nasirirani

بدون سرنشین کرار-110 (Karrar -110)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مخترعان جوان مشهدی موفق به ساخت هواپیمای بدون سرنشین یکپارچه بال کرار 110 شدند.


به گزارش واحد مرکزی خبر ، سرپرست تیم مخترعان جوان مشهد گفت : با توجه به هزینه بالای هواپیماهای نظامی در بخش طراحی ، تولید ، تعمیر ، نگهداری و از همه مهمتر آموزش نیروی انسانی در کشورهای مختلف دنیا تحقیقات و طراحی بر روی هواپیماهای بدون سرنشین آغاز شده است.
محمدرضا مروی افزود: این هواپیما در مقایسه با سایر هواپیماهای هم اندازه ، دارای نیروی بالابرنده بیشتری است و در مصرف و حمل سوخت بسیار بهینه تر عمل می کند.
سرپرست این گروه 6 نفره ، حذف نقاط اتصال بال به بدنه را از ویژگی های این هواپیما برشمرد و گفت : نصب بال روی بدنه در هواپیماهای امروزی عاملی برای جلوگیری از سرعت بالا در پرواز است و موجب افزایش مصرف سوخت و پایین آمدن بازدهی هواپیما می شود و به همین سبب این هواپیما در مقایسه با موارد مشابه عملکرد بهتری در بلندشدن و فرود آمدن دارد.
مروی اضافه کرد : کاهش آلودگی صوتی هنگام ماموریت ها از دیگر مزایای این هواپیما است که در صنایع نظامی بسیار با اهمیت است.
او گفت : این پرنده توانایی نشست و برخواست به صورت عمودی و در هر شرایط زمینی را دارد و می توان از آن برای فرود روی آب ، حرکت و پرواز از روی آب نیز استفاده کرد.

مخترع این هواپیما ادامه داد : قابلیت استفاده از دوربین های360 درجه موجب شده است تا قابلیت ارسال عکس ، فیلم و اطلاعات به توانایی های این هواپیمای منحصر به فرد اضافه شود که با توجه به قابلیت پرواز عمودی ، اطلاعات مورد نظر بسیار دقیق است .

او گفت: طراحی سطح مقطع هواپیمای کرار 110 بر اساس آخرین استانداردهای سازمان فضایی آمریکا است و با توجه به نوع طراحی و قابلیت های منحصر به فرد آن به عنوان نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین نظامی و غیر نظامی محسوب می شود.
مروی همچنین استفاده تجاری این هواپیما را در نقشه برداری ، جنگل بانی و حفاظت از مراتع ، آتش نشانی هوایی و کشاورزی ذکر کرد.
سرپرست این تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه برای ساخت این هواپیما سه سال زمان و 400 میلیون ریال هزینه صرف شده است افزود : 300 میلیون ریال از هزینه ساخت این هواپیما تسهیلات بانکی است. مروی گفت: این هواپیما با شماره 37627 در اداره کل ثبت اختراعات و مالکیت های صنعتی به ثبت رسیده است.
محمد رضا مروی ، محمد خسروی ، صمد رجعتی ، فرید کسرایی و سهیل پورعباس دانشجویان رشته تأمین نگهداری هواپیما و سعید شریعت دانشجوی نقشه کشی صنعتی ، تیم تحقیقاتی و ساخت این هواپیما هستند .

http://94.232.172.104/VMK/BodyGozideh.aspx?news_num=262848

تصوير پيش نمونه
k110-2.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام


به نظر طرح جالبی میاد و ممکنه بشه با کمی تغییرات، توی صنایع نظامی ازش استفاده کرد. البته اون بخش زیر آب و ... فکر می کنم کمی اغراق داره!

نمی دونم چرا هرکی هواپیما میسازه اسمش رو کرار میذاره!


یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سرپرست این تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه برای ساخت این هواپیما سه سال زمان و 400 میلیون ریال هزینه صرف شده است افزود : 300 میلیون ریال از هزینه ساخت این هواپیما تسهیلات بانکی است. [/quote] واسه اين تصوير 40 ميليون خرج كردن ؟؟؟!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محمد رضا مروي" روز يکشنبه درگفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا درباره قابليت هاي اين هواپيماي عمودپرواز با بيان اينکه هواپيماي "کرار110" قادر است تا از سطح زمين به صورت عمود پرواز کند خاطر نشان کرد: اين هواپيما به صورتي طراحي شده که قادر است حمل بار و مسافر را در ابعاد مشابه تا 2 برابر داشته باشد و در زمينه هاي نظامي، توريسيي، نقشه برداري، جنگلبانی و حفاظت از مراتع، آتش نشانی هوایی و کشاورزی کاربرد دارد.
وي افزود: طراحي سطح زيرين اين هواپيما به گونه ايست که درصد چسبندگي آن به آب به حداقل ممکن رسيده است و در نيتجه قادر است روي سطح آب بنشيند و به طور مستقيم از روي آن پرواز کند.
مروي گفت که نمونه هاي مسافربري اين هواپيما در مقايسه با هواپيماي "لرجت 65" - lerjet 65 - که نمونه آمريکايي چنين هواپيماهايي است- قادر است به اندازه 2 برابر بار و مسافر جابه جا کند.
وي توضيح داد: هواپيماي لرژر65 قادر است تا به اندازه 10 نفر بار يا مسافر جابه جا کند و اين در حالي است که هواپيماي کرار 110 توانايي حمل 20 نفر مسافر يا ميزان معادل آن بار را داشته باشد.
فارغ التحصيل دانشکده علوم و فنون هوايي مشهد درباره ديگر ويژگي منحصر به فرد اين هواپيما گفت: اين هواپيما از "درصد نيروي بالابرنده" (درصد lift) بالايي برخوردار است و نقاط اتصال بار و بدنه حذف شده است و اين دو ويژگي موجب مي شود تا بازده بيشتري از هواپيما دريافت شود.
وي گفت که با بررسي روي فاکتور "درصد شکست هوا" دراين هواپيما ، اين کميت به حداقل رسيده است.
به گفته مروي از ديگر مزيت هاي اين هواپيما اين است که درصورتي که موتورها در حين پرواز خاموش شوند و از رده خارج شوند اين هواپيما مي تواند تا فاصله 30 کيلومتري بدون کارکرد موتور - به صورت گلايد- طي کند.
هواپیمای فوق در مقایسه با سایر هواپیماهای هم اندازه دارای نیروی بالابرنده بیشتری است و در مصرف و حمل سوخت بسیار بهینه تر عمل می کند.
سرپرست این تیم تحقیقاتی از دیگر خصوصیات این هواپیما را کاهش آلودگی صوتی آن در حین ماموریت ها عنوان کرد که در صنایع نظامی بسیار با اهمیت است.
وي گفت: استفاده از دوربین های 360 درجه باعث شده تا قابلیت ارسال عکس، فیلم و اطلاعات به توانایی های این هواپیمای منحصر به فرد اضافه شود
اين مخترع خاطرنشان کرد که تا کنون چهار نمونه از هواپيماي کرار 110 ساخته شده است و افزود: نمونه اول با استفاده از چوب باسا، نمونه دوم اين هواپيما با استفاده از يونوليت، نمونه سوم از ترکيبي از يونوليت، پولي اورتان، چوب بالسا و تخته سه لا و نمونه چهارم هواپيماي کرار 110 با پلي اورتان - که سبک ترين نمونه است- توليد شده است.
گفتني است کرار 110 با همکاري يک تيم 5 نفره محمد رضا مروي و محمد خسروي فعاليت خود را در قالب يک تيم دو نفر از سال 87 آغاز کردند و در سال 88 شروع به ساخت اين هواپيما نمونه نمودند.
همچنين در سال جاري هواپيماي عمود پرواز "کرار 110" تست هاي پروازي خود را با موفقيت پشت سر نهاده و موفق به دريافت گواهينامه سازمان استاندارد پرواز کشور و گواهينامه ثبت اختراع نيز انجام داده است.
مروي خاطر نشان کرد: برای ساخت این هواپیما بیش از چهار هزار ساعت کار تحقیقاتی و پنج هزار ساعت کار کارگاهی انجام شده و تاکنون بیش از 500 میلیون ریال برای این اختراع هزینه شده است
اين مخترع ا بيان اينکه ساخت چهار نمونه از اين هواپيما 40 ميليون تومان هزينه در برداشته خواستار حمايت هاي مالي صنايع مرتبط از اين نوع اختراعات شد.


http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30189406

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان من یه سوال دارم اینکه هر سال از این نوه طرحها صحبت میشه و خبرش داده میشه ولی چیزی دیده نمیشه بالاخره دنبالش میگرن یا نه مثل همیشه کنثل میشه icon_arrowd :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب این هواپیمای عمود پرواز روی کاغذ فقط اومده یا نمونه ی آزمایشی هم ساخته شده مهدی جان؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
والا نميدونم.يه عكس گرافيكي توي همون لينكش هست كه ديشب توي اخبار هم همون عكس رو نشون داد.دوستان صاحب نظر بايد بيان و اطلاعات بدن.
اگه عكس lerjet 65 رو توي نت سرچ كنين يه هواپيما ميبينيد كه با اون طرح ايراني هيچ شباهتي نداره و به قولي مال ما قشنگتره...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آنچه که از نظر خوانندگان گرامی خواهد گذشت مشروح مصاحبه ما با تیم مبتکران کرار 110 پیرامون پروژه ساخت هواپیمای بدون سرنشین با نام Karrar 110 ( کرار 110) است که به حضور مخاطبان تقدیم می شود.

در ابتدا لطفا اعضای پروژه کرار 110 را جهت آشنایی بیشتر مخاطبین سایت معرفی بفرمایید.
با نام و یاد خدا
اعضای پروژه کرار 110 که با نام و یاد مقدس مولای متقیان حیدر کرار (ع) به نام کرار 110 نامگذاری شده است آقایان: مهندس محمد خسروی - مهندس محمدرضا مروی و مهندس صمد رجعتی می باشند که هر سه دانش آموخته رشته تعمیر و نگهداری هواپیما بوده و این جانب نیز علاوه بر مدرک فوق هم اکنون دانشجوی رشته خلبانی نیز می باشم.

به چه دلیل دنیای هوانوردی را برای فعالیت و تحصیل خود انتخاب نمودید؟
همانند بسیاری از علاقه مندان عشق به پرواز و آسمان از دوران کودکی همراه ما بود که تصمیم گرفتیم با توجه به علاقه خود وارد این عرصه شویم.

معمولا کمتر سراغ داریم فارغ التحصیلان رشته های تعمیر و نگهد اری و همچنین خلبانی به دنبال ساخت هواپیما بروند. چطور شد این فعالیت را آغاز کردید؟
بخشی از پروژه درسی در دوران تحصیل پیرامون ساخت چنین هواپیمایی بود که از همان ابتدا و در دوران تحصیل آن را در کلاس درس و پس از کلاس جدی می گرفتیم. زمینه آشنایی اعضای گروه نیز این چنین بود. روزی جهت سوال از استاد خویش ایده ساخت هواپیمای عمود پرواز با قابلیت بالا را مطرح کردم که دوستان در ان جمع حضور داشتند.
متوجه شدم دوستان نیز علاقه مند به ساخت چنین پروژه ای هستند و هر یک نیز طرح و ایده های خاص خود را داشتند که نشان می داد قبلا به این پروژه فکر کرده بودند. ضمن آنکه هنوز در کشور ما در صنعت هوانوردی می بایست دستمان را در مقابل کشورهای دیگر دراز کنیم که چنین وضعیتی غیر قابل قبول است. به عنوان مثال پول خرید هواپیما را می دهیم اما هواپیمایی را دریافت می کنیم که خودشان ان را چندین سال زودتر از ما استفاده و ان را از ناوگان خارج کرده اند.
پول دادن و دست دراز کردن چیزی است که به هیچ وجه قابل تحمل نیست. به همین جهت تلاش در جهت ارتقا دانش هوانوردی و بومی کردن آن در هر بخش این صنعت وظیفه مهمی است که بر دوش خود احساس می کنیم.

کرار 110 اولین پروژه ساخت گروه شماست یا سوابق دیگری نیز در ساخت هواپیما داشته اید؟
کرار 110 برایند چندین طرح مختلف است که هر یک به دلایل مختلفی عملی نشد. در کرار 110 از نقاط مثبت و ضعف طرح های دیگرمان استفاده کردیم.




کرار 110 چه ویژگی هایی دارد؟
کرار 110 از سیستم بال یکپارچه استفاده می کند. به عبارت دیگر بدنه و بال هر دو یکی هستند که برای طراحی ایرفویل یا سطح مقطع بدنه این هواپیما ده ها طرح مختلف بررسی شد تا در نهایت به چنین طرحی رسیدیم.ضمن انکه این طرح ویژگیهای ممتازی را با خود به همراه دارد که یک مورد آن حمل بار و محموله های خاص با در نظر گرفتن نوع ماموریت هواپیما است.
همچنین یکی از قابلیت های مهم کرار 110 ویژگی عمود پرواز بودن آن است که بسیار به هواپیما/هلیکوپتر V22 شباهت دارد و می تواند تیک آف کند و هم می تواند با چرخش موتور به سمت بالا تیک آف عمودی کند. همچنین نکته بسیار مهم دیگر این پرنده این است که برای ساخت آن فازهای مختلف تعریف کرده ایم که آخرین فاز آن نشستن روی آب با توجه به سطح مقع آن و همچنین رفتن به زیر اب جهت اختفا را تعریف کرده ایم که فاز چهارم آن بسیار پیچیده بوده و در صورت موفقیت شاهکاری در نوع خود خواهد بود.

مرحله یا فاز چهارم در چه مرحله ای قرار دارد؟
هم اکنون در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد. با مطالعه منابع مختلف تحقیقات هوانوردی در یافتیم یک موسسه تحقیقاتی وابسته به ناسا بر روی هواپیبمایی کار می کرده است که در مواقع لزوم بر روی اب فرود اید و برای مدت هر چند کوتاهی همانند زیردریایی به زیر اب برود. غیر از آن موسسه مربوط به ناسا جای دیگر ندیده ایم سازمان خاصی روی چنین طرحی کار کرده باشد.

پروژه از چه سالی شروع شد؟
پروژه از سال 85 شروع شد که زمانی در حدود دو سال را صرف تحقیقات کردیم. سپس پس از فراهم شدن مقدمات از سال 87 فاز عملیاتی طرح اغاز شد که در نهایت پس از ساخت و تست مراحل مختلف پرواز این هواپیما آن را در سازمان مالکیت صنعتی کشور به ثبت رساندیم.

چند فروند از هواپیما ساخته شده است و برنامه گسترش آن چگونه است؟
در حال حاضر یک فروند پیش نمونه ساخته شده است که انتظار داریم هواپیمای واقعی با ابعادی بزرگتر ساخته شود. ضمن آنکه گروه تحقیقاتی مبتکرین کرار 110 هم اکنون در قالب شرکت بال سازان پرند شرق و به صورت تخصصی فعالیت می کند که این شرکت با اعضای پر انرژی خود به سمت گسترش برنامه های خود حرکت می کند.

عمکرد پروازی این هواپیما در آزمایشات چگونه بوده است؟
عملکرد پروازی هواپیما با توجه به امکانات و اهدافی که داشتیم و برای آن در نظر گرفته بودیم کاملا رضایت بخش بود. به طوریکه هواپیما تا ارتفاع 15 هزار پایی صعود کرد و سرعت آن نیز حداکثر 125 کیلومتر در ساعت بوده است. همچنین به سبب ویژگی بال یکپارچه, این هواپیما نسبت به هواپیماهایی با ابعاد مشابه تا دو برابر بار بیشتر با خود حمل می کند.

هواپیما قادر به انجام چه ماموریت های تعریف شده ای می باشد؟
هواپیما قادر است در ماموریت های مختلف نظامی - مدیریت شهری همچون ترافیک و پلیس بزرگراه , نقشه برداری و عکسبرداری , مرزبانی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده شود.
همچنین قابلیت مهم عمود پرواز بودن این امکان را می دهد هواپیما به باند برای فرود نیاز نداشته باشد و برای نقاطی مثل عکسبرداری در مواقعی که نیاز است هواپیما بر روی سوژه توقف کند این هواپیما به دلیل عمود پرواز بودن قادر است در حالت کاملا سکون قرار گرفته و سرعت آن در بازه صفر تا حداکثر سرعت تثبیت گردد. حتی می توان به قابلیت سم پاشی نیز اشاره کرد که معمولا هواپیمای بدون سزنشین برای چنین قابلیتی ساخته نمی شوند. این ماموریت با توجه به حجم لود زیاد انجام پذیر می شود.

هدایت هواپیما چگونه است؟
هواپیما از سیستم رادیویی استفاده می کند. ضمن آنکه می توان هدایت و کنترل از طریق GPS را نیز برای آن در نظر گرفت که منوط به اماده بودن امکانات است.
هزینه و زمان صرف شده برای این پروژه چقدر بوده و ایا از سازمان یا نهادی نیز کمک گرفته شده است؟
زمان پروژه از اغاز تا تکمیل آن سه سال از نظر زمانی و هزینه ای بالغ بر 300 میلیون ریال صرف مراحل مختلف پروژه شده است. ضمن آنکه تا کنون از هیچ سازمان یا ارگانی هیچ نوع کمکی دریافت نشده است.



پیش بینی شما از آینده پروژه و برنامه خود چیست؟
به دنبال تولید انبوه این پرنده هستیم. با توجه به امکانات و تجربه کاری و دسترسی به اساتید برجسته قابلیت های گسترش طرح نیز موجود است.

در پایان مطلب هست که بخواهید بازگو کنید؟

شرکت بال سازان پرند شرق برنامه های مفیدی برای این پروژه در نظر دارد که به یاری خداوند آن را مرحله به مرحله در جهت بومی سازی علم هوانوردی در این حوزه , اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و مهمتر از همه گسترش و باروری علم هوانوردی در این حوزه به کار خواهیم بست.

منبع

http://aerospacetalk.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=47:-110-&catid=9:uav&Itemid=68
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تصاویر این پهپاد:

http://www.avia.ir/Images/News/Larg_Pic/4-10-1389/IMAGE634289733948667487.jpg



http://www.avia.ir/Images/News/Larg_Pic/4-10-1389/IMAGE634289733942886385.jpg


(ببخشید بنده اکانت گالری ندارم)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه چیزی شبیه این تقریبا!!
[url="http://www.military.ir/forums/topic/22652-%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C/"]http://www.military.ir/forums/topic/22652-%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C/[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mjb' timestamp='1350413429' post='277380']
یه چیزی شبیه این تقریبا!!
[url="http://www.military.ir/forums/topic/22652-%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C/"]http://www.military....نده‌ی-اسرائیلی/[/url]
[/quote]
تون عکسی که تو پست هست شبیه ار کیو هست ولی اون بهپاد اسرائیلی شبیه بهپادهای عادی
کدوماش کرار هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چند مورد وجود دارد برای آنکه این مقاله را درست بشناسیم:

1. این کرار آن کرار نیست
2. این کرار یک پروژه دانشجویی مستقل از وزارت دفاع است
3. پروژه ای در حد و حدود دانشجو است و خیلی خیلی پیشرفته نیست.
4. این مطلب خیلی قدیمی است (حد اقل مال پیارسال)
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mohmohammadi21' timestamp='1350424560' post='277399']
[quote name='mjb' timestamp='1350413429' post='277380']
یه چیزی شبیه این تقریبا!!
[url="http://www.military.ir/forums/topic/22652-%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C/"]http://www.military....نده‌ی-اسرائیلی/[/url]
[/quote]
تون عکسی که تو پست هست شبیه ار کیو هست ولی اون بهپاد اسرائیلی شبیه بهپادهای عادی
کدوماش کرار هست؟
[/quote]
سبک پروازی مشابه دارن اون شکل هم احتمالا برای فاز پایانی پروازه!زیرآبی
این مصاحبه تقریباهم زمان بود با رونمایی کرار اصلی وکلا به نظرم سبک طراحی جالبی داره؛ربطی هم به سیندرلا آمریکایی نداره!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='misalu2001' timestamp='1350433139' post='277406']
چند مورد وجود دارد برای آنکه این مقاله را درست بشناسیم:

1. این کرار آن کرار نیست
2. این کرار یک پروژه دانشجویی مستقل از وزارت دفاع است
3. پروژه ای در حد و حدود دانشجو است و خیلی خیلی پیشرفته نیست.
4. این مطلب خیلی قدیمی است (حد اقل مال پیارسال)
[/quote]

تشکر از شما

البته شاید از نظر الکترونیکی ارتباطی و برنامه ریزی پیشرفته نباشد اما طراحی آن و پوزیشن آن بنظر میرسد جالب و پیشرفته باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.