ali_64

تانک سبک دوزیست PT-76

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تانک PT-76، تانکی آبی خاکی متعلق به ارتش شوروی بود که در اوایل دهه 50 معرفی شد و پس از مدتی به تانک شناسایی استانداردی برای نیروی زمینی ارتش شوروی و دیگر کشورهای پیمان ورشو تبدیل شد.
این تانک به صورت گسترده به کشورهای دیگر از جمله هند،عراق،کره شمالی و ویتنام و .... (بالای 25 کشور) صادر شد. نام این تانک مخفف دو کلمه Plavayushchy Tank ،به معنای تانک شناگر می باشد.

تصویر

تاریخچه
این تانک بین سال های 1951 تا 1949 توسعه یافت و در 16 آگوست 1952 پذیرفته شد. تولید این تانک در سال 1953 در کارخانه تراکتورسازی ولگا گراد(استالینگراد) آغاز شد.
در سال 1958 نوع ارتقا یافته این تانک با نام PT-76B پذیرفته و تا سال 1963 در خط تولید باقی ماند.
حدود 2000 دستگاه از 7000 دستگاه تانک تولید شده به کشورهای: افغانستان،آلبانی،آنگولا،چین،کنگو،کوبا،مصر،فنلاند،گینه،هند،اندونزی،عراق،لائوس،ماداگاسکار،کره شمالی،پاکستان،لهستان،ویتنام،یوگوسلاوی و.... صادر شد.
این تانک هنوز در برخی از این کشورها فعال می باشند.
جمهوری خلق چین نیز هنوز درحال تولید تانک Type 63 ، که بر پایه تانک PT-76 است، می باشد.
تانک Type 63 به کشورهای پاکستان،سودان،تانزانیا،میانمار و ویتنام صادر شده است.


تصویر

تاریخچه جنگی
تانک PT-76 به وسیله ویتنام شمالی چندین بار در جنگ ویتنام(در بخشی از نبرد Khe sanh در سال 1968 و در نبرد Lang vei) به کار گرفته شد.
در نبرد لانگ وی تعداد بیست دستگاه تانک PT-76 در برابر کمپ نیروهای ویژه ایالات متحده به کار گرفته شد، در این ماجرا حداقل 5 تانک از این نوع از بین رفت، اما این تانک ها بالاخره ماموریت خود را با موفقیت به پایان رساندند.
در سوم مارچ 1969 نیز 5 دستگاه ديگر از اين تانک گرفتار شدند که در نتیجه 2 دستگاه از آن ها به وسیله تانک های M 48A3 آمریکا منهدم شد.همچنین این تانک در جنگ های هند و پاکستان (1971 و1965)،جنگ شش روزه،جنگ یوم کیپور و در آنگولا(1992-1975) فعالیت کرد.


تصویر

خصوصیات
تانک PT-76 ،یک تانک آبی-خاکی می باشد؛ به همین علت بدنه این تانک برای تحرک بهتر در آب، کمی حالت قایق وار به خود گرفته است.
نیروی محرکه این تانک در آب، به وسیله دو موتور آبی(Water Jet) تامین می شود.
این تانک دارای 3 نفر خدمه می باشد و از قابلیت دید در شب و حفاظت NBC بهره نمی برد که باعث کاهش امنیت و حفاظت این تانک شده است.

تصویر

مدل ها

PT-76 Model1
PT-76 Model2
PT-76 Model3
PT-76B يا Model4
PT-76M

همچنین به تانک های ارتش لهستان یک مسلسل 7/12 میلیمتری اضافه شده است.
کره شمالی نیز تانک PT-85 را از روی این تانک طراحی و تولید کرد.

دیگر خودروهایی که به وسیله شاسی این تانک ساخته شده:

BTR-50
MT-LB
OT-62
ZSU-23-4
ASU-85
Frog2
خودروي پرتاب كننده موشك Sam-6 Gainful
..........................
مشخصات کلی:
نوع: تانک سبک
کشور سازنده: اتحاد جماهیر شوروی
وزن:14 تن
طول:91/6 متر
عرض:15/3 متر
خدمه: سه نفر
زره: 14 میلیمتر
سلاح اصلی: یک قبضه توپ 76 میلیمتری
سلاح فرعی: یک مسلسل 62/7 میلیمتری
نیروی محرکه: 240 اسب بخار(177 کیلووات)
برد موثر:260 کیلومتر
سرعت: 44 کیلومتر بر ساعت
..................................
اطلاعات بيشتر: http://en.wikipedia.org/wiki/PT-76
مترجم:ali_64

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار تشکر از بابت زحماتی که برای افزایش اطلاعات دوستان متقبل میشوید. این تانک یا بهتر زرهپوش سبک رزمی در زمان خود جزو کارامدترین سلاحها بود. وسیله ای که میتوانست بصورت مستقل پیشروی کرده و از موانعی مانند آب و باتلاق و ... براحتی بگذرد. هزینه تولید اندک در کنار کارایی زیاد از این تانک وسیله مناسبی برای استفاده در جنگهای ضربتی ساخته بود. میتوان نمونه جدید نفربرهای روسی مانند BTR-80 ، BTR-T ... را ادامه راه طراحی چنین خودروهای رزمی موفقی قلمداد کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله ،جنگ افزار بسیار مناسبی برای جنگ های ضربتی می باشد اما زره نه چندان قوی این تانک ضریب اطمینان آن را کاهش داده و موجب شده تقریبا این تانک(یا زرهپوش) به راحتی منهدم شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علي اقا از اين مطلب ممنونم.خدا رو شكر كه شما يادتون نرفته اين سايت نظامي هست نه سياسي. موفق باشيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از زمان وقوع جنگ ماراتون تا به امروز، داشتن تجهیزات مناسب برای عملیات آبی-خاکی از نیازهای اساسی نیروهای نظامی بوده است. بدین منظور، ابزار و تجهیزات مختلفی ساخته شده است که از میان آنها می توان به تانکهای آب-خاکی اشاره کرد. این تانکها ابزار قدرتمندی برای عملیات عبور از موانع آبی، رودخانه ها، پیاده کردن نیرو در ساحل دشمن و گرفتن سرپل به حساب می آیند. بد نیست که به معرفی یکی از تانکهای آبی-خاکی معروف جهان از شوروی سابق بپردازیم.

پس زمینه

پس از پیروزی ارتش سرخ مسکو در جنگ جهانی دوم اندیشه بهره برداری از تانکهای سبک در این نیرو دوباره احیاشد. به دلیل ضعف عمومی تانکهای سبک در مصاف با تانکهای متوسط و سنگین آلمان نازی، ارتش سرخ در میانه جنگ تصمیم گرفت که به استفاده از تانکهای سبک و سریع در خط مقدم پایان دهد و از بدنه آنها برای ساخت خودروهای زرهی مناسب در خطوط عقب جبهه استفاده کند.

در دوران بین دو جنگ جهانی، روسها در زمینه ساخت تانکهای آبی-خاکی سرآمد دیگر کشورها بودند. بنا بر آموزه های زرهی ارتش سرخ، این تانکهای سبک باید در نقش شناسایی وارد عمل می شدند و از این رو لازم بود که توانایی عبور از رودخانه ها و دریاچه ها را داشته باشند. پس از پایان جنگ جهانی دوم این تجربیات دوباره بر روی میز طراحان تانک شوروی قرارگرفت. در سال 1948 طراحی به نام ساسمورین طرح جدیدی از یک تانک آبی-خاکی به کارخانه کیروف ارائه داد. این طرح به دلیل سادگی، هدایت پذیری عالی و توانایی خارج از جاده خوب خود بسیار موفق از آب درآمد. برای حرکت این تانک در آب یک دستگاه جت آبی طراحی شد که در زمان خود طرحی انقلابی به شمار می آمد.

مراحل بعدی پیشرفت پروژه بین سالهای 1949-1952 کامل شد و درنهایت در روز 16 آگوست 1952 خودروی زرهی جدید به صورت رسمی پی تی-76 نام گرفت. تولید انبوه پی تی-76 در سال 1953 در کارخانه ها کیروف و تراکتورسازی ولگوگراد آغازشد.
در سال 1958نمونه بهبود یافته ای از پی تی-76 معرفی شد که تا سال 1968 تولید آن ادامه یافت. این نمونه جدید پی تی7بی نام گرفت.

مشخصات فنی

پی تی-76 از یک طراحی سنتی بهره گیری کرده است. در چنین طرحی جایگاه راننده درجلو، جایگاه خدمه رزمی در میان و جایگاه موتور در عقب تانک قرار دارند. پی تی-76 دارای 3 نفر خدمه می باشد؛ راننده، گلوله گذار و فرمانده که نقش بیسیمچی و توپچی را نیز بازی می کند. این تقسیم وظایف باعث می شود تا فرمانده نتواند به خوبی وظایف خود -مخصوصا وظیفه شناسایی صحنه نبرد- را به انجام رساند. فرمانده در سمت چپ و گلوله گذار در سمت راست برجک تانک جای گرفته اند. برای فرمانده و گلوله گذار دریچه بزرگی در سقف برجک کارگذاشته شده است که به سمت بالا و جلو بازمی شود.

صندلی راننده در وسط بدنه قراردارد و برای او یک دریچه و 3 چشمی و 1 پریسکوپ درنظرگرفته شده است. در زیر پای راننده یک دریچه خروج اضطراری درنظرگرفته شده است که تمام خدمه می توانند از آن استفاده کنند. در هنگام رزم شبانه پریسکوپ راننده به یک دستگاه دید در شب وصل می شود که تا فاصله 60 متر دید واضحی برای راننده فراهم می کند.

موتور پی تی-76 یک دیزل 6 سیلندر خطی با نام وی-6 است که توان خروجی آن 240 اسب بخار در 1800 دور/دقیقه می باشد. وی-6 دارای یک گرمکن داخلی است تا در روزهای سرد سال بتوان موتورتانک را بدون اشکال روشن کرد. جعبه دنده پی تی-76 یک جعبه دنده 5 دنده بوده و در اصل متعلق به تانک معروف تی-34 است.

سیستم تعلیق پی تی-76 سیستم میله-چرخشی بوده و تانک از 6 چرخ استفاده می کند. خورشیدی تانک در عقب و هرزگرد آن در جلو قرارگرفته اند. چرخها را توخالی ساخته اند تا شناوری تانک بیشتر شود. استفاده از این تمهید ساده 30 درصد به توان شناوری تانک اضافه کرده است.
پی تی-76 می تواند از مانعی به ارتفاع 1.1 متر بالا رفته و از خندقی به عرض 2.8 متر عبور کند. این تانک سبک می تواند شیبهای 52 درجه را به راحتی بپیماید.

نصب 4 مخزن سوخت خارجی در قسمت عقبی بدنه پی تی-76 پیش بینی شده است. برد تانک با استفاده از این مخازن تا 110 کیلومتر افزایش می یابد.
یکی از نقاط ضعف پی تی-76 این است که تنها راننده تانک دارای دوربین دید در شب است و این امر باعث می شود که ارزش رزمی تانک در شب بسیار کاهش یابد. دید خدمه در روز 4000 متر و در شب حداکثر 600 متر است.

شناوری

توانایی عبور از آب تانک سبک پی تی-76 سحرآمیز است. بدنه قایق شکل آن کمترین مقاومت را در برابر آب ایجاد می کند. صفحه آهنی نصب شده در جلوی تانک در هنگام شناوری برافراشته می شود که به پایداری حرکت کمک زیادی می کند و جلوی تانک را بالاتر از آب قرارمی دهد. راننده یک پریسکوپ مخصوص حرکت در آب دارد که با استفاده از آن می تواند به ورای این صفحه نگاه کند. در هنگام حرکت در خشکی این صفحه جمع شده و در بالای بدنه قرار می گیرد ونقش یک زره اضافی را بازی می کند.

برای مواقع اضطراری 2 دستگاه پمپ برقی آبکشی -و یک پمپ دستی- در تانک تعبیه شده اند که آب درون بدنه را خارج می کنند و حتی اگر تانک در آب هدف قرارگیرد و بدنه آن سوراخ شود شناوری آن را تضمین می کنند.

دو دستگاه جت آبی پیشرانه تانک را در آب تامین می کنند که خروجی آنها در پشت و طرفین تانک قرارگرفته است. این خروجی ها دریچه ای دارند که می توانند به صورت کامل یا نیمه بسته شوند. با استفاده از این دریچه ها تانک می تواند در آب بچرخد یا حتی دنده عقب بگیرد. این سیستم توسط فردی به نام کنوووالو طراحی شد و بعدها در نفربر بی تی آر-50 نیز از آن استفاده شد. در عقب بدنه دریچه ای نصب شده است که می توان آن را به اسنورکل متصل کرد. پی تی-76 می تواند از هر گونه مانع آبی عبورکرده، در دریا شنا کند و همچنین می تواند توپ خود را حتی در حالت شناوری شلیک کند.

بزرگترین مزیت پی تی-76 آن است که می توان با آن بدون هیچگونه آماده سازی قبلی به آب زد. تنها عمل مورد نیاز درهنگام ورود به آب برپاداشتن صفحه فلزی ذکرشده در بالا است.

حفاظت

قطر زره پی تی-76 از 5 تا 20 میلیمتر متغیر است. این زره در برابر آتش سلاح های سبک و ترکشهای کوچک مناسب است اما نمی تواند خدمه را در برابر آتش مسلسلهای سنگین 12.7 میلیمتری، کالیبر 50 یا ترکشهای بزرگ محافظت کند.
پی تی-76 های اولیه دارای سیستمهای حفاظت در برابر حملات ش.م.ه نبودند اما در پی تی-76بی یک سیستم حفاظت ش.م.ه نصب شد.

سلاح

سلاح اصلی پی تی-76 یک قبضه توپ 76 میلیمتری خان دار "دی-56تی" است. برد موثر این توپ 1500 متر و نرخ آتش آن 6 تا 8 گلوله در دقیقه می باشد. پی تی-76 می تواند 40 گلوله با خود حمل کند. توپ دی-56تی می تواند انواع مختلفی از گلوله را شلیک کند. قدرت این توپ برای هدف قراردادن تانکهای مدرن کم است اما گلوله آن می تواند به خوبی در زره انواع زرهپوش و خودروهای سبک نفوذکند.

بزگترین نقطه ضعف مدل اولیه پی تی-76 این بود که توپ آن دارای تثبیت کننده نبود و شلیک موثر آن در حین حرکت تانک امکان نداشت. این اشکال در نمونه بی تصحیح شد و توپ اصلی به یک تثبیت کننده 2 محوره مجهزشد و این نمونه می تواند در زمان حرکت کردن هم شلیک کند. هر دو نمونه دارای دستگاه خارج کننده دود در قسمت عقب برجک هستند.

یک مسلسل 7.62 میلیمتری به صورت هم محور با توپ اصلی بر روی برجک نصب شده است. بعضی از پی تی-76 ها به یک قبضه دوشکای اضافی بر روی برجک مسلح شده اند تا بتوانند در برابر هواگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند از تانک حفاظت کنند.
بعدها بر روی شاسی پی تی-76 طیف گوناگونی از سلاح ها نصب شد. از جمله این سلاح ها می توان به انواع توپ، موشک ضدتانک، موشک سام، موشک بالستیک، کاتیوشا و توپ ضدهوایی اشاره کرد.
پی تی-76 از دیدگاه فنی تانکی قابل اعتماد است، می توان آن را به سادگی بکارگرفت و درمیدان جنگ هدایت کرد. پی تی-76 تحرک خوبی برای عملیات شناسایی دارد ولی به دلیل زره و توپ ضعیف اش برای یک مبارزه زرهی واقعی مناسب نمی باشد.

تجهیزات

فرمانده/توپچی دارای یک جایگاه در برجک است که می تواند توسط دست تا 360 درجه بچرخد و 2 پریسکوپ بر روی آن نصب شده است. او همچنین در سمت چپ توپ به یک دستگاه نشانه روی چشمی با بزرگنمایی X4 دسترسی دارد و از یک فاصله یاب چشمی "تشکا-66" استفاده می کند. یک ابزار دیده بانی "تی پی کایو-2 بی" نیز برای عملیات شناسایی تجهیزات فرمانده را تکمیل می کند.
گلوله گذار از یک دستگاه دیده بانی "مارک-4" استفاده می کند. در نمونه های اولیه بیسیم "10-آرتی-26ئی" و در نمونه بی از بیسیم پیشرفته تر "آر-113" نصب شده است.
دستگاه دید در شب "تی وی ان-28" به راننده تانک اجازه می دهد که شبها تانک خود را هدایت کند. پی تی-76 مجهز به سیستمهای مدرن حفاظتی فعال نیست. این امر باعث می شود که پی تی-76 به شکارخوبی برای موشکهای جدید -مخصوصا موشکهایی با هدایت لیزری- تبدیل شود.

تاریخچه خدمتی

پی تی-76 یکی از پرتعداد ترین تانکهای تولید شده پس از جنگ جهانی دوم می باشد. درحدود 12000 دستگاه پی تی-76 ساخته شد که 2000 دستگاه آن صادر شد. علاوه بر شوروی سابق، این تانک به عنوان تانک استاندارد شناسایی پیمان ورشو درآمد و در بیش از 25 ارتش جهان به خدمت درآمد. این تانک برای انواع عملیات آبی-خاکی و پیاده شدن در خشکی بکارگرفته می شود. پی تی76 در لشکرهای زرهی و مکانیزه و تفنگداران دریایی ارتش سرخ خدمت می کرد. سالها بعد بی ام پی-1 و بی آر ام-1 جای پی تی-76 را درخط مقدم گرفتند اما هنوز هم می توان تعدادی از آنها را در گروهانهای شناسایی بعضی هنگهای زرهی یا مکانیزه و واحدهای تفنگداران دریایی روسیه پیداکرد. در کنار نقش شناسایی، پی تی-76 اغلب در اولین موج حمله در عملیات عبور از آب و گرفتن سرپل در ساحل دشمن بکارگرفته می شود.

بزرگترین نقطه ضعف بی ام پی-1 و بی آر ام-1 در برابر پی تی-76 این بود که این دو زرهپوش توپ ضعیف تری نسبت به پی تی-76 داشتند. تجهیزات شناسایی بی آرام-1 قوی تر از پی تی-76 بود و هر دو زرهپوش حفاظت و تحرک بهتری نسبت به پی تی-76 داشتند و می توانستند تا 8 سرباز را با خود حمل کنند.

پی تی-76 به تعداد زیادی از کشورهای دوست شوروی صادر شد و هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان سوم خدمت می کند.
ارتش لهستان آنها را در لشکر هفتم دفاع ساحلی سازماندهی کرده است. ویتنام شمالی از پی تی-76 هایش در نبرد "خه سان" و "لانگ وی" بهره گرفت. در نبرد لانگ وی، 12 دستگاه پی تی-76 به یک اردوگاه آمریکایی حمله کردند که حداقل 5 دستگاه از آنها منهدم شدند ولی نقش حساسی در به پیروزی رساندن عملیات بازی کردند. در تنها نبرد زرهی جنگ ویتنام در سال 1969 ویتنامی ها حمله ای به "بن هت" کردند. در این عملیات پس از آتشباری مواضع آمریکایی ها با توپخانه، ویتنامی ها با 10 دستگاه پی تی-10 و چند دستگاه زره پوش به سمت مواضع آمریکایی ها پیشروی کردند. 2 دستگاه از تانکها در میدان مین گرفتار و منهدم شدند. 2 دستگاه دیگر به همراه یک دستگاه زرهپوش توسط یک جوخه تانک آمریکایی هدف قرارگرفتند و 6 دستگاه تانک باقی مانده توسط آتش توپخانه از بین رفتند. طرف آمریکایی تنها یک دستگاه تانک ام48 آسیب دیده داشت.

پی تی-76 در درگیریهای نظامی هند و پاکستان در سالهای 1965 و 1971 نیز شرکت داشت. اگرچه پی تی-71در سال 1971 دیگر یک تانک مدرن محسوب نمی شد اما تعداد زیاد آنها و تاکتیکهای برتری که نیروی زمینی هند بکارگرفت باعث شد تا این تانکها نقش حساسی در شکست پاکستان بازی کنند. در پاکستان شرقی -بنگلادش امروزی- تعداد زیادی پی تی-76 در مقابل تانکهای سبک ام24 پاکستان صف آرایی کردند. ام24 تانکی متعلق به دوران جنگ جهانی دوم بود و در برابر پی تی-76 حرفی برای گفتن نداشت. اما در پاکستان غربی پی تی-76 ها در مقابل ام48 ها و تایپ59 های ارتش پاکستان قافیه را واگذارکردند.

در جنگ 6 روزه اعراب- اسرائیل اسرائیلی ها توانستند در حدود 200 دستگاه تی-54، تی-55 و پی تی-76 مصری را به غنیمت بگیرند. بزرگترین موفقیت رزمی پی تی-76 در جنگ رمضان به دست آمد. در طی این جنگ تیپ 135 تفنگداران دریایی مصر با استفاده از این تانکها دریاچه بیتر به عرض تقریبا 30 کیلومتر را طی کردند و با غافلگیری کامل در سمت دیگر کانال سوئز سرپلهای مورد نظر طراحان عملیات را تسخیر کردند.
پی تی-76 در جنگهای داخلی آنگولا (1975-2002) نیز بکارگرفته شد. پی تی-76 در جنگهای داخلی یوگوسلاوی، جنگ 10 روزه اسلوونی و جنگ استقلال کرواسی شرکت کرد. اندونزی در سال 2000 برای سرکوب شورشی های جزیره "آمبون" پی تی-76 هایش را به کارزار اعزام کرد.

تاریخچه عملیاتی

جنگ ویتنام (1959-1975)
جنگ دوم هند و پاکستان (1965)
جنگ 6 روزه(1967)
اشغال چکسلواکی (1968)
جنگ سوم هند و پاکستان(1971)
جنگ رمضان(1973)
جنگهای داخلی آنگولا(1975-2002)
جنگ اول خلیج فارس(1991)
جنگهای داخلی یوگوسلاوی (1991-2001)
جنگ 10 روزه(1991)
جنگ استقلال کرواسی(1991-1995)
جنگ دوم چچن (1999 تا به امروز)
شوروش جزیره آمبون(2000)
جنگ دوم خلیج فارس(2003)

انواع

اوتی-62 ساخت مشترک لهستان و چکسلواکی سابق.
کا-1 ساخت آلمان شرقی سابق.
پی تی-76 مدل آ ساخت شوروی.
پی تی-76 مدل بی ساخت شوروی.
پی تی-71 ساخت شوروی؛ مجهز به موشک مالیوتکا.( با پی تی-71 ساخت اسرائیل اشتباه گرفته نشود.)
پی تی-76 ساخت شوروی؛ مجهز به توپ 57 میلیمتری اتوماتیک.
پی تی-76 کا ساخت شوروی؛ تانک فرماندهی.
پی تی-76 ام ساخت شوروی؛ با بدنه بزرگتر برای استفاده تفنگداران دریایی. هیچ گاه به خدمت گرفته نشد.
پی تی-85 ساخت شوروی؛ مسلح به توپ 85 میلیمتری.
پی تی-90 ساخت شوروی؛ مسلح به توپ 90 میلیمتری.
آبجکت-280 ساخت شوروی؛ مسلح به یک قبضه کاتیوشا 16 لوله 130 میلیمتری.
پی تی-76 آرکااچ ساخت شوروی؛ تانک شناسایی درمحیطهایی با آلودگی ش.م.ه.
بی تی آر-50 ساخت شوروی؛ نفربر زرهی آبی-خاکی.
ام تی پی-1ساخت شوروی؛ تانک تعمیراتی.
یو آر-67 ساخت شوروی؛ مین جمع کن مجهز به موشک انداز یوآر97.
زی اس یو-23-4 ساخت شوروی؛ توپ ضدهوایی خودکششی 23 میلیمتری.
آ اس یو-85 ساخت شوروی؛ توپ هجومی هوابرد.
فراگ-2 ساخت شوروی؛ موشک انداز تاکتیکی.
فراگ-5 ساخت شوروی؛ موشک انداز تاکتیکی.
2کا12کاب ساخت شوروی؛ موشک انداز پدافند هوایی مسلح به موشکهای سام-6.
پی تی-76 بی ساخت اندونزی؛ مسلح به توپ 76 میلیمتری کاکریل.
پی تی-71 ساخت اسرائیل؛ مجهز به موتور قوی تر، فاصله یاب لیزری، توپ 90 میلیمتری، تجهیزات هدایت آتش جدید، دوربین دید در شب.
پی تی-85 ساخت کره شمالی.
تایپ-60 ساخت چین.
تایپ-63 ساخت چین.
پی تی-76 مدل2 ساخت لهستان؛ مسلح به دوشکا.
اوتی-62توپاس ساخت لهستان و چکسلواکی سابق؛ نفربرزرهی آبی-خاکی.
دبلیو پی تی-76 ساخت لهستان؛ مسلح به موشک فراگ.
پی تی-76بی ساخت روسیه؛ مجهز به موتور قویتر.
پی تی-76 ساخت آمریکا؛ مجهز به موتور و تجهیزات آمریکایی.
پی تی-76 ساخت ویتنام؛ مسلح به مسلسل ضدهوایی.

دارندگان

افغانستان، آلبانی، آنگولا، بنین، بوسنی، بلغارستان، کامبوج، کوبا، مصر، گینه، گینه بیسائو، مجارستان، هندوستان، اندونزی، اسرائیل، لائوس، ماداگاسکار، مالی، موزامبیک، نیکاراگوئه، کره شمالی، پاکستان، چین، روسیه، سوریه، اوگاندا، ویتنام، زامبیا.

دارندگان سابق

بلوروس، کرواسی، چکسلواکی، آلمان شرقی، فنلاند، عراق، لهستان، اکراین، آمریکا، آلمان غربی، یوگسلاوی.

جدول مشخصات پی تی-76 مدلهای 1و2و3

قدرت:240 اسب بخار
موتور: 6 سیلندر دیزل
نسبت قدرت به وزن:16.4 اسب بخار/تن
حداکثرسرعت در جاده: 44 کیلومتر بر ساعت
حداکثرسرعت خارج از جاده:25 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت در آب: 10.2 کیلومتر بر ساعت
برد در خشکی :370-400 کیلومتر
برد در آب: 100 کیلومتر متفرقه
وزن:14200 کیلوگرم
طول: 7.63 متر
عرض: 3.14 متر
ارتفاع: 2.35 متر
توانایی عبور از خندق: 2.8متر
ارتفاع عبور از پله: 1.1 متر
بالا رفتن از شیب: 52 درجه
خدمه:3 نفر
تعداد: 12000 دستگاه از هر دو مدل آ و بی
سال ورود به خدمت:1952
1 قبضه توپ 76.2 میلیمتری دی-56تی به همراه 40 گلوله
1 قبضه مسلسل کالیبر7.62 به همراه 1000 گلوله
قابلیت نصب مسلسل 12.7 میلیمتری
حداکثر زره: 20 میلیمتر
حفاظت ش.م.ه: ندارد.
زره واکنشی انفجاری: ندارد.

جدول مشخصات پی تی-76بی

قدرت:263 اسب بخار
موتور: 6 سیلندر دیزل
نسبت قدرت به وزن: 17.1 اسب بخار/تن
حداکثرسرعت در جاده: 44 کیلومتر بر ساعت
حداکثرسرعت خارج از جاده:25 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت در آب: 10.2 کیلومتر بر ساعت
برد در خشکی :480 کیلومتر
برد در آب: 120 کیلومتر متفرقه
وزن:15.400 کیلوگرم
طول: 7.62 متر
عرض: 3.14 متر
ارتفاع: 2.25 متر
توانایی عبور از خندق: 2.8متر
ارتفاع عبور از پله: 1.1 متر
بالا رفتن از شیب: 52 درجه
خدمه:3 نفر
تعداد: 12000 دستگاه از هر دو مدل آ و بی
سال ورود به خدمت:1958
1 قبضه توپ 76.2 میلیمتری دی-56تی اس به همراه 40 گلوله
1 قبضه مسلسل کالیبر7.62 به همراه 1000 گلوله
قابلیت نصب مسلسل 12.7 میلیمتری
حداکثر زره: 20 میلیمتر
حفاظت ش.م.ه: دارد
زره واکنشی انفجاری: ندارد
 

normal_ASU-85_6_Dywizji_Powietrznodesant

توپ هجومی آی اس یو-85 ساخته شده بر روی بدنه پی تی-76.

normal_Destroyed_PT76_tank_at_Ben_Het.jp
پی تی-76 ویتنامی که توسط آمریکایی ها منهدم شده

normal_pt-76b.jpg
پاکت نامه پی تی-76

normal_PT-76-latrun-1.jpg
پی تی -76 که توسط اسرائیل به غنیمت گرفته شده و الان توی موزه اس

Sa6_1.jpg
سام 6 روی بدنه پی تی-76

normal_ZSU-23-4-Camp-Pendleton.jpg
اینم که همون شیلکای خودمونه. بازهم روی بدنه پی تی -76

نویسنده:رضاکیانی موحد
منبع:مجله جنگ افزار

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینم که همون شیلکای خودمونه. بازهم روی بدنه پی تی -

ميشه در مورد اين خودروي نظامي توضيح بديد؟؟ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی جان دستت درد نکنه. ایران در اون زمان از این زرهپوش خریداری نکرد؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شیلکا رو توضیح بدم یا پی تی -76 رو؟
شیلکا یه توپ ضدهوایی خودکششی هست که خودش رادار برای هدفگیری داره و می تونه برای پرنده های در ارتفاع پست خیلی کشنده به حساب بیاد. توپهای اون توپهای 23 میلیمتری روسی هستند و کلا یکی از اولین ضدهوایی های خودکششی ساخته شده در دنیاس و در خیلی ارتشها بکاررفته. ایران هم در زمان شاه یه تعداد از اینها رو خرید از خود شوروی سابق . یه تعداد تجهیزات دیگر هم بود. لیست کاملش رو ندارم.

زمانی که آمریکا می خواست به طبس حمله کنه. فرمانده عملیات سرهنگ چارلز بگویث از تنها چیزی که می ترسید همینها بود. توی کتاب خاطراتش نوشته.

پی تی 76 رو هم که توضیح دادم. فقط یادت باشه که این زرهپوش یا تانک سبک بعدها خودش پایه ای برای ساخت زرهپوشهای زیادی مثه بی ام پی و.... شد.
از همه جالبتر واسه من اون پاکت پستی ایه. کاشکی ما هم توی کشورمون همیچی چیزهایی داشتیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از زمان وقوع جنگ ماراتون تا به امروز، داشتن تجهیزات مناسب برای عملیات آبی-خاکی از نیازهای اساسی نیروهای نظامی بوده است. بدین منظور، ابزار و تجهیزات مختلفی ساخته شده است که از میان آنها می توان به تانکهای آب-خاکی اشاره کرد. این تانکها ابزار قدرتمندی برای عملیات عبور از موانع آبی، رودخانه ها، پیاده کردن نیرو در ساحل دشمن و گرفتن سرپل به حساب می آیند. بد نیست که به معرفی یکی از تانکهای آبی-خاکی معروف جهان از شوروی سابق بپردازیم.

پس زمینه

پس از پیروزی ارتش سرخ مسکو در جنگ جهانی دوم اندیشه بهره برداری از تانکهای سبک در این نیرو دوباره احیاشد. به دلیل ضعف عمومی تانکهای سبک در مصاف با تانکهای متوسط و سنگین آلمان نازی، ارتش سرخ در میانه جنگ تصمیم گرفت که به استفاده از تانکهای سبک و سریع در خط مقدم پایان دهد و از بدنه آنها برای ساخت خودروهای زرهی مناسب در خطوط عقب جبهه استفاده کند.
در دوران بین دو جنگ جهانی، روسها در زمینه ساخت تانکهای آبی-خاکی سرآمد دیگر کشورها بودند. بنا بر آموزه های زرهی ارتش سرخ، این تانکهای سبک باید در نقش شناسایی وارد عمل می شدند و از این رو لازم بود که توانایی عبور از رودخانه ها و دریاچه ها را داشته باشند. پس از پایان جنگ جهانی دوم این تجربیات دوباره بر روی میز طراحان تانک شوروی قرارگرفت. در سال 1948 طراحی به نام ساسمورین طرح جدیدی از یک تانک آبی-خاکی به کارخانه کیروف ارائه داد. این طرح به دلیل سادگی، هدایت پذیری عالی و توانایی خارج از جاده خوب خود بسیار موفق از آب درآمد. برای حرکت این تانک در آب یک دستگاه جت آبی طراحی شد که در زمان خود طرحی انقلابی به شمار می آمد.
مراحل بعدی پیشرفت پروژه بین سالهای 1949-1952 کامل شد و درنهایت در روز 16 آگوست 1952 خودروی زرهی جدید به صورت رسمی پی تی-76 نام گرفت. تولید انبوه پی تی-76 در سال 1953 در کارخانه ها کیروف و تراکتورسازی ولگوگراد آغازشد.
در سال 1958نمونه بهبود یافته ای از پی تی-76 معرفی شد که تا سال 1968 تولید آن ادامه یافت. این نمونه جدید پی تی76بی نام گرفت.

_PT-76.jpg
تنفگدار دریایی روسیه در کنار پی تی-76(1989)
ASU-85_6.jpg
توپ هجومی آی اس یو-85 ساخته شده بر روی بدنه پی تی-76.
bp_76.jpg
موشک انداز سام-6 نصب شده بر روی بدنه پی تی-76
-PT_76_7.jpg
پی تی-76 ارتش لهستان در حین تمرینهای آبی-خاکی

مشخصات فنی

پی تی-76 از یک طراحی سنتی بهره گیری کرده است. در چنین طرحی جایگاه راننده درجلو، جایگاه خدمه رزمی در میان و جایگاه موتور در عقب تانک قرار دارند. پی تی-76 دارای 3 نفر خدمه می باشد؛ راننده، گلوله گذار و فرمانده که نقش بیسیمچی و توپچی را نیز بازی می کند. این تقسیم وظایف باعث می شود تا فرمانده نتواند به خوبی وظایف خود -مخصوصا وظیفه شناسایی صحنه نبرد- را به انجام رساند. فرمانده در سمت چپ و گلوله گذار در سمت راست برجک تانک جای گرفته اند. برای فرمانده و گلوله گذار دریچه بزرگی در سقف برجک کارگذاشته شده است که به سمت بالا و جلو بازمی شود.
 

-PT_76_6_.jpg
دریچه فرمانده و گلوله گذار در تصویر بالا به خوبی دیده می شود.

صندلی راننده در وسط بدنه قراردارد و برای او یک دریچه و 3 چشمی و 1 پریسکوپ درنظرگرفته شده است. در زیر پای راننده یک دریچه خروج اضطراری درنظرگرفته شده است که تمام خدمه می توانند از آن استفاده کنند. در هنگام رزم شبانه پریسکوپ راننده به یک دستگاه دید در شب وصل می شود که تا فاصله 60 متر دید واضحی برای راننده فراهم می کند.

موتور پی تی-76 یک دیزل 6 سیلندر خطی با نام وی-6 است که توان خروجی آن 240 اسب بخار در 1800 دور/دقیقه می باشد. وی-6 دارای یک گرمکن داخلی است تا در روزهای سرد سال بتوان موتورتانک را بدون اشکال روشن کرد. جعبه دنده پی تی-76 یک جعبه دنده 5 دنده بوده و در اصل متعلق به تانک معروف تی-34 است.
سیستم تعلیق پی تی-76 سیستم میله-چرخشی بوده و تانک از 6 چرخ استفاده می کند. خورشیدی تانک در عقب و هرزگرد آن در جلو قرارگرفته اند. چرخها را توخالی ساخته اند تا شناوری تانک بیشتر شود. استفاده از این تمهید ساده 30 درصد به توان شناوری تانک اضافه کرده است.
پی تی-76 می تواند از مانعی به ارتفاع 1.1 متر بالا رفته و از خندقی به عرض 2.8 متر عبور کند. این تانک سبک می تواند شیبهای 52 درجه را به راحتی بپیماید.
نصب 4 مخزن سوخت خارجی در قسمت عقبی بدنه پی تی-76 پیش بینی شده است. برد تانک با استفاده از این مخازن تا 110 کیلومتر افزایش می یابد.
یکی از نقاط ضعف پی تی-76 این است که تنها راننده تانک دارای دوربین دید در شب است و این امر باعث می شود که ارزش رزمی تانک در شب بسیار کاهش یابد. دید خدمه در روز 4000 متر و در شب حداکثر 600 متر است.

شناوری
توانایی عبور از آب تانک سبک پی تی-76 سحرآمیز است. بدنه قایق شکل آن کمترین مقاومت را در برابر آب ایجاد می کند. صفحه آهنی نصب شده در جلوی تانک در هنگام شناوری برافراشته می شود که به پایداری حرکت کمک زیادی می کند و جلوی تانک را بالاتر از آب قرارمی دهد. راننده یک پریسکوپ مخصوص حرکت در آب دارد که با استفاده از آن می تواند به ورای این صفحه نگاه کند. در هنگام حرکت در خشکی این صفحه جمع شده و در بالای بدنه قرار می گیرد ونقش یک زره اضافی را بازی می کند.
برای مواقع اضطراری 2 دستگاه پمپ برقی آبکشی -و یک پمپ دستی- در تانک تعبیه شده اند که آب درون بدنه را خارج می کنند و حتی اگر تانک در آب هدف قرارگیرد و بدنه آن سوراخ شود شناوری آن را تضمین می کنند.
دو دستگاه جت آبی پیشرانه تانک را در آب تامین می کنند که خروجی آنها در پشت و طرفین تانک قرارگرفته است. این خروجی ها دریچه ای دارند که می توانند به صورت کامل یا نیمه بسته شوند. با استفاده از این دریچه ها تانک می تواند در آب بچرخد یا حتی دنده عقب بگیرد. این سیستم توسط فردی به نام کنوووالو طراحی شد و بعدها در نفربر بی تی آر-50 نیز از آن استفاده شد. در عقب بدنه دریچه ای نصب شده است که می توان آن را به اسنورکل[1] متصل کرد. پی تی-76 می تواند از هر گونه مانع آبی عبورکرده، در دریا شنا کند و همچنین می تواند توپ خود را حتی در حالت شناوری شلیک کند.

بزرگترین مزیت پی تی-76 آن است که می توان با آن بدون هیچگونه آماده سازی قبلی به آب زد. تنها عمل مورد نیاز درهنگام ورود به آب برپاداشتن صفحه فلزی ذکرشده در بالا است.

حفاظت

قطر زره پی تی-76 از 5 تا 20 میلیمتر متغیر است. این زره در برابر آتش سلاح های سبک و ترکشهای کوچک مناسب است اما نمی تواند خدمه را در برابر آتش مسلسلهای سنگین 12.7 میلیمتری، کالیبر 50 یا ترکشهای بزرگ محافظت کند.
پی تی-76 های اولیه دارای سیستمهای حفاظت در برابر حملات ش.م.ه نبودند اما در پی تی-76بی یک سیستم حفاظت ش.م.ه نصب شد.

سلاح

سلاح اصلی پی تی-76 یک قبضه توپ 76 میلیمتری خان دار "دی-56تی" است. برد موثر این توپ 1500 متر و نرخ آتش آن 6 تا 8 گلوله در دقیقه می باشد. پی تی-76 می تواند 40 گلوله با خود حمل کند. توپ دی-56تی می تواند انواع مختلفی از گلوله را شلیک کند. قدرت این توپ برای هدف قراردادن تانکهای مدرن کم است اما گلوله آن می تواند به خوبی در زره انواع زرهپوش و خودروهای سبک نفوذکند.
بزگترین نقطه ضعف مدل اولیه پی تی-76 این بود که توپ آن دارای تثبیت کننده نبود و شلیک موثر آن در حین حرکت تانک امکان نداشت. این اشکال در نمونه بی تصحیح شد و توپ اصلی به یک تثبیت کننده 2 محوره مجهزشد و این نمونه می تواند در زمان حرکت کردن هم شلیک کند. هر دو نمونه دارای دستگاه خارج کننده دود در قسمت عقب برجک هستند.
یک مسلسل 7.62 میلیمتری به صورت هم محور با توپ اصلی بر روی برجک نصب شده است. بعضی از پی تی-76 ها به یک قبضه دوشکای اضافی بر روی برجک مسلح شده اند تا بتوانند در برابر هواگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند از تانک حفاظت کنند.
بعدها بر روی شاسی پی تی-76 طیف گوناگونی از سلاح ها نصب شد. از جمله این سلاح ها می توان به انواع توپ، موشک ضدتانک، موشک سام، موشک بالستیک، کاتیوشا و توپ ضدهوایی اشاره کرد.
پی تی-76 از دیدگاه فنی تانکی قابل اعتماد است، می توان آن را به سادگی بکارگرفت و درمیدان جنگ هدایت کرد. پی تی-76 تحرک خوبی برای عملیات شناسایی دارد ولی به دلیل زره و توپ ضعیف اش برای یک مبارزه زرهی واقعی مناسب نمی باشد

تجهیزات

فرمانده/توپچی دارای یک جایگاه در برجک است که می تواند توسط دست تا 360 درجه بچرخد و 2 پریسکوپ بر روی آن نصب شده است. او همچنین در سمت چپ توپ به یک دستگاه نشانه روی چشمی با بزرگنمایی X4 دسترسی دارد و از یک فاصله یاب چشمی "تشکا-66" استفاده می کند. یک ابزار دیده بانی "تی پی کایو-2 بی" نیز برای عملیات شناسایی تجهیزات فرمانده را تکمیل می کند.
گلوله گذار از یک دستگاه دیده بانی "مارک-4" استفاده می کند. در نمونه های اولیه بیسیم "10-آرتی-26ئی" و در نمونه بی از بیسیم پیشرفته تر "آر-113" نصب شده است.
دستگاه دید در شب "تی وی ان-28" به راننده تانک اجازه می دهد که شبها تانک خود را هدایت کند. پی تی-76 مجهز به سیستمهای مدرن حفاظتی فعال نیست. این امر باعث می شود که پی تی-76 به شکارخوبی برای موشکهای جدید -مخصوصا موشکهایی با هدایت لیزری- تبدیل شود.


تاریخچه خدمتی

پی تی-76 یکی از پرتعداد ترین تانکهای تولید شده پس از جنگ جهانی دوم می باشد. درحدود 12000 دستگاه پی تی-76 ساخته شد که 2000 دستگاه آن صادر شد. علاوه بر شوروی سابق، این تانک به عنوان تانک استاندارد شناسایی پیمان ورشو درآمد و در بیش از 25 ارتش جهان به خدمت درآمد. این تانک برای انواع عملیات آبی-خاکی و پیاده شدن در خشکی بکارگرفته می شود. پی تی76 در لشکرهای زرهی و مکانیزه و تفنگداران دریایی ارتش سرخ خدمت می کرد. سالها بعد بی ام پی-1 و بی آر ام-1 جای پی تی-76 را درخط مقدم گرفتند اما هنوز هم می توان تعدادی از آنها را در گروهانهای شناسایی بعضی هنگهای زرهی یا مکانیزه و واحدهای تفنگداران دریایی روسیه پیداکرد. در کنار نقش شناسایی، پی تی-76 اغلب در اولین موج حمله در عملیات عبور از آب و گرفتن سرپل در ساحل دشمن بکارگرفته می شود.
بزرگترین نقطه ضعف بی ام پی-1 و بی آر ام-1 در برابر پی تی-76 این بود که این دو زرهپوش توپ ضعیف تری نسبت به پی تی-76 داشتند. تجهیزات شناسایی بی آرام-1 قوی تر از پی تی-76 بود و هر دو زرهپوش حفاظت و تحرک بهتری نسبت به پی تی-76 داشتند و می توانستند تا 8 سرباز را با خود حمل کنند.
پی تی-76 به تعداد زیادی از کشورهای دوست شوروی صادر شد و هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان سوم خدمت می کند.
ارتش لهستان آنها را در لشکر هفتم دفاع ساحلی سازماندهی کرده است. ویتنام شمالی از پی تی-76 هایش در نبرد "خه سان" و "لانگ وی" بهره گرفت. در نبرد لانگ وی، 12 دستگاه پی تی-76 به یک اردوگاه آمریکایی حمله کردند که حداقل 5 دستگاه از آنها منهدم شدند ولی نقش حساسی در به پیروزی رساندن عملیات بازی کردند. در تنها نبرد زرهی جنگ ویتنام در سال 1969 ویتنامی ها حمله ای به "بن هت" کردند. در این عملیات پس از آتشباری مواضع آمریکایی ها با توپخانه، ویتنامی ها با 10 دستگاه پی تی-10 و چند دستگاه زره پوش به سمت مواضع آمریکایی ها پیشروی کردند. 2 دستگاه از تانکها در میدان مین گرفتار و منهدم شدند. 2 دستگاه دیگر به همراه یک دستگاه زرهپوش توسط یک جوخه تانک آمریکایی هدف قرارگرفتند و 6 دستگاه تانک باقی مانده توسط آتش توپخانه از بین رفتند. طرف آمریکایی تنها یک دستگاه تانک ام48 آسیب دیده داشت.

PT76_tank_at_Ben_Het.jpg
پی تی-76 منهدم شده ویتنام شمالی در نبرد بن هت(1969)

پی تی-76 در درگیریهای نظامی هند و پاکستان در سالهای 1965 و 1971 نیز شرکت داشت. اگرچه پی تی-71در سال 1971 دیگر یک تانک مدرن محسوب نمی شد اما تعداد زیاد آنها و تاکتیکهای برتری که نیروی زمینی هند بکارگرفت باعث شد تا این تانکها نقش حساسی در شکست پاکستان بازی کنند. در پاکستان شرقی -بنگلادش امروزی- تعداد زیادی پی تی-76 در مقابل تانکهای سبک ام24 پاکستان صف آرایی کردند. ام24 تانکی متعلق به دوران جنگ جهانی دوم بود و در برابر پی تی-76 حرفی برای گفتن نداشت. اما در پاکستان غربی پی تی-76 ها در مقابل ام48 ها و تایپ59 های ارتش پاکستان قافیه را واگذارکردند.
در جنگ 6 روزه اعراب- اسرائیل اسرائیلی ها توانستند در حدود 200 دستگاه تی-54، تی-55 و پی تی-76 مصری را به غنیمت بگیرند. بزرگترین موفقیت رزمی پی تی-76 در جنگ رمضان به دست آمد. در طی این جنگ تیپ 135 تفنگداران دریایی مصر با استفاده از این تانکها دریاچه بیتر به عرض تقریبا 30 کیلومتر را طی کردند و با غافلگیری کامل در سمت دیگر کانال سوئز سرپلهای مورد نظر طراحان عملیات را تسخیر کردند.
پی تی-76 در جنگهای داخلی آنگولا (1975-2002) نیز بکارگرفته شد. پی تی-76 در جنگهای داخلی یوگوسلاوی، جنگ 10 روزه اسلوونی و جنگ استقلال کرواسی شرکت کرد. اندونزی در سال 2000 برای سرکوب شورشی های جزیره "آمبون" پی تی-76 هایش را به کارزار اعزام کرد.

-ZSU-23-4_Shilka,_Togliatti,_Russia-2.JP
زی اس یو-23-4 بر روی بدنه پی تی-76

تاریخچه عملیاتی

جنگ ویتنام (1959-1975)
جنگ دوم هند و پاکستان (1965)
جنگ 6 روزه(1967)
اشغال چکسلواکی (1968)
جنگ سوم هند و پاکستان(1971)
جنگ رمضان(1973)
جنگهای داخلی آنگولا(1975-2002)
جنگ اول خلیج فارس(1991)
جنگهای داخلی یوگوسلاوی (1991-2001)
جنگ 10 روزه(1991)
جنگ استقلال کرواسی(1991-1995)
جنگ دوم چچن (1999 تا به امروز)
شوروش جزیره آمبون(2000)
جنگ دوم خلیج فارس(2003)


انواع
اوتی-62 ساخت مشترک لهستان و چکسلواکی سابق.
کا-1 ساخت آلمان شرقی سابق.
پی تی-76 مدل آ ساخت شوروی.
پی تی-76 مدل بی ساخت شوروی.
پی تی-71 ساخت شوروی؛ مجهز به موشک مالیوتکا.( با پی تی-71 ساخت اسرائیل اشتباه گرفته نشود.)
پی تی-76 ساخت شوروی؛ مجهز به توپ 57 میلیمتری اتوماتیک.
پی تی-76 کا ساخت شوروی؛ تانک فرماندهی.
پی تی-76 ام ساخت شوروی؛ با بدنه بزرگتر برای استفاده تفنگداران دریایی. هیچ گاه به خدمت گرفته نشد.
پی تی-85 ساخت شوروی؛ مسلح به توپ 85 میلیمتری.
پی تی-90 ساخت شوروی؛ مسلح به توپ 90 میلیمتری.
آبجکت-280 ساخت شوروی؛ مسلح به یک قبضه کاتیوشا 16 لوله 130 میلیمتری.
پی تی-76 آرکااچ ساخت شوروی؛ تانک شناسایی درمحیطهایی با آلودگی ش.م.ه.
بی تی آر-50 ساخت شوروی؛ نفربر زرهی آبی-خاکی.
ام تی پی-1ساخت شوروی؛ تانک تعمیراتی.
یو آر-67 ساخت شوروی؛ مین جمع کن مجهز به موشک انداز یوآر97.
زی اس یو-23-4 ساخت شوروی؛ توپ ضدهوایی خودکششی 23 میلیمتری.
آ اس یو-85 ساخت شوروی؛ توپ هجومی هوابرد.
فراگ-2 ساخت شوروی؛ موشک انداز تاکتیکی.
فراگ-5 ساخت شوروی؛ موشک انداز تاکتیکی.
2کا12کاب ساخت شوروی؛ موشک انداز پدافند هوایی مسلح به موشکهای سام-6.
پی تی-76 بی ساخت اندونزی؛ مسلح به توپ 76 میلیمتری کاکریل.
پی تی-71 ساخت اسرائیل؛ مجهز به موتور قوی تر، فاصله یاب لیزری، توپ 90 میلیمتری، تجهیزات هدایت آتش جدید، دوربین دید در شب.
پی تی-85 ساخت کره شمالی.
تایپ-60 ساخت چین.
تایپ-63 ساخت چین.
پی تی-76 مدل2 ساخت لهستان؛ مسلح به دوشکا.
اوتی-62توپاس ساخت لهستان و چکسلواکی سابق؛ نفربرزرهی آبی-خاکی.
دبلیو پی تی-76 ساخت لهستان؛ مسلح به موشک فراگ.
پی تی-76بی ساخت روسیه؛ مجهز به موتور قویتر.
پی تی-76 ساخت آمریکا؛ مجهز به موتور و تجهیزات آمریکایی.
پی تی-76 ساخت ویتنام؛ مسلح به مسلسل ضدهوایی.


دارندگان

افغانستان، آلبانی، آنگولا، بنین، بوسنی، بلغارستان، کامبوج، کوبا، مصر، گینه، گینه بیسائو، مجارستان، هندوستان، اندونزی، اسرائیل، لائوس، ماداگاسکار، مالی، موزامبیک، نیکاراگوئه، کره شمالی، پاکستان، چین، روسیه، سوریه، اوگاندا، ویتنام، زامبیا.

دارندگان سابق:
بلوروس، کرواسی، چکسلواکی، آلمان شرقی، فنلاند، عراق، لهستان، اکراین، آمریکا، آلمان غربی، یوگسلاوی.

جدول مشخصات پی تی-76 مدلهای 1و2و3:


نیروی محرکه:
قدرت:240 اسب بخار
موتور: 6 سیلندر دیزل
نسبت قدرت به وزن:16.4 اسب بخار/تن
حداکثرسرعت در جاده: 44 کیلومتر بر ساعت
حداکثرسرعت خارج از جاده:25 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت در آب: 10.2 کیلومتر بر ساعت
برد در خشکی :370-400 کیلومتر
برد در آب: 100 کیلومتر

متفرقه:

وزن:14200 کیلوگرم
طول: 7.63 متر
عرض: 3.14 متر
ارتفاع: 2.35 متر
توانایی عبور از خندق: 2.8متر
ارتفاع عبور از پله: 1.1 متر
بالا رفتن از شیب: 52 درجه
خدمه:3 نفر

تسلیحات و زره

1 قبضه توپ 76.2 میلیمتری دی-56تی به همراه 40 گلوله
1 قبضه مسلسل کالیبر7.62 به همراه 1000 گلوله
قابلیت نصب مسلسل 12.7 میلیمتری
حداکثر زره: 20 میلیمتر
حفاظت ش.م.ه: ندارد.
زره واکنشی انفجاری: ندارد.

تولید:
تعداد: 12000 دستگاه از هر دو مدل آ و بی
سال ورود به خدمت:1952

جدول مشخصات پی تی-76بی

نیروی محرکه:

قدرت:263 اسب بخار
موتور: 6 سیلندر دیزل
نسبت قدرت به وزن: 17.1 اسب بخار/تن
حداکثرسرعت در جاده: 44 کیلومتر بر ساعت
حداکثرسرعت خارج از جاده:25 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت در آب: 10.2 کیلومتر بر ساعت
برد در خشکی :480 کیلومتر
برد در آب: 120 کیلومتر

متفرقه:

وزن:15.400 کیلوگرم
طول: 7.62 متر
عرض: 3.14 متر
ارتفاع: 2.25 متر
توانایی عبور از خندق: 2.8متر
ارتفاع عبور از پله: 1.1 متر
بالا رفتن از شیب: 52 درجه
خدمه:3 نفر

تسلیحات و زره

1 قبضه توپ 76.2 میلیمتری دی-56تی اس به همراه 40 گلوله
1 قبضه مسلسل کالیبر7.62 به همراه 1000 گلوله
قابلیت نصب مسلسل 12.7 میلیمتری
حداکثر زره: 20 میلیمتر
حفاظت ش.م.ه: دارد
زره واکنشی انفجاری: ندارد

تولید:

تعداد: 12000 دستگاه از هر دو مدل آ و بی
سال ورود به خدمت:1958

 *اسنورکل:
[1] نوعی لوله هواکش برای حرکت تانک در زیرآب و تامین اکسیژن خدمه و موتور تانک.


منبع:
http://wars-and-history.mihanblog.com/post/353
ترجمه و تالیف : رضا کیانی موحد

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی استفاده کردم دستتون دردنکنه من عاشق این تانکهای آبی خاکی ساخت شوروی (روسیه) هستم واقعا تانک های کاربردی و بدردبخوری هستند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.