Ehsan_animator

فریگت های کلاس جماران ایران ، پروژه ی موج

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام خدمت دوستان

من البته تو انجمن شما تازه واردم ولی تو انجمنهای دیگه یه سابقهه کوچیکی دارم منتها دیدم تو انجمن شما تخصصی تر بحث میشه

 

یه سوال ذهن منو بد به خودش مشغول کرده ناو جماران پیشرفته ترین ناو نیروی دریایی تو جنوب هست و از مدت عملیاتی شدن اون حدود 6 سال میگزره ولی متاسفانه تابحال به ماموریت های پر خطر و طولانی اعزام نشده حتی به ماموریت خلیج عدن هم فکر کنم دو بار اعزام شده که اونم در شرایط آب و هوائی مناسب بوده و در مورد آخر ماموریت مخاطره آمیز آخری ناوگروه 34 که داشت به درگیری با ناوگانهای عربی منجر میشد ما ناو البرز رو اعزام کردیم در ماموریت تنگه مالاگا و چین هم الوند حتی ماموریت دریای سرخ هم الوند که در هوای طوفانی بوده چرا نیروی دریایی ترجیح می ده به جای ارسال ناو سرحال و قبراق جماران به ماموریتها بیشتر جهت تست های بیشتر و اطمینان از عملکرد تجهیزات اون هنوز به ناوهای قدیمی تر اعتماد می کنه حتی ناوهای قدیمی تر بایندر و نقدی .

ممنون میشم اگه دوستان در این خصوص اطلاع دارن بنویسن

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان
من البته تو انجمن شما تازه واردم ولی تو انجمنهای دیگه یه سابقهه کوچیکی دارم منتها دیدم تو انجمن شما تخصصی تر بحث میشه
 
یه سوال ذهن منو بد به خودش مشغول کرده ناو جماران پیشرفته ترین ناو نیروی دریایی تو جنوب هست و از مدت عملیاتی شدن اون حدود 6 سال میگزره ولی متاسفانه تابحال به ماموریت های پر خطر و طولانی اعزام نشده حتی به ماموریت خلیج عدن هم فکر کنم دو بار اعزام شده که اونم در شرایط آب و هوائی مناسب بوده و در مورد آخر ماموریت مخاطره آمیز آخری ناوگروه 34 که داشت به درگیری با ناوگانهای عربی منجر میشد ما ناو البرز رو اعزام کردیم در ماموریت تنگه مالاگا و چین هم الوند حتی ماموریت دریای سرخ هم الوند که در هوای طوفانی بوده چرا نیروی دریایی ترجیح می ده به جای ارسال ناو سرحال و قبراق جماران به ماموریتها بیشتر جهت تست های بیشتر و اطمینان از عملکرد تجهیزات اون هنوز به ناوهای قدیمی تر اعتماد می کنه حتی ناوهای قدیمی تر بایندر و نقدی .
ممنون میشم اگه دوستان در این خصوص اطلاع دارن بنویسن


دوست گرامی ، طبق اطلاعات اولیه منتشر شده ، موتور های این ناو قدرت کافی به اندازه موتورهای ناوهای هم رده قدیی موجود در نیروی دریایی ندارند و نمیتواندد توان کافی برای ناو در عملیات رزمی ایجاد نمایند .
در زمان ساخت این ناو هم یکی از مشکلاتی که بر سر راه تیم سازنده وجود داشت ، تامین موتور مناسب برای این ناو بود چون شرکت سازنده اروپایی از فروش موتور مناسب به ایران خود داری میکرد . به هر حال بعد از چند سال توقف در روند ساخت به علت نبود موتور ، موتورهای ضعیفتری از منابع نامشخص تامین و استفاده شد .
اگر به مشخصات کمی این ناو دقت کنید متوجه میشید که سرعت اسمی این ناو در حدود ده مایل در ساعت از ناوهای هم رده کمتر است .
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست گرامی . وجود توربین گازی برای یک ناو محافظ و برای شتابگیری سریع و مانورهای فرار از اژدر و موشک از ضروریاته . اتکای صرف به موتور دیزل برای یک یگان شناور محافظ کافی نیست . یک ناو محافظ قرار نیست که مثل یک کشتی کارگو یا تانکر باشه که بخواهیم در مورد طولانی بودن زمان دریاپیمایی و تداومش فقط به موتورهای دیزل بسنده کنیم .
صرف ساختن اینگون شناورهای نظامی به اندازه کافی افتخار داره اما قرار نیست ضعف این ناو محافظ رو اینگونه توجیه کنیم . بهرحال جوانان همین مملکت بر روی این ناو قراره از کیان ایران دفاع کنن و شایسته نیست بخاطر ضعف موتور قربانی اتلاف زمان واکنش مناسب در مقابل تهدیدات بشن .
  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام به دوستان خوب

و تشکر از جوابهای فنی شما

 

در خصوص توضیحات جناب elo  با توجه تخصص فنی ایشون در خصوص موتور شناور و در جریان بودن از نزدیک ایشون نمی شود ایراد گرفت البته در خصوص توضیح درباره پر مشغله بودن ناو جماران منطقی به نظر می رسه ولی باز در بعد فنی و تست های دریایی آزاد جای ایراد به نیروی دریایی است ولی با توجه به تحقیقات اینجانب در مورد موتورهای دریایی در حال حاظر نیروی دریایی آمریکا پیشرفته ترین نیروی دریایی جهان رو داره این نیروی دریایی نیروی اصلی محرکه تمامی ناوهاش ( به غیر ناوهای اتمی ) توبینهای گازیه و تمام این ناوها دارای مداومت دریانوری بالایی هستن ( حتی نیروی دریایی انگستان هم در نسل جدید ناوهای خودش از موتورهای توربین گازی استفاده می کنه ) ( ناوهای نیروی دریایی چین هم همین طور )  البته بنده به توانایی و پیشرفتهای آمریکا در زمینه توربینهای گازی واقف هستم احتمالا در خصوص ضعفی که درباره توربینهای ناوهای کلاس الوند میفرمایید بیشتربه خاطر قدیمی بودن اونها که تکنولوژی حدود 50 سال گذشته است ظرورت داشتن موتورهای توربینی برای این نسل ناوها اجتناب ناپذیره 

جناب elo شما که با بچه های نیروی دریایی نزدیک هستین یا احتمالا جز اونا و برای تجربه دریانوردی در ناوگان تجاری مشغول به خدمت میتونین این پیشنهاد رو بفرمایید که در حال حاظر صنایع مپنا توانایی ساخت توربینهای گازی برای نیروگاهای حرارتی تولید می کنه فناوری عملکرد این توربین ها شباهتهای زیادی به توربینهای گازی نصب شده بروی شناورها رو داره ( من قبلا در فرومهای دیگه هم نوشتم در کشور توانایی های زیادی هست اگر بشوداز اونها استفاده بشه سرعت پیشرفت نظامی ایران بسیار بیشتر خواهد بود)  و اگر مشکلی تکنولوژیکی خاصی در تبدیل این توربینها نباشه نیروی دریایی می تونه به یه منبع عالی در تامین نیروی محرکه برای شناورهای خودش برسه

 

و در آخر یه سوال دیگه اگه ما در تامین موتور جماران اینهمه مشکل داشتیم موتور دماوند تو شمال از کجا اومد موتور سهند یا شیراز چطور ؟

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز سلام شکی نیست که وجود توربین و شتابگیری بالا و سرعت بمراتب بهترش میتونه(و تاکید میکنم میتونه)در فرار از موشک و بویژه "اژدر" مفید باشه منتها این همه قضیه نیست وقتی یه ناو ساخته میشه برای هر ماموریت و احتمالش درصد بندی میشه و اولیتهای کنار هم گذاشته میشن یک ناو اونهم از نوع محافظش بیشترین احتمال درگیر شدن با تهاجم رزمی رو داره و بالطبع باید بیشترین توجه به این مورد رو داشته باشه منته، همین ناو ممکنه در طول حیاتش حیتی یکبار هم با تهاجم روبرو نشه(ممکنه ده بار هم روبرو بشه) اما بدون شک و گمان در همه طول عمرش با دریانوردی طولانی روبرو هستش برخلاف تصورتون توانایی دریانوردی طولانی برای شناورهای رزمی(اونهم شناورهای ما) به مراتب حیاتی تر و مهمتر از شناورهای تجاریمونه ساده براتون مثال بزنم کشتی فعلی که بنده در حال خدمت روی اون هستم میتونه از هربندری سوخت بخره و تحویل بگیره منتها شناور رزمی مثه جماران خیر برای شناور تجاری هرجا که پول باشه سوخت هم هست منتها شناور رزمی تابع قوانین سخت تری در این زمینه هستش جماران از سال ساختش تا امروز همیشه با دریانوردی مواجه بوده ولی هنوز با موشک خیر! و ممکنه هم تا روز بازنشستگیش ابدا با موشک مواجه نشه!! هرچند این مورد به هیچ وجه دلیل بر نادیده گرفتن تهدیدات و راه های مقابله با اونها نمیشه بویژه در شناورهای رزمی که قراره نوک پیکان حمله و دفاع ما رو تشکیل بدن و حتی یکبار مواجه با اون تهدیدات میتونه آخرین بارش هم باشه (متاسفانه!!) برای یه شناور ( و در اینجا بصورت تخصصیش جماران) چندین تهدید خارجی و فیزیکی متصوره: 1-موشکهای سطح به سطح 2- پرتابه های دورایستا و هوا به سطح 3- مینهای دریایی 4- اژدرها 5- تهدیدات تروریستی 6- تهدیدات مدرن(لیزر، ای بمبها، پرتابه های الکترو مغناطیس و ..) برای مقابله باهر کدوم از این تهدیدات راهکارهایی هستش که دارای اولویت و اهمیت متفاوتی هم هستن - تهدیدات تروریستی: بودن یا نبودن توربین زیاد مهم نیست و درآخرین درجه اهمیت قرار داره - مینهای دریایی: مهمترین و اصلی ترین فاکتور پیدا کردن و شناسایی اونهاست والا بودن و یا نبودن توربین بدون شناسایی ابدا تاثیر نداره و فرقی بین نفتکش و ناوشکن نیست درصورت شناسایی هم توربین کمترین تاثیر رو داره و فرق زیادی بین توربین و دیزل نیست(نمیگم فرق نیست منتها اونقدرها نیست که بشه بعنوان یه فاکتور تاثیرگذار روی اون حساب باز کرد و براش اهمیت ویزه و خاص قایل شد) -پرتابه های دورایستا و هوا به سطح و - موشکهای سطح به سطح: برای اینگونه تهدیدات مهمترین فاکتور و نخستین دیوار پدافندی بحث شناسایی و رهگیری راداری و در ادامه اون توانایی جنگ الکترونیک، سامانه (و سامانه های) پدافندی با بردهای مختلف، سامانه های پدافندی غیر عامل مثه سامانه های دود زا، چف، فلر و در رتبه آخر مانوربلیتی یگانه یعنی مانور پذیری ناو آخرین حربه برای مقابله در برابر اینگونه تهدیداته میشه گفت با افزایش سرعت، دقت و قدرت مانور اینگونه تهدیدات عملا اهمیت مانور و قدرت مانوری شناور داره کم و کمتر میشه و سایر فاکتورها مثه جنگال و سامانه دفاع پوایی اهمیتشون بیشتر و بیشتر میشه اما همچنان قدرت مانور شناور بعنوان یکی از اخرین راهکارهای دفاعی مطرحه - اژدر ها: اینجا جاییه که قدرت مانور بیشترین نمود رو داره و بیشتر از همه موارد تدافعی و پدافندی دیگه بکار میاد اونهم درصورت تشخیص شلیک اژدر و رهگیری اون هرچند مهمتر از اون، تشخیص و رهگیری اژدره و الا بدون تشخیص و رهگیری یه شناور اگر "سوپرمنوربیلیتی" هم داشته باشه کاری از پیش نمیبره ! منتها امروزه هنوز قابلیت مانورپذیری بالا بعنوان یکی از مهمترین راه های پدافند در برابر اژدر بشمار میره قابل ذکزه که ارتشهای مدرن برای مقابله با ازدر دارن به سمت پدافند عامل و پرتابه های پاد اژدر حرکت میکنن ( جایی که ما هنوز حرکت مشخص نداشتیم) - تهدیدات مدرن: برای مقابله با اونها فعلا فقط باید دست بدرگاه خدا ببریم و دعا کنیم(مانور پذیری و مابقی فاکتورها رو خدابیامرزه) البته هیچکدوم از این حرفها دلیل اصلی برای حذف توربین نبوده و نیست چون میبینیم خیلی از ساخته های مدرن و بروز هنوز توربین دارن یا اصلا توربین موتور اصلیشونه بدون شک اگر امکان تهیه و نصب توربین برای ما میسر و فراهم بود ازش چشم نمیپوشیدیمو حتما ازش استفاده میکردیم اما جایی که موتور دیزلش رو هم بزور وبا هزار دوز و کلک تونستیم تهیه کنیم توربین رو از کجا تهیه کنیم؟ واقعیتش اینه که نتونستیم تهیه کنیم! کسی بهمون نداد در این زمینه تحریمها رو هم نتونستیم دور بزنیم!! هرچند بدون توربین هم میشه به همون سرعت و قدرت مانور و حتی بالاتر از اون هم رسید با موتورهای دیزل(موتورهای قوی تر و گیرباکسهای پیشرفته تر)و ترکیب سامانه پروپالش بهینه و مدرن براحتی میشه مانورهای سریعتر و بهتر از توربین رو هم بدست آورد منتها اون دیزلها و گیرباکسها رو هم ما نداریم نمونه اش شناورهای کوچیکترمون "کلاس سینا" فقط دیزل دارن که با ترکیب قدرت موتور و اندازه کوچیکشون سرعتی به مراتب بیشتر و مانورپذیری بسیار چشمگیرتری دارن البته اونجا کوچک و سبک بودن خودش یک عامل مهم و بسیار تاثیر گذار در مانورپذیر و سرعته منتها همین جماران اگر میتونستیم موتورهایی با فقط 20-30 درصد توان بالاتر فراهم کنیم(توی بازار موجوده منتها به ما ندادن!! در همین اندازه حتی قویترش هم هست!!) اونوقت قدرت مانور و سرعت بالاتری هم به جماران میدادیم، نسبت توان به وزن همونقدر که در تانکها و جنگنده ها مهمه در شناورها هم مهمه! نکته جالبش اینه که اون موتورهای دیزل با داشتن اسپسیفیک فیول کانسامپشن به مراتب پایین تر ضمن دادن سرعت و قدرت بالاتر به شناور برد دریانوردی اونو هم بیشتر میکنن اما چیکار میشه کرد که تحریمیم، دست ما کوتاه و خرما بر نخیل ( امروز دومین باریه که از این ضرب المثل استفاده میکنم!!) توربین ندادن موتورهای بروز و مناسبتر هم ندادن خودمون هم توان ساخت نداریم(دسته کم تا الان نداشتیم آینده رو خدامیدونه) نمیتونستیم که دست رو دست بزاریم و زار نبودن توربین و موتورهای بروز رو بزنیم همین موتورها هم برامون یه شرایط بهینه و تقریبا مطلوبی رو فراهم کردن، چیزی نزدیک به استانداردی که الان خود غربیها هم برای سرعت و مانور شناورهاشون استفاده میکنن شما اگر نیگاهی به سرعت شناورهای جدیتر و بروزتر خود غربیها بندازین میبینین اونها هم بیشینه سرعتشون همون حول و حوش 30 نات هستش و دیگه مثه زمونهای قدیم جنگ جهانی و سالهای پس از اون بدنبال سرعتهای بالاتر نمیرن اونروزها داشتن سرعت بالاتر و قدرت مانور بیشتر یه مزیت بسیار مهم و حیاتی بود منتها با رشد سریع تهدیدات و سرعت و دقت و قدرت مانورشون عملا از اهمیت اون روزهای سرعت و مانور کاسته شده و فاکتورهای دیگه ای جاشو گرفتن، فاکتورهایی که در برخی هاش ما بشدت میلنگیم!! مثه سامانه پدافندی دور برد و دفاع نزدیک(البته برای این آخری بوهای خوبی به مشام میرسه منتها فعلا عملیاتی نشده و باید موند و دید چی بیرون میاد!!) به هر حال توربین ندادن و ما هم بدون توربین جماران و مابقی موجها رو ساختیم و داریم میسازیم! باید به فکر پدافندشون بود، مهمتر از مانور و سرعت، نیاز به جنگال قوی، رادارهای پایدار و توانا و پدافندهای عامل و غیر عامل قابل اطمینان رو باید برآورده کنیم اگر و فقط اگر دوتا سامانه دفاع نزدیک شبیه فلانکس و یا گلکیپر و یا شاهبیتشون "کاشتان ام" روی جماران نصب کنیم ده و بیست برابر بیشتر از اون قدرت مانور و سرعت فدا شده به یگان توانایی پدافند و ایستایی در میدان نبرد رو میدن و اون ایمنی مد نظر شما(و همچنین این حقیر و دیگر دوستان) تامین میشه به امید روزی که همه شناورهامونو در اوج توانایی آفند و پدافند ببینیم چنین بادا

 

با تشکر از جواب شما من کاملا به اینکه دیگه در جنگهای امروز سرعت شاید درمقابله با تهدیدات سطحی و زیر سطحی قدرت و سرعت کمتر اهمیت یافته موافقم ولی باید دید الان توربین برای سرعت هست نه برای فراز بلکه برای سریعتر رسیدن به منطقه نبرد سریعتر جابجایی نه برای فرار در حال حاظر نسل جدید ناوشکنهای آمریکا که هنوز تو مرحله انتخاب هست می بینید که حداکثر سرعت اونها به 60 تا 70 میرسه دلیل اون سرعت در حظور در منطه نبرده نه جا خالی دادن از موشک یا اژدر اونها رو با تسلیحات دفع می کنه

البته من در ادامه راهنمایی در خصوص ساخت و شرایط ساخت گفتم مپنا که شما در این خصوص چیزی نفرمودین و حی افسوس ندادن کردین

و سوالم اگه البته اطلاع داریم ممنون میشم توضیح بدین

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از شما و خسته نباشید به شما و خدا قوت

بله درست می فرمایید من مطلب رو در خصوص زوم والت اشتباه خونده بودم الان دوباره چک کردم دیدم سرعت 30 گره حدود 56 کیلومتر البته وزن بسیار زیاد این شناور هم سرعت بالایی هست ( 14000 تن )

تشکر بابت پاسخ گویی شما و تکرار این سوال ایا شما از نوع موتورهای دماوند و شیراز و سهند اطلاع دارین

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

تشکر بابت پاسخ گویی شما و تکرار این سوال ایا شما از نوع موتورهای دماوند و شیراز و سهند اطلاع دارین

 

 

دماوند هم مثل جماران از 2 موتور 10 هزار اسب بخاری ( مجموعا 20 هزار اسب بخار ) استفاده می کند !

 

در رابطه منشا یا مبدا موتور دماوند هم ، یکی از مسولین غرفه صنایع دریایی در نمایشگاه دریایی کشورهای اسلامی ( مصلی ) در برابر این سوال ، از چین نام برد !

 

سهند هم از 4 موتور MAN-16RK215 ( که هر موتور حدود 5 هزار اسب بخار قدرت دارد ) استفاده می کند ، که این موتور قوی ترین موتور تولید ( تحت لیسانس ) داخل است و به احتمال بسیار بالای ، بقیه موج ها هم از آریش 4 موتور بهره خواهند برد !

 

در رابطه با موتور در صفحات ابتدایی تر این تاپیک مفصل  صحبت شده !

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کسی مییدونه علت طولانی شدن فرایند ساخت سهند چیه?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.