ghermez

مقایسه سوخو 25 با آ -۱۰

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

چون هواپیماهای سوخو 25 و آ -10 تقریبا از شرح وظایفون یکی هستند برای همین مقایسه ی این دو هواپیما لازم دیدم مشخصاتشون می گم و دوستان نظر خودشون بیان کنند
به علتی این که اطلاعت من هم در این زمینه .... مدیران اطلاعاتش ویرایش کنند بهتر میشه

[size=18]
[color=red]سوخو 25[/color][/size]

%D9%88_25.jpeg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_%D8%B3%D9%88%D8%AE%D9%88_25.jpeg[/img][/url]

سوخو ۲۵ را مي توان همتاي روسي هواپيماي « آ -۱۰» ايلات متحده دانست.Su-25 –که ناتو آن را فراگ فوت به معنای پای قورباغه نامیده- یک هواپیمای تهاجمی می باشد که برای پشتیبانی نزدیک و عملیات زد تانک استفاده می شود .Su-25 با تکیه بر زره قوی در کاکپیت ( که قابلیت دفاع در برابر توپهای 23 میلیمتری را دارند) و بدنه خود برای تحمل کردن آتش سنگین دشمن طراحی شده است . در واقع سرعت هواپیما قربانی طراحی هواپیما شده و آن را به یک هواپیمای زیر صوت تبدیل کرده است. نوک هواپیما به یک مسافت یاب لیزری مجهز می باشد که بعنوان تعیین کننده هدف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت عقب هواپیما نیز یک سیستم هشدار دهنده رادار به نام Sirena-3 قرار داده شده است. نوع تولیدی اولیه این هواپیما ، Su-25 ( که ناتو آن را فراگ فوت-A می نامید) بود که Su-25K اولین نمونه صادراتی از این نوع بود. Su-25K که از نظر الکترونیک پروازی و سیستم کنترل آتش در رده پایین تری نسبت به نمونه قبلی بود به کشورهای عراق و کره شمالی صادر شد.Su-25BM ( که نوع صادراتی آن Su-25BMK است) یک نمونه تغییر داده شده ی Su-25 ( فراگ فوت-A ) بود که بعنوان هدف های هوایی برای تمرین های هوا به هوا و زمین به هوا مورد استفاده قرار می گرفت و توپ هواپیما نیز حذف شده بود.Su-25UB یک نمونه تمرینی پیشرفته برای نیروی هوایی روسیه است که Su-25UT نمونه آموزشی دو نفره غیر مسلح – که با Su-28 نیز شناخته می شود- از این نمونه سرچشمه می گیرد. توپ، زره، سیستم کنترل آتش، سیستم های ECM (جنگ الکترونیک) به همراه پنج جایگاه حمل سلاح و سیستم پخش کننده شراره و تمام دیگر تجهیزات جنگی حذف شده است. اگر چه تصمیم بر جایگزینی هواپیماهای L-29 و L-39 با این هواپیما بود ولی این امر هیچگاه اتفاق نیفتاد. Su-25UTG یک نمونه دریایی از Su-25UT می باشد که برای آشنایی خلبانان نیروی دریایی با کار با ناوهای هواپیما بر استفاده شده بود.البته یک Su-25UT به Su-25UTG تبدیل شد که تنها فرق آنها جایگزینی ترمز چتری با قلاب های مهار کننده می باشد. Su-25TM – که با نام Su-39 نیز شناخته می شود- نمونه ارتفا داده شده این هواپیما بر پایهSu-25UB می باشد. سیستمهای الکترونیک پروازی به طور قابل ملاحظه ای ارتقا داده شده اند که هواپیما را قابل به پرواز در هر شرایط آب و هوایی و در روز و شب کرده است. مهمترین وظیفه این نمونه مبارزه و ضد تانک است. سیستمهای تجهیزاتی این هواپیما آن را قادر کرده که در نقش ضد کشتی استفاده شده و امکانات محدود هوا به هوا برای مبارزه با هلیکوپترها و پرنده های کم سرعت به آن داده شده است. پایداری هواپیما افزایش یافته و مقاومت آن با افزایش زره، کاهش اثر مادون قرمز، پخش کننده های شراره و دیگر امکانات بهبود یافته است. از جمله ارتقا سیستمها شامل افزودن خلبان خودکار(Auto Pilot)، سیستمهای ناوبری/حمله بهبود یافته می باشد. تولید این نمونه به سفارشات خارجی بستگی دارد. Su-25SM اسمی است که برای ارتقا نمونه Su-25 و Su-25UB در نظر گرفته شده است. آزمایشات پروازی اولین نمونه از Su-25 ارتقا داده شده شروع شده است. سه فروند دیگر نیز که شامل یک فروند Su-25UB نیز می شود در حال انجام می باشد. مهمترین فاکتور های ارتقا شامل سیستم ناوبری/حمله که با استفاده از کامپیوتر پر سرعت می باشد. این ارتقا دقت هدف را دو تا سه برابر و دقت سیستم ناوبری را تا ده برابر می کند. Su-25KM "اسکورپیون (عقرب)" نمونه ارتقا داده شده Su-25K می باشد که با همکاری البیت سیستمز و TAM ( هوا فضا سازی تفلیس) گرجستان انجام می شود. از جمله ارتقا ها شامل نمایشگر های رنگی چند کاره، کامپیوتر جدید و نمایشگر نصب شده در کلاه خلبان می باشد. در 27 اکتبر 2004 اولین فروند Su-25KM به نیروی هوایی ترکمنستان تحویل داده شد. قبلا هم گرجستان 43 فروند Su-25 به ترکمنستان به خاطر بدهی های خود تحویل داده بود. به گفته منابع خارجی که نمی توان به آنها اعتماد کرد پنج فروند Su-25K عراقی بعلاوه 2 فروند Su-25UBK در سال 1991 به ایران داده شد. نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سفارش 30 فروندSu-25UBK را به روسیه داده است.

%D9%88_25__-.jpeg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_%D8%B3%D9%88%D8%AE%D9%88_25__-.jpeg[/img][/url]
مشخصات:
وظیفه : پشتیبانی نزدیک، آموزشی رزمی
انواع : Su-25 (Frogfoot-A), Su-25K (Frogfoot-A), Su-25BM/BMK (Frogfoot-A), Su-25UB/UBK (Frogfoot-:lol:, Su-25UT (Su-28, Frogfoot-:lol:, Su-25UTG (Frogfoot-:mrgreen:, Su-25T/TM (Su-39), Su-25TK (Su-34), Su-25SM
استفاده کنندگان : روسیه، بلغارستان، جمهوری چک، گرجستان،ایران،عراق،قزاقست� �ن،کره شمالی،پرو،اسلواکی و اوکراین
موتور : دو موتور توربو جت 9921 پوندی R-195 توربو جت بدون پس سوز
ابعاد : طول 15.53 متر، ارتفاع 4.80 متر، دهنه بال 14.36 متر
اوزان : وزن خالی 9500 کیلوگرم، حداکثر وزن برخاست 17600 کیلوگرم
حداکثر سرعت : 975 کیلومتر بر ساعت ( 606 مایل بر ساعت)
سقف پرواز : 10000 متر ( 32800 پا)
سلاح : یک توپ 30 میلیتری AO-14A دو لوله. تا 4400 کیلوگرم انواع مهمات شامل بمب های هدایت شونده لیزری، راکت ها ، بمب های خوشه ای، موشک های هوا به هوا و مخزن های سوخت اضافی که بر روی 10 تا 11 نقطه قرار می گیرند.


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D9%88_25_%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpeg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_%D8%B3%D9%88%D8%AE%D9%88_25_%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpeg[/img][/url]
سوخو 25 متعاق به سپاه پاسداران


[size=18][color=red]A-10 Thunderbotl[/color][/size]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/A-10_-.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_A-10_-.jpg[/img][/url]

در واقع A-10 و OA-10 موسوم به Thunderbolt یا صاعقه، جزء اولین جنگنده های نیروی هوایی ایالات متحده هستند که برای پشتیبانی نزدیک از عملیات نظامی نیروی زمینی طراحی شده اند. طراحی آنها بسیار ساده است.. این جنگنده ای است که می تواند علیه انواع ادوات و تجهیزات زمینی نظیر تانکها و سایر ادوات زرهی به کار رود و به راحتی آنها را منهدم کند.
اموریت این جنگنده می تواند شب یا روز برای حمایت از پیشروی نیروهای زمینی باشد.نخستين پرواز اي-10 در 1972 انجام گرفت و در مجموع 707 فروند از آن توليد شده است. ماموریت دوم A-10 شناسایی و حمایت عملیات نیروهای ویژه (تکاوران) می باشد. تمامی این ماموریتها می توانند در ارتفاع بسیار پائین (چند متری) و یا ارتفاع بالا به خوبی هدایت و انجام شوند. عمده ترین ماموریت تاتدربولت حفظ برتری زمینی در ماموریتهایی از فاصله ی بسیار نزدیک می باشد.
نیاز نیروی هوایی بر جنگنده ای با قابلیت حمل حداکثر مهمات بود که بتواند در ارتفاع بسیار پائین پرواز کرده و ماموریت خود را در نهایت دقت انجام دهد. همچنین قابلیت مانورپذیری بالایی در سرعتهای پائین داشته باشد و در همان حال بتواند با دقت بسیار زیاد اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دهد. ماموریت تاندربولت به نحوی تعیین گشت تا بتواند در سرتاسر جهان عملیات کرده و از پایگاههای ناآماده با حداقل سرویس اولیه قادر به پرواز باشد
اين هواپيما با توجه به اهداف طراحي و ساختش كه حضور در ميدان نبرد و تحت شعاع آتش سنگين دشمن است از درجه بالايي از انعطاف پذيري و پايداري برخوردار است و مي تواند در خارج از پايگاههاي هوايي و در مسافتهاي كوتاه نيز نشست و برخاست كند.
مخزنهاي سوخت هواپيما نيز تا حد امكان دور از كابين و تجهيزات ضروري پروازي قرار گرفته و قابليت جدا شدن از بدنه ي اصلي را دارا هستند.
برد اي-10 برابر با 1280 كيلومتر است كه شعاع عملياتي وسيعي را تحت پوشش اين هواپيما قرار مي دهد و با توجه به سرعت پايين اهداف زميني از قابليت پرواز در ارتفاع پايين(زير 1000 پا)(پايين تر از 300 متري)و با سرعت اندك برخوردار است و در اين شرايط مي تواند از تمامي تسليحات بارگذاري شده اش به بهترين وجه استفاده نمايد.
در حال حاضر بيش از 350 فروند اي-10 در آرتش ايالات متحده به سرويس دهي مشغول هستند.
يك برنامه ي مدرنيزه سازي نيز در حوضه ي تسليحات آن صورت خواهد پذيرفت كه امكان استفاده از نسل جديد تسليحات آمريكا را نظير(JDAM) و (WCMD) به اي-10 مي دهد و يك غلاف هدف گيري جديد نيز توسط لاكهيد مارتين موسوم به Sniper XR به اين هواپيما اضافه مي شود همچنين كابين و سيستمهاي پروازي نيز مورد تجديد نظر كلي قرار مي گيرند..
بدين ترتيب نيروي هوايي و گارد ملي آخرين ورژن اين هواپيما موسوم به اي-10سي(A-10C)تا سال 2028 در سرويس نگه مي دارند.
كابين هواپيما بگونه اي طراحي شده كه يك ديد كامل 2.4 كيلومتري را به خلبان مي دهد و با يك ساختار تيتانيومي به ضخامت 3.8 متر از جان وي حفاظت مي كند زره حفاظتي خلبان را در برابر پرتابه هاي انفجاري تا 37 ميليمتري و شيشه ي كابين وي را در برابر گلوله هاي 23 ميليمتري تحت حفاظت قرارمي دهند.
كابين داراي نمايشگر ال سي دي ، سيستم راديويي حفاظت شده سيستم جهت يابي اينرسايي و يك سيستم ناوبري تاكتيكي موسوم به (TACAN) است.
لاكهيد مارتين همچنين در حال نصب سيستم جهت يابي جهاني (EGI) بر روي اين هواپيماست كه تعيين موقعيت دقيق اي-10 را ممكن مي سازد ، علاوه بر آن سيستم خودكار شناسايي و انطباق با عوارض زمين (TERPROM) تيز در حال نصب بر روي اين هواپيماست .
خلبان به يك سيستم نشانه روي بر روي كلاه ، سيستم ديد در شب (NVIS), و هدايت تصويري موشكهاي ماوريك برخوردار است و از يك سيستم كنترل آتش كامپيوتري موسوم به(LASTE) برخوردار است كه زمان و موقعيت و جهت رها سازي بمبهاي سقوط آزاد را نيز محاسبه مي كند و علاوه بر آن نسبت به احتمال برخورد با موانع در ارتفاع پست نيز حساس است.
اي-10 داراي 11 جايگاه بارگيري مهمات به وزن كلي 7260 كيلوگرم است. 3 جايگاه در زير بدنه و 4 جايگاه در هر بال قراردارد همچنين انواع غلافهاي هدايت الكترونيكي و ليزري نيز براي هدايت دقيقتر مهمات شليك شده بر روي اين هواپيما نصب مي شود.
اي-10 توانايي حمل 10 تير موشك هوا به زمين تقويت شده ي ماوريك (AGM-65) را دارد (با سر جنگي 57 كيلوگرمي و برد 45 كيلومتري)
اي-10 جهت دفاع از خود در برابر شكاري هاي دشمن توانايي حمل موشكهاي هوا به هواي كوتاه برد سايدواندر را (با سرعت بيش از 2 ماخ) دارد.
طيف وسيعي از انواع بمب ها نيز در حوزه ي تسليحات آ-10 قرار دارند شامل :
بمب هاي 500 پوندي MK-82
بمب هاي 2000 پوندي MK-84
بمب هاي آتش زاي 750 پوندي(ناپالم) MK-77
بمب هاي هدايت ليزري GBU-10 و GBU-12
و همچنين توانايي حمل تا 10 تير(به طور استاندارد 4 تا 6تير) از بمب هاي MK-20 BL755,CBU-97 , CBU-89 , CBU-87 , CBU-71 , CBU-58 , CBU-52را نيز دارد.
نورتوپ گرومن مجموعه اي از سيستمهاي هدف ياب نقطه اي ليزري را با يك ال سي دي ضوح بالا 640 x 512 پيكسل را براي اي-10 تدارك ديده است.
اي-10 همچنين از يك توپ 30 ميليمتري جنرال ديناميكس به نام GAU-8/A برخوردار است كه توانايي شليك عمودي را نيز داراست و تا فاصله ي 6500 متري مي تواند تانكهاي سنگين را هدف قرار دهد.
اين توپ مي تواند با گلوله هاي ضد زره 0.75 كيلوگرمي و يا گلوله هاي اورانيومي0.43 كيلوگرمي تجهيز گردد و بنا به انتخاب خلبان از 2 نرخ شليك 4200 و يا 2100 گلوله در دقيقه استفاده كند ، هر خشاب اين توپ حاوي 1350 گلوله است.
اين هواپيما با دو موتور توربوفن جنرال الكتريك موسوم به TF34-GE-100 مجهز شده كه هر كدام توانايي توليد 9065 پوند نيرو را دارا مي باشند.
نحوه ي استقرار اين موتورها از دو جهت براي اي-10 حائز اهميت است نخست اين امكان را به هواپيمامي دهد كه به راحتي با از دست دادن يكي از موتورها به نبرد ادامه دهد و دوم آسيب پذيري آن را در برابرسيستمهاي ضد هواپيماي دوش پرتاب تا حد زيادي كاهش مي دهد.
اي-10 هواپيماي يك نفره به طول 16.26 و عرض از سر بال 17.53 متر و ارتفاع 4.47 متر است
وزن خالي آن 25000 پوند و حداكثر وزن برخاست آن 51000 پوند(22950 كيلوگرم) است.
حداكثر ارتفاع 45000 پا و حداكثر سرعت آن 700 كيلومتر است .
هواپيما حتي در صورت از دست دادن يكي از بالها نيز مي تواند به پرواز ادامه دهد و در صورت لزوم چرخها را نيز از بدنه ي اصلي جدا ساخته و بدون چرخ در سلامت كامل فرود آيد.
آ-10 داراي دو سيستم هيدروليك جانشين مي باشد كه هر كدام از آنها مي توانند به تنهايي جانشين سيستم اصلي شوند اما هواپيما قابليت كنترل و پرواز را حتي در صورت از دست دادن تمامي سيستمهاي هيدروليك را نيز دارد.
صندلي ACES-II قابليت پرتاب و نجات جان خلبان را چه در حداكثر ارتفاع و چه در ارتفاع صفر را دارد.
اين صندلي همچنين خلبان را چه در سرعت 830 كيلومتر و چه در سرعت صفر به سلامت به روي زمين هدايت مي كند.
شعاع گردش اي-10 نصف يك اف 16 است و مي تواند ظرف كمتر از 7 ثانيه پس از عبور كردن از يك هدف مجددا بازگشته و به هدف خود حمله نمايد.
تعمير و نگه داري اين هواپيما آنقدر ارزان است كه پرهزينه ترين بخش تعميرات آن ، رنگ آميزي مجدد هواپيماست به همين جهت نيروي هوايي ايالات متحده به جاي استفاده از روال استاندارد قراردادهاي پيمان كاري تعمير و نگه داري ، خودش راسا تعمير و نگه داري اكثر قطعات اي-10 را انجام مي دهد.
تعمير و نگه داري اين هواپيما درشرايط غير استاندارد(خارج از پايگاه) و در نزديكي ميدان نبرد نيز ممكن است .اي-10 همچنين از توانايي سوخت گيري هوايي نيز برخوردار است.
اي-10 از سيستمهاي ويژه ي جنگ الكترونيك و ضد آن برخوردار است و قابليت رها سازي شراره هاي آتش زا(جهت فريب موشكهاي حرارتي) را دارد
قيمت يك فروند اي-10 بر اساس ارزش دلار در 1998 برابر با 13 ميليون دلار است.
عمر عملياتي اوليه ي اي-10 برابر با 8000 ساعت است كه با توجه به ارتقا هاي صورت گرفته تا 24000ساعت افزايش يافته است.
آمار زير مويد عملكرد اين هواپيما در نابودي طيف وسيعي از اهداف درعمليات طوفان صحرا 1991 است:
987 دستگاه تانك ، 926 اراده توپ ، 501 دستگاه نفربر زرهي ، 1106 دستگاه كاميون ، 249 خودرو زرهي فرماندهي ، 112 Military Structures ( احتمالا به معني سنگر؟ يا قرار گاه نظامي؟)، 96 رادار ، 72 پناهگاه زير زميني ، 2 هلكوپتر(نبرد هوا به هوا) ، 51 موشك اسكاد (انهدام بر روي زمين) 50 دستگاه توپ ضد هوايي ، 28 پست فرماندهي ؛ 11 سكوي پرتاب موشك ، 9 فروند موشك زمين به هوا SAM)) ، 8 تانكر سوخترسان و 10 فروند هواپيما(بر روي زمين هدف قرار داده شده)
شايان ذكر است دولت تركيه چند سال قبل خواهان خريد اي-10 بود(احتمالا براي مبارزه با شورشيان پ كا كا) اما نهايتا به افزايش ناوگان اف-16 هاي خود بسنده كرد.
4 مدل از اين هواپيما ساخته شد مدلهاي A , B C و همچنين نمونه ي ( airborne forward air control) كنترل هوايي موسوم به OA10 نيز موجود است.
پيوست: در منابع مورد ترجمه نامي از رادار يا سيستمهاي جايگزين آن پيدا نكردم اگر چند سال قبل در يكي از مجلات تخصصي نوشته شده بود به علت احتمال سقوط هواپيما در شرايط جنگي و دسترسي دشمن به آن از نصب سيستمهاي راداري پيچيده در اين هواپيما خودداري شده است با اين همه در شناسه ي ارائه شده براي اين هواپيما در گلوبال سيكوريتي از دو سامانه ي AN/ALE-40وAN/ALQ-119 تحت عنوان سيستمها (Systems) ياد شده بدون آنكه توضيحي داده شود و مترجم نمي داند سيستمهاي مذبور چه سامانه هايي هستند.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/A-10.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_A-10.jpg[/img][/url]

دوستان براي مقايسه ي بهتر مي تونيد به دو بست زير هم بريد
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=98151
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9269[size=18]
[color=blue]
با تشكر از دو دوست كرامي اقاي محمد و كاوه كه منو در اين زمينه راهنمايي كردند[/color]
[/size]
منابع:
http://newcoy.persianblog.ir/post/209
http://aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?t=29622
http://newcoy.persianblog.ir/post/209
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی

سپاس فراوان بخاطر ایجاد این تایپک مفید

این قسمت برای من بسیار جالب بود
[quote]عمر عملياتي اوليه ي اي-10 برابر با 8000 ساعت است كه با توجه به ارتقا هاي صورت گرفته تا 24000ساعت افزايش يافته است.
آمار زير مويد عملكرد اين هواپيما در نابودي طيف وسيعي از اهداف درعمليات طوفان صحرا 1991 است:
987 دستگاه تانك ، 926 اراده توپ ، 501 دستگاه نفربر زرهي ، 1106 دستگاه كاميون ، 249 خودرو زرهي فرماندهي ، 112 Military Structures ( احتمالا به معني سنگر؟ يا قرار گاه نظامي؟)، 96 رادار ، 72 پناهگاه زير زميني ، 2 هلكوپتر(نبرد هوا به هوا) ، 51 موشك اسكاد (انهدام بر روي زمين) 50 دستگاه توپ ضد هوايي ، 28 پست فرماندهي ؛ 11 سكوي پرتاب موشك ، 9 فروند موشك زمين به هوا SAM)) ، 8 تانكر سوخترسان و 10 فروند هواپيما(بر روي زمين هدف قرار داده شده) [/quote]

لطفا این قسمت رو هم اصلاح کنید
[quote]آمار زير مويد عملكرد اين هواپيما در نابودي طيف وسيعي از اهداف درعمليات طوفان صحرا 1991 است:
987 دستگاه تانك ، 926 اراده توپ ، 501 دستگاه نفربر زرهي ، 1106 دستگاه كاميون ، 249 خودرو زرهي فرماندهي ، 112 Military Structures ( احتمالا به معني سنگر؟ يا قرار گاه نظامي؟)، 96 رادار ، 72 پناهگاه زير زميني ، 2 هلكوپتر(نبرد هوا به هوا) ، 51 موشك اسكاد (انهدام بر روي زمين) 50 دستگاه توپ ضد هوايي ، 28 پست فرماندهي ؛ 11 سكوي پرتاب موشك ،[b] 9 فروند موشك زمين به هوا SAM)) ، 8 تانكر سوخترسان و 10 فروند هواپيما[/b](بر روي زمين هدف قرار داده شده) [/quote]

من بعد از خوندن این مقاله کلا نظرم در مورد A-10 برگشت فکر نمیکردم این هواپیما تا این حد کاربردی و تاثیر گذار باشه برای من قبل از خوندن این مقاله هواپیمای پشتیبانی نزدیک فقط سوخو 25 بود و زیاد این هواپیما رو بحساب نمی آوردم و فکر نمیکردم تا این حد قدرتمند باشه

این هم تعدادی عکس با کیفیت از این هواپیما

http://en.wikipedia.org/wiki/File:A-10_Thunderbolt_II_In-flight-2.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thunderbolt.a10.fairford.arp.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Usaf.thunderbolt2.750pix.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:A-10_firing_AGM-65.JPEG

http://en.wikipedia.org/wiki/File:A10Thunderbolt2_990422-F-7910D-517.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:USAF_A-10_Thunderbolt_II_after_taking_on_fuel_over_Afghanistan.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:A-10A_Thunderbolt_II_Desert_Storm.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thunderbolt_-_Formation.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:A-10_Thunderbolt_II_Kills.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/File:A10gun3.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:A-10_Thunderbolt_II_Gun_Run.JPEG
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر خیلی جالب بود. حصوصا این که آ 10 بدون یک بال هم می تونه به مسیرش ادامه بده.
نکته ی دیگه ای که همیشه برام سوال بود و الان جوابشو گرفتم نحوه ی قرارگیری موتورها در آ 10 بود.
جالب تر این که هواپیمایی با این مقدار پایداری در میدان جنگ و امکانات نگهداری ارزان قیمتی هم دارد.
نهایتا،
این سوال برام باقی موند که چطور بدون هیدرولیک باز هم می تونه به پرواز ادامه بده؟ یعنی مثلا کنترل سیمی جایگزین میشه؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

البته دوستان توجه داشته باشید که این آ-10 در اکثر موارد پس از سرکوب شدید پدافند وارد عمل می شده ولی سوخو 25 خیر ...
  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا" عالی بود ، خیلی خوب اطلاعاتی بود. ما به شخصه اولین هواپیما که خوشم ازش میاد f-14 هستش و بعدش A-10 و بعدش F-35 خوشم میاد. یادم هستش تو جنگ خلیج فارس یک A-10 تونست یک گردان زرهی عراق رو در یک حمله به کلی از بین ببره.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا" عالی بود . من تا حالا اطلاعات به این خوبی از این دو هواپیما ندیده بودم. من بین هواپیماها از سه تاشون بیشتر از همه خوش میاد: F-14 , F-35 , A-10
یادم میاد تو جنگ خلیج فارس یکی از این هواپیماها تونست تو یک حمله یک گردان زرهی عراق رو نابود کنه! با اون توپ چرخونش به تنهایی یک قاتل تمام عیار هستش


ببخشید نتونستم این پست رو حذف کنم . دو تا اومد .شرمنده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اين همه جا صدق ميكنه كه برتري هوايي در نبرد روسيه و امريكا،با امريكاست :cry:[/quote]

سلام

مشکل اینجاست که اگه جنگ بشه ، آمریکا هیچ وقت برتری مطلق هوایی رو به دست نخواهد آورد !!!!

یعنی دیگه اینجوری نیست که آ-10 بیاد و با خیال راحت فقط تصمیم بگیره که به کدوم تانک حمله کنه و بعد یه تمرین نظامی کنه و بره !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوخو 25اصلا قابل قیاس نیست با آی 10 چون فقط حمل مهمات نیست که بنظرم سوخو 25 یک آهن پاره ایی بیش نیست چون اگه سرعت زیادی داشت میشد در جنگهای امروزه ازش استفاده کرد چون با این سرعت میشه یه توپ 23 م.م ضدهوایی شکارش کرد تا برسه موشکهای هوایی
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از برتری های آ 10 استفاده از موشک های متنوع و خوبی است که برای درگیری های هدفمند خیلی موثر است
اما فکر کنم سوخو بیشتر برای ریختن فله ای بمب و راکت خوب است و فرقی میان دوست و دشمن نمی گذارد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا ا10 بهتره ! با اينكه علاقه شخصي من سوخ25 و تجهيزات روسي هست.بزرگترين ايراد سوخو25 اينه كه موتوراش نزديكه همه و مثل ا10 نيست كه موتوراش جداست.اينطوريتو درگيري هوا به زمين كه كار ايندو هواپيماست ا10 شانس پايداري بيشتري داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این تاپیک یه جورایی تکراری حساب میشه چون قبلا در تاپیک مقایسه سوخو 39 با تاندربولت اکثریت اساتید سایت و کاربرها رای به برتری آ 10 دادند. تازه اون سوخو39 بود که از هر نظر از سوخو 25 سرتره و در مجموع بازهم در مقابل تاندربولت بازنده بود این که دیگه جای خود داره.
البته این نکته رو هم باید اضافه کرد که شخصا معتقدم به هیچ عنوان نمیشه نظرسنجی های سایت ها و فروم ها رو ملاک تشخیص و معیار فنی و علمی برای قضاوت در مورد موضوعی خاص به حساب آورد.
کلا تجهیزات روسی از جمله هواپیماهاشون مصداق بارز و حی و حاضر ضرب المثل " هر چی پول بدی آش میخوری " هستن خریدار به خیال اینکه جنس ارزون خریده و یه عالمه سود کرده و در عین حال چیزی رو به دست آورده که بهش قول دادن کیفیت یه هواپیمای خیلی گرون تر رو داشته باشه.
ولی وقتی خریدار پای کار میرسه در عمل متوجه میشه که کلاه گشادی سرش رفته و در قبال اون پولی که داده آش که گیرش نیومده هیچ بعدش متوجه میشه روی دیواری یادگاری نوشته که خشت اولشو معمارش کج کج کج کار گذاشته و اصلا به ثریا نمیرسه که بخواد کج بره بالا یه جایی نزدیک سقف اول ساختمون کل دیوار خراب میشه روی زمین. :cry:
آدرس مقایسه سوخو39 با آ10 :
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19127&highlight=%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون مقاله خوبی بود ولی از نظر تعداد سطر حدودا 1 به سه به نفع آ 10 بود یعنی اینکه از سوخو 25 کم مطلب نوشته بودی و این احتمالا رو ذهن مخاطب تاثیر میذاره!

[quote]كابين هواپيما بگونه اي طراحي شده كه يك ديد كامل 2.4 كيلومتري را به خلبان مي دهد و با يك ساختار تيتانيومي به [color=red]ضخامت 3.8[/color] متر از جان وي حفاظت مي كند زره حفاظتي خلبان را در برابر پرتابه هاي انفجاري تا 37 ميليمتري و شيشه ي كابين وي را در برابر گلوله هاي 23 ميليمتري تحت حفاظت قرارمي دهند.[/quote]
فکر کنم درستش اینه که طول زره 3.8 متر هست و ضخامتش چند سانتی متر!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.