Ehsan_animator

فریگت های کلاس جماران ایران ، پروژه ی موج

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مم
[quote name='IRINavy' timestamp='1354980491' post='287200']
انشاالله سالم برگردید :rose:
[/quote]
ممنونم
امیدوارم پاسخ پرسشتونو گرفته باشین
همیشه شاد و پیروز باشید
در پناه یردان کردگار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/3979976817_0bb60c79e3_b.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_3979976817_0bb60c79e3_b.jpg[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]همينه ديگه؟[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mahdavi3d' timestamp='1354981115' post='287205']
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/3979976817_0bb60c79e3_b.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_3979976817_0bb60c79e3_b.jpg[/img][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]همينه ديگه؟[/font][/size]
[/quote]
نمیدونم
دوستان اهل فن باید بگن
من برق و الکترونیک نیستم
سوالای مکانیکی رو درخدمتتونم
امیدوارم دوستان اهل فن بیان و نظر بدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]وااااا icon_eek يعني راداري كه روي شناورتان نصبه در معرض ديدتان نيست!؟ (خود آنتن چرخان رادار منظورم هست!) شايد در ارتفاع بالايي نصبه و به راحتي ديده نمي‌شه!!؟ icon_cheesygrin (ببخشيد كه فضولي مي‌كنم big_grin )[/font][/size]
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mahdavi3d' timestamp='1354982638' post='287218']
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]وااااا icon_eek يعني راداري كه روي شناورتان نصبه در معرض ديدتان نيست!؟ (خود آنتن چرخان رادار منظورم هست!) شايد در ارتفاع بالايي نصبه و به راحتي ديده نمي‌شه!!؟ icon_cheesygrin (ببخشيد كه فضولي مي‌كنم big_grin )[/font][/size]
[/quote]
ببخشید بنده فکر کردم سامانه آمریکایی ها رو میگین ( واسه همین گفتم اهل فن بیان نظر بدن!!!!!!)
رادارهای ما رو مست بالای بریجن
کانلا هم درچشمن و براحتی هم میشه دیدشون
فردا یه نیگاه میندازم اگر هم خواستین یه عکس میگیرم
موفق باشین
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b] آیا «ناوشکن سهند» به سواحل آمریکا می‌رود/ گام‌های قاطع و محکم ایران برای رادارگریزی [/b]

[b]به گزارش [/b][url="http://www.mashreghnews.ir/fa/services/11"]گروه دفاع و امنیت مشرق[/url][b]،[/b] طراحی و ساخت ناوشکن(ناومحافظ) جماران دستاورد علمی و فنی بسیار بزرگی بود که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع مختلف از سراسر کشور محقق شد. هر چند ابعاد علمی، صنعتی و نظامی این ماجرا به خودی خود بسیار قابل توجه است اما مهمترین جنبه ساخت این ناو حدوداً 94 متری و 1400 تنی ایجاد خودباوری در بین متخصصان کشورمان بود که باور کردند آنچه تا به حال در داخل ساخته نشده به معنی غیرقابل دسترس بودن آن نیست.

همین فضای به وجود آمده که امروزه در کارخانجات نیروی دریایی ارتش نهادینه شده، راه را برای آغاز برنامه های بزرگتر و سخت تر از جماران باز کرده که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» نمونه ای از آنها است.

این ناوشکن بر اساس بازنگری در طراح جماران، با ابعاد و وزن بیشتر، حجم تسلیحات و طول مدت دریانوردی بالاتر طراحی، ساخته و به یاد ناوشکن(ناو محافظ) سهند که در 29 فروردین سال 67 به طور مستقیم توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد حمله قرار گرفت و غرق شد به این نام خوانده می شود.
[center]
[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/9/18/245172_793.jpg"]http://www.mashreghn.../245172_793.jpg[/url][/center]
[center]
[b]ناوشکن جدید سهند در کنار دو هدف دریایی که احتمالا برای رزمایش ولایت91 ساخته شده اند[/b][/center]

ناوشکن جماران اولین محصول برنامه «موج» بود که ساخت آن از سال 1376 در بندرعباس شروع شده و در اواخر بهمن 88 با حضور فرمانده کل قوا به ناوگان عملیاتی پیوست. محصول دوم این برنامه با نام "ولایت" در بندرانزلی ساخته می شود که در مراحل پایانی نصب تجهیزات و آزمایشات زیرسامانه ها بوده و هرچند براساس تصاویری که تا کنون منتشر شده ظاهر متفاوتی با جماران ندارد اما از سامانه های جدیدتر که در زمان ساخت جماران در دسترس نبوده در آن استفاده شده است.

به گزارش مشرق، محصول سوم برنامه موج در خرمشهر و محصول چهارم آن نیز در بندرعباس ساخته می شود اما "سهند" به عنوان محصول پنجم این برنامه در حال ساخت در بندرعباس است که ویژگی های بالاتری نسبت به رده جماران دارد. برتری های سهند بر جماران در دو دسته کلی مشخصات فیزیکی و عملیاتی قابل دسته بندی است که البته بخشی از برتری های عملیاتی سهند بر نسل قبلی از بهبودهای فیزیکی ناشی می شود.

[b]بدنه و روسازه[/b]

طول ناوشکن سهند کمی بزرگتر از جماران بوده و دستکم بین 95 تا 98 متر تخمین زده می شود اما بیشترین عرض بدنه آن حداقل بین 11.5 تا 12 متر به نظر می رسد که 15 تا 20 درصد بیشتر از جماران است.

بدنه اصلی(کاسه یا سوپراستراکچر) سهند از 20 بلوک مجزا که اغلب آنها به گفته مسئولان امر دارای چهار طبقه است تشکیل شده که پس از ساخت در حوض خشک در کنار هم قرار گرفته و متصل گردیده اند. این در حالی است که بدنه اصلی جماران با طول کمتر از سهند، از 29 بلوک تشکیل یافته که نشانه افزایش توانمندهای ساخت این بخش است.

[center]
[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/9/18/245170_314.jpg"]http://www.mashreghn.../245170_314.jpg[/url][/center]
[center]
[b]طرح رایانه ای(CAD) از بدنه و بلوک های مختلف سهند[/b][/center]
[center]
به علاوه به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، سازه اصلی این ناو نیز نسبت به نسل قبل مقاوم تر است که آن را برای دوام در سخت ترین دریانوردی ها در دریاهای آزاد و دوردست توانمند نموده. بین بلوک های مختلف، دیواره هایی وجود دارد که آنها را از هم مجزا ساخته و تنها از طریق درب های تعبیه شده ارتباط این بخش ها برقرار می شود. این کار برای جلوگیری از نفوذ آب و آتش از یک بلوک به کل کشتی در مواقع بروز حادثه ای برای ناو است.


[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/9/18/245171_567.jpg"]http://www.mashreghn.../245171_567.jpg[/url][/center]
[center]
[b]اتصال بلوک های بدنه سهند[/b][/center]
روسازه این ناو نیز دارای سه طبقه است که پل فرماندهی در بالاترین عرشه یعنی 03 واقع و در نهایت ارتفاع بالاترین سطح عرشه سهند نیز نسبت به جماران بیشتر شده است.
[center]
[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/9/18/245168_759.jpg"]http://www.mashreghn.../245168_759.jpg[/url][/center]
[center]
[b]فضای داخل بدنه سهند[/b][/center]
از تفاوت های ظاهری عرشه های بالایی سهند با نسل قبلی می توان به تغییراتی در شکل پل فرماندهی، انتقال بخش نصب رادار به پشت این قسمت و قرارگیری دکل اصلی در پشت این دو قسمت اشاره کرد که نسبت به طرح های اولیه این ناو تفاوت دارد زیرا در تصاویر منتشر شده از طراحی رایانه ای(CAD)، دکل در پشت پل فرماندهی دیده می شود ولی در سازه رونمایی شده به انتهای عرشه 02 منتقل شده.

این فضای ایجاد شده احتمالاً برای قرارگیری آنتن و متعلقات رادار جستجوی هوایی است که ممکن است از نوع رادارهای آرایه فازی با آنتن مسطح در باند S باشد که به گفته معاونت جهادخودکفایی نداجا قرار بود سال گذشته روی جماران نصب شود.

[b]تسلیحات[/b]

روی عرشه 01 ناو سهند و در قسمت تلاقی با انتهای عرشه 02 محل خروجی گازهای موتور بوده و فضای بزرگی که پشت این خروجی دود ایجاد شده محل نصب تجهیزات مختلف رزمی خواهد بود از جمله دستکم دو پرتابگر دوتایی موشک های ضد کشتی از نوع نور و یا قادر، توپ تک لول 40 میلیمتری فتح با نواخت 300 تیر بر دقیقه با قابلیت ضد موشک کروز و شاید توپ های 20 میلیمتری تک لول یا سامانه چند لول چرخان با کالیبر کمتر در دو سمت عرشه و قایق های نجات و قایق های موتوری.

[center]
[b]ناوشکن سهند در کنار ناوچه سینا-7[/b][/center]

به گزارش مشرق، نکته قابل توجه در زمینه این عرشه ها یکدست بودن سطح بدنه از کاسه تا عرشه 02 است در حالی که در جماران مانند ناوهای رده الوند در عرشه 02 محل عبور نفرات قرار داده شده که در سهند این راهرو با سطح بدنه پوشیده شده که پنجره های کناری حاکی از وجود آن است. این سطح به هم پیوسته بازتاب راداری کمتری برای پهلوی سهند ایجاد کرده ضمن اینکه افزایش عرض بیشتر سهند نسبت به جماران (به جای افزایش طول برای جادادن تجهیزات) هم به کاستن از افزایش بازتاب راداری پهلو (که می توانست ایجاد شود) منجر شده است.
[center]
[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/9/18/245188_753.jpg"]http://www.mashreghn.../245188_753.jpg[/url][/center]
[center]
[b]توپ 40 میلیمتری، پرتاب گر جعبه ای موشک سطح به هوا و پرتاب گر 3 تایی اژدر در ناوشکن جماران[/b][/center]


اما بالای بدنه اصلی که عرشه اصلی ناو را نیز تشکیل می دهد مشابه ناوشکن جماران فضای بزرگی برای حمل بالگرد قرار دارد که بخشی از افزایش طول بدنه در سهند، نصیب عرشه پرواز بالگرد در بخش انتهایی ناو(پاشنه) شده به طوری که سهند می تواند بزرگترین بالگرد موجود در نیروی دریایی یعنی "اس اچ - 3 سی کینگ"، «RH-53 سی استالیون» یا دو بالگرد از رده آگوستا-بل-212 را بپذیرد.

پرتابگرهای سه تایی اژدرهای ضدزیردریایی در ناوشکن سهند به احتمال بسیار بالا در همین عرشه و جلوی محل پرواز بالگرد مانند محل اژدرافکن های ناوشکن جماران قرار خواهند گرفت.

در بخش جلویی این عرشه(سینه) ناو نیز که نسبت به جماران کمی افزایش طول داشته یک توپ 76 میلیمتری فجر27 نصب شده که یک سلاح تمام خودکار با قابلیت انهدام اهداف سطحی و هوایی مختلف حتی موشک های ضدکشتی، نواخت تیر بالغ بر 120 گلوله بر دقیقه، امکان هدفگیری با رادار و سامانه های الکترواپتیک و برد مؤثر 12هزار و برد نهایی 17هزار متر است که توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده.

مشابه خارجی این توپ روی جدیدترین ناوهای ساخته شده در جهان البته با پوششی که برای کاهش بازتاب راداری از سطوح تخت برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.

آنگونه که فرماندهان نیروی دریایی در سخنان اخیر خود ابراز داشته اند قابلیت تهاجمی و تدافعی سهند حدوداً دو برابر جماران است که به نظر می رسد باید این تفاوت را بیشتر در سامانه های موشکی آن جستجو کرد. بنابراین ممکن است مشابه ناوهای چینی یا پاکستانی شاهد استفاده از دو پرتابگر 4 تایی موشک های ضد کشتی روی سهند باشیم که گویای بهره گیری هوشمندانه تر از فضای محدود روی ناو خصوصاً عرشه 01 سهند است.

همچنین پرتابگر موشک های سطح به هوای میانبرد که روی جماران به دو پرتابگر جعبه ای افقی(به همراه دو محفظه ذخیره پشت این پرتابگرها) بسنده شده روی سهند به دلیل فضای در دسترس بیشتر، افزایش خواهد داشت. فضاهای احتمالی برای قرارگیری این پرتابگرها بر مبنای تصاویر رایانه ای منتشر شده، پشت توپ اصلی در سینه ناو، روی عرشه 01 و جلوی پل فرماندهی که فضای آن هم تا حدودی نسبت به جماران بیشتر شده و در نهایت روی خود محل اصلی تسلیحات در عرشه 01 که به آن پرداختیم، است.

البته ممکن است متخصصان کشورمان برای تغذیه این پرتابگرها از محل های ذخیره جعبه ای شکل، زیر پرتابگرهای اصلی هم استفاده کنند که بازهم به استفاده بهینه از فضای محدود عرشه برای افزایش پایایی رزمی سهند منجر خواهد شد.

[b]خصوصیات حرکتی[/b]

ناوشکن سهند از سامانه رانش بهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است که از طریق دو محور(شفت) به دو پروانه ناو نیرو می دهد. ظاهراً این ناوشکن از چهار موتور دیزلی برخوردار است که تقریباً در ابتدای نیمه عقبی ناو و در پائین ترین طبقه بدنه قرار دارند.


[center]
[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/9/18/245169_691.jpg"]http://www.mashreghn.../245169_691.jpg[/url][/center]


[b]در این تصویر چهار موتور که به دو جعبه دنده(گیربکس) متصل به شفت های قرمز رنگ مرتبط هستند دیده می شود[/b]


به گزارش مشرق، سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد. پروانه های این ناوشکن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود. با تغییر زاویه این پروانه ها، کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد و در واقع می توان این قابلیت را به نوعی، مشابه توانایی تغییر بردار رانش در هواپیماها دانست.

به نظر می رسد سهند چندان سنگین تر از جماران نبوده و کمتر از 2هزار تن جرم داشته باشد. با این وجود 4 موتور این ناو که پیش از به آب اندازی بدنه اصلی در آن نصب شده بودند توانایی رساندن سهند را به سرعت مناسب دارند.

از خصوصیات عملیاتی مهم ناوشکن سهند می توان به قدرت دریانوردی بالای آن اشاره کرد به طوری که این ناو بدون پشتیبانی قابلیت بیش از 150 روز دریانوردی آن هم در آب هایی با تلاطم بسیار بالا را دارد که به مدد سازه قوی تر آن بدست آمده است.

مشابه خارجی ناوشکن سهند قیمتی بالغ بر 300 میلیون دلار دارد که در ایران با رقمی به مراتب کمتر از یک سوم آن ساخته می شود. به علاوه این رده از شناورهای رزمی توسط سازندگانی متشکل از شرکت های چند کشور مخلتف ظرف 3 تا 4 سال ساخته می شود که قرار است در ایران بین 2 تا 3 سال به نتیجه نهایی برسد. همانطور که بدنه این ناو نیز سه ماه زودتر از زمان پیش بینی شده یکساله به آب انداخته شد.

در واقع هر چند طراحی بهتر، هوشمندانه تر و پخته تر سهند در کنار برخورداری از تجهیزات بیشتر و قابلیت های عملیاتی بعضاً دو برابر جماران، برتری های اصلی سهند نسبت به آن محسوب می گردد اما شاید یکی از جنبه های اصلی ساخت ناوشکن سهند که مانند جماران در تمام شرایط آب و هوایی بندرعباس که در اکثر روزهای سال گرم و شرجی است، در سه شیفت کاری ساخته می شود، اثبات توانمندی متخصصان کشور در ساخت یک شناور غول پیکر و مجهزتر در مدت زمانی کمتر از یک سوم نسل قبلی آن است، آن هم با درصد بومی سازی بسیار بیشتر و نزدیک به 100 درصد.

الحاق موج 3، 4 و خصوصاً موج5 یعنی سهند به عنوان محصولات بومی به ناوگان جنوب نداجا که باعث افزایش ناوهای رزمی موشک انداز متوسط و بزرگ آن به 8 فروند می شود توانمندی بسیار بیشتری به این نیروی راهبردی به ویژه در مأموریت های دوربرد و در اقیانوس های دوردست خواهد داد.

با توجه به ویژگی هایی که فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان برای این ناوشکن ایرانی بیان کرده اند، این شناور می تواند در زمانی قریب 3 هفته مسیر 16 هزار کیلومتری مرزهای ایران تا سواحل آمریکا (در محدوده آبهای آزاد و بین المللی) را طی کرده و ماموریتهای محوله را به انجام برساند که با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا این ناو مدرن و ارتقاء یافته ایرانی، پس از 2500 سال رکورد دریانوردی نظامی توسط یک حکومت مستقل در ایران را خواهد شکست.


http://www.mashreghnews.ir/fa/news/176191/آیا-ناوشکن-سهند-به-سواحل-آمریکا-می‌رود-گام‌های-قاطع-و-محکم-ایران-برای-رادارگریزی ویرایش شده در توسط saied2020
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شاید توپ های 20 میلیمتری تک لول یا سامانه چند لول چرخان با کالیبر کمتر در دو سمت عرشه و[/quote]

چی شد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از توضیحاتتون جناب الو، مخصوصا از ناوهای خودی! متاسفانه تعداد مثبتهام تموم شده برای امروز :(

در مورد خبرهای مشرق و بقیه هم درباره تواناییهای ایران، خیلی جدی نگیرید صحبتهای تحلیلشون رو. اخبار خوب و نسبتا دقیقی میدن، ولی تحلیلشون از تواناییها یه مقدار نادرست هست
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='heliaa' timestamp='1355018542' post='287308']
ممنون از توضیحاتتون جناب الو، مخصوصا از ناوهای خودی! متاسفانه تعداد مثبتهام تموم شده برای امروز :(

در مورد خبرهای مشرق و بقیه هم درباره تواناییهای ایران، خیلی جدی نگیرید صحبتهای تحلیلشون رو. اخبار خوب و نسبتا دقیقی میدن، ولی تحلیلشون از تواناییها یه مقدار نادرست هست
[/quote]

خواهش میکنم لطف دارین شما
هیچ مثبتی بیشتر ، بهتر و دلگرم کننده تر از جضور گرم خودتون نیست
درباره مشرق و دیگر خبرگذاریها هم میدونم گلم!
اما این وظیفه ماست که گاها تا جایی که آب به آسیابب دشمن نریختیم!!! منصفانه بکوشیم از روی زیبای حقیقت غبار غلو ،کوچک نمایی ویا خدای ناکرده دروغ و شایعه را بزداییم
البته بادمون هم نره ما بیرون گود نشستیم و گاها به درصد بسیار پایینی از اطلاعات دسترسی داریم
پس بیاییم با رعایت حفاظت گفتار، منطق ،عقل، میهن پرستی و با دید کمک به میهن و بهبود شرابط موجود علمی و منطقی بحث کنیم
و مواظب باشیم نه خدای ناکرده آب به آسیاب دشمن بریزیم و نون آور دشمن شیم
نه خدای ناکرده به ننگ دروغگویی(از هممون به دور باد) آلوده شیم
نه تعصبی و عجولانه و غیر معقول
و نه هم جانبدارنه و یکطرفه، به بحث و گفتگو( و نه جدل و مجادله) بپردازیم
حضورتون همیشه سبز
شاد باشن و پیروز
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='elo' timestamp='1355003306' post='287298']
رادارهای ما رو مست بالای بریجن
کانلا هم درچشمن و براحتی هم میشه دیدشون
فردا یه نیگاه میندازم اگر هم خواستین یه عکس میگیرم
[/quote]ا[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]گه زحمتي نيست. ممنون مي‌شوم اين‌كار را انجام بدهيد. :oops:[/font][/size][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif] [/font][/size][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif] (خيلي دوست دارم بدانم رادار مورد اشاره شما همان است يا خير؟)[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] بله این ناو میتونه با سرعت 20 نات که همون سرعت گشت دریاییشه(معمولا بین 18تا 20) 20-21 روزه بره تا آمرکا خوب بعدش؟ اصلا همه نیرو دریایمونو بردیم اقیانوس اطلس !!! پشتیبانی غذا و آب و سوخت و مهمات هم دادیم!! خوبه؟ تا اینجا قبول؟[/quote]

قرار نیست که با آمریکا رودررو بشود
طبق منطق عقلانی از سمت تنگه جبل الطارق به سمت ونزوئلا و کوبا می رود و با پیام صلح و دوستی
در این بین تجربه عبور از اقیانوس اطلس را هم می تواند بدست آورد و با توجه به اطلاعات تجربی باعث افزایش سطح تجربیات نیرویی می شود که تمرین مشترک با کشورهای دیگر ندارد وبه نوعی جبران این ضعف ما در دریانوردی در اهداف دور خواهد بود بویژه برای کسانی که بعدا بخواهند با زیردریایی گشتی در دنیا بزنند

اگر هم کنجکاوی و جسارت داشته باشند در برگشت از پایین آفریقا یعنی تنگه امید نیک می تواند بیاید یا از سمت کانال پاناما و اقیانوس آرام که هر دو تجربیات و سوابقی بی بدیل برای دریانوردی ما خواهد بود
حالا دوستمون دریانورد هستند و می دانند دریانورد بخشی اعظمش تجربه و دیدن است و چه بهتر این تجارب که به اسم پیام صلح می رود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arminheidari' timestamp='1355042222' post='287347']
[quote] بله این ناو میتونه با سرعت 20 نات که همون سرعت گشت دریاییشه(معمولا بین 18تا 20) 20-21 روزه بره تا آمرکا خوب بعدش؟ اصلا همه نیرو دریایمونو بردیم اقیانوس اطلس !!! پشتیبانی غذا و آب و سوخت و مهمات هم دادیم!! خوبه؟ تا اینجا قبول؟[/quote]

قرار نیست که با آمریکا رودررو بشود
طبق منطق عقلانی از سمت تنگه جبل الطارق به سمت ونزوئلا و کوبا می رود و با پیام صلح و دوستی
در این بین تجربه عبور از اقیانوس اطلس را هم می تواند بدست آورد و با توجه به اطلاعات تجربی باعث افزایش سطح تجربیات نیرویی می شود که تمرین مشترک با کشورهای دیگر ندارد وبه نوعی جبران این ضعف ما در دریانوردی در اهداف دور خواهد بود بویژه برای کسانی که بعدا بخواهند با زیردریایی گشتی در دنیا بزنند

اگر هم کنجکاوی و جسارت داشته باشند در برگشت از پایین آفریقا یعنی تنگه امید نیک می تواند بیاید یا از سمت کانال پاناما و اقیانوس آرام که هر دو تجربیات و سوابقی بی بدیل برای دریانوردی ما خواهد بود
حالا دوستمون دریانورد هستند و می دانند دریانورد بخشی اعظمش تجربه و دیدن است و چه بهتر این تجارب که به اسم پیام صلح می رود
[/quote]

بادرود خدمت شمادوست خوبم
گلم!
بنده به هیچ وجه با کسب تجربه مخالف نبوده و نیستم و میدونم که بیشترین نیاز یه نیروی دریایی برای قبراق و سرحال ماندن کسب تجربه عملی در دریانوردی های طولانی و سخته
اما وقتی از یه حرفی بوی خون میاد اونو نمیتونم بندازم پشت گوش و سوت زنان خودمو به کوچه علی چپ بزنم که نه بابا قرار بر کسب تجربه است
اول امیدوارم روزی برسه بتونن یگانهای ما دور دنیا رو بچرخن و توانایی هامونو نشون بدن
اما در شرایط فعلی به نظر من هرگونه حرکتی در این مسیری که فرمودین به دور ریختن پول مردم و حیف و میل بیت الماله
امروز روز بالاترین تجربه بیخ گوشمون خوابیده
همون تجربه ای که بگونه ای بوستر موتور حرکت و رشد درنیروی دریایی ارتش شد؛

برادران عزیز دل دزدان دریایی سومالی !!!!!!!

کمتر دریایی پیدا میشه(بهتره بگم پیدا نمیشه) که اینفده تجربه رو بتونه منتقل کنه تمام درسهای دریانوردی رو داره
اقیانوس
دریا
خلیج
تنگه
موجهای سنگین
دریای خراب
ترافیک سنگین
حظور یگانهای متعدد رزمی از کشورهای مختلف
و بودن بیخ گوش دشمن کوچیکترمون اسراییل
هر ناوگروهی که اعزام میشه جدای از ماموریت واقعیش که اسکورت شناورهای تجاری خودیه ، بگونه ای در یک رزمایش بین المللی شرکت کرده چون یکی از وظایف یگانهای رزمی(چه ما چه اونا) رصد و بررسی تاکتیکها،مانورها،عکس العملها و نحوه دریانوردی یگانهای رزمی دیگر کشورهاست
من دارم یه مقاله در این باره آماده میکنم پس دیگه جلوتر نمیرم
اما
برمیگردیم به اقیانوس اطلس
آمریکایی ها براستی یا ناراستی وبا سیاه نمایی هم که شده همین الان و تو خوته خودمون توی خلیج قارس ما رو تهدید خودشون و کشورشون قلمداد میکنن و همینو رسانه های بدتر ازبمب اتمشون تو بوق و کرنا میکنن حالا فکر میکنی رفتن ما به اونجا بیخ گوششونو تحمل میکنن؟
انتظار فرش قرمز رو دریا که نداریم؟
اگر بحث توان دریانوردیه، هیچ نیازی به انتظار برای عملیاتی شدن سهند نیست، همین جماران هم با همراهی همین بوشهر براحتی میتونه همین مسیر رو بره و برگرده(دقت کنین گفتم با پشتیبانی بوشهر و نه به تنهایی، سهند هم به تنهایی نخواهد توانست)
هم شما و هم من هردو خیلی خوب میدونیم منظور از گفتن برخی حرفا چیه
بیایم حرفی نزنیم که بعد حرفهای دیگه بیاد پشتش ؛ یادتونه یکی از امرای بسیار بالامون (نام و عنوان محفوظ !!!)سال قبل حول و حوش همین روزا تهدید کرد که اگه ناو هواپیما بر آمریکا برگرده خلیج فارس......
چی شد؟ ناو و ناوها نیومدن؟ چیکار کردیم؟
ما که از همون اول هم مشخص بود هیچگاه شروع کننده نخواهیم بود و بارها و بارها هم عنوان کرده ایم که راهبرد ما پدافندی و بازدارندگیه !
پس چرا میایییم حرفایی میزنیم که بعدش بشن تف سربالا؟
در بحث پیام صلح و دوستی و دریانوردی هایی طولانی هم کاملا باهاتون موافقم و به امید اون روز اما نه الانی که خود کشورم و منافعش بیشتر از هرزمانی نیاز به پدافند دارن(حتی یک قایق موشک انداز) با بودن این شرایط در خلیج فارس(اینهمه دشمن دور و بر مرز خونمون بونم تو آبهای خودمون) و دزدان دریایی سومالی بیخ گوشمون حرف از ناوگان حامل پیام صلح به هوگو چاوز زدن میشه.............. بگذریم.
چراغی که به خانه رواست
به مسجد حرام است
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]امروز روز بالاترین تجربه بیخ گوشمون خوابیده[/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]همون تجربه ای که بگونه ای بوستر موتور حرکت و رشد درنیروی دریایی ارتش شد؛[/right][/font][/color]

[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]برادران عزیز دل دزدان دریایی سومالی !!!!!!![/right][/font][/color][/quote]

مطمئنا این بزرگترین تجربه برای نیروی دریایی ماست و سود مالی بسیاری برای کشور دارد

اما رفتن به مناطقی چون اقیانوس اطلس ، اقیانوس آرام، دهانه امید نیک ، قطب جنوب و ... همه و همه بیشتر بحث خطشکنی و ورود به مناطقی است که شرایط جغرافیایی متفاوتی با محیط دور بر ما دارند ،اما باید گفت اولویت با دریای سرخ و دزدان دریایی است ، از سوی دیگر فرقی نمی کند جماران باشد یا سهند یا سبلان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

دوست عزیز جناب " elo " (اینو کلی عرض میکنم) بنده فکر میکنم که بهتره نظرات فنی دوستان که قابل توجه و البته بحث و مداقه هست رو با اظهار نظرات سیاسی که خود مبحثی جدا و پیچیده هست تضعیف نکنیم و نظرات فنی قابل توجه مون رو تحت الشعاع قرار ندیم....

در ثانی بعضی مواقع شاید لازم باشه که به ایندست اخبار فقط نگاه صرف میلیتاریزه شده نداشته باشیم. یعنی بر فرض اگر روزی ما خواستیم ناوگانی بفرستیم که عرض اقیانوس اطلس و .... رو طی کنن لزوما این به معنی رفتن برای درگیری و جنگ نیست اینو که فکر میکنم خودتون واقفید. گزینه های زیادی وجود داره مثل تبادل و نزدیکی بیشتر به متحد هامون مثل کوبا و بولیوی و ونزوئلا که خب در مهمترین وجهش و غالبترین وجه فقط برای افزایش سطح راهبرد بازدارندگی دفاعی برای کشوری مانند ما تلقی میشه و نه بیشتر که این زیاد احتیاجی به گفتن نداره چون کاملا واضحه.مطمئن باشید اگر روزی ما به رویارویی مستقیم با کشوری در آبهای دوردست مثل اقیانوس اطلس و .... بیاندیشیم قطعا دکترین نویسان نظامی ما بلحاظ ساز و کار و سخت افزار مقدمات و شرایط کار رو در حد همون نیازهایی که شما بخشی از اون رو برشمردی بخاطر اشراف کامل از نظر دور نکرده و نخواهند کرد.حتی ممکن است بخشی از مقابله روانی باشه و یا ترفندهای دیگه....که نمیتونم بیش از این بهش بپردازم. سوم اینکه لزوما هر چی رسانه ها مثل مشرق گمانه زنی میکنن این هدف فرماندهان و دکترین نویسان دفاعی ما نیست... که چنان قاطعانه روش نظر میدید. به این مطلب بیشتر تمرکز و دقت کنید که ما با تهدیدات بالفعل و بالقوه ای روبرو هستیم لذا فراخور توان و امکانات که بحمدالله روز به روز بیشتر میشه و خواهد شد در رفع اون ها هم وظیفه و تکلیف داریم و هم از دایره عقل و منطق هم عدول نمیکنیم و در استفاده از تمام تاکتیکها و در همه سطوح باید بهره لازم رو بگیریم.....

یا علی مدد.
[b] [/b]

[b] [/b]

[b] [/b]
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.