Ehsan_animator

فریگت های کلاس جماران ایران ، پروژه ی موج

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

برای فهم دقیقه مسئله باید بیشتر صبر کنیم 

ممکنه یکی از دلایل این حادثه خطای انسانی ( اهمال کاری ناخدا یا پرسنل) باشه 

البته ارسال تیم ارزیاب برای کشتی که در چند متری اسکله به گل نشسته، 48 ساعت بعد از وقوع حادثه جای سوال هست. 

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم 

حقیقتاً از یکسری تحلیل های دوستان تعجب می کنم !!!!! و متاسفانه دست بنده برای پاسخگویی ، بدلایل مختلف ، بسته است . با این حال  ....

بخشی از " پاشنه  " شناور رزمی  دماوند  

شخصاً دانش اندکی در خصوص شناورها دارم ، ولی انصافاً دماوند با این وضعیت قرار هست بازسازی شود ؟؟؟ یعنی بلحاظ اقتصادی ، به صرفه هست ؟؟؟

photo_2018-02-01_12-19-19.jpg

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 12 بهمن 1396 در 19:45 , MR9 گفت:

سلام علیکم 

حقیقتاً از یکسری تحلیل های دوستان تعجب می کنم !!!!! و متاسفانه دست بنده برای پاسخگویی ، بدلایل مختلف ، بسته است . با این حال  ....

بخشی از " پاشنه  " شناور رزمی  دماوند  

شخصاً دانش اندکی در خصوص شناورها دارم ، ولی انصافاً دماوند با این وضعیت قرار هست بازسازی شود ؟؟؟ یعنی بلحاظ اقتصادی ، به صرفه هست ؟؟؟

 

 

با توجه به کمبود شناورهایی نظیر دماوند بیشتر هزینه زمانی مطرح میشه تا مالی 

حقیقتش بااطلاعاتی که من دارم اگه به تولید شناور در شمال لطمه زیادی نزند ارزش تعمیرش را دارد فقط بحث مالی اش خیلی مهم است 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 8 بهمن 1396 در 21:34 , amina گفت:

این ناو به طور کامل از بین رفته.و دیگه بین زودی انتظار ناو از شمال نداشته باشین.تجیهزات رو ورداشتن. اما داکتهای تجهیزات. کابلها موتور. و غییر .همه رفت

سلام

فریگت دیگه ای در این کلاس چند وقت هست که ساختش در صنایع شهید تمجیدی شروع شده، احتمالا اسم اون رو دماوند خواهند گذاشت.

---------

متاسفانه علت سانحه دماوند هم هنوز به طور قعطی مشخص نشده ولی چیزی که بیان شده این هست که موتورهای شناور به طور همزمان از کار افتادن و یک مقدار هم بدشانسی همراه قضیه بوده چون اگه 200 متر جلو تر یا چند صد متر قبل تر این اتفاق براش میفتاد به این سرنوشت دچار نمیشد.

این که شاید تصور میشه تلاشی برای نجات دماوند نکردن، تصور غلطی هست. از لحظه های اولیه تیم های مختلفی برای در آوردنش رفتن ولی به خاطر مدل گیر کردن دماوند به هیچ شکلی غیر از بلند کردنش نمیشد از اون جا نجاتش داد چون پاشنه ی دماوند، مخصوصا قسمت سکان لابه لای سنگ ها گیر کرده بود (شناور همراه با موج بالا رفته بود و روی سنگ های موج شکن پایین اومده بود و باعث شد که وسط سنگ ها گرفتار بشه). چند بار تلاش شد با چند یدککش دماوند رو بیرون بکشن (حتی در همون روز اول با دریایی  طوفانی) که به هیچ شکلی حرکت نمیکرد.

علت شکستگی در سازه هم همین قضیه بود که پاشنه روی سنگ ها قرار داشت ولی زیر سینه ی کشتی خالی بود و در عرض چند روز با موج های شدید سازه ی شناور دچار شکستگی شد.

برنامه ی تیم نجات هم پرکردن دماوند از توپ های بادی بود که حتی نداجا 160 میلیون تومان توپ برای این کار خرید و نازل هم در صنایع تمجیدی ساخته شد ولی متاسفانه توپ ها یک روز دیر رسید.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , Commandant گفت:

 

این که شاید تصور میشه تلاشی برای نجات دماوند نکردن، تصور غلطی هست. از لحظه های اولیه تیم های مختلفی برای در آوردنش رفتن ولی به خاطر مدل گیر کردن دماوند به هیچ شکلی غیر از بلند کردنش نمیشد از اون جا نجاتش داد چون پاشنه ی دماوند، مخصوصا قسمت سکان لابه لای سنگ ها گیر کرده بود (شناور همراه با موج بالا رفته بود و روی سنگ های موج شکن پایین اومده بود و باعث شد که وسط سنگ ها گرفتار بشه). چند بار تلاش شد با چند یدککش دماوند رو بیرون بکشن (حتی در همون روز اول با دریایی  طوفانی) که به هیچ شکلی حرکت نمیکرد.

علت شکستگی در سازه هم همین قضیه بود که پاشنه روی سنگ ها قرار داشت ولی زیر سینه ی کشتی خالی بود و در عرض چند روز با موج های شدید سازه ی شناور دچار شکستگی شد.

 

سلام

دیدن دوباره بزرگانی چون شما در میلیتاری نیکبختی است. 

سوالی برای من پیش آمده، آیا امکان نداشت در مرحله ی نخست سازه بتنی موج شکن به نحوی توسعه یابد تا شناور را در بر بگیرد و از شر طوفان و موج ها خلاص کند و در مرحله دوم تمام شناور را همانند یک آبگیر بزرگ محصور کند تا با پمپاژ آب و بالا آمدن سطح آب شناور رها شده و در نهایت با شکافتن دیواره آبگیر فرضی دوباره به دریا باز گردد؟ چنین روشی از نظر اقتصادی به صرفه است؟ 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , Commandant گفت:

سلام

فریگت دیگه ای در این کلاس چند وقت هست که ساختش در صنایع شهید تمجیدی شروع شده، احتمالا اسم اون رو دماوند خواهند گذاشت.

---------

متاسفانه علت سانحه دماوند هم هنوز به طور قعطی مشخص نشده ولی چیزی که بیان شده این هست که موتورهای شناور به طور همزمان از کار افتادن و یک مقدار هم بدشانسی همراه قضیه بوده چون اگه 200 متر جلو تر یا چند صد متر قبل تر این اتفاق براش میفتاد به این سرنوشت دچار نمیشد.

این که شاید تصور میشه تلاشی برای نجات دماوند نکردن، تصور غلطی هست. از لحظه های اولیه تیم های مختلفی برای در آوردنش رفتن ولی به خاطر مدل گیر کردن دماوند به هیچ شکلی غیر از بلند کردنش نمیشد از اون جا نجاتش داد چون پاشنه ی دماوند، مخصوصا قسمت سکان لابه لای سنگ ها گیر کرده بود (شناور همراه با موج بالا رفته بود و روی سنگ های موج شکن پایین اومده بود و باعث شد که وسط سنگ ها گرفتار بشه). چند بار تلاش شد با چند یدککش دماوند رو بیرون بکشن (حتی در همون روز اول با دریایی  طوفانی) که به هیچ شکلی حرکت نمیکرد.

علت شکستگی در سازه هم همین قضیه بود که پاشنه روی سنگ ها قرار داشت ولی زیر سینه ی کشتی خالی بود و در عرض چند روز با موج های شدید سازه ی شناور دچار شکستگی شد.

برنامه ی تیم نجات هم پرکردن دماوند از توپ های بادی بود که حتی نداجا 160 میلیون تومان توپ برای این کار خرید و نازل هم در صنایع تمجیدی ساخته شد ولی متاسفانه توپ ها یک روز دیر رسید.

ممنون از توضیحات شما ولی به نظر شما ( البته من کارشناس کشتی نیستم ) از کار افتادن همه موتورها امکان پذیره من در سطی دیگر دلیلم رو عنوان کردم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 minutes قبل , tomcatflight گفت:

ممنون از توضیحات شما ولی به نظر شما ( البته من کارشناس کشتی نیستم ) از کار افتادن همه موتورها امکان پذیره من در سطی دیگر دلیلم رو عنوان کردم

بحث خطای انسانی هنوز پروندش باز هست و حتی این مساله که در یکی از حساس ترین لحظات مثل ورود شناور در دریای طوفانی به اسکله، چرا فرمانده یگان در پل فرماندهی حضور نداشته، همگی غیر قابل چشم پوشی هست.

حتی خارج از بحث پرسنل شناور، با وجود این که چنین طوفانی برای شناوری مثل دماوند در حد قلقلک بوده و در حالت نرمال هیچ اختلالی در عملکرد یگان نداشته، ولی تحت شرایط ماموریتی دماوند که صرفا دریانوری بود و هیچ عملیاتی در حال انجام نبوده، در خشکی هم شاید این سوال مطرح بشه که چرا در سلسله مراتب فرماندهی، برای مثال فرمانده ناوتیپ منطقه، قبل از خراب شدن دریا دستور بازگشت یگان رو نداده و ...

اما این که موتورها از کار افتادن قطعی هست، حتی در یک روزی که دریا نسبتا بهتر بود و اقدام به تخلیه ی یک سری تجهیزات از یگان کردن، مدارکی مثل فیلم های دوربین های مداربسته هم بدست اومد که نشان دهنده ی این مساله هست.

این که از نظر فنی چطور چنین چیزی ممکن هست، که دو موتور یک شناور همزمان از کار بیفتند، چند فرضیه محتمل هست که درمورد دماوند 2 فرضیه وجود داره، اولی مشکل در سیستم سوخت رسانی هست، که برای مثال ممکن هست شناور سوخت تمام کرده باشه و دوم مشکل در فشار روغن که منجر به امرجنسی استاپ هر دو موتور میشه.

در مورد اتمام سوخت هم این توضیح رو بدم که به این معنی نیست که شناور به کل سوختش تمام شده باشه. شناور هایی مثل دماوند، معمولا 2 دسته تانک سوخت دارن، یک دسته (لزوما یک مخزن نیست) تانکرهای رزرو اصلی سوخت هستن که در شناورهایی در ابعاد دماوند در حدود 200 هزار لیتر گنجایش سوخت دارن، و دسته ی دوم اصطلاحا مخزن روزمره یا daily هست که مصرف روزانه ی شناور رو تامین میکنه و از مخازن اصلی پر میشن که ممکن هست بر اثر خطای انسانی مخزن سوخت روزانه رو به اتمام بوده باشه و چون شناور در لحظه ی سانحه در حدود 1 مایلی اسکله ی خودش بوده، پرسنل با کم توجهی سوخت وارد مخزن روزانه نکرده باشن و به دلیل تلاطم دریا، پمپ های سوخت به طور لحظه ای موفق به دریافت سوخت نشده باشن و باز انجین استاپ پیش اومده که منجر به سانحه شده ...

2 hours قبل , warjo گفت:

سلام

دیدن دوباره بزرگانی چون شما در میلیتاری نیکبختی است. 

سوالی برای من پیش آمده، آیا امکان نداشت در مرحله ی نخست سازه بتنی موج شکن به نحوی توسعه یابد تا شناور را در بر بگیرد و از شر طوفان و موج ها خلاص کند و در مرحله دوم تمام شناور را همانند یک آبگیر بزرگ محصور کند تا با پمپاژ آب و بالا آمدن سطح آب شناور رها شده و در نهایت با شکافتن دیواره آبگیر فرضی دوباره به دریا باز گردد؟ چنین روشی از نظر اقتصادی به صرفه است؟ 

سلام و عرض ارادت

متاسفانه مشکل اصلی طوفانی بودن دریا در این فصل هست از ابتدا باعث و بانی این سانحه شد.

چندین راه توسط متخصصین پیشنهاد شد، که شاید بهترین روش پیشنهادی هم غرق کردن داک در نزدیکی دماوند بود، که به این طریق ضربه ی امواج گرفته میشد چون دقیقا طول داک از شناور بیشتر بود و با کف نشینی اون باز هم چند متر از آب بیرون میموند که متاسفانه هم به دلیل ریسک فاکتور که طبق ارزیابی ها احتمال تلفات بالا بود، تصمیم گرفته شد که حتی اگر شناور غرق هم بشه، بهتر از از دست دادن افراد هست. از طرف دیگه به خاطرخراب بودن دریا و چون داک خودش توانایی تحرک نداره و باید توسط شناور دیگه یدک کشیده بشه، در دریای طوفانی اون روزها ممکن بود داک و یدک کش هم آسیب ببینن و عملیات بی ثمر باقی بمونه.

همون طور که گفتم تصمیم به پر کردن دماوند از توپ های بادی گرفته شد که دیگه متاسفانه دریا امان نداد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باتشکر مجدد بابت توضیحاتتون

این مورد که گذشت انشالله نداجا و وزارت دفاع کار ساخت ناو دوم را سرعت ببخش الان چین شناوی در کلاس ناو دماوند رو 6 ماهه می سازه البته اونا دیگه خیلی سریع هستن من نمی گفم مثل اونا ولی تلاش کنیم به اونا برسیم خودش کلیه

در جنوب هم ما مدتهاست منتظر سهند هستیم و دیگر شناورها هستیم

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون می شوم از جناب کماندانت اگر توضیح بفرمایند که در فضای مجازی حداقل ۶ ویدیو از ناو دماوند از روز اول و پس از آن از گرفتاری در موجگیر موجود هستند و در تمامی آنها قایقهای بسیار کوچک و یا یدک کشهای کوچک مشاهده می شوند. پس چگونه این دریای طوفانی که حضرتعالی و رسانه های حکومتی مرتباً به آن اشاره می فرمایید آسیبی به آنها وارد نمی کند؟ 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 29 بهمن 1396 در 02:45 , Brave_Heart گفت:

ممنون می شوم از جناب کماندانت اگر توضیح بفرمایند که در فضای مجازی حداقل ۶ ویدیو از ناو دماوند از روز اول و پس از آن از گرفتاری در موجگیر موجود هستند و در تمامی آنها قایقهای بسیار کوچک و یا یدک کشهای کوچک مشاهده می شوند. پس چگونه این دریای طوفانی که حضرتعالی و رسانه های حکومتی مرتباً به آن اشاره می فرمایید آسیبی به آنها وارد نمی کند؟ 

دریایی که می فرمایید آسیبی به سایرین وارد نکرد باعث واژگونی قایق شهید باصره و زارع و سایرین شد و علت شهادت هر دو عزیز هم اصابت سرشون به سنگ های موج شکن براثر موج های چهار متری بود، وگرنه تکاورها شنا بلد بودند.

اتفاقا اگر دماوند دریا بود، هیچ اتفاقی براش نمیفتاد، نه دماوند، حتی پیکان/کمان کلاس های کوچک هم در دریای به مراتب طوفانی تر دریانوردی کرده و می کنند. ابعادشون رو مقایسه کنید:

Image result for ‫ناو دماوند درفش روسیه‬‎

مساله ی دیگری که به اون توجه نکردید، این هست که در محل اصابت موج به موج شکن، موج بیشترین نیرو رو داره و باعث بیشترین جابه جایی میشه.

اگر زیر دماوند یک دست پر یا خالی بود، باز هیچ مشکلی براش ایجاد نمیشد، علت دو نیم شدنش این بود که زیر پاشنه پر، ولی زیر سینه ی ناو خالی بود (پاشنه لابه لای سنگ  های موج شکن گیر کرده بود ولی زیر سینه خالی بود)، با بالا و پایین رفتن ناو با جریان آب، به تدریج فشاری که به وسط کیل آورد، باعث نصف شدن دماوند شد.

در ویدوهایی که ملاحظه کردید احتمالا با چنین دریایی مواجه شدید:

2~9.jpg

حالا همون دریا رو از زاویه ی دیگری ببینید که چه بلایی به سر یدککش میاره:

3~8.jpg

4~7.jpg

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اما و اگر های زیادی مطرح هست، اگه لنگر رو نمی کشید، اگه عملیات کشیدن با یدک کش هارو ادامه می دادن، اگه بارج یا داک در کنارش غرق می کردن، اگه خودش رو غرق می کردن کامل به گل بشینه و ...

نمیشه گفت ایا دیگه این اتفاق نمیفتاد یا بدتر میشد ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
40 minutes قبل , OMID313 گفت:

تاسیسات ایزایکو

http://s9.picofile.com/file/8320166150/01.jpg

در تصویر سوله های مسقف بزرگی دیده میشه که از ناوشکن ها بزرگتره !

امکانش هست که داخل اونا چند تا سازه مخفی از دید ماهواره های جاسوسی باشه ؟

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, mansur56 گفت:

در تصویر سوله های مسقف بزرگی دیده میشه که از ناوشکن ها بزرگتره !

امکانش هست که داخل اونا چند تا سازه مخفی از دید ماهواره های جاسوسی باشه ؟

 

از سمت راستیم یه چیزی زده بیرون. ولی مطمئنین سوله ها بزرگترن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.