mohajem

مقابله با رادار گریزها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسیاری از سامانه های پدافند کنونی برای کشف ، ردگیری ، درگیری با هواپیماهای متعارف که برای رها سازی بمب ها و نابود سازی هدف ، باید تا نزدیکی آنها پرواز کنند ، تکامل یافته اند ولی توانایی این جنگ افزارها بر ضد تهدیدهای کنونی و نسل آینده به طور چشم گیری کاهش یافته است . اگر تهدید موشک های بالستیک ( که نابود سازی آنها نیازمند جنگ افزارهای ویژه ای همانند موشک های زمین به هوای پاتریوت ، تا دو اس 300 است ) را نادیده بگیریم، سامانه های پدافند هوایی ، باید توانایی رویارویی با تهدید های همچون هواپیماهای سرنشین دار متعارف ، هواپیماهای رادارگریز ، موشک های هوا به زمین ، موشک های کروز ، موشک های دورایستا ، بمب های هوشمند و موشک های ضد رادار و هواپیماهای RPV را داشته باشند . دشوارترین بخش این تهدید ها ، کوچکی و به کارگیری فناوری رادارگیرند رادار گریز یا ترکیبی از هر دو است . هم اکنون خطرناکترین تهدید های غیر موشکی – که یک سامانه پدافند هوایی ممکن است با آن روبرو شود هواپیماهای اف 117 و بی 2 است . در طی عملیات عملیات توفان صحرا هواپیماهای F-117 تنها درصد اندکی از نیروهای متحدین را تشکیل دادند، اما این نیروی کوچک از نظر تعداد 31 درصد اهداف را روز نخست و 40 درصد کل اهداف راهبردی را مورد هدف قرار داد . آنها تنها هواپیماهایی بودند که شهر بغداد که پدافند بسیار پیچیده ای داشت بدون تحمل کوچکترین گزندی گزندی مورد حمله قرار دادند . در بررسی هایی که اخیرا انجام شده است ، مشاهده می شود که دگرگونی هایی که در ماهیت تهدید ها رخ داده است . در سال 1980 هواپیماها و بالگردهای سرنشین دار 85 درصد توانایی هجومی یک نیروی هوایی نوین را در بر می گرفتند، اما تا سال 2010 این اندازه به حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت ، موشک های کروز10 درصد از تهدیدات را دربر می گرفتند تا سال 2000 به حدود 12 درصد و تا سال 2020 به حدود 15 درصد افزایش خواهد یافت . هواپیماهای بدون سرنشین حدود 8 درصد از تهدیدهای سال 1990 را تشکیل می دادند . اما گمان می رود که تا سال 2020 این مقدار به بیش از 20 درصد افزایش یابد . ردگیری راداری موشک های کوچک ، به ویژه با وجود تعداد زیاد آنها ، دشواراست . حتی اگر رادار ردگیری یک سامانه موشکی زمین به هوا برای کشف چنین موشکی برنامه ریزی شده باشد ، زمان کافی برای قفل کردن روی هدف برای نابودی آن موجود نیست . موشک های کروز نیز تهدیدی خطرناک به وجود می آیند . این موشک ها در ارتفاع پایین پرواز می کنند و به کمک سامانه هدایت توانمند خود برای جلوگیری از کشف شدن به وسیله رادار ها یا سکوهای موشکی می توانند از پوشش عوارض زمین – که در مسیر آنها وجود دارد . بهره گیرند . نمونه های دوربردتر می توانند مسیر پرواز خود را تغییر دهند . این نمونه ها به جای آنکه مستقیم به سوی هدف پرواز کنند . بخش پایانی پرواز خود را به صورت مسیر شکسته می پیمایند. یا حتی به پشت سر هدف حرکت می کنند . تاکنون بیش از 2000 موشک کروز ساخته شده است که در خدمت 75 کشور جهان است . که بیشتر آنها ضد کشتی است . تکمیل گونه حمله به خشکی موشک هارپون موسوم به اسلم ، به وسیله نیروی دریایی آمریکا نشان می دهد که چگونه می توان به سادگی موشک های کروز را برای ماموریت های گوناگون ساخت . با توجه به پیشرفت سامانه های پدافندی نوین ، به کارگیری بخشی از فناوری رادار گریز در طراحی موشک های کروز گریز ناپذیر به نظر می رسد . نمونه هایی ازفناوری های کنترل شده شامل مواد سازه ای (و پوشش هایی که برای کاهش بازتابندگی راداری طراحی شده اند) ، پوشش ها ( از جمله رنگ ها برای کاهش یا مهار بازتابندگی یا انتشار طیف های مایکروویو ، فروسرخ یا فرابنفش طراحی شده اند ) ، نرم افزارهای پایگاه های داده ای و سامانه های اندازه گیری و سنجش سطح مقطع راداری است . سطح مقطع راداری یک جنگنده معمولی حدود 6 مترمربع است و در حالی که این اندازه برای موشک ،یک دهم و یا حتی کمتر است . یک موشک هوا به زمین بزرگ در گروه آ اس 4 و آ اس 6 سطح مقطعی در حدود 0.5 متر مربع دارد . در حالی که یک موشک کروز تاماهاوک که از فناوری رادار گریز محدودی برخوردار است . دارای سطح مقطع راداری 0.05 متر مربع است. سطح مقطع راداری جنگ افزارهای نوین همانند جسم حتی از 0.05 متر مربع هم کمتر است ، به گونه ای که ممکن است برای موشک های کروز هوا به زمین پیشرفته ای جی ام 129 آ به حدود 0.005 مترمربع برسد که کمتر از بازتاب راداری یک پرنده در حال پروازاست . فناوری رادار گریز یک هواپیما یا یک موشک را برای همه سامانه های راداری دور همه بردها نامرئی نمی سازد . بلکه این پدیده ها تنها در صورتی رخ می دهد که انرژی بازتابشی راداری به حدی کمتراز حساسیت گیرنده افت کند . ردگیری تهدید های با سطح مقطع راداری کم ، نیازمند تاباندن انرژی بیشتر روی هدف و داشتن گیرنده ای حساس برای کشف انرژی برگشتی از هدف است . ولی هر دو این تدابیر ، دشواری های ویژه خود را دارند . توان بیشتر را می توان با به کارگیری یک آنتن رادار بزرگتر و یک فرستنده نیرومند تر به دست آورد . اما این کار اندازه ، وزن و بهای رادار را افزایش و تحرک پذیری آن را کاهش می دهد . از سوی دیگربا افزایش حساسیت گیرنده رادار ، خروجی آن افزایش می یابد و این نقطه ضعفی برای رادار به شمار می آید و از طرفی این امرباعث پیدایش علائم مزاحم و اهداف دروغین خواهد شد و به این ترتیب بار بسیاری روی سخت افزار های پردازش کننده رادار می شود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.