Recommended Posts

 برکناری بندر بن سلطان از شورای امنیت عربستان/ پادشاه سعودی دست به تعدیل گسترده وزارتخانه ها زد

 

پادشاه عربستان عصر پنجشنبه دست به تعدیل گسترده ای در وزارتخانه های این کشور و برکناری و انتصاب برخی شخصیت ها زد و در یکی از مهمترین اقدامات، بندر بن سلطان رییس سابق دستگاه امنیتی این کشور را از شورای امنیت ملی عربستان نیز اخراج کرد.
بنا بر این گزارش، این دستور پادشاهی بزرگترین تعدیل وزارتخانه ای عنوان شده است.
طبق این دستور، دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی در یک وزارتخانه با نام وزارت آموزش ادغام و عزام الدخیل به سمت وزیر این وزارتخانه ترکیبی جدید انتخاب شد.
شاهزاده منصور بن متعب به سمت وزیر دولت و مشاور ملک سلمان پادشاه این کشور، شیخ صالح آل شیخ به عنوان وزیر امور اسلامی، ولید الصمعری به مقام وزیر دادگستری، ابراهیم السویل به وزارت ارتباطات، ماجد القصبی به سمت وزیر امور اجتماعی، احمد الخطیب به سمت وزیر بهداشت، عبدالرحمن الفضلی به وزارت کشاورزی، عبداللطیف آل الشیخ به وزارت امور شهرداری ها و روستاها وعادل بن زید الطریفی به سمت وزیر اطلاع رسانی و فرهنگ منصوب شد.
همچنین کمیته سیاست آموزش و شورای خدمت رسانی مدنی منحل شدند و دو نهاد جدید به نام های شورای امور سیاسی و امنیتی به ریاست شاهزاده محمد بن نایف جانشین ولیعهد و شورای امور اقتصادی و توسعه ای تشکیل شدند.
پادشاه عربستان همچنین دستور پرداخت دو ماه از حقوق کارکنان دولت، دانشجویان، بازنشستگان و افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی و معلولان را صادر کرد.
10 میلیون ریال نیز به انجمن های ادبی عربستان کمک شد، 20 میلیارد ریال به حمایت از بخش آب و برق کشور اختصاص یافت و زندانیانی که شاکی خصوصی نداشتند (الحق العام) مورد عفو قرار گرفتند و غرامت همه زندانیانی که کمتر از پانصد هزار ریال بود، پرداخت شد.
پادشاه عربستان پیش از این اقدام به عزل و نصب های مختلفی در سلسله مراتب پادشاهی این کشور کرده بود و به چینش جدیدی با انتصاب چهره های مورد اعتماد و وابسته به جناح خود موسوم به سدیری ها دست زده بود؛ اقدامی که برخی ناظران سیاسی آن را کودتایی تمام عیار علیه شاهزادگان بازمانده نزدیک به ملک عبدالله پادشاه متوفای سعودی دانستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 کشورهای عربی 150 میلیارد دلار در سال 2013 برای خرید اسلحه هزینه کردند

 

روزنامه 'الرایه' قطر  نوشت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال 2013 میلادی در ردیف بزرگترین کشورهای وارد کننده سلاح قرار داشته و بیش از 150 میلیارد دلار برای خرید اسلحه هزینه کردند.
این روزنامه میزان سرمایه گذاری نظامی در جهان در سال گذشته میلادی را بیش از هزار و 748 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: آمریکا بزرگترین صادر کننده سلاح و هند نیز بزرگترین وارد کننده در این بخش در دنیا هستند.
بر اساس این گزارش، کشورهای هند، چین، پاکستان، امارات، عربستان سعودی، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور و الجزایر در فهرست بزرگترین کشورهای وارد کننده سلاح قرار دارند.
همچنین کشورهای آمریکا، روسیه، رژیم صهیونیستی، آلمان، چین، فرانسه، اسپانیا، اوکراین و ایتالیا جزو فهرست بزرگترین کشورهای صادر کننده اسلحه هستند.
حدود هفت درصد کل واردات جهانی سلاح به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اختصاص دارد که آمریکا مهمترین تامین کننده آنها است.
کشورهای عربی معمولا خریدار هواپیماهای نظامی و موشک و دیگر سلاح های پیشرفته از کشورهای غربی بخصوص آمریکا هستند، در حالی که حتی دانش استفاده از آن را ندارند و کارشناسان بر این باور هستند که خرید چنین تسلیحاتی در حقیقت باجی است که کشورهای عربی به غرب و آمریکا می دهند تا شرکت های صنعتی آنها را از ورشکستگی نجات داده و به اقتصاد بحران زده آنها کمک کنند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ناوچه جنگي ترکيه در سواحل عربستان پهلو مي گيرد

 

پایگاه خبری ایلاف اعلام کرد یک فروند ناوچه جنگی ترکیه در چارچوب تلاش این کشور برای تقویت روابط با کشورهای همسایه در بندر جده عربستان پهلو می گیرد.
گفته می شود این ناوچه برای تبادل تجربیات نظامی، مشارکت در تمرین آموزشی مشترک و بازاریابی ناوچه بویوکادا- اف 215 ، اولین ناوچه ساخت ترکیه، از سی و یکم ژانویه تا دوم فوریه در بندر اسلامی جده توقف خواهد داشت.
کنسولگری ترکیه در بیانیه ای پهلو گرفتن این ناوچه در سواحل عربستان را اولین سفر ناوچه بویوکودا اف 215 ترکیه به عربستان دانست و افزود:« پهلو گرفتن این ناوچه در عربستان آغاز سفر دوره ای 15 روزه ناوچه بویوکادا در برخی از بنادر دریای مدیترانه ، خلیج عدن، دریای عرب و خلیج فارس است، این سفر دوره ای در چارچوب تقویت روابط دو جانبه میان ترکیه و کشورهای عربی انجام می شود.»
ناوچه بویوکادا پس از طی مراحل آزمایشی در سال 2013 به ناوگان نیروی دریایی ترکیه اضافه شد.
بهاء الدین ایکان، سرکنسول ترکیه در عربستان در گفتگو با ایلاف ماموریت این ناوچه را توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت:« در این سفر مصاحبه خبری نمایندگان دو کشور ترکیه و عربستان، بر عرشه ناو بویوکادا انجام می شود... ساخت این ناوچه در چارچوب تلاش های ترکیه برای خودکفایی نظامی است... ناوچه بویوکادا در سال 2009 به دست متخصصان داخلی در ترکیه طراحی شد و در سال 2013 به ناوگان نیروی دریایی کشور اضافه شد... این ناوچه علاوه بر امکاناتی که دارد دارای باند فرود بالگردهایی است که تا 10 تن وزن دارند.»
سرکنسول ترکیه در جده گفت:« این ناوچه در طی 10 روز 20 تن آب را تصفیه می کند و گنجایش 108 نفر را دارد.»

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 ضرر 215 میلیارد دلاری کشورهای عرب خلیج فارس از کاهش بهای نفت

 

روزنامه 'الشرق' چاپ قطر روز شنبه نوشت: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در صورت تداوم کاهش قیمت نفت برای مدتی طولانی، حدود 215 میلیارد دلار زیان خواهند دید .
این روزنامه افزود: کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات با این میزان خسارت بیش از 14 درصد از حجم کل درآمدهای خود را از دست می دهند.
کشورهای عربی خلیج فارس بیش از 75 درصد از درآمدهای خود را از طریق فروش نفت بدست می آورند که قیمت هر بشکه آن هم اکنون به کمتر از 50 دلار یعنی کمترین سطح در شش ساله گذشته رسیده است.
روزنامه الشرق افزود: ادامه شرایط کاهش قیمت نفت موجب کاهش 10 درصدی درآمد این کشورها و کسری بودجه به میزان پنج درصد خواهد بود.
بر اساس این گزارش، چنانچه قیمت نفت به 65 دلار در هر بشکه برسد، کشورهای عربستان 9/1 ، بحرین 3/5 ، عمان 6/11 ، قطر 4/7 ، امارات 7/3 و کویت 1/3 درصد کسری بودجه خواهند داشت.
به رغم اینکه کشورهای عرب خلیج فارس ادعا می کنند، کاهش قیمت نفت در اقتصاد این کشورها تاثیری نداشته، اما شواهد نشان می دهد که این دولت ها در پی تجدید نظر در میزان سرمایه گذاری خود در این بخش برآمده اند، امری که بطور مستقیم بر بازار کار و اقتصاد این کشورها تاثیر خواهد گذاشت.
این روزنامه نوشت: افت قیمت نفت باعث کاهش چشمگیر کمک های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دیگر کشورها نیز شده است و تاکنون بخش عمده ای از ذخایر ارزی خود را از دست داده و با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه خواهند شد.
به عقیده کارشناسان، عربستان سعودی نمی تواند قیمت نفت را برای طولانی مدت پایین نگه دارد، زیرا برای ایجاد تعادل در بودجه خود، دست کم به قیمت 100 دلار در هر بشکه نفت نیاز دارد و با توجه به پتانسیل آشوب و ناآرامی در این کشور، قادر نیست به مدت طولانی با کسری بودجه مواجه باشد .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 نماینده شرکت نظامی صهیونیستی در عربستان کشته شد

 

 نماینده شرکت نظامی ' خانه معرخوت' به دلیل نقش داشتن در قرارداد فروش موشکهای تاو به رژیم آل سعود در شهر تبوک عربستان در شرایطی نامعلوم از پنجره به پایین پرت و کشته شد.

سایت صهیونیستی خبری 'واللاه' با پرده برداشتن از این امر از کشته شدن کریستوفر کریمر نماینده شرکت کولسمان شعبه شرکت اسراییلی 'خانه' در آمریکا خبر داد.
البته گزارشهای انتشار یافته از سوی آمریکا حکایت از آن دارد که او از پنجره اتاقش در هتل سهره مکارم شهر تبوک عربستان به پایین پریده است اما خانواده و دوستانش معتقدند که او به دلیل دست داشتن در معامله فروش موشکهای تاو ضد تانک به عربستان به قتل رسیده است .
سایت واللاه به نقل از وکیل مقتول خاطرنشان کرد : به دنبال امضای قرارداد و تحویل محموله موشکها به شرکت عربستانی سوء تفاهم پیش آمد و مقامات سعودی اعلام کردند که این موشکها کار نمی کنند.
کریمر از سوی شرکت کولسمان به تبوک فرستاده شد تا به سعودی ها ثابت کند که آنها موشکها را به طرز صحیح بکار نمی برند اما توسط افراد ناشناس از پنجره اتاقش به پایین پرتاب شده و کشته شد .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 فعالیت نفتی عربستان در دریای سرخ متوقف شد

 

به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش هزینه ها، شرکت نفت دولتی عربستان 'آرامکو' عملیات حفر چاههای نفت و گاز در آبهای عمیق دریای سرخ را متوقف کرد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسوول نفتی سعودی که خواست نامش فاش نشود، این مطلب را اعلام کرد .
منبع مزبور گفت: شرکت نفتی بزرگ آرامکو با توجه به کاهش قیمت نفت درصدد هدفمندسازی هزینه ها برآمده است.
وی افزود: هزینه عملیات در دریای سرخ که منطقه جدیدی است برای آرامکو روزانه در حدود یک میلیون دلار است .
بر اساس این گزارش، أرامکو عربستان از ارائه توضیح در این رابطه امتناع ورزید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 دو نیروی امنیتی بحرین بر اثر انفجار بمب زخمی شدند

 

وزارت کشور بحرین اعلام کرد که بر اثر انفجار بمب در یک روستا در نزدیکی منامه، دو نیروی پلیس زخمی شدند.

وزارت کشور بحرین در حساب توئیتر خود با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد که انفجار در یک جایگاه سوخت در روستای 'المقشع' در نزدیکی منامه رخ داد و تحقیقات در این باره آغاز شده است.
 در ماه های اخیر موج حملات به نیروهای امنیتی در بحرین افزایش یافته و در ماه دسامبر (آذر-دی) یک نظامی اردنی و یک پلیس بحرینی کشته و سه نیروی پلیس نیز زخمی شدند.
همچنین سه نیروی پلیس از جمله یک افسر اماراتی در سوم مارس گذشته (اسفند 92) در حمله به یک روستای شیعه نشین کشته شدند.
از سوی دیگر یک نیروی پلیس نیز در 15 فوریه (بهمن 92) در حمله به یک روستای شیعه نشین در جریان تظاهرات سومین سالگرد جنبش اعتراضی مردم بحرین، به قتل رسید.
این در حالی است که بحرین روز شنبه حق تابعیت 72 شهروند آن کشور را به اتهام آنچه دست داشتن در اقدامات تروریستی و ضربه زدن به مصالح ملی خواند، لغو کرد.
بحرین از فوریه سال 2011 شاهد جنبش اعتراضی به رهبری اکثریت شیعه علیه حکومت آل خلیفه است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کناره‌گیری «سعود الفیصل» از سمت وزارت خارجه عربستان

 

 

به گزارش گروه بین الملل «خبرگزاری دانشجو» ؛و به نقل از روزنامه فلسطینی «المنار»، منابع آگاه در مصاحبه با این روزنامه فلسطینی تاکید کردند «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور خواسته است که به دلیل عدم توانایی در انجام ماموریتش از منصب خود کناره‌گیری کند.

 

IMG18532071.jpg

 

به گفته این منابع کناره‌گیری یا استعفای «سعود الفیصل» به معنای خروج کامل جناح «بندر-الفیصل» از قدرت در عربستان است.

 

این منابع آگاه با اشاره به اینکه ظرف روزهای آینده گارد ملی عربستان که طی سالیان طولانی تحت کنترل «عبدالله بن عبدالعزیز» و فرزندانش بود شاهد تغییراتی خواهد شد، افزودند: طرحی برای ادغام این نهاد نظامی و پیوستن آن به وزارت کشور وجود دارد.

 

 

http://snn.ir/detail/News/387212/179

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 پیشنهاد مشوق اقتصادی عربستان به روسیه برای قطع حمایت از سوریه

 

روزنامه آمریکایی ˈنیویورک تایمزˈ گزارش داد عربستان سعودی قصد دارد با توسل به مشوق های اقتصادی از جمله کاهش تولید نفت بر ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه برای قطع حمایت از سوریه فشار آورد.
این روزنامه با استناد به گفته مقامات آمریکایی و سعودی نوشت: گفته می شود مقامات سعودی مشوق های اقتصادی به سران مسکو در ازای امتیازدهی روسیه بر سر بحران داخلی سوریه داده اند.
عربستان سعودی و روسیه مذاکرات زیادی طی چند ماه قبل در این مورد برگزار کردند که هنوز به موفقیتی منجر نشده است.
معلوم نیست مقامات ریاض چقدر صراحتا موضوع نفت را به بحران سوریه در مذاکرات مرتبط کرده اند اما مقامات سعودی می گویند به دلیل توانایی خود برای کاهش عرضه نفت و احتمال افزایش قیمت نفت با پیشنهاد برای کاهش تولید می توانند روی پوتین اعمال نفوذ کنند. آنهم در شرایطی که روسیه با مشکلات فراوان اقتصادی روبروست.
یک دیپلمات سعودی گفت: اگر نفت بتواند برای سوریه صلح بیاورد، به نظر من عربستان برای رسیدن به این توافق تلاش می کند.
مقامات سعودی بارها آشکارا گفته اند قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه کاهش یافته است و اصرار دارند عربستان اجازه نمی دهد اولویت های ژئوپلیتیکی بر مسائل اقتصادی این کشور تاثیر گذارد. در همان حال باور دارند کاهش قیمت نفت منافع دیپلماتیک زیاد راهبردی از جمله مذاکره برای برکناری دولت ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه دارد.
بر اساس این گزارش سوریه یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در مذاکرات هیات سعودی بود که در نوامبر (آبان/آذر) به مسکو رفته بودند.
یک مقام دولت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا گفت که گفت وگوی صریحی بین دو کشور طی چند ماه قبل برقرار بوده است.
البته معلوم نیست آیا مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، دو هفته قبل چه تاثیری در ادامه مذاکرات خواهد داشت.
این در حالی است که در دیدار ˈسعود الفیصلˈ وزیر امور خارجه عربستان سعودی با ˈسرگئی لاوروفˈ همتای روس وی در ماه نوامبر (آبان/آذر) لاوروف تاکید کرد امور سیاسی بین الملل نباید نقشی در کاهش قیمت نفت داشته باشد
وی گفت: ما با همکاران سعودی موافق هستیم که بازار نفت باید بر اساس عرضه و تقاضا به ثبات برسد و نباید تلاش در عرصه سیاست بین الملل یا ژئوپلیتیک جهانی بر آن تاثیر گذارد.
با اینهمه تحلیلگران روس معتقدند پوتین تسلیم هیچ معامله ای برای حمایت نکردن از بشار اسد نخواهد شد.
ˈآنگلا استنتˈ کارشناس مسائل روسیه در مدرسه امور خارجی ˈجرج تاونˈ گفت: این تغییر بسیار عمده است و به نظر من اصلا ممکن نخواهد بود.

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 زوال تدریجی «بندر بن سلطان» در دستگاه قدرت عربستان سعودی

 

کاهش نفوذ و قدرت «بندر بن سلطان» که در ماه های پایانی عمر ملک عبدالله با برکناری از ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان آغاز شد، با برکناری از ریاست شورای عالی امنیت ملی این کشور در روزهای آغازین پادشاهی ملک سلمان تکمیل شد. راز زوال تدریجی بندر چه بود و خارج شدن او از روند تصمیم های مهم چه تاثیراتی بر سیاست عربستان سعودی بویژه در منطقه خواهد داشت؟

همواره در سیاست خارجی کشورها یک اصل کلی وجود دارد: سیاست خارجی ادامه ی سیاست داخلی است. این اصل به این مساله باز می گردد که ساختارهای داخلی یک کشور و دگرگونی های آن تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی و چگونگی عملکرد دولتمردان آن کشور در عرصه ی خارجی دارد.
البته این بدین معنا نیست که متغیرهای محیطی بر رویکرد تصمیم سازان سیاست خارجی یک دولت تاثیر ندارد؛ بلکه حتی در بسیاری مواقع جبر ساختاری نظام بین الملل کشورها را به اتخاذ رویکردی روشن و ثابت در عرصه ی مسایل خارجی وادار می کند. به هر روی، نمی توان از تاثیر دگرگونی های داخلی بر سیاست خارجی چشم پوشید.

این مساله در نظام هایی که بر افراد متکی هستند بیشتر دیده می شود. شخص محور بودن این نظام ها باعث می شود بُعد نهادی تصمیم سازی ها در سیاست داخلی و در نتیجه، در سیاست خارجی کمرنگ شود و با تغییر صدر ساختار حکومت، دگرگونی های بنیادین در سیاست داخلی و خارجی رخ دهد.
اوضاع عربستان سعودی در این راستا قابل تحلیل است. پس از مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه پیشین عربستان و روی کار آمدن برادرش «سلمان» به عنوان پادشاه تازه، گمانه های بسیاری درباره ی دگرگونی های حوزه ی سیاست های منطقه یی عربستان مطرح شده است.
این مساله زمانی نمایان تر شد که کمتر از یک هفته پس از مرگ ملک عبدالله، ملک سلمان به جابجایی ها و عزل و نصب های گسترده در برخی دستگاه های همپیوند با سیاست داخلی و خارجی عربستان دست زد. یکی از مهمترین رخدادها، برکناری «بندر بن سلطان» از ریاست شورای عالی امنیت ملی عربستان بود.
بندر بن سلطان که به مدت 23 سال سفیر عربستان در آمریکا بود، در سال 2005 میلادی (1384 خورشیدی) از سمت خود کناره گرفت و به کشور بازگشت. در دوران ملک عبدالله، وی به ریاست شورای عالی امنیت ملی برگزیده شد و به دلیل پیشینه ی خود در امور اطلاعاتی، در بحبوحه ی تحولات سوریه به عنوان رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان به ایفای نقش پرداخت و پرونده ی سوریه در دستان وی قرار گرفت. در این دوران بود که گسیل گروه های تروریستی-تکفیری از گوشه و کنار جهان به سوی سوریه و تبدیل یک اعتراض مدنی به یک جنگ داخلی در این کشور رقم خورد.

شکست سیاست بندر در سرنگونی حکومت «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، به نارضایتی گسترده ی مخالفان اسد به ویژه آمریکا منجر شد. وی سرانجام به دستور ملک عبدالله از این سمت کناره گرفت. با وجود این، ریاست شورای امنیت ملی در دستان بندر بن سلطان باقی ماند و وی همچنان با تحولات سوریه و عراق و گروه های تکفیری در این کشورها ارتباطاتی-هر چند اندک- داشت.
به همین دلیل، برکناری بندر بن سلطان از سمت ریاست شورای عالی امنیت ملی از سوی ملک سلمان از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند به معنای دگرگونی بخشی از سیاست های عربستان در قبال گروه های تکفیری-تروریستی باشد.
بر این پایه، در گفت و گو با 2 تن از کارشناسان مسایل خاورمیانه و جهان عرب این مساله را بررسی می کنیم که با وجود نارضایتی از شکست سیاست های بندر در تحولات سوریه و برکناری وی از دستگاه اطلاعاتی عربستان، هدف از ابقای وی در شورای عالی امنیت ملی در دوران ملک عبدالله چه بود؛ همچنین ملک سلمان از برکناری بندر از شورای عالی امنیت ملی چه اهدافی را دنبال می کند و با برکناری وی، چه دگرگونی های احتمالی در سیاست منطقه یی عربستان رخ خواهد داد؟

 

 

دلایل ابقای بندر در شورای عالی امنیت ملی در دوره ملک عبدالله

«صباح زنگنه» تحلیلگر و کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بر این باور است که بندر بن سلطان به عنوان روزنه ی ورود عربستان به پرونده ی سوریه شناخته می شد. وی گفت: بندر با پشتیبانی از گروه های تکفیری و کمک به آنها برای حضور در سوریه از گوشه و کنار دنیا، یک اعتراض مدنی را به یک جنگ تمام عیار میان گروه های تکفیری و دولت سوریه تبدیل کرد. او تلاش کرد با تسلیح تروریست ها و ارایه ی کمک های مالی به آنها، تنش های قومی- مذهبی سوریه را افزایش داده و همه را علیه دولت یکپارچه کند اما شکست سیاست های وی به برکناری از دستگاه اطلاعات منجر شد.
با وجود برکناری بندر از دستگاه اطلاعات، وی همچنان دبیری شورای امنیت ملی را در اختیار داشت و این در حالی بود که ملک عبدالله تلاش داشت بندر را از پرونده ی سوریه و عراق دور نگه دارد.
زنگنه معتقد است ابقای بندر در شورای عالی امنیت ملی در آن زمان به 2 دلیل مهم صورت گرفت: نیاز سازمان های امنیتی عربستان به اطلاعات گسترده ی وی نسبت به گروه های تکفیری و تلاش برای کنترل بندر در یک مجموعه ی امنیتی به منظور جلوگیری از اقدام های خودسرانه وی.
از دید این کارشناس مسایل منطقه، این امر نشان دهنده اولویت حفظ امنیت داخلی عربستان در دوران ملک عبدالله به ویژه با توجه به تحولات منطقه بود.
با این همه، ملک سلمان کمتر از یک هفته پس از در دست گرفتن سکان هدایت عربستان، در کنار دیگر عزل و نصب ها، بندر بن سلطان را از شورای عالی امنیت ملی کنار زد تا دست های این شاهزاده سعودی از پرونده های امنیتی کوتاه شود.

 

ملک سلمان و برکناری بندر از شورای عالی امنیت ملی

در نظام هایی مانند عربستان سعودی که شخص پادشاه آخرین تصمیم را می گیرد، برکناری رییس شورای عالی امنیت ملی معنای ویژه یی دارد که می تواند بیانگر برخی دگرگونی ها در سیاست های منطقه یی این کشورها باشد.
در این زمینه، «محمدعلی مهتدی» کارشناس مسایل خاورمیانه، بر این باور است که به طور طبیعی وقتی بندر بن سلطان از ریاست شورای عالی امنیت ملی کنار گذاشته می شود به این معنا است که سیاست هایی تدوین شده در زمان او، تغییر خواهد کرد.
مهتدی گفت: پیامد سیاست های بندر در دستگاه اطلاعاتی و شورای عالی امنیت ملی، گسترش سازمان های تکفیری در منطقه به ویژه عراق و سوریه بوده است. به همین دلیل، به نظر می رسد ملک سلمان در پی بازنگری در سیاست عربستان در قبال تشکیلات تکفیری و تروریستی است. البته این بازنگری به معنای حذف یا نابودی داعش نخواهد بود. سعودی ها در کشور خود مبارزه با هسته های داعش و القاعده را ادامه خواهند داد اما میزان کاهش یا افزایش کمک به این گروه های تکفیری فعال در بیرون خاک عربستان، به رویکرد آمریکا نسبت به منطقه و وضعی بستگی خواهد داشت که در منطقه پدید خواهد آمد.
بخشی از چرایی رویکرد ملک سلمان به تغییر سیاست در قبال گروه های تکفیری-تروریستی می تواند به روابط عربستان با آمریکا باز گردد. به عبارت دیگر، ملک سلمان تلاش دارد در مساله ی داعش همراهی بیشتری با سیاست های آمریکا از خود نشان دهد. گرچه گاهی بروز برخی مسایل به تیرگی روابط آمریکا و عربستان منجر شده اما این روابط همواره نزدیک بوده است.

یکی از مهمترین دلایل تیرگی روابط واشنگتن با ریاض در سال های گذشته، پیوند برخی گروه های تکفیری-تروریستی با عربستان سعودی بوده است. در مساله ی سوریه نیز یکی از دلایل اختلاف دیدگاه ملک عبدالله با «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا، همین عامل بود. برکناری بندر از مساله ی سوریه به ترمیم این روابط بسیار کمک کرد و به نظر می رسد ملک سلمان تلاش دارد با حدف کامل بندر از دستگاه های اطلاعاتی عربستان، پیوند با آمریکا را تقویت کند.
به گفته ی محمدعلی مهتدی، در زمان مسوولیت بندر در دستگاه امنیتی، این دیدگاه وجود داشت که بندر با توجه به سفارت 20 ساله در آمریکا و ارتباط گسترده با مقام های این کشور، در واقع سیاست آمریکا را در عربستان دنبال می کند اما در پرونده ی سوریه روشن شد دولت اوباما از سیاست های بندر خرسند نیست؛ بنابراین پارسال از ملک عبدالله خواست بندر را کنار گذارد و پرونده ی سوریه نیز از بندر گرفته شود.
از دید مهتدی، رویداد رخ داده این تحلیل را پدید آورد که بندر با محافل نومحافظه کار و سناتورهای کنگره هماهنگ است نه با دولت اوباما و وزارت دفاع (پنتاگون). در واقع بندر به عنوان بخشی از نومحافظه کاران و نه به عنوان همپیمان دولت اوباما عمل می کند. آن زمان گرفتن پرونده ی سوریه از بندر نشانه ی ناخرسندی اوباما از وی بود و اکنون نیز به همین سبب بندر از شورای عالی امنیت ملی کنار گذاشته شده است.
به گفته ی این کارشناس مسایل خاورمیانه، بیشتر تحلیلگران تصور می کنند ریاض خواهد کوشید مسایل خود با آمریکا را حل کند و به تحکیم روابط با واشنگتن بپردازد. همچنین به نظر می رسد روابط عربستان با ترکیه که اکنون به دلیل مساله ی اخوان المسلمین سرد شده است، دوباره تحکیم یابد.

برکناری بندر بن سلطان از شورای عالی امنیت ملی می تواند بخشی از تلاش ملک سلمان برای تغییر رویکرد عربستان نسبت به گروه های تکفیری-تروریستی به شمار آید. البته این امر به اوضاع منطقه و همچنین چگونگی نگاه آمریکا به روندهای پیش رو بستگی خواهد داشت.
گرچه دلیل برخی تلاش ها و تصمیم های پادشاه تازه ی عربستان به تقویت روابط با آمریکا باز می گردد اما همچنان باید منتظر اقدام های عملی ملک سلمان بود تا متوجه شویم این اقدام ها تا چه اندازه سیاست های منطقه یی عربستان را تغییر خواهد داد. برخی کارشناسان مانند صباح زنگنه بر این باورند که هر اندازه عربستان به بازتعریف درست روابط با کشورهای منطقه و پیوندها با آمریکا بپردازد قدرت مدیریت بیشتری در پرونده های منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن خواهد یافت.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 ریاض از تحرکات مرزهای شمالی اش ترسیده است

 

منابع آگاه می گویند که ریاض بعد از آن که داعش تلاش کرد عملیات خود را از سوریه به عراق منتقل کند و شمال و غرب این کشور را در ماه اگوست به کنترل خود در آورد، سعی می کند در صفوف این شبکه شکاف ایجاد کند.
امیر محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان که از افراد قدرتمند امنیتی عربستان محسوب می شود و به موجب این توانایی توانست منصب جانشینی ولیعهد را آسان تر بگیرد، تلاش دارد از طریق دستگاه های امنیتی خود در کشور در میان شبکه داعش نفوذ کرده و جلوی طرح های این شبکه در آینده را بگیرد.
انتظار می رود عربستان بتواند با توجه به تلاش های جامعه جهانی در شکست داعش عملیات تازه ای را علیه این شبکه تروریستی رقم بزند.
عربستان این تحرکات را به اطلاع طرف های انگلیسی نیز رسانده که به موجب آن دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در دفاع از ریاض گفت که تبادل اطلاعات امنیتی گسترده ای میان کشورش با عربستان در جریان است که این اطلاعات توانسته جان صدها شهروند انگلیسی را از عملیات تروریستی در داخل بریتانیا نجات دهد.
کامرون این اظهارات را در پاسخ به انتقادهایی که به وی در مجلس عوام بر سر نیمه برافراشتن پرچم انگلیس بعد از مرگ ملک عبدالله وارد شد، بیان کرد و گفت: «روابط ما با عربستان در اموری مثل تحقق صلح در خاورمیانه بسیار ساده است اما ارتباطات اصلی ما در رابطه با مبارزه با تروریسم است که در این زمینه ارتباطات گسترده ای با یکدیگر داریم.»
تلاش برای نفوذ در میان داعش زمانی از سوی عربستان آغاز شد که این شبکه برنامه هایی را برای حمله به خاک این کشور تدارک دید و تهدید کرد که به زودی به عربستان حمله خواهد کرد و این کشور را به زیر پرچم خود در خواهد آورد. بعد از این تهدیدها بود که عربستان 30 هزار نیروی خود در مرزهای شمالی خود مستقر کرد. همچنین گزارش هایی نسبت به وقوع درگیری های متعدد میان داعش با ارتش عربستان و کشته شدن تعدادی سرباز و افسر عربستان در مناطق مرزی نیز گزارش شد.
منصور الترکی، سخنگوی رسمی وزارت کشور عربستان در گفت وگو با روزنامه ˈتایمزˈ لندن در این باره گفت: «ما نیاز فوری به همکاری های امنیتی برای مبارزه با این تهدید هستیم. مرزهای ما ایمن هستند اما ما باید خیلی زودتر از آن که داعش تصمیم به تحرکی به طرف خاک کشورمان بگیرد، آگاه شویم و علیه آن وارد عمل شویم.»
از زمانی که داعش بخش گسترده ای از اراضی سوریه و عراق را به اشغال خود در آورده دستگاه های امنیتی عربی و غربی نتوانسته اند بر سرزمین هایی که تحت کنترل این شبکه تروریستی است، نفوذ کنند. بسیاری می گویند که ساختار داعش به اندازه ای پیچیده است که امکان نفوذ در آن بسیار سخت و دشوار است.

ترکی در این باره گفت: «رهبران داعش بر شخصیت ها و تحرکات افراد خود استیلای کامل دارند و این کار را برای شکاف در این شبکه بسیار سخت می کند. تا کنون هیچ کس نتوانسته است اقدام های بعدی داعش را پیش بینی کند.»
این در حالی است که تا کنون بیش از 2500 شهروند عربستانی خاک کشورشان را ترک کرده تا به صف داعش بپیوندند و این مساله باعث نگرانی شدید دستگاه های امنیتی عربستان شده است. مساله ای که سبب شده است تا ارتباطات اطلاعاتی عربستان با همتایان غربی اش از ترس احتمال بازگشت دوباره آنها به کشورشان افزایش یابد.
علی المزید، نویسنده عربستانی در این باره به العرب گفت: «عربستان فقط به هماهنگی های امنیتی اکتفا نمی کند بلکه تلاش های تازه ای را برای نزدیک شدن به گروه های تروریستی از طریق تبادل اطلاعات و عقد توافقات دو جانبه گوناگون با سازمان ملل و ده ها کشور اتحادیه اروپا آغاز کرده است.»
وی در ادامه گفت: «ریاض خیلی سریع با بسیاری از کشورها در راس آنها ایالات متحده و بریتانیا برای تبادل اطلاعات و انجام عملیات مشترک وارد عمل شده و مجموعه ای از توافق نامه های مشترک را از سال 2003 که عملیات مبارزه با تروریسم در امریکا آغاز شده، امضا کرده است.»
عربستان با تغییراتی که در سطح وزرا هفته گذشته انجام داد نگرانی خود را از فعالیت گروه های تروریستی به خوبی نشان داد. دولت این کشور به دستور پادشاه اقدام به جابه جایی مهمی کرد که مهمترین آن نوسازی کمیته های سیاسی و امنیتی تحت اشراف امیر محمد بن نایف بود که در خلال یک دهه گذشته تجربه های بالایی را در مبارزه با تروریسم کسب کرده است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رژیم آل خلیفه تظاهرات بحرینی‌ها را سرکوب کرد

 

نظامیان رژیم آل خلیفه تظاهرات گسترده بحرینی‌ها را در منطقه بلاد قدیم در منامه سرکوب کردند.

تظاهرکنندگان در محکومیت بازداشت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت اسلامی الوفاق بحرین به خیابان‌ها آمده بودند.

تظاهرکنندگان درخواست کردند همه بازداشت شدگان آزاد شوند و حقوق ملت به آنان داده شود.

«مجید میلاد» یکی از رهبران جمعیت الوفاق تاکید کرد که ادامه بازداشت شیخ علی سلمان، سبب تشدید بحران امنیتی به ویژه در آستانه سالروز انقلاب این کشور خواهد شد.

وی گفت: جلسه اول دادگاه شیخ علی سلمان برگزار شد، و ما اکنون منتظر جلسه دوم هستیم که قرار است آخر فوریه برگزار شود.

این عضو برجسته جمعیت وفاق خاطرنشان کرد: وکلای شیخ سلمان همه اتهام‌های مطرح شده علیه او را رد کرده‌اند. این اتهام‌ها باطل است و ادله‌ای که وکلای مدافع در خصوص برائت و بی‌گناه بودن شیخ سلمان ارائه داده‌اند گواه بر این مساله است.

شیخ علی سلمان ۲۸ دسامبر سال گذشته میلادی به اتهام تلاش برای تغییر رژیم و همکاری با قدرت‌های خارجی دستگیر شد. وی و جنبش الوفاق این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

بازداشت سلمان با محکومیت بین‌المللی گسترده در داخل و خارج این کشور روبرو شده است. رهبران، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در سراسر جهان آزادی فوری سلمان را خواستار شده‌اند.

c4420c3785d548846b1da5e44ab4a56d.jpg
08a1dd07a7c6da894ea348cca9409ddb.jpg
15a09dfd2eacb45cf71912820b31b807.jpg
ced11cc7747c74b4f037117753d1f3d5.jpg
3031a2eef4895a00dc3d77d99ebbc5cf.jpg
17f10eeee3e34997754a9aaa6c11219d.jpg
d76381a798dc987c7998ed8f12c5e930.jpg
a87dfc99554c4f2058946f52f65c8ad0.jpg
5f5a8e6091dc5ce2b9efee14347608b3.jpg
d10da9a9f5ee4ec06ee4043be20d6c8d.jpg
9bab1985d201cb2c0e64ef722603d8c4.jpg
8675d0f2593feb3b8d4b5cb0ada1b264.jpg
f8f7fea6317e28346c00e87194cbc713.jpg
5dfef0e997bf1db510f645798d10fa9a.jpg
761349e4819100f72962ae1d10e5a003.jpg
225847b1c20cf1db890d2c2909b8cf4a.jpg
5c8ab23a458ca7cdf473da34a41fb79f.jpg


 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 بحرین توقف فعالیت شبکه خبری العرب متعلق به شاهزاده عربستانی راتایید کرد

 

سازمان امور اطلاع رسانی بحرین در بیانیه ای که در رسانه های دولتی منتشر شد، افزود که علت توقف فعالیت این شبکه خبری به مالکیت شاهزاده 'الولید' میلیاردر سعودی و از اقوام نزدیک شاهزاده سلمان پادشاه تازه آن، تلاش ناکافی برای مبارزه با تندروی و تروریسم بوده است.
این بیانیه نخستین اظهارنظر رسمی دولت بحرین در باره تعطیلی شبکه جدید العرب در نخستین روز پخش برنامه، در پی مصاحبه با یک سیاستمدار مخالف دولت این کشور به شمار می رود.
سازمان امور اطلاع رسانی بحرین افزود که العرب، مجوز ضروری برای آغاز پخش برنامه از دولت این کشور دریافت نکرده است.
این در حالیست که شبکه العرب هفته گذشته علت توقف پخش برنامه خود را دلایل فنی ذکر کرده بود.
سازمان امور اطلاع رسانی بحرین در بیانه خود همچنین العرب را به عدم تطابق با معیارهای توافقنامه های اجرایی منطقه ای و بین المللی با توجه تلاش ها به منظور ریشه کن کردن و سرکوب موج افراطی گری و تروریسم در سراسر منطقه و جهان متهم کرده است.
این شبکه در مدت کوتاهی پخش برنامه های خود، گفت و گویی را با 'خلیل المرزوق' شخصیت بارز جنبش 'الوفاق' گروه اصلی مخالف دولت بحرین، پخش کرد.
این در حالیست که در بیانیه روز دوشنبه سازمان امور اطلاع رسانی بحرین، هرگونه قصد برای سرکوب آزادی بیان، تکذیب شده است.
این بیانیه می افزاید که تصمیم برای تعطیل کردن فعالیت العرب، تاثیری بر اصول آزادی رسانه ای نداشته و کاملا بر اساس تعهدات دولت بحرین برای تضمین گوناگونی و بی طرفی رسانه ای در این کشور پادشاهی حوزه خلیج فارس است.
نیروهای امنیتی بحرین در ماه دسامبر 'شیخ علی سلمان' رهبر جنبش الوفاق را به اتهام تحریک به تغییر حکومت این کشور از طریق اعمال زور، بازداشت کرده است، در حالی که وی چنین اتهامی را تکذیب می کند.
جنبش الوفاق، شرکت در انتخابات پارلمانی سال گذشته (2014) بحرین را به علت ترجیح داده شدن اقلیت سنی بر اکثریت شیعه این کشور، تحریم کرد.
حکومت 'آل خلیفه' بحرین روابط نزدیک امنیتی و سیاسی با نظام سعودی دارد، به گونه ای که دولت سعودی در سال 2011 نیروهای نظامی خود برای حمایت از نیروهای امنیتی بحرین برای سرکوب قیام مردم، به این کشور اعزام کرد.
الولید در سال 2012 در پی قیام در برخی کشورهای عربی تحت سلطه حاکمان مستبد، به شبکه خبری 'سی ان ان' گفت که وی قصد راه اندازی شبکه ای را برای پرکردن خلا وجود یک شبکه عمل گراتر و منطقی تر دارد که واقعا نقطه نظرهای میانه را منتشر کند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 عربستان از نظر بودجه نظامی در جهان رتبه چهارم را دارد

 

 به گزارش 'مرکز تحقیقات صلح جهانی استکهلم'، عربستان از نظر بودجه نظامی در جهان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است .

هزینه های نظامی جهان در سال 2013 به 75/1 تریلیون دلار رسید که در مقایسه با سال 2012 به میزان 9/1 درصد کاهش نشان می دهد.
بر پایه همین گزارش، چین، روسیه و عربستان به ترتیب سه کشوری هستند که پس از آمریکا بیش از سایر کشورهای جهان در زمینه مسایل نظامی هزینه می کنند.
هزینه های نظامی این چهار کشور بطور چشمگیری در سال های اخیر افزایش یافته و عربستان در این رابطه گام بلندی برداشته، به گونه ای که توانست انگلیس ، ژاپن و فرانسه را پشت سر بگذارد .
هزینه های نظامی عربستان در سال 2013 به میزان 14 درصد افزایش یافت و به 67 میلیارد دلار رسید.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

. این بالگرد با امکانات و توانایی های داخلی ترکیه ساخته شده .

 


 

ناوچه بویوکادا در سال 2009 به دست متخصصان داخلی در ترکیه طراحی شد .

 

هلیکوپتر که تولید تحت لیسانس بالگرد مانگوستا ایتالیا هست...ترکیه حتا بدنه رو نمی‌سازه و تنها سر هم میکنه،فقط برخی‌ بخش‌های الکترونیکی‌ و شاید در آینده بخشی از  سلاح‌ها بومی هستند،ناوچه هم که فقط بدنه و بخشی از الکترونیک در ترکیه ساخته میشوند آن هم با مشاوره خارجی‌
کلا خیلی‌ علاقه دارند خودشان رو بزرگ جلوه بدن،از بی‌ اطلاعی و احساسی‌ بودن مردم منطقه به خصوص اعراب استفاده میکنند...البته ما هم این کار رو چند سال انجام دادیم و الان هم البته بیشتر برای مصارف داخلی‌ انجام میدیم،اما این ترکیه واقعا خنده داره

ویرایش شده در توسط X-Mas
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط MR9
      آیین معارفه فرمانده جدید سپاه قدس 
       

       
      آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد
       
       
      پی نوشت :
       
      1- تاپیک جدید اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران با مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
      2- لینک تاپیک نخست در بند ذیل
      2- اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران I
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.