Arash

هدف قرار دادن هواپیمای خودی توسط جنگنده ی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]در اینجا جواب یکی از خلبانان اف 14 نیروی هوایی (جناب مازندارانی عزیز) در این باره که تا به حال هواپیمای خودی نیز هدف تزپروازان ارتش قرار گرفته یا نه رو میزارم که خواندنش خالی از لطف نیست[/font][/size]


[quote]تیمسار آیا در طول جنگ هسشت ساله شده بود که هواپبماهی خودی به اشتباه روی هواپیماهی دیگری لاک و شلیک کند؟[/quote]


[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]ما در اغلب ماموریت ها بدلیل عدم تماس به موقع برخی از پروازها با رادار های منطقه بخصوص در پروازهای ترابری که جابجائی نیروها و یا تخلیه مجروحین جنگی توسط هواپیماهای مثل C-130 , F-27 , 707 انجام می پذیرفت با این مشکل روبرو بودیم و حتی در برخی مواقع به اشتباه، رادار منطقه در پاسخ اولیه ما آنان را بعنوان هدف دشمن اعلان می نمود، مثل چندین مورد که برای خود من در دزفول، امیدیه ، اهواز اتفاق افتاد ولی بر مبنای تجربه و با توجه به سرعت و نحوه تحرک این اهداف ما مجددا" از رادار درخواست بررسی بیشتر می نمودیم که نهایتا" مشخص می گردید که هواپیمای ترابری خودمان است که مشغول جابجائی نیرو و یا حمل مجروحین جنگی است و موقعیت خود را دیر تر از زمان مربوطه به رادار اعلان نموده است.[/font][/size]

[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]در یکی از این موارد هم در بعد از ظهر یکی از روزهای مهر ماه 59 در حال پرواز در غرب دزفول هدفی را که از خاک عراق بسمت ایران می آمد در رادار هواپیمای خود در فاصله ای بیش از 120 مایلی گرفتیم، مشخصات از جمله ارتفاع و سرعت و سمت هدف را به رادار دزفول و همدان دادیم، هر دو رادار اظهار نمودند که هدف هواپیمای دشمن است و شما در موقعیت درگیری قرار بگیرد، ما هم ضمن آمادگی جهت شلیک، هواپیمای خود را در موقعیتی قرار دادیم تا در صورت عدم اصابت موشک در مرحله اول بتوانیم برای انجام Re attack آمادگی داشته باشیم، خاطرم هست در این پرواز جناب یوسف احمدی در کابین عقب نشسته بود و مرتب وضعیت مثل فاصله و ارتفاع و سرعت هدف را برای بنده بازگو می کرد، هدف به نزدیکی هفتاد مایلی ما رسیده بود که من متوجه شدم که این هواپیما از همان ابتدائی که آنرا در رادار گرفتیم همان ارتفاع 500 پا بالای زمین را نگاهداشته است و لذا شک نمودم که چرا در خاک خودشان از این فاصله دور در ارتفاع پائین پرواز می نماید!! لذا دوباره از هر دو رادار دزفول و همدان سئوال نمودم که آیا مطمئن هستید که هواپیمائی خودی در راه بازگشت از ماموریت بر روی خاک عراق نداریم، که هر دو مجددا" پاسخ منفی دادند به هرحال ما هم از ارتفاع بالائی که داشتیم کم کم به ارتفاع حدود سه هزار پائی بالای زمین آمده و آماده بودیم تا در فرصت مناسب شکار را مورد هدف قرار دهیم، هدف ما با همان سرعت و ارتفاعی که داشت مرز را قطع نموده و مستقیم و از میان شیار کوهها و دره ها مسیر به سمت ما پرواز مینمود ما در فاصله 45 مایلی از هدف بودیم که من کلید Master Arm را بالا زدم و آماده شدم تا در زمان لازم موشک را بسمت وی شلیک نمائیم، جناب احمدی مرتب فاصله تا هدف را در رادیو برای من میخواند و من در بیرون هواپیما با چشم بدنبال هواپیمای هدف بودم فاصله به زیر 30 مایلی رسید رادار همدان وضعیت هدف را جویا شد و منتظر شلیک ما بسمت هدف بود که من با کلید روی کنترل استیک، مهمات انتخابی را از حالت فونیکس خارج شدم و جناب احمدی فریاد زد میخواستم شلیک کنم چرا فونیکس را گرفتید؟ گفتم یوسف جان این بره ای که دارد به این خوبی به ما نزدیک می شود حیف است با فونیکس بزنیمش می رویم برای Re attack در آن زمان هم هنوز ساید وایندر و اسپارو روی هواپیماها سوار نکرده بودند و لذا میرفتم که با مسلسل هواپیما خدمت آقا برسیم.

در فاصله ای بین 15 تا 12 مایلی هواپیما را با چشم رویت نمودم و دیدم که چگونه به بغل دیواره کوه ها چسبیده و دارد بجلو می آید، از همان جا شروع به گردشی باز جهت قرار گرفتن در پشت سرش نمودم و دائما" هم با چشم او را در دید داشتم، بعلت آفتاب و سایه ای که در آن ساعات بعد ازظهر در کناره دیوارههای کوه ها بود نمیتوانستم تشخیص دهم که نوع هواپیما چیست ولی استتار آن کاملا" برایم مشخص بود، بالاخره در فاصله 10 مایلی داد زدم و گفتم یوسف این باید اف 4 باشد دست به هیچ چیزی نزنید!!

مسیر را ادامه دادم و در همین حین ارتفاعم را هم کم کردم تا به نزدیک آن هواپیما بروم، چند بار روی کانال گارد رادیو صدا زدم و با گفتن مشخصات هواپیما و سمت و سرعتش سئوال کردم ولی جوابی نشنیدم و متوجه شدم که باحتمال قوی این بنده خدا سیستم رادیوی خود را از دست داده و نمیتوانسته با جائی تماس بگیرد و احتمالا" ممکن است مشکلات دیگری هم مثل از دست دادن دستگاههای ناوبری هم داشته باشد در حین همین افکار بودم که صدای کنترولر رادار را شنیدم که سئوال مینمود ایا هدف را مورد اصابت قرار داده اید یا نه موقعیت خود را اعلان کنید؟؟ که خودم بر روی رادیو به کنترولر رادار جواب دادم و اعلان نمودم Target Splashed، یعنی هدف مورد اصابت قرار گرفت!! صدای همهمه و تشکر بچه های رادار گوشم را کر کرده بود و در موقعیتی قرار داشتم که میخواستم از سمت راست هواپیمای اف 4 به او نزدیک بشوم چون میترسیدم اگر از سمت چپ وی به او نزدیک شوم در یک لحظه ممکن است فکر کند که من هواپیمای عراقی هستم و بلافاصله به سمت راست خود بگردد و لذا چرخش براست همان و برخورد وی با دیواره کوه همان، لذا به همین خاطر از زیر وی رد شده و از سمت راستش به بالا آمدم درست در کنار وی و همطراز با وی شروع به پرواز نمودم، با رد شدن من از زیر هواپیمای وی آنتن UHF زیرین هواپیمای اف 4 حساس شده و رادیوی وی بکار افتاده بود و به محض دیدن من فریاد زد نزن نزن نزن من ولی بهنیا هستم!!! که من هم ضمن خوشحالی بسیار خندیدم و خودم را معرفی کردم و گفتم لامصب از 120 مایلی ترا بعنوان هدف به من داده اند که یک موشک حرومت کنم ولی حیف که نشد و کاسبی ما را کساد کردی!! و کمی با هم خندیدیم و همانگونه که حدس میزدم هواپیمای ایشان مشکلات دیگری هم داشت و از بنده خواستند که ایشان را تا پایگاه همدان همراهی نمایم که همین کار را انجام داده و تا لحظه Touch down وی بر روی باند فرودگاه همدان ایشان را مشایعت نمودم که در این زمان رادار همدان از من سئوال نمود مگر مشکلی پیش آمده که شما در حال فرود در پایگاه همدان هستید؟!؟!؟

پاسخ دادم خیر هیچ مشکلی پیش نیامده فقط هدفی را که دستور دادید مورد اصابت قرار بدهیم بر روی باند شما نشاندیم و تحویل دادیم!! که البته این هم لطف خداوند به بنده و هم به آقا ولی بهنیا بود که هر کجا هست انشاالله سلامت و شاد باشد.

البته در طول جنگ متاسفانه در یک مورد هم یکی از هواپیماهای اف 4 همدان به اشتباه یکی دیگر از هواپیماهای اف 4 همان پایگاه را که از ماموریت باز می گردید مورد اصابت قرار داد که هر دو خلبان مبادرت به ایجکت نمودند و خلبان کابین جلو بنام شهید اصغر فتح نژاد در حین فرود آمدن با چتر مورد اصابت تیر یکی از توپهای ضد هوائی قرار گرفت و بشهادت رسید و کابین عقب وی جناب عیسی محمد زاده عروس محله خوشبختانه با کمی جراحت ولی بسلامت به زمین رسیدند. این تنها مورد شلیک اشتباهی از سوی خلبانان نیروی هوائی در طول جنگ محسوب می گردد.[/font][/size]
[url="http://ganjejang.com/forum/showthread.php?tid=1502&page=77"][font=arial, helvetica, sans-serif][size=5]منبع[/size][/font][/url]
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خاطرش جالب بود ولی قسمت آخرش کوفتمون شد ! [img]http://www.military.ir/forums/public/style_emoticons/default/rolling%20eyes.gif[/img]

نمیدونم چرا به تاپیکهای شما میرسم خشاب مثبتم ته میکشه فقط تا دلت بخواد منفی دارم ... icon_cheesygrin

یکی طلبت icon_eek

تشکر icon_cheesygrin
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بحث تلفات نیروهای خودی رو باز نکنید که در نیروی زمینی مواردی به تعداد زیاد موجوده مخصوصا در دو سال ابتدایی جنگ و سالهای آخرین با شدت تحریم ها
.
البته در یک جنگ فرسایشی کاملا طبیعیه.اما دلیل اصلی برای ما عدم لینک های ارتباطی و محدودیت شدید اونها در نیروی زمینی بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif][quote name='ops' timestamp='1346769938' post='269085']
بحث تلفات نیروهای خودی رو باز نکنید که در نیروی زمینی مواردی به تعداد زیاد موجوده مخصوصا در دو سال ابتدایی جنگ و سالهای آخرین با شدت تحریم ها
.
البته در یک جنگ فرسایشی کاملا طبیعیه.اما دلیل اصلی برای ما عدم لینک های ارتباطی و محدودیت شدید اونها در نیروی زمینی بود.
[/quote][/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]حالا من در مورد نیروی زمینی اطلاعات زیادی ندارم ولی در مورد نویروی هوایی اکثر این اتفاق ها به خاطر نبود سیستم شناسایی دوست از دشمن در هواپیماها ی ایران ( به جز اف 14) و همینطور رادار های زمینی هست که همیشه کلی وقت صرف این میشد تا ببیند که هواپیما خودی است یا دشمن و اگر دشمن بود در این مدت کلی به مسیر خود ادامه میداد و بیشتر نفوذ میکرد و همنطور در مورد توپ های زد هوایی متاسفانه ضربه های زیادی به پیکره نیروی هوایی زده شد که یکی از مهمترین اونها هدف قرار گرفتن و شهید شدن شهید بابایی در داخل خاک خودی بود که به نظر من علت اصلی اون نذاشتن کلاس های مناسب و نشان دادن ماکت هواپیماهای خودی از زوایای مختلف به کسانی بود که از این توپ ها استفاده میکردند[/font][/size]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم روی اون ضدهویی ها هم از این بچه بسیجی های که شهید همت ازشون می ترسیده بود icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالب بود این تازه در مورد اشتباهات نیروی هوایی بود اگر پدافند پروندش رو بشه دیدنه
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='hamedof' timestamp='1346777375' post='269113']
فکر کنم روی اون ضدهویی ها هم از این بچه بسیجی های که شهید همت ازشون می ترسیده بود icon_cheesygrin
[/quote]

اصلا شک نکن برادر !

دوستیرو میشناختم که با دوشکا کلی از بچه های یک دسته پشتیبانی رو شهید کرده بود ... خیر سرش دوشکاچی بود !!
دادگاهی هم شد ولی بخاطر اینکه ثابت شد دستور شلیک توسط بیسیم بهش رسیده و رو منطقه تحت تیراندازیش
دید کافی برای تشخیص دوست از دشمن نداشته تبرئه شد ! بهش گفته بودن یه دسته سرباز عراقی دارن
از جناح دشمن میان طرفت این بابا هم ...! توی جنگ از این مسائل زیاد پیش اومده و میاد !
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان یه عزیزی که مرد پدافند بود گفت من با اورلیکن 3 تا موشک ضد کشتی زدم در زمان جنگ من شاخ در اوردم ولی به احترامش و البته اطلاعات کم خودم سکوت کردم میخواستم بدونم چنین جریانی واقعیت داره


در مورد این تلفات و اینکه هواپیمای خودی مورد هدف قرار گرفته بیشترش مربوط میشه به برادران زحمتکش توپهای ضد هوایی که مستند یکیشون با فتخار تمام اف 14 رو هم زده تو جنگ این چیزا عادی هستش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان یه عزیزی که مرد پدافند بود گفت من با اورلیکن 3 تا موشک ضد کشتی زدم در زمان جنگ من شاخ در اوردم ولی به احترامش و البته اطلاعات کم خودم سکوت کردم میخواستم بدونم چنین جریانی واقعیت داره[/quote]
کاملا ممکنه،اکثر موشکهای صدام موشک استیکس(ssn2)بود که به اندازه کافی هم سرعتش کمه هم بدهیکل وچاقه! اتفاقا نیروی دریایی در اون زمان با گذاشتن اجسام بزرگ شناور که بازتاب راداری بالایی داشت و انواع توپ های ضدهوایی رو نفتکش ها تعداد زیادی از حملات این موشک رو خنثی کرد
حالا اینکه چیزی نیست!روایتی هست که میگه با اورلیکن موشک(یاراکت)بالستیک زدن!! icon_cheesygrin icon_cheesygrin
[url="http://www.military.ir/forums/topic/20089-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D9%8A-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%85%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%83%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%8A5%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%87/"]http://www.military....ربلاي5اشاره-مه/[/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.