Recommended Posts

11 hours قبل , Skyhawk گفت:

سلام علیکم

به به جناب الدمگینا :)

و علیکم السلام

اتفاقا بیشترین سقوط کشور ما هم مال همین هواپیماهای قدیمی تره که شما میگید هنوز کار می کنند :)

البته خود قدیمی بودن به تنهایی دلیل مشکل نیست ، به روز آوری هایی که ما امکان انجام سیاسی و مالی اش را نداشته ایم ، خیلی وقتها منجر به این مشکلات می شوند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

طبق اخبار میگن هواپیما به علت بدی آب و هوا و نبود دید به کوه برخورد کرده ظاهرا فرودگاه یاسوج یا رادار نداشت یا رادارش بنا بدلایلی فعال نیست استثنا مشکل از هواپیما نبوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
20 hours قبل , arjemandi گفت:

فکر کنم ATRهای جدید از نوع۷۶هستند

‌با گذشت قریب به ۳۰ ساعت از سقوط هواپیما، عجیبه که هنوز سیگنال جعبه سیاه دریافت نشده و به تبع اون موقعیت هواپیما مشخص نشده!

 

این سانحه که مثل سوانح دیگر گذشت! 

اما هلال احمر به جای تجسس چشمی از بالگردها، باید از پهپادهای مجهز به رادار سار استفاده کنه که فناوریش هم در داخل موجوده.

حداقل چهار فروند از این پهپاد(مثل مهاجر۶)در نقاط مختلف کشور استقرار پیدا کنه تا در مواقع بحران سریعا بشه از پهپاد و رادارش برای پیدا کردن سریع هواپیما(خصوصا مدفون در برف بهمن)استفاده کرد.

 

ویرایش شده در توسط Skyhawk

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, Skyhawk گفت:

‌با گذشت قریب به ۳۰ ساعت از سقوط هواپیما، عجیبه که هنوز سیگنال جعبه سیاه دریافت نشده و به تبع اون موقعیت هواپیما مشخص نشده!

 

این سانحه که مثل سوانح دیگر گذشت! 

اما هلال احمر به جای تجسس چشمی از بالگردها باید از پهپادهای مجهز به رادار یار استفاده کنه که فناوریش هم در داخل موجوده.

حداقل چهار فروند از این پهپاد(مثل مهاجر۶)در نقاط مختلف کشور استقرار پیدا کنه تا در مواقع بحران سریعا بشه از پهپاد و رادارش برای پیدا کردن سریع هواپیما(خصوصا مدفون در برف بهمن)استفاده کرد.

 

متاسفانه نه این زمینه بلکه تو همه زمینه ها رفاه وامنیت مردم تو اولویت نیست امنیت همه اش تو تفنگ خلاصه نمیشه غذای سالم هوای سالم جادههای ایمن هواپیماها و خودروهای استاندارد و......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 این مختصاتی که روسیه در اختیار ارتش گذاشته، از چه طریقی روس ها اعلام کردند مختصات را؟

مربوط به رادارهای زمینی است یا سیستم های ماهواره ای؟ ( چرا روس ها و چرا وابسته نظامی ارتش از روس ها درخواست کرده؟) ( هرچند تصویری در این رابطه وجود داشت ولی تکذیب شد، تنها چند سری عکس از ماهواره های چین و فرانسه ارسال شده که به دلیل کیفیت پایینشون گویا چندان مورد استفاده واقع نشدند و دارند بررسی میشند طبق گفته مسئولان)

 

اگر برنامه های فضایی ادامه پیدا می کرد شاید لااقل الان یک ماهواره ی مناسب عکس های هوایی میداشتیم، هر چند ممکن بود به کار بیاد یا خیر و یا اصلا مفید میبود و یا نه ولی لااقل رییس سازمان فضایی بعد از چندین سال تعطیلی این برنامه در برنامه زنده به عنوان خبری که مردم را امیدوار و خوشحال کنه نسبت به ادامه این برنامه عنوان نمیکرد که یک خبر خوب بدم به مردم اون هم اینکه میمون ها بچه به دنیا آوردند!!

نقل قول

متاسفانه نه این زمینه بلکه تو همه زمینه ها رفاه وامنیت مردم تو اولویت نیست امنیت همه اش تو تفنگ خلاصه نمیشه غذای سالم هوای سالم جادههای ایمن هواپیماها و خودروهای استاندارد و......

بودجه نظامی ما اگر کمبود نسبت به  بودجه های دیگر بخش ها نداشته باشه نهایتا متناسب هست که یعنی از بودجه ارگان های دیگه تغذیه نمیکنه ( خصوصا با بحث تحریم که خریدهای خارجی هم اصلا نداریم ) بنابراین اگر بواسطه تفنگ امنیتی هم بوجود اومده از صدقه سری ایستادن گوشت جلوی توپ بوده و نه تجهیزات مدرن و پول خرج شده براشون، بنابراین بی عرضگی مدیران سایر بخش ها فقط و فقط به خودشون مربوط هست و باید پاسخگو باشند که چرا اوضاع در زیرمجموعه هاشون اینچنین هست و اتفاقا اون بخش از امنیت سازان هم باید طلبکار این مدیران باشند که پس چه کار دارند میکنند با بودجه های کلان!  اگر لااقل مثلا میدونستیم مشکل در اینه که پول هواپیما و قطار را خرج ناو و جنگنده میکنند میگفتیم اونجا یک چیز داریم در حالیکه میبینیم که خرج حقوق نیروهای مسلح هم به زور در بودجه تامین میشه و اتفاقا هزینه کرد در سایر حوزه هایی میشه که خروجیش این هست!

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوال جدی برام پیش اومده. این همه ادعا می شد که نیروی هوا فضا تمام آسمان کشور را رصد می کنه و حتی هواپیماهای رادارگریز را هم در هر نقطه کشور که باشند کشف می کنه، پس چطوریه که یه هواپیما به این عظمت یه دفعه از صفحه رادار محو میشه و نیروی هوافضای ما حتی موقعیت حدودیش را هم نمی تونه معین کنه؟ بردار جهت حرکت هواپیما، سرعت، و موقعیت دقیق مکانی ار تفاعش تا لحظه محو شدن از رادار مشخص بوده؟ نبوده؟ کلا سر کاریم؟

و یه سوال دیگه اینکه این هواپیما در چه ارتفاعی از رادار محو شده؟ چون اگر قرار باشه تو ارتفاع نسبتا زیاد (در حد چند هزار پا) رادار دیگه نتونه هواپیما را ببینه، باید گفت وای به روزی که با موشک کروز به ما حمله کنند... کلا تا لحظه برورد اصلا نخواهیم فهمید که به ما حمله شده...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 minutes قبل , hossein9 گفت:

یه سوال جدی برام پیش اومده. این همه ادعا می شد که نیروی هوا فضا تمام آسمان کشور را رصد می کنه و حتی هواپیماهای رادارگریز را هم در هر نقطه کشور که باشند کشف می کنه، پس چطوریه که یه هواپیما به این عظمت یه دفعه از صفحه رادار محو میشه و نیروی هوافضای ما حتی موقعیت حدودیش را هم نمی تونه معین کنه؟ بردار جهت حرکت هواپیما، سرعت، و موقعیت دقیق مکانی ار تفاعش تا لحظه محو شدن از رادار مشخص بوده؟ نبوده؟ کلا سر کاریم؟

و یه سوال دیگه اینکه این هواپیما در چه ارتفاعی از رادار محو شده؟ چون اگر قرار باشه تو ارتفاع نسبتا زیاد (در حد چند هزار پا) رادار دیگه نتونه هواپیما را ببینه، باید گفت وای به روزی که با موشک کروز به ما حمله کنند... کلا تا لحظه برورد اصلا نخواهیم فهمید که به ما حمله شده...

هواپیما به یکباره سقوط آزاد نمی کنه در صورت از دست رفتن موتورها میتونه ده ها کیلومتر رو گلاید کنه و با توجه به کوهستانی بودن منطقه در ارتفاع پایین رادارها چیزی نمی بینن. شما بارش برف در ارتفاعات رو هم اضافه کنین میبینین پیدا کردن ردی  از لاشه هواپیما چقدر میتونه مشکل باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دو نکته:

ایکاش فکری برای برنامه فضایی و ماهواره ای کشور بشه. بشدت نیازش حس میشه. اون خبر راجع به میمون دی بود یا شوخی؟

 اتفاقات برای انواع مختلف هواپیماها در کشور افتاده. اما تنها هواپیمایی که کلا کنار گذاشته شد هواپیمایی تولید مشترک داخل بود(که در حادثه، دمای بالاتر از حد مجاز و همچنین ایراد فنی چند روز قبل از حادثه گزارش شد) و بشدت هم برجسته شد. به دلیل داخلی بودن پروژه مسلما به صنعت هوایی کمک میکرد و عیب یابی و توسعه بهتری صورت میگرفت و لگر قار بود توسعه یا پیشرفت یا عیب یابی صورت بگیره، به متخصصانی که در اون پروژه نیاز جدی بود اما الان اون تیم اکثرا احراج و بعضا باقیمانده ها در قسمت های نامرتبط پراکنده شدن(اهمیت افراد متخصص). اما الان با هزار منت و بالاترین قیمت هواپیمای دسته دوم میخریم. البته اونها هم بجای خود و رد مسیرهای خاص نیازه(هواپیمای سنگین نیاز داریم و نداریم ) اما مسلما نباید جلوی علم و توسعه تنها نمونه داخلی رو میگرفتیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, hamid5574 گفت:

دو نکته:

ایکاش فکری برای برنامه فضایی و ماهواره ای کشور بشه. بشدت نیازش حس میشه. اون خبر راجع به میمون دی بود یا شوخی؟

 اتفاقات برای انواع مختلف هواپیماها در کشور افتاده. اما تنها هواپیمایی که کلا کنار گذاشته شد هواپیمایی تولید مشترک داخل بود(که در حادثه، دمای بالاتر از حد مجاز و همچنین ایراد فنی چند روز قبل از حادثه گزارش شد) و بشدت هم برجسته شد. به دلیل داخلی بودن پروژه مسلما به صنعت هوایی کمک میکرد و عیب یابی و توسعه بهتری صورت میگرفت و لگر قار بود توسعه یا پیشرفت یا عیب یابی صورت بگیره، به متخصصانی که در اون پروژه نیاز جدی بود اما الان اون تیم اکثرا احراج و بعضا باقیمانده ها در قسمت های نامرتبط پراکنده شدن(اهمیت افراد متخصص). اما الان با هزار منت و بالاترین قیمت هواپیمای دسته دوم میخریم. البته اونها هم بجای خود و رد مسیرهای خاص نیازه(هواپیمای سنگین نیاز داریم و نداریم ) اما مسلما نباید جلوی علم و توسعه تنها نمونه داخلی رو میگرفتیم.

آب را از  ی جا می بندی از ی جا دیگه باید باز کنی... این مدل ایراد داشت گذاشتید کنار خوب شروع میکردید سرمایه گذاری روی یک مدل دیگه با هر شرکتی که دوست داشتین ... محصولی هم که تولید کردید بنابه تجربه های تلخ گذشته میذاشتید برا ترابری .... بعد برجام هم متاسفانه به این سمت نرفتیم یا اگرم رفته باشند ما بی خبریم...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرتیپ دوم تقی خانی سخنگوی ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور روسیه محل تقریبی سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان را در اختیار ستاد بحران کشور گذاشت.
وی افزود: با تلاش دفتر وابسته نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه و با همکاری مقامات دفاعی این کشور و نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری؛ از طریق انجام یک کار اطلاعاتی و فنی دقیق، ضمن مشخص کردن طول و عرض جغرافیایی تقریبی محل سقوط هواپیمای ATR ، نقشه و عکس های هوایی مربوط به این محل در اختیار سازمان هواپیمایی و ستاد بحران کشور قرار گرفت.
سرتیپ دوم تقی خانی خاطر نشان کرد: به دستور فرمانده کل ارتش در حال حاضر جانشین نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز ارتش با دو فروند بالگرد و چند تیم نیروی مخصوص و اساتید کمیته تکاور شیراز در منطقه حضور دارند تا همکاری های لازم را با ستاد بحران انجام دهند.

http://aja.ir/Portal/home/?news/73099/67557/1495087/ارتش-مختصات-تقریبی-محل-سقوط-هواپیمایATR--را-در-اختیار-ستاد-بحران-گذاشت

**********************************

چهارتا مسئله واقعا جای نگرانی دارد

- عدم عملکرد ETL

- عدم وجود سامانه های SAR جهت تهیه تصاویر در شب و هوای مه آلود و یافتن هرچه سریعتر محل سقوط ( انگار هرچی داریم فقط خبر ، رونمایی و در مرحله ی تحقیق و توسعه هست  )

- عدم وجود سامانه ی پردازش تصاویر ( در خبرها اومده که از ارتفاعات مرتبا عکسبرداری می شه ،  یه جا خوندم 1500 عکس ! خب این همه عکس چطور باید پردازش بشه در حالیکه به نظر نمی رسه توان فنی و مهندسی و اقتصادی ایران برای اینکار  کم باشد . )

- وضعیت تصمیم گیریها در هیأت ها و کمیته ها ی بحران ( به عنوان نمونه ، همان روز اول نمی توانستند از روسیه درخواست تصاویر را بکنند ؟! )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درسال 1994پروازامريكن ايگل ٤١٨٤كه يك هواپيماي اي،تي،ار٧٢بوددرسرماي شديدزمستان دچاريخ زدگي شديد شدوسقوط كرداين سقوط منجرشدكارامدي سيستم يخ زدايي اين هواپيماموردسوال قرارگيردو اي،تي،ار72 به طوركامل ازپرواز درناوگان مسافربري امريكامنع شودامامدتي بعدمجددا به اين هواپيما اجازه پرواز داده شدتنها به شرطي كه ازپروازدرمناطق سردسيري وشرايط اب هوايي زمستاني اكيدا اجتناب شود.

اميدوارم اگر همچين مشكلي درهواپيماهاي ما هم وجود داشته باشدخيلي سريع فكري بحالش بكنن .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , warjo گفت:

چهارتا مسئله واقعا جای نگرانی دارد

- عدم عملکرد ETL

- عدم وجود سامانه های SAR جهت تهیه تصاویر در شب و هوای مه آلود و یافتن هرچه سریعتر محل سقوط ( انگار هرچی داریم فقط خبر ، رونمایی و در مرحله ی تحقیق و توسعه هست  )

- عدم وجود سامانه ی پردازش تصاویر ( در خبرها اومده که از ارتفاعات مرتبا عکسبرداری می شه ،  یه جا خوندم 1500 عکس ! خب این همه عکس چطور باید پردازش بشه در حالیکه به نظر نمی رسه توان فنی و مهندسی و اقتصادی ایران برای اینکار  کم باشد . )

- وضعیت تصمیم گیریها در هیأت ها و کمیته ها ی بحران ( به عنوان نمونه ، همان روز اول نمی توانستند از روسیه درخواست تصاویر را بکنند ؟! )

اینکه رادار سار فعلا به صورت گسترده عملیاتی نیست واضحه اما پروژه در فاز ابتدایی هم قرار نداره.

thumb_1946366_561.jpgthumb_1946340_663.jpg

با این حال اگر هم این سیستم عملیاتی شده باشه به این معنی نیست که هر لحظه در جهت اهداف سازمان هلال احمر در وضعیت آماده به خدمت قرار بگیره!

فکر نمیکنم خرید چند پهپاد اختصاصی برای هلال احمر هزینه چندانی داشته باشه که در چنین وضعیتی هلال احمر دست به دامان نیروهای نظامی میشه!اونهم در شرایطی که حتی ساعت ها هم ارزشمند محسوب میشن!

 

---

یک نکته ای که در رابطه با پهپاد مرصاد 145 به ذهنم رسید اینه که با توجه به توان موتور این پهپاد(از نوع روتکس914)احتمالا ابعادی مشابه پهپاد شاهد 129 رو خواهد داشت.

بعید نیست که این پهپاد حاصل مهندسی معکوس پردیتور آمریکایی باشه یا اینکه ترکیبی از شاهد و ام کیو 1.

thumb_vlcsnap-2016-10-10-03h24m44s640.jp

شاید این تصویر هم با پهپاد مذکور بی ارتباط نباشه:

thumb_vlcsnap-2018-02-20-04h50m11s015.jp

 

همچنین مدل تونل باد موشکی که در سمت چپ تصویر قرار داره خیلی به موشک کوتاه برد Rapier شبیهه!انگار که بالک های میانی تغییر شکل داده و یک بوستر به انتهای موشک اضافه شده باشه.

vlcsnap-2018-02-16-06h48m14s250.jpg

jernas5.jpg

thumb_Rapier_28UK29_003.jpgthumb_800px-Rapier-Jernas.jpgthumb_Rapier_28529.jpg

 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 1 اسفند 1396 در 07:53 , Skyhawk گفت:

اینکه رادار سار فعلا به صورت گسترده عملیاتی نیست واضحه اما پروژه در فاز ابتدایی هم قرار نداره.

thumb_1946366_561.jpgthumb_1946340_663.jpg

با این حال اگر هم این سیستم عملیاتی شده باشه به این معنی نیست که هر لحظه در جهت اهداف سازمان هلال احمر در وضعیت آماده به خدمت قرار بگیره!

فکر نمیکنم خرید چند پهپاد اختصاصی برای هلال احمر هزینه چندانی داشته باشه که در چنین وضعیتی هلال احمر دست به دامان نیروهای نظامی میشه!اونهم در شرایطی که حتی ساعت ها هم ارزشمند محسوب میشن!

سلام

الان این سامانه ی سار به درد ما نخوره کی می خواد بدرد بخوره ، مگر اینکه بفهمیم تمام این اخبار ساخت و رونمایی و تجهیز پهپاد و جنگنده به سار .شکه.

ای کاش پست من را با دقت بیشتری می خواندید ، اعلام شده فرمانده هوانیروز و جانشین نیروی زمینی با هلیکوپتر مشغول گشتزنی هستند تا لاشه را پیدا کنند ، یعنی تا این حد پای کار اومدن ، همین یک نکته میزان عملیاتی بودن سامانه ی سار و میزان کارایی اون را معلوم می کنه ( تهیه تصاویر یه مسئله است ، توانایی پردازش تصویر مسئله ی دیگری که به نظر می رسه نه امکان تهیه را داریم نه امکان پردازش را  ) ، بعد جایی که برای پیدا کردن لاشه جلوی اجنبی هم دست دراز کردیم شما می فرمایید این مشکل حلال احمر هست . در مسئله ی عدم کشف محل سقوط پرنده ، پای دشمن وسط نیست این ضعف ماست . اگر چنین توانایی در نیروهای مسلح ما بود تا به حال بکار گرفته شده بود .

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

الان اخبار را دوباره چک کردم ، بالاخره لاشه پیدا شد

12 تا پهپاد و دو جنگنده ی نیروی هوایی ارتش مشغول عکسبرداری بودن ، بالگردهای نیروی هوافضای سپاه لاشه را پیدا کردند .

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مختصات دقیق جغرافیایی محل سقوط را به خبرنگار تسنیم اعلام کرد. لاشه این هواپیما در کوه دنا و در مختصات جغرافیایی NC-4208 و E-514293 قرار دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
53 minutes قبل , warjo گفت:

12 تا پهپاد و دو جنگنده ی نیروی هوایی ارتش مشغول عکسبرداری بودن ، بالگردهای نیروی هوافضای سپاه لاشه را پیدا کردند .

سلام علیکم 

ظاهراً بچه های گردان شناسایی نیروی هوایی ارتش  (RF-4E) هم پرواز داشتند . 

پی نوشت : 

این حوادث علیرغم تلخ بودن ، یک مساله را واضح اثبات کرد ، در کنار عزم و اراده ، سخت افزار یک عامل مهم برای پیشبرد امور در حوزه نظامی و غیر نظامی هست . حالا باید متوجه شد که یکسری که دائم کاربرد فناوری را غرب زدگی  تصور می کنند ( نمونه همین فتو فانتوم آمریکایی و بالگردهای 214 و.... )  تا چه اندازه در این مواقع به آن  وابستگی دارند و به شکل خوشمزه ای آن را نادیده می گیرند . با این حال تصور کنید که به جای فناوری دهه 70 میلادی که چهل سال هست دارد خدمت می کند ، ساختار سازمان به روز بوده ، ان وقت تا چه اندازه در هزینه و  زمان صرف شده ، صرفه جویی میشد . فقط به تصاویری که منتشر شده دقت کنید ، سر قضیه زلزله کرمانشاه را هم بررسی بفرمایید ، ماجرای کمک رسانی هرکولس های  ارتش در سوریه به مناطق محاصره شده را مرور بفرمایید ، اینها همه نشانه یک چیز هست ، سرمایه گذاری برای به روز نگه داشتن ناوگان ، نه تنها اشرافی گری و ولخرجی نیست ، بلکه درزمان خودش ، بهترین تبلیغ برای کارآمدی ساختارها محسوب می شود 

photo_2018-02-20_11-39-46.jpg

محل سقوط هواپیما 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , MR9 گفت:

سلام علیکم 

ظاهراً بچه های گردان شناسایی نیروی هوایی ارتش  (RF-4E) هم پرواز داشتند . 

و علیکم السلام و رحمة الله 

ساعت 8:34  حضور یک فروند F-14

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13961201000186

ویرایش شده در توسط warjo

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.