابه
-
توسط kingraptor
تاریخچه
در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.
اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوجگیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابهاش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفتهترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.
مراحل آزمایش
مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا میباشد.
بینظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستمهای پیشرفته و پیچیدهای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.
دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
این دستگاهها عمل نشانهروی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام میدهند. به گونهای طرحریزی شده که هدفیابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچگونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریعتر از هر هواپیمای مشابهی عمل میکند.
دستگاههای ارتباطی و ناوبری
دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیدهای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستمهای ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان میدهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام میدهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را میدهد.
رادار هواپیما
پوشش رادار در اف - 16 بگونهای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.
موتور هواپیما
موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پیدبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم میباشد که در آن سیستمهای زیر بکار رفته است :
ژنراتور سیدیاس (CDS)
درایو گیربکس متحرک فرعی
پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
ابعاد هواپیما
مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابههای اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر میباشد.
وزنهای هواپیما
وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.
تسلیحات
تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده میشود.
توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان میباشد.
موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
دارای قابلیت حمل بمبهای از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمبهای شیمیایی ، خوشهای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایتشونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هستهای است.
قابلیتها
اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان میباشد.
-
توسط SAEID
معرفی و بررسی کامل رادارهای قدرتمند Zhuk روسی
Жук Радары
قسمت اول
[/align]
تعریف
یک سری از رادارهای روسی تمام آب و هوایی هواپایه است که توسط کمپانی NIIR Phazotron برای جنگنده های چند منظوره ای مانند MiG-29 و Su-27 طراحی و ساخته شده است.
معرفی
رادارهای باند X پالس داپلر سری N010 ژوک امکان و نوع استفاده را برای جنگنده فراهم میکند، هوا به هوا و هوا به سطح. رادار N010 در حالت هوا به هوا قادر به شناسایی اهداف هوایی و جمع آوری اطلاعاتی درباره آنها مانند مختصات، فاصله و سرعت است. رادار دارای قابلیت نگاه به پائین / شلیک به پائین در برابر اهداف هوایی بوده (حتی هدفهایی که در سطح آب پرواز میکنند) و انواع مختلفی از جستجو را مهیا میکند. این رادار میتواند اهداف را بصورت تک تک یا چند تایی در یک مرحله شناسایی و رهگیری کند در حالیکه مشغول جستجو برای شناسایی اهداف جدید است. رادار ژوک میتواند اهداف را بر اساس کلاس و درجه اهمیت برای منهدم کردن شناسایی کند. یک نوع حالت اسکن در نبرد نزدیک با امکان جستجوی عمودی، زاویه دید HUD و لوله توپ با کیفیت بسیار زیاد برای تعقیب هدف در فاصله دید بصری در این رادار پیش بینی شده است. همچنین رادار N010 توانایی قفل کردن بر روی بالگردهایی را که نزدیک سطح زمین پرواز میکنند و انهدام آنها را دارد.
رادار N010 ژوک توانایی سازگاری با انواع مختلفی از تسلیحات هوا به هوا از جمله موشکهای هدایت راداری R-77 و R-27 برای هدفگیری، نشانه گذاری و ارتباط رادیویی را دارد و میتواند موشکهای هدایت مادون قرمز R-73 را نیز برای شلیک آماده (یعنی جستجوگر مادون قرمز موشک را بر روی هدف قفل کند) و امکان استفاده از توپ هواپیما را نیز فراهم میکند (یعنی هدفگیری با توپ بوسیله قفل شدن رادار بروی هدف و مشاهده مشخصات در HUD).
در حالت هوا به زمین رادار N010 توانایی نقشه برداری از عوارض زمین با امکان تهیه نقشه مصنوعی از هدف ، نقشه برداری با امواج ثابت یا متغیر و دقتی تا 3 در 3 متر و زوم دقیق و عکسبرداری دارد. رادار میتواند اهداف را شناسایی و سرعت و فاصله آنها را تشخیص دهد (هم دریایی و هم زمینی). رادار ژوک میتواند عوارض زمینی را در ارتفاع پائین تعقیب کرده و همچنین مناطق آب و هوایی خطرناک را در حین پرواز شناسایی کند.
رادار تسلیحات هوا به زمین متنوعی شامل موشکهای هوا به سطح Kh-29 و ضد رادار Kh-31 دارد.
رادار N010 طراحی انعطاف پذیری داشته و مدلهای قبلی آن مانند Zhuk-M و Zhuk-MS امکان ارتقا به سطح رادار پیشرفته Zhuk-A را دارند.
قابلیت های رادارهای چند منظوره ژوک:
حالت عملیاتی هوا به هوا:
امکان نگاه به بالا/پائین و شلیک به بالا/پائین
شناسایی اهداف هوایی و اندازه گیری فاصله ، سرعت مختصات زاویه ای
رهگیری اهداف تنها یا در کنار هم
رهگیری اهداف در کنار هم و حمله به خطرناکترین آنها
رهگیری و قفل اهداف بصری در داگفایت
شناسایی و رهگیری بالگردها و بالگردهای نزدیک سطح زمین
تعیین نوع و کلاس هدف مورد نظر
تشخیص اهداف نزدیک هم و تعیین ترکیب رزمی آنها
شناسایی پدیده های خطرناک جوی
قفل بر روی چندین هدف مجزا با یا بدون اسکن هوایی
شناسایی و تعقیب اهداف مهم هوایی
شناسایی و تعقیب و قفل بر روی یک هدف
قفل بر روی چندین هدف مجزا با یا بدون اسکن هوایی
کاربرد در نبردهای نزدیک هوایی با اسکن افقی و نمایش در شیشه کاکپیت
هدفگیری و نشانه گذاری با استفاده از سیستم هلمت نصب شده در کلاه خلبان
جستجوی ماورای دید خلبان
تخمین حجم و قدرت هدف های ترکیبی
حالت عملیاتی هوا به زمین:
نقشه برداری زمینی با دقت 3 در 3 متر
توانایی زوم و ثابت نگاه داشتن دوربین بر روی هدف
رهگیری همزمان چندین هدف زمینی و سطحی
شناسایی و رهگیری هدفهای متحرک زمینی و سطحی
اندازه گیری زاویه نسبت به هدفهای بصری زمینی و سطحی
پشتیبانی از پرواز در ارتفاع پائین و اطلاع دادن به خلبان
نقشه برداری از عوارض زمین با استفاده از امواج راداری ، استفاده از امواج باریک با اثر دوپلر ، متمرکز کردن همزمان امواج ، بزرگ کردن مقیاس نقشه و تهیه نقشه نهایی.
مسافت یابی سطحی
نظارت دریایی و سطحی
هشدار دهنده نزدیکی به سطح زمین
اندازه گیری سرعت ناوهای هواپیمابر
آشنایی با رادارهای مختلف ژوک
رادار Zhuk
نسل اول رادارهای ژوک با کد N010 است که برای استفاده در جنگنده MiG-29M و مدل ارتقا یافته MiG-23 طراحی شد. این رادار مخصوص نبردهای هوا به هوا ساخته شده و با لغو شدن طرح MiG-29M امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.
مشخصات:
وزن: 220 کیلوگرم
قطر آنتن: 680 میلیمتر
توان خروجی: 5 کیلووات
زاویه جستجو: 90± افقی و 55+/40- عمودی
قدرت درگیری: شناسایی همزمان 10 هدف و حمله به 4 تای آنها
برد هوا به هوا:
(RCS=5m²) 90 کیلومتر
(RCS=3m²) 65 کیلومتر
رادار Zhuk-8-ll
مدل صادراتی رادار پایه ژوک بوده و برای استفاده در جنگنده چینی F-8-llM ساخته شده است. بجز چند مورد داونگرید در سایر موارد مشابه رادار اصلی است.
مشخصات:
وزن: 240 کیلوگرم
قطر آنتن: 680 میلیمتر
توان خروجی: 5 کیلووات
زاویه جستجو: 85± افقی و 55+/40- عمودی
قدرت درگیری: شناسایی همزمان 10 هدف و حمله به 2 تای آنها
برد هوا به هوا:
(RCS=5m²) 90 کیلومتر
(RCS=3m²) 65 کیلومتر
لازم به ذکر است که چینی ها یک رادار پالس داپلر بومی (البته با کمک اسرائیل) طراحی و ساخته اند به نام KLJ-1 که برد آن در برابر سطح مقطع راداری 3 متر مربع 75 کیلومتر است.
با توجه به اینکه رادار ژوک روسی به علت داونگرید توان رزمی کمتری نسبت به رادار چینی دارد ، احتمالا رادار مذکور در جنگنده های جدید اف8 بجای رادار روسی استفاده خواهد شد.
رادار Zhuk-27
این رادار برای استفاده در جنگنده سوخو27 طراحی شده و از سیستم شناسایی و هدفگیری مشابه رادار ژوک استفاده میکند ولی توان رزمی آن به مراتب بیشتر از مدل پایه است.
مشخصات:
وزن: 300 کیلوگرم
قطر آنتن: ؟
توان خروجی: ؟
زاویه جستجو: 90± افقی و 55+/40- عمودی
قدرت درگیری:
شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 2 الی 4 تای آنها
برد هوا به هوا:
200 کیلومتر (RCS=16m²)
130 کیلومتر (RCS=5m²)
100 کیلومتر (RCS=3m²)
برد در حالت نگاه و شلیک به پائین:
200 کیلومتر (RCS=5m²)
150 کیلومتر (RCS=3m²)
حداکثر برد برد این رادار 240 کیلومتر بوده و نکته جالب درباره آن توانایی رهگیری تمامی 10 هدف از فاصله 185 کیلومتری است! به عبارت دیگر برد رهگیری این رادار 77% برد شناسایی آن میباشد که نسبت فوق العاده ای است.
[align=center][/align]
رادار Zhuk-M
مدل پیشرفته رادار ژوک با کد N010M میباشد که به آن امکان نقشه برداری و تعقیب عوارض زمین اضافه شده است. این رادار یکی از بخشهای ارتقا یافته جنگنده MiG-29SMT میباشد و تضمینی است برای صادرات میگ29 به کشورهای مختلف مانند هند.
کیفیت این رادار با بهبود پردازش سیگنالهای دریافتی افزایش یافته است و برد آن با وجود کوچک و سبکتر بودن از رادار ژوک بیشتر است! Zhuk-M از سیستم پردازشی الکترونیکی استفاده میکند.
نکته توجه درباره این رادار دقت بسیار زیاد و برد رهگیری 83 الی 85 درصدی برد شناسایی است!
مشخصات:
وزن: 180 کیلوگرم
قطر آنتن: 624 میلیمتر
توان خروجی: ؟
زاویه جستجو: 85± افقی و 56+/40- عمودی
قدرت درگیری:
شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
برد هوا به هوا (RCS=5m²):
در مدل پایه: 120 الی 150 کیلومتر به جلو و 45 الی 50 کیلومتر به عقب
در مدل نهایی: تا 200 کیلومتر به جلو و بیش از 50 کیلومتر به عقب
برد هوا به زمین:
گروه تانک: 25 کیلومتر
پل ریلی: 120 کیلومتر
قایق موتوری: 150 کیلومتر
ناوشکن: 300 کیلومتر
[align=center][/align]
رادار Zhuk-MS
این رادار پیشرفته برای استفاده در جنگنده سوخو27 و مدلهای مشتق شده از آن طراحی شده و نوع صادراتی آن به نیروی هوایی چین برای نصب در جنگنده های Su-30MKK پیشنهاد شده است.
آنتن این رادار اسکن الکترونیکی آرایه ای شیاردار برنامه ریزی شده است.
توان شناسایی این رادار نسبت به مدل M افزایش یافته و در برابر هدفهای زمینی کارایی بهتری دارد.
(برد آن در برابر تانک 5 کیلومتر بیشتر شده است.)
مشخصات:
وزن: 255 کیلوگرم
قطر آنتن: 960 میلیمتر
توان خروجی: 6 کیلووات
زاویه جستجو: 85± افقی و 56+/40- عمودی
قدرت درگیری:
شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
برد هوا به هوا:
190 کیلومتر (RCS=5m²)
150~ کیلومتر (RCS=3m²)
برد در حالت نگاه و شلیک به پائین:
تا 250 کیلومتر (RCS=5m²)
[align=center][/align]
رادار Zhuk-F
بر پایه رادار اصلی ژوک و بصورت آرایه اسکن الکترونیکی غیرفعال (PESA) ساخته شده است.
برای جنگنده سوخو27 طراحی شده و توان فوق العاده ای در نبردهایی هوایی دارد.
این رادار به علت غیرفعال بودن توانایی شناسایی اهداف پنهانکار را داشته و فاصله شناسایی سوخو27 توسط رادارهای دشمن را بیشتر کرده است.
مشخصات:
وزن: 300 کیلوگرم
قطر آنتن: ؟
توان خروجی: ؟
زاویه جستجو: 70± افقی و 70+/40- عمودی
قدرت درگیری: شناسایی همزمان 24 هدف و حمله به 8 تای آنها
برد هوا به هوا (RCS=5m²):
130 الی 200 کیلومتر
برد نهایی این رادار اعلام نشده است ولی با توجه به برد آن در برابر هدف مذکور احتمالا برد نهایی این رادار 300 کیلومتر برسد.
رادار Zhuk-MF
نسخه ارتقا یافته مدل M با آنتن بزرگتر و غیرفعال PESA است.
در حالت هوا به زمین کارایی مشابهی با رادار قبلی دارد.
مشخصات:
وزن: 285 کیلوگرم
قطر آنتن: 700 میلیمتر
توان خروجی: ؟
زاویه جستجو: 70± افقی و 70± عمودی
قدرت درگیری:
شناسایی همزمان 20 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
برد هوا به هوا (RCS=5m²):
110 کیلومتر به جلو و 50 کیلومتر به عقب
برد هوا به زمین:
گروه تانک: 25 کیلومتر
پل ریلی: 120 کیلومتر
قایق موتوری: 150 کیلومتر
ناوشکن: 300 کیلومتر
[align=center][/align]
رادار Zhuk-MSF
جدیدترین نسخه ارتقا یافته مدل M بوده و برد شناسایی آن تقریبا 50% بیشتر از مدل پایه است.
توانائیهای هوا به زمین آن مشابه مدل MS بوده و برد شناسایی تانکها 5 کیلومتر افزایش و به 30 رسیده است.
از یک آتن غیرفعال PESA با قطر و توان خروجی بیشتر و 16 فرکانس مختلف استفاده میکند.
این رادار قابلیت نصب و استفاده در رهگیر میگ31 را دارد و از این بابت رقیبی است برای رادار مشهور زاسلون.
مشخصات:
وزن: 305 کیلوگرم
قطر آنتن: 980 میلیمتر
توان خروجی: 8 کیلووات
زاویه جستجو: 70± افقی و 70± عمودی
قدرت درگیری:
شناسایی همزمان 30 هدف هوایی و حمله به 6 تای آنها
شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 4 تای آنها
برد هوا به هوا (RCS=5m²):
180 کیلومتر به جلو و 60 کیلومتر به عقب
برد هوا به زمین:
گروه تانک: 30 کیلومتر
پل ریلی: 130 کیلومتر
قایق موتوری: 150 کیلومتر
ناوشکن: 300 کیلومتر
توان درگیری این رادار با هدفهای زمینی تا 2 برابر سایر مدلها میباشد.
[align=center][/align]
در قسمت بعدی مقاله به بررسی کارایی رادارهای فوق در جنگهای قرن 21 و معرفی چند مدل دیگر از رادارهای ژوک خواهیم پرداخت.
ادامه دارد ...
نویسنده: سعید ، سایت میلیتاری
هرگونه استفاده بدون ذکر نام سایت میلیتاری مجاز نیست.
-
توسط remo
بسم الله الرحمن الرحیم
رادار سوئدی Giraffe یا "زرافه" خانواده ای از رادارهای آرایه فازی دو و سه بعدی زمینی و دریایی باند G/H (4 تا 8 گیگاهرتز) با جستجوگر الکترونیکی غیرفعال (PESA) و رادارهای باند X/S با جستجوگر الکترونیکی فعال (AESA) است که به منظور کاربری های نظارتی ، سیستم های فرماندهی و کنترل پدافند هوایی و سیستم دفاع هوایی با برد متوسط و کوتاه (SHORAD) یا استفاده به جهت پرکردن خلا های راداری در یک سیستم دفاعی هوایی بزرگتر طراحی شده اند.این رادار نام خود یعنی زرافه را به خاطر شیوه استقرار تاشونده خود که میبایست از سطح زمین و درختان اوج بگیرد تا دامنه مؤثر خود را در برابر اهداف هوایی ارتفاع پست گسترش دهد کسب کرده است. اولین سیستم ها در سال 1977 تولید شده اندو تا سال 2007 ، حدود 450 دستگاه از انواع مختلف تحویل شده است.این رادار سابقا ساخت شرکت Ericsson Microwave Systems بوده که در سال 2006 توسط شرکت Saab خریداری شد و به Saab Microwave Systems تغییر نام داد.
محصولات به دو دسته آرایه فازی فعال و غیر فعال تقسیم میشن که به شرح زیر است :
رادارهای ارایه فازی با جستجوگر الکترونیکی غیرفعال (PESA) Giraffe 40 Giraffe 50AT Giraffe 75 Giraffe S Giraffe AMB ( Agile Multi Beam ) Sea Giraffe AMB ARTE 740
رادارهای ارایه فازی با جستجوگر الکترونیکی فعال ( AESA)
در ماه مه 2014 بخش سامانه های دفاعی الکترونیکی (EDS) شرکت ساب از دو کلاس جدید از رادارهای AESA زمینی و دریایی خود در باندهای X و S رونمایی کرد.
سه سیستم زمین پایه :
Giraffe 1X Giraffe 4A Giraffe 8A و دو سیستم دریایی :
Sea Giraffe 1X Sea Giraffe 4A
Sea Giraffe 1X Giraffe 1X
در بین تمام این سیستم ها، رادار 3 بعدی کوتاه برد Giraffe 1X / Sea Giraffe 1X بسیار کاربردی است ، که شرکت سازنده از آن بعنوان تغییردهنده بازی نام می برد .دلیل اصلی معرفی این سری از رادارها توسط بنده هم همین هست که با ویژگی های رادارهایی در این سطح آشنا بشیم و نیاز دفاعی کشور به این نوع رادارهارو بررسی کنیم .
Rickard Dalsjo ، مدیر محصولات راداری برای کاربری نظارتی ئر مورد این رادار خاص توضیح می دهد : " فناوری به جایی رسیده است که به محض شروع به حرکت نیروها برای انتقال ، آنها در معرض دید قرار می گیرند و انتظار خواهند داشت که اقدامی تهدید آمیز در مسیرشان صورت بگیرد.در برخی شرایط ، آنها حتی نمی توانند بیش از چند ثانیه در یک موقعیت قرار بگیرند."در چنین شرایطی ، بدست آوردن آگاهی وضعیتی و ادامه حرکت یک تغییر دهنده بازی است. این یکی از دلایلی است که Saab سیستم راداری Giraffe 1X را توسعه داده است. Giraffe 1X به گونه ای طراحی شده است که در طول عمر خود اقتصادی باشد. این سیستم مدولار است ، به این معنی که در صورت دسترسی به گزینه های بهتر ، قطعات به راحتی جایگزین و به روز میشوند. او نتیجه می گیرد: "این بدان معنی است که این سیستم نه تنها زنده می ماند بلکه مدرنیزه و بهبود نیز می یابد.
قابلیت های عملکردی
ثابت ، متحرک یا استقراری :
Giraffe 1X قابل استفاده به صورت ثابت و متحرک برای نظارت یا پدافند هوایی زمین پایه Ground-Based Air Defence (GBAD) کوتاه برد است .در حقیقت این رادار را می توان با یک هلیکوپتر یا وانت جابجا و حمل کرد. می توان آن را به طور دائم روی یک ساختمان یا بروی یک دکل نصب کرد یا در یک وسیله نقلیه مناسب سوار کرد. این سیستم را می توان به صورت از راه دور نیز به کار گرفت و می توان در لحظه روشن یا خاموش کرد. قابلیت حمل در یک وسیله نقلیه 4x4 ، آگاهی موقعیتی قدرتمندی را در زمین فراهم می کند.
وزن بسیار پایین ، ابعاد کوچک ، کم توان ، اثر راداری (footprint) خفیف
Dalsjo توضیح می دهد که با وجود بسیاری از درگیری هایی که در مناطق پیچیده شهری رخ می دهد ، نیروهای زمینی باید چابک باشند و بتوانند به سرعت به تهدیدات پاسخ دهند. در حالی که سایر سیستم های راداری زمینی غالباً 1.5 تن وزن دارند و برای حمل و نقل به کامیون احتیاج دارند ، سیستم Giraffe 1X فقط 150 کیلوگرم وزن دارد و می تواند توسط هر وسیله نقلیه متعارف حمل شود. هیچ یک از اجزای آن بیش از 60 کیلوگرم وزن ندارند ، به این معنی که این سیستم قابلیت جابجایی سریع توسط نیروی انسانی را دارد. در شرایط جنگ شهری ، شما می توانید آن را در عرض چند دقیقه به پشت بام یک ساختمان یا مکانی مشابه مستقر کنید و پرسنل و وسیله نقلیه در جایی از زمین پناه بگیرند.
با مصرف انرژی 2.3 KW یكی از محیط كاربردی Giraffe 1X در نیروی دریایی است كه می تواند باعث بالابردن عمل نظارتی برای طیف گسترده ای از شناور ها شود.این گزینه ای ایده آل برای شناورهای با فضای محدود است. اثر راداری (footprint) خفیف باعث می شود Sea Giraffe 1X به خصوص برای شناور موشکانداز (FAC) و شناور گشتی (Patrol Craft) ، یا حتی قایقهای جنگی و شناورهای بدون سرنشین مناسب باشد. این رادار می تواند توانایی رزمی شناور های کوچکتر را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.همچنین این سیستم می تواند به منظور پر کردن خلاهای راداری در کشتی های بزرگتر نیز مورد استفاده قرارگیرد. ترکیب Giraffe 1X با رادار های قدرتمند دوربرد در چنین شناورهایی ، ضمن افزایش تنوع باند فرکانسی ، قابلیت آگاهی موقعیتی بسیار عالی را فراهم می کند.
چند منظوره ، چند ماموریته ، قابلیت شبکه محوری بالا :
Giraffe 1X این قابلیت را دارد که همزمان رادار نظارت هوایی ، رادار جستجوی هدف GBAD و یک سیستم کشف و هشدار (sense and warn) پرتابه RAM (Rocket, Artillery, Mortar) را بدون تداخل در عملکرد فراهم کند. این رادار می تواند اهداف بال ثابت و دوار ، موشک و RAM و همچنین پهپادهای کوچک را در محیط های شلوغ ردیابی کند. این سیستم همچنین یکپارچه سازی فوق العاده بین سیستم های تسلیحاتی و لینک های داده تاکتیکی (tactical data links) را ارائه می دهد و می تواند کاملاً با قابلیتهای C3 پیکربندی شود.در طراحی Giraffe 1X بر عملکرد شبکه ای تأکید زیادی شده است. این رادار با وجود اندازه کوچک کارایی بالایی دارد. با افزایش ارتفاع دکل ، می تواند هواپیماهای بزرگ را تا 100 کیلومتر ردیابی کرده و همچنین به تشخیص موشک و خمپاره ها بپردازد.
Giraffe 1X در هر ثانیه کل محیط را پایش و تمام تهدید هوایی از جمله اهداف کوچک ، کند ، ارتفاع زیاد و پایین را کشف و دسته بندی میکند. این سیستم داده های سه بعدی دقیق را برای کلیه اهداف موجود در محیط فراهم می کند.موقعیت سلاح (Rocket, Artillery, Mortar) و محل برخورد به عنوان گزینه ای قابل ارائه است. این سیستم به صورت 360 درجه شناسایی و ردیابی تهدیدات RAM را حتی در شرایط آتش سنگین ارائه می دهد. این بدان معنی است که می تواند به طور خودکار هشدار در مورد تهدیدهای دریافتی را به نیروهای شما ارائه دهد و زمان لازم برای آمادگی و پاسخ را برای آنها فراهم کند.هنگامی که چابکی و حضور نزدیک به منطقه جنگی ضروری باشد ، سیستم نظارت سه بعدی Giraffe 1X برای محافظت از نیروهای درحال حرکت و جنگ افزارها در برابر تهدیدات هوایی وجود دارد. Giraffe 1X یک جزء ایده آل برای نظارت هوایی در محدوده VSHORAD است و می تواند به عنوان یک پر کننده خلا راداری مورد استفاده قرار گیرد تا حفظ هوشیاری مداوم و دقیق وضعیت هوایی را در اختیار فرماندهان قرار دهد.
Giraffe 1X همچنین از قابلیت منحصربه فرد شرکت ساب یعنی "کم ارتفاع،کم سرعت،کوچک" (ELSS) Enhanced Low, Slow and Small برخوردار است ، به این معنی که می تواند اشیاء کوچک را به عنوان هواپیماهای بدون سرنشین در مسافتهای وسیع ردیابی و طبقه بندی کند. همچنین می تواند هواپیماهای بدون سرنشین را از پرندگان که دارای الگوهای حرکتی بسیار مشابه هستند ، تفکیک کند .عملکرد ELSS به صورت موازی با حالت نظارت هوایی و کشف موشک و پرتابه (RAM) کار می کند . این قابلیت راداری اکنون نظر تعدادی از فرودگاه های جهان را به عنوان بخشی از استراتژی ضد پهپادی جلب کرده است.این توانابب همچنین دارای استفاده بالقوه برای سفارتخانه ها در مناطق خاصی از جهان است.
نمونه ای از ارائه LSS طبقه بندی LSS - نتیجه آزمایشی
رابط کاربر گرافیکی Giraffe (GUI) همچنین با تابع های اختصاصی LSS به روز می شود که این به کاربر کمک می کند تا عملکرد سنسور را برای وضعیت فعلی و الزامات تاکتیکی به همراه شناسایی و طبقه بندی اهداف هوایی بهینه کند.Giraffe ELSS تمام پارامترهای ممکن از پهپادها را ضبط کرده و از آن استفاده می کند ، از جمله داده های مسیر، داده های حرکتی و رفتاری ، داده های سطح مقطع راداری ، داده های داپلر و میکرو داپلر بر اساس سیگنالhigh stability clean رادار Giraffe . در تصویر بالا سمت چپ گزارش های مربوط به یک پهپاد بسیار کوچک (کمتر از 1.5 کیلوگرم) ، جایی که پهپاد به طور خودکار شناسایی ، ردیابی و طبقه بندی شده (نقاط زرد) نشان می دهد. همچنین در عکس مسیر پرنده ها نشان داده شده است ، که به عنوان پهپاد طبقه بندی نشده اند (نقاط آبی). این رادار در فاصله 4 کیلومتری پهپاد قرار دارد.
مشخصات فنی
multiple beam concept state of the art clutter suppression Detection of target fuselage Detection of moving parts when visible Saab-unique classification algorithms
منابع :
https://saabgroup.com/media/stories/stories-listing/2019-03/agile-protection-for-forces-on-the-go/ https://saab.com/air/sensor-systems/ground-based-air-defence/giraffe-1x/ https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/saab-opracowal-system-radiolokacyjny-giraffe-1x-dla-ochrony-mobilnej-jednostek-operacyjnych/ https://en.wikipedia.org/wiki/Giraffe_radar#cite_note-6 https://saab.com/globalassets/commercial/air/sensor-systems/ground-based-air-defence/giraffe-1x/giraffe_-1x_product_folder.pdf https://saab.com/naval/situational-awareness/multi-role-surveillance-radar/seagiraffe/ https://saab.com/land/ground-based-air-defence/counter-uas-capability/giraffe-elss-uav-detection-and-tracking/
-
-
مرور توسط کاربر 0 کاربر
هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.