Arash

هواپیمای پهن پیکر یا باریک پیکر مسئله کدام است

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[right][size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]روزگاری نه چندان دور حدود 50 سال پیش که مردم تازه با هواپیما اشنا شده بودند و پرواز با هواپیما ارزوی هر فردی بود صنعت هواپیمایی دنیا هم که در دست بوئینگ بود که تنها توبید کننده هواپیماهای تجاری ان روزگاربود نه ایرباس بود نه انتونف و ایلیوشن و نه توپولف و امبرائر و نه بمباردیر[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]با توجه به افزایش چشمگیر درامدهای نفتی ایران و خرید تکنولوژی های مدرن ان روزگار از هواپیماهای نظامی امریکایی گرفته تا هر چا بوئینگ تولید میکرد مثل بوئینگ 707 و 727 و 737 و 747[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]ان زمان تنها چند کشور جهان توانایی خرید هواپیما را داشتند[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]از ان طرف امریکایی ها هم که برای برقراری ارتباط اقتصادی با دیگر کشورهای اروپایی و خاور دور نیاز به هواپیما را در خود بیشتر از سایر ملل احساس میکردند زودتر وارد این صنعت مادر و سود اور شدند و بعد از طراحی و ساخت بوئینگ 707 و 727 که در نوع خود انقلاب بزرگی در صنعت هواپیمایی غرب ایجاد کرده بود[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]با توجه به نیاز بازار به هواپیماهای بزرگتر و قیمت سوخت پایین ان زمانامریکایی ها دنبال ساخت هواپیمایی بزرگتر از بزرگترین هواپیمای ساخت ان زمان خود (بوئینگ 707) که بتواند بیش از دو تا سه برابر مسافر بیشترو برد بیشتری داشته باشند رفتند که سرانجام ان یکی از بهترین هواپیماهای پهن پیکر در جهان بود به نام 747[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif][img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/60551220490951632772.jpg[/img][/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]ایران و امریکا و کشورهای اروپای غربی و استرالیا و ژاپن و کره پیشگامان خرید هواپیماهای پیشرفته ان دوران بودند[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]در ایران از بوئینگ 707 و 727 و 737 تا بزرگترین محصول بوئینگ 747 همه بودند و ایران کلکسیون هواپیماهای نظامی و غیر نظامی امریکا هم بود (که به دلیل تحریم دیگر هواپیماهای بوئینگ فرصت حضور در ایران را پیدا نکردند و ایرباس جانشین ان شد)
حدود 35 سال پیش کشورهای اروپایی به فکر ساختن هواپیما برای رقابت با بوئینگ افتادند
هواپیمایی که میشد گفت تقریبا دراکثر موارد نصف بوئینگ 747 بود دو موتور در مقابل 4 موتور و 250 مسافر در مقابل 400 مسافر و 6000 کیلومتر در مقابل 12000 کیلومتر.
با تولید ایرباس 300 که قیمت پایین تری نسبت به 747 داشت کشورهای بیشتری توانستند هواپیما بخرند و رقابت برای فروش بیشتر شد حتی فروش به طور اقساطی و فروش به شرط تملیک[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif][img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/32088139332057617508.jpg[/img][/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]که باعث شد شرکتهایی که روزگاری با هواپیماهای 400 نفره مسافر جابجا میکردند در اطراف مرزهای خود و در داخل کشور خود با رقیب مواجه شوند و کم کم مسیری که 400 مسافر داشت اکنون 250 مسافر داشته باشد .
اکنون دیگر قیمت نفت بالا رفته بود و دیگر بوئینگ نمیتوانست هر چه تولید میکرد بفروشد در اروپا تقریبا اکثر کشورهای اروپایی از ایرباس استفاده میکردند و در دیگر کشورها هم تقریبا بازار برای هر دو به طور مساوی بود
بالا رفتن قیمت نفت و رقابت ایرلاینها باعث تقسیم مسافر بین انها شده بود
اکنون برخلاف گذشته بازار هواپیماهای باریک پیکر مثل 737 بهتر شده بود

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/49323168729355127703.jpg[/img]

و اروپا هم برای رقابت شروع به طراحی هواپیمایی تقریبا نصف ایرباس 300 کرده بود به نام ایرباس 320

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/13028137927495013198.jpg[/img]

ایرباس 300 تک راهرو با 150 تا 170 مسافر 5000 کیلومتر و دو موتور کوچک نسبت به ایرباس 300 و 310.

شرکت بوئینگ هم هواپیمای بوئینگ 757 با 220 نفر و بوئینگ 767 با 250 تا 300 نفر و بوئینگ 777 با 300 تا 400 مسافر را برای رقابت و ایرباس هم ایرباس 330 را با 250 تا 350 مسافر و ایرباس 340 را با 350 تا 340 مسافر را طراحی کرد
که در این رقابت هر دو شرکت بیشتر فروششان را در کشورهای خود کسب کردند
از طرفی کمپانی های هواپیماسازی مثل امبرائر و بمباردیر وفوکر و انتونف و توپولف هم با جتهای منطقه ای خود بازار را برای عرضه هواپیماهای ایرباس و بوئینگ کوچک و کوچکتر کردند

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/47268586435472946017.jpg[/img]

ایرلاین ها و کشورها در حال رشد و توان مالی برای خرید هواپیما را کسب کرده بودند روزگاری که در هر منطقه از جهان فقط یه ایرلاین بود الان در هر کشوری برای خود ایرلاینی داشت و بدتر از همه در یک کشور دو یا چند شرکت فعالیت میکردند[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]در جنگ غولها ( هواپیماهای پهن پیکر) این هواپیماهای باریک پیکر بودند که ارام ارام بازار جهانی را تسخیر کردند
بوئینگ 737 به تنهایی بیش از همه هواپیماهای بوئینگ تولید شد ان طرف هم ایرباس 320 به تنهایی دو برابر تولیدات کل ایرباس تولید شد
سفارش برای هواپیماهای پهن پیکر یا دو راهرو هر روز کم و کمتر و از ان طرف سفارش هواپیماهای باریک پیکر یا تک راهرو داغ و داغ تر می شد ایرباس 320 و بوئینگ 737کم کم مدرنیزه شدند و بازار اینده را برای خود بیمه کردند
ان طرف بوئینگ که روزی هواپیمای 350 تا 450 نفره طراحی میکرد با توجه به بازار موجود هواپیمایی دوربرد با 200 تا 300 مسافر بنام 787 طراحی کرد ان هم برای جایگزینی با هواپیماهای 300 تا 450 نفره بوئینگ 747 و 767 و747.
ان طرف ایرباس هم برای جایگزینی ایرباس 330 و ایرباس340 با 350 تا 450 نفر با برد بالا هواپیمای ایرباس 350 با 300 تا 400 نفر با برد بالا را طراحی کرد که نشان دهنده عدم تمایل و نبود مشتری برای هواپیماهای بزرگ و 400 تا 500 نفره را دانست
از ان طرف هر دو طرحهایی برای بهبود کارایی هواپیماهای باریک پیکر ایرباس 320 و بوئینگ 737 کرده که ان هم با خطر روز افزون رقابت با چین و روسیه و بمباردیر و امبرائر است

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/05254035881207383100.jpg[/img]

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/66449427263175929864.jpg[/img][/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]نچه مسلم است تا 10 سال با تولید جت 100 نفره در ژاپن و روسیه و اوکراین و ایران و چین و هند و برزیل و کانادا و کاهش چشمگیر سفارش خرید از ایرباس و بوئینگ اینده صنعت هوایی که روزی در دستان هواپیماهای 400 نفره ایرباس و بوئینگ بود به دستان هواپیماهای 100 نفره کشورهای نو ظهور خواهد افتاد

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/40071891110361692697.jpg[/img]

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/25765908022529379439.jpg[/img]


[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/84093315807873085167.jpg[/img]



[size=3]عباس مروتی استفاده با ذکر نام تهیه کننده و [url="http://www.aerocenter.ir/"]WWW.AEROCENTER.IR[/url] مجاز است[/size][/font][/size][/right]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همه دوستان
من امروز برای اولین بار با اکانت خودم وارد سایت میلیتاری شدم و خدمت همه دوستان سلام عرض می کنم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.