Recommended Posts

تظاهرات مردم خشمگین مصر علیه عربستان
مصریهای خشمگین در اعتراض به جریان افتادن دوباره حکم شلاق زن مصری در بند سعودی ها با برپایی تظاهراتی خواستار اخراج سفیر عربستان و شلاق زدن وی شدند.
به گزارش مشرق، مهر به نقل از سی ان ان عربی ، دهها مصری با برپایی تظاهرات در برابر سفارت عربستان در قاهره به از سرگیری حکم شلاق زن مصری در عربستان اعتراض کردند.
تظاهرات کنندگان که بیشتر آنها از خانواده های بازداشت شدگان مصری در عربستان بودند شعارهایی علیه به جریان افتادن حکم 500 ضربه شلاق "نجلاء یحیی وفا" سر دادند و خواستار برکناری "محمد کامل عمرو" وزیر خارجه و اخراج "احمد عبدالعزیز قطان" سفیر سعودی از مصر شدند.
این تظاهرات کنندگان شعار می دادند: مردم خواستار شلاق خوردن و اخراج سفیر سعودی هستند، ای دولتی ها از چه می ترسید؟ ما گفتیم کرامت می خواهیم ،شما چه کار کردید؟
یحیی وفا پدر نجلا در این باره می گوید: سعودی ها حکم دخترم را از سر گرفته اند و دخترم که هر ماه یکبار اجازه صحبت با وی را به ما می دهند در زندان "الملز" در ریاض دست به اعتصاب غذا زده است و در بحران شدید روحی و روانی به سر می برد.
وی افزود: ما همه راهها را امتحان کرده ایم و با وجود اینکه اتهامی علیه دخترم مطرح نشده است به علت اختلاف با شریکش که یک شاهزاده زن سعودی است مستوجب مجازات شناخته شده و دادگاه حکم شلاق وی را برای راضی کردن این شاهزاده به جریان انداخته است.
پدر نجلا بیان کرد: وکیل شاهزاده زن سعودی ما را تهدید کرده است که اگر نامی از این شاهزاده در رسانه های برده شود نجلا تا ابد در زندانهای عربستان باقی می ماند.
وی افزود: دخترم برای رفع مشکل خود به دیوان مظالم عربستان رفته، به ملک عبدالله نامه نوشته، اما بی فایده بوده است.
شایان ذکر است که نجلا در سال 2007 شرکتی در عربستان دایر می کند که پس از مدتی با توجه به رونق شرکت وی یک شاهزاده سعودی با زن مصری شریک می شو،د اما پس از مدتی اختلافات میان آنها بالا می گیرد، شرکت نجلا تعطیل و وی در سال 2009 بازداشت می شود. در 14 ژوئن سال گذشته نجلا وفا به پنج سال زندان و 500 ضربه شلاق محکوم می شود. 350 ضربه شلاق تاکنون به نجلا زده شده و 150 شلاق دیگر باقی مانده است.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151124/تظاهرات-مردم-خشمگین-مصر-علیه-عربستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تلاش آل سعود برای تبدیل مکه به منهتن
تغیر بافت و ساختار تاریخی و اسلامی شهر «مکه مکرمه» توسط آل‌سعود در حالی ادامه دارد که این امر به شدت اعتراض اهالی این شهر مقدس را برانگیخته است.
به گزارش مشرق، فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی الجزیره العربیه نوشت: اهالی «مکه مکرمه» با ارسال نامه‌ها و پیام‌هایی برای مسئولان سعودی خواستار توقف عملیات‌هایی شدند که در این شهر تحت عنوان عملیات‌های عمرانی و توسعه شهری در جریان است.
اهالی مکه مکرمه در نامه‌های خود به سران سعودی نوشتند که آنها خواهان توقف عملیات تخریب و نابودی آثار اسلامی و تاریخی این شهر مقدس هستند و می‌خواهند، آنها همچنان در جوار خانه خدا باشند، همانگونه پدران و آبا و اجدادشان در کنار این خانه به دنیا آمده و زندگی کرده و از دنیا رفته‌اند.
این پیام‌ها و نامه‌ها تحت عنوان «تخریب مکه را متوقف کنید» به مقامات مسئول سعودی ارسال شده و نکته مورد توجه در آنها این است که تمام کاربران از آل سعود خواسته‌اند، روح معنویت و عبادت را از این شهر با ساخت برج‌ها و هتل‌ها و رستوران‌های به اصطلاح مدرن از بین نبرند.
بسیاری از این کاربران اعتقاد دارند که رژیم سعودی تلاش می‌کند که شهر مکه مکرمه به شهر مانهاتان دوم تبدیل کند و به شدت به این امر معترض هستند
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151158/تلاش-آل-سعود-برای-تبدیل-مکه-به-منهتن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دخالت قطر و عربستان در بحران لبنان
وزیر اطلاع رسانی سوریه؛ ترکیه، قطر و عربستان را مسئول ریخته شدن خون مردم این کشور دانست و گفت، اگر قطر و عربستان به دنبال انتقال بحران به لبنان نیستند، حمایت از عناصر مسلح در سوریه را متوقف کنند.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم "عمران الزعبی" امروز در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به ارتباط برخی از مخالفان با عناصر مسلح و تروریست ها تأکید کرد: اگر عربستان و قطر به دنبال انتقال بحران به لبنان نیستند، باید حمایت از عناصر مسلح در سوریه را متوقف کنند.
وی افزود: عربستان و قطر درحالی خواستار جلوگیری انتقال حوادث سوریه به لبنان هستند که عناصر مسلح از لبنان به سوریه وارد می شوند.
الزعبی اظهار داشت: عناصر مسلح در حال ربودن مردم، آتش زدن اداره های دولتی و غارت بیمارستانها هستند؛ آنها قصد ارعاب مردم را دارند.
چگونه یک انقلاب شهروندان را به قتل می رساند
الزعبی اهداف مخالفان حامی تروریستها و عناصر مسلح را زیر سئوال برد و گفت: چگونه یک انقلاب می تواند شهروندان را به قتل برساند.
الزعبی با بیان اینکه همه چیز در سوریه تحت کنترل است، خاطرنشان کرد: حمایت از تأسیسات و نهادهای دولتی و خدماتی در سوریه از وظایف نیروهای مسلح است.
همکاری کامل سوریه با فرستاده سازمان ملل متحد
الزعبی در این کنفرانس که به صورت زنده از شبکه العالم پخش شد، با تأکید بر همکاری کامل سوریه با الاخضر الابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد اظهار داشت: موفقیت الابراهیمی منوط به آن است که قطر، عربستان سعودی و ترکیه به اجرای طرح کوفی عنان ملزم شوند.
وی افزود: گفت و گو نیازمند تحقق یک شرط بنیادی یعنی ایجاد امنیت است؛ و نمی توان هیچ طرحی را که وجود تروریسم و سلاح در سوریه را قانونی بداند، پذیرفت.
الزعبی تأکید کرد: آنچه را که نمی توان از راه های سیاسی از سوریه گرفت، از طریق توطئه محقق نخواهد شد.
الزعبی افزود: ارتش سوریه جدای از همه تلاشهای سیاسی، به وظایف خود طبق قانون عمل می کند؛ زیرا خروج نیروهای مسلح از شهرها به معنای تحویل این شهرها به تروریستها است.
وی از همه شهروندان سوری که مجبور به خروج از این کشور شده اند، دعوت کرد به میهن خود بازگردند.
الزعبی در ادامه، برخی از اعضای گروه 14 مارس لبنان را به حمایت مالی و تسلیحاتی از عناصر مسلح در سوریه متهم کرد.
ایجاد منطقه حائل نقض حاکمیت سوریه است
الزعبی گفت: سوریه به هر اقدای ضد حاکمیت ملی خود پاسخ می دهد، و دستی را که برای ضربه زدن به حاکمیت این کشور دراز می شود قطع می کند.
الزعبی ادامه داد: ایجاد منطقه حائل در سوریه تجاوز به حاکمیت سوریه به شمار می آید.
وی ادعاهای رجب طیب اردوغان نخست وزیر سوریه مبنی بر اینکه بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده، احمقانه توصیف کرد و گفت: گروه های مسلح هیچ طرح سیاسی ندارند، و دلیل وارد نشدن این گروه ها به گفت و گوهای سیاسی همین مسأله است.
الزعبی تأکید کرد: هیچ نهادی تحت عنوان ارتش آزاد وجود ندارد.
وی خاطر نشان كرد: برخي از شبكه هاي ماهواره اي در ريخته شدن خون شهروندان سوريه سهيم هستند.
وزير امور اطلاع رساني سوريه گفت: مخالفان وفادار به ميهن همان گروه هايي هستند كه در راستاي منافع كشور و نه بر سر حاكميت بر كشور با ما اختلاف دارند.
ارتباط صهیونیستها با تروریستها درسوریه
زعبي اظهار داشت: در برخي از اقدامات تروريستي صورت گرفته دخالت صهيونيست ها كاملا مشهود است.
وي افزود: هر كس همكاري با رژيم صهيونيستي را بپذيرد و سلاح اسرائيلي به دست بگيرد جزو مخالفان وفادار به ميهن نيست.
زعبي تأكيد كرد: كساني را كه به خاطر كشته شدن شهروندان سوريه اقدام به شادي و پايكوبي مي كنند نمي توان مخالفان وفادار به ميهن دانست.
وي در بخشي از سخنان خود با انتقاد از موضع رييس جمهور مصر درباره سوریه گفت: بايد پرسيد مصر در زمينه قطع صادرات گاز به سرزمين هاي اشغالي و پايان دادن به محاصره فلسطيني ها چه اقدامي انجام داده است؟
وزير اطلاع رساني سوريه تاكيد كرد: ما به مصر به عنوان يك كشور تأثيرگذار در جهان عرب مي نگريم. اما به نظر مي رسد حاكم كنوني مصر تفاوت چنداني با حسني مبارك ندارد.
وي خاطر نشان كرد: مصري ها بايد از خودشان بپرسند كه در زمينه پيمان كمپ ديويد و دخالت هاي امريكا در آن كشور چه اقدامي انجام داده است؟
زعبي با اشاره به اين كه سوريه از هر گونه راه حلي براي بحران اين كشور استقبال مي كند، افزود: ما در صدد هسيتم تا تلاش هاي اخضر ابراهيمي به شكست نينجامد.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151486/دخالت-قطر-و-عربستان-در-بحران-لبنان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آماده‌باش سعودي درپي وخامت‌حال عبدالله
به دنبال اعلام وخامت حال ملک عبدالله شاه سعودی و زیر تیغ جراحی رفتن وی، آل‌سعود ضمن اعلام آماده‌ باش در عربستان، تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در این کشور اتخاذ کرد.
به گزارش مشرق، فارس به نقل از هفته‌نامه فلسطینی المنار نوشت: به دنبال اعلام خبر زیر تیغ جراحی رفتن ملک عبدالله پادشاه عربستان در یکی از بیمارستان‌های نیویورک تدابیر امنیتی ویژه‌ای در این کشور اتخاذ شد.
منابع سعودی و آمریکایی در این باره گفتند که وضع جسمانی ملک عبد الله بسیار وخیم است و این موضوع خاندان سعودی را واداشته تا تدابیر امنیتی خاصی را در کشور اتخاذ و نیروهای نظامی و امنیتی عربستان را به حالت آماده باش در آورند.
اما در واشنگتن محافل سیاسی و امنیتی این کشور از وضعیت ملک عبد الله بسیار نگران هستند، چون به خوبی می‌دانند مرگ پادشاه عربستان به معنای تشدید جنگ قدرت بین شاهزادگان سعودی است.
یک مقام آمریکایی درباره عمل جراحی ملک عبد الله گفت: با اینکه عمل موفقیت‌آمیز بوده است اما وی در صورت بهبودی نیز نمی‌تواند، به امور کشور رسیدگی کند.
پس از انتشار آغاز خبر سفر دوره‌ای شاه سعودی و تردید برخی ناظران در اهداف این سفر که به بهانه وضعیت جسمانی و بیماری وی صورت گرفت، روزنامه القدس چاپ فلسطین اشغالی ادعا کرد که عبدالله بن عبدالعزیز به آمریکا سفر کرده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
گفته می‌شود عبدالله بن عبدالعزیز قبل از ترک عربستان، سلمان بن عبدالعزیز ولی‌عهد و برادر خود را مامور اداره امور کشور و اجرای مسئولیت‌های خود کرد.
شاه سعودی در حالی تحت عمل جراحی قرار گرفته است که در یک سال گذشته دو ولی‌عهد خود سلطان بن عبدالعزیز و نایف بن عبدالعزیز را به فاصله هشت ماه از دست داد و اکنون سعود الفیصل وزیر خارجه نیز به دلیل عمل جراحی اخیر وضعیت جسمی وخیمی دارد تا جایی که نشست چند هفته پیش وزرای خارجه شورای همکاری به تعویق افتاد و خبرگزاری رویترز نیز چندی پیش خبر از مرگ او داد اما لحظاتی بعد این خبر را حذف کرد.
عبدالله بن عبدالعزیز شاه بیمار سعودی، 88 سال دارد و تاکنون تحت چندین عمل جراحی قرار گرفته است. گفته می‌شود او به درد کمر و در رفتگی مهره کمر مبتلاست و در سال 2010 و 2011 تحت عمل جراحی کمر قرار گرفت.
القدس نوشت: بر اساس تصاویری که سه هفته پیش از او در اجلاس همبستگی اسلامی از او دیده شد، انحنای پشت او بیشتر و بیشتر شده است.
عرصه سیاسی عربستان سعودی دچار اختلافات گسترده‌ای است و بسیاری از کارشناسان جنگ قدرت شدیدی را همزمان با ناخوش‌ احوال شدن شاه سعودی پیش‌بینی می‌کنند.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151457/آماده‌باش-سعودي-درپي-وخامت‌حال-عبدالله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشدید سرکوب مردم‌بحرین وسکوت مدعیان
تاکید مخالفان بحرینی بر ادامه مبارزات مسالمت آمیز مردمی تا پیروزی انقلاب و ادامه یورشهای نیروهای رژیم به منازل مردم در مناطق مختلف این کشور از مهمترین تحولات بحرین است.
به گزارش مشرق، مهر به نقل از پایگاه الوفاق نوشت: گروهای سیاسی مخالف رژیم بحرین شامل الوفاق، وعد، القومی، الاخا و الوحدوی با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند: ممانعت رژیم بحرین از برگزاری تظاهرات و بی توجهی به خواسته های مردمی ماهیت واقعی رژیم و خوی دیکتاتورمآبانه آن را نشان می دهد.
در این بیانیه آمده است : رژیم بحرین بر قوای مقننه، قضائیه و مجریه سلطه کامل دارد و ضمن سرکوب مردم اجازه طرح دیدگاه مخالف را نمی دهد.
مخالفان بحرینی بیان کردند: سیاستهای سرکوبگرانه رژیم و سلب آزادی های دیگران لکه ننگی بر دامان رژیم بحرین محسوب می شود.
در این بیانیه آمده است: مردم بحرین خواستار دموکراسی هستند، اما به سبب خواسته های خود تحت ظلم شدید به سر می برند و بهای سنگینی را برای آن پرداخته اند.
مخالفان بیان کردند: با وجود همه سیاستهای سرکوبگرانه مردم از تظاهرات دست بر نمی دارند و هدف از تلاشهای رژیم برای ممانعت از برگزاری تظاهرات، ایجاد خفقان در بحرین است.
خبر دیگر اینکه طی روزهای گذشته نظامیان رژیم به حملات خود به مناطق مختلف بحرین ادامه دادند و ضمن بازداشت هفت نفر، تعدادی را نیز زخمی کردند.
نظامیان بحرینی در راستای سیاستهای سرکوبگرانه علیه مردم بحرین از انواع سلاحها از جمله سلاح ممنوعه ساچمه ای استفاده کردند .

نظامیان بحرینی از گازهای سمی و خفه کننده علیه منازل استفاده کردند که بسیاری از جمله کودکان و سالخوردگان در اثر استنشاق این گازها دچار حالت خفگی شدند.
از جمله مناطقی که شاهد تظاهرات اعتراض آمیز بود به توبلی، ستره، المعامیر، شهرکان، جدحفص، دارکلیب، باربار، بنی جمره، السنابس، کرانه، النویدرات، الدیر، الغریفه، مقابه، سار و کرزکان می توان اشاره کرد.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151455/تشدید-سرکوب-مردم‌بحرین-وسکوت-مدعیان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دیدار صالحی با پادشاه بحرین در عربستان
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به مقامات بحرینی اعلام کرده ایم آماده ایم تا به این کشور برای خروج از بحران کمک کنیم، گفت: ایران قصد دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را نداریم. به پادشاه بحرین گفتیم که حتی در گزارش شریف بسیونی که از سوی شخص وی به عنوان رئیس کمیته حقیقت یاب تعیین شد، آمده است که ایران هیچ دخالتی در امور داخلی بحرین انجام نداده است.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، علی اکبر صالحی در گفت و گو با شبکه العالم ، اظهار داشت: طرفین باید در زمینه ارتقا و تعمیق روابط میان دو کشور و در راستای منافع ملت های مصر و ایران گام بردارند
مواضع مرسی و وجود اختلاف دیدگاه امری طبیعی است
صالحی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر منفی بودن مواضع محمد مرسی رئیس جمهور مصر در نشست تهران گفت: تفاوت در دیدگاهها امری طبیعی است. رئیس جمهور مصر از منبر جنبش عدم تعهد مواضعش را بیان کرد و کشورهای عضو حق دارند از این منبر دیدگاهشان را بیان و از آن دفاع کنند.
وی گفت: برگزاری نشست در تهران به منزله آن نیست که شرکت کنندگان لزوما باید در چارچوب مواضع ما دیدگاه هایشان را بیان کنند. بنابراین همانگونه که ایران مواضع خودش را اعلام کرده است، مصر نیز در بیان دیدگاه ها و مواضعش کاملا آزاد است.
وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر نارضایتی ایران از مواضع محمد مرسی درباره سوریه افزود: جنبش عدم تعهد از 120 کشور تشکیل شده است و در صورت برگزاری نشست آن در هر کشوری، میزبان حق ندارد اعضا را در زمینه مواضعشان دچار محدودیت کند.
وی گفت: علاوه بر این در ایران آزادی بیان و دیدگاه ها وجود دارد و ما یک کشور دموکراتیک و آزاد هستیم که در رسانه های داخلی دیدگاه های متفاوت مطرح و پوشش داده می شود.
صالحی خاطرنشان کرد: درحالی که تفاوت مواضع و اختلاف نظرهای داخلی در رسانه های کشور به راحتی منعکس می شود چگونه ممکن خواهد بود که ما توانایی پذیرش دیدگاه های متفاوت کشورهای دیگر را نداشته باشیم؟ این ادعاها کاملا واهی است.
وی تاکید کرد که کشورهای عضو جنبش باید با هدف نزدیک شدن دیدگاه ها، با یکدیگر به گفتگو و رایزنی ادامه دهند.
سفر مرسی به تهران، حامل پیامی مهم بود
صالحی در ادامه به دیدار دو جانبه محمد مرسی رئیس جمهور مصر با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان و احتمال بهبود سطح روابط میان دو کشور گفت: سفر مرسی به ایران به تنهایی حامل یک پیام مهم بود.
وی اظهار داشت: پس از گذشت بیش از سه دهه از قطع دیدار مسئولان رده بالای ایران و مصر از کشور مقابل، این دیدار را می توان یک فتح الباب ارزیابی کرد.
صالحی افزود: گمان می کنم دیدار محمد مرسی از ایران چهارمین سفر خارجی وی به عنوان رئیس جمهور مصر به خارج از آن کشور باشد. این نشان دهنده اهمیت ایران برای سیاست مداران مصری به ویژه شخص آقای مرسی است.
دیدار صمیمانه احمدی نژاد و مرسی
وی دیدار محمد مرسی با احمدی نژاد را بسیار دوستانه و صمیمی ارزیابی کرد و گفت: طرفین درباره مسائل مختلف دیدگاه هایشان را به طور صریح اعلام کردند و دریافتند که نقاط اشتراک طرفین با یکدیگر بسیار بیشتر از اختلافاتشان است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بی تردید با دیدارها و تماس های بیشتر میان طرفین تلاش خواهد شد تا حتی اختلافات محتمل میان دو کشور در زمینه های مختلف برطرف شود.
ایران خواستار آتش بس در سوریه است
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما خواهان برقراری آتش بس میان دو طرف در سوریه برای جلوگیری از خونریزی ها و فراهم شدن امکان ارسال کمک های بشردوستانه به مردم و کاهش مشکلات آنها هستیم.
صالحی با تاکید براینکه باید با مخالفان تماس داشت افزود : در چارچوب تلاش ها برای حل مسائل سوریه عراق نیز طرحی پیشنهاد کرده که شامل تشکیل گروه تماس است .
وی با اشاره به شباهت پیشنهاد مصر و عراق تاکید کرد : مهم این است که گروه تماس چگونه تشکیل شود و چه کشورهائی در آن حضور داشته باشند .
صالحی با بیان موافقت جمهوری اسلامی ایران با طرح محمد مرسی در باره تشکیل گروهی متشکل از ایران ، ترکیه ، مصر و عربستان برای رایزنی در باره حل بحران سوریه افزود : آقای محمود احمدی نژاد به رئیس جمهوری مصر پیشنهاد کرد که دو کشور دیگر از جمله عراق به گروه تماس اضافه شوند؛ زیرا عراق یکی از کشورهای همسایه و مهم است و ما منتظر جواب آقای مرسی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری کشورمان هستیم .

وزیر خارجه ایران گفت : سوریه عضو مهم جنبش عدم تعهد است ؛ لذا این جنبش در خصوص حل بحران آن کشور تلاش دارد و پیشنهادهائی را مطرح می کند .
صالحی با تاکید بر ادامه تلاش های ایران در باره سوریه یادآور شد : ما طرح های طرف های مختلف از جمله اتحادیه عرب ، کوفی عنان و نشست ژنو برای حل بحران سوریه دریافت و با آماده کردن طرحی شامل 14 بند تلاش کردیم که نقاط مشترک همه طرح های در آن گنجانده شده باشد .
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به موضع اعضای جنبش غیرمتعهدها در قبال تحریم علیه ایران گفت : بیانیه شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در تهران شامل موضوع تحریم ها بود و مشارکت کنندگان در اجلاس تحریم یکجانبه ایران را رد کردند .
وی تصریح کرد : اگر بیانیه اجلاس تهران را با دیگر بیانیه ها مقایسه کنید ، به عمق این بیانیه پی می برید زیرا مسائل زیادی در این بیانیه ذکر شده است این بیانیه یکی از بیانیه های استثنائی است.
تقدیر از حضور گسترده کشورها در نشست تهران
وزیر امور خارجه در ادامه گفت وگو با شبکه خبری العالم، درباره حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه وزیر امور خارجه بحرین در نشست تهران و شائبه عدم طرح مسئله بحرین به دلیل حضور شخصیت بحرینی گفت: همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در این نشست شرکت کردند. وزیر امور خارجه بحرین نیز به عنوان نماینده یکی از کشورهای عضو این جنبش در نشست تهران حضور یافت.
وی افزود: حضور شیخ خالد آل خلیفه در نشست تهران با دیدگاه ایران در زمینه مسئله بحرین کاملا متفاوت است و این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند.
صالحی خاطرنشان کرد: ما از همه کشورهایی که در نشست تهران به طور گسترده و در سطح خوب شرکت کردند تشکر می کنیم و این نشان دهنده لبیک آنها به دعوت ایران است.
وی افزود: برگزاری این نشست با اختلاف دیدگاه با کشورهای مختلف دو موضوع کاملا جدا از همدیگر هستند و ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد به دو عنوان کشور مستقل جمهوری اسلامی ایران و رئیس جنبش عدم تعهد در سطح بین الملل عمل خواهد کرد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما باید به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد باید همه کشورهای عضو را دربربگیریم.
دیدار صالحی با پادشاه بحرین در عربستان
صالحی با اشاره به نشست سران کشورهای مسلمان در ماه مبارک رمضان در مکه مکرمه گفت: در نشست مکه، پادشاه بحرین (حمد بن عیسی آل خلیفه) درخواست گفتگو با مسئولان ایرانی را مطرح کرد که این امر انجام شد و به عنوان وزیر خارجه ایران با وی دیدار کردیم.
وی افزود: در این دیدار، مسائل به طور کاملا شفاف و صریح مطرح شد و پیرو دیدار مزبور با وزیر امور خارجه آن کشور نیز دیدار کردیم و پادشاه بحرین در همان دیدار اعلام کرد که وزیر امور خارجه بحرین در نشست تهران حضور خواهد یافت وقبل از آن نیز سفیر بحرین به ایران بازگشت.

مواضع ایران در باره بحرین شفاف است
وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: ما مواضعمان را درباره بحرین بارها به طور شفاف اعلام کرده ایم. ما علاقه مند به برقراری ثبات و امنیت در بحرین هستیم و حاکمیت ملی این کشور را به رسمیت می شناسیم و روابط دیپلماتیکمان پابرجاست.
صالحی گفت: البته مشکلاتی در حال حاضر در بحرین وجود دارد. ما در بحرین نیز مانند سوریه از نظام خواسته ایم به خواسته های مشروع مردم پاسخ بدهد.
آمادگی ایران برای کمک به خروج بحرین از بحران

وی در ادامه افزود: ما به مقامات بحرینی اعلام کرده ایم آماده ایم تا به این کشور برای خروج از بحران کمک کنیم.
صالحی اظهار داشت: ما قصد دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را نداریم. به پادشاه بحرین گفتیم که حتی در گزارش شریف بسیونی که از سوی شخص وی به عنوان رئیس کمیته حقیقت یاب تعیین شد، آمده است که ایران هیچ دخالتی در امور داخلی بحرین انجام نداده است.
وی گفت: حتی سفیر امریکا در بحرین نیز این حقیقت را به صراحت اعلام و دخالت ایران در امور منامه را رد کرده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در پی برقراری صلح، دوستی، ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس هستیم و این امر را به نفع همگان می دانیم. البته خواهان حل و فصل و پایان بحران بحرین هستیم و بر این باوریم که ادامه آن به بغرنج تر شدن اوضاع خواهد انجامید.
طرح منطقه پرواز ممنوع،دخالت درسوریه ومردود است
صالحی درباره رکود اخیر روابط ایران و ترکیه به علت اختلاف نظر بر سر بحران سوریه و مطرح شدن ایجاد منطقه پرواز ممنوع در بخشی از خاک آن کشور و موضع ایران در صورت دخالت نظامی خارجی در سوریه گفت: موضوع منطقه پرواز ممنوع کاملا مردود است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اخیر با این امر مخالفت کرد و این کار به منزله دخالت در حاکمیت ملی یک کشور است و دولت سوریه آن را کاملا رد کرده است.
اذعان غرب به انتقال سلاح از خارج به سوریه
صالحی گفت: زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی این موضوع را به طور روشن و با حکمت حل کند. امروزه همگان می دانند که سلاح از خارج سوریه به آن کشور منتقل می شود و حتی دستگاههای اطلاعاتی غربی نیز به این واقعیت اعتراف کرده اند.
ورود گروه های مسلح غیر سوری به این کشور
وی در ادامه با اشاره به ورود گروههای تندرو به سوریه، با خودداری از ذکر نام گروه خاصی خاطرنشان کرد: همگان از ورود این افراد و گروههای غیر سوری به این کشور آگاه هستند.
بحران ساختگی در سوریه
صالحی افزود: واقعیت آن است که مسأله سوریه به یک بحران ساختگی تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: حتی اگر فرض کنیم که در اوایل یک حرکت مردمی در سوریه وجود داشت و خواسته هایی را مطرح کرد، و دولت آن کشور آمادگی خود را برای پاسخگویی به آنها اعلام کرد و حتی در این راستا اقداماتی را انجام داد، اما باید توجه کرد که به دولت فرصت ادامه تلاش برای حل مطالبات مردم داده نشد.
جنگ علنی با سوریه درجریان است
وزیر امور خارجه گفت: از سوی دیگر مشاهده می کنیم که پس از آن سلاح های مختلف اعم از توپ، تانک و ضدهوایی در اختیار مخالفان قرار داده شده است و بحران را به صورت یک جنگ تمام عیار در آورده اند. آنچه در سوریه مشاهده می شود یک جنگ علنی است.
صالحی خاطر نشان کرد: حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان یکی از کشورها فرمودند کدام کشور به مخالفان مسلح برای مطالبه خواسته های هرچند برحق اجازه فعالیت نظامی می دهد؟ باید برای دستیابی به این هدف از شیوه های دیگر بهره جست.
ضرورت جلوگیری از ارسال سلاح و افراد غیر سوری

وی تأکید کرد: در ابتدا باید از ارسال سلاح و افراد غیر سوری به این کشور جلوگیری شود و عادلانه و خیرخواهانه با یکدیگر در راستای حل بحران سوریه گام برداریم.
صالحی افزود: آثار بحران سوریه و تجزیه احتمالی یا جنگ مذهبی این کشور، بر کشورهای منطقه بسیار شدید خواهد بود.
رایزنی مستمر ایران با ترکیه درباره سوریه
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما در زمینه بحران سوریه به طور مستمر با مسئولان ترکیه تعامل و رایزنی داریم و امیدواریم که بتوانیم این موضوع را به گونه ای حل کنیم که منافع مردم سوریه و حاکمیت ملی این کشور حفظ شود و براساس اصل عدم دخالت در امور کشورهای مستقل اقدام کنیم.
ضرورت تشویق مخالفان سوریه به مذاکرات بدون پیش شرط
صالحی افزود: مسئولان ترکیه با مخالفان سوری در ارتباط هستند. البته ما نیز با برخی از مخالفان دولت دمشق در ارتباط هستیم. لازم است طرفین با کمک یکدیگر مخالفان را به مذاکره بدون پیش شرط با نظام سوریه تشویق کنیم تا مسائل خودشان را در داخل کشور حل کنند.
وی گفت: این امر باید بدون دخالت در امور داخلی این کشور یعنی تعیین ماندن یا رفتن نظام یا شخصیت های آن و غیره انجام گیرد. زیرا در صورتی که چنین دخالت هایی صورت بگیرد، این امر یک پیشینه نادرستی در زمینه روابط بین المللی خواهد بود.
صالحی افزود: در صورت وقوع چنین مساله ای، رویه نادرستی به وجود خواهد آمد به طوری که هرگاه بخواهند دولت یا نظام کشوری را ساقط کنند تعدادی مزدور و مقداری سلاح به آن کشور ارسال و آن را سرنگون می کنند.
موفقیت نشست تهران،غلبه ایران بر آمریکا
وی درباره موفقیت کشورمان در زمینه برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: من در این زمینه شما را به تیتر یکی از روزنامه های غربی ارجاع می دهم که در آن آمده بود در این چالش بزرگ سیاسی، ایران بر امریکا غلبه کرد.
صالحی افزود: این نشست یک چالش سیاسی بزرگ بود. غربی ها بسیار تلاش کردند تا از برگزاری اجلاس خودداری کنند یا در صورت برگزاری، از شرکت مناسب اعضا در آن جلوگیری به عمل آورند که در این زمینه با شکست مواجه شدند.
وی گفت: تعدادی از وزرای خارجه شرکت کننده در این نشست به فشارهای شدید غربی ها برای شرکت نکردن در نشست تهران اذعان می کردند.
حقانیت ایران برای جهانیان آشکار است
صالحی تأکید کرد: امروزه وضعیت جهان مانند گذشته نیست و نمی توان حقایق را با استفاده از زر، زور و تزویر پوشاند.
وزیر امور خارجه گفت: حقانیت جمهوری اسلامی ایران برای جهانیان کاملا روشن است و آزادگان جهان نمی توانند در مقابل تحریف ها و فشارهای غربی ها چشم بر حقایق ببندند و وجدانشان را زیر پا بگذارند.
با آمدن به تهران با پیشرفتهای باورنکردنی روبرو شدم
وی افزود: یکی از وزرای خارجه شرکت کننده در نشست تهران در گفتگو با بنده به صراحت اعتراف کرد که قبل از آمدن به ایران وی را شستشوی مغزی داده بودند و گمان می کردم به یک کشور بی سر و سامان و ویران سفر می کنم.
صالحی گفت: این وزیر خارجه خاطرنشان کرد زمانی که به ایران آمدم با واقعیت های باورنکردنی درباره ایران و پیشرفت هایشان روبرو شدم و به همین دلیل از ایران به دلیل دیدگاه گذشته ام معذرت خواهی می کنم.
وزیر امور خارجه همچنین خاطر نشان کرد: این نشست از نظر کمی و کیفی نسبت به نشست های گذشته بسیار بهتر بود و همگان به این واقعیت اعتراف کرده اند.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151451/دیدار-صالحی-با-پادشاه-بحرین-در-عربستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولیعهد عربستان و چالشهای بیشمار
روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله ای تحلیلی به بررسی مشکلات و چالش های پیش روی ولیعهد عربستان در اداره موقت امور کشور در غیاب عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی که هم اکنون درخارج از کشور به سر می برد؛ پرداخت.
به گزارش مشرق به نقل از العالم، روزنامه القدس العربی در مقاله خود به قلم مضاوی الرشید آورده است: عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان هنگام سفر خاص خود به مغرب ، ماموريت اداره كشور را به طور موقت به سلمان وليعهد اين كشور سپرد و شايد انتظار سلمان براي اينكه به طور رسمي زمام امور را در دست بگيرد ، به طول نيانجامد و وي به زودي آنگونه كه انتظار مي رود ، رسما" شاه عربستان شود.
وليعهد كنوني عربستان با موضوعات پيچيده و دشواري در عرصه داخلي و خارجي مواجه است كه در دوره حكومت عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی از سال 2005 بر روي هم انباشته شده است.
سلمان در زمينه وضعيت داخلي با اوضاعي كاملا" متفاوت روبرو است كه هيچ يك از شاه هاي عربستان درگذشته با آن روبرو نبوده اند. اين وضعيت ناشي از تحولات و تغييرات اجتماعي در عربستان است كه مهم ترين آنها اعتراض هاي اجتماعي رو به افزایش نسبت به برخي موضوعات می باشد؛ بدون اينكه راه حلي براي آن و براي پايان دادن به اعتراض ها پيدا شود.
به نظر مي رسد كه عربستاني ها از همسايگان عرب خود معناي جنبش مسالمت آميز اعم از تجمع و تظاهرات و گردهمايي در مقابل موسسات دولتي و ميادين عمومي و مراكز تجاري را آموخته اند و عليرغم اينكه اين تجمع ها به نتيجه ملموس و قابل توجهي نرسيده است اما نشان دهنده پيشرفت توانايي جوانان و فعالان در زمينه گردهمايي و جمع كردن ديگران درخصوص موضوعاتي مانند زندانيان سياسي ، بيكاري و مصادره اراضي و فساد اداري است كه شهروندان عادي در عربستان از آن رنج مي برند.
اين تجمع ها براي مسئولان سعودي تازگي دارد و باعث شده است تا شهروندان اين كشور به فكر مطالبه حقوق خود و اعتراض به ممانعت از فعاليت گروهي شوند.
فعالان عربستاني در همه مناطق كشور توانايي خود را براي پشت سرگذاشتن قيد و بندها و محدوديت هاي اعمال شده بر تشكل هاي سياسي و تجمع هاي كوچك كه همواره با بازداشت روبرو مي شده است ، اعلام كرده اند.
رژیم سعودي همچنان به شيوه طرح انفرادی خواسته ها مقابل مسئولان و سركوب هر تلاشي كه از نظر آنان براي مطالبه حقوق و خواسته ها مطلوب نباشد، اعتقاد راسخ دارد و تجمع را مردود مي داند اما در مقابل صفوف منظم تجمع كننده در مقابل شوراها در مناطق اداري يا شهر رياض شيوه اي ديگر را در پيش گرفته اند.
تحولات اجتماعي كه شاه آينده عربستان با آن روبرو خواهد بود ، شيوه سنتي در عربستان را كه نسل قديم درپيش گرفته بود ، درهم خواهد شكست و روش مطالبه حقوق را تغيير خواهد داد و آنرا از انحصار دستگاه هاي دولتي خارج خواهد كرد.
تغييرات اجتماعي و افزايش ميزان مهاجرت به شهرهاي بزرگ و گسترش فعاليت رسانه ها و رويكرد باز آن در زمينه ارتباطات اجتماعي باعث شده است كه حد و حدود رهبران و مسئولان از رهبران سنتي مانند شيخ قبيله يا كدخداي يك روستاي دور افتاده گذر كند.
در سايه اين تحولات رو به رشد ، شاه آينده عربستان با وضعيت اجتماعي متفاوت با گذشته روبرو است زيرا در گذشته ، كنترل جامعه به ويژه در مناطق دور دست و دور از مركز سياسي و اداري از جمله مناطق جنوبي كشور نزديك به يمن و مناطق شمالي آسان بود. شايد شاه آينده عربستان براي به دست گرفتن كنترل امور كشور ناچار به توسل به راه كار امنيتي باشد. تا اين لحظه وليعهد عربستان هيچ تمايلي به تعامل با موضوع اصلاحات سياسي نشان نداده است و اين وضعيت ماداميكه تحرك مردمي منحصر به مسائلي غيرمنسجم و پراكنده است ، بر همين منوال است ولي روزي فرا خواهد رسيد كه اين خواسته ها يك جا جمع مي شوند و همه جامعه به اين باور مي رسند كه دستيابي به حل و فصل قضاياي حل نشده مانند زندانيان و نداشتن استقلال قضايي و مشكلات اقتصادي اعم از بيكاري و مشكل مسكن و طرد از روستاهايي كه درآن جا خدماتي وجود ندارد ، تنها با تغيير ريشه اي نظام حكومتي ممكن و ميسر خواهد بود و همه به اين نتيجه مي رسند كه بايد موسسات و مراكز كشور از جمله مجلس ، نهادهايي منتخب باشند كه اعضاي آن به خواست مردم انتخاب مي شوند و دولت هم از طريق همين مجلس منتخب تشكيل مي شود.
با وجود اينكه وليعهد عربستان تلاش مي كند تا در تبليغات اعلام نمايد كه پادشاه آينده عربستان پادشاهي متمدن است كه طرفدار و دوستدار فرهنگ و فرهنگيان می باشد اما هيچگاه از تمايل خود براي اصلاحات در مسائل سياسي سخن نگفته است و تا اين لحظه سكوت اختيار كرده است به گونه ای که گويي اين مساله براي وي اهميتي ندارد.
نه فرهنگ وليعهد و نه تجربه سياسي او درسطح داخل و در خارج و در سطح منطقه، باعث نمي شود كه ما انتظار داشته باشيم عربستان از مرحله اي به مرحله ديگر منتقل شود و شاهد رهايي اين كشور از رفتارهاي سنتي سياسي باشد. ماداميكه تحرك هاي مردمي محدود و پراكنده است ، وليعهد مجبور نخواهد شد كه معادلات سابق را تغيير دهد و فقط زماني خود را مجبور به تغيير و تحول سياسي مي بيند كه خواسته هاي حياتي مردم به طور يكجا و منسجم مطرح شود و دراين صورت ، وي خود را با جامعه اي متغير و درعين حال پويا روبرو مي بيند و اگر اميدي به تغيير وجود دارد ، وليعهد بايد به محض رسيدن به قدرت و تكيه زدن بر مسند قدرت ، بلافاصله به اجراي طرح هاي اصلاحات به ويژه اصلاح وزارت خانه ها از جمله وزارت كشور اقدام كند ، به گونه اي كه محدوده اختيارات و نفوذ اين وزارت خانه سلطه جو را كم كند و در اولين اقدام ، دستگاه قضايي را ازآن جدا كند و نيز سلطه و نفوذ آن بر مناطق را از نظر اداري كم كند زيرا كه اين وزارت خانه تحت سلطه شاهزاده نايف و پسرش در دوره مبارزه با تروريسم، به كشوري تبديل شده است كه هيچ محاسبه و بازخواستي از مسئولان آن نمي شود.
اين وزارت خانه مسئول متشنج شدن اوضاع داخلي عربستان است.
حال سوال اينجاست كه آيا وليعهد عربستان مي تواند در ماه هاي آينده چنين طرحي را اجرا كند. گذشت زمان پاسخ اين سوال را خواهد داد.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151370/ولیعهد-عربستان-و-چالشهای-بیشمار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قطر داخل سوریه پارازیت می‌فرستد
وزارت اطلاع رسانی سوریه دستگاه اطلاعاتی قطر را به ارسال پارازیت به داخل این کشور متهم کرد.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت اطلاع رسانی قطر تأکید کرد، گروهی از کارشناسان فنی قطری و فرانسوی با نصب تجهیزات و دستگاه های سیار در منطقه "وادی خالد" و تپه های "اکروم" در شمال لبنان، در حال ارسال پارازیت روی شبکه های ماهواره ای سوریه و شنود ارتباطات بین لبنان و سوریه هستند.
بر اساس این گزارش، دستگاه اطلاعاتی قطر اکنون در حال نصب تجهیزات پخش ماهواره ای برای عناصر مسلح در شمال لبنان است تا برنامه هایی را به نفع آنها در سوریه و لبنان پخش شود.
این ایستگاه ها با تجهیزات ارتباطی و تقویت کننده هایی در شمال فلسطین اشغالی مرتبط هستند.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151815/قطر-داخل-سوریه-پارازیت-می‌فرستد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برگزاری مانور موشکی در قطر
نيويورك تايمز از برگزاري بزرگترين مانور خاورميانه در خليج فارس و استقرار سيستم دفاع موشكي آمريكا در قطر خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، روزنامه نيويورك تايمز در مقاله‌اي نوشت كه بزرگترين مانور تاريخي خاورميانه اواخر ماه جاري ميلادي با حضور 25 كشور جهان از جمله آمريكا در خليج فارس برگزار مي‌شود.
به نوشته اين روزنامه، مانور مذكور بر مين‌روبي خليج فارس تمركز دارد و پيامي قوي به ايران است مبني بر اينكه ائتلاف بين‌المللي بوجود آمده در جهان به هيچ وجه اجازه نخواهد داد تا تنگه هرمز بسته شود.
اين روزنامه همچنين فاش كرد: واشنگتن اقدامات خود را براي ايجاد سامانه راداري دفاع موشكي در قطر افزايش داده و قرار است اين سامانه در ماه‌هاي آينده به طور رسمي فعاليت‌هاي خود را در اين كشور حوزه خليج (فارس) آغاز كند.
اين سامانه دفاعي به همراه دو سامانه دفاع موشكي ديگر كه در تركيه و سرزمين‌هاي اشغالي نصب شده‌اند هر نوع فعاليت موشكي در منطقه را به طور دقيق پوشش خواهند داد.
به نوشته نيويورك تايمز، سامانه دفاع موشكي جديد آمريكا در قطر هر نوع فعاليت موشكي ايران اعم از هسته‌اي و غيرهسته‌اي را زير ذره‌بين قرار خواهد داد.
در بعد سياسي نيز نيويورك تايمز اعلام كرد كه باراك اوباما رييس‌جمهوري آمريكا، قصد دارد سخناني بسيار مهم خطاب به مسوولان ايراني ايراد و در آن خط قرمزها را مشخص كند.
نيويورك تايمز به نقل از منابع آمريكايي نوشت: هم اكنون بر سر متن سخنان باراك اوباما ميان مقامات كاخ سفيد اختلاف وجود دارد چرا كه برخي‌ها خواستار سخنان شديداللحن و قطعي باراك اوباما خطاب به ايران هستند و برخي ديگر ملايم‌تر بودن اين سخنان را به نفع آمريكا و اسراييل مي‌دانند.
برخي مشاوران رييس‌جمهوري آمريكا خواهان اين هستند كه سخنان وي اين اطمينان را به مقامات رژيم صهيونيستي بدهد كه به طور يك‌جانبه در خصوص برنامه هسته‌اي ايران اقدامي انجام ندهند و به همين خاطر بايد سخنان اوباما از بازدارندگي لازم برخوردار باشد.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151645/برگزاری-مانور-موشکی-در-قطر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ادعای بحرین علیه ایران و حزب‌الله
یک مقام بحرینی مدعی شد که رهبران ناآرامی‌های بحرین در سال گذشته به ایران و حزب‌الله لبنان مرتبط بوده‌اند.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز از دبی گزارش داد: وائل بوعلای، یک مقام دادستانی کل بحرین روز سه‌شنبه ادعا کرد که رهبران ناآرامی‌های سال گذشته بحرین که حکم حبس آنها روز سه‌شنبه در دادگاهی تایید شد، با ایران و حزب‌الله لبنان که متحد ایران است «تماس اطلاعاتی» داشته‌اند.
وی در کنفرانسی خبری با استناد به این دادگاه فرمایشی مدعی شد: براساس این حکم برای ما روشن است که برخی از متهمین با یک سازمان خارجی، که حزب ‌الله است و در جهت منافع ایران کار می‌کند، رابطه داشته یا تلاش کرده‌اند رابطه داشته باشند و تماس‌های اطلاعاتی داشته‌اند.
شش تن از 20 مردی که احکام آنها روز سه‌شنبه تایید شد به داشتن تماس اطلاعاتی با نهادهای خارجی متهم هستند. هم چنین تلاش برای سرنگونی نظام بحرین و نقض قانون اساسی از دیگر اتهامات آنها است. این در حالی است که هر 20 متهم اتهامات‌شان را رد کرد و می‌گویند که فقط اصلاحات دموکراتیک را خواستارند.
براساس احکام صادره هفت تن به حبس ابد، چهار تن به 15 سال حبس و دو تن دیگر نیز به پنج سال حبس محکوم شدند.
این در حالی است که پیش از این در گزارش کمیته‌ای که توسط خود رژیم آل خلیفه تشکیل شد اذعان شد که ایران هیچ گونه نقشی در قیام مردمی بحرین نداشته است.
ایران بارها تاکید کرده است که هیچگونه دخالتی در امور داخلی کشورها ندارد و صرفا از قیام مردمی بحرین حمایت معنوی می‌کند.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/152117/ادعای-بحرین-علیه-ایران-و-حزب‌الله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بحران صعودي انرژي از نوع سعودي!
عربستان با توليد روزانه حدود 10 ميليون بشكه نفت بزرگترين صادركننده نفت جهان به حساب مي‌آيد اما جالب است بدانيد كه يكي از برجسته‌ترين موسسات مالي آمريكا پيش‌بيني كرده كه اين كشور احتمالا در 20 سال آينده به واردكننده نفت تبديل خواهد شد!
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در كشور عربستان به مدد يارانه‌هاي دولتي قيمت بنزين تنها 12 سنت در هر ليتر بوده و حتي ارزان‌تر از يك بطري آب است. اين سيستم يارانه‌اي همچنين باعث پايين نگه داشتن قيمت آب آشاميدني و برق مصرفي در كشوري است كه تقريبا تمام ساختمان‌هاي آن مجهز به سيستم تهويه مطبوع هستند. در مجموع دولت عربستان سعودي 76 ميليارد ريال سعودي را سالانه صرف يارانه آب و دست كم 50 ميليارد ريال را صرف پايين نگه داشتن قيمت برق مي‌كند.
موسسه مالي و اعتباري "سيتي گروپ" مستقر در نيويورك اعلام كرده يك چهارم نفت توليدي عربستان در داخل اين كشور مصرف مي‌شود و از آنجا كه در اين كشور به حامل‌هاي انرژي يارانه تعلق مي‌گيرد، مصرف سرانه نفت آن حتي نسبت به تمام كشورهاي صنعتي نيز بيشتر است.
هايدي رحمان تحليلگر نفتي موسسه سيتي گروپ مي‌گويد: اگر مصرف نفت در عربستان مطابق با تقاضاي برق در زمان اوج مصرف پيش برود، اين كشور تا سال 2030 به يك واردكننده نفت بدل خواهد شد.
در حال حاضر تمام گاز طبيعي توليدي عربستان در داخل اين كشور مصرف مي‌شود و برنامه‌هاي عربستان براي احداث نيروگاه هسته‌اي به دليل فقدان كارشناس، مسائل ايمني و هزينه بالا با مشكلات اجرايي مواجه است.
به گفته سيتي گروپ سالانه 86 درصد درآمد عربستان از محل صادرات نفت تامين مي‌شود. اين كشور در حال افزايش اكتشاف گاز طبيعي و برنامه ريزي براي توليد برق از منابع خورشيدي و هسته‌اي است تا بتواند نفت بيشتري را براي صادرات كنار بگذارد.
چندي پيش روزنامه آمريكايي فايننشيال تايمز در گزارشي درباره اوضاع اقتصادي عربستان نوشت: در بيابان‌هاي اطراف رياض جوانان سعودي تمام وقت خود را صرف مسابقات اتومبيلراني مي‌كنند. در عربستان گزينه‌هاي اندك ديگري براي تفريح و وقت‌گذراني وجود دارد و اين مسابقات يك راهكار اقتصادي براي آرام نگه داشتن جوانان سعودي است.
عربستان به عنوان يك كشور فاقد درياچه يا رودخانه بايد بخشي از نفت خود را صرف به راه انداختن كارخانه‌هايي براي شيرين‌سازي آب خليج فارس و درياي احمر ‌كند. در صورتيكه هدر دادن انرژي و آب كه ارائه يارانه‌هاي دولتي باعث تشويق آن مي‌شود ادامه پيدا كند، عربستان به عنوان بزرگترين صادر كننده نفت ممكن است با يك بحران صعودي انرژي از نوع خود مواجه شود. خطر موجود اين است كه عربستان روز به روز سهم بيشتري از 10 ميليون بشكه نفت توليدي خود در روز را صرف مصارف داخلي خواهد كرد و بخش كمي از آن صادر خواهد شد.
به گفته رييس شهرك انرژي‌هاي اتمي و تجديدشدني عربستان، هم‌اكنون اين كشور بخش اعظم نفت توليدي خود را در داخل كشور مصرف مي‌كند. در حال حاضر عربستان روزانه 3.2 ميليون بشكه نفت را در داخل كشور مصرف مي‌كند و اگر الگوهاي مصرف تغيير نكند اين رقم در سال 2028 به هشت ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.
اما هرگونه كاهش در ارائه يارانه‌هاي دولتي ممكن است با مقاومت گسترده در عربستان روبرو شود، جايي كه مردم خود را نسبت به دريافت اين يارانه‌ها محق مي‌دانند. در واقع تخصيص يارانه روش اصلي توزيع ثروت نفت در بين مردم عربستان است و اين سيستم بخشي از استراتژي سياسي دولت عربستان به حساب مي‌آيد.
گزارش‌ها حاكي از اين است كه مصرف سرانه نفت عربستان در سال 2011 از بيشتر كشورهاي صنعتي جهان نظير آمريكا بيشتر بوده است. از سوي ديگر، نيمي از برق عربستان بوسيله نفت و مشتقات آن توليد مي‌شود كه اين سهم سالانه هشت درصد افزايش مي‌يابد.
شركت‌هاي برق عربستان براي سوخت دريافتي از شركت نفت دولتي اين كشور(آرامكو) پنج تا 15 دلار در هر بشكه مي‌پردازند. اين در حاليست كه نفت برنت كه معياري براي سنجش بهاي نيمي از نفت جهان است، در حال حاضر حدود 115 دلار در هر بشكه معامله مي‌شود.
موسسه سيتي گروپ مي‌گويد به دليل پرداخت يارانه‌ عربستان در سال 2011 حدود 80 ميليارد دلار درآمد نفتي را از دست داده است و تنها راه واقعي منطقي كردن مصرف انرژي در اين كشور كاهش يارانه‌ها است. اما با توجه به قيام‌هاي صورت گرفته در جهان عرب، تحليلگران معتقدند كه حاكمان سعودي بعيد است كه با اصلاح نظام ارائه يارانه، خود را به خطر بيندازند
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/152341/بحران-صعودي-انرژي-از-نوع-سعودي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عربستان در 2030 وارد کننده نفت می‌شود
یک مجله آمریکایی احتمال تبدیل شدن بزرگترین صادر کننده نفت جهان به وارد کننده نفت در سال 2030 را دور از ذهن ندانست.
به گزارش مشرق به نقل از العالم، مجله "فوربس" در گزارشی نوشت: با توجه به مقدار مصرف انرژی در عربستان، و اینکه اکثر انرژی در این کشور از طریق نفت به دست می آید، بازار داخلی سعودی اکنون در حال بلعیدن هرچه بیشتر نفت است، به صورتی که در آینده مصرف داخلی از میزان تولید بیشتر خواهد شد.
این مجله نوشت: عربستان ماه قبل روزانه 9.9 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که بالاترین رقم جهانی و 10 درصد نیاز بازار دنیا به شمار می آید؛ اما باید توجه داشت که در کشورهای در حال توسعه، مصرف انرژی معمولا بیشتر از افزایش جمعیت خواهد بود.
بر اساس این گزارش، آمارها بیانگر آن است که ژنراتورهای تولید انرژی در عربستان برای هر بشکه نفت باید 5 تا 15 دلار مصرف می کنند، که در سایه افزایش قیمت جهانی نفت این هزینه برای هر بشکه به 100 دلار خواهد رسید.
فوربس خاطرنشان کرد: برای آرام کردن اعتراضات مردمی پس از انقلابهای عربی، پادشاه عربستان به شهروندان که شمار آنها به 30 میلیون می رسد، کمکها و وامهای جدیدی پرداخت کرد، و این رژیم اکنون نمی تواند یارانه های برق و بنزین را حذف کند، امری که در نهایت به آن تن خواهد داد.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/152260/عربستان-در-2030-وارد-کننده-نفت-می‌شود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رخنه وهابیت در تونس با دلارهای سعودی
با آغاز انقلاب مردمی در تونس، عربستان سعودی و قطر و دولت انگلیس دلارهای زیادی را برای تبلیغ گسترده وهابیت تکفیری در تونس هزینه می کنند و بسیاری از مساجد این کشور را نیز اشغال کرده‌اند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، پایگاه خبری عربی پرس در مقاله‌ای به قلم احمد نظیف نوشت که عربستان، قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس با حمایت های مالی خود خواهان گسترش تفکرات سلفی در تونس هستند.
وی در این مقاله به تشریح فعالیت‌های فرهنگی وهابی‌ها در تونس پرداخته و با ارائه دلایل روشن از صرف هزینه‌های کلان مالی شیوخ حوزه خلیج فارس و اروپا برای گسترش وهابیت در تونس و ایجاد درگیری‌های مذهبی در این کشور پرده برداریم.
دلارهای نفتی در خدمت وهابیت
کمال ساکری، محقق و پژوهشگر تونسی می‌نویسد: تونس هم‌اکنون با توطئه‌ای به تمام معنای کلمه روبروست، چرا که وهابیها به کمک دلارهای نفتی و حمایت شیوخ حوزه خلیج فارس جای پای خود را در این کشور محکم کرده‌اند و بیم آن می‌رود که فرهنگ، مساجد و ذهن دختران و پسران این خطه را به تسخیر خود درآورند.
در همین راستا شیخ عبد الفتاح مورو، رهبر برجسته جنبش النهضه و رئیس دو سوم ائتلاف حاکم در گفت‌وگو با رادیو"شمس إف إم" از توطئه عوامل عربستان برای گسترش تفکرات رادیکال وهابی‌ها در این کشور پرده برداشت. وی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه آیا چهره های مذهبی و مبلغان سعودی در پی گسترش وهابیت در تونس هستند، گفت: این افراد، جوانان کم آشنا به مسایل دینی و تازه به سن تکلیف رسیده را شناسایی و اصول تفکرات حنبلی را به آنها می‌آموزند تا در آینده از قدرت تأثیرگذاریشان بهره‌مند شوند.
روزی نمیگذرد که مبلغان و چهره‌های سرشناس وهابیت از جمله «وجدی غنیم» و «عائض قرنی» و ... به سخنرانی و تشکیل جلسات بحث و گفت‌وگو در این کشور نپردازند. دسته سوم و البته خطرناکتر آنهایی هستند که هر از چند گاهی در تونس حضور یافته و بر دوره های آموزشی گسترش تفکرات سلفی وهابیت نظارت می کنند.
نقش انجمن‌های مدعی اسلام در گسترش تفکرات سلفی
در همین راستا از زمان سقوط نظام حاکم، دهها نفر از این افراد بر دوره‌های شرح و تفسیر کتاب‌های محمد بن عبد الوهاب، بانی وهابیت، ابن تیمیه و وهابی‌های دیگر همچون ابن باز، آلبانی و ابن عثیمین نظارت‌ داشته‌اند. در این باره انجمن اسلامی «ابن ابی زید قیروانی» در حی خضراء به داشتن رویکرد سلفی و وهابی خود معروف شده است. این انجمن در مقام نظارت بر کمیته مساجد حی خضراء، بر تمام مساجد این منطقه سیطره یافته است. اخیراً مرکزی به نام «آکادمی علوم دینی ابن ابی زید قیروانی» تأسیس شده و در سایت آن آمده است که شیخ «احمد بن عمر حازمی» از وهابی های سعودی، تدریس در این نهاد دینی را برعهده دارد. این فرد با الهام از اصول فکری استادان برجسته وهابی خود همچون ابن باز، عثیمین و...دوره های علمی را برگزار می‌کند.
با نگاه به مضامین این اصول فکری در می‌یابیم که حازمی، با برگزاری این دوره ها به بیان تفکرات سلفی وهابیت می‌پردازد. بر پایه این تفکرات، دیگر مذاهب اسلامی همچون شیعه، تصوف، اشعری و دیگر شاخه‌های مخالف وهابیت از هیچ جایگاهی برخوردار نیستند.
فعالیت حازمی و مؤسسه وی به مراکز داخلی تونس محدود نشده است. وی در مسجد "الرحمه" واقع در حی خضراء به شرح کتاب "توحید" محمد به عبدالوهاب می‌پردازد و در جنوب کشور، شرح کتاب «سرشناسان فرقه پیروز» که در آن بی‌پرده به مبارزه با مذاهب مخالف وهابیت تأکید شده را در دستور کار خود قرار می دهد.
فعالیت مؤسسه به اینجا ختم نمی‌شود چرا که با فراهم نمودن مسکن و امکانات رفاهی برای افراد، آنها را به پایتخت کشانده تا با اندیشه‌های وهابی آشنا شوند. این مرکز با فراهم کردن زمینه اقامت طولانی مدت افتخاری برای شیخ حازمی به وی امکان می دهد با برگزاری ده‌ها دوره به تبلیغ تفکر سلفی وهابیت بپردازد.
«انجمن اسلامی خیریه» دومین مرکز تبلیغ افکار سلفی در تونس
از این مؤسسه که بگذریم «انجمن اسلامی خیریه» ، مرکز دیگری است که در خدمت وهابیت قرار دارد. نسبت این انجمن که دارای رویکرد سلفی و سروری است، به محمد سرور زین الدین روحانی سوری وابسته به اخوان المسلمون است که بعدها از آنها جدا شد. البته "سروریه" هم یکی از شاخه های وهابیت به شمار می‌رود که تفکرات اخوانی و سلفی را با هم داراست.
این انجمن که بعد از سقوط نظام تونس به وجود آمده در تمام مناطق این کشور شعبه داشته و میلیون‌ها دلار از انگلیس و به طور خاص از مؤسسه "منتدی الاسلامی" که دارای رویکرد وهابی سروری است دریافت می کند. دیگر آنکه برای شرکت «نشر و توزیع بیان» که به چاپ کتاب های وهابیت می پردازد بازاریابی می کند. از جمله این کتاب‌ها می توان به تألیفات ابن عبد الوهاب، ابن تیمیه و آلبانی اشاره کرد. این انجمن علاوه بر فعالیت های به ظاهر خیریه، به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی، ده‌ها تن از مبلغان و بزرگان وهابی کشورهای حوزه خلیج فارس و طلبه های تونسی که در شام و کشورهای مذکور تحصیل کرده اند را به تونس دعوت می‌کند.
این مرکز اخیراً نیز از ابوسفیان سلمی، چهره سلفی بحرین درخواست نموده است تا به تبلیغ وهابیت پرداخته و با شیعه مبارزه کند.
جالب‌تر آنکه شعبه این انجمن در شهر سوسه از 15می تا 2 ژوئن دوره آموزش سحر و جادو را زیر نظر خالد الحبشی وهابی سعودی متخصص‌ در زمینه (جادوگری و طلسم) برگزار نموده است. این شخص همان خطیب مسجد سلمان در شهر جده عربستان است.
شعبه مذکور از ده‌ها مبلغ وهابی همچون طلال دوسری، عبدالعزیز بن نوفل و محمد موسی شریف دعوت به عمل آورده است . شعبه شهر "منستیر" هم پذیرای زکی الیحیی، خطیب مسجد سوق دخلانی در "مکنین" بوده است. در همین راستا انجمن مذهبی نویسندگان اهل تسنن قیروان هم از محمد بن عبدالله الدویش متخصص حوزه کودکان دعوت نموده تا دوره‌هایی را در این باره برگزار نماید. در ماه مارس گذشته هم بخش زنان انجمن اسلامی خیریه زیر نظر أم بتول، دوره آموزش حجامت را برگزار نمود.
شیخ عبد المجید منصور از دیگر وهابیون سعودی در ماه رمضان برای ایراد سخنرانی و آموزش تفکرات سلفی وهابیت وارد پایتخت تونس شد. این شخص همچنین در چهارمین نشست تبلیغی وهابیون حضور یافت. (16 اوت - حی تضامن – میدان هیشر تونس).
در همین ماه، فهد زلفاوی به دعوت انجمن وهابی «طریق الارتقاء» که با پول قطر و عربستان تغذیه می‌شود، وارد شهر تطاوین در جنوب تونس شد و فعالیت های تبلیغی زیادی را در مسجد عباس به انجام رساند. باید گفت کمی پیشتر، جریان سلفی با در اختیار گرفتن این مسجد به مقام "عبد بوجلیده" تعرض کرده است.
«نور الدین خادمیم وزیر امور دینی تونس در مصاحبه با شبکه فرانس پرس گفته است که مساجد کانون مبارزات سیاسی نبوده و باید محلی برای تبلیغ ارزش‌های دینی، همچون گذشت و احترام به یکدیگر باشد.
خادمی، با بیان اینکه از5000 مسجد تونس 400 تای آن در اختیار سلفی‌هاست می‌افزاید: حدود 50 مسجد تشنج آفرین هستند و در این میان بیشتر تظاهرات سلفی‌ها از مسجد فتح آغاز می‌شود.
اقدامات سلفی ها در ویترین تحولات سیاسی تونس
ذکر این نکته نیز ضروری است که اخیراً گروه های تندرو سلفی، تظاهرات فرهنگی تونس را آماج حملات خود قرار داده ‌اند.
در 16 اوت ماه جاری، 200 سلفی مسلح به بهانه حمایت نظام سوریه از سمیر قنطار، اسیر سابق لبنان در سرزمین‌های اشغالی با در دست داشتن چوب و سنگ و قمه، به حاضران در جشنواره «حمایت از اقصی» در شهر بنزرت حمله کردند که در این میان چهار نفر از جمله یک افسر پلیس زخمی شدند.
در 15 اوت، مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی موسیقی صوفیانه و روحانی در قیروان برگزار شد . در این مراسم سلفی‌ها مانع از آن شدند که گروه موسیقی ایرانی برنامه خود را اجرا کنند. بهانه آنها این بود که این گروه شیعه هستند. روز قبل از این تاریخ نیز سلفی‌ها در شهر بورقیبه از توابع استان بنزرت مانع از اجرای برنامه لطفی عبدلی، کمدین تونسی شدند و وی را به دین ستیزی متهم کردند.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151933/رخنه-وهابیت-در-تونس-با-دلارهای-سعودی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ترس ملک عبدالله از سفر به آمریکا
پادشاه عربستان از سفر به آمریکا به خاطر ترس از اقامت طولانی در این کشور خودداری می کند
به گزارش مشرق به نقل از العالم، فعال عربستانی که در این کشور با انتشار رسوایی‌ها و پشت پرده خاندان آل سعود با نام "مجتهد" معروف شده اعلام کرد، پادشاه عربستان همچنان در مغرب سلامت است، و با 500 همراهش در مجلل ترین هتل‌های مغرب زندگی می کند.
مجتهد که همواره درستی اطلاعات منتشر شده او برای شهروندان عربستانی ثابت شده تأکید کرد، هزینه‌های روزانه اقامت پادشاه و همراهانش در مغرب، بیشتر از آن چیزی است که هر روز در عربستان برای بهداشت و آموزش جامعه صرف می شود.
وی خاطرنشان کرد: ملک عبدالله تاریخ سفر به آمریکا برای ادامه درمان را مشخص نکرده است، زیرا او می ترسد که با سفر به آمریکا پزشکان او را مجبور کنند در این کشور بماند و نتواند تا پس از موسم حج به عربستان بازگردد.
پادشاه عربستان حدود دو هفته قبل، عربستان را به مقصد مغرب ترک کرد و "سلمان بن عبدالعزیز" را برای نخستین بار از زمان تصدی ولیعهدی، مأمور اداره امور این کشور کرد.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151909/ترس-ملک-عبدالله-از-سفر-به-آمریکا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رخنه وهابیت در تونس با دلارهای سعودی
با آغاز انقلاب مردمی در تونس، عربستان سعودی و قطر و دولت انگلیس دلارهای زیادی را برای تبلیغ گسترده وهابیت تکفیری در تونس هزینه می کنند و بسیاری از مساجد این کشور را نیز اشغال کرده‌اند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، پایگاه خبری عربی پرس در مقاله‌ای به قلم احمد نظیف نوشت که عربستان، قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس با حمایت های مالی خود خواهان گسترش تفکرات سلفی در تونس هستند.
وی در این مقاله به تشریح فعالیت‌های فرهنگی وهابی‌ها در تونس پرداخته و با ارائه دلایل روشن از صرف هزینه‌های کلان مالی شیوخ حوزه خلیج فارس و اروپا برای گسترش وهابیت در تونس و ایجاد درگیری‌های مذهبی در این کشور پرده برداریم.
دلارهای نفتی در خدمت وهابیت
کمال ساکری، محقق و پژوهشگر تونسی می‌نویسد: تونس هم‌اکنون با توطئه‌ای به تمام معنای کلمه روبروست، چرا که وهابیها به کمک دلارهای نفتی و حمایت شیوخ حوزه خلیج فارس جای پای خود را در این کشور محکم کرده‌اند و بیم آن می‌رود که فرهنگ، مساجد و ذهن دختران و پسران این خطه را به تسخیر خود درآورند.
در همین راستا شیخ عبد الفتاح مورو، رهبر برجسته جنبش النهضه و رئیس دو سوم ائتلاف حاکم در گفت‌وگو با رادیو"شمس إف إم" از توطئه عوامل عربستان برای گسترش تفکرات رادیکال وهابی‌ها در این کشور پرده برداشت. وی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه آیا چهره های مذهبی و مبلغان سعودی در پی گسترش وهابیت در تونس هستند، گفت: این افراد، جوانان کم آشنا به مسایل دینی و تازه به سن تکلیف رسیده را شناسایی و اصول تفکرات حنبلی را به آنها می‌آموزند تا در آینده از قدرت تأثیرگذاریشان بهره‌مند شوند.
روزی نمیگذرد که مبلغان و چهره‌های سرشناس وهابیت از جمله «وجدی غنیم» و «عائض قرنی» و ... به سخنرانی و تشکیل جلسات بحث و گفت‌وگو در این کشور نپردازند. دسته سوم و البته خطرناکتر آنهایی هستند که هر از چند گاهی در تونس حضور یافته و بر دوره های آموزشی گسترش تفکرات سلفی وهابیت نظارت می کنند.
نقش انجمن‌های مدعی اسلام در گسترش تفکرات سلفی
در همین راستا از زمان سقوط نظام حاکم، دهها نفر از این افراد بر دوره‌های شرح و تفسیر کتاب‌های محمد بن عبد الوهاب، بانی وهابیت، ابن تیمیه و وهابی‌های دیگر همچون ابن باز، آلبانی و ابن عثیمین نظارت‌ داشته‌اند. در این باره انجمن اسلامی «ابن ابی زید قیروانی» در حی خضراء به داشتن رویکرد سلفی و وهابی خود معروف شده است. این انجمن در مقام نظارت بر کمیته مساجد حی خضراء، بر تمام مساجد این منطقه سیطره یافته است. اخیراً مرکزی به نام «آکادمی علوم دینی ابن ابی زید قیروانی» تأسیس شده و در سایت آن آمده است که شیخ «احمد بن عمر حازمی» از وهابی های سعودی، تدریس در این نهاد دینی را برعهده دارد. این فرد با الهام از اصول فکری استادان برجسته وهابی خود همچون ابن باز، عثیمین و...دوره های علمی را برگزار می‌کند.
با نگاه به مضامین این اصول فکری در می‌یابیم که حازمی، با برگزاری این دوره ها به بیان تفکرات سلفی وهابیت می‌پردازد. بر پایه این تفکرات، دیگر مذاهب اسلامی همچون شیعه، تصوف، اشعری و دیگر شاخه‌های مخالف وهابیت از هیچ جایگاهی برخوردار نیستند.
فعالیت حازمی و مؤسسه وی به مراکز داخلی تونس محدود نشده است. وی در مسجد "الرحمه" واقع در حی خضراء به شرح کتاب "توحید" محمد به عبدالوهاب می‌پردازد و در جنوب کشور، شرح کتاب «سرشناسان فرقه پیروز» که در آن بی‌پرده به مبارزه با مذاهب مخالف وهابیت تأکید شده را در دستور کار خود قرار می دهد.
فعالیت مؤسسه به اینجا ختم نمی‌شود چرا که با فراهم نمودن مسکن و امکانات رفاهی برای افراد، آنها را به پایتخت کشانده تا با اندیشه‌های وهابی آشنا شوند. این مرکز با فراهم کردن زمینه اقامت طولانی مدت افتخاری برای شیخ حازمی به وی امکان می دهد با برگزاری ده‌ها دوره به تبلیغ تفکر سلفی وهابیت بپردازد.
«انجمن اسلامی خیریه» دومین مرکز تبلیغ افکار سلفی در تونس
از این مؤسسه که بگذریم «انجمن اسلامی خیریه» ، مرکز دیگری است که در خدمت وهابیت قرار دارد. نسبت این انجمن که دارای رویکرد سلفی و سروری است، به محمد سرور زین الدین روحانی سوری وابسته به اخوان المسلمون است که بعدها از آنها جدا شد. البته "سروریه" هم یکی از شاخه های وهابیت به شمار می‌رود که تفکرات اخوانی و سلفی را با هم داراست.
این انجمن که بعد از سقوط نظام تونس به وجود آمده در تمام مناطق این کشور شعبه داشته و میلیون‌ها دلار از انگلیس و به طور خاص از مؤسسه "منتدی الاسلامی" که دارای رویکرد وهابی سروری است دریافت می کند. دیگر آنکه برای شرکت «نشر و توزیع بیان» که به چاپ کتاب های وهابیت می پردازد بازاریابی می کند. از جمله این کتاب‌ها می توان به تألیفات ابن عبد الوهاب، ابن تیمیه و آلبانی اشاره کرد. این انجمن علاوه بر فعالیت های به ظاهر خیریه، به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی، ده‌ها تن از مبلغان و بزرگان وهابی کشورهای حوزه خلیج فارس و طلبه های تونسی که در شام و کشورهای مذکور تحصیل کرده اند را به تونس دعوت می‌کند.
این مرکز اخیراً نیز از ابوسفیان سلمی، چهره سلفی بحرین درخواست نموده است تا به تبلیغ وهابیت پرداخته و با شیعه مبارزه کند.
جالب‌تر آنکه شعبه این انجمن در شهر سوسه از 15می تا 2 ژوئن دوره آموزش سحر و جادو را زیر نظر خالد الحبشی وهابی سعودی متخصص‌ در زمینه (جادوگری و طلسم) برگزار نموده است. این شخص همان خطیب مسجد سلمان در شهر جده عربستان است.
شعبه مذکور از ده‌ها مبلغ وهابی همچون طلال دوسری، عبدالعزیز بن نوفل و محمد موسی شریف دعوت به عمل آورده است . شعبه شهر "منستیر" هم پذیرای زکی الیحیی، خطیب مسجد سوق دخلانی در "مکنین" بوده است. در همین راستا انجمن مذهبی نویسندگان اهل تسنن قیروان هم از محمد بن عبدالله الدویش متخصص حوزه کودکان دعوت نموده تا دوره‌هایی را در این باره برگزار نماید. در ماه مارس گذشته هم بخش زنان انجمن اسلامی خیریه زیر نظر أم بتول، دوره آموزش حجامت را برگزار نمود.
شیخ عبد المجید منصور از دیگر وهابیون سعودی در ماه رمضان برای ایراد سخنرانی و آموزش تفکرات سلفی وهابیت وارد پایتخت تونس شد. این شخص همچنین در چهارمین نشست تبلیغی وهابیون حضور یافت. (16 اوت - حی تضامن – میدان هیشر تونس).
در همین ماه، فهد زلفاوی به دعوت انجمن وهابی «طریق الارتقاء» که با پول قطر و عربستان تغذیه می‌شود، وارد شهر تطاوین در جنوب تونس شد و فعالیت های تبلیغی زیادی را در مسجد عباس به انجام رساند. باید گفت کمی پیشتر، جریان سلفی با در اختیار گرفتن این مسجد به مقام "عبد بوجلیده" تعرض کرده است.
«نور الدین خادمیم وزیر امور دینی تونس در مصاحبه با شبکه فرانس پرس گفته است که مساجد کانون مبارزات سیاسی نبوده و باید محلی برای تبلیغ ارزش‌های
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/151933/رخنه-وهابیت-در-تونس-با-دلارهای-سعودی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط MR9
      آیین معارفه فرمانده جدید سپاه قدس 
       

       
      آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد
       
       
      پی نوشت :
       
      1- تاپیک جدید اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران با مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
      2- لینک تاپیک نخست در بند ذیل
      2- اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران I
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.