onin

درگیری هوایی کمونیستهای شوروی و ایران+عکس های جالب!

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

برخورد 1973تاران ایران و شوروی 28 نوامبر 1973.در این روز دو هواپیمای نظامی با گردش بر فراز دماغه ای مرتفع به عمق خاک اتحاد شوروی سابق وارد شدند.چند دقیقه بعد یکی از آنها ناپدید شد اما دیگری با پرواز در امتداد مرز حریم هوایی شوروی را نقض میکرد.بر فراز سمت دیگر این دماغه بلند که 100 کیلومتر پهنا و 100 کیلومتر نیز طول داشت دو جنگنده روسی نیز در حال پرواز بودند اما هم فاصله آنان از این موجود مزاحم دور بود و هم بخاطر اینکه مشغول انجام یک پرواز آزمایشی بودند هیچ سلاحی با خود حمل نمیکردند.در این موقع دفاع هوایی به یک جفت میگ-21 دستور داد که یکی آماده پرواز شود و دیگری نیز بحالت آماده باش درجه یک قرار گیرد.(در این حالت خلبان با نشستن در کاکپیت منتظر دریافت فرمان میشود).کاپیتان "گنادی الیسو" هواپیمایش را برای رهگیری و شناسایی هواپیمای متجاوز بسمت مرز هدایت کرد.کاپیتان هواپیمای مزاحم را یک فروند فانتوم "آر اف-4 ای" شناسایی ایرانی تشخیص داد.خلبان این "اف-4" ایرانی بود و افسر رادار یک آمریکایی بنام "جان ساندرز" و ایندو در هر حال انجام یک پرواز جاسوسی تحت پروژه "ژن سیاه" بودند.خلبان روسی خود را به بال فانتوم رساند و با بالا و پایین دادن بالهای میگ و همچنین با استفاده از رادیو از خلبانان خواست که وی را دنبال کرده ودر خاک شوروی فرود بیایند.خلبانان هواپیمای جاسوس علامات را دریافت کردند اما بجای نشستن در خاک شوروی با حداکثر سرعت بسمت مرز تغییر مسیر دادند.خلبان شوروی فرمان شلیک موشک و به زیر کشیدن متجاوز را دریافت کرد."الیسو" رادار را روشن کرد و با قفل کردن آن روی هواپیمای دشمن تلاش کرد که موشکهایش را بر علیه آن بکار گیرد.خلبان فانتوم نیز توسط حسگرهای هواپیمایش تهدید موشک را شناسایی نمود وشروع به تغییر جهت حرکت و ارتفاع هواپیما با سرعت و شدت هر چه تمامتر کرد.این عمل به این خاطر بود که موشک میگ در برابر اهدافی که بشدت مانور میکردند غیر قابل استفاده میشد.مرز بسرعت نزدیک میشد و افسر کنترل زمینی از ترس اینکه عملیات شکست بخورد به خلبان دستور تکان دهنده ای داد.دستور شماره 240 یا "تاران".اما "تاران" چه بود؟ واژه "تاران" درجنگ دوم جهانی وارد هوانوردی شد.خلبانان روسی از این روش برای انهدام بمب افکنهای دشمن استفاده میکردند.از آنجاییکه کالیبر مهمات هواپیماهای روسی پایین بود در بیشتر مواقع فقط قادر به وارد آوردن خسارت به بمب افکن بودند و توان انهدام کامل آنرا نداشتند.در این حالت اگر قبلا موفق به از کار انداختن تسلیحات دفاعی بمب افکن شده بودند با نزدیک شدن هر چه بیشتر به بمب افکن و با سرعتی نزدیک به سرعت آن تلاش میکردند که سیستم کنترلش را با پروانه های هواپیمای خود از کار بیندازند.این روش بیش از 500 مرتبه توسط خلبانان روسی در جنگ بکار گرفته شد .البته این روش یک روش انتحاری نظیر روش ژاپنیها نبود و حدود نیمی از خلبانانی که "تاران" میکردند با چتر خود را نجات میدادند و خلبانی بود که چهار مرتبه این کار را انجام داد و موفق شد که با چترنجات خود را نجات دهد. "الیسو" با دریافت فرمان کنترل هواپیما را روی حالت ماکزیمم پس سوز قرار داد و به دنبال فانتوم در حال فرار پرواز کرد.هیچگونه اطلاعاتی در مورد جزییات این تعقیب وجود ندارد.متصدیان کنترل هوایی در رادار دو نقطه را دیدند که بیکدیگر نزدیک و نزدیکتر میشدند تا اینکه تبدیل بیک نقطه شدند و سپس به آرامی ناپدید گردیدند.آنها "الیسو" را از طریق رادیو صدا کردند اما جوابی نیامد.در واقع میگ به انتهای فانتوم برخورد کرده بود.خلبانان اف-4 ایجکت کردند و توسط نیروهای اتحاد شوروی به اسارت در آمدند اما "الیسو" کشته شد. "گنادی الیسو" که این دستور را انجام داده بود پس از مرگ مفتخر به دریافت مدال "قهرمان اتحاد شوروی " گردید ونامش در بین اسکادران وی بعنوان یک عضو زنده (شهید زنده) پذیرفته شد و غالبا در بین نامهای سایر اعضا در قید حیات اسکادران شنیده میشد.مدرسه ای نیز به نام وی در آمد و دانش آموزان این مدرسه در روز 28 نوامبر یاد و خاطره قهرمانی وی را جشن میگیرند.خیابانی نیز در شهر وی به نامش نامگذاری گردیده است و یک اطاق کامل در "موزه هوایی " که پر از یادگارهای قهرمانی و وسایل شخصی اش میباشد بوی اختصاص یافته است.مجسمه وی نیز در خیابان قهرمانان قرار گرفته است.. منبع : http://airtoair.blogfa.com ترجمه:علیرضا صادقی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در دوران شاه ایران خط مقدم جاسوسی از شوروی بود و واسه همین بهترین تجهیزات روز به ایران تحویل می شد. روسها هم خیلی شدید برخورد می كردن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتي هواپيماهاي خفاش كه در جنگ به ايران بسيار كمك كرد در زمان قبل از انقلاب صرفا براي جاسوسي از شوروي بوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين متن از سايت خلبان بازنشسته اقتباس شده كه توسط مترجم آن در آن سايت قرار داده شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واسه من خيلي عجيبه. اين داستان فقط در يك سايت مجاري ذكر شده ودر هيچ جاي انترنت اسمي ازاين خلبان شجاع روسي نيامده. در ويكي پديا هم در ليست كساني كه مدال قهرمان شوروي رو دريافت كردند اسم اين بابا نيست. به هرحال من فكر كنم يه خورده داستان مشكوكه. اگه يه همچي درگيري روي داده چرا هيچ سايت روسي يا آمريكايي اين داستان رو بيان نكردند؟؟؟؟ آدرس سايت اصلي به زبان انگليسي: http://mm.iit.uni-miskolc.hu/Data/Winx/stories/hero21.html آدرس سايت اصلي به زبان مجاري: http://mm.iit.uni-miskolc.hu/Data/Winx/stories/hos21.html من فكر كنم يه خورده پياز داغ داستان رو زيادكردند. آقا سعيد كجايي؟؟؟؟ icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب فوق را چند ماه قبل یه بنده خدایی به ایمیل سایت ارسال کرده بود که چون منبع موثقی نداشت در سایت قرار ندادم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مطلب فوق را چند ماه قبل یه بنده خدایی به ایمیل سایت ارسال کرده بود که چون منبع موثقی نداشت در سایت قرار ندادم!


ویرایش شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
28 نوامبر 1973.
در این روز دو هواپیمای نظامی با گردش بر فراز دماغه ای مرتفع به عمق خاک اتحاد شوروی سابق وارد شدند.چند دقیقه بعد یکی از آنها ناپدید شد اما دیگری با پرواز در امتداد مرز حریم هوایی شوروی را نقض میکرد.بر فراز سمت دیگر این دماغه بلند که 100 کیلومتر پهنا و 100 کیلومتر نیز طول داشت دو جنگنده روسی نیز در حال پرواز بودند اما هم فاصله آنان از این موجود مزاحم دور بود و هم بخاطر اینکه مشغول انجام یک پرواز آزمایشی بودند هیچ سلاحی با خود حمل نمیکردند.در این موقع دفاع هوایی به یک جفت میگ-21 دستور داد که یکی آماده پرواز شود و دیگری نیز بحالت آماده باش درجه یک قرار گیرد.(در این حالت خلبان با نشستن در کاکپیت منتظر دریافت فرمان میشود).کاپیتان "گنادی الیسو" هواپیمایش را برای رهگیری و شناسایی هواپیمای متجاوز بسمت مرز هدایت کرد.کاپیتان هواپیمای مزاحم را یک فروند فانتوم "آر اف-4 ای" شناسایی ایرانی تشخیص داد.خلبان این "اف-4" ایرانی بود و افسر رادار یک آمریکایی بنام "جان ساندرز" و ایندو در هر حال انجام یک پرواز جاسوسی تحت پروژه "ژن سیاه" بودند.خلبان روسی خود را به بال فانتوم رساند و با بالا و پایین دادن بالهای میگ و همچنین با استفاده از رادیو از خلبانان خواست که وی را دنبال کرده ودر خاک شوروی فرود بیایند.خلبانان هواپیمای جاسوس علامات را دریافت کردند اما بجای نشستن در خاک شوروی با حداکثر سرعت بسمت مرز تغییر مسیر دادند.خلبان شوروی فرمان شلیک موشک و به زیر کشیدن متجاوز را دریافت کرد."الیسو" رادار را روشن کرد و با قفل کردن آن روی هواپیمای دشمن تلاش کرد که موشکهایش را بر علیه آن بکار گیرد.خلبان فانتوم نیز توسط حسگرهای هواپیمایش تهدید موشک را شناسایی نمود وشروع به تغییر جهت حرکت و ارتفاع هواپیما با سرعت و شدت هر چه تمامتر کرد.این عمل به این خاطر بود که موشک میگ در برابر اهدافی که بشدت مانور میکردند غیر قابل استفاده میشد.مرز بسرعت نزدیک میشد و افسر کنترل زمینی از ترس اینکه عملیات شکست بخورد به خلبان دستور تکان دهنده ای داد.دستور شماره 240 یا "تاران".اما "تاران" چه بود؟ واژه "تاران" درجنگ دوم جهانی وارد هوانوردی شد.خلبانان روسی از این روش برای انهدام بمب افکنهای دشمن استفاده میکردند.از آنجاییکه کالیبر مهمات هواپیماهای روسی پایین بود در بیشتر مواقع فقط قادر به وارد آوردن خسارت به بمب افکن بودند و توان انهدام کامل آنرا نداشتند.در این حالت اگر قبلا موفق به از کار انداختن تسلیحات دفاعی بمب افکن شده بودند با نزدیک شدن هر چه بیشتر به بمب افکن و با سرعتی نزدیک به سرعت آن تلاش میکردند که سیستم کنترلش را با پروانه های هواپیمای خود از کار بیندازند.این روش بیش از 500 مرتبه توسط خلبانان روسی در جنگ بکار گرفته شد .البته این روش یک روش انتحاری نظیر روش ژاپنیها نبود و حدود نیمی از خلبانانی که "تاران" میکردند با چتر خود را نجات میدادند و خلبانی بود که چهار مرتبه این کار را انجام داد و موفق شد که با چترنجات خود را نجات دهد.
"الیسو" با دریافت فرمان کنترل هواپیما را روی حالت ماکزیمم پس سوز قرار داد و به دنبال فانتوم در حال فرار پرواز کرد.هیچگونه اطلاعاتی در مورد جزییات این تعقیب وجود ندارد.متصدیان کنترل هوایی در رادار دو نقطه را دیدند که بیکدیگر نزدیک و نزدیکتر میشدند تا اینکه تبدیل بیک نقطه شدند و سپس به آرامی ناپدید گردیدند.آنها "الیسو" را از طریق رادیو صدا کردند اما جوابی نیامد.در واقع میگ به انتهای فانتوم برخورد کرده بود.خلبانان اف-4 ایجکت کردند و توسط نیروهای اتحاد شوروی به اسارت در آمدند اما "الیسو" کشته شد.
"گنادی الیسو" که این دستور را انجام داده بود پس از مرگ مفتخر به دریافت مدال "قهرمان اتحاد شوروی " گردید ونامش در بین اسکادران وی بعنوان یک عضو زنده (شهید زنده) پذیرفته شد و غالبا در بین نامهای سایر اعضا در قید حیات اسکادران شنیده میشد.مدرسه ای نیز به نام وی در آمد و دانش آموزان این مدرسه در روز 28 نوامبر یاد و خاطره قهرمانی وی را جشن میگیرند.خیابانی نیز در شهر وی به نامش نامگذاری گردیده است و یک اطاق کامل در "موزه هوایی " که پر از یادگارهای قهرمانی و وسایل شخصی اش میباشد بوی اختصاص یافته است.مجسمه وی نیز در خیابان قهرمانان قرار گرفته است..
منیع:سایت پایگاه هشتم شکاری

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در 21 ژوئن 1978 چهار فروند شینوک یعنی بویینگ های CH-47 ایرانی بصورت صد در صد اشتباهی وارد حریم هوایی شوروی شدند ….در ساعت 6.21 صبح رادار های شوروی در منطقه روستای باگیر در ترکمنستان کنونی وجود پرنده های ایرانی را اعلام کردند … این چهار فروند هلیکوپتر در حدود 20 کیلومتر وارد حریم هوایی شوروی شده بودند …. این بالگردهای ایرانی توسط رادارهای پایگاه هوایی اک تپه کشف شدند …میلوسلاف فرمانده هنگ هوایی پایگاه وظیفه حمله و جلوگیری از نفوذ بیشتر این بالگردها را خلبان دمیانوف سپرد …او با اینکه محل یکی از بالگردها را یافته بود ولی قادر به دیدن و شلیک به طرف هدف نبود با این اوصاف خلبان دمیانوف که یک فروند میگ 23M را هدایت میکرد دستور گرفت تا به پایگاه بازگردد … در ساعت 6.52 فرمانده پایگاه میلوسلاف دومین جنگنده را به محل اعزام کرد …در دوران جنگ سرد شوروی ها و سیستم پدافند هوایی این کشور در مقابل پرنده های ورودی از ایران ترکیه یا سایر کشورهای غیر هم بلوک همسایه بسیار بیرحم عمل میکردند …
والری شکیندر خلبان میگ 23 دوم به سمت اهداف پرواز کرد …سپس گزارش او توسط افسر رادار دریافت شد …او کانفرم کرد که هلیکوپتر ها را دیده است …صدای خشک شخص میلوسلاف در سر خلبان پیچید …
"shot down the Chinooks" البته به روسی ..!!!!!!!!! با توجه به حضور میگ 23 هلیکوپتر ها به طرف دره قره قروم رفتند و زمانی که از حضور میگ اگاه شدند سعی کردند به داخل کوهستان فرار کنند هرچند هنوز در داخل قلمروی شوروی بودند ولی کوهستان به نوعی سپر محافظتی شینوکها محسوب میشد …
بعد از دریافت دستور نابودی شینوکهای ایرانی ..خلبان شوروی بلافاصله دو موشک R-60 به طرف شینوکها فایر کرد . صدای شکیندر در اطاق کنترل پیچید …اولین هلیکوپتر ایرانیها نابود شد … هشت ثانیه بعد او گزارش کرد که هلیکوپتر ایرانی غرق در اتش به زمین برخورد کرد ..هلیکوپتر های ایرانی ایرانی سریع به طرف مرز ایران فرار کردند …ثانیه های مرگبار برای خلبانان ایرانی …میگ 23 دست از تعقیب برنداشت …. در 5 کیلومتری مرز ایران با اتش کانن دومین هلیکوپتر ایرانی غرق در اتش به طرف زمین رفت …کل ماموریت از زمان تیک اف هواپیما تا نابودی دو شینوک ایرانی فقط 5 دقیقه 26 ثانیه طول کشید … هلیکوپتر اول در حومه روستای گی اورا سقوط کرد و هشت سرنشین هلیکوپتر اول که با موشک مورد هدف قرار گرفت در دم کشته شدند ….هلیکوپتر دوم بدلیل اسیب دیدگی شدید موتور مجبور به فرود امرجنسی در منطقه مرزی گیاروسکی شد … چهار سرنشین توسط گارد مرزی دستگیر شدند … انها یک هفته در عشق اباد بازداشت بودند ..دولت شوروی این حادثه را سهوی اعلام کرد… انها در اطلاعیه خود اعلام کردند که شینوکهای ایرانی سهوا به حریم هوایی شوروی تجاوز کردند …سپس اجساد خدمه و چهار نفر خدمه زنده مانده به تهران بازگردانده شد …شکیندر اولین خلبان تاریخ شوروی نام گرفت که با هواپیمای جت هلیکوپتر دشمن را شکار کرد …اسم او در تاریخ ثبت شد چرا که این اولین شکار تاریخ هواپیماهای بال غیر ثابت در دنیا به شمار میرفت … هنوز این سئوال باقی است چرا با توجه به زمانی در حدود 50 دقیقه از پرواز نخستین میگ 23 چرا خاک شوروی را ترک نکردند ؟

اصلا این هلیکوپتر ها در خاک شوروی چکار میکردند …یک هلیکوپتر ممکن است به صورت اشتباهی از مرز رد شود … ولی چهار هلیکوپتر ؟؟؟؟؟؟

البته این همه داستان نبود
-در بهار سال 1342 یک هواپیمای کوچک AeroCommander در حال انتقال یکی از سرهنگان نیروهای مخصوص آمریکا به همراه تعدادی از پرسنل خوب نیروی هوایی در خاک ایران بود که یک MiG-17 نیروی هوایی شوروی با نفوذ در خاک ایران آن را ساقط میکند و کلیهء سرنشینانش کشته میشوند.

2-در پاییز سال 1342 یک هواپیمای کوچک و متعلق به یک شرکت هواپیمایی ایرانی از نوع L-26B در حالی که در ایران پرواز میکرد توسط نیروی هوایی شوروی و خلبانی به نام Pavlovskii ساقط شد.
3-در تابستان سال 1343 یک هواپیمای AeroCommander 560 سازمان نقشه برداری در حال نقشه برداری از مناطق روستایی غرب ایران بود که ناگهان بر فراز خاک ایران مورد هجوم یک MiG-17F شوروی قرار گرفته و به جز خلبان آن خدمه کشته میشوند و خلبان با بدترین وضعیت هواپیمای پر از جسد را به زمین مینشاند.
البته نمونه های فاش نشدهء دیگری هم وجود دارد که ما از آن بی خبریم.
اما داستان تاران
28 نوامبر 1973.در این روز دو هواپیمای نظامی با گردش بر فراز دماغه ای مرتفع به عمق خاک اتحاد شوروی سابق وارد شدند.چند دقیقه بعد یکی از آنها ناپدید شد اما دیگری با پرواز در امتداد مرز حریم هوایی شوروی را نقض میکرد.بر فراز سمت دیگر این دماغه بلند که 100 کیلومتر پهنا و 100 کیلومتر نیز طول داشت دو جنگنده روسی نیز در حال پرواز بودند اما هم فاصله آنان از این موجود مزاحم دور بود و هم بخاطر اینکه مشغول انجام یک پرواز آزمایشی بودند هیچ سلاحی با خود حمل نمیکردند.در این موقع دفاع هوایی به یک جفت میگ-21 دستور داد که یکی آماده پرواز شود و دیگری نیز بحالت آماده باش درجه یک قرار گیرد.(در این حالت خلبان با نشستن در کاکپیت منتظر دریافت فرمان میشود).کاپیتان گنادی الیسف هواپیمایش را برای رهگیری و شناسایی هواپیمای متجاوز بسمت مرز هدایت کرد.کاپیتان هواپیمای مزاحم را یک فروند فتو فانتوم شناسایی ایرانی تشخیص داد.خلبان این "اف-4" ایرانی بود و افسر رادار یک آمریکایی بنام "جان ساندرز" و ایندو در هر حال انجام یک پرواز جاسوسی تحت پروژه "ژن سیاه" بودند.خلبان روسی خود را به بال فانتوم رساند و با بالا و پایین دادن بالهای میگ و همچنین با استفاده از رادیو از خلبانان خواست که وی را دنبال کرده ودر خاک شوروی فرود بیایند.خلبانان هواپیمای جاسوس علامات را دریافت کردند اما بجای نشستن در خاک شوروی با حداکثر سرعت بسمت مرز تغییر مسیر دادند.خلبان شوروی فرمان شلیک موشک و به زیر کشیدن متجاوز را دریافت کرد.الیسف رادار را روشن کرد و با قفل کردن آن روی هواپیمای دشمن تلاش کرد که موشکهایش را بر علیه آن بکار گیرد.خلبان فانتوم نیز توسط حسگرهای هواپیمایش تهدید موشک را شناسایی نمود وشروع به تغییر جهت حرکت و ارتفاع هواپیما با سرعت و شدت هر چه تمامتر کرد.این عمل به این خاطر بود که موشک میگ در برابر اهدافی که بشدت مانور میکردند غیر قابل استفاده میشد.مرز بسرعت نزدیک میشد و افسر کنترل زمینی از ترس اینکه عملیات شکست بخورد به خلبان دستور تکان دهنده ای داد.دستور شماره 240 یا "تاران".اما "تاران" چه بود؟ واژه "تاران" درجنگ دوم جهانی وارد هوانوردی شد.خلبانان روسی از این روش برای انهدام بمب افکنهای دشمن استفاده میکردند.از آنجاییکه کالیبر مهمات هواپیماهای روسی پایین بود در بیشتر مواقع فقط قادر به وارد آوردن خسارت به بمب افکن بودند و توان انهدام کامل آنرا نداشتند.در این حالت اگر قبلا موفق به از کار انداختن تسلیحات دفاعی بمب افکن شده بودند با نزدیک شدن هر چه بیشتر به بمب افکن و با سرعتی نزدیک به سرعت آن تلاش میکردند که سیستم کنترلش را با پروانه های هواپیمای خود از کار بیندازند.این روش بیش از 500 مرتبه توسط خلبانان روسی در جنگ بکار گرفته شد .البته این روش یک روش انتحاری نظیر روش ژاپنیها نبود و حدود نیمی از خلبانانی که "تاران" میکردند با چتر خود را نجات میدادند و خلبانی بود که چهار مرتبه این کار را انجام داد و موفق شد که با چترنجات خود را نجات دهد.

الیسف با دریافت فرمان کنترل هواپیما را روی حالت ماکزیمم پس سوز قرار داد و به دنبال فانتوم در حال فرار پرواز کرد.هیچگونه اطلاعاتی در مورد جزییات این تعقیب وجود ندارد.متصدیان کنترل هوایی در رادار دو نقطه را دیدند که بیکدیگر نزدیک و نزدیکتر میشدند تا اینکه تبدیل بیک نقطه شدند و سپس به آرامی ناپدید گردیدند.آنها الیسف را از طریق رادیو صدا کردند اما جوابی نیامد.در واقع میگ به انتهای فانتوم برخورد کرده بود.خلبانان اف-4 ایجکت کردند و توسط نیروهای اتحاد شوروی به اسارت در آمدند اما الیسف کشته شد.
گنادی الیسف که این دستور را انجام داده بود پس از مرگ مفتخر به دریافت مدال قهرمان اتحاد شوروی گردید ونامش در بین اسکادران وی بعنوان یک عضو زنده پذیرفته شد و غالبا در بین نامهای سایر اعضا در قید حیات اسکادران شنیده میشد.مدرسه ای نیز به نام وی در آمد و دانش آموزان این مدرسه در روز 28 نوامبر یاد و خاطره قهرمانی وی را جشن میگیرند.خیابانی نیز در شهر وی به نامش نامگذاری گردیده است و یک اطاق کامل در "موزه هوایی " که پر از یادگارهای قهرمانی و وسایل شخصی اش میباشد بوی اختصاص یافته است.مجسمه وی نیز در خیابان قهرمانان قرار گرفته است

---------------------------------------------------------------------------
به جرات می توان گفت این تصاویر بسیار بسیار با ارزش هستند.
1.از برخوردهای نیروی هوایی شاهنشاهی با جنگنده های شوروی در مرزهای شمالی بارها شنیده ایم اما هیچگاه به علت حساسیتهای ان دوران جزئیاتی منتشر نمی شد .
شنیده شد که یک فروند کماندر 560و یک فروند ال-20 بیور نیروی هوایی ایران در می و نوامبر 1963 توسط یک فروند میگ 17 شوروی به خلبانی سرگرد پاولوسکی سرنگون شدند و دیگر هیچ.
جزئیات ماجرا نقل از روسها:
(((((((در ژانویه سال 1963 به تاریخ 30 مرداد زمانی که ما در امتداد مرز با ایران مواضع جدید موشکهای سام را برپا کردیم سازمانهای اطلاعاتی ایرانی و امریکایی بدنبال کشف این مواضع بودند .و انها زمانی که یک هیات نمایندگی به رهبری لئونید برژنف در تهران بود در ارتفاع کم شروع به گشت زنی در خاک شوروی کردند .فرمانده پایگاه IAP 152 پریوالو به دو میگ 19 و 17 دستور رهگیری هواپیماهای شناسایی ایرانی را داد میگ 19 به دلیل وجود مه شدید نتوانست هواپیمای ایرانی را شناسایی کند اما کیپیتان پاولووسکی در ارتفاع 2000 پا یک پرنده مزاحم با یک موتور پیستونی را پیدا کرد و به ان دستور داد که با من بیا اما خلبان ایرانی با نافرمانی و جسارتی مزحک به سمت ایران چرخش کرد .فرمانده پایگاه به کاپیتان دستور داد که هدف را در نزدیکی روستای ارتیک منهدم کند اما هدف بعد از اصابت توپهای میگ و انفجار مخازن سوخت در روستای مومین اباد سقوط کرد بعدها دولت ایران شوروی را به نقض حریم هوایی ان کشور محکوم کرد اما با اسارت یک فروند L-20 ایرانی در سالهای 1967 در عشق اباد ماموران کا گ ب دریافتند که خدمه ایرانیهای امریکایی تبار و هواپیماهای ال-20 مجهز به دستگاه های جاسوسی بودند.
دومین اقدام خسمانه ایرانی مربوط به سال 1964 است دولت ایران به ما اعلام کرد که به منظور اصلاحات ارضی قصد دارد تا نقشه برداری و عکس برداری هوایی بوسیله هواپیماهای کماندر 560 در منطقه مرزی سرخس انجام دهد (BAHARDEN)
اما پایگاه های IAP 156 در حالت ترس و اماده باش قرار گرفتند و به این اقدامات مشکوک شدند دو فروند کماندر 8 مایل وارد خاک شوروی گشتند که با اطلاع و بیداری گشت های پایگاه توسط دو رهگیر شناسایی شدند یک فروند هواپیمای ایرانی به سمت ایران بازگشت که توسط توپهای جنگنده منهدم شد و یک هواپیما در پایگاه شوروی مجبور به فرود گردید .
کماندر دارای خدمه ایرانی و امریکایی از سازمان نقشه برداری بود همچنین دارای دوربینها و ابزار جاسوسی پیشرفته که به دلیل اموزش نیروهای ایرانی توسط امریکاییها و همچنین هدف از قبل اعلام شده این هواپیما ها به ظاهر قانع کننده بود در بازجویی خدمه ایرانی گفتند ما چیزی برای گفتن نداریم زیرا در بازگشت تیر باران خواهیم شد!!!.
اقدام دیگر ایران نقض حریم هوایی شوروی در 21 ژوئیه 1978 توسط 4 فروند شینوک بسیار مدرن بود در ساعت 6:21 فرمانده پایگاه مطلع شد که 4 فروند شی ناشناس در حوالی BAGIR پرواز می کنند بلافاصله به میگ 23 میلوسلاو دستور رهگیری داده شد اما وی در بین ارتفاعات موفق به کشف هلیکوپترها نشد در ساعت 6:52 جنگنده دوم کاپیتان اشکین دروم موفق به پیدا کردن 4 فروند شینوک ایرانی شد اما هنگام دریافت دستور انهدام 2 فروند را از دست داد وی 2 موشک تحقیق-60 را شلیک کرد و بعد از 8 ثانیه سقوط و انفجار شینوک را شاهد بود شینوک در حوالی GJOR بزمین خورد و به همراه 8 خدمه کاملا سوخت شینوک دوم که دچار مشکل در موتور دوم خود بود در منطقه مرزی Gyaursskoy فرود اضطراری کرد 4 خدمه ان توسط ماموران مرزی دستگیر شدند یک هفته در عشق اباد بازداشت شدند و سپس به مسکو منتقل شدند در حالی که کارشناسان ما بر روی شینوک کار می کردند به علت فشار دولت شاهنشاهی خدمه به ایران برگشت داده شدند))))))
تصاویر :|

[b][size=24]تصاویر بسیار بسیار ناب این ماجراها[/size][/b]

تصویر اول کماندر اجاره ای سازمان نقشه برداری که لحظاتی قبل از سقوط توسط خلبان روسی گرفته شده
تصویر دوم ال-20 بیور ایرانی که به چنگال شوروی در شهر عشق اباد افتاده است این بیور مجبور به فرود در یک بزرگراه شد.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/5wax887ay5t0epb8a8uv.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_5wax887ay5t0epb8a8uv.jpg[/img][/url]

تصویر دوم خلبانی که شینوک ایرانی را منهدم کرد

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ekfr30zz2s0d498kgd5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ekfr30zz2s0d498kgd5.jpg[/img][/url]

شینوک و خدمه اسیر شده ایرانی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/dcb7547xgzot5a8ty8tj.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_dcb7547xgzot5a8ty8tj.jpg[/img][/url]

میگهای 23 پایگاه 156 که شینوکهای ما را رهگیری کردند

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/gc3kr1j077x69w709uz.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_gc3kr1j077x69w709uz.jpg[/img][/url]

این تصویر اهمیت پیروزی در نبرد علیه هلیکوپترهای ایرانی را نشان دهنده است هواپیماهای بکار گرفته شده در این عملیات

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/bb98exq8fohp8d38nj0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_bb98exq8fohp8d38nj0.jpg[/img][/url]

خلبان میگ23

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/p9cf85gcdmnksnwwpoer.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_p9cf85gcdmnksnwwpoer.jpg[/img][/url]

تصویری از خلبانان میگ های 23 اعزامی به پایگاه 156 به جهت مقابله با تهدیدات ایران

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/b89qjeqe33xnqfhlmmx.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_b89qjeqe33xnqfhlmmx.jpg[/img][/url]

تصویری از میگ 23 که شینوک ایرانی را منهدم کرد

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/n51s06uhex4xmp2pnzi2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_n51s06uhex4xmp2pnzi2.jpg[/img][/url]

در کتاب مرجع اعلام شده که این تصاویری از میگ 23 شورویست که توسط موشکهای فوق مدرن امریکایی که به ایران داده شده است دچار سانحه شده است اما اطلاعات بیشتری داده نشده...

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/j7ra6r1qwttar13jeav.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_j7ra6r1qwttar13jeav.jpg[/img][/url]

و در پایان تصاویری از جنس طلا که مربوط به کورتیس HAWK H-75 A-9 نیروی هوایی ایران است .
در سال 1320 نیروی هوایی ایران 15 فروند از انها را از ایالات متحده خریداری کرد

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/6swwxsy1nwv2fzmuyjta.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_6swwxsy1nwv2fzmuyjta.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/eiineajzjpe3jas6cznt.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_eiineajzjpe3jas6cznt.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/o2d8520c1gefghz568vq.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_o2d8520c1gefghz568vq.jpg[/img][/url]

[b][size=18]ادامه دارد[/size][/b]...منبعhttp://aerospacetalk.ir
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از گردآورى مطلب. درباره اين تاريخچه٬ يكى دو مورد مشابه توى سايت هست٬ امّا مثلاً شينوك ها رو براى بار اوّل من شنيده ام. به علاوه٬ عكس ها و «ادامه مطلب» اون بدجورى جلب توجّه مى كنند!
يكمم از پيروزى هاى ايران بنويسيد ها!؟ :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در 21 ژوئن 1978 چهار فروند شینوک یعنی بویینگ های CH-47 ایرانی بصورت[b] صد در صد اشتباهی [/b]وارد حریم هوایی شوروی شدند ….[b][size=18]ادامه دارد[/size][/b]...منبعhttp://aerospacetalk.ir[/quote]

میشه منبع این حرفتون رو بفرمایید !؟ متاسفانه در دوره ی جنگ سرد و در جریان عملیاتهای ژن سیاه (Dark Gen) و IBEX که توسط CIA و NSA و با همکاری نیروی هوایی شاهنشاهی ایران انجام میشد . [color=red]بصورت عمدی [/color]خلبانان ایرانی (که از گستره ای از هواگردها از جمله جتهای F-5 و هلیکوپترهای Chinook استفاده میکردند) رو بعنوان طعمه به حریم هوایی شوروی میفرستادند تا موقعیت رادارهای شوروی با قفل کردن روی این اهداف کشف بشن .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]اصلا این هلیکوپتر ها در خاک شوروی چکار میکردند …یک هلیکوپتر ممکن است به صورت اشتباهی از مرز رد شود … ولی چهار هلیکوپتر ؟؟؟؟؟؟[/quote]
این مورد را هم اضافه کنید.

در دوره پهلوی ، محمد رضا پهلوی علاقه شدیدی به شیرجه از ارتفاع بالا در آب دریا داشت. برای این منظور یک پایگاه هلیکوپتری برای او در حوالی بندر گز و در نزدیکی های مرز ترکمنستان فعلی احداث می کنند. محمد رضا گاهی از اوقات برای تفریح به این پایگاه می رفت که در آن یک مجموعه ویلای بسیار مجلل ترتیب داده بودند. تعدادی هلیکوپتر سبک در این پایگاه بودند که زمانی که محمد رضا هوس می کرد که در آب شیرجه بزند ، با این هلیکوپترها به مناطق عمیق و دور از ساحل پرواز می کرد و زمانی که به ارتفاع و عمق دلخواه خود می رسید ، از هلیکوپتر به داخل آب دریا شیرجه میرفت. محمد رضا دوست داشت که همیشه این کار را از فواصل دور از ساحل انجام دهد. یک بار هلیکوپتر حامل محمدرضا به قدری از ساحل بندر دور شد که وارد حریم آبی - هوایی شوروی شد. ایستگاه های کنترل رادار شوروی در ترکمنستان و قره بغاز هلیکوپتر حامل محمد رضا را کشف کردند و از آنجایی که از ماجرا بی خبر بودند ، بلافاصله یک فروند میگ 23 برای مقابله با هلیکوپتر متجاوز به هوا برخواست. اما هلیکوپتر حامل محمد رضا پیش از برخورد با میگ 23 شوروی موفق شد که خود را به حریم آبی - هوایی ایران باز گرداند.

کلا در دوران جنگ سرد ایران قربانی جنگ موهوم بین شوروی و آمریکا شده بود. آمریکا در مناطق مرزی ایران با شوروی تعداد زیادی دستگاه های جاسوسی و مخابره نصب کرده بودند. به عنوان مثال در استان اردبیل مناطق مرزی این استان با شوروی تحت کنترل آمریکایی ها بود که از این قسمت پایگاه بزرگ هوایی و راداری باکو آذربایجان ( که یکی از بزرگترین پایگاه های راداری - هوایی شوروی در قفقاز بود ) را تحت نظر داشتند. از آن سو نیز شوروی برای مقابله به مثل با اقدامات آمریکایی های مقیم ایران ، به طور مرتب پروازهای جاسوسی بر فراز خاک ایران ترتیب می داد. میگ 25 های شناسایی شوروی در جریان جنگ سرد بارهای بار حریم هوایی ایران را نقض می کردند.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.