qaz11

شاهکارهای خلبانان گردان قهرمان شناسایی-تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ایران+عکس

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

از تمامی دوستان که ابراز محبت میکنند کمال تشکر رو دارم icon_wink (بخصوص از آقا رضا )

خاطره اى از خلبان فرج اله فرسيابى كه اگه اشتباه نكنم در مجله صنعت هوايى منتشر شده بود و بصورت خلاصه براى شما عزيزان عرض مى كنم


ظهر روز 7 بهمن 1361 (27 ژانویه 1983) يك فروند RF-4E به خلبانى سروان حمید نادری نیا و کمک خلبان سروان فرج الله فرسیابی، ناوبر/افسر سیستم های شناسایی از گردان 11 شناسایی مهرآباد با اسم پرواز آرش11به قصد انجام پرواز شناسایی ارتفاع بالا بر فراز مناطق عملیاتی جنوب به پرواز در می آید . همزمان 2 فروند تامکت، جهت اسکورت، و یک فروند تانکر 707 جهت سوخترسانی ازپایگاهی دیگر به پرواز در می آیند.



گروه در آسمان ایذه به هم ملحق شده و پس از انجام سوختگیری هوایی منتظر اعلام وضعیت توسط رادار می مانند. پس از 20 دقیقه با اعلام وضعیت توسط رادار، خالی بودن مسیر از جنگنده های عراقی، فانتوم با ارتفاع بالا و سرعت زیاد وارد حریم هوایی عراق می شود. بلافاصله چندین رادار، از چندین جهت روی آن قفل کرده و خلبان ناچار به سمت ایران گردش میکند و مجددا در منطقه ایستایی منتظر می ماند. تا اینکه مجددا رادار با اعلام کد, ورود را مجاز می داند. خلبان با روشن کردن پس سوزها با ارتفاع 48000 پا و سرعت 6/1 ماخ و سمت 310 درجه وارد منطقه می شود. لحظاتی بعد فرسیابی روی صفحه هشدار دهنده راداری خود هشدارهای قفل راداری را از سه جهت-جلو، عقب و چپ- دریافت می کند و همزمان با اقدامات متقابل الکترونیکی در صدد شکستن قفل راداری بر می آید و از خلبان می خواهد با سمت 90 درجه به سوی ایران برود. در حالیکه مکالمه با خلبان پایان نیافته بود اولین موشک به زیر بدنه در قسمت دم هواپیما اصابت می کند. بلافاصله دومین موشک به زیر بال راست هواپیما اصابت کرده و با تکانی شدید آنرا به چپ متمایل می نماید. در این حین فرسیابی متوجه موشکی می شود که از سمت چپ به آنها نزدیک می شود. موشک در مقابل کابین منفجر شده و کاناپی را در هم می شکند. دیگر درنگ جایز نبود، با قطع ارتباط با خلبان، وی تصمیم به استفاده از صندلی و خروج از هواپیما می گیرد. پس از خروج و باز شدن چتر در آسمان بدنبال چتر همرزمش می گردد. ولی او چتر دیگری را نمی بیند.بدليل اصابت موشک به کانایي سيستم صندلى خروج خلبان نادرى نيا از كار افتاده و قادر به اجكت نبوده و همچنین به علت صدمات وارده به بدنه و هيدروليك قادر به بازگشت نبود و بعد از دقايقى خلبان نادر نيا به همراه هواييما سقوط كرده و شهيد مى شود. نكته غم انگيز در اين است كه خلبانان F-14 كه جهت اسکورت فانتوم شناسايى در منطقه حاضر شده بودند شاهد سعى وتلاش خلبان نادرى نيا براى خروج تا زمان سقوط هواييما بودند. فرسیابی پس از فرود در حوالی چزابه در حالیکه به شدت صدمه دیده بود به كمك افراد بومى نجات ييدا مى كند. فرسیابی حتی جزییات موشک و رنگ آنرا به خوبی بياد مى آورد، سفید و نارنجی شطرنجی. خلبان فرسيابى در اين سانحه از ناحيه چشم اسيب ديده ویک چشم خود را از دست داد و براى مداوا به كشور اسيانيا اعزام شد .
نكته: call sign این عملیات با نام ارش11 توسط خلبان فرسيابى انتخاب شده بود, ارش نام فرزنده ايشان مى باشد.

منبع.http://aerospacetalk.ir
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلبانان شهيد گردان 11 شناسايى

خلبان پولاد داوودى






خلبان حسين طيارزاده




در تاريخ 30 بهمن 1363 طى يك پرواز اموزشى شناسايى ارتفاع پست به دليل نامعلوم بر فراز درياچه نمك قم سقوط كرده و هر دو خلبان كشته مى شوند.
خلبان داوودى از خلبانان خوب شناسايى بودند كه ابتدا RF-5 می پريدن و بعد از مدتى به RF-4 منتقل شدند. خلبان داوودى در دوران جنگ عمليات هاى موفق بسيارى انجام دادند كه در يك عمليات هواييماى ايشان از ناحيه سكان عمودى هدف قرار گرفته كه ايشان موفق مى شن به سلامت به پايگاه مراجعت كنن. دوربين هاى هواييما توانسته بودند سايه هواييما اسيب ديده را ضبط كنند.

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=q4v8eelppmqdt20wjnkw.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/q4v8eelppmqdt20wjnkw_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=vm81k0xzzy7op3ztzqw1.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/vm81k0xzzy7op3ztzqw1_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=pbe4sw7a8sfbl9ugpl3z.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/pbe4sw7a8sfbl9ugpl3z_thumb.jpg[/img][/URL]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلبانان شهيد گردان 11 شناسايى تاكتيكى


سرهنگ خلبان فريدون ذولفقارى



سرهنگ فريدون ذولفقارى يكى از بهترين خلبان هاى نيروى هوايى ايران بودند, ايشان در يك خانواده نظامى به دنيا امده و سالهاى نوجوانى را در كشورهاى اروپايى گذرانده و مسلط به سه زبان زنده دنيا بودند. ايشان در ابتدا ورود به نيرو به عنوان خلبان F-5 اموزش ديده و بعد از مدتى بدليل استعداد بى نظير ايشان در يادگيرى و تسلط كامل به پرواز ,جهت ملحق شدن به گردان شناسايى انتخاب شده و براى ديدن دوره به امريكا فرستاده شده.جالب هست بدونيد ذولفقارى در اولين پرواز اموزشى خود با RF-4 همراه معلم پرواز امريكايى خود كه در كابين عقب به اموزش ذولفقارى مشغول بود دچار نقص فنى شده, ذولفقارى براى اولين بار پشت سكان يك فانتوم نشسته و در ابتداى باند قرار گرفته و با دستورات معلم خود تيك اف كرده و در دل اسمان قرار گرفته ,زمانى از تيك اف نگذشته بود كه ذولفقارى متوجه از دست دادن هيدروليك شده و با تسلط و ارامش كامل موفق به بازگرداندن هواييما و يك لندينگ موفق مى شود. زمانى كه دو خلبان از هواييما خارج شده ,معلم امريكايى از ذولفقارى سوال مى كنه چند ساعت با فانتوم پريدى ذولفقارى؟ ذولفقارى در جواب مى گه اين اولين بارم بود قربان. معلم امريكايى مى گه نه بى شوخى چند ساعت پرواز كردى؟ ذولفقارى بار ديگه تكرار مى كنه دفعه اولم بوده قربان.معلم مى گه مطمئن هستم قبلا" پرواز داشتى,ذولفقارى مى گه قربان من خلبان F-5 بودم و اولين بار هست با فانتوم پرواز مى كنم, معلم متقاعد شده و مى گه باور نكردي هست كه براى اولين بار كسى به اين اندازه خونسرد و مسلط باشه و مطمئن هستم تو يكى از بهترين خلبان هاى ايرانى خواهى شد;و اين چنين شد و ذولفقارى يكى از بهترين هاى نيروى هوايى شده و بعد از مدت كوتاهى خود به سمت معلم پروازى منصوب شده .و همچنين به فرماندهى گردان 11 شناسايى تاكتيكى منصوب شده . شايان ذكر است بيشتر عمليات هاى حساس و سر نوشت ساز از جمله شناسايى بغداد را شخصا" انجام مى دادند.

سرگرد خلبان محمدرضا نوروزى




فريدون ذولفقارى به همراه كمك خلبان محمد رضا نوروزى در تاريخ 20 خرداد 1365 بر فراز جزيره مجنون مورد اصابت موشك قرار گرفته و شهيد شدند.
ذولفقارى در زمان شهادت فرمانده گردان شناسايى بود.ذولفقارى در زمان شهادت درجه سرهنگى داشت كه با توجه به درجه و سمت فرماندهى الزامى براى پرواز و انجام عمليات نداشت ولى هميشه معتقد بود كه براى ما خرج شده براى همچين روزهايى و تا پايان جنگ من پرواز خواهم كرد.

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=aa8010jgr3l77vai8x5.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/aa8010jgr3l77vai8x5_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=02z2ey7k444t3yciopz6.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/02z2ey7k444t3yciopz6_thumb.jpg[/img][/URL]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دلير مرد سرهنگ خلبان بهرام ايكانى





خلبان بهرام ايكانى يكى ديگر از بهترين و ماهر ترين خلبانان شناسايى بوده كه با بيش از 110 پرواز برون مرزى بالاترين تعداد پرواز را بين خلبان هاى شناسايى داشتند كه در زمان جنگ مقالات بسيارى در مورد ايشان و عمليات هايشان در مطبوعات وقت منتشر شده و مورد تقدير مقامات قرار گرفتند.
همانطور كه بيشتر دوستان مطلع هستند ايشان در يك عمليات دچار سانحه شده و هواييما از ناحيه بال صدمه ديده و باعث نشت سوخت و ايجاد دود غليظ شده كه خلبان ايكانى با رها كردن اوت بورد ها به مسير خود ادامه داده و با سختى هواييما را به خاك ايران رسانده و اين سانحه در عكسهايى كه از مواضع لجستيكى عراق گرفته شده كاملا" مشهود مى باشد. هواييما توسط اتشبار زمينى مورد اصابت قرار گرفته بود.





خلبان ايكانى در سال 1365 به اتهام مشاركت در كودتا و جاسوسى بازداشت شده و كسى از سرنوشت ايشان خبرى ندارد.


[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=4r8l983739rg0kfsqy3.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/4r8l983739rg0kfsqy3_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=445c6wjmelhnzq0obck5.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/445c6wjmelhnzq0obck5_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان توجه کنند تمام این مطالب از سایتaerospacetalk.ir بوده و نویسنده این مطالب جناب RF-4 Pilot است.

یاعلی icon_wink
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این نیرو گاه توسط شیر مردان تبریزی کوبیده شود یا بهتر بگویم زیز و رو شود که این بار به لطف خداوند 4 فروند F-5 هدف را به کلی منهدم می کنند و داغ فعالیتش را بر روی جماعت عرب می گذارند... [/quote]

سلام
نویسنده شما هستید !؟

این یه قلم حسابی بوی نژادگرایی خالص می ده .... معمولا منابع رسمی می گویند : دلیرمردان ایرانی ... بعثی ها .... از نژاد و قوم حرفی نمی زنند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]این نیرو گاه توسط شیر مردان تبریزی کوبیده شود یا بهتر بگویم زیز و رو شود که این بار به لطف خداوند 4 فروند F-5 هدف را به کلی منهدم می کنند و داغ فعالیتش را بر روی جماعت عرب می گذارند... [/quote]

سلام
نویسنده شما هستید !؟

این یه قلم حسابی بوی نژادگرایی خالص می ده .... معمولا منابع رسمی می گویند : دلیرمردان ایرانی ... بعثی ها .... از نژاد و قوم حرفی نمی زنند ...[/quote]
خیر...یکی از دوستان در سایت گنج جنگ است icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بزرگترين موفقيت گردان شناسايى : شناسايى بغداد

مجلس الوطنى, بغداد
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=wg3qo65p4y2tq75enmv.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/wg3qo65p4y2tq75enmv_thumb.jpg[/img][/URL]


قلب بغداد,مركز شهر,خط راه اهن

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=i282q8j29ajdrm09s25f.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/i282q8j29ajdrm09s25f_thumb.jpg[/img][/URL]

پایگاه هوايى الرشيد, در اين عكس هواييماهاى عراقى به وضوح مشخص مى باشند.

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=bqtt2y5er3ngollzxnlj.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/bqtt2y5er3ngollzxnlj_thumb.jpg[/img][/URL]

پایگاه هوايى صدام

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=hq2el8enhatu8bl3w6dd.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/hq2el8enhatu8bl3w6dd_thumb.jpg[/img][/URL]

اربيل- پل غرب

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=e7leb2d074nct7sk84os.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/e7leb2d074nct7sk84os_thumb.jpg[/img][/URL]

نيروگاه برق دوكان, در اين عكس سايه RF-5 قسمت پايين سمت راست كاملا" مشخص هست.

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=xymm9z6aqxjrji1vkr4i.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/xymm9z6aqxjrji1vkr4i_thumb.jpg[/img][/URL]

پایگاه هوايى حبانيه

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=twhszriab2izxhym7jt0.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/twhszriab2izxhym7jt0_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلبان فريبرز غنى نژاد


[URL=http://up8.iranblog.com/viewer.php?file=xmr0kc4znwcxzb1p7v0x.jpg][img]http://up8.iranblog.com/images/xmr0kc4znwcxzb1p7v0x_thumb.jpg[/img][/URL]

خلبان غنى نژاد همچون ديگر خلبانان شناسايى از بهترين ها بوده و خلبانى فعال و مسلط و باتجربه بودند كه عمليات هاى موفق و موثر بسيارى انجام دادند .

در سال 1362 در يك عمليات شناسايى خلبان غنى نژاد بهمراه خلبان مسعود كوروش كه ايشون هم يكى از افسران ناوبر خوب شناسايى بودند در بازگشت از يك عمليات شناسايى دچار سانحه شده و شكار مى شوند و هر دو خلبان در نوار مرزى تو اسمان ايران اجكت كرده و از هواييما خارج مى شوند كه متاسفانه در اين اجكت چتر خلبان كوروش بدليل سرويس نامناسب و عدم دقت در بسته بندى چتر بطور كامل باز نشده و بند چتر بدور گردن خلبان كوروش پيچيده و باعث خفگى و برخورد ايشان با زمين شده و خلبان كوروش در جا شهيد مى شوند.
خلبان غنى نژاد متاسفانه شاهد اين حادثه تلخ بوده و بعد از رسيدن به زمين خودشون رو بالاى سر شهيد كوروش مى رسونند ولى همرزمشان پروازى ديگر را شروع كرده بودند.
خلبان غنى نژاد توسط يك موتور سوار محلى از منطقه دور شده و به يك پاسگاه مرزى رسيده و بعد به تهران منتقل شدند.

خلبان شهيد مسعود كوروش

[URL=http://up1.iranblog.com/viewer.php?file=t958cwaiel4qiuzxip82.jpg][img]http://up1.iranblog.com/images/t958cwaiel4qiuzxip82_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سرتيپ خلبان كريم عصاره



خلبان عصاره يكى ديگر از خلبانان گردان شناسايى بودند كه در كنار دیگر خلبانان در جنگ حضور داشته و با عزم و پشتكار به نيرو خدمات شايانى كردند.
ايشون بيش از 35 سال در خدمت نيرو بوده و در سمت فرماندهى چند پایگاه نقش ايفا كردند.
ايشان در سال 1365 به فرماندهى پایگاه زاهدان منصوب شدند .

[URL=http://up1.iranblog.com/viewer.php?file=b2ntqipthjpg25ghqmsm.jpg][img]http://up1.iranblog.com/images/b2ntqipthjpg25ghqmsm_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سرتيپ خلبان رضا شفقى


[URL=http://up8.iranblog.com/][img]http://up8.iranblog.com/images/cqixsvexzt4uv4lgybkp.jpg[/img][/URL]
سرتيپ خلبان رضا شفقى يكى ديگر از خلبان هاى شناسايى هستند كه در طول جنگ فعال بوده و عمليات هاى موفق زيادى انجام دادند.

شفقى خلبانى رو با F-5 شروع كرده و بعد از چند سال به گردان 11 شناسايى ملحق شده و تا پايان خدمت در اين گردان باقى ماند.

[URL=http://up8.iranblog.com/viewer.php?file=9g8fh57o0tc8cribsjh6.jpg][img]http://up8.iranblog.com/images/9g8fh57o0tc8cribsjh6_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تعدادى از خلبانان شناسايى



راست به چپ: ميرابى, شهيد طيارزاده ,خوش سيما

[URL=http://up8.iranblog.com/viewer.php?file=x5gymsu8jyyuw3l6676d.jpg][img]http://up8.iranblog.com/images/x5gymsu8jyyuw3l6676d_thumb.jpg[/img][/URL]




از راست به چپ: مرحوم جولانیان ,خوش سيما, الهى ,شهيد طيارزاده, ابراهيم نژاد

[URL=http://up8.iranblog.com/viewer.php?file=mbk99ud5o65a515iq7e.jpg][img]http://up8.iranblog.com/images/mbk99ud5o65a515iq7e_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شهيد خلبان محمد رضا نوروزى , مرحوم فرامرز ترابى

[URL=http://up8.iranblog.com/viewer.php?file=l6g6v2ix03lerk6b6u9.jpg][img]http://up8.iranblog.com/images/l6g6v2ix03lerk6b6u9_thumb.jpg[/img][/URL]

سرهنگ خلبان محمد مشتاق عراقى

[URL=http://up8.iranblog.com/viewer.php?file=1b5dq6uub1hlzp1q.jpg][img]http://up8.iranblog.com/images/1b5dq6uub1hlzp1q_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلبان شناسايى مرحوم داوود دلفانى

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=rl93zv8dj2bcdmkl1ti0.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/rl93zv8dj2bcdmkl1ti0_thumb.jpg[/img][/URL]


خلبان شناسايى سرهنگ محمود كنگر لو

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=4g49p0tpdr4e1mq8o9cp.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/4g49p0tpdr4e1mq8o9cp_thumb.jpg[/img][/URL]

خلبان شناسايى سرهنگ مجتبى فردوسيان

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=o60fhg8y3kdr825aylqh.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/o60fhg8y3kdr825aylqh_thumb.jpg[/img][/URL]


خلبان شناسايى سرتيپ مهرداد بيضايى

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=ux1rbkiyl93cr64x9rt.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/ux1rbkiyl93cr64x9rt_thumb.jpg[/img][/URL]


خلبانان شناسايى دوره اموزشى امريكا
( البته اين عكس مربوط به دوره F-4 خلبان هاى شناسايى مى باشد)
[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=xhg77nf0rhqsk1sb1ctu.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/xhg77nf0rhqsk1sb1ctu_thumb.jpg[/img][/URL]


خلبانان شناسايى
سرهنگ مجتبى فردوسيان و شهيد عليرضا دريانيان
[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=1dzcwwtpnkes8dinagpe.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/1dzcwwtpnkes8dinagpe_thumb.jpg[/img][/URL]






نام: عليرضا دريانيان

متولد: 29 ارديبهشت 1329

ساكن: تهران

اخرين درجه: سروان

تاريخ شهادت: 14 مهر 1359

محل شهادت: تكريت

خلبان دريانيان يكى از مجرب ترين خلبان هاى شناسايى بودند كه پرواز با F-5,F-4 ,RF-4را طى دو دوره اموزشى در امريكا به اتمام رسانده و در اخر به خدمت گردان 11 شناسايى تاكتيكى در امدند كه در روزهاى ابتدايى شروع جنگ در سن 30 سالگى در يك عمليات شناسايى سانحه داده و هيچگاه از ايشان و كمك خلبان ايشان شهيد خسرو پور اطلاعى بدست نيامده و جزو مفقودالاثران ثبت شدند و در انتها با پايان جنگ به جمع شهدا پيوستند.

ياد و خاطره تمام پاسداران اسمان ايران عزيز گرامى

تصاویر این شهید...

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=ispnwwdtd4hmv9xm0br.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/ispnwwdtd4hmv9xm0br_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=60yjnjyoicjag28oub.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/60yjnjyoicjag28oub_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=7o7l9g7niqe4qpo5mt.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/7o7l9g7niqe4qpo5mt_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=w380gv7sjdytt9wfj041.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/w380gv7sjdytt9wfj041_thumb.jpg[/img][/URL]







خلبان شناسايى سرهنگ حسين مددى





سمت هاى سرهنگ مددى

سرهنگ حسين مددى در سال 1363 بعنوان رئيس اموزش شكارى منطقه هوايى مهراباد منصوب شده و تا سال 1370 در اين سمت باقى ماند.
در سال 1366 به فرماندهى پايگاه يازدهم زاهدان منصوب شده و به مدت يكسال در اين سمت باقى ماند.
همچنين بعنوان معلم جنگ الكترونيك در پايگاه یکم شکارى مهراباد اموزش دانشجويان شناسايى رو بعهده داشتند.
[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=niay6gzd3vbvr6sbct8.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/niay6gzd3vbvr6sbct8_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=hwuxglv3v8lvg5duq38.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/hwuxglv3v8lvg5duq38_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ECM تنها سلاح دفاعى RF-4 ها

ECM : Electronic Countermeasure
ALQ/101 Noise and Repeater Jammer. Manufactured by Northrop Grumman (Westinghouse); used in F-111, F-4, A-7H, RF-4C, F-5E, Jaguar GR.3 (UK)



ECM بسته به طراحى از سه جزء تشكيل مى شود :
1- گيرنده
2- انتن
3- يك فرستنده قوى
اين pod توانايى مقابله با تهديد هاى متعددى را داراست.قادر به پخش يك تا پنج باند فركانس رادارى مى باشد.
عمل كرد ECM به اين شكل مى باشد كه باعث ايجاد پارازيت بر روى رادارهاى دشمن از طريق ساطع كردن سيگنال هاى قوى راديويى مى شود.
ECM بر پايه سه اصل 1- دخالت رادارى-2-تغيير و تبديل هدف-3- تغيير خاصيت الكتريكى هوا كار مى كند.دخالت رادارى شامل انداختن پارازيت وگمراه كردن رادار دشمن مى باشد. تغيير و تبديل شامل ارسال پارازيت هاى مساعد بر روى فركانس رادارى دشمن و توليد پارازيت خنثى براى انعكاس به رادار دشمن مى باشد.تغيير خاصيت الكتريكى به اين صورت هست كه با ارسال پارازيت هاى پيوسته باعث توليد مسير صاف به رادار دشمن شده و براى گمراهى رادار بصورت خودكار ارسال امواج را همراه با تاخير بر مبناى اشتباه ارسال مى كند.
زمانى كه موشك به طرف شما سعى در قفل شدن دارد ECM شروع به باز فرستادن سيگنالهاى مشابه مى كند. استراتژى تهاجمى ECM بر پايه اخلال و فرستادن پارازيت بر روى رادار ها مى باشد كه توسط گيرنده, ارتعاشات ساطع شده بطرف هدف رو دريافت كرده و در سيگنالهاى بازگشت كه بطرف موشك مى رود اختلال ايجاد كرده و فركانس هاى مشابه ايجاد مى كند .
استفاده از ECM در حالتهاى زير قابل استفاده مى باشد:
Spot Jamming:
ارسال تمام قدرت ECM بطرف يك فركانس كه باعث محدود كردن شديد يك فركانس و قدرت رادار شده و تمام تششعات دريافتى رو به بدترين حالت گيج مى كند.
Sweep Jamming:
كاركرد اين حالت همانند Spot Jamming مى باشد با اين تفاوت كه سيگنالهاى وسيع ترى را در حالت حداكثر قدرت مى تواند پوشش بدهد.
Barrage Jamming:
اين حالت مانند Sweep Jamming عمل كرده با اين تفاوت كه مى تواند فركانس هاى متفاوتى رو در ان پوشش دهد. اين كار با كاهش قدرت هر فركانس انجام مى شود.
Base Jamming:
مدل توسعه يافته Barrage Jamming كه تنها بر روى يك رادار زوم كرده و بطور كامل اون رو از كار مى اندازد.
و در اخر
Repeater jamming يا Digital radio frequency memory:
اين حالت با تعويض سيگنالهايى كه از طرف رادار در حال برگشت هستند عمل مى كند . همانطور كه مى دونيد رادار امواج رو فرستاده و بعد از برخورد با شئى امواج بطرف رادار باز مى گردند,اين حالت امواجى كه در حال برگشت هستند رو از طريق تغيير تون بيسيم عوض كرده , بنابراين هدف مى تواند در فاصله دورتر يا نزديكتر ويا بالاتر يا پايين تر ويا سريعتر يا كند تر و از همه مهمتر مشخص نبودن جاى اصلى ان نشان داده شود.

ECM قابليت ارسال پارايت و پارازيت فريبى دارد و همچنين قابل تنظيم شدن براى مقابله با يك تهديد شناخته شده مى باشد.ECM نقش بسزايى در پيدا كردن سيگنالهاى تجهيزات رادارى SAM دارد.
Pod قابليت كنترل از داخل كاكپيت در دو حالت اتوماتيك و دستى را دارد و همچنين از نشاندهنده داخل كاكپيت براى روشن كردن سيستم و پاسخگويى به تهديدات و نشان دادن موفقيت سيستم استفاده مى شود.
ECM قبل از پرواز بروى زمين نسبت به تهديد موجود در عمليات تنظيم مى شود .
ECM نقش شايانى در بقاى هواييما در برابر تهديدات دارد.

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=fadpnvvc2ch1jybroxce.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/fadpnvvc2ch1jybroxce_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://up7.iranblog.com/viewer.php?file=22rju2orchbkzpckskcv.jpg][img]http://up7.iranblog.com/images/22rju2orchbkzpckskcv_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.