Recommended Posts

rooz:آژانس بين المللي انرژي اتمي که از سال 2003 در مورد فغاليت هاي اتمي ايران تحقيق مي کند، در گزارش ‏جديد خود براي نخستين بار به شرح جزء به جزء مواردي پرداخته است که احتمال مي دهد نشانه فعاليت ‏ايران درجهت ساخت کلاهک هسته اي و برنامه ريزي براي احداث يک پايگاه آزمايش هسته اي باشند. ‏ محمد البرادعي، مديرآژانس در گزارشي که روزجمعه 22 فوريه منتشر ساخت، ازجمله مواردي که برشمرده ‏است فعاليت در جهت توليد مواد منفجره قوي و ساخت پايگاه برگشت موشک بوده است. آژانس مي گويد که ‏اين موارد که "موجب نگراني جدّي" شده است، نشان مي دهند که برنامه هسته اي ايران احتمالاً داراي" ابعاد ‏نظامي" است.‏ امّا گزارش البرادعي که ممکن است برروي مباحث جاري در شوراي امنيت سازمان ملل براي تصويب ‏قطعنامه جديد عليه ايران تأثير بگذارد، از سوي ديگر تأکيد مي کند که جمهوري اسلامي در پاسخ به يک ‏رشته پرسش هاي آژانس "توضيحات" تکميلي داده است، به عنوان مثال درمورد آزمايشاتي که با پولونيوم ‏‏210 انجام شده يا پرسش هاي مربوط به راه اندازي سانتريفوژها و مجتمع مرتبط با معدن اورانيوم. آژانس ‏مي گويد که با اين توضيحات توانسته است نظر "روشن تري" نسبت به فعاليت هاي ايران پيدا کند ضمن آنکه متأسف است که اطلاعات داده شده" مخصوص اين مورد تهيه شده و اطلاعاتي منسجم و کامل نيست".‏ آژانس تخصصي سازمان ملل در مورد انژي هسته اي اعلام مي دارد که احتمال وجود يک بخش نظامي، به ‏دليل عدم ارائه توضيحات مناسب از سوي ايران، همچنان موضوع محوري اختلافات باقي مانده است. در ‏نتيجه آژانس "هنوزدرموقعيتي نيست که بتواند ماهيت کامل برنامه ايران را با قاطعيت روشن کند".‏ بنابراين، گزارش آژانس در عين حال که در قسمت هائي ايران را متهم به جاه طلبي نظامي دربرنامه هسته اي ‏خود مي کند، دربخش هاي ديگر نسبت به افزايش همکاري جمهوري اسلامي بابازرسان بين المللي نظري ‏مثبت ارائه مي دهد.‏ با وجود نگراني برخي از کشورهاي غربي نسبت به تلاش البرادعي براي" بستن" پرونده ايران، گزارش ‏آژانس به هيچ وجه در صدد تبرئه ايران نيست. البرادعي در تاريخ چهاردهم فوريه ديدارهاي کمابيش پرتنشي ‏در رابطه با اين گزارش با مسئولان فرانسوي داشت. ‏ يکي از منابع رسمي آژانس روز جمعه اظهار داشت که متأسفانه آمريکا، از آن جهت که "مايل نيست هردو ‏نيمه ليوان را ببيند"، در مورد گزارش "نظر دلگرم کننده اي" ابرازنکرده است. ‏ کاندوليزا رايس، وزيرامورخارجه آمريکا مي گويد که گزارش "دلايل بسيار خوبي" براي اتخاذ تحريم هاي ‏جديد عليه ايران در شوراي امنيت به دست مي دهد. و امّا فرانسه ضمن آنکه معتقد است "عدم اعتماد همچنان ‏به قوّت خود باقي است"، ترجيح مي دهد "براي حلّ مسئله باب گفت و گو و مذاکره بازبماند".‏ شش کشور مسئول بررسي پرونده ايران در چهارچوب ديپلماتيک (آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و ‏آلمان) توافق کردند روز دوشنبه 15 فوريه براي تسريع در رأي گيري براي قطعنامه در واشنگتن جلسه اي ‏تشکيل دهند امّا هنوز نتوانسته اند موافقت اعضاي غير دائم شوراي امنيت را جلب کنند.‏ در گزارش البرادعي يکي از نکات محکوم کننده براي ايران اشاره به تحقيق هاي انجام شده در مورد يک ‏مکانيسم انفجاري با برد ده کيلومتر و مرتبط به يک چاه به عمق 400 متر است که به شماي يک پايگاه ‏آزمايش هسته اي شباهت دارد. دولت بوش در 15 فوريه به آژانس مجوز داد اسنادي درارتباط بابخش نظامي سازي برنامه را در اختيار ايران قرار دهد. اين اسناد در سال 2005 از کامپيوتري که از يک مهندس ‏ايراني ضبط شد، به دست آمده بود. امّا تهران که اين اسناد را جعلي مي داند، دريچه اي را که از سوي آمريکا ‏باز شده بود، بست.‏ گزارش آژانس درزمينه پاسخ هاي انحرافي ايران به برخي از پرسش ها نيز اشارات جالبي دارد. به عنوان ‏نمونه تهران در مورد فعاليت هاي تحقيقي خود در رابطه با امواج ناشي از ضربه در فلزات، پاسخ مي دهد که ‏اين تحقيقات براي توليد "کيسه هاي هواي درون اتومبيل" بوده است. ‏ منبع: لوموند، 24 فوريه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
rooz:همزمان با دستور محمود احمدي نژاد در مورد توقف جشن هاي هسته اي در اسفند ماه و ادامه آن در فروردين ماه ـ به ‏علت در پيش بودن روزهايي مانند‏‎ ‎‏"اربعين حسيني" ـ بسيجياني که شيريني "گل محمدي" به جاي "شيريني دانمارکي" ‏بين مردم پخش مي کردند، تا اطلاع ثانوي به خانه ها بازگشتند تا گروه 1+5 جلسه خود را در مورد بررسي مفاد ‏سومين قطعنامه تحريم ايران برگزار کنند ومعاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي هم بگويد: "قطعنامه سوم ‏دور از انتظار نيست‎.‎‏"‏ آقاي وعيدي که معتقد است "اصل بحث هسته‌يي اين بود كه ما به هژموني جهان نه گفتيم و با اين‏‎ ‎كار قاعده بازي را به ‏هم زديم" در شرايطي خبر از احتمال صدور قطعنامه سوم سازمان ملل متحد داد که ديگر همکار وي در دولت نهم نيز ‏گفت: "هر چند پرونده هسته‌يي‎ ‎ايران از لحاظ حقوقي حل شده است، اما از لحاظ سياسي هنوز با چالش‌هاي زيادي ‏روبرو‎ ‎هستيم".[آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران]‏ آقاي آقازاده، همچنين افزود: "اين موضوع يک مبارزه است و احتمال مي‌دهم فشارهاي سياسي بيشتر شود و عليه‎ ‎ايران ‏قطعنامه بدهند و شوهاي تبليغاتي راه بياندازند و روي جامعه تبليغات رواني‎ ‎وارد کنند. در روزها و ماه‌هاي آينده آمريکا ‏از نظر‎ ‎سياسي و القاء موضوع تحريم‌ها و شانتاژهاي تبليغاتي عليه ايران را بيشتر خواهد کرد‏‎ ‎و حتي آنها القاء مي‌کنند ‏که اين کار [دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي] براي‎ ‎ايران بسيار هزينه دارد و حتي خواهند گفت که اين هزينه از ‏جانب دولت به مردم وارد‎ ‎شده و دولت در اين ميان تنها مانده است‎.‎‏ آمريکايي‌ها‎ ‎حتي اگر ببينند اين کار تاثير نمي‌گذارد، ‏جنگ تبليغاتي ديگري به راه مي‌اندازد تا‎ ‎در جامعه انشقاق ايجاد کنند و حتي سعي مي‌کنند تا قطعنامه عليه پرونده ‏هسته‌يي‎ ‎ايران را پيش از انتخابات 24 اسفند صادر کنند."‏ وي در عين حال از "نواختن" رقباي داخلي نيز فروگذار نکرد: "آنها تلاش مي‌کنند با استفاده از بسيج عناصر داخلي ‏خود فشارها عليه‎ ‎ايران را بيشتر کنند و اهميت و جايگاه گزارش اخير آژانس را در دنيا به حداقل‎ ‎برسانند."‏ گزارشي که آقاي آقازاده به دليل شوري آش، در مورد آن مي گويد: "نمي‌خواهم بگويم همه نکات گزارش البرادعي ‏مثبت است، اما 90 درصد گزارش‎ ‎مثبت و به نفع ايران است و 10 درصد باقي مانده مربوط به ادعاهاست."‏ ‏10 درصدي که گريگوري شولتي، سفير آمريکا در آژانس بين المللي اتمي، بر اساس آن گفته است: "اين ‏گزارش تصريح کرده که ايران همچنان يک منبع نگراني است".‏ به گفته آقاي شولتي "ايران علاوه بر متوقف نکردن غني سازي اورانيوم، نسل جديدي از سانتريفيوژها را که سرعت ‏غني سازي را بيشتر مي کنند، آزمايش کرده است و اين خود عميق تر کردن نقض تعهدات بين المللي براي اجراي ‏قطعنامه هاي شوراي امنيت و ادامه سرپيچي از خواست جهاني است".‏ گزارشي که اگر چه به گفته جواد وعيدي، "خاوير سولانا را حيرت زده کرده" و "اگر آقاي سولانا سكوت كرده، به اين ‏دليل است كه ديگر حرفي براي گفتن ندارد" اما از ديد خانم کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا "مي تواند دليل ‏خوبي براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران باشد".‏ ‏ گزارشي که به گفته خانم رايس باعث شده تا "سازمان ملل متحد يک دليل قوي داشته باشد تا سومين قطعنامه را براي ‏تشديد تحريم ها عليه ايران به تصويب برساند". و گزارشي که باعث شده تا درست در لحظاتي که اين گزارش نوشته مي ‏شود "ديپلمات هاي ارشد کشورهاي ۵+۱" گردهم آمده باشند تا در اين مورد که "چه اقداماتي بايد در خصوص ‏برنامه اتمي ايران انجام گيرد، با يکديگر مذاکره کنند".‏ اما به هر حال از آنجا که به گفته آقاي احمدي نژاد "موضوع هسته اي ايران بزرگترين رويارويي سياسي با قدرت هاي ‏سلطه گر پس از پيروزي انقلاب اسلامي" است و به اين دليل که "در دو طرف اين هماوردي، تقابلي‎ ‎فراتر از يك ‏دعواي نظامي و سياسي است چرا كه تقابل در روش زندگي اسلامي و آمريكايي‎ ‎است" و همچنين اينکه "آنها کوچکتر ‏از آن هستند که بخواهند چيزي را به ملت ايران تحميل کنند و بهتر است که رفتارشان را اصلاح کنند"[احمدي نژاد] ‏پس: "انتشار قطعنامه ديگر عليه ايران معطوف به شرايط‎ ‎داخلي ايران و براي دخالت در مناسبات داخلي‌مان است. آنها ‏مي‌خواهند مردم را نااميد‎ ‎كنند و كاركرد اصلي قطعنامه سوم عليه ايران همين است. اماما در مقابل نشان مي‌دهيم كه‎ ‎از ‏قطعنامه‌ها نگران نيستيم"‏‎.‎ چرا که به تحليل آقاي آقازاده "با شناختي که از مردم و‎ ‎مسئولان داريم، امروز تابلوي برجسته ايران در حال نقاشي‎ ‎شدن ‏است، مطمئنم که مردم اين موضوع را در يافته‌اند و آن را از دست نمي‌دهند."‏ ضمن اينکه: "آنچه در گذشته بوده در واقع نشان مي‌دهد كه تحريم تاثيري در وضعيت اقتصادي‎ ‎ايران نداشته و تنها تاثير ‏آن اين بوده است كه انجام يك سري خدمات براي ايران گران‎ ‎شده است‎.‎‏"[ داوود دانش‌جعفري، وزير امور اقتصادي و‎ ‎دارايي]‏ که آن هم مسئله مهمي نيست: "به‎ ‎لحاظ فضايي كه در دنيا وجود داشته و دارد و نيز افزايش قيمت نفت به طور كلي اين ‏نوع‎ ‎گران كردن خدمات براي ايران محدوديت‌هاي جدي ايجاد نكرده و به عبارتي بيش از آن‎ ‎چيزي كه آنها خدمات را ‏براي ما گران مي‌كنند به دليل افزايش قيمت نفت توانسته‌ايم‎ ‎آنها را جبران كنيم‎.‎‏"‏ به ويژه آنکه آقاي وزير دارايي دولت نهم برخلاف ديگر همکاران خود اصولا "فکر" نمي کند "قطعنامه جديدي عليه ‏ايران صادر شود" و اگر هم‎ ‎باشد "در جهت بدتر كردن اوضاع نخواهد بود‎.‎‏"‏‎ ‎‏ به هر حال "مرد شجاعي"[احمدي نژاد] ‏هست که "پيروزي هسته اي، نتيجه ديپلماسي بسيجي" اوست. و تازه اين مرد شجاع هم فکر مي کنداگر "مردم ايران در ‏اين پيروزي وامدار کسي باشند، آن يک نفر رهبر جمهوري اسلامي ايران" است.‏ در متن همين "تابلوي در حال نقاشي" است که به گفته جواد وعيدي "اگرغربي ها قطعنامه صادر کنند، اقدامات متناسب ‏با آن راانجام خواهيم داد." زيرا: "امروز آنها به ما نياز دارند. اگر به خيال آنها ما تا ديروز روي صندلي متهم نشسته ‏بوديم و آنها مدام از ما سوال مي کردند، امروز، ما روي صندلي مدعي نشسته و مدعي هستيم." و لذا: "از حالا رفتار ما ‏با آنها تغيير خواهد کرد."‏ و از همين موضع است که به گفته محمود احمدي نژاد "ثابت خواهيم کرد هر حرکت مخالفان هسته اي شدن ايران يک ‏اشتباه براي آنها خواهد بود....و چنانچه بخواهند به مخالفت هاي خود با برنامه هسته اي به هر شکلي ادامه دهند قطعا با ‏عمل متناسب جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهند شد و در اين موضوع اروپايي و غير اروپايي تفاوتي ندارند."‏ لذا: "تا صد سال هم قطعنامه صادر کنند، ما خط قرمزمان قطعنامه نيست اشتباهشان در گذشته اين بود که خط قرمز را ‏اين مي دانستند که پرونده به شوراي امنيت برود ولي ما گفتيم خط قرمز ما حقوق ملت ايران است که سر سوزني عقب ‏نمي آييم."‏

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عصر ايران:اين قطعنامه نسبت به قطعنامه قبلی تفاوت تعيين‏کننده‏ای ندارد و به عقيده کارشناسان صرفا برای راضی کردن و جلوگيری از آبروريزی ايالات متحده به نگارش درآمده است. مقام‏های 1+5 شب گذشته مفاد قطعنامه سوم عليه ايران را بررسی کردند. به گزارش الف، اعضای گروه 1+5 شب گذشته در نشستی در نيويورک مفاد قطعنامه سوم عليه ايران را بررسی کردند. بنابراين گزارش، پيش نويس اين قطعنامه سوم با اندكى اصلاحات نسبت به آنچه كه مقامهاى 1+5 در نشست برلين توافق كرده بودند، در اختيار اعضای دائم وغيردائم شورای امنيت سازمان ملل قرار گرفته است. نکته قابل توجه آنست که اين قطعنامه نسبت به قطعنامه قبلی تفاوت تعيين‏کننده‏ای ندارد و به عقيده کارشناسان صرفا برای راضی کردن و جلوگيری از آبروريزی ايالات متحده به نگارش درآمده است. متن كامل پيش نويس قطعنامه شورای امنيت عليه ايران به اين شرح مى باشد: شوراى امنيت، با يادآورى اظهارات رئيس شورا در 29 مارس 2006 و قطعنامه 1696 در 31 جولاى 2006 و قطعنامه 1737 در 23 دسامبر 2006 و قطعنامه 1747 در 24 مارس 2007 و با تاييد مفاد آنها، با تاكيد بر تعهدات خود در قبال پيمان منع توليد و تكثير تسليحات هسته اى ، لزوم تعهد همه كشورها در قبال اين پيمان مبنى بر اجراى كامل وظايف خود در اين زمينه و يادآورى حق همه طرفين در چارچوب بندهاى اول و دوم اين پيمان براى توسعه تحقيقات، توليد و استفاده از انرژى اتمى در مسير اهداف صلح آميز بدون وجود هيچگونه تبعيضى در ميان آنها، با نگرانى جدى يادآور مى شود: - همانگونه كه در گزارش هاى قبلی مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى تاييد شده است، ايران به صورت كامل و پايدار فعاليت هاى غنى سازى و بازفرآورى و پروژه هاى مربوط به آب سنگين كه در قطعنامه هاى 1696، 1737 و 1747 ذکر شده است، عمل نكرده، همكارى هاى خود با آژانس بر اساس پروتكل الحاقى را از سر نگرفته و به اقداماتى كه شوراى حكام آژانس از آن خواسته بود نيز عمل نكرده، و به مفاد قطعنامه هاى مذكور كه براى اعتماد سازى ضرورى هستند پايبند نبوده و نسبت به خوددارى ايران از انجام اين اقدامات ابراز تاسف مى نمايد. - با نگرانى اشاره مى كند كه ايران نسبت به حق آژانس در بازبينى اطلاعات مربوط به طراحى كه از طريق تلاش هاى ايران براى قانون اصلاح شده 103 مخالفت كرده است، و تاكيد مى كند بر اساس بند 39 توافقنامه ايران با پادمان، قانون 103 را نمى توان به صورت يكجانبه اصلاح و يا به حالت تعليق در آورد و حق آژانس در بازبينى اطلاعات طراحى كه در اختيار آن قرار گرفته است يك حق دايمى است كه به مرحله ساخت و وجود مواد هسته اى در تاسيسات هسته اى هيچ ارتباطى ندارد. - ضمن ستايش از آژانس براى تلاش هاى آن جهت حل مسائل باقى مانده مربوط به برنامه هسته اى ايران در برنامه كارى ميان مدير كل آژانس و ايران با استقبال از پيشرفت هاى صورت گرفته در اجراى اين برنامه كارى كه در گزارش 15 نوامبر 2007 دبير كل نيز به آن اشاره شده است، بر اهميت ارائه نتايج سريع و محسوس و اجراى موثر اين برنامه كارى توسط ايران از جمله با ارائه پاسخ به تمامى سئوال هاى مطرح شده از سوى آژانس تاكيد مى كند، تا آژانس بتواند از طريق اجراى اقدامات شفاف ساز لازم بتواند صحت و كمال اظهارات ايران را تاييد كند. - اعلام مى كند تعليق ياد شده در پاراگراف دوم قطعنامه 1737 و همچنين پايبندى كامل و بازبينى شده الزامات تعيين شده توسط شوراى حكام آژانس به حل ديپلماتيك، راه حل حاصل از مذاكرات كه تضمين مى كند برنامه هسته اى ايران صرفا براى اهداف مسالمت آميز است منجر خواهد شد. - تاكيد مى كند کشورهای چين، فرانسه ، آلمان، روسيه ، انگليس و آمريكا تمايل دارند اقدامات اساسى بيشترى را جهت بررسى يك راهبرد كلى براى حل مساله هسته اى ايرانيان از طريق گفت وگو و بر اساس پيشنهاد ژوئن 2006 خود انجام دهند. - از رهنمود ارائه شده توسط نيروى كار اقدامات مالى بمنظور كمك به كشورها در اجراى تعهدات مالى خود بر اساس قطعنامه 1737 شوراى امنيت استقبال مى كند. - مصمم است با اتخاذ اقدامات مناسب براى متقاعد كردن ايران به پايبندى به قطعنامه 1696 ، قطعنامه 1737، قطعنامه 1747 و الزامات آژانس عمل كند . همچنين تا زمانى كه شوراى امنيت تشخيص دهد اهداف اين قطعنامه ها برآورده شده است، شورا براى جلوگيرى از توسعه فنآورى هاى حساس ايران در زمينه برنامه هاى هسته اى و موشكى خود تلاش خواهد كرد. - با ابراز نگرانى از اينكه خطرات توليد و تكثير ناشى از برنامه هسته اى ايران و طبق اين متن، قصور ايران در اجراى تعهدات خود در قبال شوراى حكام آژانس و اجراى قطعنامه هاى 1696، قطعنامه 1737، قطعنامه 1747 شوراى امنيت و همچنين با توجه به مسئوليت خطير شوراى امنيت در چارچوب منشور سازمان ملل براى حفظ صلح و امنيت بين المللى - با اجراى بند چهل و يكم فصل هفتم منشور سازمان ملل؛ 1- شورا با تاييد اينكه ايران بايد بدون هيچ تعللى گامهاى مورد نظر شوراى حكام آژانس در قطعنامه 14/2006 كه براى ايجاد اعتماد در خصوص صلحآميز بودن برنامه اتمى ايران و همچنين حل مسائل باقى مانده ضرورى هستند، بردارد و طبق اين متن ، بر تصميمات خويش مبنى بر اينكه ايران بايد بدون تعلل بيشتر گام هاى مورد نظر در پاراگراف دوم قطعنامه 1737 را بردارد، تاكيد مى كند و تاكيد مى كند آژانس به دنبال اين تاييديه است كه ايران بند اصلاح شده 103 را بكار بندد. 2- شورا از همه كشورهاى عضو نيز مى خواهد تا در مورد ورود يا گذر افرادى كه مستقيما در فعاليتهاى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم تحويل تسليحات اتمى ايران نقش دارند يا از آن حمايت مى كنند، از خاك خود مراقب باشند. شورا همچنين از كشورها مى خواهد تا كميته اى را كه بر اساس بند 18 قطعنامه 1737 تشكيل شده است(در اين متن با عنوان كميته از آن ياد مى شود) از ورود يا گذر افراد مورد نظر از خاك خود مطلع كند. منظور افرادى است كه در پيوست 1737، پيوست اول قطعنامه 1747 يا پيوست اول اين قطعنامه نامشان ذكر شده است. آنها همينطور بايد افرادى را كه شوراى امنيت يا كميته اعلام كرده است مستقيما در پيشبرد يا حمايت از فناورى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات اتمى از جمله از طريق مشاركت در تامين قطعات، كالاها، تجهيزات، مواد و فناورى اى كه بر اساس پاراگراف هاى سوم و چهارم قطعنامه 1737ممنوع اعلام شده اند، نقش دارند، زير نظر بگيرند و ورود و گذر آنها را از خاك خود به اطلاع كميته برسانند مگر در مواقعى كه سفر آنها مستقيما مرتبط با بخشهاى ب ، قسمت اول و دوم پاراگراف سوم قطعنامه 1737 است. 3 - شورا تاكيد مى كند كه هيچ چيز در پاراگراف بالا مستلزم اين نيست كه يك كشور مانع از ورود اتباع خود به خاك خود شود و همه كشورها بايد در راستاى اجراى پاراگراف بالا ملاحظات بشردوستانه از جمله موازين مذهبى و همينطور اهداف مطرح در اين قطعنامه، قطعنامه 1737 و قطعنامه 1747 از جمله بند 15 منشور آژانس بينالمللى انرژى اتمى را رعايت كنند. 4- شورا تصميم مى گيرد كه تمامى كشورها بايد اقدامات لازم بمنظور جلوگيرى از ورود يا گذر افراد نامبرده در فهرست دوم اين قطعنامه و همچنين افراد ديگرى كه توسط شوراى امنيت يا كميته از آنها به عنوان افرادى كه در فعاليتهاى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم تحويل تسليحات اتمى ايران مستقيما نقش دارند يا از آن حمايت مى كنند را اتخاذ نمايند. آنها همينطور بايد افرادى را كه شوراى امنيت يا كميته اعلام كرده است مستقيما در پيشبرد يا حمايت از فناورى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات اتمى از جمله از طريق مشاركت در تامين قطعات، كالاها، تجهيزات، مواد و فناورى اى كه بر اساس پاراگراف هاى سوم و چهارم قطعنامه 1737 ممنوع اعلام شده اند، نقش دارند، زير نظر بگيرد، مگر در مواقعى كه سفر آنها مستقيما مرتبط با بخشهاى "ب" ، قسمت اول و دوم پاراگراف سوم قطعنامه 1737 است و اينكه هيچ چيزى در اين پاراگراف نبايد مانع از آن شود كه كشورى به اتباع خود اجازه ورود به خاك خود را ندهد. 5- شورا تصميم مى گيرد اقدامات تحميل شده توسط پاراگراف چهار فوق نبايد شامل مواردى شود كه كميته در مورد مواردى خاص تصميم مى گيرد چنين سفرهايى بر اساس نيازهاى بشردوستانه ، از جمله فرايض دينى ، يا در زمانى كه كميته به اين نتيجه برسد كه چنين استثنايى باعث پيشرفت اهداف قطعنامه كنونى مى شود نبايد اجرا شود. 6- شورا تصميم مى گيرد كه تدابير مورد نظر در پاراگراف 12 و 13 و 14 قطعنامه 1737 بايد شامل اشخاص و سازمانهاى فهرست شده در پيوست اول و سوم اين قطعنامه و هر شخص يا سازمانى كه از طرف آنها يا در مسير آنها فعاليت مى كند و يا سازمانهايى كه مالكيت يا اداره آن در اختيار آنها است، و افراد يا سازمانهايى كه شورا يا كميته تشخيص مى دهند به افراد يا سازمان هاى ياد شده در طفره رفتن از تحريم ها، يا نقض مفاد اين قطعنامه ، قطعنامه 1737 يا قطعنامه 1747 كمك كرده اند شود. 7- شورا تصميم مى گيرد كه ايران نبايد اقدام به تامين، فروش يا انتقال مستقيم يا غير مستقيم مواد يا سلاح مربوطه از طريق خاك، اتباع، ناو يا هواپيماى خويش كند و همه كشورها بايد تامين اين قطعات را از ايران از طريق اتباع خود يا استفاده از كشتى يا ناو هواپيمابر خويش، در داخل يا خارج از ايران ممنوع اعلام كنند: الف )تمامى اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن آورى كه تعيين شده است، بجز تامين، فروش يا انتقال ، بر اساس الزامات پاراگراف قطعنامه 1737، اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فنآورى تعريف شده در بخش اول و دوم پيوست آن سند، و بخش 3 تا 6 كه پيشتر به اطلاع كميته رسيده است، تنها زمانى كه صرفا جهت استفاده در رآكتور آب سبك تهيه مى شود و زمانى كه چنين تامين، فروش يا انتقالى براى همكارى هاى فنى كه توسط آژانس در اختيار ايران قرار خواهد گرفت يا تحت نظارت آن همانگونه كه در پاراگراف 16 قطعنامه 1737 تعيين شده است نبايد از آن جلوگيرى به عمل آيد. ب) تمامى اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن آورى تعريف شده در بخش دوم سند 815/2006- شورا از تمامى كشورها مى خواهد در پذيرفتن تعهدات جديد عمومى براى كمك هاى مالى جهت تجارت با ايران، از جمله ارائه اعتبارات صادراتى ، تضمينها يا بيمه ، به اتباع خود يا سازمانهايى كه در چنين تجارتهايى دست دارند هوشيار باشند تا از چنين كمك هاى مالى كه ممكن است به توليد و تكثير فعاليت هاى حساس هسته اى يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات هسته اى همچون مواردى كه در قطعنامه 1737 به آن اشاره شده است اجتناب شود. 9- شورا از تمامى كشورها مى خواهد بر فعاليت هاى موسسات مالى كشور خود با تمامى بانك هاى موجود در ايران، خصوصا بانك ملى و بانك صادرات و شعبات و زير مجموعه هاى آنان در خارج از اين كشور هوشيار باشند تا از اينكه چنين فعاليتهايى به گسترش فعاليت هاى حساس هسته اى يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات هسته اي، همانگونه كه در قطعنامه 1737 به آن اشاره شده است اجتناب شود. 10- شورا از تمامى كشورها مى خواهد مطابق با قوانين و اختيارات حقوقى ملى خود و مطابق با قوانين بين المللى محموله هايى را كه توسط كشتى ها و هواپيماهايى كه به سمت ايران و يا از ايران توسط شركت هواپيمايى ايران و يا شركت حمل و نقل دريايى جمهورى اسلامى ايران وارد فرودگاه ها و بنادر آنها مى شوند را مورد بازرسى قرار دهند، زيرا دلايل منطقى وجود دارد كه تصور كنيم آن كشتى يا هواپيما در حال حمل كالاهايى است كه بر اساس اين قطعنامه و قطعنامه 1737 يا قطعنامه 1747 ممنوع اعلام شده اند. 11- شورا از تمامى كشورها مى خواهد در صورتى كه بازرسى كه در پاراگراف فوق به آن اشاره كرديم صورت گرفت، طى پنج روز كارى گزارشى كتبى در مورد بازرسي، خصوصا توضيح در مورد دلايل بازرسى و همچنين اطلاعات مربوط به زمان، مكان، شرايط و نتايج به دست آمده مرتبط با آن بازرسى را اعلام كنند. 12- شورا از تمامى كشورها مى خواهد طى 60 روز از زمان تصويب اين قطعنامه اقداماتى را كه در راستاى اجراى موثر پاراگراف هاى 9 - 8 - 7- 6 - 4 - 2 - 10 كه در بالا به آنها اشاره شده بود انجام داده اند را به كميته گزارش كنند. 13- شورا تصميم مى گيرد كميته اى كه متعاقب پاراگراف 18 قطعنامه 1737 تشكيل شده است بايد بررسى كند و اقدامات مناسبى را در مورد اطلاعات مربوط به نقض احتمالى اقدامات اعمال شده در قطعنامه هاى 1737، قطعنامه 1747 و اين قطعنامه انجام دهد. 14 -شورا بر آمادگى چين، فرانسه ، آلمان، روسيه ، انگليس و آمريكا بمنظور بهبود تلاش هاى ديپلماتيك بمنظور ترويج از سرگيرى مذاكرات، و مشورت ها بر اساس پيشنهاد خود به ايران، با اين ديدگاه كه به يك راه حل جامع، بلند مدت و مناسب براى اين مساله دست يابد و در نتيجه آن امكان برقرارى تمامى روابط و همكارى هاى گسترده تر با ايران بر اساس احترام متقابل و اعتماد سازى بين المللى در مورد اينكه برنامه هسته اى ايران صرفا صلح آميز است تاكيد مى كند و اعلام مى كند در صورتى كه ايران تمامى فعاليت هاى مرتبط با غنى سازى و بازفرآوري، از جمله فعاليت هاى تحقيقاتى و توسعه اى كه آژانس آنها را تاييد كرده است، به حالت تعليق در آورد مذاكرات مستقيم خود با آن را آغاز خواهد كرد. 15 -شورا نماينده عالى سياست خارجى و امنيت مشترك اتحاديه اروپا را تشويق مى كند تا به ارتباطات خود با ايران بر اساس پيشنهادات در بسته ارائه شده از سوى چين، فرانسه ، آلمان، روسيه ، انگليس و آمريكا با اين ديدگاه كه شرايط لازم براى از سر گيرى مذاكرات را ايجاد كند ادامه دهد. 16- شورا از توافق ميان ايران و آژانس به منظور حل تمامى مسائل باقى مانده در ارتباط با برنامه هسته اى ايران و پيشرفتهايى كه در اين خصوص صورت گرفته استقبال و آژانس را تشويق مى كند فعاليت هاى خود را براى مشخص شدن مسائل باقى مانده ادامه دهد، و تاكيد مى كند اين اقدام باعث خواهد شد جامعه جهانى بار ديگر به صرفا صلح آميز بودن طبيعت برنامه هسته اى ايران اعتماد كند و از آژانس در تقويت پادمان هاى خود در مورد فعاليت هاى هسته اى ايران مطابق با توافقنامه پادمان بين ايران و آژانس حمايت مى كند. 17- شورا بر اين مهم تاكيد مى كند كه تمامى كشورها، از جمله ايران، اقدامات لازم را اتخاذ كنند تا اطمينان حاصل شود كه هيچ ادعايى نبايد اعلام كند كه به عنوان مثال دولت ايران، يا هر شخص يا سازمانى در ايران، يا اشخاص يا سازمانهايى كه در قطعنامه 1737 و قطعنامه هاى مربوطه به آنها اشاره شده، يا هر شخصى كه از طريق يا به نفع آنها در هرگونه قرارداد و يا ديگر تبادلات دست دارد و از فعاليت آنها بخاطر دلايل ذكر شده در قطعنامه كنونى ، قطعنامه هاى 1737 و قطعنامه 1747 جلوگيرى شده است دروغ بگويد. 18 -شورا از دبير كل آژانس مى خواهد طى 90 روز گزارشى مبنى بر اينكه آيا ايران تمامى فعاليت هاى ذكر شده در قطعنامه 1737 و همچنين در مورد پايبندى ايرانيان به تمامى اقداماتى كه شوراى حكام از ايران خواسته و ديگر مفادى كه در قطعنامه هاى 1737، قطعنامه 1747 و اين قطعنامه از آنها خواسته شده است به شوراى حكام آژانس و در موازات آن به شوراى امنيت سازمان ملل متحد ارائه كند تا مورد بررسى قرار گيرد. 19 -شورا مجددا تاكيد مى كند كه بايد اقدامات ايران را در سايه گزارشات مربوطه در پاراگراف فوق را بررسى كند؛ الف )اين شورا بايد اجراى تدابير را تا زمانى كه ايران همه فعاليتهاى بازفراورى و غنى سازى را متوقف كرده است، از جمله تحقيق و توسعه كه آژانس راستى آزمايى كرده، به حال تعليق درآورد تا مذاكرات را با حسن نيت پيش ببرد و يك نتيجه قابل قبول دوجانبه و زودهنگام محقق شود. ب )اين شورا بايد تدابير مورد نظر در پاراگراف هاى 7، 6، 5، 4، 3 و 12 قطعنامه 1737 و همينطور پاراگراف هاى 6، 5، 4، 2 و 7 قطعنامه 1747 ، و پاراگراف هاى 9، 8، 7، 6، 4، 2 و 10 اين قطعنامه را در زودترين زمان ممكن بعد از دريافت گزارش مورد نظر در پاراگراف فوق مبنى بر اينكه ايران كاملا به تعهدات خود در قطعنامه هاى مذكور شوراى امنيت و برآوردن درخواست هاى شوراى حكام طورى كه به تاييد شوراى رسيده باشد، عملى كند. ج) اين شورا بايد در صورتى كه گزارش مورد نظر حاكى از آن باشد كه ايران به قطعنامه 1696، قطعنامه 1737، قطعنامه 1747 و اين قطعنامه عمل نكرده است، تدابير مناسب ديگرى را بر اساس بند 41 منشور هفتم سازمان ملل اتخاذ كند تا ايران را متقاعد نمايد كه به اين قطعنامه ها و درخواست هاى آژانس پاسخ مثبت بدهد، و تاكيد مى كند كه تصميمات بعدى زمانى لازم خواهند شد كه چنين تدابير ضرورى شوند. 20- شورا اين مساله را همچنان پيگيرى خواهد كرد. پيوست اول: امير علايى بخاطر مديريت و مهندسى سانتريفيوژها. محمد فدايى آشتيانى بخاطر شركت در توليد كربن آمونيوم اورانيل و مديريت مجموعه غنى سازى نطنز عباس رضايى آشتيانى از مقامات ارشد اداره اكتشافات و استخراج معادن سازمان انرژى اتمى ايران هاله بختيار بخاطر دست داشتن در توليد مگنزيوم با غناى 99 و 9 دهم درصد مرتضى بهزاد بخاطر دست داشتن در توليد اجزاء دستگاه هاى سانتريفيوژ دكتر محمد اسلامى رييس موسسه تحقيقاتى و آموزشى صنايع دفاع سيد حسين حسينى در پروژه رآكتور تحقيقاتى آب سنگين اراك دخالت دارد .م.جواد كريمى ثابت رييس شركت انرژى نوين كه در قطعنامه 1747 نامبرده شده بود. حميد رضا مهاجرانى بخاطر دست داشتن در مديريت تاسيسات تبديل اورانيوم. سرتيپ محمد رضا نقدى معاون سابق تحقيقات لجيستيك و صنعتى ستاد كل نيروهاى مسلح / رييس سابق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه در تلاش ها براى دور زدن تحريم هاى اعمال شده توسط قطعنامه هاى 1737 و 1747 شوراى امنيت سازمان ملل متحد دست داشته است. هوشنگ نوبرى بخاطر دست داشتن در مديريت مجموعه غنى سازى نطنز عباس رشيدى بخاطر دست داشتن در فعاليت هاى مربوط به غنى سازى در نطنز قاسم سليمانى مدير عمليات حفارى اورانيوم در معدن اورانيوم ساقند پيوست دوم الف )افرادى كه نام آنها در قطعنامه 1737 شوراى امنيت سازمان ملل متحد ذكر شده است: محمد قنادى معاون تحقيقات و توسعه داود آقاجاني، نطنز بهنام عسگرپور مدير عامل اراك ب)افرادى كه نام آنها در قطعنامه 1747 شوراى امنيت سازمان ملل متحد ذكر شده است: سيد جابر صفدرى - مدير تاسيسات غنى سازى نطنز امير رحيمى رئيس مركز تحقيقات و توليد سوخت اتمى اصفهان كه بخشى از شركت توليد و تهيه سوخت هسته اى سازمان انرژى اتمى ايران است و در فعاليتهاى غنى سازى مشاركت دارد. پيوست سوم شركت ابزار برش كاوه بخاطر دست داشتن در توليد اجزاء دستگاه هاى سانتريفيوژ شركت هاى بازرگانى تجارت توانمند ساكال و شركت هاى سيستم ساكال. اين شركت سعى كرده بود براى نهادى كه در قطعنامه 1737 به آن اشاره شده است محصولات حساسى را خريدارى كند. شركت الكترونيكى صنام - زير مجموعه صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع كه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد. گروه فنى اتحاد - زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع كه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد. كارخانه هاى صنعتى ماشين هاى دقيق، كارخانه كاربردى آكا که زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاعاست كه براى تهيه برخى تجهيزات مورد استفاده قرار مى گرفته است. لابراتوار جابر ابن حيان در فعاليت هاى چرخه سوخت هسته اى فعاليت دارد. شركت صنعتى جزا زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع كه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد. صنايع متالورژى خراسان زير مجموعه صنايع مهمات است كه به وزارت دفاع ايران وابسته است. اين گروه در توليد اجزاء دستگاه هاى سانتريفيوژ شركت دارد. شركت توليدى باترى نيرو ، اين شركت زير مجموعه سازمان صنايع دفاعى ايران است .وظيفه آن ساخت واحدهاى نيرو براى ارتش ايران از جمله سيستم هاى موشكى است. صنايع انرژى پيشگام در ساخت تاسيسات تبديل اورانيوم اصفهان مشاركت داشته است. شركت تهيه تجيزات ايمنى زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع ه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد . شركت تماس در فعاليت هاى مربوط به غنى سازى شركت داشته است. تماس يك نهاد پوششى است كه چهار شركت تحت پوشش آن تاسيس شده اند. يكى از آنها در زمينه استخراج اورانيوم، يكى در زمينه كنسانتره و ديگرى در زمينه فرآورى اورانيوم، غنى سازى و پس مانده هاى آن فعاليت مى كنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میگم بحث کویت رو ول کنیم اصلا بیایم در همین مورد صحبت کنیم . icon_cheesygrin خوب حالا یکی بیاد توضیح بدهاصلا ماجرا از کجا شروع شد ... :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آره شعار دادن راحته اگه اين تحريمها پيش نمي اومد مي شد كلي از صنايع زيرساختي رو بالاكشيد و بيكاري رو پايين اورد. اصلا مي شد رو همين تسليحاتي كه مي گيم دهنومن اب ميوفته راحت تر كار كرد با خريد دانش و صنايع پايه ايش اين تحريمها با نفت صد دلاري تورم رو رو 20 درصد خفه كرده سال ديگه خدابخير كنه. اين گزراش اون مرد....هم بدتر باتلاق ايران يود من نمي دونم چرا اين....متوجه نمي شن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

میگم بحث کویت رو ول کنیم اصلا بیایم در همین مورد صحبت کنیم .
خوب حالا یکی بیاد توضیح بدهاصلا ماجرا از کجا شروع شد ... icon_cheesygrin


ظاهرا یکی می خواسته مدیریت یک جای سایت رو بگیره بعد برادر سعید قاطی کرده پرتش کرده بیرون این هم می خواد انتقام بگیره! :mrgreen:
سعید جان نگران نباش خودم همشون رو هک می کنم!! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بریم بالا و پایین هممون انسانیم و یک معبود داریم چه سیاه چه سفید چه غنی چه بی چیز چه با ایمان چه کافر این که کسی و از لحاظ نژاد تحقیر کنیم ضعف ماست اگه خودمون رو بر تر بدونیم بیایم از نظر سطح فکر و .... بر تر بدونیم icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اووووف...یعنی سرش کنده شد...چقدر از جنگ و خونریزی بدم میاد...!!


ما جنگ نمیخوایم کارخانه های اونا جنگ میخوان واسه فروش بیشتر آشغالاشون icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من با این حرف مبنی بر اینکه شهید مغنیه با هوش ترین و توانمندترین عاملی بود که ما تاکنون با آن روبرو شده بودیم موافقم چون درچند جا از شبکه ها شنیدم که برای مثال شهید مغنیه بیشتر از سه عمل جراحی صورت انجام داده بود و می گفتند که شهید مغنیه برای مثال بیشتر از یه بار از یک مسیر رد نمی شد یا مثلا سه روز بیشتر در یک جا اتراق نمی کرد ولی امکان داره در حزب الله عامل نفوذی باشه که عماد مغنیه رو به شهادت رسونده . icon_cheesygrin ولی می شه توضیح بدین این آقا در اصل چکار برای حزب الله می کرده ؟ :mrgreen: من آشنایی زیادی با این شهید ندارم . یه توضیحی لطف کنید بدید . icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من با این حرف مبنی بر اینکه شهید مغنیه با هوش ترین و توانمندترین عاملی بود که ما تاکنون با آن روبرو شده بودیم موافقم چون درچند جا از شبکه ها شنیدم که برای مثال شهید مغنیه بیشتر از سه عمل جراحی صورت انجام داده بود و می گفتند که شهید مغنیه برای مثال بیشتر از یه بار از یک مسیر رد نمی شد یا مثلا سه روز بیشتر در یک جا اتراق نمی کرد ولی امکان داره در حزب الله عامل نفوذی باشه که عماد مغنیه رو به شهادت رسونده . ولی می شه توضیح بدین این آقا در اصل چکار برای حزب الله می کرده ؟ :mrgreen: من آشنایی زیادی با این شهید ندارم . یه توضیحی لطف کنید بدید . icon_cheesygrin


یکی از کاراش این بود که 33 روز ارتش مزدور سر تا پا مسلح اسرائیل رو بر زمین زد icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا icon_cheesygrin :mrgreen: جالبه . پس حزب الله یکی از بهترین ستاره های خودش رو از دست داد . پس حالا بدون شهید مغنیه حزب الله می تونه در مقابل اسرائیل دووم بیاره . ؟؟؟؟ icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آره یه ستاره تمام عیار بود ............. اما حزب الله میدونه که هر لحضه ممکنه این اتفاق برای ستارگانش بیفته پس برای هر ستارش چندین ستاره جایگزین داره اگه امروز مغنیه رفت فردا مغنیه های دیگه ای جای اون میان ...... و این راه ادامه دارد تا icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم اسرائیل با همین کار زهر اصلیشو به روی حزب الله ریخت . یعنی با یه تیر دو نشون زد . ولی باید دید که چه کسی جایگزین شهید مغنیه خواهد شد . و من فکر کنم عامل اصلی پیشروزی حزب الله در این جنگ 33 روزه همین شهید مغنیه بود ولی آیا این شهید مغنیه فرزندی داشته ؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرزند که داره ولی افراد زبده زیادن که جای خالیشو پر می کنن............. بهر حال یک گروه سازمان یافته و قدرتمندیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.