Life

شكار تانك

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بهترين وسيله براي حفظ جان در نبر زره است ، سپر جز اولين زره هاي دنيا براي مقابله با ضربات شمشير ، تير و نيزه بود ، پوشيدن زره و تكامل آن نقطه عطفي در جنگ هاي باستان بوجود آورد شواليه ها زره پوشان آن دوران بودند.
در جنگ جهاني اول تير بارها توان رزمي نيروهاي پياده را بسيار محدود كردند و تحرك را به حداقل رساندند. دليل اصلي اين موضوع نداشتن حفاظ لازم براي نيروهاي پياده بود ، زره پوش مناسبي بايد طراحي مي شد . اينگليسي ها با الهام از تراكتور زنجيردار هولت كه در زمين هاي ناهموار به راحتي حركت مي كرد و با نصب ورقه هاي ضخيم فلزي در اطراف آن و يك سلاح مناسب جهت شليك به دشمن وسيله مخوفي را ساختند ، طراحي اين وسيله تحت تدابير امنيتي صورت مي گرفت و براي مخفي ماندن پروژه نام تانك به معني مخزن آب را روي آن گذاشتند كه بعد ها هم به همين نام معروف شد ، البته آلماني ها به آن پانزر و فرانسوي ها شار ، اسپانيايي ها كارودكامبت و عرب ها دبابه مي گويند.
آن زمان ابتدا تانك ها را به دو صورت مي ساختند تانك نر كه مسلح به توپ و تانك ماده كه مسلح به تيربار بود بعد ها تانك هايي ساخته شد كه هم توپ و هم مسلسل داشت . تانك ها در سال 1916 وارد جنگ شدند و با وجود تعداد كم توانستند پيروزي هاي زيادي كسب كنند. اولين نبرد بزرگ تانك ها در 20 نوامبر 1917 در كامبرا رخ داد . در اين عمليات 476 تانك شركت كردند و توانستند به پيروزي سرنوشت سازي دست يابند ، تانك ها موفق شدند با غافلگير كردن حريف 8000 نفر را اسير و بيش از يكصد توپ را به غنيمت بگيرند بعد از جنگ جهاني اول كشورهاي انگليس آلمان آمريكا فرانسه و شوروي هر كدام طبق انتظارات و دكترين هاي خود در جنگ تانك هايي را طراحي كردند . با روشن شدن آتش جنگ جهاني دوم توسط آلمان لشگرهاي زرهي باجايگاه ويژه اي وارد عمل شدند . زرهي به نيروي مختلطي متشكل از تانك ، نفربر و ساير خودروها اطلاق مي شود كه در جبهه هاي نبرد نيروها را به صورت سواره جابجا مي كند ، اين نيرو با داشتن سه مزيت حفاظ زرهي ، قدرت آتش بالا و تحرك در صف و خطوط دشمن رخنه و مي توان گفت در حمله بهترين خط شكن نبر د و در دفاع نيز بهترين سنگر متحرك است .
ابتداي جنگ جهاني دوم نيرو هاي پياده با نارنجك هاي دستي و مواد آتش زا به جنگ با تانك ها مي رفتند ، براي انجام اينكار افراد بايد به تانك نزديك مي شدند كه خطرات زيادي را براي آن ها در پي داشت آن زمان توپخانه دشمن اصلي تانك بشمار مي آمد ، توپخانه اي كه در پشت درختي يا خرابه هاي شهري مخفي شده بود مي توانست تانكي را نابود كند ، ورود تفنگ ها و موشك اندازهاي ضد تانك توانست دوران شكست پذيري تانك ها را بخشد امروزه نيروهاي پياده با مجهز شدن به انواع سلاح هاي ضد تانك و بهره گيري از تاكتيك شكار تانك مي توانند بهترين و مدرن ترين تانك را نابود كنند .
براي آشنايي با فنون شكار تانك ابتدا بايد با نقاط ضعف و قوت تانك آشنا شد . تانك هاي مدرن امروزي معمولا توانايي هاي زير را دارند :
1. قدرت تحرك و سرعت بالا در زمين هاي ناهموار و شيب دار
2. قدرت و دقت آتش بالا به وسيله توپ و تيربارها
3. حفاظ زرهي مقاوم و چند لايه براي مقابله با اصابت احتمالي انواع مهمات پرتابي به بدنه
4. اقدامات ضد شناسايي توسط دستگاه هاي خنك كننده و سيستم دود استتار
در كنار اين توانايي ها تانك ها عموما نقاط ضعفي هم دارند :
1. وزن سنگين و محدوديت عبور از پل ها و زمين هاي نرم
2. جثه بزرگ كه باعث ديد و هدف قرار گرفتن مي شود
3. محدوديت ديد خدمه
4. عدم عبور از بعضي مناطق شهري و كوهستاني
تانك ها داراي نقاط كوري هستند كه شكارچيان تانك مي توانند با بهره گيري از آن خود را به تانك نزديك كنند. محدوديت ديد در تانك هاي مختلف متفاوت است اما عمده تانك ها در قسمت جلو ديد نسبتا خوب ، در قسمت پهلو ديد بسيار محدود و پشت سر نيز فاقد ديد هستند. البته شرايط فوق هنگامي ايجاد مي شود كه خدمه تانك در داخل تانك با وضعيت دريچه بسته نشسته باشند.اطراف تانك را زاويه بي روح يا منطقه مرده تانك گويند به عبارت ساده تر لوله تانك از زاويه معيني پايين تر نمي آيد و تانك تا شعاع چند متري خودش را نمي تواند با توپ بزند ، اين شعاع بستگي به نوع تاك دارد و لي از 25 متر تجاوز نمي كند ، پس اگر شكارچي تانك در فاصله چند متري تانك قرار بگيرد حتي اگر خدمه تانك آن را ببينند قادر نيستند او را با توپ بزنند . البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه تانك به جز توپ داراي سلاح هاي ديگري هم است.
تانك ها معمولا داراي نقاط آسيب پذيري بشرح زير هستند :
1. زره تانك : در اطراف ارابه قطر زره متفاوت است . معمولا جلوي تانك و برجك بيشترين قطر زره را دارد و آن را شيب دار درست مي كنند تا در صورت اصابت مهمات پرتابي كمانه كند ، تنها بين برجك و بدنه در قسمت جلوي تانك آسيب پذير بوده كه هدف گيري آن هم بسيار مشكل است ، قسمت هاي پهلو ، عقب و زير تانك كمترين قطر زره را دارد و اگر مورد اصابت قرار گيرد تانك آسيب مي بيند.
2. دهليز موتور : در بسياري از مواقع حتي انفجار نارنجك يا مواد ساده آتش زا مي تواند با صدمه زدن به نقاط حساس موتور تانك را زا حركت انداخته و متوقف كند و آن را به صورت يك هدف ثابت در آورد.
3. دستگاه تعليق ((شني ها و چرخ هاي تانك)) :‌ با انفجار كوچكي شني تانك قطع و پاره خواهد شد كه در اين صورت تانك متوقف مي گردد ، حتي قرار دادن ميله ، الوار و يا سنگ بزرگي در بين چرخ هاي هرزه گرد يا چرخ خورشيدي هم موجب توقف و يا كندي حركت تانك مي شود.
4. برجك : معمولا زره نسبتا قوي دارد ، درون محل قرار گرفتن مهمات و گلوله هاي تانك مي باشد و اگر مورد اصابت شديد گلوله يا موشكي واقع شود تانك منفجر خواهد شد.
5. باك سوخت : شامل باك هاي داخلي و خارجي است ، باك داخلي اغلب در اطراف دهليز موتور و باك خارجي در عقب يا بغل تانك نصب مي شود ، تانك ها معمولا قبل از درگير شدن با دشمن باك هاي خارجي خود را خالي مي كنند ولي در صورت هدف قرار گرفتن آن تانك آتش مي گيرد.
6. جنگ افزار هاي تانك : از كار انداختن جنگ افزار هاي تانك بسيار مشكل است براي اينكار ابتدا بايد تانك را از حركت انداخت ، بعد شكارچي بدون اينكه ديده شود با رعايت استتار و اختفا خود را به نزديكي تانك برساند و با قرار دادن مواد منفجره در اطراف يا داخل لوله توپ آن را از كار بياندازد.
نيروهاي پياده مي توانند با انواع موشك ، تفنگ ضد تانك ،نارنجك تفنگي ، مواد آتش زا ، مين و تله هاي انفجاري تانك را هدف قرار دهند ، بهترين وسيله براي شكارچيان تانك استفاده از موشك هاي ضد تانك است . به جز جنگ افزارهاي ضد تانك تاكتيك هاي پدافندي بسياري وجود دارد كه مي توان با كمك آن واحد هاي زرهي دشمن را متوقف يا حركت آن را كند نمود . ازجمله اين تاكتيك ها انجام عمليات تاخيري براي گرفتن وقت از دشمن است . اين تاكتيك شامل ايجاد و احداث ميادين مين ، باتلاق ، بريدگي هاي ضد تانك ، راه بندي (( در گذرگاه هاي جنگلي و كوهستاني و يا ريختن سنگ بزرگ در مسير حركت تانك )) و . . . . است . تانك ها در رزم هميشه با آرايشات نظامي حركت مي كنند، هنگام حمله به تانك ها آرايشات آن ها را بايد در نظر گرفت ، جنگ الكترونيك و ايجاد اختلال در سيستم مخابراتي براي تانك ها معضل ايجاد كرده و هماهنگي بين آنها را از بين مي برد.
نيروهاي پياده اي كه همراه يا اطراف تانك ها حركت مي كنند و به آن ها اصطلاحا پياده زرهي مي گويند براي شكارچيان تانك مزاحمت ايجاد مي كنند وظيفه آنها شناسايي موانع و مواضع ضد تانك است . پياده زرهي جاهايي كه تانك ها نمي توانند پيشروي كنند وارد عمل مي شوند اين تاكتيك براي اولين بار توسط(( ژنرال رومل )) بكار گرفته شد.
نفرات پياده تا نزديك منطقه نبرد سوار بر نفربر و تانك هستند و بايد با آتش شديد توپخانه و خمپاره از پياده شدن آن ها جلوگيري كرد. استفاده از توپخانه ، خمپاره و . . . . باعث مي شود كه خدمه درون تانك رفته و دريچه را ببندند ، شليك گلوله هاي دودزا ديد خدمه تانك را كاهش مي دهد . شكارچي تانك هميشه با مقداري فاصله از سايرين نيروها حركت مي كند تا اگر دشمت تجمع نيروها را مورد آتش شديد قرار داد به او آسيبي نرسد‌، تانك ها بعضي اوقات براي شناسايي مواضع ضدتانك در فواصل دور مانور مي دهند كه در اين هنگام شكارچي نبايد با آتش زود هنگام موضع اختفا خود را لو داده و موشك را هدر دهد ، بلكه بايد بعد از اينكه تانك ها در تيررس كامل قرار گرفتند از اطراف به آنها كمين زد و پس از شليك هر موشك تغيير موضع داد.
موشك هاي ضد نفر را نبايد عليه تانك بكار گرفت چون قدرت كافي و لازم را ندارد فقط در صورت اجبار و اتمام مهمات ضد تانك مي توان شني تانك را با آن هدف قرار داد . مهمات نبايد بيهوده مصرف شود و فقط زماني شليك كرد كه هدف مورد اصابت قرار گيرد . تيربارچي ها مي توانند با هماهنگي لازم بهترين پوشش را براي شكارچيان تانك ايجاد كنند، هنگامي كه تانك مورد اصابت قرار گرفته هر لحضه ممكن است منفجر شود و بايد از آن دور شد.
در مناطق كوهستاني و شهري و . . . . كه تانك ها با آرايش ستوني حركت مي كنند ابتدا تانك جلو و سپس تانك آخر ستون را زد و بعد از آن ساير تانك ها را مورد هدف قرار داد.
مجله جنگ افزار شماره 25 ديماه 1385

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]مقاله جالبی بود. البته کمی قدیمی است و زمانی نگارش یافته که بحث تانک و ضد تانک خیلی داغ بوده و خیلی ها تصور می کردند که همیشه تسلیحات ضد تانک برتر از تانک ها هستند و تانک ها بدرد نخور هستند و امثالهم ...

بد نیست نگاهی هم به بعضی قسمت های این مقاله داشته باشیم و آنها را به روز کنیم.

[quote]تانك هاي مدرن امروزي معمولا توانايي هاي زير را دارند : [/quote]
مورد زیر را هم بدان اضافه کنید: big_grin

5- قابلیت انجام عملیات گروهی و ساپورت توسط یگان های پیاده زرهی و یگان های رزمی مهندسی.

[quote]تانك ها داراي نقاط كوري هستند كه شكارچيان تانك مي توانند با بهره گيري از آن خود را به تانك نزديك كنند. محدوديت ديد در تانك هاي مختلف متفاوت است اما عمده تانك ها در قسمت جلو ديد نسبتا خوب ، در قسمت پهلو ديد بسيار محدود و پشت سر نيز فاقد ديد هستند. البته شرايط فوق هنگامي ايجاد مي شود كه خدمه تانك در داخل تانك با وضعيت دريچه بسته نشسته باشند.اطراف تانك را زاويه بي روح يا منطقه مرده تانك گويند به عبارت ساده تر لوله تانك از زاويه معيني پايين تر نمي آيد و تانك تا شعاع چند متري خودش را نمي تواند با توپ بزند ، اين شعاع بستگي به نوع تاك دارد و لي از 25 متر تجاوز نمي كند ، پس اگر شكارچي تانك در فاصله چند متري تانك قرار بگيرد حتي اگر خدمه تانك آن را ببينند قادر نيستند او را با توپ بزنند . البته به اين نكته توجه داشته باشيد كه تانك به جز توپ داراي سلاح هاي ديگري هم است. [/quote]
در اینکه تانک دارای نقاط کور بصری و تسلیحاتی است ، شکی نیست. اما آیا آنقدر یک تانک مدرن امروزی دست و پا بسته است که بتوان به فاصله 25 متری آن نزدیک شد ؟؟ (به جز جنگ های شهری)

به جز توپ اصلی ، تانک های امروزی مجهز به دو یا سه و یا چهار تیربار سبک و سنگین می باشند که می توانند حجم آتش بازدارندگی وحشتناکی را برای نیروهای دشمن فراهم کنند که به این ترتیب فکر نزدیک شدن به تانک را هم باید از سر بیرون کرد. هرچند در جنگ های شهری با تمهیداتی میشود به تانک نزدیک شد. اما باز هم در جنگ های شهری امروزی تانک ها در پوزیشن هایی قرار نمی گیرند که بتوان به آنها نزدیک شد. به عنوان مثال در جنگ های شهری تانک ها در بزرگراه های اصلی تردد می کنند و خیابانهای باریکتر و کوچه های فرعی به وسیله خودروهای امرپ مورد حمله قرار می گیرند که مقابله با آنها در خیابان های باریک ، به مراتب سخت تر از مقابله با تانک هاست.

[quote]2. دهليز موتور : در بسياري از مواقع حتي انفجار نارنجك يا مواد ساده آتش زا مي تواند با صدمه زدن به نقاط حساس موتور تانك را زا حركت انداخته و متوقف كند و آن را به صورت يك هدف ثابت در آورد. [/quote]
بله کاملا درسته ، اما باید توجه داشت که موتور همه تانک ها (به جز سری مرکاوا) در پشت آنها قرار دارد که ضربه زدن به آنها به وسیله یک نارنجک نیز کار چندان ساده ای نیست. یعنی هدف قرار دادن موتور تانک ساده تر از هدف قرار دادن جلوی تانک نیست.

[quote]با انفجار كوچكي شني تانك قطع و پاره خواهد شد كه در اين صورت تانك متوقف مي گردد[/quote]
متاسفانه اینطور نیست. مقاومت شنی های تانک های مدرن امروزی به شدت در برابر انفجار و عوامل خارجی افزایش یافته است و صدمه زدن به آنها به هیچ وجه کار ساده ای نیست.

[quote]حتي قرار دادن ميله ، الوار و يا سنگ بزرگي در بين چرخ هاي هرزه گرد يا چرخ خورشيدي هم موجب توقف و يا كندي حركت تانك مي شود. [/quote]
اونوقت چطوری این کار باید انجام بشه ؟؟

در ضمن تانک های امروزی همگی مجهز به زره های مخصوص حفاظت از شنی و پولی های تانک هستند که دسترسی مستقیم به شنی تانک را محدود می کند. به عنوان مثال به تصاویر زیر توجه کنید

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/challenger_2_l4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_challenger_2_l4.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/merkava_mk4_l9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_merkava_mk4_l9.jpg[/img][/url]

http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Challenger_II%252C_main_battle_tank_prepares_to_fire_its_main_gun_on_a_target.JPG

http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Challenger_II_Basra_2008.jpg

به نظر شما آیا ضربه زدن به هر طریق به شنی های چنین تانک هایی امکانپذیر است ؟؟

[quote]4. برجك : معمولا زره نسبتا قوي دارد ، درون محل قرار گرفتن مهمات و گلوله هاي تانك مي باشد و اگر مورد اصابت شديد گلوله يا موشكي واقع شود تانك منفجر خواهد شد. [/quote]
حفاظت شده ترین قسمت یک تانک امروزی ، برجک آن و مخزن مهمات توپ آن است. فیلمی از درون تانک تی 90 می دیدم که در آن به خوبی چرخ و فلک اتولودر تانک نشان داده می شد. چرخ و فلک اتولودر تانک به خوبی توسط صفحات کامپوزیتی حفاظت می شد. تانک های مثل مرکاوا و آبرامز دارای رولورهای مخصوص نگهداری مهمات هستند که حفاظت شده ترین قسمت تانک به شمار می رود. این رولورها به گونه ای طراحی شده اند که حتی اگر تانک مورد اصابت قویترین موشک های ضد تانک هم قرار بگیرد ، باز هم از نظر زرهی می تواند در برابر انواع تسلیحات مقاومت کرده و مانع انفجار مهمات توپ اصلی تانک شوند. به عبارتی دیگر امروزه فکر اینکه مخزن مهمات توپ یک تانک مورد هدف قرار بگیرد ، نیز تقریبا غیر ممکن است.

[quote]2. دهليز موتور : در بسياري از مواقع حتي انفجار نارنجك يا مواد ساده آتش زا مي تواند با صدمه زدن به نقاط حساس موتور تانك را زا حركت انداخته و متوقف كند و آن را به صورت يك هدف ثابت در آورد. [/quote]
تانک های امروزی همگی دارای واحد آگزیلری مجزا هستند که حتی اگر موتور اصلی تانک نیز از بین برود ، باز هم می توانند تانک را به صورت ثابت عملیاتی نگه دارند.

[quote]6. جنگ افزار هاي تانك : از كار انداختن جنگ افزار هاي تانك بسيار مشكل است براي اينكار ابتدا بايد تانك را از حركت انداخت ، بعد شكارچي بدون اينكه ديده شود با رعايت استتار و اختفا خود را به نزديكي تانك برساند و با قرار دادن مواد منفجره در اطراف يا داخل لوله توپ آن را از كار بياندازد. [/quote]
همینکه تانک از کار بیفتد معمولا نیروهای داخل تانک به برجک های تانک می روند و به وسیله تیربار مانع نزدیک شدن نفرات دشمن به تانک می شوند. نزدیک شدن به تانک اصلا ایده خوبی نیست.

[quote]فقط در صورت اجبار و اتمام مهمات ضد تانك مي توان شني تانك را با آن هدف قرار داد [/quote]
با چه چیزی و از چه فاصله ای می توان شنی تانک را مورد هدف قرار داد؟؟ آیا چنین کاری عملا امکانپذیر است ؟؟

[quote]در مناطق كوهستاني و شهري و . . . . كه تانك ها با آرايش ستوني حركت مي كنند ابتدا تانك جلو و سپس تانك آخر ستون را زد و بعد از آن ساير تانك ها را مورد هدف قرار داد. [/quote]
اتفاقا وقتی تانک ها به صورت گروهی و در قالب ستون های زرهی پیشروی می کنند ، مقابله با آنها بسیار بسیار دشوارتر می شود. بخصوص اینکه در مقابله با ستون های زرهی دشمن ، همیشه زدن اولین و آخرین تانک از همه دشوارتر است.

---------------------------

دوستان توجه کنید که تانک و ضد تانک هر یک کاربرد خاص خودشون رو دارند. تانک یک جنگ افزار برای ایجاد آتش مستقیم به همراه تحرک و مقاومت زرهی بالا است که در مجموع یک جنگ افزار چند منظوره است. تسلیحات ضد تانک نیز یک سلاح تک منظوره هستند که تنها برای هدف قرار دادن تانک ها از آنها استفاده می شود. حالا با در نظر گرفتن این موارد باید در نظر داشت که با توجه به تحرک و مقاومت زرهی بالای تانک های امروزی ، هرچقدر که تسلیحات ضد تانک پیشرفت کنند ، باز هم زدن یک تانک کار چندان ساده ای نیست و نباید تصور کرد که همیشه می توان یک تانک را به سادگی توسط یک سلاح ضد تانک از فاصله 3000 متری مورد هدف قرار داد. شکار تانک به هیچ وجه کار ساده ای نیست. بخصوص اینکه تانک ها با توجه به زره قدرتمند خود ، برای سخت نابود شدن طراحی شده اند ، نه نابود نشدن.

امروزه بهترین راه برای مقابله با تانک های مهاجم دشمن ، زمانی که تانک ها به تعداد وسیع و در قالب لشکرهای زرهی حمله می کنند ، استفاده از آتش توپخانه ، استفاده از قابلیت های یگان های رزمی مهندسی برای جلوگیری از پیشروی تانک های دشمن و متوقف کردن آن است.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سپاس از دوست خوبمون علي آقا كه زحمت بروز كدن مقاله رو كشيدن و الحق و النصاف نكات دقيق و موشكافانه اي عرض كردند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.