sorena_ir_army

جنگنده چند ماموریته پنهانکار AMCA

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نام جنگنده متوسط(MCA) شناخته می شد،جت جنگنده نسل پنجم،تک سرنشین و چند منظوره ای است که توسط هند توسعه یافته است.
این هواپیمای جنگنده در واقع تکمیل کننده خانواده جنگنده های در حال توسعه هند نظیر ،جنگنده تجاس،Su-30MKI،SU-HAL FGFA و جنگنده MRCA در نیروی هوایی هند می باشد.
هدف اصلی از تولید و طراحی این هواپیمای جنگنده ارائه جایگزینی برای جنگنده های جگوار و میگ-27 در نیروی هوایی هند است،مراحل طراحی غیر رسمی MCA آغاز شده و نسخه دریایی آن تابحال توسط نیروی هوایی هند تایید شده و منتظر تخصیص بودجه است.
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/AMCA/AMCA_5th_Generation_india_post1.jpg
توسعه

در ماه اوت سال 2006،وزیر دفاع هند اقای پراناب موکرجی در پارلمان این کشور اعلام کرد که دولت در حال ارزیابی تجارب خود در پروژه ساخت جنگنده تجاس است تا بر اساس ان جنگنده MCA را تولید کند.دو سال بعد و در اکتبر سال 2008 پروژه با ارسال درخواست نیروی هوایی هند به آژانش توسعه هوانوری(ADA) مبنی بر امکان سنجی برای طراحی جنگنده ای جدید طی 18 ماه اغاز گشت،در این درخواست،طراحی هواپیمای جنگی متوسط(MCA) که از قابلیت های پنهانکاری نیز بهره ببرد از این آژانس خواسته شده بود.
یکسال بعد مدیر ADA اقای سوبرامانیام در حاشیه نمایشگاه هوایی هند در سال 2009 عنوان کرد که طبق طراحی انجام شده توسط این آژانس بر اساس مشخصات ارایه شده توسط نیروی هوایی هند،این اولین هواپیمای متوسط با بیست تن وزن خواهد بود و در طراحی ان از دو موتور بومی Kaveri GTX بهره برده شده است.گفتنی است که هواپیماهای مشابه روسی و آمریکایی وزنی بین سی تا سی و پنج تن را دارا هستند.
در آپریل سال 2010 نیروی هوایی هند،طرح AMCA را معرفی کرد که در رده هواپیماهای بیست و پنج تن قرار می گرفت.این طرح ارایه شد تا هند در هر سه رده وزنی سبک،متوسط و سنگین صاحب جنگنده باشد،هند در حال حاضر نیروی هوایی هند ازجنگنده های سبک تجاس و جنگنده سنگین سوخو-30 بهره می برد و طرح AMCA را برای پر کردن شکاف بین این دو هواپیما دنبال می کند.
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/AMCA/AMCA-1.jpg
طراحی

AMCA به گونه ای باید طراحی می شد تا سطح مقطع بسیار کوچکی داشته باشد،در طراحی این جنگنده می بایست ورودی های هوای مارپیچ و دارای بالاترین حالت پنهانکاری باشند،از دیگر موارد رعایت شده در طراحی مصرف پایین سوخت و استفاده از کامپوزیت های کربن و سایر مواد برای ساخت بدنه بود که باید مد نظر قرار می گرفت.
طبق طرحی های انجام شده ،این طرح از دو موتور Kaveri GTX که توانایی تغییر بردار رانش و پرواز در حالت سوپر کروز را دارد استفاده می کند.مدل آزمایش شده در تونل باد این هواپیما در نمایشگاه هوایی هند در سال 2009 دیده شده است.
علاوه بر اینها این هواپیما از سنسورهای پیشرفته ای بهره خواهد برد و مجهز به موشک DRDO Asrta و دیگر موشک های پیشرفته،تسلیحات دور ایستا و نقطه زن است،این هواپیما باید مجهز به مهمات هدایت شونده بوده و از برد کشف هدف بالایی به همراه توانایی درگیری با هدف در سرعت مافوق صوت را داشته باشد.
اویونیک این جنگنده باید مجهز به رادار AESA و همچنین IRST بوده و توانایی بالایی در جنگ الکترونیک و هشدار موشکی داشته باشد.
این هواپیما تا اگوست 2011 در مرحله طراحی اولیه بوده و انتظار می رود طرح نهایی آن تا سال 2012 آماده و به نیروی هوایی نشان داده شود تا پس از تایید،کار توسعه در مقباس کامل بر روی آن شروع شود.
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/AMCA/AMCA-2.jpg
مشتریان
نیروی هوایی هند
نیروی دریایی هند
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/AMCA/AMCA-3.jpg
مشخصات
کاربری : جنگنده برتری هوایی پنهانکار و چند منظوره
سازنده : هند
تولید کننده هندوستان هوانوردی محدود
طراح : آژانس توسعه هوانوردی هند
اولین پرواز : 2017
وضعیت: تحت ارزیابی / برنامه ریزی شده تا سال 2020
کاربران اولیه :
نیروی هوایی هند
نیروی دریایی هند

منبع:میلیتاری پارسی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اکثر طراحی ها داره شبیه f-22 و f-35 میشه
حتی روسیه هم طراحی پکفاش خیلی شبیه این دو مدله
مطمئنا روسیه تو طراحی این هواپیما اره کمک می کنه وگرنه هند اونقدر هام صنعت پیشرفته ای نداره
الته نمی شه تحریم نبودن و برقراری رابطه با روسیه و آمریکا رو همزمان نادیده گرفت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر كنم تو طراحي و ساخت تي 50 هم هنديها همكاري كردن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]منتقل شد به هواپیماهای نظامی
LAST-WAR[/color]

=============================

تصاویری از ماکت و نهوه ی چینش مهمات این هواپیما:

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Medium_combat_aircraft.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Medium_combat_aircraft.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/imgp5467lr.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_imgp5467lr.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/amca.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_amca.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/amca%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_amca%7E0.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/DSC07358.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_DSC07358.JPG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-MediumCombatAircraft1.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-MediumCombatAircraft1.JPG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/DSC07232-779279.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_DSC07232-779279.JPG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/DSC07228-778439.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_DSC07228-778439.JPG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/amcaaeroindia2009.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_amcaaeroindia2009.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MCA%2BCUTAWAY%2B3.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MCA%2BCUTAWAY%2B3.JPG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MCA%2BCUTAWAY%2B2.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MCA%2BCUTAWAY%2B2.JPG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/amca2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_amca2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/amcag.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_amcag.jpg[/img][/url]

======================================

از زمانی که هند تو طرح پکفا وارد شده و شریک این طرح شده فکر نکنم دلیلی برای ادامه طرح آمکا داشته باشه،البته شاید به خاطر اینکه دارای بدنه ی کوچیکی اون رو برای ناو هواپیما بر هاشون ادامه بدن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين كه همون 22 هست.
همه دارن از روي 22 كپي ميكنن.ولي ذاتش رو چي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ميبينم كه هيچ كشوري حتي فكر ساخت خروجي موتوري مشابه خروجي موتور طرح F-22 رو نميكنه ، حتي روي ماكت هاش !
حتي روسيه هم در جنگنه تازه رونمايي شدش ، از خروجي هاي معمولي استفاده كرده !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جریان اون مسابقه بود که ابی میاد ایران و مسابقه ی تقلید صدای ابی رو در میارن ابی میشه چهارما اینم همونه. همه یه سری از اف بیست و دو کپی میزنن آخرشم آمیریکا میاد اف بیست و دو هاش رو بازنشست میکنه و میره یه جنگنده ی دیگه میسازه البته بدم نیستا خیلی از نظر اقتصادی ضرر میکنند . تازه رو همین بی 2 هاشونم کلی ضرر خوردن الان چون هزینه ی نگهداری بی 2 هاشون هر دوسال برابر با هزینه ی خرید یکیشون هست. انشاالله صدتا بسازن و بازنشست کنند که دیگه ورشکست بشن. اخبار جدید شفق دو . اه اه اه این که اف بیست و دو هست ..... صداش رو در نیار این یه طرح بومی هست icon_wink :thinking:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هند از لحاظ طراحی ، تولید و سرمایه گذاری در صنعت نظامی خودش از پاکستان بسیار جلو هست و از رابطه خوبش هم با غرب و هم شرق داره بیشترین استفاده می کنه . انتقال تکنولوژی و استفاده از تجارب برخی کشور ها . مثل ترکیه که عملا بیس و پایه اکثر تجهیزات ساخته خود ترکیه غربی هست اما در دانشگاه ها و صنایع نظامی ترکیه ساخته شده . داشتن رابطه خوب با دنیا خیلی تاثیر گذار هست هم از لحاظ سرمایه گذاری در صنعت نظامی و هم از لحاظ انتقال تکنولوژی .

چند وقت پیش هم شنیدم که کمپانی میکویان پیشنهاد فروش 126 فروند جنگنده میگ-35 رو به هند داده بود که قول داده بود که تکنولوژی رو به هند انتقال بده و این میگ ها در هند تولید بشند که فکر کنم هند قبول نکرد و یا معلق موند .

اما در مورد این جنگنده ، نمی دونم چراکه هیچ کشوری به خروجی موتور توجه نمی کنه حتی تی-50 های روسی هم از موتور های با رانش سی آی آر استفاده کردند که در مقابل موتور های اف-22 سطح مقطع راداری رو کمی افزایش می ده و راه رو برای ردیابی با موشک های حراراتی و رادار های لیزری راحت تر از اف-22 می شه مورد هدف قرارشون داد . در واقع میزان آسیب پذیری رو بیشتر می کنه . به احتمال زیاد دور خروجی و حرارت ها رو با موسان های داخلی رو کمتر کردند و از بنزین گران تر و با حرارات سی جی استفاده می کنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ميبينم كه هيچ كشوري حتي فكر ساخت خروجي موتوري مشابه خروجي موتور طرح F-22 رو نميكنه ، حتي روي ماكت هاش !
حتي روسيه هم در جنگنه تازه رونمايي شدش ، از خروجي هاي معمولي استفاده كرده ![/quote]



به نقل از تاپیک برسی جنگنده T-50


.[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17147]بررسی جنگنده ی نسل پنجم T-50[/url]


سیستم کنترل بردار رانش 3 بعدی ، نوع جدیدی از کنترل بردار رانش است که علاوه بر کنترل افقی و عمودی بردار رانش (که در سیستمهای کنترل دو بعدی وجود داشت) قابلیت کنترل زاویه ای بردار رانش را نیز داراست . جنگنده ی F-22 Raptor از سیستم کنترل رانش دو بعدی استفاده میکند .

همونطور که میدونید سیستم کنترل بردار رانش دو بعدی با منحرف کردن گاز خروجی از موتور جت هواپیما در راستای عمودی (به سمت بالا یا پایین) ، باعث ایجاد یک گشتاور و تغییر بردار نیروی وارد به هواپیما و نتیجتا افزایش قدرت مانور هواپیما به سمت بالا یا پایین میشود که در مانورهای Cobra یا Kulbit ، کاربرد این سیستم در افزایش قدرت مانور هواپیما به خوبی قابل مشاهده است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/axi-vs-2d-nozzle.jpg[/img]

اما همونطور که ذکر شد ، سیستم کنترل بردار رانش تنها در راستای عمود (بالا و پایین) در هدایت هواپیما موثر است بنابراین نمیتواند قدرت مانور هواپیما در راستای افق را افزایش دهد . اما سیستم کنترل بردار رانش سه بعدی قادر است گازهای خروجی و در نتیجه ، قدرت پیشرانه ی هواپیما را به هر زاویه ای منحرف کند که این یعنی باز بودن دست خلبان برای هدایت هواپیما در هر زاویه ای (بدون استفاده از بالچه های متحرک هواپیما) .

برای مثال ، هواپیمای مجهز به سیستم کنترل بردار رانش 3 بعدی میتواند تنها با استفاده از این سیستم ، هواپیما بطور موثری را به چپ یا راست هدایت کند . در حالیکه در یک هواپیمای مجهز به سیستم کنترل بردار رانش 2 بعدی ، خلبان ابتدا باید هواپیما را به سمت طرفی که میخواهد بچزخاند تا محور چرخش آن منطبق بر محور عمودی سیستم کنترل رانش شود ، سپس هواپیما را با استفاده از تغییر بردار رانش به سمت بالا هدایت کند . (اگر در فیلمها توجه کرده باشید ،خلبان برای تغییر مسیر هواپیما به چپ یا راست ، ابتدا باید هواپیما را 90 درجه بچرخاند ، سپس هواپیما را بالا بکشد تا در راستای افق تغییر مسیر دهد که این بخاطر محدودیت مانورپذیری هواپیماهای بدون کنترل بردار رانش و دارای کنترل بردار رانش دو بعدی در تغییر مسیرهای افقی است)



پس فکر میکنم سیستم بردار رانش روسها بهتر از آمریکائی ها باشه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا هی هند و کره و چین دارن هواپیمای نسل پنجم میسازن.واقعا فکر کیفیتش رو کردن؟؟من که میگم اگه بسازن هم به هیچ دردی نمیخوره .چون هند میره تکنولوزی تی 50 رو اون هم ناقص از روسیه میگیره و یه چیز میسازن که کارایی نداره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمی دونم چرا همه خاطر هند رو می خوان. مگه این کشور چه غلطی برای روسیه و اروپا و آمریکا کرده که ما نکردیم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نمی دونم چرا همه خاطر هند رو می خوان. مگه این کشور چه غلطی برای روسیه و اروپا و آمریکا کرده که ما نکردیم؟[/quote]

به سوال شما ميشه 1000 صفحه پاسخ داد.اما حداقلش اينه هند يكي از بهترين اقتصادهاي دنيارا بر پايه بزرگترين دموكراسي دنيا داره!!!
و البته اينكه هند از ابتداش مخالف تشكيل پاكستان بود چيزي كه پس از 60 سال تاره شرق و غرب بهش رسيدن!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.