reza4087

جت آموزشی جی.ال-8/کا-8 کاراکروم ( JL-8/K-8/Karakorum)

Recommended Posts

K-8_Karakorum_1.jpg

 

 


هواپیمای چینی k-8اکنون با یاری مجتمع هوانوردی پاکستان (pac) در حال توسعه است بخش عمده کار طراحی و ساخت را شرکت هواپیماسازی نانچانگ چین انجام داده است ولی به ظاهر سرمایه گذاری کلان واجرای برنامه به عهده شرکت ملی صادرات و واردات تکنولوژی هوایی چین بوده است مدل هواپیما در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 1987و تحت نامl-8به نمایش گذاشته شد به دنبال فراهم شدن کمک فنی و مالی پاکستان (که 25درصد برنامه است)و به دلیل وجود رشته کوهای قراقروم در بخشی از مرز مشترک دو کشور نام هواپیما به قراقروم(کراکروم)تغییر یافت در ابتدا قرار بر این بود که کل هواپیما در پاکستان نیز ساخته شود اما این طرح در اواخر سال 94لغو شد وساخت 45د صد قطعات بدنه به شرکت pac واگذار گردید هواپیمای k-8در ابتدا برای صادرات در نظر گرفته شده بوداما فرض بر این گذاشته شد که چون نیروی هوایی چین هیچ گاه جت اموزشی پایه نداشته حدود (!)1000فروند از این هواپیما را که احتمالا به موتور توربوفن dv-2ساخت لوتارییف/zvlبه جای موتور گرانترtfe731مجهز خواهد شد خواهد خرید تجهیزات غربی شامل صندلیهای mk10 Lمارتین بیکر وسیستمهای الکترونیک پروازی راکول کالینزمی باشد نمونه اولیه هواپیمادر نوابر 1990(و به روایتی ژانویه 1991) به به پرواز در امد و دوسال بعد در نمایشگاه هوایی سنگاپور به نمایش گذاشته شد نیروی هوایی پاکستان حدود 60فروند یا بیشتر را برای جایگزینیt-37b خواهد خرید مدل مورد نظر پاکستان ازدستگاه تهویه مطبوع بهتر وترمزهای ضد سرش جدید وسیستم efisبهره مند خواهد بود هواپیمای k-8از چهارمقر زیر بال وامکان نصب توپ 23میلیمترید زیر بدنه برخوردار است

K-8_Karakorum_2.jpg



پیشرانه :یک موتور توربوفن..ساخت الاید سیگنالبا رانش 16 کیلو نیوتن(3600پاوند )
کارایی:بیشترین سرعت در پرواز افقی 432نات(800کیلومتر برساعت)بیشترین سرعت اوجگیری5300پا بر دقیقه
بیشترین برد با سوخت داخلی1400کیلومتر وبا مخزن خارجی 2250کیلومتر مداومت پرواز 3ساعتو با مخازنخارجی 4/6ساعت
اوزان:وزن خالی2687کیلوگرم (5924پاوند) سوخت داخلی780کیلوگرم (1720پاوند )وزن عادیدر هنگام برخواستن 3630کیلوگرم (8000پاوند)بیشترین وزن در هنگام برخواستن 4330کیلوگرم (9545پاوند)
ابعاد دهنه بال 9/63متر طول 11/6متر ارتفاع4/21متر مساحت بال 17/02متر مربع
بکارگیرندگان :چین -پاکستان -مصر-غنا-میانمار-نامیبیا-سریلانکا-زیمباوه-زامبیا

http://gallery.military.ir/albums/userpics/K-8_Karakorum_3.jpg

 

 

thumb_K-8_Karakorum_3.jpg

 




http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?t=22842

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه سؤال نسبتاً بى ربط(با اجازه آقا رضاى عكاس باشى): ايران به دليل لو نرفتن تجهيزات و دانش خودش همچنين پروژه هايى راه نمى اندازه يا به دليل موانع سياسى و عدم همكارى ساير شركت/كشور ها؟
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يه سؤال نسبتاً بى ربط(با اجازه آقا رضاى عكاس باشى): ايران به دليل لو نرفتن تجهيزات و دانش خودش همچنين پروژه هايى راه نمى اندازه يا به دليل موانع سياسى و عدم همكارى ساير شركت/كشور ها؟[/quote]

با تشکر از رضا جان! گزینه دوم برادر! خسیس بازی دولت برای هزینه کردن در این پروژه ها هم در این امر دخیل است!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا اين تذرو فقط واسه نمايشگاه ها و سر و صدا كردن بين الملليست يا واقعاً به اندازه نيازمون دارند توليد مى كنند؟!
راستى چرا روى هواپيماهاى آموزشى رادار نمى گذارند؟ پس فرآيند شبيه سازى حمله كه بايد موشكشون رو روى هدف قفل كنند٬ چجورى انجام مى شه؟
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من پرواز تزرو در آسمان تهران رو ديدم. فكر ميكنم به تعداد نياز توليد شده. اگه اشتباه نكنم قبل از مانور ارتش يكي از همينا سقوط كرد.
نظر دوستان؟
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]به نام ایزد توانا[/align]
[align=center]
K8.jpg[/align]

K-8 (نام کامل:Karakorum-8) یک جت آموزشی پیشرفته است که به صورت مشترک توسط شرکت های Nanchang چین و Aeronautical Complex پاکستان در اوایل دهه 1990 به پیشنهاد پاکستان و به منظور جایگزینی هواپیماهای آموزشی T-37 در پاکستان طراحی و ساخته شد.این هواپیما بعد از ورود به خدمت در نیروی هوایی پاکستان (PAF) با توجه به کارایی بالایی که داشت توانست نظر نیروی هوایی چین را نیز جلب کند و با نام (JL-8 (JiaoLian-8 به خدمت در این نیرو بپردازد.ارتش چین در نظر داشت تا با ورود این جت آموزشی جت های فرسوده و منسوخ JJ-5 (نمونه آموزشی جنگنده میگ-19) را از خدمت خارج کند. نمونه بعدی جت آموزشی K-8 که به صورت بومی توسط چین توسعه داده شده است (L-11 (Lian-11 نام دارد که از یک موتور توربوفن چینی با نام WS-11 استفاده می کند.در مجموع از سال 1993 (سال شروع تولید) 500 فروند از این جت آموزشی تولید شده است.همچنین مصر نیز این جنگنده را با نام K-8E تحت لیسانس در داخل تولید می کند.دو شرکت چینی و پاکستانی به صورت رسمی در سال 1986 در مورد توسعه جت آموزشی K-8 با هم به توافق رسیدند ، طبق این توافق نامه پاکستان موظف به تامین 25% (یک چهارم) کل هزینه پروژه بود.پس از امضای توافق نامه طراحی هواپیما در سال 1987 شروع شد.در ژانوریه 1989 ساخت 5 نمونه اولیه در دستور کار قرار گرفت .این جت آموزشی اولین تست پرواز خود را در 26 نوامبر 1990 با موفقیت انجام داد.بین سال های 1992 تا 1996 حدود 15 فروند از جت آموزشی K-8 ساخته شده بود که از این تعداد 6 فروند آن به نیروی هوایی پاکستان تحویل داده شد.
[align=center]
jl8_01.jpg[/align]

با این حال پاکستان در سال 1994 تصمیم به تولید این جت آموزشی در داخل کشور گرفت.تا سال 1996 پاکستان سفارش 75 فروند از این هواپیما را داده بود اما به گفته برخی از کارشناسان پاکستان برای جایگزینی این جت آموزشی با جت های سسنا T-37 نیاز به 100 فروند از آن دارد.طرح اولیه این هواپیما از بدنه ای چینی اما سیستم های غربی و به خصوص آمریکایی استفاده می کرد ، برای مثال می توان به موتور توربوفن TFE731-2A و سامانه های ناوبری و الکترونیکی اشاره کرد.این واسبتگی به تجهیزات آمریکایی زمانی دردسر ساز شد که در سال 1989 آمریکا تحریم هایی را بر علیه چین وضع کرد.بعد از آن این جت آموزشی با موتورهای توربو فن اوکراینی AI-25TLK مجهز شدند.چینی ها که می خواستند هواپیمایشان هر چه بیشتر بومی باشد تصمیم به کپی برداری از موتور اوکراینی AI-25TLK گرفتند ، این موتور WS-11 نام گرفت.اولین پرواز جت آموزشی K-8 که به موتور چینی WS-11 مجهز بود در دسامبر 1998 انجام شد.این موتور توانست در سال 2003 گواهینامه های مربوطه را اخذ کند.[align=center]

800px-Pakistan_airforce_K8_with_A380.jpg[/align]

JL-8 / L-11

نسخه ای از جت آموزشی K-8 متعلق به نیروی هوایی چین است که با نام JL-8 اولین بار در دسامبر 1994 پرواز کرد.این نمونه از جت آموزشی K-8 از موتورهای اوکراینی AI-25TLK استفاده می کند و تنها 6 فروند از ساخته شده است.دلیل تولید تنها 6 فروند از این جت آموزشی تمایل چین به تولید نمونه ای از جت K-8 بود که دارای موتور توربوفن بومی WS-11 (کپی چینی موتور AI-25TLK اوکراینی) باشد.این طرح در سال 1998 به سرانجام رسید و تا سال 2003 حدود 100 فروند از آن تولید و به مدارس آموزش خلبانی نیروی هوایی چین تحویل داده شد.

طراحی و وِیژگی ها[align=center]

800px-Air_Force_of_Zimbabwe_K-8_Karakoru[/align]

جت آموزشی K-8 همچون اکثر جت های آموزشی دارای کابین خلبان دو نفره است.این کابین دارای طراحی شیک و در عین حال بسیار کاربردی است.کابین استاد خلبان (کابین عقب) نیز همانند اکثر جت های آموزشی دارای بلندی و ارتفاع بیشتری نسبت به کابین جلو (کابین خلبان) است.نمونه های صادراتی جت آموزشی K-8 در سیستم های الکترونیکی و ناوبری و موتور دارای تفاوت های زیادی هستند و اکثرا این سامانه ها به وسیله مشتری انتخاب می شود.به طور معمولی این هواپیما یک هواپیمای آموشی و غیر مسلح است اما می تواند در صورت نیاز در 4 جایگاه در زیر هر بال خود تا 1000 کیلوگرم (هر جایگاه 250 کیلوگرم) سلاح ها و تجهیزات گوناگون حمل کند.این تسلیحات عبارتند از : بمب های 250 کیلوگرمی ، تیربارهای 23 میلیمتری ، راکت اندازهای غیر هدایت شونده و موشک های هوا به هوای حرارتی کوتاه برد (مانند ماژیک یا R550).همچنین بر روی این جایگاه ها می توان مخازن سوخت خارجی را نصب کرد. سیستم های ناوبری و خودکار پروازی این هواپیما عبارتند از : نمایشگرهای چند منظوره دیجیتال ، رادیو با موج VHF و UHF ، سامانه ناوبری و فرود ، سیستم TATAN و کامپیوتر اطلاعات و داده های پروازی.این هواپیما در نمونه های مختلف از سه موتور استفاده می کند:موتور توربوفن آمریکایی TFE731-2A ، موتور توروبوفن اوکراینی AI-25TL و موتور چینی WS-11 (کپی چینی موتور AI-25TL با تراست خشک 16.87kN)
[align=center]
800px-Pakistan_airforce_K8.jpg
[/align]
مشخصات

خدمه:دو نفر (استاد خلبان و کار آموز)

طول:11.6 متر

طول بال ها: 9.63 متر

ارتفاع : 4.21 متر

وزن خالی:2687 کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست : 4330 کیلوگرم

موتور:موتور های توربوفن TFE731-2A ، AI-25TL و WS-11

بیشینه سرعت:800 کیلومتر در ساعت

برد:2250 کیلومتر

سقف پرواز:13 هزار متر

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

مترجم:سورنا نوشاد

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
منبع

هرگونه برداشت از مطلب تنها با ذکر نام مترجم و منبع امکان پذیر است!

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

فکر کنم اگه نیازی به جت آموزشی داشته باشیم گزینه ی خوبیه ...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.