Recommended Posts

دوست عزیز اورهال و تعمیرات جنگنده یک چیز روتین هست و معمولا اعلام هم نمیشه.جنءنده ای که چهارسال کار روش طول کشیده قطعا دچار مشکلات سنگینی بوده و احتمالا بسیاری از سامانه هاش تعویض شده.
گاهی کار از تعمیرات فراتر میره و به تعویض میرسه که با توجه به شرایط ما باعث زمینگیر شدن جنگنده ها میشه.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز اورهال و تعمیرات جنگنده یک چیز روتین هست و معمولا اعلام هم نمیشه.جنءنده ای که چهارسال کار روش طول کشیده قطعا دچار مشکلات سنگینی بوده و احتمالا بسیاری از سامانه هاش تعویض شده.
گاهی کار از تعمیرات فراتر میره و به تعویض میرسه که با توجه به شرایط ما باعث زمینگیر شدن جنگنده ها میشه.

 

در مورد روتین بودن ماجرا بحثی نیست، همه میدونیم جنگنده نیاز به تعمیر و نگهداری داره!  صحبت از میزان ظرفیت و زیرساخت فعلی بود! خصوصا با توجه به اینکه دوستان ظرف " 5سال" میخواستند جنگنده ای در رده جهانی بسازند...  زمینگیری 4 ساله نشون دهنده اینه ما در این موضوع علی رغم زحمت کشی عزیزان نیروی هوایی دچار ضعف امکانات هستیم!

 

تقصیر کسی نیست به هزار دلیل ممکنه این شرایط امروز ایجاد شده باشه ولی اول باید قبول کرد ضعف رو تا بشه در گام بعد اون هزار دلیل رو از پیش رو برداشت!

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد روتین بودن ماجرا بحثی نیست، همه میدونیم جنگنده نیاز به تعمیر و نگهداری داره!  صحبت از میزان ظرفیت و زیرساخت فعلی بود! خصوصا با توجه به اینکه دوستان ظرف " 5سال" میخواستند جنگنده ای در رده جهانی بسازند...  زمینگیری 4 ساله نشون دهنده اینه ما در این موضوع علی رغم زحمت کشی عزیزان نیروی هوایی دچار ضعف امکانات هستیم!

 

تقصیر کسی نیست به هزار دلیل ممکنه این شرایط امروز ایجاد شده باشه ولی اول باید قبول کرد ضعف رو تا بشه در گام بعد اون هزار دلیل رو از پیش رو برداشت!

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

گاهی اوقات تعمیر و اورهال سخت تر از ساخت از ابتدا است . در زمان ساخت دست شما در طراحی و استفاده از قطعات یا مواد یا سازندگان یا استانداردهای مختلف بازتر است تا زمانی که یک وسیله را آن هم با بیش از چهل سال عمر بخواهید تعمیر کنید . مقایسه شود با ساخت جنگنده هایی مانند آذرخش و صاعقه  

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اجرای 20 رزمایش تخصصی در سال جاری توسط نداجا

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در حاشیه همایش دانشگاه تربیت مدرس و با حضور در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های آینده نداجا، اظهار داشت: نداجا امسال 20 رزمایش تخصصی برگزار می کند؛ که این سلسله رزمایش‌ها از ماه آینده آغاز خواهند شد.

وی افزود: این رزمایش‌های تخصصی شامل جنگال، موشکی، اطلاعاتی، زیردریایی‌ها و امداد و نجات می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در صورت تصویب، رزمایش بزرگ ولایت 95 اواخر امسال برگزار خواهد شد.

دریادار سیاری در خصوص جوسازی‌های آمریکایی‌ها مبنی بر تنش‌زا بودن حضور نظامی ایران در خلیج فارس گفت‌:‌‌ آنها اگر چه علاقه‌ای به اقتدار نظامی ما ندارند اما باید بدانند که ما با تمام توان در این منطقه حاضر هستیم و رزمایش‌های خود را در آنجا برگزار می‌کنیم و این موضوع هیچ ارتباطی به آنها ندارد.

http://www.defapress.ir/Fa/News/80784


بازدید هیئت عالی‌رتبه ارتش پاکستان از دانشگاه جنگ آجا

به نقل از روابط عمومی آجا، یک هیئت عالی‌رتبه ارتش پاکستان متشکل از افسران ارشد دانشکده جنگ هوایی ارتش پاکستان از دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

این هیئت متشکل از 14 افسر هوایی، زمینی و دریایی و دو افسر مالزیایی و بنگلادشی به سرپرستی کمودور هوایی عبدل جبارخان، جانشین فرمانده دانشکده هوایی ارتش پاکستان، از قسمت‌های مختلف دانشگاه دافوس آجا ازجمله کلاس‌های دانش پایه طرح‌ریزی عملیات هوایی، جنگ کلاسیک، گات پدافند هوایی، راهبردهای قدرت دریایی و عملیات آبخاکی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش بازدید به عمل آوردند.

امیر سرتیپ دوم ولی‌وند، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در این بازدید گفت: پیشتر تبادل دانشجو را بین دانشگاه‌های جنگ ایران و پاکستان داشته‌ایم و اکنون نیز در حال بررسی اعزام استادان و تبادل استاد برای تدریس در دانشگاه‌های جنگ پاکستان هستیم.

وی همچنین خطاب به هیئت پاکستانی تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در سطح بسیار خوبی قرار دارد و ما در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران درصددیم که به این روابط توسعه بیشتری بدهیم.

این فرمانده عالی‌رتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: مردم جمهوری اسلامی ایران پاکستان را کشور دوست، هم‌پیمان و برادر خود می‌دانند و این حالت در بین کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد؛ به‌طوری که اکنون شماری از دانشجویان ارتش پاکستان برای تحصیل در این دانشگاه حضور دارند.

جانشین فرمانده دانشکده هوایی ارتش پاکستان نیز در این بازدید گفت: در گذشته ارتباطات فراوانی را با دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی داشتیم و مایل هستیم دامنه این همکاری‌های آموزشی و پژوهشی را گسترش بدهیم.

کمودور هوایی عبدل جبارخان خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های مهم و مورد نظر ما در گسترش همکاری‌های دوجانبه، تبادل دانشجو و استاد است؛ چرا که می‌دانیم در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ایران توانمندی‌های آموزشی و پژوهشی فراوانی وجود دارد؛ که در این راستا خواهان تأمین استاد از این دانشگاه برای تدریس در دانشگاه‌های جنگ پاکستان هستیم.

وی تصریح کرد: در زمینه همکاری‌های نظامی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه هوایی و دریایی مایل به همکاری هستیم؛ که در این راستا می‌توانیم همکاری‌های دوجانبه آموزشی و پژوهشی فراوانی داشته باشیم

http://www.defapress.ir/Fa/News/80783 ویرایش شده در توسط iliasd
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

گاهی اوقات تعمیر و اورهال سخت تر از ساخت از ابتدا است . در زمان ساخت دست شما در طراحی و استفاده از قطعات یا مواد یا سازندگان یا استانداردهای مختلف بازتر است تا زمانی که یک وسیله را آن هم با بیش از چهل سال عمر بخواهید تعمیر کنید . مقایسه شود با ساخت جنگنده هایی مانند آذرخش و صاعقه  

 

با این استدلال سوال پیش میاد که اگه طراحی یک قطعه جدید از تعمیر اون راحت تره پس چرا 50 ساله موتور فانتوم در حال نگهداری و اورهاله، خوب یک موتور جدید رو طراحی کنن با مشخصاتی که میدونن نیاز داره!!

 

کلا این استدلال اشتباهه چون  آنچه در اورهال صورت میگیره نیاز به زیرساختی بسیار گسترده که در تولید کامل نیاز هست رو نمی طلبه! در تولید ده ها هزار قطعه تولیدشون نیاز به زیرساختهای مکمل و متنوع داره! اون هم با سرعتی بیشتر از اینها...یک خط تولید خوب باید حداقل سالی 10-15 فروند خروجی داشته باشه. سوال اینجاست اگه توان مالی و زیرساختی (فعلا جدای بحث تکنولوژیک) وجود داره چرا همین الان این توان پایه ای صرف اورهال سریعتر نمیشه ؟!

 

بازهم از اصل موضوع دور نشیم که صرف "4 سال" زمان برای برگرداندن یک فانتوم زنگ خطره چرا که اگه قرار باشه ما 200 تا سوخو-30 داشته باشیم نگهداریشون با این وضع جدا به مشکل میخوره ...  زیرساخت مشکل داره و این مشکلات پایه ای ممکنه ضربه بزنه در مواقع حساس!

  • Upvote 7
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با این استدلال سوال پیش میاد که اگه طراحی یک قطعه جدید از تعمیر اون راحت تره پس چرا 50 ساله موتور فانتوم در حال نگهداری و اورهاله، خوب یک موتور جدید رو طراحی کنن با مشخصاتی که میدونن نیاز داره!!

 

کلا این استدلال اشتباهه چون  آنچه در اورهال صورت میگیره نیاز به زیرساختی بسیار گسترده که در تولید کامل نیاز هست رو نمی طلبه! در تولید ده ها هزار قطعه تولیدشون نیاز به زیرساختهای مکمل و متنوع داره! اون هم با سرعتی بیشتر از اینها...یک خط تولید خوب باید حداقل سالی 10-15 فروند خروجی داشته باشه. سوال اینجاست اگه توان مالی و زیرساختی (فعلا جدای بحث تکنولوژیک) وجود داره چرا همین الان این توان پایه ای صرف اورهال سریعتر نمیشه ؟!

 

بازهم از اصل موضوع دور نشیم که صرف "4 سال" زمان برای برگرداندن یک فانتوم زنگ خطره چرا که اگه قرار باشه ما 200 تا سوخو-30 داشته باشیم نگهداریشون با این وضع جدا به مشکل میخوره ...  زیرساخت مشکل داره و این مشکلات پایه ای ممکنه ضربه بزنه در مواقع حساس!

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

این مورد بیش از آنکه فنی باشد جنبه های غیر فنی را در بر می گیرد . در حوزه ساخت پلتفورم F5 به عنوان بستر کسب تجربه در زمینه ساخت و تولید انتخاب شده است و مطابق اطلاعت موجود در زمینه ساخت موتور J85 به عنوان موتور این هواپیما هم پیشرفت های زیادی صورت گرفته است صحبت هایی هم در مورد ساخت کامل این موتور وجود دارد که فعلا آنها را در نظر نمی گیریم  . موتور هواپیمای فانتوم J79 می باشد که ساخت آن در اولویت و برنامه قرار ندارد پس انتظار ساخت این موتور را هم نباید داشته باشیم . شرایط سیاسی و نظامی منطقه و جهان در تعیین اولویت های ساخت و خودکفایی دخیل می باشند . تهدیدهای محیط پیرامونی ما تغییر کرده و اولویت ها عوض شده اند . ضمن آنکه در همه زمینه ها خرید به دلایل مختلف نسبت به ساخت و خود کفایی جذابیت بیشتری داشته است . بودجه محدود است و به اولویت ها تخصیص می یابد . در این زمینه می توان نیروی دریایی را مثال زد که با توجه و تمرکز و اعطای بودجه در همه زمینه ها پیشرفت بیشتری نسبت به نیروهای دیگر ارتش داشته است . در خصوص هواپیمای مورد نظر هم تا زمانی که اطلاعات کاملی از نحوه اورهال و مشکلات هواپیما و پیوستگی اورهال یا ایجاد وقفه بین انجام آن و تعمیر یا تعویض و به روز رسانی قطعات و غیره نداشته باشیم نمی توانیم نظر قطعی بدهیم . ضمن آنکه اولویت دفاعی ما نیروی موشکی می باشد و سرمایه گذاری و پیشرفت در آن را شاهد هستیم . البته آن 5 سالی که دوستان اشاره داشتند شرایطی داشت که توضیح لازم را هم ارائه دادند

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متاسفانه مشکلات فنی سایت یا شایدم مشکلان نت ایران انگیزه پست دادن رو از ادم میگیره!


پستم رو خلاصه تکرار میکنم

 

1- تلاشهای ناموفق ایران در ساخت موتورهای یاد شده نشان دهنده این موضوعه که تعمیر نمیتونه منتج به ساخت بشه و اگر ساختن راحت می بود تا امروز شاهد موتوری با مختصلات جدید برای جنگنده های قدیمی می بودیم

 

2- پست دادن ما برای به چالش کشیدن تصوراتیه که به نظرمون اشتباهه و دقیقا به همین خاطره "5 سال" زمان رو خیال پردازی میدونم و آنچه بابتش مثلا توضیح داده شد هم کلا اشتباه!

 

3- منظور از زیر ساخت تنها امکانات فنی نیست بلکه زیرساخت اقتصادی یکی از بخشهای مهم این مفهومه که وقتی صحبت میشه زیرساخت مناسب نیست بحث مالی هم درنظر گرفته میشه و نظر داده میشه

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بازهم از اصل موضوع دور نشیم که صرف "4 سال" زمان برای برگرداندن یک فانتوم زنگ خطره چرا که اگه قرار باشه ما 200 تا سوخو-30 داشته باشیم نگهداریشون با این وضع جدا به مشکل میخوره ... زیرساخت مشکل داره و این مشکلات پایه ای ممکنه ضربه بزنه در مواقع حساس!

 

نمی توان با یک فانتوم درباره وضعیت زیر ساخت قضاوت کرد ، به ویژه که از وضعیت دقیق این فانتوم هنگام تحویل به بخش اورهال و تعمیرات خبر ( رسمی ) موجود نیست که آیا این هواپیما تایم پروازیش پر شده یا اینکه سانحه داده و لاشه رفته بخش اورهال !

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمی توان با یک فانتوم درباره وضعیت زیر ساخت قضاوت کرد ، به ویژه که از وضعیت دقیق این فانتوم هنگام تحویل به بخش اورهال و تعمیرات خبر ( رسمی ) موجود نیست که آیا این هواپیما تایم پروازیش پر شده یا اینکه سانحه داده و لاشه رفته بخش اورهال !

 

این فانتوم نمونه ای از مشکلاتی هست که در برابر ماست!! ...  چند وقت پیش هم کمبودها در مورد اورهال  C-130 خبرساز شد!!.... 

 

در ضمن با توجه به زمان زمینگیری قطعا جنابشون لاشه نبودند و پیش از 4 سال اکتیو بوده که طبعا شرایطش در سیکل طبیعی نیاز به اورهال داشته.... اگه قرار به زنده کردن لاشه بود که الان نیروهوایی ما چندبرابر بود توان هواییش!!!  (جدا اگه لاشه زنده کن بودند عزیزان الان رژه چند اسکادران F-14 رو میدیدیم)

 

نکته اخر اینه که از اینچنین اخباری میشه استنباط کرد وضع و توان حدودی رو و سنجید این توان رو با آرزوهای مطرح شده.

 

در مورد میگ 29 هم خبری مشابه رو داشتیم که سوالات شما رو بیشتر جواب داده :

 

" به گزارش ایسنا، متخصصان نیروی هوایی ارتش با صرف 17 هزار نفرساعت کار عملیات اورهال هواپیمای میگ29 را در پایگاه شهید فکوری تبریز به پایان رساندند. این جنگنده به مدت 5 سال به دلیل اتمام زمان مجاز پرواز از چرخه عملیاتی خارج شده بود که با همت متخصصان داخلی به چرخه عملیاتی نیرو بازگشت."

 

این میگ-29 لاشه نبود که .... امکانات اورهال الان همینه و خبرها مشابه!

 

 

یک خبر دیگه هم برای تنوع در مورد F-14  مرور می کنیم:

 

"متخصصان و کارکنان فنی گردان اورهال پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان با صرف بیش از 5/1 سال کار و تلاش مستمر توانستند جنگنده F14 را پس از چهارده سال زمین گیری باز آماد کنند."  (لینک)

 

 

زیرساخت واقعا نیاز به تقویت داره!! و پنهان کردن ضعف تنها به ضعیفتر شدن کمک میشه!

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 11
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به موضوع تاپیک زیاد مربوط نیست ولی
1. صرف واردات لزوما بد نیست، واردات کالای مصرفی بده. از روسیه یحتمل ماشین آلات و ... اومده
2. صادرات ما به روسیه خصوصا محصولات کشاورزی خوب داره رشد میکنه
3. عدد 132 میلیون دلار اصلا رقمی نیست. مقایسه کنید با چندین میلیارد دلار کالای مصرفی از ترکیه و امارات و البته چین

بنابراین ناراحت نشید. تجارت مفید برای کشور اگر شکل بگیره بد تیست که خوبه

ای کاش که اینطور باشد ولی بزرگترین مشکلی که در حال حاضر میتونه برای کشور پیش بیاد اینه که از لحاظ اقتصادی به اقتصاد مریضی مثل روسیه وابسته بشه  . ولی خوب این نشونه ای میتونه باشه که سوخو 30 و تی 90 رو روسیه به ایران خواهد داد . فقط از این میترسم که  اگه طبق سیاست اقتصاد مقاومتی خودمونو توی دامن چین و روسیه بندازیم  شاید در کوتاه مدت خوب باشه با توجه به حال و روز فعلی ایران ولی فکر بد عهدی این دو تا شیطان رو کردین که همیشه با ورق ایران بازی میکنن تو بهبوهه جنجال هسته ای یه خبر کوتاه توی جراید اومد که ایران 100 میلیارد دلار با چین قرارداد بسته برای پارس جنوبی درست بعد این موضوع چین از ایران حمایت نصف و نیمه کرد و خوب باعث شد که تا نیم قرن از تکنولوژی دنیا عقب تر بمونیم و بخاطر تکنولوژی پایین قیمت استخراج نفتمون بره بالا و در دراز مدت نتونیم توی بازار رقابت کنیم و ضرر بدیم . دقیقا همین کارم میخواهیم با روسیه ملعون کنیم به شدت از عاقبت این کار میترسم 

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز شما همچنان اصرار داری که حرف خودتو بزنی.کسی منکر مشکلات ما نیست اما خیلی از تعمیرات و اورهال زمان خیلی کمتری داره.معمولا هم اصلا اعلام نمیشه.
این موارد جزو موارد ویژه هستن که دیگه کار از کار گذشته.مثلا همون تامکتی که 14سال زمینگیر بوده احتمالا تبدیل به لوازم یدکی شده بوده و خیلی از قطعاتش یا ساخته شده یا خریداری شده و بعد این همه سال سرپا شده.

همه میدونن که لااقل فانتوم برای پرسنل تعمیر و نگهداری ما خیلی خوش دسته و اینکه چهارسال طول میکشه اورهال یعنی عمر این فانتوم واقعا به سر اومده بوده و الان کاملا نو شده.
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز شما همچنان اصرار داری که حرف خودتو بزنی.کسی منکر مشکلات ما نیست اما خیلی از تعمیرات و اورهال زمان خیلی کمتری داره.معمولا هم اصلا اعلام نمیشه.
این موارد جزو موارد ویژه هستن که دیگه کار از کار گذشته.مثلا همون تامکتی که 14سال زمینگیر بوده احتمالا تبدیل به لوازم یدکی شده بوده و خیلی از قطعاتش یا ساخته شده یا خریداری شده و بعد این همه سال سرپا شده.

همه میدونن که لااقل فانتوم برای پرسنل تعمیر و نگهداری ما خیلی خوش دسته و اینکه چهارسال طول میکشه اورهال یعنی عمر این فانتوم واقعا به سر اومده بوده و الان کاملا نو شده.

 

دوست عزیز شما سالهاست حرف خودتون رو زدید .... اجازه بدید مدتی هم دیگران در کنار شما حرف بزنند!!

 

چیزی که واضحه اینه علاقه ای به گفتن ضعفها وجود نداره و گرنه مشکلاتی هست که رسانه ای نمیشه! در واقع این ضعف ها هست که اعلام نمیشه!

مثلا سرنوشت آزمایشات نمونه بومی موشک AIM-54 ... اون همه تبلیغات و این همه سکوت...

سرنوشت تستهای شلیک یا جنگنده صاعقه  .....  این همه اعلام نمیشه چون موفقیت در اون بوده؟!

 

دهها تاپیک تبلیغاتی هست... حالا چند پست هم با نظر مخالف باشه در اونها...چه اشکال داره

 

 

در مورد آخر هم اینو اضافه کنم "ادعای" توان ساخت و طراحی قطعات وجود داره انتظار میره دیگه صحبت از "خریداری" و یواشکی وارد کردن در قامت دفاع از کم کاری نباشه! وقتی اینهمه توان در کشور هست اول باید در همین زمینه شروع بکار کنه بعد مدعی بخشهای دیگه بشه

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 7
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ای کاش که اینطور باشد ولی بزرگترین مشکلی که در حال حاضر میتونه برای کشور پیش بیاد اینه که از لحاظ اقتصادی به اقتصاد مریضی مثل روسیه وابسته بشه  . ولی خوب این نشونه ای میتونه باشه که سوخو 30 و تی 90 رو روسیه به ایران خواهد داد . فقط از این میترسم که  اگه طبق سیاست اقتصاد مقاومتی خودمونو توی دامن چین و روسیه بندازیم  شاید در کوتاه مدت خوب باشه با توجه به حال و روز فعلی ایران ولی فکر بد عهدی این دو تا شیطان رو کردین که همیشه با ورق ایران بازی میکنن تو بهبوهه جنجال هسته ای یه خبر کوتاه توی جراید اومد که ایران 100 میلیارد دلار با چین قرارداد بسته برای پارس جنوبی درست بعد این موضوع چین از ایران حمایت نصف و نیمه کرد و خوب باعث شد که تا نیم قرن از تکنولوژی دنیا عقب تر بمونیم و بخاطر تکنولوژی پایین قیمت استخراج نفتمون بره بالا و در دراز مدت نتونیم توی بازار رقابت کنیم و ضرر بدیم . دقیقا همین کارم میخواهیم با روسیه ملعون کنیم به شدت از عاقبت این کار میترسم 

 

برادر عزیزم. مسائل مختلف رو نباید با هم ترکیب کرد

۱ - اقتصاد مقاومتی ربطی به چین و روس و ... نداره و باید تولید داخل رشد کنه و تجارتمون بالا بره

۲ - هیچ کشوری با صادرات نفت نمی‌تونه اقتصادی مقاوم درست کنه

۳ - جمهوری اسلامی استقلال خودش رو مدیون خون شهداست و آن را با هیچ چیزی معاوضه نخواهد کرد

 

ببخشید بیرون از موضوع تاپیک رفتم

 

برای بحث دفاعی هم باید زنجیره تولید و مصرفمون داخلی باشه ولی میشه پول داد و چند پله‌ای از فناوری رو خرید (همه رو نمیشه)

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز شما سالهاست حرف خودتون رو زدید .... اجازه بدید مدتی هم دیگران در کنار شما حرف بزنند!!

 

چیزی که واضحه اینه علاقه ای به گفتن ضعفها وجود نداره و گرنه مشکلاتی هست که رسانه ای نمیشه! در واقع این ضعف ها هست که اعلام نمیشه!

مثلا سرنوشت آزمایشات نمونه بومی موشک AIM-54 ... اون همه تبلیغات و این همه سکوت...

سرنوشت تستهای شلیک یا جنگنده صاعقه  .....  این همه اعلام نمیشه چون موفقیت در اون بوده؟!

 

دهها تاپیک تبلیغاتی هست... حالا چند پست هم با نظر مخالف باشه در اونها...چه اشکال داره

 

 

در مورد آخر هم اینو اضافه کنم "ادعای" توان ساخت و طراحی قطعات وجود داره انتظار میره دیگه صحبت از "خریداری" و یواشکی وارد کردن در قامت دفاع از کم کاری نباشه! وقتی اینهمه توان در کشور هست اول باید در همین زمینه شروع بکار کنه بعد مدعی بخشهای دیگه بشه

در مورد فونیکس و غیره تا جایی که بنده اطلاع دارم!!!! پول نمیدادن بهشون، میگفتن میسازیم، وزنشم کم میکنیم، زمین پایه اش رو هم میسازیم، هفت، هشت، ده سال پیش،
 که معادلات منطقه رو عوض کنه.

 

منتهی اولویت موشکی بود!!!!

 

در مورد هواپیما، جلو شمخانی نوشتن ما توانستیم روش، که بعضی حرفا زده بود، البته تولیدش دادن وزارت دفاع و گویا قیمتی که میده به نیروی هوایی از قیمت نمونه اولیه که خودشون ساختن بیشتره !!!!!!!!!! و با کیفیت نازلتر!!!!

 

اتفاقا تفکرات جنابعالی تو این مملکت حاکم بوده، و هست، با توجه به تجربه ای که داشتم، سیستم ایران اینجوریه، و هرگز هم تفاوتی نکرده:

 

1- در درجه اول باید خرید انجام بشه میشه یا نمیشه

2- نمیشه: یه چیزی پیدا کن مهندسی معکوس کنیم: میشه یا نمیشه

3-نمیشه: حالا ببین با یک هزارم قیمت خریدش!!! (برای نمونه اولیه البته) میشه ساخت یا نه: میشه یا نمیشه

4-نمیشه: پول ندین بیشتر ولش کن حالا یه چی میشه!!!

-----------------------------------------------------------------

 

نکته دیگه ای که وجود داره این هست: 7، 8 سال پیش مسائلی بود در مورد دفاع از جان شهروندان نظامی، و کلا جان نیروهای پیاده، که شکار راحت مثل بازیای کامپیوتری نباشن که یه بعلاوه بگیره روشون و با یه آهنگ حماسی تو هلیکوپترش یا هواپیماش در شب و روز مغزش رو بترکونه و تیکه تیکه هاش اینور اونور بیافته!!!!

 

در نهایت چیزی که من اون موقع فهمیدم: اصلا مهم نبود، و نبوده و نخواهد بود حفاظت از جان شهروندان و نیروهای پیاده، (تاکید میکنم در صحیفه امام بعد از جنگ روی بحث حفاظت از غیرنظامیانمون در حالت جنگ تاکید شدیدی دارند.)

------------------------------------

ویرایش شده در توسط pyaghoubi
  • Upvote 6
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما نه خیلی پیشرفته هستیم نه خیلی ضعبف و واقعا رو هر مسئله ای که دست بزاریم از دنیا جلو تریم
مشگل ما عدم مدیریت و دزدی های کلان هست و متاسفانه طمع در ما تمامی ندارد

یادمه 7 سال پیش یه دانشجوی گرکانی رشته برق یه موتور میکروجت ساخته بود که با نفت و بنزین کار میکرد

اما چی شد

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.