mohamad

مقايسه جنگنده هاي سوخوي SU-30MK و ميراژ 2000

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

همانطور كه مي دانيم ٬ دو جبهه شرق و غرب ٬ و در اينجا روسيه و فرانسه ٬ هميشه به دنبال ساخت محصولاتي بوده اند كه به نوعي از همتايان خود برتر بوده و قابل رقابت با آنها باشد. در اين مقاله ٬ هواپيماهاي سوخوي Su-30 MK روسي و ميراژ 2000 فرانسوي مورد مقايسه گرفته و توانايي تاكتيكي و عملياتي آنان سنجيده خواهد شد. هواپيماي Su-30MK ٬ آشكارا سعي در حفظ شكل ظاهري و همچنين تواناييهاي خود نزديك به نياكان او يعني هواپيماهاي معروف سوخوي 27 فلانكر ٬ با تمركز بر روي افزايش تواناييهاي چند ماموريتي خود ٬ دارد. اين هواپيما ٬ به كلاس هواپيماهاي اصطلاحآ «سنگين وزن» تعلق دارد. بزرگترين ويژگي اين هواپيما ٬ استقلال و مستقل بودن آن از پايگاه هاي زميني ــ البته نه به طور كامل ــ براي حمله به اهداف زميني يا هوايي خويش يا عمليات رهگيري است ٬ به طوري كه ظاهرآ نيازي به اطلاعات هدف گيري از پايگاه هاي زميني ندارد. اما هواپيماي ميراژ 2000 ٬ هواپيمايي سبك وزن است كه اصولآ براي عمليات دفاع هوايي در صورت حمله دشمن با اتكاء كامل بر پشتيباني اطلاعاتي زميني توليد شده است.اما ٬ آخرين گونه اين هواپيما يعني ميراژ M-2000-5 ٬ به طور قابل توجهي در حال فروش جهاني است و بيشتر كشورها در صدد خريد آن هستند. اين هواپيماي فرانسوي ٬ در عمليت دور از خانه به دليل ضعف سيستمهاي شناسايي خود ٬ به راحتي مغلوب حريف خود يعني Su-30MK كه داراي استقلال عملياتي از پايگاه خانه است ٬ مي شود.البته مقايسه اين دو هواپيما ٬ از لحاظ پايه اي چندان صحيح نيست ٬ به دليل اينكه هر يك از اين دو هواپيما به كلاسي مخصوص بستگي داشته و داراي امتيازات منحصر به فرد در زمينه هاي تخصصي خود هستند. اما باز مواردي وجود دارد كه بتوان بين اين دو هواپيما به مقايسه گزاشته شده و در توانايي هر يك سنجيده شود. عملكرد بهينه هواپيماي Su-30MK را مي توان به پيكربندي درست ساختاري و آيروديناميكي آن نسبت داد. از لحاظ قدرت آيروديناميكي ٬ واقعآ Su-30MK مانند تمام هواپيماهاي خانواده فلانكر رقيبي ندارد.در مقابل ٬ ويژگيهاي آيروديناميكي هواپيماي ميراژ ٬ چندان معلوم نبوده ٬ اگرچه شكل بالهاي دلتا و مثلثي و بدون دم بودن آن در سرعت هاي مافوق صوت بسيار موثر و مفيد است.مانور پذيري بي همتاي سوخوي در تمام دنيا شناخته شده و تصديق شده است. موتورهاي با قابليت منحرف كردن قدرت موتور به جهت دلخواه ٬ اين جنگنده را قادر ميسازند كه براي مثال به خوبي از عهده مانور كبرا برآمده و حتي گاه مانورهايي در زاويه حمله 130 درجه انجام دهد. اين مانورهاي بي نظير را نمي توان عادي ناميد ٬ بلكه بايد از آنها به عنوان «فوق العاده» ياد كرد كه يكي از مهمترين عوامل موفقيت در جنگ هاي هوايي نزديك يا تن به تن است. اين قابليت بيشتر به علت دارا بودن سيستم الكترونيكي كنترل موتور هواپيما ممكن شده كه در طي آن ٬ سيستمي هوشمند به طور اتوماتيك زاويه مورد نياز براي سطوح كنترلي مانند شهپرها و همچنين زاويه انحراف خروجي موتورها را محاسبه كرده و بر اساس آن هواپيما تغيير جهت مي دهد. امنيت پرواز نيز با يك سيستم محدود كننده شتاب گرانشي زمين كه توسط آن يا شتاب گرانشي زياد ميشود كه به علت آن وزن تا 9 برابر سنگين تر شده و خون به مغز خلبان نميرسد يا حالت منفي به خود گرفته و وزن سبكتر مي شود و خون زيادي به مغز ميرسدو در هر دو حالت باعث مختل ساختن فعاليت مي شود كه شتاب G را در وضعيتهاي مختلف كنترل كرده و محدود ميكند. بدين گونه خلبان در اين هواپيما با راحتي تمام ميتواند به عمليات بپردازد. هواپيماي ميرلژ 2000 به طرزي كاملآ معمولي پرواز كرده و به انجام ماموريت مي پردازد. اين هواپيما ٬ داراي سيستم انحراف قدرت موتور نبوده و حداكثر زاويه حمله آن از 25 تا 28 درجه تجاوز نمي كند. البته اين هواپيما از نظر تحمل شتاب گرانشي زمين ٬ برتري به مقدار ناچيز 5/0 G دارد كه حتي در نظر نمي آيد.البته ميراژ با وجود ضعف هايي كه داراست ٬ قابليت چرخيدن به جهات مختلف را با سرعت بالا داراست و پيكربندي بال دلتا شكل آن و فلپهاي داخلي براي تنظيم وضعيت دماغه ي هواپيما ٬ جنگنده فرانسوي را قادر ميسازد كه بدون معطلي از حالت پرواز عادي و افقي ٬ به حالت اوج گيري كاملآ عمودي در آيد. همچنين برخورداري از تنها يك موتور و همچنين وزن سبك تر نسبت به سوخوي ٬ موجب برتري اين هواپيما از نظر چالاكي در جست و خيزهاي هوايي و مصرف سوخت كمتر و هزينه هاي نگهداري كاهش يافته ميشود. ناگفته نماند كه جنگنده ميراژ از توانايي پرواز دز ارتفاع پايين با سرعت بالا نيز برخوردار بوده و نسل جديد اين هواپيما يعني ميراژ M-2000-9 ٬ از رادارهاي جديدي براي بهبود عمليات هوا به زمين خود سود مي برد. دو هواپيماي سوخوي و ميراژ ٬ از نظر سقف پرواز ٬ سرعت و قابليت شتابگيري تقريبآ در سطح يكساني قرار دارند و سنگيني هواپيماي سوخوي در مقابل ميراژ ٬ با داشتن يك موتور بيشتر نسبت به ميراژ 2000 جبران شده است كه با اين اوصاف ٬ اين دو هواپيما در زمان يكساني به منطقه درگيري ميرسند.اما با اين حال ٬ توانايي رهگيري سوخوي با شعاع عملياتي 3000 كيلومتري ٬ 45٪ نسبت به ميراژ بيشتر بوده و ميتوان يك كشور نسبتآ متوسط از نظر مساحت را به خوبي پوشش دهد. هواپيماي سوخوي ٬ همچنين امتياز دو خلبان بودن را داراست كه به آن امكانات وسيع و دقت عمل بيشتر از نظر بمباران هاي هوايي و غيره را ميدهد و از اين لحاظ ٬ اين مسءله براي ميراژ تك نفره يك ضعف تلقي مي شود. از لحاظ قابليت حمل سلاح ٬ سوخوي قادر است تا 40٪ سلاح بيشتري نسبت به ميراژ حمل نمايد و اين ويژگي اين توانايي را به سوخوي ميدهد كه در يك حمله هوابه زمين ٬ تعداد بيشتري از اهداف زميني را نابود سازد. از سوي ديگر ٬ پيشرانه ها يا موتورهاي هواپيماي سوخوي نقش غير قابل انكاري در افزايش كارايي و عملكرد اين هواپيما دارند. موتور AL-31FP سوخوي در مقابل موتور M53-P2 ساخت سنكما موتوري بهينه تر از نظر مصرف ويژه سوخت است. اين موتورها ٬ حتي در شرايط بحراني مانند مانورهاي بسيار سخت كه در آنها هواي مورد نياز موتور به دليل وضعيت ويژه ورودي ها به خوبي تامين نميشود ٬ عملكرد ثابت و نسبتآ يكساني را حفظ مي كنند. در اين مقايسه ٬ نقش اويونيك يا سيستم هاي الكترونيكي هواپيما به راستي غير قابل چشم پوشي است. اجازه بدهيد نگاهي نيز به سيستم هاي اويونيكي هواپيماهاي مورد مقايسه بيندازيم. برتري رادار Su-30MK از نظر برد تشخيص رادار ٬ تجسس ٬ ضد اغتشاش بودن و توانايي براي شليك موشكهاي فعال و نيمه فعال كارايي و تاثير فوق العاده اي را در نبردهاي دوز از خانه يه ارنغان مي آورد. در عليه اهداف زميني ٬ توانايي هاي راداري دوجنگنده تقريبآ يكسان مي باشد.تمام هواپيماهاي مدرن روسي ٬ شامل Su-30MK ٬ به مقر مكان يابي نوري مجهز ند كه اين سيستم ٬ قادر است به طور خودكار اهداف هوايي را شناسايي كرده و بر روي آنان قفل نمايد ٬ و سپس با دقت بالايي فاصله و مختصات و ساير مشخصات آنان را نمايان سازد.اين سيستم ٬ دقت هدف يابي را افزايش و زمان جستجو را به طور موثري كاهش ميدهد. مصونيت رادار اين هواپيما در مقابل سيستم هاي ECM مغشوش كننده رادار ٬ آن را قادر ميسازد كه بدون هيچ گونه مشكلي آسمان را تجسس نمايند. براي ماموريتهاي زميني ٬ چه ميراژ چه سوخوي مجهز به سيستم جستجو كننده هدف نوري مي باشند كه تقريبآ داراي خصوصيات مشتركي هستند. هواپيماهاي جنگنده مدرن روسي ٬ كلآ داراي خصوصيت بقاپذيري فراواني هستند. براي مثال ٬ در هواپيماي Su-30MK از سيستم هاي جاوگيري كننده نشت سوخت و همچنين دستگاه هاي اطفاء حريق بسيار عالي بهره برده مي شود كه بقا پذيري اين هواپيما را به مقدار 20٪ نسبت به هواپيماهاي كلاس ميراژ 2000 افزايش مي دهند.از لحاظ برد موشك هاي مورد استفاده ٬ تسليحات هوا به هواي Su-30MK داراي حدود 30٪ برد بيشتر نسبت به موشكهاي به كار گرفته در ميراژ ــ مانند سوپرا ــ هستند و امكاناتي چون قابليت شليك از فواصل دورتر را نسبت به حريف خود فراهم مي آورند.لازم به ذكر است كه هواپيماهاي سوخوي Su-30MK از 12 مقر تسليحاتي و ميراژ 2000 از 9 مقر براي حمل سلاح ها سود مي جويند. قابليت حمل دوبرابر بهب در سوخوي در مقابل ميراژ ٬ باعث كاهش تعداد سورتي پروازهايي مي شود كه براي نابودي مجموعه اي از اهداف زميني مورد نياز است ٬ و در نتيجه اين عمل ٬ تعداد تلفات ممكن هوايي كاهش مي يابد. در كل ٬ مي توان به اين نتيجه رسيد كه به كارگيري جنگنده اي دوربرد با قابليت استقلال از پايگاه هاي زميني براي فراهم آوردن اطلاعات مورد نياز به واسطه سيستم هاي پيشرفته به كار رفته ٬ بسيار مقرون به صرفه تر از انجام نبرد با تعداد زيادي جنگنده كوتاه برد ٬ غير موثر و در عين حال با تواناييهاي كمتر و وابسته است . نهايتآ ٬ با اين اوصاف و شرايط موجود در اين مقايسه كلي ٬ هواپيماي Su-30MK در سطح برتري بالاتري نسبت به هواپيماهاي ميراژ قرار مي گيرد. منبع : ماهنامه نوآور شماره 23 منتظر نظرات شما هستم!!!! :wink:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكند!اما بهتر است دو هواپيما را كه از يك كلاس هستند مقايسه كرد.ولي به هر حال جنگندهSU-30MK به طور مشخصي بر ميراژ 2000 برتري دارد هر چند از يك كلاس جنگنده نيستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لطفا منبع را رعایت کنید. نویسنده آرمان از وبلاگ ایر هستن نه ماهنامه کپی کن نوآور!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موضوع تكراري است به لينك زير سري بزنيد: http://military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=987

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من اين را از اين را تمام و كمال از يك سايت كپي كردم :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان به آدرسي كه در پايين آوردم بريد بد نيست تصاويري از كاك پيت تعدادي پرنده هاي نظامي و كلا يه سري تصاوير از هواپيماهاي جنگي داخلش موجو است . :|


تصاوير داخل اتاق خلبان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.