amirhosin

جت تجاری داسو فالکن-20 ( Dassault Falcon 20)

Recommended Posts

http://http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/20آشنایی با هواپیمای نظامی " فالکون 20 "
هواپیمای "جت فالکون 20 " نظامی سقوط کرده در ارومیه از نوع هواپیماهایی است که در ناوگان نظامی دریایی فرانسه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری"مهر"، هواپیمای"جت فالکون 20" حامل شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ارومیه سقوط کرده، در سال 1983 طراحی اولیه آن صورت گرفته و در سال 1988 به طور رسمی به ناوگان هوایی در دنیا پیوسته است.

این نوع هواپیما دو موتوره، با ظرفیت 10 نفر در داخل و دو نفر در کابین طراحی شده ولی در مواقع ضروری افزایش صندلی آن تا 14 مورد نیز وجود دارد.

حداکثر سرعت هواپیمای"جت فالکون 20"، 863 کیلومتر بر ساعت است و با حداکثر سوخت، توانایی پرواز تا 3 هزار و 300 کیلومتر را داراست.

وزن خالی این هواپیما 7 هزار و 530 کیلوگرم است ولی در هنگام "تیک آف" وزن آن 13 هزار و 800 کیلو گرم می شود.

طول هواپیمای"جت فالکون 20"، 17 متر و 15 سانتی متر است و دو سر بال هواپیما 16 متر و 32 سانتی متر با یکدیگر فاصله دارند.

هواپیمای"جت فالکون 20" می تواند بیش از دو تن سوخت حمل کند.

هواپیمای جت فالکون 20 نظامی سقوط کرده در ارومیه از نوع هواپیماهایی است که در ناوگان نظامی دریایی فرانسه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از این نوع هواپیما در شرکت هواپیمایی آسمان به همراه چند شرکت دیگر داخلی استفاده می شود.


06/01/171304_orig.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام. مطمئن هستید مال نیروی هوایی است؟ این فالکون به دم قرمزی معروف بود ونقش بررسی سیستمهای فرودگاهی را برعهده داشت.

با سلام:

و تشکر از بابت تذکر، متاسفانه عکس جت فالکون تست پروازی سازمان هواپیمایی کشوری را، اشتباها به جای جت فالکون نیروی هوایی آپلود کردم، لذا یک پست جدید بزودی برای عمل کرد جت فالکون دم قرمزی سازمان هواپیمایی کشوری بزودی آپلود می کنم.

 

Dassault_Falcon_28Mystere29_20E_4.jpg

سازمان هواپيمايي كشوري بنا به تعهدات بين المللي و قوانين داخلي جمهوري اسلامي ايران عهده دار وظيفه خطير اجراي قوانين و مقررات هواپيمايي و نظارت بر اجراي استاندارد پرواز در صنعت حمل ونقل هوايي كشوري ، مي باشد.

مطابق مقررات سازمان ايكائو ، اطمينان از عملكرد صحيح دستگاه هاي كمك ناوبري راديويي و بصري و هم چنين دستگاه هاي ارتباطي كه مورد استفاده ناوگان حمل ونقل هوايي قرار مي گيرد ضروري تشخيص داده شده است. لذا مسئوليت اجراي اين امر به واحد بازرسي پرواز دفتر عمليات پرواز حوزه معاونت استاندارد پرواز محول شده است.

ناوگان واحد فلايت چك سازمان هواپيمايي كشوري مجهز به 2 فروند هواپيماي جت فالكون 20 مي باشد كه يك فروند آن بعلامت ثبت EP-FIC ، چند سالي است كه زمين گير شده است. اين هواپيما ها از حيث عملكرد و تجهيزات بازرسي در منطقه خاور ميانه بي رقيب بوده و پيش از اين قرار بود به ساير كشور هاي منطقه سرويس دهي نمايد اما بعلت زمين گير شدن ، اين طرح عملي نشد. بهر جهت برغم تحريم هاي موجود ، متخصصان كشور توانسته اند هم چنان دستگاه هاي كمك ناوبري موجود در بيش از 50 فرودگاه كشور را عملياتي نگهداشته و با توجه به افزايش روز افزون دستگاه هاي كمك ناوبري در سطح كشور با تلاش مضاعف به انجام وظيفه بپردازند. اين هواپيما به رنگ قرمز و سفيد نقاشي شده تا مهندسان زميني براحتي بتوانند آن را رهگيري كنند.

متخصصان واحد بررسي پرواز به سه گروه تقسيم مي شوند.:

1- خلبانان بازرسي پرواز

2- مهندسان بازرسي پرواز

3- مهندسان اويونيك و كاليبراسيون

خلبانان فلايت چك:

اين گروه شامل يك نفر خلبان و يك كمك خلبان واجد شرايط جهت پرواز با جت فالكون فلايت چك ميباشد . افراد اين گروه ضمن دارا بودن گواهينامه تايپ جت فالكون 20 ، پس از گذراندن دوره هاي آموزش پروازي فلايت چك و طي دوره كانتر پارت پروازي تحت نظر خلبانان مجرب بازرسي پرواز و موفقيت در تست پروازي و دريافت مجوز لازم ميتوانند در عمليات فلايت چك شركت نمايند.

گفته مي شود خانم شهلا ده بزرگي مدتي خلبان و مسئول واحد فلايت چك بوده اند.

مهندسان بازرسي پرواز :

اين گروه شامل مهندسان آموزش ديده و با تجربه اي در قالب تيم كار ي خواهند بود كه از ميان دارندگان ليسانس الكترونيك هواپيمايي و يا الكترونيك انتخاب و پس از گذراندن دوره هاي آموزش زميني به صورت كانتر پارت در پرواز هاي بازرسي تحت نظر كارشناسان با تجربه انجام وظيفه خواهند نمود.وظايفي كه يك مهندس بازرسي پرواز بعهده دارد عبارتند از:

1- بررسي و تحقيق در زمينه پديده هاي نوين سيستم هاي ناوبري و ارتباطي و گسترش تجهيزات سيستم هاي ناوبري و راديويي هواپيما.

2-  انجام فلايت چك بمنظور بازرسي دوره اي از كليه دستگاه هاي كمك ناوبري داخل كشور از قبيلVOR- PAPI – ILS - DF DVOR-VORDME- DME-TACAN- RADAR و بمنظور بررسي صحت كاركرد آن ها بر ساس استانداردهاي بين المللي ايكائو ( سند شماره 8071 ) .

3- بررسي نقشه هاي هوايي و تجزيه و تحليل محاسبات مربوط به پخش امواج دستگاه هاي ناوبري زميني و تنظيم گزارش هاي بازرسي پروازي در فرم هاي مخصوص و اعلام آن به اداره مراقبت پرواز.

بازرسي هاي مذكور به صورت دوره اي ( معمولا" دو، سه، شش، ماهه و يك ساله) انجام مي شود.

مهندسان اويونيك و كاليبراسيون:

اين مهندسان نيز همانند سايرمهندسان فلايت چك بايد داراي مدرك كارشناسي و يا كارداني در رشته هاي اويونيك و الكترونيك باشند و پس از گذراندن دوره و اخذ مجوز هاي لازم در اين واحد شروع بكار نمايند. وظايف اين گروه به شرح زير مي باشد:

1- تعمير و نگهداري و كاليبراسيون گيرنده هاي ناوبري هواپيما و پانل مخصوص آن و دستگاه ركوردر هواپيماي فلايت چك .

2- شركت در عمليات فلايت چك در قسمت Positon Fixing و رهگيري هواپيماي فلايت چك با دوربين تئودوليت.( مهندس مربوطه در نزديكي دستگاه كمك ناوبري زميني مستقر ميشود.)

اهم فعاليت هاي واحد فلايت چك به شرح ذيل است:

1- بازرسي و آزمايش زميني و پروازي جهت تعيين محل مناسب نصب دستگاه جديد ( Site Evaluation )

2- بازرسي و آزمايش زميني و پروازي پس از نصب دستگاه ( Commissioning )

3- بازرسي و آزمايش زميني و پروازي دوره اي .

4- باررسي و آزمايش زميني و پروازي ويژه ( Spesial ). اين بازرسي پس از انجام تعميرات بر روي دستگاه، وقوع سانحه در حوزه فعاليت آن دستگاه و يا دريافت گزارش مبني بر عدم كاركرد مطلوب آن دستگاه انجام مي گيرد.

5- بررسي و چك دستورالعمل هاي ورودي و خروجي فرودگاه ها كه توسط اداره مراقبت پرواز تهيه شده است.

ویرایش شده در توسط tahayori
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Dassault_Falcon_28Mystere29_20E_1.jpg

 

جت فالکن نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران

ویرایش شده در توسط tahayori
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.