nazeat10

براي خود يك هواپيما ي مدل الكتريكي كاملا دست ساز بسازيد...

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در اين پست آموزش ساخت هواپيما ي مدل را به صورت دست ساز در تمام بخش هارو قرار ميدم:

با توجه به نقشه هاي زير:
http://plans.rcmodell.hu/ez-ed.jpg
http://plans.rcmodell.hu/bbird.jpg

http://plans.rcmodell.hu/boshogp.jpg

يا مشابهات

[b]1) بدنه[/b]

براي ساخت بدنه هواپيماي مدل مي توان از مواد مختلفي استفاده كرد كه در زير معرفي مي شوند.
الف ـ فوم هاي رنگي : این فوم ها رو می تونید در تهران بیشتر از لوازم التحریر فروشی های روبروی دانشگاه تهران كه در رنگ هاي مختلف و ضخامت از 2mm تا 10mm و در اندازه A3 می باشند.
ب ـ ورقه هاي چوب بالسا : بالسا نوعي چوب فوق العاده سبك مي باشد كه درساخت هواپيماهاي مدل كاربرد زيادي دارد، ورقه هاي چوب بالسا را مي توانيد در تهران خريداري كنيد. ابعاد اين ورقه ها معمولا 1 متر در 10 سانتي متر و در ضخامت هاي مختلف مي باشند،همچنين چوب بالسا به شكل ميله هاي با مقطع دايره يا مربع و به طول 1 متر هم قابل تهيه است.

به نظر من استفاده از فوم با ضخامت 3 یا 5 میلی متر بهتره چون راحت با يه تيغه كاتر و يا فوم كاتر حرارتي بريده ميشه و سبكتر هم هست و براي ساخت مدل هاي سبك مناسبتره، براي چسباندن قطعات بريده شده ميبايست فقط از چسب مخصوص فوم استفاده كنيد كه براحتي قابل تهيه است همچنين از سمباده خيلي نرم (نمره 400) مي تونيد براي صاف كردن لبه سطوح كار استفاده كنيد.

براي ساخت بدنه بايد اندازه و ابعاد مدلي رو كه مي خواهيم بسازيم رو داشته باشيم كه توي نقشه هاي حاضري يا نقشه اي كه خودتون كشيديد مشخص شده، . براي ساخت بدنه با فوم A3 بايد چند تا از اونارو از پهلو با چسب مخصوص فوم يا چسب چوب به هم بچسبانيد و با نوار چسب شيشه اي لبه ها رو فيكس كنيد و بگذاريد حداقل 5 ساعت بمونه تا كاملا خشك بشه‌‌‌‌‌، معمولا 2 تا فوم A3 براي اين كار كافيه كه مي تونيد بسته به اندازه مدلتون از عرض يا طول به هم بچسبانيد. براي منتقل كردن خطوط نقشه بر روي فوم مي بايست روي فوم كاربن به همان اندازه گذاشت و سپس كاغذ نقشه را روي اون گذاشت، بهتره لبه هاي نقشه رو با چسب نواري به پشت فوم فيكس كنيد كه تكون نخوره آنگاه با خودكار بر روي خطوط نقشه مي كشيم تا روي فوم منتقل شوند. براي برش اين قطعات ميتونيد از تيغه كاتر يا دستگاه فوم كاتر حرارتي استفاده كنيد، بعد از اينكه همه بخش هاي بدنه رو بريديد لبه هائي كه بايد به هم بچسبند رو با چسب آغشته كنيد و روي هم قرار دهيد و با چسب نواري از چند نقطه فيكسشون كنيد و بگذاريد تا خشك شوند.

اما برای اتصال بال هواپیما به بدنه در مدلهایی که بال رو هستند معمولا از كشهاي لاستيكي استفاده مي شود.

طرز کار به اين صورت است كه مي توانيد از 2 تا ميله پلاستيكي نازك مثل ميله گوش پاكن استفاده نماييد و با سوراخ كردن و قرار دادن آنها در داخل بدنه و در دو سر عرض بال كه روي بدنه قرار مي گيرد آنها را بوسيله چسب در داخل فوم فيكس كنيد.كشهاي لاستيكي را بطوريكه دو سر آنها از زير در داخل ميله ها قرار گرفته بصورت ضربدري از روي بال هواپيما عبور بدهيد و بال را در جاي خود ثابت نماييد.به اين شكل بال مدل در جاي خود قرار ميگيرد و در هنگام بيرون آوردن باطري براي شارژ براحتي اين كار انجام مي شود.

[b]2) بال[/b]

براي اين كار روش اير فويل رو پيشنهاد م يكنم:

ايرفويلها قطعاتي هستند كه مقاطع عرضي بال رو تشكيل ميدهند،براي ساختن اين ايرفويلها ميتونيد تصاوير نمونه زير را در برنامه word ذخيره كنيد و با توجه به عرض بال هواپیمای مورد نظرتان ابعاد آنرا تنظیم و پرینت بگیرید.

http://www.pic.iran-forum.ir/images/1z7z6z7tu3j11z9c4tut.jpg

سپس با منتقل کردن شکل آن بر روی فوم با ضخامت 3mm آنرا در داخل فوم بصورت تو خالي برش ميزنيم تا به شكل يك شابلون درآيد كه با استفاده از آن حدود ۱۵ تا ايرفويل از فوم 5mm مي بريم.
همچنين از چند تا فوم 3mm بشكل نوارهايي با عرض 5mm براي قرار گرفتن در شيار جلويي ايرفويلها و چند تا فوم نواري ديگر كه عرضشان به اندازه پهناي قسمتهايي از ايرفويل كه شيارهاي طولي وجود دارد میباشد تهيه ميكنيم

البته این بالی را که می سازیم چون عرض آن در همه قسمت ها یکسان هست از یک سایز ایرفویل استفاده می شود ولی برای مدل هایی که شکل بالشان غیر از این باشد می بایست از ایرفویل هایی با اندازه های مختلف استفاده نمایید.
شکل انواع بال هواپیما را در زیر می توانید ببینید.
http://parvaznama.persiangig.com/image/Rc%20Plane/Wing-1/no%20taper%20wing%20set%20sm.gif

بعد از بریدن ایرفویل ها و نوارهای عرضی بال نوبت جاگذاری و چسباندن آنها به یکدیگر می باشد.
ابتدا محل ایرفویل ها را بر روی نوارهای عرضی مشخص کرده و سپس نوارها را در داخل شیار های ایرفویل می چسبانیم ، بعد از آن نوار قسمت جلويي بال را در داخل شيار جلويي ايرفويل ها قرار داده و مي چسبانيم ، همچنين يك نوار نازك فومي به قسمت انتهايي و باريك ايرفويل ها ميچسبانيم و ميگذاريم خشك شود.

قسمتي كه ساختيد نصف يه بال كامل بود و يكي ديگر از آنرا عينا ميسازيم تا بال كامل شود.
بعد از اينكه نصف ديگر بال را هم ساختيد مي بايست آنها را به يكديگر متصل نماييد،براي اتصال دو قسمت به هم بايد يك قسمت مياني براي بال ساخت.

برای روکش کردن سطوح بال میتونید از ورقه های فیلم pvc که در رنگهای مختلف قابل تهیه می باشد(همان جلد های رنگی که در صحافی فانتزی جزوه ها بکار می رود) استفاده کنید و در اندازه های لازم بریده و پس از آغشـته کـردن لبه های قسـمت های فومی بال با چسـب آنها را بر رویشـان چسـبانده و لبه های آنها را با چسب نواری بی رنگ می چسبانیم همچنین می توانید برای روکش بالها از ورقه های فوم با ضخامت 2mm و يا ورقه هاي چوب بالسا با ضخامت 1mm استفاده نمایید و آنرا به دو سمت زیر و روی ایرفویلها بچسبانید و لبه ها را هم با چسب نواری فیکس کنید تا خشک شود،سپس بايد با سمباده خيلي نرم لبه هاي بال را گرد كرد .

نكته: بال بزرگ و كوچك و همچنين سكان عمودي كه بر روي سروو موتور سوار ميشه رو بايد با همين روش با ابعاد مورد نياز ساخت.

[b]3) موتور الكتريكي و ملخ:[/b]

برای به پرواز درآوردن هواپیمای مدلی که می سازید احتیاج به موتور الکتریکی سبک و با دور (rpm) بالا می باشد. من با توجه به جستجوهای زیادی که کردم موتور Mabuchi FF-180SH که دارای وزن ۳۲گرم و سرعت ۸۳۰۰rpm و ولتاژ کار ۶ تا ۹ ولت می باشد را مناسب دیدم. این موتور را می توانید در تهران از پاساژ امجد در خ جمهوری ـ پل حافظ خریداری نمایید.

کاتالوگ فنی (data sheet) این موتور را با فرمت pdf می توانید از لینک زیر دانلود نمایید:

http://s2.picofile.com/file/7154057311/ff_180phsh.pdf.html

و اما آماده سازی موتور ; ابتدا باید چند عدد خازن عدسی با ظرفیت 0.1 میکرو فاراد را مطابق شکل بین دو قطب مثبت و منفي و بدنه موتور لحیم کرد که نیرویی ثابت براي استارت و کار موتور ايجاد می کنند.

http://parvaznama.persiangig.com/image/Rc%20Plane/Motor/capacitors.jpg

و اما مطلب مهم بعدی ؛ اندازه ملخي كه به موتور وصل مي كنيد مي بايست متناسب با قدرت موتور باشد،بصورت عادي مي توانيد از ملخ هاي كوچك به طول ۱۰ سانتي متر("4) که بصورت مستقیم روی شفت موتور نصب می شود استفاده نمایید ولی برای ملخ های بزرگتر میبایست برای موتور گیربکس بسازید تا قدرت و راندمان آن بیشتر شود.
http://up.iranblog.com/images/kqwx971lzy9j1l8g7sfw.jpg

[b]4) باتري براي هواپيماي مدل:[/b]

براي مدلي كه ما مي سازيم مي توان از ولتاژ 9-6 استفاده نمود كه البته ۲/۷ ولت مناسبتر است چون اين ولتاژ نيروي الكتريكي كافي براي موتوري كه استفاده مي كنيم را دارد و ولتاژ بيشتر فقط وزن باطري و مدل را افزايش مي دهد.
در مورد باطری می توانید از باطری های قابل شارژ هیبرید فلزی نیکل (Ni-MH) که بصورت سلولهای ۲/۱ ولتی(سايز AAA) و با جریان ۸۰۰-۶۰۰ میلی آمپر می باشند استفاده کنید که راندمان خوبی دارند و ارزان هم هستند.این باطری ها را از همان پاساژ امجد می توانید تهیه نمایید که فروشگاههای متعددی در مورد عرضه انواع باطری فعالیت دارند،البته لازم است كه بسته به ولتاژ مورد نظرتان ۶ تا ۸ عدد از سلول هاي باطري به يكديگر متصل و بصورت پكيج آماده شوند كه اين كار را نيز همان محلي كه باطري را خريداري ميكنيد انجام مي دهد،همچنين يك فيش نری يا كانكتور خروجي قطب مثبت و منفي نيز براي باطري قرار داده مي شود مانند شكل زير كه البته بايد كانكتور مادگي يا كامل آنرا جهت شارژری که میسازید خريداري نماييد.

و اما تهیه شارژر؛ جهت شارژ كردن باطري پس از هر بار استفاده كامل و خالي شدن آن احتياج به شارژ مجدد آن مي باشد که توسط شارژر این کار انجام می گيرد.
براي باطري كه تهيه كرده ايد (2/7 تا ۹ ولت) مي توانيد از یک آدابتور ۵/۷ ولت یا ۹ ولت با جریان خروجی ۳۰۰ میلی آمپر به عنوان شارژر استفاده نمایید،البته بايد كانكتور خروجي آنرا تعويض كرده و نوع مادگي كانكتور نري باطري را به دو سر سيم خروجي آداپتور متصل نماييد،البته با رعايت رنگ سيم هاي مثبت و منفي باطري و شارژر.

زمان شارژ با اين شارژر حدود ۳ ساعت مي باشد و بهتر است كه زيادتر نشود چون به دليل گرم شدن باطري ممكن است به آن آسيب برسد.
نكته آخر هم اينكه حتما باطري كه مي خواهيد شارژ كنيد كاملا خالي شده باشد تا عمر مفيد آن زيادتر شود

[b]5) سروو موتور جهت كنترل سكان عمودي:[/b]

جهت حرکت سطوح کنترولی در هواپیماهای مدل از سروو موتورهای کوچکی استفاده می شود که در زیر شکل یک نمونه از آنرا می بینید که بسته به وزن و نیرویی که دارند دسته بندی می شوند و قیمتشان بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

http://www.instructables.com/image/FBA25H8GBPKYCOW/Remove-a-Servo-Controller.jpg


اما برای مدلی که شما می سازید با توجه به اینکه می خواهیم کمترین هزینه را داشته باشد از سروو موتوری ساده و دست ساز استفاده می کنیم.
برای ساخت یک سروو موتور ساده می توانید از یک موتور کوچک با ولتاژ کار ۶-۳ ولت استفاده کنید و همچنین از دو عدد چرخدنده یکی کوچک که بر روی شفت موتور وصل شده و دیگری بزرگ که بر روی چرخدنده کوچک حرکت می کندکه البته باید نصف شود ،و يك شفت براي چرخدنده بزرگ و يك قاب كه جهت اتصال اين سيستم بر روي موتور الكتريكي بايد ساخته شود.
ابتدا بايد چرخدنده بزرگ را طوري نصف كنيد كه سوراخ وسط آن بطور كامل در قسمت سالم چرخدنده كه بريده شده است قرار گيرد،براي نصف كردن چرخدنده مي توانيد ابتدا با تيغ كاتر و با احتياط خط و شيارهاي مربوطه را ايجاد و سپس با فشار سيم چين بر روي خطوط آنرا نصف كنيد و بعد لبه هاي آنرا با تيغ كاتر صاف و تميز نماييد. بر روي لبه چرخدنده ۲ تا سوراخ ايجاد كنيد كه محل اتصال سيم هاي كنترل سكان عمودي مي باشد.

ميله شفت را از درون چرخدنده نصفه عبور داده به صورتيكه فقط قسمت كوچكي از آن از يك سمت بيرون باشد و انتهای آنرا هم با یک واشر پلاستیکی کوچک هم قطر میله شفت مهار می کنیم.
همچنین برای ساخت قاب می توانید مانند همان روش ساخت قاب گیربکس از ورقه های پلاستیکی استفاده کنید و شفت چرخدنده اصلی را از دو سوراخ قاب عبور داده بطوریکه چرخدنده بزرگ بر روی چرخدنده کوچک قرار گیرد و سر شفت آن از سمت دیگر قاب بیرون بیاید که آن هم می بایست توسط یک واشر پلاستیکی کوچک مهار شود.
و نکته آخر هم اینکه برای محدود کردن حرکت چرخدنده بزرگ می بایست از امتداد قابی که برای سروو ساخته اید استفاده نمایید تا بیش از آن چرخش نکند و با برخورد به لبه های آن متوقف شود وگرنه با توجه به اینکه چرخدنده نصفه می باشد بطور کامل از روی چرخدنده کوچک می لغزد و از جای خود خارج میشود.

http://www.pic.iran-forum.ir/images/odlk6zxdy3ksowu385l.jpg

[b]6) گير بكس براي موتور اصلي:[/b]

براي بالا بردن راندمان و قدرت موتور و توانايي چرخش ملخ هاي بزرگ نياز به ساخت گيربكس مي باشد.
البته می توانید موتورهای گیربکس دار مخصوص هواپیمای مدل را از فروشگاههای مربوطه خریداری کنید ولی حداقل قیمت آن حدود ۱۵۰۰۰تومان می باشد

http://www.niazerooz.com/Im/O/88/0113/L6337422966250.jpg

من در اینجا نحوه ساخت یک گیربکس ساده و کاملا عملی را برای شما توضیح میدم که با هزینه ای حدود ۵۰۰ تومان قابل ساخت می باشد.
برای ساخت این گیربکس ۲ عدد چرخدنده یکی کوچک که بر روی شفت موتور نصب می شود و دیگری بزرگ که بر روی چرخدنده کوچک حرکت می کند و همچنین یک شفت برای چرخدنده بزرگ و یک قاب یا چارچوب جهت سرهم کردن این سیستم مورد نیاز می باشد.

چرخدنـده ها و شـفت را می تـوانید درتهـران از فروشـگاههای قطـعات و لــوازم الکترونیکی پاساژ امجد ـ خ جمهوری ـ پل حافظ خریداری نمایید ، براي ساخت قابي كه سيستم گيربكس روي آن سوار مي شود ميتوانيد از قطعات PVC و پلاستيكي استفاده كنيد و به اندازه مورد نياز ببريد و با چسب بهم متصل نماييد،دقت كنيد كه مي بايست قطعه اصلي قاب را كه دور شفت موتور قرار مي گيرد را با 2 عدد پيچ ريز بر روي موتور كه 2 تا جاي پيچ مخصوص اتصال دارد وصل شود و يك سوراخ هم جهت عبور شفت چرخدنده بزرگ بطور دقيق روي آن ايجاد كنيد . شفت را از داخل چرخدنده بزرگ عبور دهيد و با توجه به محل قرار گرفتن روي چرخدنده كوچك و قسمتي كه بايد جهت نصب ملخ استفاده شود با چسب دوقلوي شفاف به شفت متصل كنيد و بگذاريد تا خشك شود (چسب قطره اي براي اين كار پيشنهاد نمي شود)، بعد از خشك شدن آن شفت را از سوراخ قاب گيربكس كه متصل به موتور است عبور داده و از سوراخ پشتي قاب خارج نماييد، همچنين از دو عدد لوله يا واشر پلاستيكي به طول ۲ ميليمتر كه هم قطر شفت گيربكس باشـد بـراي مهـار كردن شـفت در جاي خود اسـتفاده كرده و با چسـب به شـفت متصـل كنيد (می توانید از شلنگ خودکار هم استفاده کنید)،گيربكس موتور شما حاضر است.

http://up.iranblog.com/images/9nur8bxlhz94wbph7cu.jpg

[b]7) تنظيم نقطه ثقل:[/b]

نكته اول در مورد نحوه پيدا كردن مركز ثقل در مدلي كه مي سازيد مي باشد. بدون مشخص کردن و تنظیمات مربوط به نقطه ثقل هواپیمای مدلی که می سازید قادر به بلند شدن از زمین و یا پرواز با ثبات نخواهد بود.
محل نقطه مرکز ثقل حدودا در زیر بخش یک سوم جلويي بال مدل می باشد

برای پیدا کردن محل مرکز ثقل نوک دو انگشت اشاره را در زیر بخش جلويي بال هواپیما قرار میدهیم،اگر تمركز وزن در محل مركز ثقل درست باشد مدل بر روي نوك انگشتان متعادل بوده و يا اندكي دماغه هواپيما سنگينتر و متمايل به پايين مي باشد.
در صورتيكه مدل بطور نادرست بالانس شده باشد هواپيما نامتعادل بوده و دم آن سنگينتر و به سمت پايين آويزان مي شود كه در اين صورت قادر به پرواز و بلند شدن از زمين نخواهد بود.

همچنين براي تنظيمات مربوط به بالانس بودن بالها هواپيماي مدل را با دو عدد ريسمان از ناحيه دم و نوك آن آويزان مي كنيم كه در صورت بالانس بودن درست مي بايست كاملا به صورت افقي قرار گيرد و در صورتيكه به يك سمت متمايل بود آن سمت سنگينتر است و ميبايست با جابجا كردن جزيي بال به سمت سبكتر يا سنگينتر كردن بال سبكتر آنرا متعادل ساخت.

هواپيماي مدلي كه درست بالانس شده باشد قادر به پرواز گلايدينگ يا هواسري خواهد بود و اين امكان را ميدهد كه در زمان پرواز انرژي الكتريكي كمتري مصرف و در نتيجه پرواز طولاني تري داشته باشيد و همچنين در صورت بروز نقص فني مي تواند به صورت گلايد بر روي زمين فرود بيايد و كمتر آسيب ببيند.

ادامه دارد...
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون برادر کار بسیار بسیار جالبیه،لطفا ادامه بدین،فقط یه نکته رو فراموش نکنید،سعی کنید تمام وسایلی رو که آموزش ساختش رو میدین یا خودتون ساخته باشین و یا ساختش خیلی ساده باشه.


=====================


از مدیر این خواهشمندم عکس ها رو به گالری منتقل کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالب بود ولی خوب واقعا با موتور الکتریکی پرواز میکنه؟ اخه هواپیماهای کوچیک کنترل دار معمولا از موتور الکتریکی استفاده نمیکن من دیدم که دود میکنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

مطلب جالبيه ممنون از شما.

يادمه يك بار ماكت هواپيما را با كاغذ و مقوا درست كرده بودم. به خاطر نبود نيروي محركه پرواز نمي كرد اما بعد از پرتاب كردن به خاطر آيروديناميك بودن به اهستگي و مانند هواپيما فرود مي آمد. يادش به خير حتي براش فلپ هم گذاشته بودم. icon_wink
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خیلی جالب بود ولی خوب واقعا با موتور الکتریکی پرواز میکنه؟ اخه هواپیماهای کوچیک کنترل دار معمولا از موتور الکتریکی استفاده نمیکن من دیدم که دود میکنن[/quote]

با اومدن موتورهاي الکتريکي Brushless که هم مصرف و تلفات کمتري دارند و هم سرعت بسيار بالاتري rpm 100,000 حتي نسبت به موتور هاي پيستوني و باطري هاي جديد سبک ليتيوم پليمر که آمپر ساعت بالايي دارند بهترين گزينه براي هواپيماهاي مدل کوچک ميباشند.(حتي در برخي موارد قيمت کمتري نسبت به موتورهاي پيستوني دارند) در برخي از پهپاد ها هم بکار گرفته ميشند با مداومت پروازي چند ساعت و سرعت بالا !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به توصيه دوستان به سادگي و عملي بودن قطعات ساخته شده ذكر اين نكته لازم شد كه هدف بنده از ايجاد اين تاپيك ارايه يك الگوي خاص براي ساخت هواپيماي مدل نيست بلكه هدف اراپه يك بيس براي طراحي و ساخت انواع هواگرد هاي الكتريكي مدل به صورت عملي و بسيار ارزان مي باشد.....

حال به معرفي يك الگوي ساخته شده و ارايه توضيحاتي پيرامون ان مي پردازم:
تصوير نمونه ي ساخته شده:
http://plans.rcmodell.hu/ej-400.jpg

تصوير اسكلت:
http://plans.rcmodell.hu/elec400.jpg

نقشه:
http://plans.rcmodell.hu/ej400.jpg

سطح مقطع مربعي اين مدل دست شمارو در ساخت آن با روش هاي گفته شده قبلي باز مي گذارد..

اگر با توضيحات قبلي تصويري از روش فاير وال براي ساخت بال ها نداشته ايد با توجه به تصوير دوم اين روش را كاملا درك خواهيد كرد

هر چند اين نمونه به روش اسكلتي توسط چوب بالسا ساخته شده است اما شما مي تواني براي ساخت آن از روش صفحه اي ( با فوم ) استفاده كنيد.

ابعاد اين هواپيما به گونه اي است كه شما مي توانيد از همان موتور اشاره شده ( با قيمت حدود 1500 تومان ) استفاده كنيد....

در نقشه محل قرار گيري موتور باتري ها و مدارات الكترونيكي كنترل بيسيم كاملا مشخص است....

ادامه دارد ....
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود
ممنون
منتظر ادامه آن هستيم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي جالب بود
من و دوستان مشغول ساخت يه پرنده هستيم با موتور هاي الكتريكي
اگه خدا خواست و تماموش كرديم همين جا مي زارم مطالبشو

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا بقیش رو بزار خیلی جالبه
بیشتر هواپیماهای مدل موتور الکتریکی دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در اين جا دو نقشه بسيار ساده و ابتدايي ولي عملي يكي براي انكودر فرستنده و ديكودر گيرنده رو قرار ميدم...

نكته : براي ساخت اين اجزا از هواپيماي مدل بايد كمي اطلاعات از علم الكترونيك داشته باشيد و اگر نه مي توانييد از يك متخصص كمك بگيريد...

اگر هم خيلي مايل هستيد كه خودتان تمام بخش هارو بسازيد منتظر باشيد تا در پست هاي بعدي چند كتاب رو كه به شما كمك ميكنه معرفي كنم...

نقشه ي اول:
در اين مدار 4 كليد فشاري وجود دارد كه فرامين بالا پايين چپ و راست رو به صورت رمزي و كد شده توسط يك ماژول فرستنده 315 مگاهرتز كه بعدا در موردش بيشتر صحبت مي كنم به هواپيماي مدل ارسال ميكنه....
در اين مدار شما مي توانييد يك رمز 8 بيتي براي اطلاعات خود توسط ديپ سوييچ مربوطه انتخاب كنيد تا از دزديده شدن هواپيما در حال پرواز توسط يك جوي استيك مشابه جلوگيري كنيد...

http://www.pic.iran-forum.ir/images/p1w1ygmrskwguq4tr.gif

نقشه دوم:
در اين مدار به جز مازول گيرنده كه بعدا در موردش توضيح مي دم تمام اجزاي الكتريكي هواپيماي مدل وجود دارد.
موتور1: موتور اصلي هواپيماي مدل
سروو موتور 1: سروو موتور سكان عمودي
سروو موتور 2 : سروو موتور بال كوچك

موتور اصلي بر روي زمين روشن شده و بر روي باند قرار ميگيرد يا مانند يك موشك كاغذي با دست پرتاب ميشود وادامه فرامين توسط مدار شماره يك اعمال ميگردد...

http://www.pic.iran-forum.ir/images/3k6xzwks67rm6pbsr5.gif


ادامه دارد ..........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی مطالب جالبیه. واقعا وسوسه میشم برم قطعاتشو بگیرم و شروع کنم
ولی من همیشه دوست داشتم یک مینی زیبولون درست کنم که با گاز هلیم قوطه ور بشه و رادیو داشته باشه
حتی اگر لاجیک و مکانیک بلد باشید میتونید با استفاده از یک جی پی اس, برای زیبولو اتو پایلت درست کنید.
کسی هست طالب باشه که بریم تو کاره ساخت زیبولون broken_heart

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ممنون مطالب خوبی بودش تشکر
اما بیشتر در مورد رادیوکنترل توضیح دهید. broken_heart

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معرفي ماژول هاي فرستنده و گيرنده ي 315 مگا هرتز:
نوعي ماژول گيرنده البته نه از اون نوعي كه در سيستم ما استفاده شده:
http://www.ecapic.ir/image/ECA-090401142440.jpg

ماژول گيرنده مورد استفاده ي ما:
http://iran-micro.com/images/rfrm1.JPG

مازول فرستنده ي مورد استفاده ي ما:
http://iran-micro.com/images/rftm1.JPG

در تصوير زير شماتيك اين ماژول هارو براتون قرار دادم:
http://www.pic.iran-forum.ir/images/g83grh54dkl3u165lbyk.gif
این ماژول یک فرستنده و گیرنده ساده می باشد که حتی میتوان آن را با یک مدار ساده هم ساخت .

این ماژول ارزان قیمت ترین ماژول موجود در بازار ایران بوده و برای ساخت کنترل از راه دور مناسب می باشد .

کار با این ماژول بسیار ساده است و به صورت ساده به اینکودر و دیکودر ها متصل می شود فرکانس این ماژول در اکثر مواقع 315 مگاهرتز می باشد ولی نوع 433 مگاهرتز آن نیز موجود می باشد .

این ماژول در واقع برای کنترل از راه دورها ساخته شده و 99% استفاده ای که از این ماژول میشود کنترل از راه دورهایی می باشد که در بازار فراوان یافت می شود .

برد این ماژول بسته به شرایط محیطی از 50 تا 150 متر می باشد .

در پست هاي بعدي در مورد افزايش برد اين ماژول ها تا چند كيلومتر توضيح مي دم....

ادامه دارد........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
موضوع داره جالب مي شه
البته ما از ماژول هاي آر اف استفاده نمي كنيم چون در هر صورت برد محدودي دارن
بهترين راه حل استفاده از موبايله چون هم امنيت بالا داره هم برد تقريبا نامحدود
هزينه اش هم زياد نيست فقط موقع ژرواز بايد خط رو شارژ كني broken_heart
دوستان اگه تو الكترونيكش كمك مي خوان ما در خدمتيم
اگر هم آماده شو مي خواين اينجا پيدا مي شه:
http://roboeq.com/modules.php?op=modload&name=Web_Links&file=index&req=viewlink&cid=20
البته وسايل پروازي هم داره ولي گرونه:

http://roboeq.com/modules.php?op=modload&name=Web_Links&file=index&req=viewlink&cid=127

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.