ALI

بررسی عملیات یگان فنی مهندسی و مهندسی رزمی در نبردهای زمینی و انواع خودروهای مورد استفاده

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا



بررسی عملیات یگان های فنی مهندسی و مهندسی رزمی در نبردهای زمینی و انواع خودروهای مورد استفاده.


  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا زیبا بود.....بااینکه زیاد بود وامتحان دارم ووقت ندارم ولی همش خوندم...دستتون دردنکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داش علی دستت درد نکنه - بی نظیر بود ! به این کاملی و جامعی تا به حال ندیده بودم . یک دنیا ممنون .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از شما جناب ali . بالاخره یه تاپیک خواندنی دیدیم بعد از مدتها. ممنون از زحمت شما.
سوالم اینه که استفاده نیروهای ایران از این وسائل در چه حد و به چه نحویه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ITNOG

علی جان بسیار زیبا و کامل بود . :|
چند تا سوال دارم که در اولین فرصت می پرسم.
فقط یه سوال , خودرو هایی که مسئول تعمیر تانک هستند . تا کجا میتونند یک تانک آسیب دیده را در صحنه نبرد بازسازی کنند؟
لطفا کامل پاسخ بدهید یا آدرس این سوال را در تاپپک ها دیگر بدهید.
با تشکر

ITNOG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

عالی بود ، خسته نباشيد علی آقا

در ضمن :

خودرو مهندسی رزمی تروجان :

خودرو مهندسی رزمی تروجان با توجه به نیاز های ارتش انگلستان توسط وزارت دفاع انگلیس به شرکت سیستم های BAE سفارش داده شد.قرارداد این طرح در سال 2001 منعقد شد و تا سال 2004 اولین نمونه به منظور بررسی و آزمایش واحد مهندسان سلطنتی انگلستان به این نیرو تحویل شد. تحویل نهایی این خودرو مهندسی نیز تا سال 2006 انجام پذیرفت و اولین استفاده عملیاتی از آن در سال 2009 در افغانستان صورت گرفت و ارتش انگلستان تنها کاربر این خودرو زرهی است که مجموعا 33 دستگاه از آن رو در اختیار دارد.پلتفرم این خودرو شاسی تانک چلنچر 2 انگلیس است. که متناسب با وظایف به جای برجک تجهیزات جدیدی بر روی آن نصب شده است. این تجهیزات یک بازوی حفار و سیستم نشانه گذاری زمین را شامل میشود.این خودرو در قسمت جلویی مجهز به یک تیغه پاکسازی مین است که مسیر عبوری امنی برای نیرو ها فراهم میکند همچنین امکان تعویض سریع آن با تیغه مخصوص عملیات مهندسی نیز فراهم شده است. بازوی حفار این سیستم به منظور حفاری زمین، برداشتن موانع و جابه جایی Fascine به کار میرود و میتواند وزنی معادل با 6.5 تن را جابه جا کند. Fascine ها به منظور استحکام ساختار زمین در مناطق باتلاقی یا برابر سازی زمین هایی با ارتفاع غیر یکسان به کار میرود . تیغه نصب شده بر روی بازوی حفار 1 مترمکعب گنجایش دارد. علاوه بر این ها میتوان سیستم راکتی پاکسازی مین Python را نیز بر روی این خودرو زرهی نصب کرد. این سامانه مواد منفجره C-4 را که به شکل نواری پشت سر هم قرا گرفته اند توسط یک راکت قدرتمند به فاصله 183-230 متری در یک مسیر صاف پرتاب می کند.با انفجار این مواد منفجره خطی یک معبر امن به عرض 7.3 متر و به طول حدودا 200 متر برای عبور افراد و خودرو ها ایجاد می شود . از جمله سیستم های جالب توجه در این خودرو مهندسی رزمی سیستم نشان گذاری است که در حین پاکسازی با استفاده از میله هایی مسیر پاکسازی شده را مشخص میکند تروجان از حفاظت زرهی در حد تانک چلنجر 2 بهره میبرد که امکان افزایش آن نیز وجود دارد و علاوه بر این بدنه آن در مقابل انفجار مین نیز تقویت شده و از حفاظت ش م ر نیز بهره میگیرد که با این وجود خدمه آن از حفاظت بسیار بالایی برخوردار هستند در نتیجه سیستم میتواند در محیط های پر خطر به راحتی به عملیات بپردازد . این خودرو زرهی برای دفاع از خود مجهز به یک قبضه تیربار کالیبر 7.62 است که امکان کنترل از داخل را نیز دارد.پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز از نوع دیزل توربو شارژ مدل Perkins CV12 TCA است که حداکثر توان 1200 اسب بخار را فراهم میکند. همچنین یک واحد تولید نیروی ثانویه برای ان در نظر گرفته شده که در شرایط خاموش بودن پیشرانه اصلی به عملیات ادامه دهد.این خودرو سه خدمه دارد که راننده ، فرمانده و مسئول تجهیزات را شامل میشود.

مشخصات :
سال ورود به خدمت : 2007
شرکت سازنده : سیستم های BAE
خدمه : 3 نفر
وزن : 62.5 تن
طول : 8.3 متر
عرض : 3.5
ارتفاع : 2.5
تسلیحات : یک قبضه تیربار کالیبر 7.62
پیشرانه : دیزل توربو شارژ مدل Perkins CV12 TCA با حداکثر توان 1200 اسب بخار
حداکثر سرعت : 59 کیلومتر
حداکثر برد : 450 کیلومتر
توانایی های حرکتی :
شیب : %60
شیب جانبی : %30
گام عمودی : 0.9 متر
عبور از گودال : 2.3 متر

در کل خودروهای مهندسی نظامی (Military engineering vehicle ) به چند دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :

Civilian and militarized heavy equipment تجهیزات سنگین نظامی و غیر نظامی همچون گریدر ، لودر ، جرثقیل ، کامیون های سبک ، نیمه سنگین و سنگین زرهی و غیر زرهی

Armoured engineering vehicle و combat engineer vehicle خودرو زره پوش مهندسی و خودرو مهندسی رزمی

Armoured earth mover بولدوزر های زرهی

Breaching vehicle خودروی خط شکن

Bridging vehicles خودروهای پل گذار

amphibious crossing vehicles خودروهای پل گذار دوزیست

Armored recovery vehicles خودروهای بازیابی زرهی

Minefield breaching systems سیستم های پاکسازی مین

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از لطف همگی دوستان بی نهایت ممنونم ، قابل دوستان رو نداشت.

سوالم اینه که استفاده نیروهای ایران از این وسائل در چه حد و به چه نحویه؟


در ایران از پل زن های تی 72 و چیفتن (؟) استفاده می شود. مین کوب تفتان یک خودروی رزمی مهندسی به حساب می آید. از مین کوب های تی 55 هم در ایران استفاده می شود.

بولدوزرها و لودرهای نیمه زرهی نیز در ایران به خوبی استفاده می شود. تجهیزات ساده و غیر زرهی نیز برای مناطقی که خطر آتش دشمن آنها را تهدید نمی کند ، نیز استفاده میشود.

تجهیزات سنگینی که در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء قرار دارد را نیز نباید از یاد برد. هرچند شاید از بعد زرهی و چند منظوره بودن در حد این خودروهای نباشند ، اما به هر حال

در موقع ضرورت می توانند کار گشا باشند.

ضمن اینکه تانک هایی مثل ام 60 و تی 72 و یا سایر تانک هایی که در اختیار ایران قرار دارد ، قابلیت نصب تجهیزات جانبی را نیز دارد. به عنوان مثال می توان در جلوی تانک ام 60 یا

تی 72 از تیغه بولدوزر استفاده کرد و یا از مین کوب استفاده کرد.

به عنوان مثال به تصاویر زیر دقت کنید

ام 60 به همراه یک تیغه بولدوزر

thumb_IL_Armor162.jpg

هرچند قابلیت های ایجاد کانال این خودرو به هیچوجه در حد خودروهای چند منظوره ای که در بالا به آن اشاره شد نیست ، اما به هر حال می توانند در میدان نبرد کارگشا باشند.



حالا به تصاویر زیر دقت کنید.

لئوپارد 1 به همراه تیغه بولدوزر

thumb_Leodoz04.jpg



لئوپارد 1 مدل آموزشی

thumb_Leodvr01.jpg



لئوپارد 1 به همراه تیغه بولدوزر

thumb_Leodoz07.jpg

thumb_Leodoz02.jpg



لئوپارد 1 به همراه خیش مین روب و بریچر

thumb_twmp01.jpg

thumb_twmp03.jpg

thumb_twmp05.jpg



لئوپارد 1 به همراه مین کوب

thumb_mcrs07%7E0.jpg

thumb_mcrs06.jpg

thumb_mcrs07.jpg

thumb_mcrs03.jpg




سنچوریون اسرائیلی به همراه خیش مین روب و بریچر

thumb_isrtwmp.jpg



همونطور که می بینید تانک های معمولی را می توان با اضافه کردن یک قطعه تبدیل به خودرویی تک منظوره کرد. به عنوان مثال با نصب یک تیغه بولدوزری در قسمت جلوی یک تی 72

می توان از آن برای عملیات حفر سنگر نیز استفاده کرد. البته قابلیت های چنین خودروهایی به هیچوجه در حد خودروهای چند منظوره که معرفی شد ، نیست.


مین کوب ایرانی با استفاده از شاسی تی 55

thumb_48802030308l600%7E0.jpg

thumb_58802030308l600%7E0.jpg



تنها چیزی که جای خالی آن به خوبی در سازمان نیروی زمینی ما احساس می شود ، وجود چنین خودروهای چند منظوره است. امیدوارم هرچه سریعتر ما هم شاهد حضور چنین خودروهایی

بر مبنای شاسی تانک ذوالفقار باشیم.



فقط یه سوال , خودرو هایی که مسئول تعمیر تانک هستند . تا کجا میتونند یک تانک آسیب دیده را در صحنه نبرد بازسازی کنند؟


بستگی به میزان و نحوه آسیب دیدن تانک دارد. تعمیرات نه چندان پیچیده و میدانی را می توان به کمک خودروهای ریکاوری انجام داد. اما در صورتی که این خودروهای

ریکاوری قادر به تعمیر میدانی تانک صدمه دیده نباشند و یا میزان صدمه تانک به حدی باشد که با امکانات میدانی تعمیر آن امکانپذیر نباشد ، در این صورت می توانند

تانک صدمه دیده را به نزدیکترین مقر تعمیر بکسل کنند. یعنی در هر صورت خودروهای ریکاوری ، خودروهای کاملا مفید و کارآمدی هستند. چرا که حتی اگر نتوانند تانک

صدمه دیده را تعمیر کنند ، می توانند آنرا از محدوده خطر خارج کنند.


سینا جان از توضیحات شما هم خیلی ممنونم.

انشاالله در ادامه مقاله به معرفی و بررسی سایر خودروها از سایر کلاس ها هم خواهم پرداخت.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی جان زحمت زیادی کشیدی ، بسیار عالی و بی نظیر بود ...

از ایده fennek خوشم اومد .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جامع و بسیار آموزنده بود
بسیار ممنون

در زمان دفاع مقدس عراق این چنین ابزاری در اختیار داشت ؟ ( البته منظورم غیر از نوع های ساده و غیر رزمی است)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علي آقا دست شما درد نكنه، بسيار جالب و خواندني بود.

[quote]- خودروی تروجان

این خودرو با استفاده از شاسی و بدنه تانک چلنجر 2 ساخته شده است و تاکنون 33 دستگاه از آن ساخته و تحویل ارتش انگلستان گردیده شده است. مشخصات تیغه بولدوزر جلوی خودرو و خیش مین روب جلوی خودرو دقیقا مشابه خودروی پایونیر پانزر است. بیل مکانیکی قدرتمندی که در پشت خودرو نصب شده است دارای یک بیل با ظرفیت 1 متر مکعب است و[b] قادر است در دقیقه 110 متر مکعب خاک را جابجا کند[/b]. همچنین این بیل می تواند محموله هایی با وزن 7 تن را نیز لیفت کرده و جابجا کند. این خودرو 62 تن وزن دارد و از مقاومت زرهی در حد تانک چلنجر 2 است. [/quote]

اين قسمت را بي زحمت اصلاح بفرماييد

[quote]این گونه خودروها به وسیله بیل جلویی خود به خوبی می توانند یک کانال حفر کنند. معمولا از این کانالها به منظور یک مانع در پیشروی نیروها و تانک های دشمن استفاده می شود. به عنوان مثال فرض کنید نیروهای خودی در حال عقب نشینی هستند. در این موارد برای جلوگیری از تعقیب شدن نیروهای خودی توسط نیروهای دشمن به وسیله این گونه خودروها اقدام به حفر کانالهایی می شود که مانع پیشروی نیروهای دشمن می شوند و یا لااقل می توانند سرعت پیشروی نیروهای دشمن را کند کنند. همچنین از این کانالها به خوبی می شود به عنوان خطوط دفاعی استفاده کرد. فرض کنید ما در یک خط مستقیم فرضی قصد داریم خطوط دفاعی در مقابل دشمن ایجاد کنیم.[/quote]

اين شكل خودروها هم كانلي با طول بيش از 40 يا 50 متر نمي توانند حفر كنند و آنهم كانالي با يك سر باز و يك سر برج!

در زمين هاي سفت و سخت زمان خاك برداري با زمين هايي ماسه اي بسيار متفاوت است و در نوع عملكرد آنها بسيار تاثير گذار!

در جنگ 33 روزه هم ارتش اسرائيل به كرات از لودرهاي زرهي تو پيش روي هاش استفاده مي كرد، حالا يا براي از بين بردن سنگرها و موانع حزب الله يا براي حفاظت از تجهيزات ارتش اسراييل!

كشور ما هم به نظر از همون لودر و بلدوزر استفاده مي كنه، فعلا كه ما تو لاك دفاعي هستيم تا بعد:| !
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]جناب HHL از تذکرتون ممنونم ، در متن مقاله ویرایش انجام گرفت.

[quote]اين شكل خودروها هم كانلي با طول بيش از 40 يا 50 متر نمي توانند حفر كنند و آنهم كانالي با يك سر باز و يك سر برج! [/quote]
به نوع استفاده از کانال بستگی دارد. به عنوان مثال در هنگام حفر سنگرهای ضد تانک مخصوص استقرار تانک های خودی طول این کانالها معمولا بین 20 الی 30 متر است به گونه ای که یک یا دو تانک در آن مستقر شوند. که البته همین مقدار نیز برای حفاظت خط دفاعی کافی است.

انشاالله ادامه مقاله تا روزهای آینده تقدیم حضور دوستان خواهد شد.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گروه فنی مهندسی ، بخش دیگری از یگان های رزمی مهندسی به شمار می روند که وظیفه آنها تعمیرات فنی تانک ها و خودروهای نیروی زمینی است.

گروه فنی مهندسی دارای خودروهای مخصوصی برای تعمیر خودروها و تانک های نیروی زمینی است. برای تعمیرات سطحی و جزئی گروه های فنی مهندسی به وسیله خودروهای مخصوصی که در اختیار دارند می توانند تعمیرات را انجام دهند. اما زمانی که تانک آسیب کلی می بیند و تعمیر و سرویس آن در میدان نبرد امکانپذیر نیست ، به وسیله همان خودروها ، تانک صدمه دیده را به مکان مناسبی در پشت خطوط خودی می رسانند و در گاراژها و تعمیرگاه های مجهز به تعمیر آن می پردازند.

این گروه از خودروهای مخصوصی استفاده می کنند که در زیر به آن اشاره می شود. توضیح اینکه به این خودروها در مجموع ARV و یا همان Armored recovery vehicles گفته می شود.


خودروی Leclerc DNG

از وقتی که تانک لکلرک در حال طراحی بود ، این خودرو نیز برای ریکاوری آن طراحی شد. این خودرو جایگزین خودروهای ریکاوری AMX 30 شد که دیگر قادر به ارائه سرویس به تانک قدرتمند لکلرک نبودند. این خودرو دارای یک تیغه بولدوزر در قسمت جلوی خود است که می توان از آن جهت حفر کانال استفاده کرد. یک جرثقیل بسیار قدرتمند هیدرولیکی نیز بر روی این خودرو نصب شده است که قادر است محموله هایی با وزن 30 تن را نیز لیفت کند. از این جرثقیل برای جدا کردن موتور و واحد قدرت ، برجک تانک و ... استفاده می شود. این خودرو همچنین دارای قرقره هایی برای بکسل کردن می باشد که طول کابلهای آن به 180 متر می رسد و می تواند خودرویی به وزن 70 تن را بکسل کند. این خودرو دقیقا از شاسی تانک لکلرک استفاده می کند و در قسمت پشت خود ست کامل powerpack تانک لکلرک را حمل می کند که در صورت نیاز می تواند ظرف مدت 30 دقیقه آنرا جایگزین powerpack معیوب تانک صدمه دیده کند. این خودرو دارای یک تیربار کالیبر 50 است. ارتش فرانسه 20 دستگاه و ارتش امارات 46 دستگاه از این خودرو را در اختیار دارند.


thumb_leclerc_dng.jpg

thumb_leclerc_dng_l2.jpg

thumb_leclerc_dng_l3.jpg

thumb_leclerc_dng_l5.jpg


بیرون آوردن موتور لکلرک

thumb_leclerc_dng_l10.jpg


استقرار خودرو

thumb_leclerc_dng_l9.jpg


بکسل کردن لکلرک

thumb_leclerc_dng_l6.jpg


thumb_leclerc_dng_l4.jpg

thumb_leclerc_dng_l8.jpg

thumb_leclerc_dng_l7.jpg




خودروی Buffel

این غول قدرتمند از بسیاری جهات شبیه به خودروی قبلی است و توانایی های مشابهی دارد. این خودرو از شاسی لئوپارد 2 استفاده می کند. جرثقیل این خودرو قابلیت لیفت کردن 30 تن را دارا می باشد. یک پاور پک نیز در قسمت پشت خودرو قرار دارد که در موارد لزوم می تواند ظرف مدت 25 دقیقه با موتور صدمه دیده و یا معیوب تانک تعویض شود.


thumb_buffel.jpg

thumb_buffel_l1.jpg

thumb_buffel_l3.jpg

thumb_buffel_l4.jpg

thumb_buffel_l5.jpg

thumb_buffel_l10.jpg

thumb_buffel_l9.jpg

thumb_buffel_l8.jpg

thumb_buffel_l7.jpg

thumb_buffel_l6.jpg





خودروی BREM-80U

این خودرو در ارتش روسیه کاربرد دارد. این خودرو با استفاده از شاسی تانک های تی 80 ساخته شده است و می تواند همه تانک های روسی را مورد تعمیر و بازسازی قرار دهد. جرثقیل این خودرو قادر به لیفت کردن 18 تن بار می باشد و قرقره ها و کابلهای آن نیز توانایی بکسل کردن خودرویی با وزن 50 تن را دارا می باشند.

thumb_brem_80u.jpg

thumb_brem_80u_l4.jpg

thumb_brem_80u_l3.jpg

thumb_brem_80u_l2.jpg

thumb_brem_80u_l1.jpg





خودروی K1 ARV

این خودرو توسط کارخانجات ROTEM کره جنوبی برای بازسازی تانک های سری کا تولید شد. بیشتر قطعات این خودرو متعلق به خودروی آلمانی بوفالو هستند که بر روی شاسی تانک کا 1 نصب شده اند. جرثقیل این خودرو قادر به لیفت کردن بارهایی با وزن 25 تن و همچنین کابلهای آن نیز توانایی بکسل کردن خودروهایی به وزن 70 تن را دارا می باشند.

thumb_k1_arv_l1.jpg

thumb_k1_arv_l2.jpg

thumb_k1_arv_l3.jpg

thumb_k1_arv_l4.jpg

thumb_k1_arv_l5.jpg

thumb_k1_arv_l6.jpg

thumb_k1_arv_l7.jpg





خودروی WZT-3

این خودرو محصول لهستان است. لهستان این خودرو را برای بازسازی و ساپورت تانک های تی 72 خود و یا همان پی تی 91 طراحی کرده است. جرثقیل این خودرو قادر به لیفت کردن محموله هایی با وزن 15 تن و خود خودرو قادر به بکسل کردن خودروهایی به وزن 50 تن می باشد. این خودرو قادر به تعمیر و ریکاوری اکثر تانک های روسی مثل تی 80 و تی 90 نیز می باشد.

thumb_wzt3.jpg

thumb_wzt3_l6.jpg

thumb_wzt3_l7.jpg

thumb_wzt3_l5.jpg

thumb_wzt3_l4.jpg

thumb_wzt3_l1.jpg

thumb_wzt3_l3.jpg

thumb_wzt3_l2.jpg





خودروی Atlet

این خودرو محصول اوکراین است. یک تیغه بولدوزر و یک جرثقیل و قرقره های بکسل که بر روی شاسی تانک تی 80 یو دی نصب شده اند ، این خودروی قدرتمند را تشکیل می دهند. این خودرو به وسیله جرثقیل خود قادر به لیفت کردن بارهایی به وزن 25 تن و به وسیله کابلها و قرقره های خود قادر به بکسل کردن خودروهایی به وزن 50 تن می باشد.

thumb_atlet_arv.jpg

thumb_atlet_arv_l10.jpg

thumb_atlet_arv_l9.jpg

thumb_atlet_arv_l8.jpg

thumb_atlet_arv_l7.jpg

thumb_atlet_arv_l2.jpg

thumb_atlet_arv_l3.jpg

thumb_atlet_arv_l4.jpg

thumb_atlet_arv_l5.jpg

thumb_atlet_arv_l6.jpg






خودروی CRARRV

این خودرو با استفاده از شاسی چلنجر 1 ساخته شده است و برای بازسازی و تعمیر تانک های چلنجر 2 استفاده می شود.

thumb_crarrv.jpg

thumb_crarrv_l2.jpg

thumb_crarrv_l1.jpg

thumb_crarrv_l9.jpg

thumb_crarrv_l8.jpg

thumb_crarrv_l3.jpg

thumb_crarrv_l4.jpg

thumb_crarrv_l5.jpg

thumb_crarrv_l6.jpg

thumb_crarrv_l7.jpg






خودروی M88

این خودرو از شاسی تانک ام 60 پاتون استفاده می کند و در ارتش آمریکا کاربرد دارد.

thumb_id_m88_recovery_01_600.jpg

thumb_m88a1_01.jpg

thumb_m88a1-crane.jpg

thumb_400px-M88_Armored_Recovery_Vehicle

thumb_800px-Aau_m88.jpg

thumb_800px-M88_pulling_M1_engine%7E1.jp

thumb_800px-Aau_m88_2.jpg

thumb_m88_l1.jpg





خودروی M88A2 Hercules

این خودرو با استفاده از شاسی تانک های آبرامز ساخته شده است و برای تعمیر و ریکاوری تانک های آبرامز به کار می رود.

thumb_m88a2_hercules.jpg

thumb_m88a2_hercules_l10%7E0.jpg

thumb_m88a2_hercules_l9%7E0.jpg

thumb_m88a2_hercules_l8.jpg

thumb_m88a2_hercules_l7%7E0.jpg

thumb_m88a2_hercules_l2.jpg

thumb_m88a2_hercules_l3.jpg

thumb_m88a2_hercules_l4.jpg

thumb_m88a2_hercules_l5%7E0.jpg

thumb_m88a2_hercules_l6.jpg


  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.