ALI

تیربار اشکاس SHKAS اولین تیربار هوابرد شوروی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center][size=4][color=darkblue]به نام خدا

SHKAS

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/798px-ShKAS_machine_gun_.jpg[/img][/color][/size][/center]

[size=4][color=darkblue]تیربار SHKAS شکل نیمونیک Shpitalny-Komaritski Aviatsionny Skorostrelny می باشد. طراحی این تیربار از سال

1930 آغاز شد. هدف از طراحی این تیربار ساخت یک تیربار با قدرت و حجم آتش بالا بود. شوروی به یک تیربار سبک

با حجم آتش بالا مخصوص استفاده در هواپیماهای خود نیاز داشت. از آنجایی که فلسفه اصلی طراحی این تیربار ،

حجم آتش بالای آن بود ، به همین خاطر از مکانیسم مسلح سازی چامپر چرخشی و یا همان رولوری استفاده شد.

طراح این تیربار نیز بوریس اشپیتالینی بود که در سال 1932 طراحی آن را تکمیل کرد. تولید انبوه این تیربار از سال 1934

آغاز گردید. این تیربار از گلوله های 7.62x54R میلیمتری استاندارد شوروی استفاده می کرد. وزن خالی این تیربار معادل

10.5 کیلوگرم بود که وزنی سبک و ایده آل برای این تیربار به حساب می آمد. برای اولین بار هواپیماهای I16 والنتیر و

I153 شوروی به این تیربار مجهز شدند. از آنجایی که مهمترین آیتم که این تیربار به منظور آن ساخته شده بود ، نواخت

آتش بود ، به همین دلیل یک رولور مجهز به 10 چامپر شلیک برای این تیربار در نظر گرفته شده بود که به واسطه این رولور

این تیربار قادر بود 1800 گلوله در دقیقه را شلیک کند که از این نظر رقمی بسیار جالب توجه بود. اما از آنجایی که این تیربار

اولین تیربار ساخت شوروی بود که از مکانیسم رولوری استفاده می کرد ، به همین دلیل طراحی این تیربار ضعف هایی نیز

به همراه داشت که یکی از مهمترین آنها گیر کردن های بی مورد بود. موارد بسیاری از گیر کردنهای این تیربار گزارش شده

بود. حتی در برخی موارد زمانی که هواپیماهای روسی در حال درگیری با هواپیماهای دشمن بودند و در حساسترین مرحله

که می خواستند با هواپیمای دشمن درگیر شود ، درست در همین لحظه تیربار دچار گیر می شد. شوروی در دور آخر جنگهای

پاتریوتیک ، در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم که حمله شوروی به آلمان آغاز شده بود ، نوع جدیدی از این تیربار را طراحی کرد

که در آن عیب های نمونه های قدیمی برطرف شده بود. همچنین یک نمونه جدید با نام اولترا اشکاس نیز طراحی کرد که ریتم

آتش آن معادل 3000 گلوله در دقیقه بود. این دو نمونه تیربار تا پایان جنگ جهانی دوم به طور فعالی توسط هواپیماهای شوروی

مورد استفاده قرار می گرفتند. به دلیل مکانیسم خاص این تیربار ، امکان استفاده از آن در جنگ های زمینی میسر نبود. چرا که

این تیربار به سرعت داغ می کرد و زمانی که از آن در جنگ های زمینی استفاده می شد ، پس از مدت کوتاهی پس از شلیک

داغ می کرد و از کار می افتاد. اما زمانی که این تیربار در هواپیماها مورد استفاده قرار می گرفت ، به دلیل اینکه در معرض هوای

سرد ارتفاعات قرار می گرفت ، می توانست مدت بیشتری بدون داغ کردن به فعالیت خود ادامه دهد. اما با این حال در جنگ هایی

که مابین شوروی و آلمان نازی در مرز لهستان رخ داد ، روس ها به مقیاس محدودی از این تیربار علیه آلمانی ها استفاده کردند.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم شوروی شروع به بهینه سازی این تیربار کرد. اما مدتی بعد اتفاقاتی افتاد که روند بهینه سازی این

تیربار را متوقف کرد. ورود نسل جدید جنگنده های جت از سوی کشورهای غربی از یک سو و از سویی دیگر طراحی جنگنده های

جت در خود شوروی باعث شد که استفاده از این تیربار در هواپیماهای جت که قادر بودند از سرعت صوت نیز عبور کنند ، ناکارآمد

جلوه کند. واقعیت امر چنین بود که این تیربار دیگر تکافوی نیازهای هواپیماهای پر سرعت جت را نداشت و نمی توانست به خوبی

در آنها مورد استفاده قرار گیرد. علی الخصوص که جت های ساخت کشورهای غربی اکثرا مجهز به تیربارهای 12.7 میلیمتری و

توپ های 20 میلیمتری بودند و این تیربار قادر به مقابله با آنها نبود. از این رو کمی پس از پایان جنگ جهانی دوم این تیربار رسما

از خدمت ارتش رخ کنار گذاشته شد.

این تیربار هرچند دارای نقائصی بود که البته در مدلهای بهینه شده آن برطرف شد ، اما با این حال اولین تجربه شوروی در ساخت تیربارهای

رولوری با ریتم آتش بالا به شمار می رفت. به جز جنگ جهانی دوم ، در جنگ های داخلی اسپانیا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم نیز از این

تیربار استفاده شد.

بمب افکن های سنگین و همچنین هواپیماهای ترابری شوروی از این تیربار به منظور محافظت از خود در برابر جنگنده های دشمن استفاده می کردند.



[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1087036299_u6MKM-640x427.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1087036299_u6MKM-640x427.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/ShKAS.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ShKAS.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/sk1yj0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_sk1yj0.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/km33dh9.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_km33dh9.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/skas-stbd.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_skas-stbd.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Shkas.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Shkas.JPG[/img][/url]



هواپیمای I16 که از این تیربار استفاده می کرد.

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/OSH2003_Polikarpov_I-16.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_OSH2003_Polikarpov_I-16.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Soviet_volunteer.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Soviet_volunteer.jpg[/img][/url]



هواپیمای والنتیر که در جریان نبرد خالخین گول شرکت داشته است

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Khalkhin_Gol_Soviet_pilots_august_1939.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Khalkhin_Gol_Soviet_pilots_august_1939.jpg[/img][/url]



I153

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/I-153_2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_I-153_2.jpg[/img][/url]



فقط برای میلیتاری
استفاده با ذکر نام تهیه کننده و سایت میلیتاری امکانپذیر است.[/color][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این روسها عجیب غریب ترین اعدوات نظامی رو دارن شاید دقتشون به اندازه دولتهای غربی نیستند ولی شاید هم کمترنباشن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا بعضي از آدم ها فقط استعداد در ساخت ادوات جنگي و خرابكاري دارن؟؟؟؟؟؟؟
به اميد صلحي هميشه پايدار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
از بابت مطالب خوبت تشکر میکنم استاد.
[quote]به همین خاطر از مکانیسم مسلح سازی چامپر چرخشی و یا همان رولوری استفاده شد. [/quote]
سیستم بسیار جالبی بود. حقیقتا تا الان اطلاعی نداشتم. البته در مطلب اشاره ای به نحوه تغذیه این سلاح اشاره ای نشده ،ولی با تعریف سیستم چرخشی ،فکر کنم باید از نوعی خشاب بدون نوار ، تغذیه میشده.
همیشه احساس میکنم سوای تسلیحات پدافندی ،در بقیه موارد روسیه راه دشوارتری برای بهینه سازیها طی کرده و همیشه به شکل آزمون و خطا جلو میرفته. به همین خاطر میبینیم که در هر سلاحی با فواصل زمانی کوتاهی اصلاحات صورت میگرفته.
( یه سوال شاید بیمورد میخواستم بپرسم. در هواپیماهای تک موتوره معمولا تیربارچی در کابین جلو و از پشت ملخ شلیک میکرده ، اما من موردی ندیدم که گلوله ها با ملخ برخوردی داشته باشن.به نظر استاد گرامی ،بین سلاح و چرخش ملخ هماهنگی خاصی وجود داشته ؟ )
ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله من در یک مستند دیدم که یک جایی مثل گلنگدن رو وصل می کردن به یک جای موتور با طناب بعدش درست یادم نیست این طناب به کجای موتور وصل بود ولی شلیک رو با گردش ملخ هماهنگ می کرد حالا اگر خواستین کلیپش رو براتون میزارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]از توجه همه دوستان ممنونم.

حضور محترم جناب آرمانی عرض کنم که ، به نظر حقیر تصویر زیر به خوبی بتواند مکانیسم شلیک ایمن هواپیماهایی که در دماغه خود از ملخ استفاده می کردند ، را نشان دهد.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/0%7E0.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_0%7E0.JPG[/img][/url]

همانطور که میبینید تیربار با کامویل ( که معادل فلایویل و یا همان چرخ طیار در موتورهای دیزلی و بنزینی است ) با ضامن شلیک در ارتباط است و یک برآمدگی بر روی این کامویل وجود دارد. زمانی که گانر هواپیما پای خود را بر روی پدال شلیک فشار می دهد ، در واقع به طور مستقیم دستور او به تیربار منتقل نمی شود. بلکه دستور شلیک او به کامویل منتقل می شود. کامویل هم با استفاده از برامدگی هایی که بر آن قرار دارد ، دستور شلیک را صادر می کند. برامدگی های کامویل در واقع در قسمت هایی قرار دارند که ملخ هواپیما در آن قسمت قرار ندارد. زمانی که آن برآمدگی بر روی ضامن شلیک قرار می گیرد ، تیربار شلیک می کند.

البته به دلیل پیچیدگی بسیار زیادی که این سیستم داشت ، اکثر هواپیماهای جنگی در جریان جنگ جهانی دوم ، تیربار های خود را درون بالهای خود نصب می کردند تا به این ترتیب مانع برخورد گلوله با ملخ هواپیما شوند. و یا زیر بالها و یا در داخل بدنه نصب می کردند.

به عنوان مثال به اشتوکا توجه کنید. تیربارها در زیر بال تعیبه شده اند.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Bundesarchiv_Bild_101I-646-5184-26%252C_Russland%252C_Flugzeug_Junkers_Ju_87_edit_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Bundesarchiv_Bild_101I-646-5184-26%252C_Russland%252C_Flugzeug_Junkers_Ju_87_edit_1.jpg[/img][/url]




به عنوان نمونه سوخو 17 نیز تیربار خود را در درون بال خود حمل می کند. (البته این تصویر صرفا
یک مثال است چرا که این هواپیما ملخی نیست و به این علت نمی تواند در دماغه خود تیربار
را حمل کند که دماغه این هواپیما مخصوص ورود هوا باز گذاشته شده است)

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Su-17%252C_technical_museum%252C_Togliatti-2.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Su-17%252C_technical_museum%252C_Togliatti-2.JPG[/img][/url]




توپ های رولوری نیز به این صورت عمل می کنند که یک سیلندر مجهز به محفظه های شلیک متعدد در حال چرخش در پشت لوله قرار دارد. این سیلندر دقیقا مشابه سیلندر رولورهای دستی است. هرچقدر تعداد محفظه های شلیک بیشتر باشد ، ریتم آتش تیربار نیز بیشتر می شود. در مدلهای اولیه این توپها محفظه های شلیک به صورت یک استوانه کامل نبود ، بلکه به صورت نیم دایره بود. نوار فشنگ توسط این محفظه های نیم دایره درگیر می شدند و به این ترتیب نوار فشنگ با سرعت بالاتری به داخل تیربار کشیده می شد. زمانی که محفظه چامپر که مقابل لوله تیربار می رسید ، گلوله منفجر می شد و مرمی خود را به درون لوله پرتاب می کرد. این نوع تغذیه مخصوص مدلهای اولیه توپ های رولوری بود. این مدلهای اولیه امروزه کاربرد کمتری به نسبت مدلهای جدید دارند ، اما کماکان مورد استفاده قرار میگیرند. نوع دیگری از توپ های رولوری که امروزه بیشتر مرسوم است ، استفاده از سیلندرهای مجهز به استوانه های شلیک کاملا بسته می باشد. در این مدل ها از جعبه های فشنگ بدون تسمه فشنگ استفاده می کنند و گلوله ها به وسیله اهرم های مخصوص وارد چامپر شلیک می شوند و به همان طریق که سیلندر در حال چرخش است ، زمانی که چامپر به موازات لوله توپ قرار گرفت ، در این لحظه گلوله شلیک می شود. زمانی که از لوله عبور کرد ، پوکه توسط اهرم مخصوص خود از چامپر بیرون کشیده می شود و به بیرون پرتاب می شود.

شکل زیر مکانیسم عمل توپ های رولوری را نشان می دهد.
این تصویر مدل دوم توپ رولوری ، یعنی توپهای بدون نوار فشنگ را نشان می دهد.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/WNGER_35mm-1000_Millennium_Revolver_pic.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_WNGER_35mm-1000_Millennium_Revolver_pic.jpg[/img][/url]

مبتکر نوع دوم توپ های رولوری آلمان ها بودند که این نوع تغذیه را بر روی توپهای خودکار خود متداول کردند.

در ایران ما نیز توپ های 35 میلیمتری سماوات و یا همان اورلیکن از این روش رولوری بدون نوار فشنگ استفاده می کنند.




توپ DEFA فرانسوی 30 میلیمتری که از مکانیسم رولوری استفاده می کند.
به سیلندر رولور در پشت لوله توجه کنید

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/45dd97de96e80_large.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_45dd97de96e80_large.jpg[/img][/url]



به تصویر زیر توجه کنید

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Ywm39_3m%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Ywm39_3m%7E0.jpg[/img][/url]

این تصویر توپ ام 39 که بر روی جنگنده های اف 5 تایگر های ایران نصب شده است ، دارای مکانیسم رولوری است که از نوار فشنگ استفاده می کند. به سیلندر این توپ توجه کنید. محفظه های شلیک این توپ از نوع نیم دایره ای هستند.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی اقا خسته نباشید
بیزحمت اشکاس را با MG 17 و HS.404 و B2 Browning هم مقایسه کنید.
با وجود VYa-23 و Berezin UBT که کالیبر سنگین تری داشتند چرا روسها از این توپ هم استفاده کردند ؟

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=g762vvey06n9ypk18i.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/g762vvey06n9ypk18i_thumb.jpg[/img][/URL]

B2 Browning

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=4dsahbmso8z0rrmyakb.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/4dsahbmso8z0rrmyakb_thumb.jpg[/img][/URL]
P-51 موستانگ در حال شلیک با برونینگ


[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=zywtombwq93j37ovquoa.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/zywtombwq93j37ovquoa_thumb.jpg[/img][/URL]

MG 17

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک ویدیوی دو قسمتی از یک بمب افکن شیرجه ای روس که به این توپ نیز مجهز است. متاسفانه هیلترشکن مناسب برای دانلود فعلا در دسترس نیست :

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCwQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DngyqKsIvfRo&ei=9kPNTqD_BMPChAeMss2oDQ&usg=AFQjCNEGWadYtlKC-2OpYiTnsZQF9F9Uow&sig2=oxMuY3C0Q9PCZpNc3PifiQ

[size=9]یواشکی! کسی میتونه دانلودشون، بعدم اپلودشون کنه! هیسسسسس![/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشید امکان ویرایش نیست، قسمت دومش :

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCUQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D2-QfWY5fEiY&ei=_0TNTv6GNIbNhAfzn83KDQ&usg=AFQjCNEeSbFCR9_dZbJnvRWUVWke5TZFyA&sig2=HU5PLE0wl2quDSq6LnkVug

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از دوست عزیز ، رنگین کمان.
[quote]
بیزحمت اشکاس را با MG 17 و HS.404 و B2 Browning هم مقایسه کنید.[/quote]
تیربار اشکاس تنها با ام جی 17 قابل قیاس است و با اچ اس 404 و برونینگ ام 2 میشه قیاس مع الفارق.
تیربار اشکاس جژء تیربارهای سبک است. این تیربار دارای عملکرد مسلح سازی از نوع رولوری است و به این منظور به صورت رولوری طراحی شده است که دارای ریتم آتش بالایی باشد. از سویی دیگر به خاطر وزن سبک خود بر روی هواپیماهای سبکی مثل I 16 قابل نصب هستند. در حالیکه این هواپیماهای سبک قابلیت استفاده از توپها و تیربارهای سنگین وزن را ندارند.

اگر بخواهیم اشکاس را با ام جی 17 مقایسه کنیم ، به نظر من تنها برتری اشکاس نسبت به ام جی 17 نواخت تیر بالای آن است. چرا که اشکاس 1800 گلوله در دقیقه می تواند شلیک کند در حالیکه ام جی 17 توان اجرای آتش 1200 گلوله در دقیقه را دارد. اما در مقابل مکانیسم مسلح سازی ام جی 17 از نوع فشار ضربه لگد است و این مکانیسم به مراتب مکانیسم ساده تر و قابل اعتماد تری نسبت به مکانیسم رولوری اشکاس است. در عمل نیز تیربارهای اشکاس به مراتب دچار گیر می شدند. در حالیکه تیربارهای ام جی 17 یک تیربار قابل اعتماد بود که حتی در بدترین شرایط جوی نیز دچار مشکل نمی شد.

البته تیربار اشکاس نیز در مدلهای اولترا اشکاس دارای عملکرد و کارآیی بسیار خوبی است.
[quote]
با وجود VYa-23 و Berezin UBT که کالیبر سنگین تری داشتند چرا روسها از این توپ هم استفاده کردند ؟[/quote]
به خاطر کارآیی هر تیربار و همچنین هواپیماهایی که قرار بود از این تیربارها استفاده کنند.

معمولا هواپیماهایی که برای حملات زمینی طراحی می شدند از توپ ها و تیربارهای سنگینی مثل VYa-23 و Berezin UBT استفاده می کردند. هواپیماهایی که بیشتر برای مقابله با هواپیماهای دشمن طراحی می شدند از تیربارهای سبکتری مثل اشکاس استفاده می کردند.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.