Recommended Posts

من بعید نمی دونم! اینطور اسرائیل می تونه فشارهای سیاسی رو به حماس زیادتر کنه! و حماس رو ادامه دهنده جنگ معرفی کنه! همچنین می تونه حماس رو بین گروههای فلسطینی طرفدار غرب منزوی کنه!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب نگرانی برای اسراییل نداره دوباره میریزه همشون رو بازداشت میکنه ولی برای حماس بد میشه اینطور اسراییل هم بخشش گر و مهربون نشون داده میشه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چقدر جالبه :mrgreen: هزاران تن از مردم فلسطين تو زندان هستند ولي همش 550 تا ازاد ميكنه؟ اينم يه مانور تبليغي ديگه. اسراپيل در پي كاهش فشار از طرف حماس هست. ظاهرا سعي دارند با حزب الله هم تماسهايي داشته باشند . حال موفق بودند يا نه الله اعلم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تازه جالبتر اینکه این بیچاره ها فقط بخاطر پرتاب سنگ مجرم شناخته میشن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]تصویر[/align]
دريابان شمخاني در گفتگوي تفصيلي با فارس:

ايران براي پادگان شيشه‌اي اسرائيل پاسخ‌هاي مهيبي تدارك ديده است

خبرگزاري فارس: رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي با بيان اينكه اسرائيل يك پادگان شيشه‌اي است و آسيب‌پذيري جدي در مقابل پاسخ‌هاي كشورمان خواهد داشت، گفت: ايران قطعا پاسخ‌هاي مهيب‌تري از حزب الله به اين رژيم را مي‌دهد.


امير دريابان علي شمخاني همواره به عنوان يك تئوريسين و صاحب نظر در موضوعات راهبردي و دفاعي و يك كارشناس برجسته براي تشريح دوران دفاع مقدس شناخته مي‌شود. مصاحبه خبرنگاران دفاعي خبرگزاري فارس فرصت مناسبي بود تا برخي از موضوعات روز همچون بررسي تهديدات پيش روي كشور، مشكلات و استراتژي‌هاي دوران مسئوليت وي در وزارت دفاع را مطرح كنيم. دريابان شمخاني اكنون در سمت رياست مركز تحقيقات راهبردي دفاعي نيز منشأ ثمرات مختلفي براي نيروهاي مسلح كشورمان است.

* استراتژي دوران مسئوليتم در نيروي دريايي: توليد شناور و توسعه سازمان

امير دريابان شمخاني در تشريح اقدامات و فعاليتهاي خود در زمان تصدي قرارگاه مشترك نيروي دريايي ارتش و سپاه اظهار داشت: باور داشتم كه تهديد آينده ما يا درياست و يا پاسخ به هر تهديدي حتي اگر تهديد در دريا نباشد، پاسخ آن در دريا خواهد بود. اين مبناي تفكر من در ساختار نيروي دريايي سپاه و ارتش بود و بر همين مبنا، توسعه و طراحي سازمان و طراحي شناور را در آن مسئوليت دنبال مي‌كردم.
وي با بيان اينكه در ان دوران پس از پايه ريزي صنعت دريايي در نيروي دريايي، قدرت تعمير و نگهداري و ساختار كامل نيز در اين نيرو وارد شد، گفت: نيروي دريايي ارتش كارخانجات عظيمي داشت اما به توليد شناور نمي‌پرداخت. كلنگ اوليه توليد شناور پس از ايجاد واحدهاي تعميرات اساسي شناورها، در آن زمان زده شد و حركت براي ساخت ناو موج و ناوشكن در همان زمان شكل گرفت.
وزير دفاع سابق كشورمان يادآور شد: آن دوران به كارخانجات نيروي دريايي مي‌گفتم شما هنگامي زنده هستيد كه شب‌ها نورافكن كارخانجات شما روشن باشد.
شمخاني اضافه كرد: در نيروي دريايي سپاه نيز تاسيسات بوشهر براي توليد شناورها در دو مرحله نمونه‌سازي و بعد توليد انبوه، ايجاد شد. شهيد گرانقدر حاجت زاده مسئول مهندسي آن زمان نيروي دريايي سپاه مسئوليت اين كار را برعهده گرفت و شهيد رودكي كه متنوع سازي شناور را از زمان جنگ و مجهز شدن آن را پيگيري مي‌كرد، نيز كمكهاي خوبي در عملياتي كردن اين ايده‌ها انجام داد.
وي اضافه كرد: با توجه به استراتژي دريايي كه در بالا ذكر كردم، ما بايد دست دراز پيدا مي‌كرديم و راه ايجاد آن دست دراز در بخش دريايي، توجه به بحث زير سطحي‌ها بود؛ زيرسطحي‌هايي كه مطابق با توانمندي‌ها و نيازهاي خودمان باشد. فضاي توليد زير سطحي در وزارت دفاع گسترش يافت تا به اين مرحله رسيديم. پايه‌گذاري توليدات دريايي و زير سطحي‌ها نيز در آن زمان بود.
رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي خاطرنشان كرد: ما ضمن نگاه به تجربيات جنگ، تلاش شد ميدان وسيعي از ابتكارات را باز كنيم كه در دريا چيز ديگري را ايجاد كنيم كه غير از اين ساختار كلاسيك دريايي باشد و بر اساس همان تحليل و ايده اوليه خودم، اقدام كردم و طبيعتا همه اين موارد در بستري رخ داد كه فرمانده معظم كل قوا با يك ابتكار منحصر به فرد خط شكني بزرگي در انتقال نيروهاي انقلابي و تجربه‌ديده از سپاه و ارتش كه اولين آن حقير بودم، انجام شد.

* موشك؛ راه ميان‌بر قدرت بازدارندگي ايران

وزير دفاع سابق كشورمان پيرامون نحوه رسيدن به اين تفكر كه ايران براي توليد انواع موشك سرمايه‌گذاري كند، گفت: حركت به سمت ارتقاء توان موشكي به اين صورت نبود كه ما در جلسه‌اي بنشينيم و جمع بندي كنيم. اين را هم بايد بگويم كه من هيچ وقت، هيچ جا، هيچ كاري نكردم كه استراتژي كلان براي آن ترسيم نشده باشد. اعتقاد داشتم بايد قابليت بازدارنگي خودمان را بالا ببريم.
وي افزود: در وزارت دفاع هم توليد قدرت بازدارندگي و ارتقاء مستمر آن دنبال مي‌شد. در آنجا بحث بود كه چگونه مي‌توانيم قدرت بازدارنگي را ايجا كنيم و آنرا مرتب ارتقا ببخشيم.
شمخاني افزود: سوال مهم ما اين بود كه خب تهديد آينده ما چيست و چگونه قدرت بازدارندگي را افزايش دهيم؟ بايد راه ميان‌بري طي مي‌شد و قدرت موشكي اين راه ميانبر بود؛ لذا سازمان هوافضا راه‌اندازي شد كه پيش از اين سابقه نداشت. به تصويب رساندن سازمان تلاش فراواني براي من به همراه داشت و با ابهام و ايهام‌هايي براي عده‌اي همراه بود. وقتي اين سازمان راه‌اندازي شد توانمندي بالقوه و بالفعل صنعتي كه ما را در اين جهت كمك مي‌كرد، متمركز شد و منجر به توسعه توان موشكي ضد زره، پدافند، سطح به دريا، دريا به دريا و سطح به سطح در دو نوع سوخت جامد و مايع شد.
رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي اضافه كرد: گستره وسيعي براي اين هدف تعريف شد. هم ساختار، هم تمركز توان و هم راهبرد معين تعريف شد تا با حداقل هزينه و حداقل زمان با راه‌هاي ميان‌بر توان خود را ارتقا دهيم؛ راه ميان‌بري كه آنرا در فرمايشات فرمانده معظم كل قوا يافته بوديم.

* با حداقل قيمت نفت، موشك ماهواره‌بر ساختيم

دريابان شمخاني در تشريح مشكلات پيش رو براي ارتقاء توان موشكي كشور گفت: نفت در حداقل قيمت بود. لذا سياستي دنبال مي شد به نام توليد ثروت در راستاي توليد قدرت؛ قسمتي از ظرفيت خالي موجود در وزارت دفاع را روانه توليدات مختلف كرديم. البته رويكرد و مسير درست در اين خصوص را ترسيم كرديم و گفتيم كه وارد حوزه‌اي از اقتصاد شويم كه توانمندي فني ما را بالا ببرد، تجهزات ما را نو كند، براي ما توليد ثروت كند و همچنين به قول معروف، اكسيژن غني‌تري از توليد دفاعي براي مجريان ايجاد نكند و فضاي 2 اكسيژنه در صنعت شكل نگيرد.
به گفته وي، در آن زمان وزارت دفاع در حوزه‌هاي مثل حمل و نقل، انرژي، ارتباطات و ... وارد شد و درآمد آنها به حوزه هوافضا منتقل گرديد و با نفت 19 دلاري محصولات امروز طراحي و ساخته شد. موشك‌هاي شهاب، عاشورا،‌ نور، انواع تاو و دوش پرتاب، پدافند هوايي صياد و در نهايت توليد موشك ماهواره‌بر "سفير" ضورت گرفت كه هم پايه‌گذاري و هم نامگذاري آن، در اين دوران بود.
وزير دفاع سابق كشورمان گفت: معتقد بوديم بايد بازدارندگي ارتقاء يابد. خلاء ها را پوشانديم بنحوي كه اكنون قدرت موشكي ايران از نظر به روز بودن تنوع خوداتكايي و قدرت تبديل‌ ايده به محصول از برجستگي منحصر به فردي برخوردار است و همه اين اقدامات در چارچوب فضايي انجام مي‌شد كه آن فضا را فرمانده معظم كل قوا فراهم كرده بود؛ فضاي خستگي ناپذيري شناسي.

* اهداف موشكي ايران با هوشمندي استراتژيك انتخاب شده است

از امير شمخاني سوال شد كه چقدر به اين توان موشكي و بازدارندگي كشورمان اطمينان دارد كه پاسخ داد: بايد توجه داشت كه تهديدكننده امروزين ما قدرت همتراز نيست. به خاطر مؤلفه‌هاي قدرت ايران، ما ديگر تهديدكننده همتراز نداريم و استراتژي بازدارندگي ما نيز مبتني بر موازنه قوا نيست.
وي افزود: ما نبايد در ميداني سرمايه‌گذاري مي كرديم كه در آن آسيب ‌پذير هستيم. اگر همه منابع مالي كشور روانه توان هوايي مي‌شد قدرت مقابله با اين تهديد را نداشتيم، بلكه بايد روي آن دسته از توانمندي‌ها سرمايه‌گذاري مي گرديد كه 1- دشمن آسيب‌پذير است، 2- سريع به دست آيد، 3- ميان‌بر باشد و 4- قابل تحقق باشد. لذا سرمايه‌گذاري بر روي پدافند هوايي و آن دسته از توان ما كه قابليت آسيب‌پذيري ما را كاهش داده و آسيب‌پذيري دشمن مهاجم را افزايش دهد، انجام شد.
رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي با طرح يك مثال عيني ادامه داد: چرا در صنعت موبايل موفق نشديم؟ چون توليد محصول وقتي اقتصادي است كه بازار جهاني داشته باشد. محصولاتي كه از تنوع به‌روز، به ساعت و به ثانيه برخوردارند، نيازمند بازار جهاني گسترده‌تري هستند. ما در موبايل نمي‌توانيم موفق شويم چون با رقباي جهاني نمي‌توانيم رقابت كنيم لذا سرمايه‌گذاري در اين عرصه عبث بود؛ البته با هدف خودكفايي.
وزير دفاع سابق كشورمان تاكيد كرد: در بخش توانمندي دفاعي هم روي آن دسته از توليدات بايد تمركز كنيم كه مطابق توانمندي‌هاي مالي ما باشد، قدرت بازدارندگي ما را با حداقل‌هاي قيمتي به ارمغان بياورند و نيز تمركز توان روي آن داشته باشيم و ناشناخته بودنش هم براي ما بازدارندگي ايجاد كند. اگر عكس اين عمل كنيم و سراغ حوزه هوايي برويم، بايد توجه كنيم كه ما فاقد پايه‌هاي استوار براي رقابت صنعتي در اين حوزه‌ها هستيم.
وي افزود: ما در توان موشكي با ژست شروع كرديم اما عميقش كرديم.
شمخاني يادآور شد: ايران، محل استقرار و شليك، محل توليد، تداوم توليد در بحران، ذخاير، اهداف، نقاط رهايي، پراكندگي و ... را با هوشمندي استراتژيك مدنظر دارد و همه اين‌ها درباره اهداف احتمالي و خاص لحاظ شده است.

* چيزي به عنوان توان دفاعي اسرائيل باقي نمي‌گذاريم

اين مقام عالي رتبه نيروهاي مسلح كشورمان متذكر شد: ايران آغازگر هيچ تهاجمي نيست و هيچ چشمداشتي هم به جايي ندارد. ما توان پاسخگويي كافي را داريم و مي دانيم كه اسرائيل يك پادگان شيشه‌اي است و آسيب‌پذيري جدي در مقابل پاسخ‌هاي ايران خواهد داشت.
وي با بيان اينكه ما ديگر چيزي به عنوان توان دفاعي اسرائيل باقي نمي‌گذاريم، گفت: اسرائيل يك كشور ارتش ساخته است و اگر ابهت و استراتژي يك ارتش از بين برود همانطور كه در جنگ 33 روزه از بين رفت، ديگر چيزي نخواهد داشت، ايران قطعا پاسخ‌هاي مهيب‌تري از حزب الله به اين رژيم را وارد مي‌كند. اميدواريم يك تكان مردم فلسطين به همراهي جهان اسلام بعد از اين ضربه، در صورت وقوع موضوع را خاتمه دهد.
بنيانگذاري حزب‌ا... نيز مبتني بر اين دكترين دست دراز بوده است و تاريخچه‌اي دارد. امروز افرادي كه در اين باره صحبت مي‌كنند بيشتر مدعي آن هستند تا عامل اين موضوع.
اين كارشناس عالي رتبه مسائل دفاعي در پاسخ به اين سوال خبرگزاري فارس كه تهديدات اسرائيل را چقدر واقعي مي دانيد، گفت: اسرائيل 2 تجربه تاريخي ضربه زدن به تاسيسات هسته‌اي دارد كه دومي آن از نظر هسته‌اي بودن موضع مبتني بر ادعاي اين كشور است و مسئولان سوريه آنرا تائيد نكرده‌اند. آيا كسي قبل از ضربه زدن متوجه شد؟ چه زماني متوجه شدند؟ فقط بعد از زدن اهداف مشخص شد كه آنها چه مقصودي داشتند. وي يادآور شد: اسرائيل هم در توان ضربه زدن، هم نيل به هدف و هم بررسي پيامدهاي اقدام عليه ايران، داراي ابهامات جدي است و به تنهايي نمي‌تواند اين كار را انجام دهد مگر اينكه معادلات منطقه‌اي و پشتوانه آمريكا را داشته باشد. لذا تجربه مي گويد كه اينها اول مي‌زنند بعد اعلام مي‌كنند نه اينكه اعلام كنند بعد بزنند و اگر اعلام دادند، هدف ديگري را در حوزه‌هاي ديگري دنبال مي‌كنند.
شمخاني افزود: هرچند ما احتمال هرچيزي را مي‌دهيم و بايد بدهيم ولي سروصداهاي آنها تاثيري ندارد.

* انشاءالله سربازان امام خامنه‌اي شكست ابهت آمريكا را تكرار مي‌كنند

رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي پيرامون دريا پايه بودن تهديدات ضد ايران نيز گفت: درباره حضور دريايي امريكا در منطقه جديد نيست اما رو به تقويت است. بايد بدانيم كه حضور علامت حمله نيست، البته آنها اقدامات ديگري هم انجام مي‌دهند. بار ديگر تاكيد مي كنم كه اگر آمريكا مي‌توانست، تا به حال حمله عليه ايران را انجام داده بود. سناريوي آنها چند مرحله‌اي است كه ايران براي هر مرحله چاره‌اي انديشيده است و دست بلند قدرت ايران براي همان دوران است.
وي تاكيد كرد: ايران با مديريت صحيح،‌ مي‌تواند ابهت امريكا را بار ديگر بشكند؛ يكبار امام(ره) با انقلاب و سقوط شاه كه لنگر ثبات براي آمريكا بود، اين ابهت را شكست. صدام اين ابهت از دست رفته را بازگرداند و ايران با رهبر حضرت آيت الله خامنه‌اي مي‌تواند يك بار ديگر اين ابهت را بشكند.
وزير دفاع سابق كشورمان در پايان تاكيد كرد: اگر آمريكا اين تجربه را بكند، نگران اين شكست ابهت است. ايران استعداد اين را دارد كه ابهت پنبه‌اي امريكا را دچار چالش جدي كند، همانطور كه سربازان امام(ره) در شامات ابهت ارتش اسرائيل را شكستند. ما دعا مي‌كنيم تجربه‌اي رخ ندهد، ولي دعا مي‌كنيم اگر رخ داد ما هم در شكست اين ابهت سهمي داشته باشيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، منابع نظامي اسرائيلي اعلام كردند كه دست كم 40 موشك شب گذشته و بامداد امروز از نوار غزه به سوي جنوب اسرائيل شليك شده است.
اين منبع به شمار تلفات جاني و مجروحان اين حمله اشاره‌اي نكرد. اين حملات موشكي در پاسخ به عمليات رژيم صهيونيستي در نوار غزه صورت مي‌‌گيرد كه طي آن شش فلسطيني به شهادت رسيدند.
از سوي ديگر پايگاه فلسطيني"فلسطين اليوم" ،گزارش داد گردانهاي القدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين در واكنش به جنايت صبح امروز رژيم صهيونيستي شهرك صهيونيست‌نشين "سديروت" را با دو فروند موشك از نوع قدس هدف قرار داده است.
در بيانيه گردانهاي القدس آمده است: يگان موشكي وابسته به گردانهاي القدس ساعت 4:15 به وقت محلي بامداد امروز، با دو فروند موشك شهرك سديروت واقع در شمال شرق نوار غزه را هدف قرار داد.
گردانهاي القدس تاكيد كرد كه اين عمليات جهادي در چارچوب واكنش اوليه به جنايت صهيونيستي در حق فرزندان ملت فلسطين در كرانه باختري و نوار غزه صورت مي گيرد و اين عمليات تاكيدي بر گزينه مقاومت و جهاد تا آزادي تمامي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين است.
بنابر اين گزارش، هواپيماهاي رژيم صهيونيستي به طور گسترده و مستمر بر فراز نوار غزه به پرواز در مي‌آيند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خداييش يه اس 300 كم دارن اونوق ميتونن هواپيماهاي رو پايتختشون هم بزنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبرگزاري فارس: منابع امنيتي عراق گزارش دادند كه نيروهاي مرزباني عراق امروز تعدادي دوربين تجسسي نيروهاي اشغالگر خارجي را در مرز عراق با ايران كشف كردند.
[img]http://media.farsnews.com/Media/8708/Images/jpg/A0540/A0540824.jpg[/img]

به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني "العالم"، اين منابع مسئول در فرماندهي منطقه چهارم نيروهاي مرزباني عراق گفتند: مرزبانان عراقي يك سري دوربين‌ نظارتي را كشف كردند كه در محل‌هايي متعلق به يكي از مناطق شهر "العماره" در مرز با ايران نصب شده‌ بود.
اين منابع افزوند: نيروهاي مرزباني عراق در منطقه مرزي "غزيله" با ايران دوربين‌هايي را كه به طور سري در داخل خاك عراق نصب شده و روي آنها به سمت خاك ايران بود، كشف كردند كه گمان مي‌رود متعلق به نيروهاي اشغالگر آمريكايي يا انگليسي باشد.
به گفته اين منابع، نيروهاي عراقي اين دوربين‌ها را برچيده و به محل ديگري منتقل كردند.
اين منابع امنيتي خاطرنشان كردند: اين دومين بار است كه در طول يك ماه نيروهاي عراقي به دوربين‌هاي نصب شده به سمت خاك ايران را پيدا مي‌كنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با وجود ماهواره دوربين به جه رد ميخوره؟؟مگه برد اين دوربين ها چقده؟؟كافيه يك مانع طبيعي جلوي ايندوربين ها باشه ديگه كارايي نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين دوربين ها بيشتر در مناطقي نصب شده كه احتمال ورود ( به قول خودشون ) تروريستها رو ميدادند.
امريكا در حال جمع اوري اسناد بسيار محكم و معتبري است تا نقش ايران رو در كمك به تروريستها ثابت كند. در اين رابطه هم از تمامي عوامل و ابزار الات استفاده ميكند.
جديدا بسيار مشتاق شده اند تا بتونن با رخنه در مراكز نظامي اين اسناد خيالي رو بدست بيارن.

يه كارايي ديگه اين دوربينها اينده نگري امريكايي هست كه احتمال ميدن در 100 سال اينده العماره دچار ترافيك شديدي بشه .... :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چیزی خیلی راحت و خوبی که می تونن دستکاری کنند همین دوربینه . مخصوصا اگر بخوان به جامعه جهانی نشونش بدن .

مثل همون قضیه سه قایق تندرو ایران و ناو های آمریکایی که صدای ساختگی گذاشته بودن روش . :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام با تهيه پروفايل محل ديده باني دوربينها رو مشخص ميكنند دوربينها از نوع ديجيتالي نظامي بوده قابليت رديابي و مسافت سنجي در روز و شب رو داره سرعت حركت هدف رو مشخص ميكنه و همينطور مقصد هدف قابليت ارتباط با ماهواره از طريق جي پي اس داخلي از اين دوربينها براي شناسايي ادوات و نيرو هاي پياده استفاده ميكنند و تكميل كننده اطلاعات ماهواره در هنگام شب و شرايط بد جوي همه دوربينها رو بوسيله يك سوپيچ به يك هاب ماهواره وصل ميكنند به احتمال قوي از باطريهاي كوچك اتمي و يا ژله اي مجهز به سلول خورشيدي كه استتار شده استفاده ميشه تنها مشكل استفاده از اين دوربينها نويز گرمايي بين ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر كه حدود 2 كيلو متر قدرت اين دوربينها رو كم ميكنه كه به احتمال قوي از في*لترهاي خواص براي رفع اين نقص استفاده ميكنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عصر ایران- در شرایطی که آمریکا در حال عرضه و استقرار سامانه راداری «ایکس - باند» در جنوب اسرائیل برای مقابله با موشک های ایرانی است شبکه فاکس نیوز اعلام کرد: "اسرائیل به اطلاعات جمع آوری شده توسط این سامانه راداری دسترسی مستقیم ندارد و تنها آمریکایی ها هستند که می توانند به فناوری و اطلاعات مرتبط با سامانه «ایکس - باند» دست پیدا کنند."

به گزارش عصر ایران (asriran.com) پایگاه اینترنتی فاکس نیوز نوشت: "آمریکا در حال تدارک سامانه پیشرفته راداری «ایکس- باند» برای اسرائیل است؛ سامانه ای که قادر به شناسایی موشک های پرتاب شده از فاصله یک هزار و 500 مایلی است و گفته می شود به قدری حساس است که موشک های با برد کوتاه و متوسط که از ایران و سوریه شلیک می شود را ردیابی می کند."

هرچند استقرار سامانه «ایکس - باند» در جنوب اسرائیل توسط کارشناسان آمریکایی پیش از این آغاز شده است اما اطلاعاتی که توسط این رادار جمع آوری می شود در دسترس مستقیم اسرائیل قرار نمی گیرد.

این سامانه راداری با ماهواره های آمریکایی در ارتباط است و تنها آمریکایی ها هستند که به فناوری و اطلاعات جمع آوری شده توسط آن دسترسی دارند.

به نوشته فاکس نیوز حدود 120 تکنیسین و نیروی امنیتی آمریکایی برای نظارت بر عملکرد این سامانه در صحرای نقب اسرائیل مستقر می شوند و البته این برای اولین بار در تاریخ 60 ساله پیدایش اسرائیل است که اجازه حضور نظامی خارجی در این منطقه صادر می شود.

«بن دیوید» یک تحلیلگر نظامی اسرائیل از این سامانه به عنوان «آخرین هدیه بوش به اسرائیل» نام برد و گفت: "استقرار دائمی یک نیروی آمریکایی در اسرائیل هدیه ای از جانب آمریکاست اما دست و پای اسرائیل را هم می بندد و آن را محدود می کند."

وی افزود: "اسرائیل باید پیش از بررسی هرگونه اقدام نظامی که شاید با پاسخی از طرف مقابل روبرو شود حضور یک نیروی آمریکایی (در خاک خود) را در نظر بگیرد."

وی در عین حال گفت: "از طرف دیگر این یک علامت بسیار روشن درباره تعهد آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل است."

گفتنی است در ماه سپتامبر (شهریور) مجلس سنای آمریکا با اختصاص 89 میلیون دلار برای استقرار و فعال سازی سامانه راداری «ایکس - باند» در اسرائیل موافقت کرد.

گفته می شود هدف از استقرار این سامانه دفاع موشکی، ره گیری و مقابله با موشک هایی است که احتمال پرتاب آن از طرف ایران یا سوریه به سمت اسرائیل وجود دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعید می دونم فقط امریکایی ها دسترسی داشته باشند. این روسها بعید نیست که بتونند دسترسی پیدا کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط Phantom3
      موشکDelilah یک موشک الکترو اپتیکال می باشد که در اسرائیل و توسط صنایع نظامی این رژیم (IMI) به منظور هدف قرار دادن اهداف متحرک و غیر متحرک ساخته شده است.موشک Delilah نام سری موشک های گوناگون اسرائیل می باشد که توسط IMI ساخته شده اند.این موشک در اصل به عنوان یک تله هوایی ساخته شده بود، اما در دهه 1990 نوع تهاجمی و ضربتی از این موشک عرضه شد که توسط F-16 ها و F-4E های آپگرید شده ، که نقش جنگنده های هجومی را ایفا می کردند ، استفاده می شد.نوع ضد رادار این موشک از نوع هواپرتاب می باشد. این گونه از نیمه دهه 60 میلادی وارد خدمت شد. وظیفه این نمونه یافتن سایت های راداری در هنگامی بود که این رادار ها در حال کار بودند و با این کار آنها را یافته و نابود می کرد.

      Delilah-1
      این گونه از نوع هواپرتاب می باشد و در رده موشک های کروز قرار می گیرد . این موشک دارای یک موتور توربو جت بود و این موتور توربوجت به آن این امکان را می داد تا با درنگ کردن درست به خوبی هدف قرار دادن اهداف متحرک ، اهداف با استتار بسیار خوب را نیز مورد هدف قرار دهد.که این ویژگی این موشک را به یک موشک ایده آل برای نابودی سایت های سام تبدیل کرده است.این موشک دارای بردی برابر 150 کیلومتر است و توانایی نابود اهداف ، چه دریایی و چه زمینی را دارد.هدایت خودکار به کار رفته درآن به خوبی سیستم های هدایتی INS/GPS می باشد که به موشک امکان انجام ماموریت های خود اتکا را می دهد.این موشک توانایی تطبیق با سرهای جنگی گوناگون را دارد و نیز می تواند توسط بسیاری از هواگرد ها حمل شود.این موشک توانایی شلیک از هواگردها ، بالگردها یا لانچر های زمینی را دارد. اندازه جمع و جور این موشک به آن این امکان را می دهد که توسط بالگردهای سیکورسکی UH-60A و SH-60B حمل شود.این موشک سر جنگی کوچک ولی موثر حمل می کند که به آن امکان هدف قرار دادن و نابودی اهداف با کمترین خطر را می دهد.این موشک نخستین بار توسط اسرائیل در جولای و آگوست 2006 ، یعنی درجنگ با لبنان، استفاده شد.این موشک در این جنگ توسط F-16D پرتاب می شد.



       
       
       
      Delilah-2
      این موشک با سرمایه گزاری چین درحال توسعه و ساخت توسط اسرائیل می باشد .این موشک از موتور Bet Shemesh Sorek 4 استفاده می کند که تراستی معادل 800 پوند ایجاد می کند. این ویژگی به موشک این امکان را می دهد که برد بیشتر و سر جنگی بزرگتری داشته باشد.




      Delilah-GL
      این موشک یک موشک زمین پرتاب می باشد که در اصل نوع تغییر یافته موشک کروز Delilah است و بردی معادل 250 کیلومتر دارد که ممکن است برد واقعی آن نباشد ، یعنی امکان دارد این موشک بردی بیش از 300 کیلومتر داشته باشد .
      این موشک با سر انفجاری متعارف 30 کیلوگرمی مسلح می شود اما توانایی حمل انواع دیگری را نیز دارد. این موشک توسط GPS هدایت می شود و توانایی گشت در منطقه جنگی را قبل از تایید هدف دارد.

      مترجم :Phantom3
      استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام مترجم و لینک به سایت Military.ir مجاز می باشد.
    • توسط farmandekoll
      F-117 نایت هاوک (شاهین تاریکی) نخستین هواپیمای عملیاتی است که به منظور استفاده از فناوری پنهانکاری طراحی شد. طراحی منحصر بفرد این هواپیمای تک سرنشینه تواناییهای استثنایی را به این هواپیمای تهاجمی می افزاید. اندازه این هواپیما در حدود F-15 ایگل می باشد که دو موتور توربو فن F404 که هرکدام نیرویی معادل 48 کیلو نیوتون (10800 پوند) ایجاد می کنند دارد. هم چنین دارای کنترل با سیم می باشد. قابلیت سوختگیری هوایی برد نایت هاوک را افزوده و آن را به یک سلاح بازدارنده و ترساننده ی ایالات متحده تبدیل کرده است. توانایی حمل انواع سلاح ها با سیستمهای ناوبری و حمله یکپارچه و سیستمهای الکترونیک پروازی ( اویونیک) موثر بودن این هواپیما را در عملیات مختلف اثبات می کند و بار کاری خلبان را کم می کند. کشیدن نقشه های با جزییات ریز برای عملیات روی نقاط با پدافند سنگین و قوی با استفاده از سیستم طراحی نقشه خودکار به ارزشهای این هواپیمای منحصر بفرد می افزاید.اولین F-117 در سال 1982 تحویل داده شد و آخرین تحویل در سال 1990 بود. تصمیم تولید F-117 در سال 1978 گرفته شد. اولین پرواز آن در سال 1981 انجام شد.

      جزییات :


      وظیفه : هواپیمای تهاجمی پنهانکار

      سازنده : لاکهید

      استفاده کننده : نیروی هوایی ایالات متحده

      موتور : دو موتور توربو فن بدون پس سوز F404-GE-F1D2 با قدرت 48 کیلو نیوتن (10800پوند)

      ابعاد : طول 10.08 متر، ارتفاع 3.78 متر، دهنه بال 13.20 متر

      اوزان: وزن خالی آن 13.381 کیلوگرم برآورد شده است، حداکثر وزن برخاست 13.814 کیلوگرم

      اجرا : حداکثر سرعت 0.98 ماخ یا 1040 کیلومتر بر ساعت(656 مایل بر ساعت)، سقف پرواز 15.240 متر برآورد شده است ( 50000 پا)

      سلاحها : تا 2268 کیلوگرم (5000 پوند) انواع بمب های هدایت شونده، موشکهای هوا به زمین، موشکهای زد رادار یا موشکهای هوا به هوای AIM-9 که در یک جایگاه درونی حمل می شوند.




    • توسط onin
      در ۲۵ فوريه ۵(۱۹۲۵ اسفند ۱۳۰۴) اولين خلبان ايراني كه كلنل احمدخان نخجوان نام داشت يك هواپيماي برژت -۱۹ را با پرچم و نشان ايران از فرانسه به پايگاه قلعه مرغي تهران پرواز داد. كلنل نخجوان در فرانسه دوره ديده بود و فقط ۲۰۰ ساعت پرواز داشت. بدين ترتيب در اين تاريخ اولين هواپيماي نيروي هوايي ايران با خلباني يك ايراني مرزهاي بين المللي را درنورديد و به فضاي پروازي ايران رسيد. در اين زمان ديگر خلبانان ايراني تحت نظارت يك استاد خلبان آلماني به نام «شفر» در ايران دوره مي ديدند. خريد هواپيما قسمت آسان كار بود. آموزش خلبانان براي پرواز كردن با آنها، نفرات پشتيباني زميني براي نگهداري و تعمير آنها و ساختن فرودگاه ها قسمت سخت كار بود كه زمان هم مي برد. در همين دوره زماني نيروي هوايي ايران از قالب يك اداره كوچك در ستاد فرماندهي ارتش خارج شده و به يك نيروي جداگانه تبديل شده بود كه «نيروي هوايي ارتش شاهنشاهي ايران» نام گرفته بود؛ اولين فرمانده نيروي هوايي ايران هم كسي نبود به جز كلنل احمدخان نخجوان. در سال ۱۹۲۴ (۱۳۰۳) اولين گروه از دانشجويان دوره خلباني و تكنسين پرواز به روسيه و فرانسه فرستاده شدند. بعدها در سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸) ايران ۱۵ خلبان داشت كه شش نفر از آنها در مدرسه پرواز ايستر فرانسه و ۹ نفر ديگر در مدرسه پرواز سباستوپول روسيه آموزش خلباني ديده بودند. در اين سال IIAF مخفف Imperial Iranian Air Force داراي ۳۳ فروند هواپيما از ۹ مدل مختلف بود. طي ۱۵ سال به يعني تا آغاز جنگ جهاني دوم بيش از ۳۰۰ هواپيما از ۱۸ مدل مختلف در اختيارنيروي هوايي ايران بود. در همان زمان هشت پايگاه هوايي كه مدارس آموزش خلباني و يك مركز آموزش تعميرات و نگهداري را شامل مي شدند ساخته شده بود. يك كارخانه مونتاژ هواپيما به نام «شهباز» هم ساخته شده بود كه قادر بود سه مدل مختلف هواپيما را مونتاژ كند. در سال ۱۹۴۱ (سوم شهريور ۱۳۲۰) بي طرفي ايران در جنگ جهاني دوم نقض شد و نيروهاي هوايي و دريايي انگليس و روسيه از شمال و جنوب به ايران حمله كردند. نيروي هوايي جوان ايران كه به تازگي به ساختن ساختارهاي اساسي خود مشغول شده بود، تحت هيچ شرايطي توانايي رويارويي با اين نيروي عظيم و توانمند را نداشت. با اين وجود تعدادي از پرسنل جوان اين نيرو تصميم به مقابله با بيگانه گرفتند و با كنترل پادگان قلعه مرغي دو هواپيما از اين پادگان به خلباني سروان وثيق و استوار شوشتري كه با شليك ضدهوايي مواجه شده و به ناچار آسمان تهران را ترك كردند. نيروهاي ائتلاف انگليس و روسيه كنترل دو پايگاه هوايي ايران را در دست گرفتند. آنها به ترتيب در مهرآباد و قلعه مرغي مستقر شدند. از نيروي هوايي جوان ايران تقريباً هيچ چيز باقي نماند. پس از پايان جنگ ارتش بريتانيا ايران را ترك گفت اما ارتش روسيه از ترك ايران سر باز مي زد و كنترل شمال ايران را در اختيار داشت. سه ماه پس از اين اتفاق نيروهاي سرخ روسيه ايران را ترك گفتند. پس از اين نيروي هوايي ايران هميشه به عنوان نيروي برتر در خاورميانه شناخته مي شود. موقعيت استراتژيك ايران توسط آمريكا ناديده گرفته نشد و آمريكا از اوايل دهه ۱۹۶۰ شروع به فروش تعداد زيادي از هواپيماهاي پيشرفته خود به ايران كرد. در سال ۱۹۶۵ ميلادي ايران اولين هواپيماجت خود با نام اف - ۸۴ جي جت ثاندر دريافت كرد. در سال ۱۹۶۵ هواپيماهاي اف-۵ فريدم توسط ايران خريداري شدند و به دنبال آن در سال ۱۹۶۸ اف-۴ فانتوم هم به ايران فروخته شد. در سال ۱۹۷۰ ايران داراي قوي ترين نيروي نظامي در منطقه بود. قبول فروش هواپيماهاي فوق پيشرفته اف-۱۴ اي تام كت به همراه موشك هاي پيشرفته اي آي ام - ۵۴ فينيكس از سوي آمريكا به ايران نشان دهنده روابط بسيار گرم بين ايران و آمريكا بود. در پي وقوع انقلاب اسلامي در سال ۱۹۷۹ دكترين و استراتژي نظامي ايران تغيير يافت و ايران ديگر به خريد تسليحات پيشرفته و گرانقيمت علاقه نشان نداد و همين باعث ايجاد نوعي تغيير قدرت در منطقه شد. ايران ديگر نه تنها دوست صميمي آمريكا نبود، كه به خاطر سياست هاي امپرياليستي و ضد انساني آمريكايي به دشمن اصلي آن تبديل شد. آمريكا و ديگر كشورهاي غربي تحريمي نظامي عليه ايران اتخاذ كردند. كمك هاي آمريكا قطع شده بود و نيروي هوايي ايران از فرار و بركناري افسران زمان شاه رنج مي برد كه همين امر به پايين آمدن سطح سرويس دهي در نيروي هوايي منجر شده بود. به دليل تحريم تسليحاتي ايران و نرسيدن قطعات مورد نياز، آمار عملياتي نيروي هوايي ايران سريعاً رو به كاهش بود. پس از انقلاب نيروي هوايي به «نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران» كه خود ارتشيان به آن «نهاجا» مي گويند تغيير نام داد. نام انگليسي آن هم Islamic Republic of Iran Air Force است كه به اختصار IRIAF خوانده مي شود. در همين اوضاع و احوال عراق با مناسب يافتن فرصت درصدد برآمد تا با حمله به ايران قسمت هاي وسيعي از خاك ايران را ضميمه قلمرو خود كند؛ به همين خاطر در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهريور ۱۳۵۹) با يورشي عظيم به خاك ايران از طريق هوا، زمين و دريا جنگ تحميلي هشت ساله را عليه ايران آغاز كرد. جنگ با حمله هوايي نيروهاي عراقي به شش پايگاه نيروي هوايي ايران و چهار پادگان آغاز شد و همزمان چند لشكر و تيپ مستقل عراق در چهار محور از طول ۷۰۰ كيلومتر مرز مشترك با ايران به عمق خاك ايران يورش بردند. اولين حمله هوايي عراق چندان موفقيت آميز نبود. دلايل آن را مي توان به برنامه ريزي ناكافي و نادرست عمليات، نداشتن اطلاعات كافي از اهداف و استفاده نامناسب از بمب هاي جي پي(بمب هايي كه هدف خاصي ندارند و براي انهدام كلي به كار مي روند) برشمرد. در مهرآباد يك هواپيماي اف-۴ اي در هنگام جابه جايي براي در امان ماندن از حملات دشمن دچار سانحه شد و از همدان هم گزارش هايي در مورد خسارت يك فروند اف-۴ رسيد. اولين عمليات هوايي ايران در پاسخ اين حمله و بلافاصله پس از آن در خاك عراق موفقيت آميز بود. در اين عمليات چهار فروند هواپيماي اف-۴ به پايگاه دريايي الشعبيه در نزديكي بندر ام القصر حمله بردند. اين چهار فروند هواپيما كه ۴۵۰ كيلوگرم بمب بر سر اين پايگاه ريختند عمليات خود را از پايگاه بوشهر شروع كردند. در ميان اهداف چندباطري موشك ضد كشتي وجود داشت. اين عمليات تلافي جويانه نيروي هوايي ايران به قدري سريع بود كه خط پدافند عراق در طول مسير پرواز دچار غافلگيري شده بود. روز بعد در عملياتي غيرقابل باور ۱۴۰ فروند از جنگنده ها و جنگنده بمب افكن هاي ايران به ويژه اف-۴ و اف-۵هاي پايگاه هاي بوشهر، همدان و تبريز توانستند با نفوذ خود به خاك عراق تلفات سنگيني به پايگاه ها و تاسيسات نظامي عراق وارد كنند. در اولين روزهاي جنگ چندين حمله هوايي ديگر به تاسيسات نظامي عراق از قبيل ام القصر انجام شد. در يكي از اين حملات دو فروند اف-۴ كه هر كدام شش بمب جي پي ۳۴۰ كيلوگرمي حمل مي كردند به تاسيسات نظامي دريايي و كشتي هاي موشك انداز عراق حمله بردند. در حدود ۲۰ دقيقه بعد يك فروند هواپيماي آر اف-۴ اي عكس هاي شناسايي از منطقه گرفت كه نشان مي داد كشتي ها و تاسيسات بندري دچار صدمات و خسارات سنگيني شده اند. تاكتيك كلي در طول انجام چنين عمليات هايي رسيدن به هدف از راههاي مختلف، انجام يك پاپ -آپ بيش از رسيدن به هدف و شيرجه زدن روي هدف براي انهدام آن است. در هنگام بازگشت دو اف-۴ يكي از آنها توسط يك موشك سام مورد اصابت قرار گرفت كه باعث آسيب ديدن برخي از سيستم هاي آن شد اما همچنان مي توانست پرواز كند. اما آتش خاموش كن ها كار نكردند و بال راست - محل اصابت موشك - آتش گرفت. باند فرود نزديك ترين پايگاه هوايي هم به دليل هجوم اوليه ارتش عراق براي فرود مناسب نبود و به همين خاطر مجبور به فرود در يك باند ناآماده با سرعت بالا شد. چرخ ها تركيدند و هواپيما در حالي كه سرنشينان آن اجكت كرده بودند از انتهاي باند خارج شد. بعدها اين هواپيما با تعويض بال و ديگر تعميرات دوباره به جنگنده هاي مورد استفاده در جنگ پيوست. اين تعويض بال كه اولين بار در ايران انجام مي شد را مي توان نقطه آغاز انجام كارهاي غيرممكن در نيروي هوايي دانست. در اولين ماههاي جنگ «نهاجا» تلاش هاي خود را به جلوگيري پيشرفت نيروي زميني ارتش عراق معطوف كرده بود. جنگنده هاي ايراني براي اين كار با استفاده از راكت هاي ضد زره دانه به دانه تانك ها و زره پوش هاي عراق را شكار مي كردند و حتي گاهي اوقات تا ارتفاع سه تا چهار متر زمين هم پايين مي آمدند. در مقابل عراق هم از هواپيماهاي ميگ-۲۱ و ميگ-۲۳ براي پوشش نيروي زميني خود استفاده مي كرد كه اين پوشش به ناچار منجر به درگيري هوايي بين ايران و عراق مي شد كه مي توان پيروزي هاي ايران در اين زمينه را بيشتر از عراق دانست. مخصوصاً در اوايل جنگ كه آنها در مقابل هواپيماهاي اف-۱۴ ايران توانايي انجام هيچ عملي را نداشتند كه در اواخر جنگ با خريد ميراژ اف-۱ از فرانسه توانستند كمي جنگ هاي هوايي را متعادل كنند. جنگ تحميلي عليه ايران علاوه بر خسارات و تلفات جانبي بسيار، دستاوردهاي ارزنده اي براي نيروي هوايي ايران داشت. نيروي هوايي در اين هشت سال توانست به تكنولوژي ساخت بسياري از قطعات مورد نياز خود دست يابد و در برخي موارد به خودكفايي برسد.
    • توسط onin
      http://www.pinetreeline.org/planes/B-52-10.jpg هواپیمای بمب افکن B-52، بمب افکنی دور برد و در کلاس سنگین وزن است که می تواند گونه های مختلفی از ماموریت ها را به انجام برساند. این هواپیما قادر به پرواز در سرعت های بسیار بالا، البته زیر سرعت صوت و در ارتفاع بالغ بر 50,000 پا پرواز بوده و توانایی حمل بمب های هسته ای یا اتمی و همچنین بمب های معمولی را نیز دارد. http://www.saceliteguard.com/images/B-52 H dropping M-117 750 pound bombs.jpg هواپیمای بی 52 برای مدت بیش از 35 سال تنها بمب افکن دارای سرنشین سنگین وزن ایالات متحده بوده است. این بمب افکن، قادر به پرتاب و شلیک بیشتر سلاح های موجود است و حتی بدین صورت، بیم آن می رود که پس از به روز ساختن سیستم های اویانیکی و پیشرانه ها و دیگر قمست های آن، این هواپیما تا سال 2045 نیز در خدمت باشد. البته این بمب افکن آمریکایی را BUFF که مخفف عبارت Big Ugly Fat Fellow و به معنای مرد چاق گنده زشت است، نیز می نامند. اولین مدل هواپیمای بی 52 در سال 1954، اولین پرواز خود را انجام داده و مدل B آن نیز در سال 1955 وارد خدمت گشت. به طور کلی 744 بمب افکن بی 52 ساخته شده و آخرین گونه آن نیز که مدل H نامیده می شود، در سال 1962 تحویل شد. این بمب افکن استراتژیکی، دارای بردی برابر با 14,162 کیلومتر است که از این رو، هواپیمایی میان قاره ای یا کانتیننتال گفته می شود. البته این برد، در حالت بدون سوخت گیری هوا به هوا اندازه گیری شده است، و در غیر این صورت، برد این هواپیما، با سوخت گیری هوا به هوا می تواند نا محدود باشد. در این هواپیما، از مدل جی به بعد تغییراتی در شکل بدنه مانند کوتاه تر شدن سکان عمودی یا همان پایدار کننده عمودی آن داده شد. http://www.militarypictures.info/d/294-3/B-52.jpg این بمب افکن سنگین ساخت شرکت بوئینگ بوده و از هشت موتور توربوفن پرات اند ویتنی TF-33 هر یک با قدرت کشش بیش از 7000 کیلوگرم بهره می برد. بالاترین سرعتی که این هواپیما قادر به دستیابی به آن است، حدود 0/8 ماخ بوده که معادل 650 مایل بر ساعت نیز می باشد. هدایت این هواپیمای بمب افکن بر عهده 5 خدمه بوده که سیستم صندلی خدمه ها، از توانایی اجکت یا پرتاب کردن در مواقع خطر نیز برخودار است. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده این هواپیمای غول پیکر، حدود هفتاد و چهار میلیون دلار می باشد.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.