Sorena_Noshad

هواپیمای ترابری سبک وای-7 ( Xian Y-7)

Recommended Posts

[align=center]به نام ایزد توانا[/align]
[align=center]
y7_02.jpg



Y-7 (همچنین به نام های Yunshu-7 و Yun-7 نیز شناخته می شود) یک هواپیمای ترابری کوچک دو موتوره است که توسط شرکت هواپیما سازی Xi’an چین و بر اساس هواپیمای ترابری روسی آنتونوف-24 (نامگذاری ناتو:کک) طراحی و توسعه داده شده است.اساسا طراحی این هواپیما به منظور جابجایی و حمل و نقل نیرو و بارهای نظامی بوده است اما از نمونه های از این هواپیما به عنوان یک هواپیمای مسافری منطقه ای یا کوتاه برد استفاده می شود.علاوه بر نقش های بالا هواپیمای Y-7 به منظور آموزش خدمه و خلبانان نیز در نیروی هوایی چین به کار گرفته می شود.در چین از این هواپیما در نیروی هوایی (PLAAF) به منظور جابجایی بار و نیرو و در نیروی دریایی (PLANAF) نیز علاوه بر موارد بالا توانایی گشت دریایی به صورت محدود را نیز دارد.شرکت هواپیما سازی Xi’an در ماه آوریل 1966 شروع به توسعه یک هواپیمای مسافربری کوچک بر اساس هواپیمای An-24 روسی کرد.اولین نمونه ساخته شده که از دو موتور توربو پراپ با قدرت 2550 اسب بخار استفاده می کرد اولین پرواز خود را در دسامبر 1970 انجام داد.با این حال ، این هواپیما به دلیل ضعف موتورهای آن موفق به دریافت گواهینامه های مربوطه نشد.دومین تلاش برای اخذ گواهینامه در سال 1979 نیز بی نتیجه بود.پس از دومین تلاش شرکت Xi’an برای اخذ گواهینامه که با شکست رو به رو شد ، این شرکت شروع به تجدید نظر و تعویض موتور های هواپیما کرد.اولین نمونه از این هواپیما پس از تعویض موتورها با دو موتور توربو پراپ WJ-5A-1 با قدرت 2900 اسب بخار در سال 1980 اولین پرواز خود را انجام داد و طرح نهایی آن مورد تصویب قرار گرفت و توانست گواهینامه مربوطه را اخذ کند.این هواپیما در ژوئن سال 1984 توانست مجوز حمل مسافر را نیز کسب کند.تا سال 1992 ، 85 فروند از این هواپیما تولید و تحویل مشتریان داده شده بود.طراحی Y-7 در زمان خود بسیار قدیمی و منسوخ بود لذا شرکت Xi’an اقدام به نصب سیستم ها و ایونیک غربی با کمک شرکت هنگ کنگی HAECO در سال 1980 کرد.نمونه بهبود یافته Y-7-100 نام گرفت.در این نمونه بسیاری از اشکالات نسخه قبلی رفع شد.دستگاه های الکترونیکی مدرن غربی بر روی هواپیما نصب شد و تعداد خدمه پرواز از 5 نفر به 3 نفر کاهش یافت.[/color]
نمونه دیگری از این هواپیما که از بهینه سازی نمونه Y-7-100 ساخته شده است Y-7-200A نام دارد.این نمونه در سال 1993 پرواز کرد و توانست تاییده حمل مسافر را در سال 1998 کسب کند.این هواپیما دارای بدنه ای کشیده تر و صندلی های بیشتر (بین 56 تا 60 صندلی) است.این نمونه از دو موتور توربو پراپ PW127C استفاده می کند که دارای مصرف سوخت کمتر و همینطور صدای کمتری است.خدمه این نمونه از هواپیمای Y-7 دو نفر شامل خلبان و کمک خلبان است.بر اساس این نمونه هواپیماهای: Y-7-200B و MA-60 برای مصارف تجاری تولید شده اند.[/color]

Y-7H
[align=center]
Y-7H_01.jpg

/align]

هواپیمای ترابری Y-7H (نام تجاری:Y-7H-500) در واقع نسخه نظامی هواپیمای Y-7 محسوب می شود.این هواپیما در اواخر دهه 1980 و بر اساس دو هواپیمای آنتونوف-24 و آنتونوف-26 ساخته شد و در سال 1989 اولین پرواز موفقیت آمیز خود را انجام داد.این هواپیما از موتورهای توربو پراپ بهبود یافته WJ-5E استفاده می کند و علاوه بر آن یک موتور توربو جت کمکی برای موارد اضطراری بر روی موتور سمت چپ هواپیما نصب شده است.این هواپیما دارای ایویونیک و دستگاه های خودکار پیشرفته و مدرنی در کاکپیت خلبان است که باعث شده است بسیاری از کارها از دوش خلبانان برداشته شده و به دستگاه های خودکار سپرده شود در حالی که در نسخه های اولیه هواپیمای Y-7 اکثر فرمان ها باید توسط خدمه داده می شد که این خود باعث افزایش خدمه پروازی و در نتیجه هزینه های پرواز شده بود.تغییر دیگری که در این نمونه اتفاق افتاده است اضافه شدن یک رمپ بارگیری در عقب هواپیماست که کار بارگذاری را راحت تر و سریع تر می کند.تخلیه بار و باز کردن رمپ بارگیری توسط سیستم های هیدرولیکی و الکترونیکی نصب شده در کابین خلبان انجام می شود.تخمین زده می شود که هواپیمای ترابری Y-7H در اواخر سال 1990 وارد خدمت نیروی هوایی چین شده باشد.همچنین نیروی هوایی چین از نمونه های مسافربری و تجاری(Y-7-200B و MA-60) نیز به منظور جابجایی فرماندهان استفاده می کند.
[align=center]
Y-7H_02.jpg

[/align]

نمونه ها:

Y-7(نسخه اولیه):اولین پرواز را در 25 دسامبر 1975 انجام داد.از این نمونه تنها 4 فروند ساخت شد.

Y-7(نسخه بهبود یافته):این نمونه در سال 1980 تولید شد ، دارای 5 خدمه پروازی است و از موتورهای 1-WJ-5A با قدرت 2900 اسب بخار استفاده می کند.

Y-7-100:نمونه مسافری با ایویونیک غربی ، دارای سه نفر خدمه و موتورهای بهینه شده.

Y-7-200A/B:نمونه مسافری بهبود یافته با ایویونیک غربی و سه نفر خدمه.

Y-7H:نمونه ترابری نظامی با رمپ بارگیری.

MA-60:نمونه مسافربری بهبود یافته برای مصارف تجاری.

Y-7G:نمونه مسافربری بهبود یافته برای ارتش چین.

مشخصات:

خدمه:2-3-5 نفر

بیشینه وزن قابل حمل:5500 کیلوگرم

طول:24 متر

ارتفاع:29 متر

عرض:8.5 متر

وزن خالی:14,988 کیلوگرم

بیشینه وزن هنگام برخاست:21,800 کیلوگرم

موتور:دو موتور توربو پراپ WJ-5A-1 - WJ-5E-PW127C + یک موتور کمکی توربو جت PY19A-300

بیشینه سرعت:513 کیلومتر در ساعت

برد:بین 910 تا 1982 کیلومتر(در مدل های مختلف)

بیشترین ارتفاع پروازی:8,750 متر

کاربران:چین-ایران-کامبوج-لائوس- موریتانی

|-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-|

مترجم:سورنا نوشاد

منبع

هرگونه برداشت از مطلب تنها با ذکر نام مترجم و منبع امکان پذیر است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ایران چندتا خریده؟چه مدلی رو؟
[/quote]

در گلوبال سیکورتی و ویکی پدیا ایران رو جزو کاربران این هواپیما محسوب کردن...

طبق گفته گلوبال سیکورتی ایران دارای 7 فروند از این هواپیماست که مدل اون ها مشخص نشده ولی به احتمال زیاد باید Y-7H (نمونه نظامی) باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از مقاله مفيد شما

هواپيماي كوچكي است آيا چين قصد افزايش قدرت و ظرفيت آن را دارد؟

هيچ سلاحي بر روي اين هواپيما نصب نشده؟ (براي مبارزه مختصر با خطرات احتمالي)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با تشكر از مقاله مفيد شما
[/quote]

خواهش میکنم ، قابلی نداشت.

[quote]
هواپيماي كوچكي است آيا چين قصد افزايش قدرت و ظرفيت آن را دارد؟
[/quote]

فکر نمیکنم چون این هواپیما یک هواپیمای ترابری کوچک و کوتاه برد محسوب میشه که با توجه به وظایفی که براش تعریف شده توانایی های خیلی خوبی داره.اگر بهینه سازی باشه بیشتر بر روی سیستم های الکترونیکی و کاکپیت خلبانان خواهد بود تا افزایش ظرفیت محموله قابل حمل.

[quote]

هيچ سلاحي بر روي اين هواپيما نصب نشده؟ (براي مبارزه مختصر با خطرات احتمالي)[/quote]

خیر ، تاکنون هیچ سلاحی بر روی این هواپیما نصب نشده است اما نمونه ای از این هواپیما بر اساس نمونه Y-7-100 ساخته شده با نام YJ-7 که یک بمب افکن تمرینی و آموزشی است که اگر عمری بود در یک تاپیک جداگانه آن را نیز معرفی خواهم نمود.

موفق باشید...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم برای انتقال افراد مهم و فرماندهان یا اسناد سری خوب باشد
اما اگر مخازن سوخت به آن اضافه شود بردش خیلی بهتر می شود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا هر چی هم که بگین چینیه دیگه....! یه هو دیدی خود به خود آتیش گرفت icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آن-148 یا ایران-140 نظامی برا ایران خیلی بهتره....ای کاش بیخودی(اون بیخودی نه!) پولمونو دور نریزیم . یاد خرید اف-7 میافتم
اگه چین به ما هواپیما نظامی میفروشه جی یازدهی - جی بیستی چیزی آخه
این آشغال ارزش اونو داشته که بریم اسم ایرانو ببریم تو لیست خریداران این ابوقراضه آبرومون رفت. اگه دین ندارین ایمون داشته باشین!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آن-148 یا ایران-140 نظامی برا ایران خیلی بهتره....ای کاش بیخودی(اون بیخودی نه!) پولمونو دور نریزیم . یاد خرید اف-7 میافتم [/quote]

البته هیچ مسئول نظامی خرید این هواپیما رو تایید نکرده و نمیشه تنها به گفته های یک سایت خارجی مانند گلوبال سیکوریتی اعتماد و اطمینان کرد.

خرید اف-7 هم داستانیه واسه خودش ! توی اون زمان نیروی هوایی کاملا منفعل شده بود و اکثر جنگنده هاش غیر عملیاتی بودن و فقط به همین منظور این ابو طیاره ها رو خرید !

[quote]جالبه حالا خودش ساخته؟؟؟؟؟
[/quote]

آره خودش ساخته ! (پ.ن.پ ساختن دادن چینی ها رنگش کنن نه که نقاشیشون خوبه! icon_wink )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.